Pokok nanas (Ananas comosus) ialah sejenis tumbuhan tropika dengan produk sedap tanah yang paling kewangan kilang besar dalam keluarga Bromeliaceae itu.

Pokok nanas berasal dari Amerika Selatan , di mana ia telah lama dikembangkan.

Pengenalan nanas dengan Eropah pada abad ketujuh belas menjadikannya simbol sosial yang berlebihan. Sejak tahun 1820-an, nanas telah dipenuhi secara ekonomi di taman asuhan kanak-kanak dan banyak rumah tropika.

Selanjutnya, ia adalah produk organik tropika ketiga yang paling penting dalam penciptaan dunia. Pada abad kedua puluh, Hawaii adalah pembuat nanas yang berlaku, terutama untuk AS; namun, pada tahun 2016, Kosta Rika, Brazil, dan Filipina mewakili hampir 33% penciptaan nanas di dunia

Botoni Pokok Nanas:

Nanas adalah herba tahan lama, yang tingginya mencapai 1,0 hingga 1,5 m (3,3 hingga 4,9 kaki), walaupun sekarang dan lagi cenderung lebih tinggi.

Pada penampilannya, tanaman ini mempunyai batang pendek dan pendek dengan daun lilin yang ekstrim. Semasa membuat produk organiknya, biasanya menghasilkan hingga 200 bunga, walaupun beberapa kultivar berbuah besar dapat melampaui ini. Semasa mekar, produk individu dari bunga itu bergabung untuk menghasilkan produk semula jadi yang berbeza. Setelah produk organik utama dihantar, pucuk sampingan (disebut 'penyedut' oleh pengusaha perniagaan) diciptakan di batang daun batang prinsip.

Ini mungkin dihilangkan untuk penyebaran, atau dibiarkan untuk membuat produk semula jadi pada lapisan pertama Secara komersial, penyedut yang muncul di sekitar pangkalan dikembangkan. Ia mempunyai sekurang-kurangnya 30 daun yang panjang, ketat, gemuk, berbentuk kotak dengan duri tajam di sepanjang tepinya yang panjangnya 30 hingga 100 cm (1.0 hingga 3.3 kaki), merangkumi batang tebal.

Pada tahun utama pembangunan, hub berlarut-larut dan menebal, menanggung pelbagai daun secara berpusing. Setelah 12 hingga 20 bulan, batangnya berkembang menjadi perbungaan seperti lonjakan panjang hingga 15 cm (6 in) dengan lebih dari 100 bunga yang berwarna-warni yang tersusun secara spiral, masing-masing dirawat oleh bract.

Ovari terbentuk menjadi buah beri, yang bercampur menjadi produk semula jadi yang sangat besar dan berbeza. Produk nanas umumnya disusun dalam dua helai saling. Biasanya terdapat lapan dari setiap satu kursus dan 13 yang lain, masing-masing menjadi nombor Fibonacci.

Nanas melengkapkan fotosintesis CAM, memperbaiki karbon dioksida sekitar waktu petang dan meletakkannya sebagai jantan yang menghakis, pada ketika itu memberikannya pada siang hari menyokong fotosintesis.

Nanas melibatkan lima jenis tumbuhan, yang pernah dilihat sebagai spesies terpencil:

** Ananas comosus var. ananassoides **

** Ananas comosus var. bracteatus **

** Ananas comosus var. komosus **

** Ananas comosus var. ereksi **

Ananas comosus var. parguazensis

Pembajaan

Di alam liar, nanas diserbuki secara asas oleh burung kolibri. Nanas liar tertentu dicuci dan diserbuki sekitar waktu petang oleh kelawar.

Sedang dikembangkan, kerana kemajuan benih menurunkan kualiti produk organik, pembuahan dilakukan dengan tangan, dan benih dipegang dengan jelas untuk dipelihara. Di Hawaii, di mana nanas dikembangkan dan kalengan secara moden sepanjang abad kedua puluh, import burung kolibri tidak diizinkan.

Pemakanan Nanas

Tumbuk nanas mentah adalah 86% air, 13% gula, 0,5% protein, dan mengandungi lemak yang tidak berkaitan (jadual). Dalam jumlah rujukan 100 gram, nanas mentah membekalkan 50 kalori, dan merupakan sumber mangan kaya (44% Nilai Harian, DV) dan nutrien C (58% DV), namun bagaimanapun juga tidak mengandungi mikronutrien dalam jumlah kritikal.

Penciptaan nanas

Nanas diserahkan pada tahap yang sangat besar di banyak negara di mana iklim umumnya wajar untuk pertumbuhan. Costo rica adalah yang pertama dalam pembuatan nanas sekitar 3,3 juta nada seperti yang ditunjukkan oleh wikipedia, sementara Filipina, brazil, indonesia, thailand dan India berada di tempat kedua, ketiga, keempat, kelima dan ke-6 secara individu, dengan penciptaan 2.7, 2.4, 2.2 , 1.7, dan 1.7 masing-masing.

Sejarah nanas

Tumbuhan liar bermula dari sisa Sungai Paraná – Paraguay antara selatan Brazil dan Paraguay. Tidak banyak yang memikirkan penjinakannya, namun menyebar sebagai hasil di seluruh Amerika Selatan.

Akhirnya tiba di Caribbean, Amerika Tengah, dan Mexico, di mana ia dikembangkan oleh orang Maya dan Aztec. Menjelang akhir tahun 1400-an, nanas yang diedit telah tersebar secara meluas dan segmen rutin makan orang Amerika tempatan. Orang Eropah utama yang mengalami nanas adalah Columbus, di Guadeloupe pada 4 November 1493.

Orang Portugis mengambil produk organik dari Brazil dan membawanya ke India pada tahun 1550. Kultivar 'Red Spanish' juga dipersembahkan oleh orang Sepanyol dari Amerika Latin ke Filipina, dan ia dikembangkan untuk penggunaan material dari mana pun pada abad ketujuh belas.

Columbus membawa kilang itu kembali ke Sepanyol dan menyebutnya piña de Indes, menandakan "pinus orang India". Nanas dilaporkan dalam Dekad Dunia Baru Peter Martyr (1516) dan Relazione del primo viaggio intorno al mondo Antonio Pigafetta (1524-1525), dan garis besar yang mula-mula disedari terdapat dalam Historia General de Las Indias Oviedo (1535).

Nanas menarik minat orang Eropah sebagai produk imperialisme. Bagaimanapun, ia tidak dikembangkan dengan berkesan di Eropah sehingga Pieter de la Court mewujudkan pertanian semaian dekat Leyden sekitar tahun 1658. Tanaman nanas diambil dari Belanda untuk penjaga tanah Inggeris pada tahun 1719 dan yang berasal dari Perancis pada tahun 1730.

Di England, nanas utama dikembangkan di Dorney Court, Dorney di Buckinghamshire, dan "oven nanas" yang luar biasa untuk memanaskan tanaman diusahakan di Chelsea Physic Garden pada tahun 1723. Di Perancis, Raja Louis XV diberi nanas yang telah dikembangkan di Versailles pada tahun 1733. Di Rusia, Catherine the Great memakan nanas yang dikembangkan di kediamannya sendiri sebelum tahun 1796.

Oleh kerana kos import langsung dan perbelanjaan besar dalam peralatan dan kerja yang diperlukan untuk mengembangkannya dalam lingkungan yang ringan, di taman asuhan kanak-kanak yang disebut "kilang", nanas berubah menjadi gambaran kekayaan.

Mereka pada awalnya digunakan pada dasarnya untuk pertunjukan pada pertemuan malam, dan bukannya dimakan, dan digunakan berulang kali hingga mereka mulai merosakkan. Pada 50% kedua abad kelapan belas, penciptaan produk semula jadi dari warisan Britain berubah menjadi subjek persaingan luar biasa antara darah biru kaya.

John Murray, Earl of Dunmore keempat, membina taman asuhan anak buahnya yang ditakluk oleh peti besi batu yang luar biasa setinggi 14 meter yang kelihatan seperti produk semula jadi; ia dikenali sebagai Nanas Dunmore. Dalam bidang kejuruteraan, angka nanas menjadi komponen yang menghiasi mewakili tempat penginapan.

Pelbagai jenis, umumnya dari Antillen, dilakukan untuk pembangunan rumah kaca Eropah. Yang paling kritikal adalah "Smooth Cayenne", yang diimport ke Perancis pada tahun 1820, dan kemudian dikirim kembali ke UK pada tahun 1835, dan setelah itu dari UK melalui Hawaii ke Australia dan Afrika. "Smooth Cayenne" kini merupakan kultivar utama dalam penciptaan dunia. Jem dan pencuci mulut yang bergantung pada nanas diimport ke Eropah dari Hindia Barat, Brazil, dan Mexico dari awal. Menjelang pertengahan abad kesembilan belas, nanas baru dihantar terus dari Hindia Barat dalam jumlah yang cukup besar untuk menurunkan harga Eropah. [22] Kemudian penciptaan nanas dikalahkan oleh Azores untuk Eropah, dan Florida dan Caribbean untuk Amerika Utara, kerana laluan penghantaran pendek.

Orang Sepanyol telah membawa nanas ke Hawaii pada abad kelapan belas, namun ladang perniagaan utama didirikan pada tahun 1886. Penyokong kewangan yang paling terkenal adalah James Dole, yang pindah ke Hawaii pada tahun 1899 dan memulakan 60 bahagian ladang nanas darat pada tahun 1900 yang akan berkembang menjadi Syarikat Makanan Dole. Give dan Del Monte mula mengembangkan nanas di pulau Oahu pada tahun 1901 dan 1917, secara individu, dan Syarikat Nanas Maui memulakan pembangunan di Maui pada tahun 1909. James Dole memulakan perniagaan pengendalian nanas, dan wakil Dole Henry Ginaca membayangkan pelupusan yang diprogramkan dan mesin coring pada tahun 1911.

Penciptaan Hawaii mulai merosot dari tahun 1970-an kerana persaingan dan perpindahan ke pengangkutan laut yang disejukkan. Berikan menghentikan kegiatan pengilangannya di Honolulu pada tahun 1991, dan pada tahun 2008, Del Monte mengakhiri tugas pengembangan nanas di Hawaii. Pada tahun 2009, Perusahaan Nanas Maui telah mengurangkan tugasnya untuk membekalkan nanas di Maui, dan pada tahun 2013, hanya Dole Plantation di Oahu yang mengembangkan nanas dalam jumlah sekitar 0.1 persen ciptaan dunia. Walaupun kebusukan ini, nanas dalam beberapa keadaan digunakan sebagai gambaran Hawaii. Selanjutnya, varietas makanan dengan nanas di dalamnya sekarang dan kemudian dikenali sebagai "Hawaii" sendirian.

Di Filipina, "Smooth Cayenne" dipersembahkan pada pertengahan tahun 1900-an oleh Biro Pertanian AS dalam jangka masa sempadan Amerika. Give dan Del Monte mendirikan rumah-rumah besar di pulau Mindanao pada tahun 1920-an; di wilayah Cotabato dan Bukidnon, secara individu.

Pengetinan dengan skala besar telah bermula di Asia Tenggara, mengingat Filipina, dari tahun 1920. Pertukaran ini telah dirugikan dengan teruk oleh Perang Dunia II, dan Hawaii membanjiri pertukaran di seluruh dunia hingga tahun 1960-an.

Filipina kekal sebagai salah satu pengeksport nanas terbaik di planet ini. Estet Del Monte kini diawasi secara persendirian, setelah Del Monte Pacific Ltd., sebuah organisasi Filipina, menyelesaikan pemerolehan Del Monte Foods pada tahun 2014.

Berbagai macam jenis, umumnya dari Antillen, digunakan untuk pembangunan rumah kaca Eropah. Yang paling besar adalah "Smooth Cayenne", diimport ke Perancis pada tahun 1820, dengan cara ini diperdagangkan kembali ke UK pada tahun 1835, dan sesudahnya dari UK melalui Hawaii ke Australia dan Afrika. "Smooth Cayenne" saat ini adalah kultivar yang berlaku dalam penciptaan dunia. Jem dan pencuci mulut yang bergantung pada nanas diimport ke Eropah dari Hindia Barat, Brazil, dan Mexico dari awal. Pada pertengahan abad kesembilan belas, nanas baru dipindahkan langsung dari Hindia Barat dalam jumlah yang cukup besar untuk mengurangkan kos Eropah. Kemudian penciptaan nanas dikalahkan oleh Azores untuk Eropah, dan Florida dan Caribbean untuk Amerika Utara, kerana laluan penghantaran pendek.

Filipina kekal sebagai salah satu pengeksport nanas teratas di dunia. Estet Del Monte kini diawasi secara persendirian, setelah Del Monte Pacific Ltd., sebuah organisasi Filipina, menyelesaikan pemerolehan Del Monte Foods pada tahun 2014.

Pembangunan Pokok Nanas

Dalam penanaman perniagaan, mekar dapat disesatkan secara salah, dan penuaian awal produk organik primer dapat mendorong peningkatan hasil kedua produk semula jadi yang lebih sederhana. Apabila dibawa keluar semasa pembersihan, titik tertinggi nanas dapat ditanam di tanah dan tanaman lain akan berkembang. Selip dan penyedut ditanam secara ekonomi.

Kebimbangan moral dan semula jadi

Seperti kebanyakan penciptaan produk organik semasa, ladang nanas adalah tugas industri yang sangat mendalam. Penanam menggunakan racun perosak berbahaya secara meluas, dan limpahan dapat mengalirkan bekalan air minuman. Pekerja, biasanya pelancong wang, dibayar secara tidak efektif oleh garis panduan negara-negara Barat yang diciptakan.

Sudah tentu, pertanian produk organik tropis, misalnya, untuk nanas, telah dikumpulkan di "republik pisang". Pada tahun 2010, 60% nanas dimakan di Eropah dipenuhi di Kosta Rika.

Budaya

Banyak kultivar diketahui. Daun "cayenne halus" yang biasanya dikembangkan adalah halus, [59] dan ia adalah daun yang paling kerap dijumpai di seluruh dunia. Banyak kultivar telah disampaikan sejak awal di Paraguay dan bahagian selatan Brazil, dan kemudian stok yang diperbaiki dibawa ke Amerika, Azores, Afrika, India, Malaysia dan Australia. Pelbagai merangkumi,

"Hilo" adalah variasi Hawaiian yang lebih kecil, 1.0 hingga 1.5 kg (2 hingga 3-lb) dari kacang tanah halus; produk semula jadi lebih bulat dan berlubang dan memberikan banyak penyedut, namun tidak ada slip.

"Kona sugarloaf", dengan berat 2,5 hingga 3,0 kg (5-6 lb), memiliki zat putih tanpa kayu di tengahnya, berbentuk bulat dan berongga sebagai biola, dan mempunyai kandungan gula yang tinggi namun tidak menghakis; ia mempunyai produk semula jadi yang manis.

"Natal berkuasa", dengan berat 1,0 hingga 1,5 kg (2 hingga 3 lb), mempunyai zat kuning yang cemerlang, permukaan segar, dan rasa lembut yang sensitif; sangat disesuaikan dengan penggunaan baru, ia tetap sesuai dengan penuaan. Ia mempunyai daun tajam, dan diisi di Australia, Malaysia, dan Afrika Selatan.

"Pernambuco" ("eleuthera") mengukur 1-2 kg (2-4 lb), dan mempunyai tisu kuning muda hingga putih. Rasanya manis, mencair di permukaan, dan luar biasa untuk makan baru; ia tidak disesuaikan untuk pengangkutan, mempunyai daun berduri, dan diisi di Amerika Latin.

"Red Spanish", dengan berat 1-2 kg (2–4 lb), mempunyai tisu kuning muda dengan aroma yang indah, sesuai dengan bentuk kotak, dan di sekitar disesuaikan untuk penghantaran sebagai produk organik baru ke sektor perniagaan yang jauh; ia mempunyai daun berduri dan diisi di Amerika Latin dan Filipina. Ini adalah kultivar nanas pertama di Filipina yang dikembangkan untuk helai daun mereka (piña) dalam industri bahan Filipina konvensional.

"Smooth cayenne", produk semula jadi 2.5-hingga 3.0-kg (5 hingga 6-lb), kuning muda hingga kuning-berdaging, bulat dan berongga dengan gula tinggi dan bahan menghakis, disesuaikan dengan pengetinan dan pengendalian; daunnya tanpa duri. Ini adalah kultivar kuno yang diciptakan oleh orang-orang Amerind. Di kawasan Asia tertentu, kultivar ini dikenali sebagai Sarawak, setelah wilayah Malaysia di mana ia ditanam. Ini adalah salah satu pendahulu kultivar "73-50" (juga disebut "MD-1" dan "CO-2") dan "73-1114" (juga disebut "MD-2"). Cayenne halus sudah menjadi pilihan yang dihantar di Hawaii, dan paling efektif dijangkau di pasar raya AS, namun digantikan sepanjang MD-2 pada pertengahan 1990-an dan 2000-an.

Beberapa spesies Ananas dikembangkan sebagai hiasan untuk teduhan, ukuran produk organik baru, dan ciri-ciri lain yang menarik.

Di AS, pada tahun 1986, Institut Penyelidikan Nanas dipecah dan sumbernya terbelah antara Del Monte dan Maui Land dan Nanas. Del Monte mengambil kultivar '73 –114 ', bernama' MD-2 ', ke rumah-rumahnya di Kosta Rika, menemukannya sesuai untuk dikembangkan di sana, dan mengirimkannya secara bebas pada tahun 1996 sebagai' Gold Extra Sweet ', sementara Del Monte juga mula mempamerkan '73 –50 ', bernama' CO-2 ', sebagai' Del Monte Gold '.

Manfaat pokok nanas

MANFAAT PINEAPPLE 1 - PINEAPPLES YANG BERTUMBUHAN MUDAH

Membangunkan nanas sebenarnya mudah - sekiranya anda menahan diri. Apabila anda mempunyai nanas, secara praktikal anda dapat mengubahnya menjadi ladang nanas yang tidak berkesudahan sekiranya anda mempunyai peluang, ruang dan toleransi. Jadi berita yang menggembirakan adalah sekiranya anda menyukai nanas dan menggunakan semula - anda boleh mengubah cinta ini menjadi simpanan kedua-duanya.

MANFAAT PINEAPPLE 2 - PINEAPPLES ADALAH BAIK UNTUK ANDA

Nanas sangat baik untuk anda. Saya boleh mengarang buku ini, saya fikir saya akan mengumpulkan sebahagian daripada kelebihan perubatan ke dalam senarai item sehingga anda tidak perlu membaca dengan teliti untuk waktu yang lama.

Terlepas dari penuh dengan nutrien dan mineral, nanas sangat rendah kalori.

KEBAIKAN PINEAPPLE 3 - MEREKA MENCARI PRETTY COOL

Lebih kerap daripada nanas adalah tanaman spikey yang sederhana. Sekiranya anda memilih sudut yang betul di taman asuhan anda, mereka kelihatan sangat keren sepanjang tahun. Walau bagaimanapun, anda mendapat "produk pelbagai organik" ini melebihi titik tumpuannya.

Kesimpulannya

Pokok nanas adalah salah satu pokok yang paling penting secara komersial di antara negara-negara Eropah. Costo rica adalah salah satu negara yang menghasilkan pokok nanas pada kadar tinggi dan hebat sekitar 3.3 juta nada.

Pokok nanas adalah tanaman tropika, yang merupakan buah yang boleh dimakan sebagai ahli keluarga Bromeliaceae yang penting dari segi ekonomi dan komersial. Pokok ini berasal dari wilayah Amerika selatan walaupun setelah abad ke-18 nanas menjadi groen di seluruh dunia berkat kesan rumah hijau.

Pokok Melintasi Haiwan

Apa itu pokok berbahaya?

Apple Bush

Pokok Magnolia

Pokok Jacaranda

Cara menghilangkan lalat buah di longkang

Ubat rumah terbaik untuk rambut Berminyak

Buah-buahan Yang Bermula Dengan R

Pokok aliran

Doktrin buah dan pokok

Pokok yang rosak

Topologi pokok