Periklanan perintis adalah kempen pelancaran kategori produk baru, yang bertentangan dengan pemasaran satu produk di pasar maju. Objektif perintis periklanan adalah untuk memberitahu pengguna mengenai kedatangan konsep yang sama sekali baru dan menjelaskan kelebihannya.

Perintis Periklanan

Apa itu Perintis Periklanan?

Perintis periklanan adalah promosi yang digunakan dalam memasarkan produk baru, yang ditujukan terutama untuk pendidikan pelanggan dan termasuk kampanye pemasaran yang mahal dan berterusan.

Kempen pengiklanan dan strategi promosi yang harus diikuti oleh produk bergantung pada tahap anda dalam kitaran hidup produk. Sebagai contoh, bentuk pengiklanan yang wajar untuk produk yang matang adalah dengan memberikan potongan dan faedah. Untuk produk pada peringkat pertama, adalah bijak untuk memberi pengguna ujian produk untuk memperkenalkannya kepada produk tersebut.

:small_blue_diamond: Contohnya

Contoh periklanan perintis ialah ciri iklan mudah alih dengan pelancaran model telefon baru di pasaran dengan ciri baru; Pengiklanan produk rambut baru Kerashine oleh Philips termasuk dalam kategori iklan Pioneer.

Pengiklanan Produk

Platform Product Life Cycle (PLC) di mana produk hadir biasanya menentukan jenis iklan yang digunakan oleh pengiklan. Jenis iklan produk yang boleh dipilih oleh peniaga ialah:

:small_blue_diamond: Perintis Periklanan

Pendekatan periklanan ini dirancang untuk mempromosikan permintaan utama untuk produk atau kategori baru. Ia digunakan secara meluas dalam fasa pengenalan kitaran hidup produk ketika produk baru diperkenalkan.

Jenis iklan produk ini memberikan maklumat mendalam mengenai faedah menggunakan produk atau perkhidmatan. Ia sering digunakan untuk menimbulkan minat dan meningkatkan kesedaran masyarakat.

:small_blue_diamond: Iklan Bersaing

Tujuan menggunakan iklan yang kompetitif adalah untuk mempengaruhi permintaan untuk produk tertentu. Pengiklan sering memberikan maklumat mengenai ciri dan faedah produk yang mungkin tidak terdapat pada produk yang bersaing. Walaupun beberapa produk mempunyai ciri atau faedah yang serupa, pengiklan sering menimbulkan kesan bahawa dalam beberapa hal, produk mereka 'lebih baik daripada produk serupa lainnya yang terdapat di pasaran.

:small_blue_diamond: Iklan Perbandingan

Iklan perbandingan membandingkan dua atau lebih jenama bersaing dengan satu atau lebih ciri, sama ada secara langsung atau tidak langsung. Iklan perbandingan memberikan pengguna keputusan yang tepat apabila kebanyakan mereka tidak mahu membuat keputusan. Dengan cara ini, dengan membandingkan satu jenama syarikat dengan produk lain yang bersaing dalam iklan, syarikat tersebut dapat membantu pengguna memilih jenis produk yang ingin mereka gunakan.

Tahap Pengiklanan

:small_blue_diamond: Tahap Perintis

Pada tahap ini, iklan yang digunakan oleh syarikat yang menghasilkan produk baru bertujuan untuk mengundang khalayak pemasarannya. Oleh itu, pengiklanan dibuat berdasarkan ciri khas produk dan harganya. Oleh itu, ini dikenali sebagai perintis iklan.

:small_blue_diamond: Tahap Persaingan

Walaupun selepas calon pembeli ingin membeli dan menggunakan produk yang diiklankan, mereka keliru dengan jenama produk tersebut.

Tujuan pengiklanan dalam kategori kompetitif adalah untuk menunjukkan bagaimana produk jenama tertentu berbanding produk lain akan lebih memuaskan pengguna.

:small_blue_diamond: Tahap Pengekalan

Tahap ketiga pengiklanan yang dilalui produk adalah tahap pengekalan. Apabila orang ramai mengetahui produk yang diiklankan tetapi menggunakannya secara teratur, menjadi tanggungjawab syarikat yang membuat produk dengan membuat pengulangan atau peringatan.

Tujuan iklan perintis

Kempen periklanan perintis bertujuan untuk memperkenalkan calon pelanggan kepada idea-idea baru dan membuat kegembiraan di sekitar pelancaran produk baru yang unik di pasaran. Kempen pengiklanan yang dirancang dengan baik bertujuan untuk meyakinkan pengguna bahawa kehidupan mereka akan diperbaiki dengan membeli produk baru. Pengiklan yang membuat kategori produk baru tidak perlu memberi tumpuan kepada bagaimana produk mereka dibandingkan dengan persaingan untuk memberi tumpuan kepada bagaimana konsep baru mereka berfungsi dan kaedahnya kepada pengguna.

Apakah Dua Fungsi Iklan?

Sama ada platform pengedaran anda adalah TV, Internet, cetak atau radio, karya pengiklanan berdasarkan prinsip penawaran dan permintaan. Tujuan mewujudkan keperluan khusus untuk produk dan perkhidmatan anda adalah bahagian pertama dari kempen pengiklanan; separuh masa kedua mengekalkan momentumnya . Menjaga permintaan pasaran anda sama pentingnya dengan memperhatikan apa yang dilakukan pesaing anda untuk mendapatkan perhatian mereka.

:small_blue_diamond: Integriti Pelanggan

Iklan satu kali dapat menarik pelanggan ke perniagaan baru tetapi selalunya tidak cukup untuk mendorong kesetiaan dan meningkatkan populariti produk. Setelah tugas pemasaran pertama selesai, tahap kedua adalah memperkukuhkan kehadiran produk di minda pengguna secara berterusan. Ini dicapai dengan mengumumkan penjualan peribadi, memberi potongan harga kepada pelanggan setia dan memberikan senarai soalan untuk mengukur kepuasan mereka dan meminta nasihat mereka mengenai produk dan perkhidmatan baru yang ingin mereka tawarkan.

:small_blue_diamond: Pengedaran Terluas

Untuk terus aktif, pemilik perniagaan perlu terus mengetahui tentang trend industri, mengemas kini imej mereka jika diperlukan, dan mengembangkan produk atau perkhidmatan mereka melalui saluran baru. Ini bermaksud mewujudkan lebih banyak ketersediaan media dan mengetik sumber pelanggan baru. Selain itu, laman web sebagai laman promosi 24/7 membolehkan akses global tanpa meningkatkan kos iklan.

Perintis dalam pengembangan Periklanan Frank

Perintis periklanan adalah kempen periklanan di mana pengguna pertama kali diperkenalkan dengan produk, yang diberitahu tentang faedah untuk mendorong pembelian produk tersebut secara berterusan.

Di antara pengarang buku pertama dalam iklan, kita dapati penulis, pengurus iklan, penyunting buku, guru bersekutu psikologi, dan buku teks sekolah, penulis. Masing-masing dari mereka memberikan sumbangan berharga dan mendapat pertolongan dari orang lain. Sebelum tahun 1895, usaha yang tekun dikhaskan untuk kajian mendalam mengenai masalah atau tujuan pengiklanan. Pada masa yang sama, lelaki berbakat dan banyak pelajar mengambil bahagian secara aktif dalam pengembangan program pengiklanan ilmiah dan praktikal. Mereka menulis buku dan artikel untuk memberitahu hasilnya. Menjelang tahun 1910, bidang fakta dan deklarasi yang luar biasa telah ditemui dan diklasifikasikan.

Perintis dalam pengembangan Periklanan Frank

Catatan penerbitan menunjukkan bahawa kurang daripada sepuluh buku gaya iklan dicetak dalam 50 tahun terakhir. Empat buku ditulis antara tahun 1895 dan 1900. Selama sepuluh tahun berikutnya, sekurang-kurangnya 75 jilid iklan diterbitkan, dan buku-buku ini sangat kaya dengan idea-idea asli. Artikel ini bertujuan untuk meringkaskan dan menganalisis sumbangan beberapa pelopor sastera periklanan yang hebat. Hanya buku yang ditulis sebelum tahun 1910 yang dipertimbangkan. Andaikan mana-mana jilid asli yang mengandungi karya penting pertama telah disiapkan. Penulis iklan perintis ini tergolong dalam tiga kategori yang berbeza: pengiklanan, psikologi, dan penulis buku.

Penulis dan pelindung pertama kali menuliskan syarat-syarat yang dikembangkan dan disahkan dengan sewajarnya. Seorang ahli psikologi akademik telah memberikan penggunaan pendekatan objektif . Profesional pemasaran dan psikologi menggabungkan usaha mereka untuk menjadikan pengiklanan lebih saintifik. Sementara itu, guru buku teks melakukan tugas penting untuk mengintegrasikan dan mengklasifikasikan maklumat pemasaran yang mencukupi .

Pengguna Iklan

Buku pengiklanan moden pertama mengandungi komen mengenai surat perniagaan biasa dan wawancara di surat khabar. Satu rujukan dibuat untuk buku Edwin T.Freeedley, Practical Treatise on Business, yang diterbitkan pada tahun 1852. Surat baru-baru ini oleh pengarang yang sama (Common Sense in Business, 1878) mendesak pengiklan untuk mempertimbangkan kualiti liputan media dan Berbual dengan agensi pengiklanan . Antara tahun 1865 dan 1870, George P. Rowell, ejen pertama yang mengembangkan banyak pembaharuan iklan, menerbitkan Warta Pengiklan.

Pengiklanan Institusi

Pengiklanan institusi memberi tumpuan kepada memperoleh keuntungan, idea, atau falsafah perniagaan anda atau seluruh industri untuk mempromosikan atau meningkatkan reputasinya daripada menjual produk atau perkhidmatan. Oleh kerana pengiklanan institusi itu berusaha untuk mencipta imej positif, itu banyak berkaitan dengan hubungan masyarakat.

Kelebihan Perintis Bahagian Pasaran

Pelopor telah masuk, mengumpulkan wang dengan menarik, dan dalam masa jabatannya telah mengurangkan kos pengeluarannya akibat beberapa bentuk magang . Beberapa hari kemudian, orang baru masuk. Kos pengeluarannya lebih tinggi daripada satu orang pada satu masa. Namun, kerana penyebaran maklumat, harga kedua-dua syarikat ini sama dengan hari tertentu di masa depan.

Sebaik sahaja syarikat baru memasuki pasaran, permainan duopoli bermula apabila syarikat memilih harga dan harga pelaburan. Menganalisis permainan, kami dapati situasi di mana stok di pasaran akhir tidak lagi bergantung pada pesanan masuk, kos keuntungan awal, panjang kemerdekaan, atau jangka masa yang diperlukan pendatang baru untuk meraih keuntungan perintis.

Keuntungan dan kerugian strategi perintis pasaran

Semasa menguruskan perniagaan, anda menghadapi banyak keputusan setiap hari. Beberapa keputusan adalah perkara biasa, dan beberapa keputusan penting bagi kelangsungan perniagaan anda. Memilih strategi yang tepat adalah salah satu keputusan terpenting yang harus anda buat sebagai pengurus, dan anda harus memastikan bahawa ia dilakukan dengan cara yang betul. Anda mempunyai banyak strategi yang berbeza untuk dipilih, tetapi dalam hal inovasi , anda boleh memilih untuk menjadi perintis daripada meneruskan kerjaya. Sekiranya anda menghadapi cabaran, jangan takut mengambil risiko dan merasa senang menjadi yang pertama, maka strategi pelopor di pasaran adalah pilihan yang tepat untuk anda.

Setelah anda memutuskan untuk menjadi pelopor, anda harus terus mengembangkan strategi anda dan memilih sama ada anda ingin fokus membina produk atau perkhidmatan baru, proses baru, atau pasaran baru. Dua yang pertama dianggap sebagai perintis dalam teknologi dan merupakan sumber pertumbuhan yang baik. Apa sahaja pilihan yang anda pilih untuk sistem baru anda, ketahui bahawa biasanya merupakan strategi pembezaan yang mengikuti pendekatan perintis, dan peminat lebih suka strategi dengan kos rendah.

Keuntungan dan kerugian strategi perintis pasaran

Selain mendapat reputasi pelopor, anda mengendalikan teknologi dan saluran pengedaran baru yang menyebabkan kos keseluruhannya lebih rendah. Anda juga berpeluang membina hubungan yang mengukuhkan kepercayaan dengan pelanggan dan, dalam banyak kes, mempunyai bahagian terbesar di pasaran. Merintis boleh membuka pintu keistimewaan perkhidmatan lain dan bahkan mungkin memberi anda perlindungan. Keuntungan yang lebih tinggi sering dikaitkan dengan halangan yang lebih tinggi yang boleh anda perintis. Halangan boleh menjadi kaedah untuk mengawal sumber , teknologi, pembinaan manusia dan banyak lagi. Visi berasaskan kilang adalah untuk membolehkan anda mengeksploitasi sumber daya yang penting, langka dan sukar dicontohi.

Menjadi perancang dan perintis yang mantap juga membawa cabaran awal penghantaran. Ini dapat menghasilkan kesan perjalanan percuma dan memberi peminat anda penggunaan kejayaan / reka bentuk / pengetahuan / kepakaran anda secara percuma. Ini akan memudahkan mereka membuat produk baru dan menjadikan anda lebih unggul, berpatutan dan menarik bagi pelanggan anda. Anda mesti terus berusaha untuk penambahbaikan dan pastikan anda mempunyai maklumat terkini mengenai keperluan dan kehendak pelanggan anda. Kadang-kadang yang terbaik adalah membuka minda anda kepada teknologi baru yang mungkin bersaing untuk anda, bukan hanya memusatkan perhatian dan melihat permulaan baru anda secara membuta tuli. Itulah satu-satunya cara untuk memastikan bahawa anda tidak akan buta hati dan dibuang dari pasar / permainan.

Menjadi perintis memerlukan semangat komposer yang sebenarnya, dan tidak ramai yang bersedia untuk menghadapi cabaran. Ketidakpastian konsep anda yang sedang dikembangkan dan yang kemudian diterima pakai adalah tinggi dan mempunyai risiko yang besar sepanjang perjalanan.

Catatan: Beri diri anda keuntungan keraguan dan mulakan perjalanan kreatif anda ke tempat yang tidak dikenali. Kami menyokong idea terbaik dan memastikan kami menyediakan semua perniagaan yang anda perlukan dalam proses baru anda dan dalam usaha anda untuk menjadi yang pertama.

Soalan Lazim

Berikut ini disebutkan beberapa pertanyaan yang sering diajukan berkaitan dengan Perintis Periklanan , yang dijawab sebentar.

1. Apakah objektif iklan perintis?

Tujuan utama iklan perintis adalah untuk memberitahu pasaran sasaran . Mesej ini bertujuan untuk menarik pasar yang disasarkan untuk memilih jenama syarikat daripada pesaingnya.

2. Adakah iklan itu baik atau buruk?

Iklan boleh membahayakan. Tetapi ia juga boleh memberi manfaat kepada masyarakat . Iklan adalah cara yang berkesan dan berkesan untuk menyebarkan berita mengenai isu dan produk penting, seperti kesedaran AIDS, pemantau diabetes, risiko tembakau dan alkohol, dan masalah lain yang berkaitan dengan kesihatan.

3. Adakah periklanan kompetitif haram?

Iklan perbandingan adalah sah jika benar dan tidak palsu atau menipu. Andaikan pesaing membuat tuntutan iklan palsu atau mengelirukan yang mempengaruhi perniagaan anda, pelbagai tuntutan undang-undang dan penyelesaian.

4. Bolehkah anda menyebut pesaing dalam iklan?

Sangat boleh diterima dan dalam skop undang-undang untuk menggunakan tanda dagangan orang lain dalam iklan, selagi standard tertentu dipenuhi. Iklan tersebut mestilah sahih, dan penggunaan jenama orang lain tidak boleh memberikan kesan palsu mengenai gabungan, sokongan atau penajaan oleh pemilik tanda dagangan lain.

5. Adakah pengiklanan penting?

Ini memainkan peranan penting bagi pengeluar dan pengguna. Pengiklanan sangat penting untuk keseluruhan perniagaan kerana membolehkan perniagaan memperoleh lebih banyak pelanggan, sehingga meningkatkan transformasi perniagaan. Biasanya, syarikat menyewa perkhidmatan agensi iklan untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka.

6. Adakah iklan itu jahat?

Iklan tidak jahat dan tidak berguna, tetapi tidak terkawal. Kita mesti mencipta ruang agar motif dalaman kita dapat dinyatakan dan disahkan. Kita perlu menjaga dan meraikan apa yang baik tentang budaya: tidak berusaha untuk memperkukuhkan peranan kita yang sudah ada sebagai pengguna.

7. Adakah iklan lebih berbahaya daripada membantu?

Ya, kerana banyak iklan lebih banyak daripada mengiklankan produk. Ramai orang muda sedar diri dan menjalani gaya hidup yang tidak sihat kerana mereka kelihatan sesuai untuk kurus dan menarik seperti model yang mereka lihat dalam iklan. Ini membawa kepada masalah yang teruk seperti gangguan makan dan membahayakan diri sendiri.

8. Mengapa iklan tidak boleh dilarang?

Dikatakan bahawa iklan dapat membantu meningkatkan produk. Namun, iklan harus dilarang di radio atau televisyen kerana memberi kesan kepada masyarakat. Bayangkan jika tidak ada iklan di radio atau televisyen secara global, kita tidak dapat memperoleh perincian produk baru sekaligus.

9. Mengapa iklan mengganggu?

Beberapa sebab utama mengapa iklan dapat dilihat menjengkelkan adalah frekuensi iklan, penempatan laman web, kekurangan nilai dan penargetan yang salah, dan ukuran iklan. Peningkatan berterusan dalam iklan dalam talian dari laman web dan rangkaian sosial kegemaran kami pastinya menjadi rungutan mengenai pengguna dalam talian.

10. Apa itu iklan puffery?

Iklan puffery didefinisikan sebagai iklan atau bahan promosi yang membuat pernyataan yang komprehensif atau berlebihan mengenai produk atau perkhidmatan yang bersifat subjektif dan bukan objektif. Tidak ada orang yang rasional yang dapat membayangkan menjadi realistik.

Kesimpulannya

Artikel ini adalah mengenai perintis periklanan . Menurut definisi perintis periklanan, ini adalah kempen pelancaran produk baru di pasaran. Artikel ini telah menyebut aspek penting dari perintis periklanan, yaitu, pengiklanan produk, periklanan institusi, tahap periklanan, kelebihan pengiklanan, dan keuntungan dan kerugian strategi perintis pasar.

artikel berkaitan

Perniagaan Dengan Iklan Podcast Pembungkusan E-Cecair Adakah Iklan Media Sosial Benar-benar Meningkatkan Keuntungan Anda? Pemasaran Sepanduk 10 Cara Menggunakan Iklan Percuma untuk Pemasaran Perniagaan