Mungkin tidak ada sukan yang mempunyai tradisi yang unik atau evolusi yang luar biasa seperti kesatuan ragbi. Mengikut pengetahuan permainan , apa yang akhirnya menjadi versi ragbi yang diketepikan 15 diciptakan oleh William Webb Ellis di Rugby School di Warwickshire, England pada tahun 1823. Seperti ceritanya, kecewa kerana ketidakmampuannya menggiring bola bola semasa bola sepak perlawanan , Webb Ellis melengkung bola sepak di tangannya dan memilih untuk berjalan dengannya, bertelur permainan baru dalam proses.

Walaupun ini menceritakan kisah kreativiti dan daya cipta yang luar biasa, seperti kisah bagaimana Abner Doubleday dikatakan telah mencipta permainan besbol , nampaknya jauh lebih hebat daripada fakta di sebalik legenda Webb Ellis. Walaupun begitu, warisannya telah mempertahankan tempat dalam sejarah sejarah ragbi. Setiap empat tahun, apabila juara Piala Dunia Rugby disajikan dengan piala, itulah William Webb Ellis Trophy yang mereka terima.

Menjelang tahun 1863, sejumlah sekolah dan kelab asrama Inggeris bermain ragbi dan kumpulan-kumpulan ini berangkat untuk menetapkan satu set peraturan standard untuk mengatur permainan sukan ini. Rugby Football Union secara rasmi ditubuhkan pada tahun 1871 dan pada tahun yang sama, Scotland dan England bertanding dalam pertandingan ragbi antarabangsa yang pertama. Pada tahun 2023, Piala Dunia Ragbi seterusnya akan dipertandingkan di Perancis. Afrika Selatan adalah juara dunia yang berkuasa dan sudah ada peluang untuk Piala Dunia Ragbi 2023 yang dapat diakses di laman web seperti mytopsportsbooks.com .

Walaupun kesatuan ragbi adalah sukan Olimpik dari tahun 1900-24, tidak sampai akhir abad ke-20 ia menjadi permainan profesional sepenuhnya. Kesatuan ragbi mengekalkan kedudukan amaturnya selama beberapa dekad. Pemain yang ingin mencari nafkah dari permainan beralih ke liga ragbi saingan, sukan yang lebih menyerupai bola sepak Amerika, dengan penurunan yang diperuntukkan kepada pasukan untuk mendapatkan bola melintasi garisan untuk mendapatkan skor.

Untuk mata yang tidak terlatih, kesatuan ragbi nampaknya merupakan permainan yang sangat rumit dan sangat ganas. Sebenarnya, World Rugby, badan sukan, menggambarkan ragbi sebagai "sederhana. . . tetapi kompleks. "

Sebenarnya, ini diatur oleh filosofi langsung - bahawa kedua-dua pihak dalam pertandingan tidak dapat mengambil tindakan yang akan memberikan kelebihan yang tidak adil kepada kelab mereka di lapangan. Menyekat tidak dibenarkan dan juga halangan secara tidak sengaja akan dikenakan hukuman. Pukulan di atas bahu akan menyebabkan pengusiran segera dari perlawanan pemain yang menyinggung perasaan.

Undang-Undang Ragbi

Menariknya, ragbi tidak diatur oleh peraturan, melainkan oleh undang-undang. Permainan ini sering kali menjadi percanggahan dari segi. Semasa anda bergerak ke depan, bola dilambung ke belakang. Bola dapat ditendang ke depan, tetapi rakan sepasukan penendang harus berada di belakang bola saat bola ditendang dan tidak dapat mengejar bola sampai dilewati oleh penendang dan ditempatkan dalam posisi onside. Pemain tidak pernah dibenarkan mengambil bahagian dalam permainan dari posisi offside.

Permainan rubi pada dasarnya adalah mengenai penciptaan dan penggunaan ruang. Pemenang wasiat adalah pasukan pemain yang dapat memasukkan diri mereka dan bola ke ruang dan menggunakan ruang itu dengan bijak, sambil menolak pasukan lawan baik memiliki bola dan akses ke ruang di mana menggunakannya.

Seorang pemain boleh melakukan hantaran kepada rakan sepasukan yang berada di posisi yang lebih baik untuk meneruskan serangan , tetapi hantaran tidak boleh bergerak menuju garisan gol pasukan lawan. Ia mesti bergerak tepat di seberang lapangan, atau kembali ke arah garisan gol pelintas sendiri. Pemain mesti menerima hantaran dengan kemas. Setiap kesalahan penanganan bola yang mengakibatkannya tersingkir ke depan akan dikenakan penalti. Pasukan penyerang dari kedua-dua pasukan mengikat bersama di tempat pelanggaran dan berusaha mendorong satu sama lain dari bola ketika dimasukkan ke dalam skum oleh pasukan yang tidak menyinggung perasaan.

Pemain yang dijerat mesti melepaskan bola. Setelah sekurang-kurangnya tiga pemain berkumpul di tempat terjadinya terjahan, makul dibentuk dan kedua pasukan bertempur untuk memiliki bola. Sekiranya bola jatuh ke tanah, maul berubah menjadi ruck dan sekarang bola hanya dapat dikendalikan oleh kaki pemain lawan.

Sebarang permainan busuk dikenakan penalti. Permainan kotor yang disengajakan atau berterusan mungkin akan dihukum dengan menjatuhkan hukuman kepada pemain ke tong sampah - membiarkan mereka bermain pendek selama 10 minit berikutnya - atau diusir dari perlawanan.

Cara bermain ragbi

Permainan ini dimainkan dengan dua pasukan masing-masing lima belas pemain. Kedua-dua pasukan kemudian boleh melambung atau membuang bola ke zon penamat untuk menjaringkan mata sebanyak mungkin. Pasukan dengan mata terbanyak memenangi permainan.

Kedua-dua pasukan bertanding dalam dua babak empat puluh minit dengan separuh masa lima minit. Pengadil mengawal permainan dengan bantuan dua pengadil. Tidak ada masa tambahan, kecuali mengikut budi bicara pengadil, jika masa memungkinkan, pemain yang cedera memutuskan sama ada akan meneruskan permainan.

Setiap pasukan boleh membuat hingga tujuh penggantian setiap permainan. Enam penggantian adalah mengikut budi bicara pasukan, dan satu dari tujuh adalah kerana kecederaan. Setelah pemain diganti, dia tidak lagi dapat menyertai permainan. Pemain hanya akan dapat kembali ke permainan jika mereka telah dimodifikasi buat sementara waktu kerana kecederaan darah. Walau bagaimanapun, ia mesti dikembalikan secara kekal atau diganti dalam masa sepuluh minit selepas penggantian.

Permainan dimulakan dengan pukulan dari tengah padang. Pasukan yang memiliki bola akan melakukan yang terbaik untuk mencubanya semasa bola sedang dalam permainan. Percubaan dibuat apabila pemain meletakkan bola ke gawang lawan. Pasukan ini akan memperoleh lima mata. Setelah berusaha menjaringkan gol, pasukan berpeluang menjaringkan gol dengan menendang bola di atas palang lawan dan di antara tiang gawang dan menjaringkan dua mata tambahan, yang dikenal sebagai titik penukaran. Bola mesti memukul kedudukan di mana ia disentuh, dalam garis tegak lurus. Sekiranya pasukan lawan melakukan penalti pada bila-bila masa, pasukan yang melanggar boleh melakukan penalti tiga mata berupa gol atau tendangan dari mana saja di gelanggang permainan.

Semasa permainan, pemain maju ke gawang. Namun, dia tidak dapat melemparkan bola ke depan. Pemain mesti mengembalikan bola kepada rakan sepasukan sambil bergerak ke hadapan. Kemajuan pemain memegang bola mungkin terhambat oleh pemain itu tidak bergerak. Apabila pemain diserang, dia mesti segera melepaskan atau melepaskan bola dan menjauh dari bola.

Pemain ragbi terbaik

Jadi siapa pemain ragbi terbaik di dunia sekarang?

Ini adalah soalan yang sering menimbulkan banyak kontroversi ketika ditanya, dan hari ini tidak berbeza.

Tidak dapat dielakkan pemain berada dalam agenda untuk jangka masa kerana wabak dan terutama sekarang bahawa ragbi berlaku di beberapa negara lebih banyak daripada yang lain.

Ia juga merupakan latihan yang sangat peribadi dan santai.

Berikut adalah senarai pemain ragbi terbaik:

:rugby_football: Justin Tipuric

:rugby_football: Faf de Klerk

:rugby_football: Brodie Retallick

:rugby_football: Eben Etzebeth

:rugby_football: Antoine Dupont

:rugby_football: Beauden Barrett

:rugby_football: Maro Itoje

:rugby_football: Pieter-Steph Du Toit

:rugby_football: Cheslin Kolbe

:rugby_football: Semi Radradra

Pemain ragbi dengan bayaran tertinggi

HANDRE POLLARD £ 1 juta (Montpellier) Pemain Springbox pemenang Piala Dunia, Handre Pollard bergabung dengan Piutau ketika dia bersetuju untuk meninggalkan Bulls in Super Rugby untuk bergabung dengan Montpellier tahun lalu, menjadi pemain ragbi dengan bayaran tertinggi di dunia.

Pemain ragbi terpantas

Trae Williams (Australia) 10.10 saat (100 meter) Trail Williams, atlet profesional dan pelari lapangan, mengganti kasut lari dengan kasut ragbi setelah menandatangani kontrak dua tahun dengan Sevens Australia pada tahun 2019.

Williams dibesarkan di Brisbane dan bermain di liga ragbi dan ragbi. Bintang muda Australia itu mempertimbangkan untuk bermain untuk Brisbane Broncos di Liga Ragbi Nasional sebelum memfokuskan kerjaya dalam atletik.

Dikenal sebagai "Quadcilla", dia saat ini adalah Australia terpantas keempat dengan jarak lebih dari 100 meter, mencapai 10.1 saat selama Kejuaraan Atletik Australia 2018.

Kali ini dia meletakkan Williams di depan pelumba AS Kepulauan Carlin.

Dengan kejayaan rakannya berlari dalam sukan ini, Williams harus merasakan tanda-tanda menggembirakan bahawa dia mendahului kerjaya yang menjanjikan pada usia 22 tahun.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

S: Dimana ragbi dimainkan?

Ini adalah sukan kebangsaan di New Zealand, Wales, Fiji, Samoa, Tonga, Georgia dan Madagascar dan merupakan sukan ragbi yang paling popular di seluruh dunia.

Q: Berapa banyak kalori yang anda bakar bermain ragbi?

Rata-rata orang membakar 450-600 kalori sejam ketika bermain ragbi taktil dan 600-800 kalori sejam dalam permainan kontak.

Rugby Seperti bola sepak Amerika, ragbi adalah sukan pasukan penyambung dengan banyak perubahan arah dan berjalan pantas. Sukan berpasukan yang sangat baik untuk meningkatkan kekuatan, ketumpatan tulang, kelenturan dan sistem kardiovaskular badan. Satu jam di kebun dapat membakar lebih dari 750 kalori.

S: Berapa banyak negara yang bermain liga ragbi?

Liga rugbi seluruh dunia Rugby League dimainkan di lebih daripada 70 negara di seluruh dunia. 7 negara - Australia, Kanada, England, Perancis, New Zealand, Papua New Guinea, dan Wales - mempunyai pasukan yang bermain di tahap profesional, selebihnya adalah separa profesional atau amatur.

Q: Adakah selamat bermain ragbi?

Seperti sukan apa pun, ragbi bukan tanpa risiko - tetapi pemanasan, penyejukan dan teknik mengatasi yang baik semuanya membantu mengurangkan bahaya. Menurut Sports Medicine Australia, terdapat sekitar 16 kecederaan untuk setiap 1,000 jam ragbi yang dimainkan oleh pelajar sekolah.

Q: Apakah kedudukan ragbi yang paling berbahaya?

Posisi yang paling berbahaya di padang ragbi adalah kapal pelacur. Penemuan ini diterbitkan minggu lalu dalam kajian perubatan tiga tahun yang ditugaskan oleh LNR (Ligue Nationale de Rugby) dan FFR (Fédération Française de Rugby) yang menyenaraikan semua kecederaan kesatuan ragbi wajib. dalam tempoh ini.

Q: Apakah kedudukan ragbi termudah?

Tunduk tinggi, kita akan mengatakan bahawa sayap adalah yang paling mudah. Secara lalai, sebagai sayap kiri, pemain sayap tidak perlu menangkap bola semasa serangan dan dapat mengimbangi 15,9 dan 13 tendangan penutup dan tendangan penutup.

Kesimpulannya

Ragbi adalah sukan yang dimainkan di 7 negara. Ini adalah permainan yang sedang berjalan dan anda boleh membakar banyak kalori dengan memainkannya. ragbi mempunyai beberapa kedudukan yang sukar dan senang.

artikel berkaitan

Proses ragbi