India adalah destinasi percutian yang sempurna bagi kebanyakan orang. Walau bagaimanapun, melancong ke India adalah idea yang lebih baik bagi mereka yang suka pengembaraan. Oleh kerana negara ini sangat besar dan mempunyai pelbagai pemandangan di setiap bahagian, terdapat banyak ruang untuk menikmati sukan pengembaraan yang cemerlang di seluruh India. Bermula dari Himalaya di Utara hingga ke Samudera Hindia di Selatan dan padang pasir yang sejuk di barat hingga lembah-lembah yang indah di Timur, India adalah negeri yang mempunyai kepelbagaian dan keindahan yang menakjubkan. Ini bermakna apabila anda mengambil penerbangan Australia ke India, anda mesti mengunjungi tempat yang luar biasa ini dan mengalami selamanya. Sekiranya anda seorang pecandu adrenalin, maka India akan menjadi destinasi impian anda . Untuk memulakan perancangan perjalanan pengembaraan Australia ke India, berikut adalah beberapa tempat paling popular untuk menikmati sukan pengembaraan di India.

  • Meghalaya: Meghalaya terletak di bahagian timur laut India, dan ia adalah salah satu tempat paling indah yang boleh anda temui di negara ini. Meghalaya telah diberkati dengan keindahan alam, dan terdapat banyak aktiviti yang dapat anda nikmati sambil tetap dekat dengan alam di sini. Caving adalah salah satu aktiviti seperti itu, dan anda boleh meneroka beberapa gua yang menakjubkan dan tidak tersentuh di sini.
  • Ladakh: Ladakh adalah tempat yang menakjubkan yang terletak di Utara India. Tempat ini mempunyai medan yang sangat sukar dan cuaca yang sangat sejuk. Ladakh boleh diakses melalui jalan raya, dan perjalanan basikal dari Manali ke Ladakh adalah salah satu perkara paling berani yang boleh anda lakukan. Memandangkan kawasan kawasan ini, terdapat beberapa perjalanan yang dapat anda nikmati di sini. Perjalanan Chadar adalah salah satu perjalanan paling popular, di mana anda boleh berjalan di sungai Zanskar yang beku . Pemandangan yang indah dan keseronokan akan menjadikannya salah satu trek paling menggembirakan yang akan anda lalui.
  • Uttarakhand: Tempat lain yang menakjubkan di Utara India di Uttarakhand. Negeri ini mempunyai beberapa tempat yang menawarkan banyak pilihan sukan pengembaraan. Dari Roopkund Trek hingga bungee jumping di Rishikesh, pilihannya tidak berkesudahan. Bonus tambahan perjalanan ke Uttarakhand semasa anda menempah penerbangan AUS ke India adalah pemandangan indah dari tempat ini. Gunung-gunung yang bersalji salji dan dataran semuanya sangat indah dan menawan.
  • Jammu & Kashmir: Gulmarg di Kashmir adalah tempat yang sangat indah yang mempunyai pemandangan Himalaya yang sempurna. Pergunungan yang dilitupi salji di sini akan membuat anda terengah-engah, dan pemandangan yang layak untuk Instagram akan menenangkan fikiran anda. Sekiranya anda ingin menikmati aktiviti sukan musim sejuk seperti bermain ski atau papan luncur salji dll, ini adalah tempat yang mesti anda lawati. Datang ke Gulmarg apabila anda menempah penerbangan murah dari Australia ke India, akan membuka jalan untuk pengembaraan yang hebat.
  • Rajasthan: Negara kerajaan Rajasthan adalah rumah bagi padang pasir yang luas dan keindahan kasar yang akan meniup fikiran anda. Terdapat beberapa tempat yang boleh anda lawati di sini, tetapi Jaisalmer adalah yang terbaik. Anda boleh memandu ke gurun Thar dengan senang dan bersenang-senang dengan gundukan. Sekiranya anda mempunyai masa, anda juga boleh menikmati perkhemahan di sini semalaman. Duduk di padang pasir sambil melihat langit berbintang yang cerah adalah pengalaman yang akan anda hargai sepanjang hayat anda.
  • Himachal Pradesh: Negeri Utara di India ini adalah kawasan pergunungan lain yang banyak ditawarkan. Pelbagai jenis sukan pengembaraan yang dapat anda nikmati di sini tidak dapat dikalahkan. Dari arung jeram hingga zipline, Himachal mempunyai segalanya. Kawasan paralayang di Bir Billing pastinya menjadi tumpuan di tempat ini, dan anda dapat menikmati keseronokan terbang di salah satu laman paralayang yang paling selamat dan indah di seluruh dunia.
  • Karnataka: Sekarang, anda tidak perlu menyimpan banyak wang untuk menikmati terjun payung di AS atau Eropah. Anda boleh melakukannya dengan harga yang berpatutan apabila anda menempah penerbangan dari Australia ke India. Mysore menawarkan pengalaman terjun payung terjangkau yang dapat anda nikmati. Sekiranya terjun payung ada dalam senarai baldi anda, maka anda perlu pergi ke Mysore secepat mungkin.
  • Goa: Goa adalah ibu kota pesta India, dan terkenal dengan pantai pasir keemasan. Sekiranya anda ingin bersantai di tepi pantai, maka Goa adalah tempat yang sesuai untuk anda. Tetapi, jika anda ingin melakukan pengembaraan, Goa mempunyai banyak tawaran di jabatan itu juga. Perjalanan Duddhsagar di Goa adalah perjalanan yang menakjubkan yang dapat anda nikmati dan mengunjungi air terjun Duddhsagar yang indah.
  • Kepulauan Andaman & Nicobar: Kepulauan Andaman dan Nicobar terletak di Teluk Benggala pada jarak yang cukup jauh dari tanah besar India. Pulau-pulau ini tidak tersentuh dan tidak mempunyai banyak pelancong. Jadi, anda boleh merawat mata anda dengan keindahan pulau-pulau. Memandangkan laut di sini jernih, selam skuba adalah aktiviti indah yang dapat anda nikmati di sini. Anda dapat melihat keindahan terumbu karang dari dekat apabila anda memilih untuk melakukan selam skuba di sini.
  • Kerala: Kerala terletak di Selatan India, dan negeri ini mempunyai beberapa pantai yang paling menakjubkan di negara ini. Ini adalah tempat yang tepat untuk mengalami parasailing. Varkala adalah tempat terbaik untuk anda mengalami parasailing. Sekiranya anda baru dalam sukan air, maka anda tidak perlu risau tentang apa-apa di sini. Semua aktiviti di sini dipantau, dan orang yang tidak mempunyai pengalaman sebelumnya juga dapat bersenang-senang di sini. Sekiranya anda seorang pemula yang mutlak, tahap kesukaran juga dapat dikurangkan bergantung pada apa yang anda selesa dan apa yang dapat anda nikmati.

Semua tempat yang disebutkan di atas mempunyai beberapa sukan pengembaraan yang paling menakjubkan yang ditawarkan.Penerbangan andadari Australia ke India akan membawa anda dalam perjalanan, dan anda dapat menikmati sepenuhnya. Setelah anda mengunjungi mana-mana tempat dalam senarai ini untuk percutian yang mencabar, anda pasti ingin kembali untuk mendapatkan lebih banyak perkara.

India adalah tanah dengan persekitaran dan wilayah yang berbeza. Oleh kerana pelbagai jenis topografi India, negara ini menawarkan pelbagai aktiviti pengembaraan. Sejumlah negeri telah memajukan sukan pengembaraan yang berbeza dan melahirkan pelbagai penjelajah lain. Dengan semakin meningkatnya sukan pengembaraan di kalangan penduduk India, banyak sukan pengembaraan lama dan baru dijumpai. Meliputi semua bahagian alam, India mempunyai banyak kemungkinan berkaitan dengan aktiviti yang mendebarkan. Kawasan-kawasan menarik ini menjadi arus utama di India dan juga di antara pencari pengembaraan.

Destinasi Pengembaraan di India:

Saya membawa beberapa destinasi pengembaraan paling keren di India yang boleh anda nikmati bersama pasangan anda dalam melakukan jenayah. Ini adalah tempat terbaik di India untuk pengalaman yang akan berlayar bersama anda selamanya.

Rishikesh:

Rishikesh terletak di negeri Uttarakhand India. Ia adalah salah satu tempat paling terkenal di India. Di Rishikesh, anda akan menikmati kegembiraan tanpa tekanan dengan mengalami bungee jumping. Bungee jumping adalah aktiviti melompat dari tempat tinggi. Dalam lompatan bungee, anda mengikat getah berlapis nilon panjang di pergelangan kaki anda untuk perlindungan. Semasa mengalami lompatan bungee di Rishikesh, Anda harus melompat dari 83 meter podium lompat bungee. Rishikesh juga terkenal dengan arung jeram atau arung jeram. Anda boleh menikmati arung jeram di Ganga di Rishikesh. Arung jeram adalah aktiviti di mana kita menggunakan rakit kembung (sejenis kapal) untuk menavigasi badan air . Arung jeram air putih boleh dilakukan pada pelbagai tahap air kasar. Anda juga dapat menikmati berkayak, mendaki gunung, dan paralayang. Pelarian ini menjadikan Rishikesh salah satu tempat pengembaraan terbaik di India.

Pengebilan Bir:

Bir adalah sebuah perkampungan yang indah di utara India. Ia terletak berhampiran Baijnath, di lembah Jodinger Nagar, Himachal Pradesh. Ia terkenal dengan Paragliding dan juga dikenal sebagai "Paragliding Capital of India". Paragliding dilakukan pada kapal terbang yang dilancarkan dengan kaki yang tidak mempunyai struktur kaku . Pesawat ini ringan. Paraglider boleh terbang selama berjam-jam tanpa mesin. Penagihan adalah tempat di mana para peluncur turun dan mendarat di kampung Bir. Oleh itu, secara kolektif dikenali sebagai Bir Billing.

Devprayag:

Dalam bahasa Sanskrit, Devprayag bermaksud "Pertunjukan Ketuhanan". Ia terkenal dengan bukit dan dua sungai surgawi, Alakananda dan Bhagirathi. Devprayag terkenal dengan aktiviti berkayak. Kayak adalah sukan pengembaraan yang baru muncul di India. Sekiranya anda gemar sukan air, anda mesti mencuba berkayak. Ini adalah sukan pengembaraan untuk satu orang yang digunakan dengan melakukan kayak. Kayak adalah perahu seperti kano yang mempunyai dayung berbilah dua. Dayung ini digunakan untuk menarik depan-ke-belakang di satu sisi dan kemudian yang lain secara bergilir. Perlu diingat bahawa berkayak tidak serupa dengan berkanu.

Kovalam:

Kovalam terletak di bandar Trivandrum, di Kerala, India. Kovalam terkenal dengan pantainya di kalangan pengunjung dan orang India. Ia terkenal di kalangan orang barat kerana air cetek dan gelombang pasang surut. Kovalam mempunyai sekolah luncur. Jadi, anda boleh mengunjungi Kovalam pada cuti vokasional anda untuk mempelajari kemahiran belajar seperti seorang profesional. Berselancar adalah aktiviti yang dilakukan di permukaan air. Surfer menggunakan papan untuk menghadap ke hadapan dan menaiki gelombang air yang bergerak yang membawa surfer menuju ke pantai. Anda juga boleh menggunakan tikar, kano, dan perahu layar yang melambung untuk melayari.

Sikkim:

Sikkim ditutup ke Koridor Siliguri India berhampiran Bangladesh . Ia adalah negeri India timur laut. Sikkim terkenal dengan aktiviti berbasikal gunung. Berbasikal gunung adalah sukan menunggang basikal di kedua-dua tahap teknikal yang curam dan pendakian yang tinggi. Berbasikal gunung memerlukan daya tahan, keseimbangan, kemahiran mengendalikan basikal, berdikari, dan kekuatan teras. Berbasikal gunung memerlukan jenis basikal khas yang mempunyai tayar besar, lebih lebar, dan kuat.

Subansiri:

Subansiri adalah sungai yang mengalir dari negeri India Arunachal Pradesh dan Assam. Panjangnya 442 kilometer (275 batu). Gelombang Subansiri yang terkenal sangat sesuai untuk arung jeram.

Ramnagar:

Ramnagar adalah sebuah bandar di daerah Nainital di Uttarakhand, India. Ia berjarak 65 (40 batu) kilometer dari Nainital. Ia adalah destinasi pelancongan yang terkenal. Sekiranya anda melakukan perjalanan pengembaraan di India, maka anda mesti pergi ke Jim Corbett Safari. Hutan hijau, perairan putih Kosi, peluang untuk mencari harimau Bengal, dan Sungai Ramganga menjadikan pengalaman safari anda menjadi yang terbaik.

Gulmarg:

Gulmarg adalah sebuah bandar yang terletak di Pir Panjal Range di Himalaya Barat. Ia adalah destinasi ski terkenal di Jammu dan Kashmir. Berski adalah aktiviti mengembara dengan salji dengan menggunakan ski. Ski adalah sepasang kepingan panjang dan sempit yang terbuat dari bahan fleksibel keras, yang digunakan untuk melakukan perjalanan di atas salji.

Aguada:

Aguada terletak di lembah pesisir wilayah Barat, di Goa. Bakau Sungai Aguada menjadikannya tempat yang sempurna untuk berkayak. Anda boleh menerokai hutan dan merasai pengalaman luar biasa. Ia adalah salah satu destinasi pengembaraan terbaik di India.

Bangalore:

Ia terletak di negeri Karnataka, India selatan. Ia menjadi popular untuk penerbangan cahaya mikro. Dalam penerbangan mikrolight, anda boleh terbang dengan menggunakan pesawat ringan yang mempunyai dua sayap, yang membawa berat hanya satu atau dua orang. Dengan bantuan perjalanan singkat penerbangan mikro , anda dapat melihat pemandangan Bangalore yang indah dan menakjubkan.

Coorg:

Coorg juga dikenali sebagai Kodagu dan ia adalah daerah terkecil dan stesen bukit Karnataka yang indah. Coorg atau Kodagu terletak di tengah-tengah antara Mysore dan Mangalore. Ia mempunyai cuaca berkhemah yang baik dan anda boleh mengalami perkhemahan.

Munnar:

Ia adalah stesen bandar dan bukit di negeri Kerala India barat daya. Ia terletak di daerah Idukki. Ia terletak sekitar 1600 meter (5200 kaki) di atas permukaan laut. Ia juga dikenal sebagai "Kashmir of India". Ia adalah destinasi bulan madu yang popular di India. Ia mempunyai laluan berbasikal terbaik. Berbasikal di Munnar anda dapat melihat gunung, kebun teh, dan perkebunan kapulaga.

Dandeli:

Dandeli adalah taluk (tehsil) di daerah Uttara Kannada, Karnataka. Ia adalah salah satu tempat pengembaraan terbaik di India. Anda boleh menikmati Canyoning di sini. Canyoning dianggap sebagai salah satu sukan pengembaraan paling sukar yang memerlukan banyak tenaga dan stamina. Oleh itu, ia bukan untuk orang yang lemah lembut. Ini adalah aktiviti di mana kita melakukan aktiviti mendaki, mendaki, dan berenang. Ia dilakukan dengan meneroka kawasan yang sukar dijangkau dan kita harus menggunakan peralatan jenis teknikal untuk keselamatan.

Goa:

Goa terletak di pantai barat Semenanjung India. Ia terkenal dengan pantainya. Ini adalah salah satu tempat teratas di India yang menawarkan sukan pengembaraan di perairan. Anda boleh menikmati parasailing di sini. Dalam parasailing, anda memakai parasut terbuka. Sekiranya anda gemar terbang dan laju, sukan ini adalah yang terbaik untuk anda. Semasa melakukan parasailing, anda dapat melihat pantai Goa yang indah dari ketinggian.

Semua tempat di atas adalah destinasi sukan pengembaraan terbaik di India. Anda boleh mengunjungi semua tempat ini bersama orang tersayang. Mengunjungi sukan ini mendorong kreativiti orang. Dan tujuan utama sukan pengembaraan adalah untuk memberikan hiburan dan kegembiraan dan sukan ini memotivasi untuk belajar bersukan.

Soalan lazim.

1. Apakah 3 tempat pengembaraan terbaik di dunia?

Brazil adalah tempat pengembaraan terbaik di dunia. Itali dan Sepanyol masing-masing berada di kedudukan nombor 2 dan 3.

2. Negara manakah yang paling indah di dunia?

Itali berada di kedudukan nombor 1 di antara semua negara yang indah. Ia adalah destinasi percutian yang sangat popular.

3. Tempat manakah yang paling indah di India?

Lembah Yumthang adalah tempat paling indah di India. ia terletak di Sikkim dan juga dikenal sebagai "Mangkuk Bunga"

4. Manakah tempat pelancongan nombor 1 di India?

Taj Mahal adalah tempat pelancongan nombor 1 di India. Taj Mahal terletak di Agra dan dibina oleh Shah Jahan.

5. Bandar manakah yang paling damai di India?

Auroville adalah bandar Indisa yang paling damai. ia terletak berhampiran Pondicherry dan juga disebut "City of Dawn".

1 Suka