Frasa ini berasal dari budaya "CB" Amerika Utara pada tahun 1970-an yang sangat dipopularkan oleh filem-filem Hollywood, biasanya dalam komedi jalan raya seperti Cannonball Run dan Smokey dan the Bandit. Radio CB (Citizen's Band) digunakan secara meluas dalam industri trak berat, yang mewujudkan komuniti pengguna khusus sehingga mengembangkan persahabatan unik yang serupa dengan komuniti permainan dalam talian hari ini.

Apa itu 10 4 Good Buddy?

10–4 adalah tindak balas komunikasi radio yang diterima yang bermaksud 'Mesej diterima dan difahami'. "Kod 10-4 adalah milik radio CB lama. Kod 10-4 sering dibuat untuk ucapan terima kasih atau untuk mengucapkan terima kasih, dan ia digunakan sebelumnya pada tahun-tahun awal. Mereka serupa dengan Kod Kawasan.

Kod Ten-Four (10-4) sering digunakan oleh polis untuk menjelaskan pernyataan mereka kepada pemeriksa lain yang mereka ajak bicara. Sebagai kod, ini menunjukkan pengakuan pernyataan sebelumnya. Teman baik juga merujuk kepada pasukan Amerika yang melakukan perjumpaan dengan cara yang serupa. Perpaduan kedua-dua pernyataan itu mewujudkan ungkapan ironis yang sengaja bersifat tidak rasmi dan tidak rasmi.

Sebenarnya, sepuluh empat adalah ungkapan umum yang digunakan untuk mengucapkan terima kasih kepada seseorang atau seseorang. Sudah ada sejak tahun 1937, dibuat di Illinois untuk komunikasi polis yang berkesan, tetapi tidak ada yang memperhatikannya sehingga Highway Patrol memperkenalkan generasi baby boomer kepadanya.

Pengendali radio Ham menggunakannya, dan pengangkut trak menggunakannya secara beramai-ramai pada tahun 1970-an untuk berkomunikasi dengan rakan pemandu di saluran Citizens Band (CB). Keseronokan CB menghilang setelah beberapa tahun, tetapi banyak orang muda dan tua menikmati kegilaan itu. Ungkapan slang (buaya untuk bangkai tayar; anjing burung untuk pengesan radar, dan lain-lain) pada zaman ini disenaraikan di laman web dalam talian. Pada masa itu, Ten-Four tidak begitu popular, tetapi menjadi popular dengan lagu dan filem pesta.

Bagaimana 10 4 Good Buddy berasal?

Pada awal masa, ucapan itu sangat memakan waktu, jadi orang harus mencari jalan singkat untuk melakukannya, jadi mereka membuat kode bernama Ten-Four, yang bermaksud terima kasih. Mula-mula sampai di kepala jabatan dan Ketua Polis, kemudian diperkenalkan kepada masyarakat setempat / orang biasa.

Pada masa itu, kod Sepuluh adalah kata biasa yang disebut untuk orang-orang yang tersekat di lidah mereka. 10-4 adalah isyarat penegasan , ini bermaksud "OK. Pada masa kini, Sepuluh kod secara rasmi digunakan oleh Polis dan Pegawai untuk menentukan keadaan yang betul antara satu sama lain.

Pada awal tahun 1930-an dan 1940-an, kod ini tidak begitu terkenal kerana tidak ada orang yang dapat memahaminya pada masa itu, kerana tidak ada lelaki atau wanita seperti itu yang dapat menerangkannya dengan baik. Kemudian, setelah masa berlalu, asalnya menjadi lebih layak dan orang mula memahaminya. Kemudian ia menjadi perkataan yang biasa digunakan.

Penggunaan kod 10-4 bertambah hari demi hari kerana ia menjadi lebih mudah difahami oleh masyarakat. Tidak lama kemudian ia dijadikan slang pengangkut, tetapi kod polis rasmi sepuluh empat masih berasal dari kawasan seperti itu. Orang mula menggunakannya dalam ucapan mereka kepada orang lain. Pada awal Masa Ini, terdapat sejumlah kecil stesen radio polis sehingga tidak dapat diperoleh secara relatif.

Kod 10-4 kemudian dianggap sebagai sluc trucker atau bahasa trucker dalam lagu CW McCall tahun 1975 “Convoy. CB Radio secara relatif dianggap seperti ini. Lagu-lagu ini mendapat kedudukan no. 1 dalam kategori ini kerana mereka menjadi sangat terkenal.

Siapa yang Menggunakan 10-4?

Ten-Four kebanyakannya digunakan oleh Pegawai Polis untuk berkomunikasi dengan pegawai lain dengan kata pendek. Ia juga digunakan oleh orang biasa sebagai ucapan kerana itu bermaksud Terima kasih. Radio Trucker dan CB juga menggunakan kod ini untuk memudahkan komunikasi mereka. Tetapi pada masa ini, 10-4 telah menjadi perkataan slanga yang biasa digunakan untuk budaya pop Amerika.

Apakah 10 kod itu?

Sepuluh kod, yang secara rasmi dikenali sebagai sepuluh isyarat, adalah kod singkat yang digunakan untuk mewakili frasa umum dalam komunikasi suara, terutama oleh penguatkuasaan undang-undang dan dalam transmisi radio Citizens Band (CB). APCO pertama kali mencadangkan kod singkat kod Morse dalam edisi Jun 1935 The APCO Bulletin, yang diadaptasi dari simbol prosedur Tentera Laut AS

Pada bulan Ogos 1935, Buletin APCO menerbitkan artikel mengenai dasar Sepuluh Kod:

1. Borang pesanan standard untuk digunakan oleh semua jabatan polis.

2. Kod mudah untuk penghantaran perkhidmatan yang berkaitan dengan pembetulan, pengulangan, dll.

3. Susunan standard konteks mesej. Ia mungkin digunakan untuk kereta dan kenderaan lain yang berdaftar dengan sepuluh kod.

4. Sistem rekod standard untuk mencatat operasi stesen.

5. Fail rekod penting lain yang dibuat dari pendaftaran pakaian seragam.

Pengembangan APCO Ten Signals bermula pada bulan Jun 1935 untuk mengurangkan penggunaan pertuturan di radio ketika saluran radio polis terhad. Pencipta kanan sepuluh kod "Charlie Charles Hooper" digunakan untuk mendapat penghargaannya. Dia terlibat dalam barang dan bahan seperti ini selama bertahun-tahun. Dia gemar melakukan perkara seperti itu. Dia seorang pengaturcara profesional dan dikenali sebagai seorang genius.

Terdapat banyak pengendali radio berpengalaman yang menggunakan dan mengetahui bagaimana menggunakan sepuluh kod ini dalam situasi yang berbeza untuk memberitahu seseorang. Radio CB adalah antara pengendali profesional dan berpengalaman ini kerana mereka hanya tahu menggunakan sepuluh kod dalam situasi apa.

Walau bagaimanapun, mereka kadang-kadang melupakan perkara ini. Banyak syarikat yang meminta sepuluh pengalaman kod mengalami kerugian kerana hanya ada beberapa lelaki yang tahu bagaimana menggunakan kod tersebut. Itu kerana mereka baru diperkenalkan dan sukar difahami. Kemudian setelah beberapa tahun, orang-orang mulai mendekati khotbahnya dan itu menjadi sangat umum.

Berikut adalah beberapa kod dan definisinya:

  • 10 20 Frasa dasarnya bermaksud, "Apa lokasi anda? dan digunakan untuk mengenal pasti kedudukan anda di mana anda berdiri sekarang. Tetapi ungkapan ini rosak oleh undang-undang.

  • 10 5 10-2 Isyarat baik. 10-3 Berhenti menghantar. 10-4 Pengakuan (OK) 10-5 Relay. 10-6 Sibuk - tunggu kecuali mendesak.

  • 10 79 Kod polis 10-79 digunakan untuk mengenali ancaman Bom.

  • 10 60 Code 10 60 digunakan untuk tujuan keselamatan contohnya: sebuah kereta yang mencurigakan.

  • 10 42 Kod khusus ini digunakan untuk menunjukkan berakhirnya lawatan pegawai. Sekiranya pegawai penguatkuasa terbunuh semasa bertugas, kod ini digunakan untuk memberitahu keluarganya mengenai kematiannya.

  • 10 41 Polis dan jabatan lain menggunakan 10 kod ini secara afirmatif. Kata sepuluh (10) menunjukkan nombor atau nombor seterusnya adalah kod.

  • 3 Code 3 di Amerika digunakan untuk memberi tahu kenderaan tentang peringatannya, seperti jika dia tidak menghidupkan sirene dan lampu, maka dia diberitahu.

  • 10 10 Code 10-10 digunakan kebanyakannya ketika situasi transaksi yang sedang diproses.

  • 99 Kod polis 99 bermaksud operasi curang.

  • 10 85 Kod polis 10 85 bermaksud kedatangan terlambat pada waktu itu.

  • 187 Pembunuhan

  • 211 Rompakan

  • 415 Gangguan

  • 417 Seorang dengan senjata

  • 502 Pemandu Mabuk

  • 5150 Orang yang mengalami gangguan mental (sebenarnya merujuk kepada Kod Kebajikan dan Institusi California)

Gaul CB

CB slang adalah ciri khas anti-bahasa, argot, atau cant yang dikembangkan di kalangan pengguna radio Citizens Band (CB), kebanyakan mereka adalah pemandu trak pada awal tahun 90an.

CB dan bahasa khasnya bermula di Amerika Syarikat tetapi kemudian dieksport ke negara lain termasuk Mexico, Jerman, dan Kanada.

Sejarah Kod

DI SINI 10-5 UNTUK ANDA

Pada tahun 1945, Al Gross, penemu walkie-talkie dan pemilik Citizens Radio Corp., mencipta radio CB. Radio ini terkenal dengan perniagaan kecil dan pekerja kolar biru seperti tukang kayu, tukang paip, dan juruelektrik yang menggunakannya untuk berkomunikasi dengan rakan sekerja di tempat kerja. Pada tahun 1960-an, kos radio cukup rendah sehingga kebanyakan Joes mampu membayarnya, dan radio 23 saluran diperkenalkan.

Menjelang akhir tahun 60-an, kemajuan dalam keadaan pepejal elektronik memungkinkan ukuran dan kosnya dikurangkan, menjadikan kelab CB mudah dibentuk dan para penggemar mengembangkan slang CB unik mereka sendiri. Bersamaan dengan slanga ini, kelab radio CB menggunakan kod "10" yang serupa dengan kod yang digunakan oleh perkhidmatan kecemasan, 10-4, 10-1, 10-9, dll.

Beberapa tahun sebelumnya, diperlukan lesen untuk menggunakan radio CB yang berharga $ 20.00 setahun. Pada awal tahun 70-an, harga lesen turun menjadi $ 4.00 setahun. Akhirnya, FCC menerima lebih dari 1 juta permohonan lesen dan mereka menolak syarat lesen tetapi, pada masa itu, seluruh budaya CB telah lahir. Orang-orang telah mengabaikan peraturan radio CB, peraturan, larangan jarak, daya pemancar yang dibenarkan, dll. Dan untuk mengelakkan masalah serius, mereka menyembunyikan identiti mereka di sebalik nama palsu yang segera menjadi norma dan disebut "pegangan".

10-8 PADA 70-an

Menjelang tahun 1973 krisis minyak dalam banjir penuh menyebabkan harga gas naik, kekurangan menjadi bahan harian dan kerajaan AS mengeluarkan had kelajuan 55 MPH di seluruh negara. Radio CB digunakan sendiri oleh pengangkut trak untuk berkomunikasi dengan pemandu lain yang stesen minyaknya mempunyai gas dan memberitahu orang lain di mana polis memasang perangkap laju. Radio tersebut juga digunakan untuk mengadakan demonstrasi dalam bentuk konvoi dan sekatan, di mana pengangkut trak akan mengisi semua lorong lebuh raya yang ada sebagai protes terhadap harga gas dan peraturan trak baru.

Kemudian pada tahun 1975 eksekutif pengiklanan, Bill Fries memberikan kata-kata untuk penulis jingle Chip Davis dan mereka berdua membuat lagu yang diinspirasikan oleh radio CB "Konvoi", meragut nyawa pengemudi truk dan slanga radio CB keluar dari teksi dan memasuki pop budaya.

Watak utama lagu, yang dikreditkan sebagai penulis dan penyanyi, CW McCall, sebenarnya watak yang diciptakan dan disuarakan oleh Fries. Watak ini pada mulanya diimpikan untuk siri iklan roti. Fries merasakan bahawa iklan harus mempunyai nuansa barat-negara sehingga CW, (Country Western) dan melirik salinan majalah McCall, McCall, dilahirkan.

Iklan itu terus memenangi Anugerah Clio teratas untuk kempen televisyen terbaik di AS, mengalahkan Xerox dan Ford. Kerjaya rakaman CW McCall dilahirkan tidak lama kemudian dengan "Old Home Filler-Up an 'Keep on-a-Truckin' Cafe '1974" Hit terbesar watak fiksyen, "Konvoi" muncul pada tahun 1975.

10-41 CONVOY

Lagu ini tidak hanya menjadi tayangan radio baru, tetapi juga dilihat sebagai lagu protes oleh pengemudi truk, sebuah lagu yang bertentangan dengan peraturan dan undang-undang yang menelan banyak wang trak selama 70-an. Lagu ini juga menghasilkan filem dengan nama yang sama dibintangi oleh Chris Kristofferson dan Ali McGraw dan disutradarai oleh Sam Peckinpah yang hebat. Filem Movin 'On and the Burt Reynolds' / Sally Field memukul Smokey dan Bandit juga terinspirasi oleh lagu dan slang trucker.

Kehidupan slang dan trucer CB kekal dalam budaya pop sejak sekian lama memberi inspirasi kepada filem; Demam Garis Putih (1975), Breaker! Pemutus! (1977), High Ballin '(1978), Flatbed Annie dan Sweetiepie; Lady Truckers (1979), Over The Top (1987), dan Black Dog (1998) untuk beberapa nama.

10-64 SLANG

Selain daripada 10 kod, pengangkut trak mempunyai bahasa yang unik untuk orang dan perkara yang mereka temui di jalan raya, beberapa di antaranya dipamerkan dalam lagu Konvoi. Sebilangan slang yang paling dikenali masih ada dalam budaya pop kita. Semua orang sudah biasa dengan apa itu beruang, pegawai polis, tetapi berikut adalah beberapa slang trucker yang lebih popular yang mungkin anda kenal.

Ankle Biter - anak kecil

Backslide - Perjalanan pulang

Umpan beruang - Kereta laju

Papak Besar - Antara Negeri

City Kitty - Polis Bandar

Daftar Tunai - Booth Tol

Anjing Burung - Pengesan Radar

Crotch Rocket - Motosikal

Otak penghantar - Mengangkut treler yang sangat ringan atau kosong

Granny Lane - Slow Lane

Tekanan Tanah - berat trak

Hammer Down - Bergerak lebih pantas

Pemandu Tangan

Rumah 20 - Rumah anda

Pengocok Garam - Bajak Salji

Wally World - Walmart

Sepuluh Kod

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

Apakah maksud frasa 10 4 Good Buddy? Frasa atau kod 10-4 bermaksud Terima Kasih, ia dapat digunakan ketika memberi salam kepada seseorang tetapi ia digunakan secara rasmi oleh pegawai polis.

Dari manakah istilah 10 4 berasal? Kod 10-4 secara rasmi berasal dari cara yang pendek untuk membersihkan sesuatu seperti pegawai polis ingin membersihkan sesuatu kepada pegawai lain, jadi dia akan menggunakan kod ini.

Apakah asal usul 20 anda? Apa yang anda 20 berasal dari kata pendek, di mana anda?

Apa maksud slang teman baik? Pada tahun 1970-an, ini adalah istilah stereotaip untuk rakan atau kenalan di gelombang udara CB. Sekarang istilah "teman" dapat digunakan sama dengan istilah "teman baik" terutama pemandu. Nombor yang baik. Selamat maju jaya kepada rakan pemandu.

Apakah maksud 10 20? Frasa dasarnya bermaksud, "Apa lokasi anda? atau ia digunakan untuk mengenal pasti kedudukan anda sekarang.

Apakah maksud 10 5? 10-2 Isyarat baik. 10-3 Berhenti menghantar. 10-4 Pengakuan (OK) 10-5 Relay. 10-6 Sibuk - tunggu kecuali mendesak.

Apakah maksud 10 8? 10-8 Dalam perkhidmatan / tersedia untuk tugas. 10-9 Ulangi penghantaran terakhir. 10-10 Tidak bertugas. 10-10A Tidak bertugas di rumah. 10-11 Kenal pasti frekuensi ini.

Apa maksud 10 2? Kod radio untuk 'Menerima dengan baik'

Apakah kod polis 10 41? Kod polis 10 41 digunakan untuk mengesyaki jenayah.

Apa maksud menonton enam anda? 8. "Punya enam" Maksud: Menonton punggung. Anggota tentera biasanya menerangkan arah menggunakan jam. Ke arah mana pun kenderaan, unit, atau individu bergerak adalah kedudukan pukul 12, jadi kedudukan pukul enam ke belakang.

Kesimpulannya

Sekiranya saya menyimpulkan Artikel ini dalam beberapa baris, 10-4 adalah isyarat penegasan: ini bermaksud "OK." Sepuluh kod tersebut dikreditkan kepada Pengarah Komunikasi Polis Negeri Illinois Charles Hopper yang menciptanya pada awal tahun 90-an untuk menjadikan komunikasi lebih cepat antara anggota polis.

Frasa ini berasal dari budaya "CB" Amerika Utara pada tahun 1970-an yang sangat dipopularkan oleh filem-filem Hollywood, biasanya dalam komedi jalan raya seperti Cannonball Run dan Smokey dan the Bandit.

artikel berkaitan

10 4 Rakan baik

Kod Pengesahan Kod 855 Kod Kawasan Di manakah kod kawasan 866