Alergi ragweed juga dikatakan sebagai rinitis alergi . Serbuk ragweed terkenal kerana menyebabkan reaksi alergi pada manusia , terutamanya rinitis alergi . Hingga separuh daripada semua kes rhinitis alergi yang berkaitan dengan debunga di Amerika Utara disebabkan oleh ragweeds . Ragweeds adalah tanaman berbunga di genus Ambrosia dalam keluarga aster, Asteraceae .

Imgur

:eight_pointed_black_star: Pengenalan Ragweed

Ragweeds adalah tanaman mekar di Ambrosia semacam dalam keluarga aster, Asteraceae. Mereka tersebar di daerah tropika dan subtropika di Amerika, khususnya Amerika Utara, di mana titik permulaan dan tumpuan pelbagai jenisnya berada di Amerika Syarikat barat daya dan Mexico barat laut. Beberapa spesies telah diperkenalkan ke Dunia Lama dan beberapa spesies semula jadi dan menjadi spesies invasif. Spesies ragweed diharapkan akan terus menyebar ke seluruh Eropah sebagai tindak balas terhadap perubahan iklim yang sedang berlangsung.

Nama umum lain termasuk burgage dan burrobrushes. Nama genus berasal dari ambrosia Yunani, yang bermaksud "makanan atau minuman keabadian".

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Penerangan Dan Ekologi

Ragweeds adalah tumbuhan dan pokok renek tahunan dan abadi. Spesies boleh tumbuh tinggi hanya beberapa sentimeter atau ketinggian melebihi empat meter. Batangnya tegak, rebah, atau sujud, dan banyak tumbuh dari rimpang. Daun boleh disusun secara bergantian, berlawanan, atau kedua-duanya. Bilah daun terdapat dalam pelbagai bentuk, kadang-kadang dibahagi dengan pin atau telapak tangan menjadi lobus. Tepi licin atau bergigi. Sebilangannya berbulu, dan kebanyakannya adalah kelenjar.

Ragweeds adalah monoecious, kebanyakan menghasilkan perbungaan yang mengandungi bunga staminate dan pistillate. Perbungaan sering berbentuk lonjakan atau raceme yang kebanyakannya terdiri dari bunga staminate dengan beberapa kelompok pistillate di sekitar pangkal. Kepala bunga staminate mempunyai benang sari yang dikelilingi oleh floret keputihan atau keunguan. Kepala bunga pistilat mempunyai ovula yang menghasilkan buah yang dikelilingi oleh banyak phyllaries dan floret yang lebih kecil dan lebih kecil. Bunga pistillate diserbuki angin, dan buahnya berkembang. Mereka adalah burs, kadang-kadang dihiasi dengan tombol, sayap, atau duri. Banyak spesies Ambrosia berlaku di kawasan gurun dan separa gurun, dan banyak spesies ruderal yang tumbuh di jenis habitat yang terganggu.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Alergi 2. Semua Jenis Baka Anjing Hypoallergenic untuk Menjaga Anda Selamat dan Bahagia 3. Mengapa anjing mengunyah kaki mereka

:green_square: Alahan

Imgur

Serbuk ragweed adalah alergen yang biasa. Satu tanaman boleh menghasilkan kira-kira satu bilion butir debunga setiap musim, dan debunga diangkut dengan angin. Ia menyebabkan kira-kira separuh daripada semua kes rhinitis alergi yang berkaitan dengan debunga di Amerika Utara, di mana ragweeds paling banyak dan pelbagai. Pelakunya adalah ragweed biasa (A. artemisiifolia) dan ragweed hebat (A. trifida).

Kepekatan serbuk sari ragweed - jika tidak ada curah hujan yang signifikan, yang menghilangkan debunga dari udara, adalah yang terendah pada waktu pagi (6:00 pagi), ketika pelepasan bermula, kepekatan debunga meningkat pada tengah hari. Serbuk sari ragweed dapat bertahan di udara selama berhari-hari dan menempuh jarak yang jauh, dan bahkan dapat dibawa sejauh 300–400 mil (500–600 km) ke laut. Ragweeds yang berasal dari Amerika telah diperkenalkan ke Eropah bermula pada abad kesembilan belas dan terutama semasa Perang Dunia I, dan telah menyebar dengan cepat sejak tahun 1950-an. Eropah Timur, terutama Hungaria, telah dipengaruhi oleh ragweed sejak awal 1990-an ketika pembongkaran pertanian kolektif Komunis menyebabkan pengabaian tanah pertanian secara besar-besaran, dan projek-projek bangunan baru juga mengakibatkan daerah-daerah yang terganggu dan tidak lanskap.

Sebatian alergenik utama dalam serbuk sari telah dikenal pasti sebagai Amb a 1, protein nonglycosylated 38 kDa yang terdiri daripada dua subunit. Ia juga mengandungi komponen alergenik lain, seperti profilin dan protein pengikat kalsium.

Merck & Co, di bawah lesen syarikat ALK imunoterapi (AIT), telah melancarkan rawatan imunoterapi alergi ragweed dalam bentuk tablet sublingual di AS dan Kanada. Rawatan imunoterapi alergi melibatkan pemberian dos alergen untuk membiasakan badan untuk mendorong toleransi jangka panjang tertentu.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Analgesik Narkotik IP 110 2. Pendarahan Hidung 3. Cawan Menstruasi

:large_blue_diamond: Kawalan Dan Pembasmian

Penyemburan kimia telah digunakan untuk kawalan di kawasan yang luas. Kerana ragweed hanya bertindak balas terhadap beberapa racun herba yang lebih agresif, sangat disarankan untuk berunding dengan profesional ketika memutuskan dos dan metodologi, terutama di kawasan bandar. [Oleh siapa?] Bahan aktif yang berkesan termasuk yang berasaskan glifosat (Roundup, Glyphogan , Glialka), berasaskan sulfosat (Medallion), dan berasaskan amonium glufosinat (Finale 14SL). Di kawasan yang dijangkiti teruk, 2 hingga 6.5 liter sehektar (0.2-0.7 AS gal / ekar) biasanya tersebar. Pada tahun 2007 beberapa penduduk Ambrosia artemisiifolia tahan terhadap glyphosate, secara eksklusif di AS.

Di mana racun herba tidak dapat digunakan, pemotongan boleh berulang setiap tiga minggu, kerana ia tumbuh dengan cepat. Pada masa lalu, ragweed biasanya ditebang, dibiarkan kering, dan kemudian dibakar. Kaedah ini digunakan lebih jarang sekarang, kerana pencemaran yang disebabkan oleh asap. Pengambilan ragweed secara manual tidak berkesan, dan sentuhan kulit boleh menyebabkan reaksi alergi. Sekiranya pencabutan adalah kaedah pilihan, ia harus dilakukan sebelum berbunga. Terdapat bukti bahawa kaedah kawalan mekanikal dan kimia sebenarnya tidak lebih berkesan dalam jangka masa panjang daripada meninggalkan rumpai di tempat.

Karat jamur dan kumbang pemakan daun Ophraella komunal telah diusulkan sebagai agen pengawalan hama ragweed biologi, tetapi yang terakhir ini juga dapat menyerang bunga matahari, dan permohonan izin dan dana untuk menguji kawalan ini tidak berhasil. Kumbang itu, bagaimanapun, telah muncul di Eropah, dengan sendirinya atau sebagai pengantar yang tidak terkawal, dan ia telah mulai membuat penduduk Ambrosia di sana.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Cat Nail Tidak Beracun 2. Piercing Anti-Tragus 3. Berapa Banyaknya Curologi

:orange_square: Spesies

Terdapat kira-kira 50 spesies dalam genus Ambrosia. Spesies merangkumi:

  1. Ambrosia acanthicarpa Hook - flatspine bur ragweed, bursage tahunan, bursage pasir

  2. Ambrosia acuminata (Brandegee) WWPayne

  3. Ambrosia ambrosioides (Cav.) WWPayne - ambrosia-daun bur ragweed, bursage besar,

  4. Kilang Ambrosia arborescens. - marko, altamisa

  5. Ambrosia artemisiifolia L. - ragweed biasa, ragweed pendek, wormwood Rom

  6. Ambrosia artemisioides Meyen & Walp.

  7. Ambrosia bidentata Michx. - lanceleaf ragweed, ragweed selatan

  8. Ambrosia bryantii (Curran) Payne

  9. Ambrosia camphorata (Greene) WWPayne

  10. Ambrosia canescens A.Gray - ragweed berbulu

  11. Ambrosia carduacea (Greene) WWPayne

  12. Ambrosia chamissonis (Kurang.) Greene - ragweed perak duri, bur-pantai

  13. Ambrosia cheiranthifolia A.Gray - Rio Grande ragweed, Texas Selatan ambrosia

  14. Ambrosia chenopodiifolia (Benth.) WWPayne - San Diego bur ragweed, San Diego

  15. Ambrosia confertiflora DC. - lemah ragweed bur

  16. Ambrosia cordifolia (A.Gray) WWPayne - Tucson bur ragweed, murahan hati

  17. Ambrosia deltoidea (Torr.) WWPayne - segitiga bur ragweed, bursage segitiga

  18. Ambrosia dentata (Cabrera) MODillon

  19. Ambrosia divaricata (Brandegee) Payne

  20. Ambrosia diversifolia (Piper) Rydb.

  21. Ambrosia dumosa (A.Gray) WWPayne - burrobush, bursage putih

  22. Ambrosia eriocentra (A.Gray) WWPayne - bur woolly fruit bur ragweed, hollyleaf bursage

  23. Ambrosia flexuosa (A.Gray) WWPayne

  24. Ambrosia grayi (A.Nelson) Shinners - woollyleaf bur ragweed, lagoonweed

  25. Ambrosia × helenae Rouleau - Helen ragweed

  26. Ambrosia hispida Pursh - ragweed pantai

  27. Ambrosia humi León de la Luz & Rebman

  28. Ambrosia ilicifolia (A.Gray) WWPayne - hollyleaf bur ragweed

  29. Ambrosia × intergradiens WHWagner - ragweed intergrading

  30. Ambrosia johnstoniorum Henrickson

  31. Ambrosia linearis (Rydb.) WWPayne - bur ragweed

  32. Ambrosia magdalenae (Brandegee) WWPayne

  33. Ambrosia maritima L.

  34. Ambrosia microcephala DC.

  35. Ambrosia monogyra (Torr. & A.Gray) Strother & BGBaldwin - singlewhorl burrobrush

  36. Ambrosia nivea (BLRob. & Fernald) WWPayne

  37. Ambrosia pannosa WWPayne

  38. Ambrosia peruviana Willd. - ragweed, altamisa

  39. Ambrosia × platyspina (Pelaut) Strother & BGBaldwin

  40. Ambrosia polystachya DC.

  41. Ambrosia psilostachya DC. - Ragweed Cuman, ragweed barat, ragweed abadi

  42. Ambrosia pumila (Nutt.) A.Gray - kerdil bur ragweed, San Diego ambrosia

  43. Ambrosia salsola (Torr. & A. Gray) Strother & BG Baldwin

  44. Ambrosia scabra Hook. & Arn.

  45. Ambrosia tacorensis Meyen

  46. Ambrosia tarapacana Phil.

  47. Ambrosia tenuifolia Spreng. - slimleaf bur ragweed, ambrosia renda

  48. Ambrosia tomentosa Nutt. - skeletonleaf bur ragweed

  49. Ambrosia trifida L. - ragweed besar, ragweed gergasi

  50. Ambrosia velutina OESchulz

Baca Artikel Ini Juga:

1. Pil L484 2. Toner 3. Tekstur kulit

:arrow_right: Alahan Ragweed: Apa Itu?

Imgur

Tumbuhan ragweed adalah alergen khas. Pada saat seseorang mengambil debu ragweed, kerangka kebal mereka mungkin bertindak balas seolah-olah ia adalah bahan penyebab penyakit, dan mereka mungkin menghadapi kesan sampingan hipersensitiviti.

Terdapat 17 jenis ragweed yang memenuhi Amerika Syarikat, yang biasanya menghasilkan debu antara bulan Ogos dan September.

Hanya satu tanaman yang dapat menghasilkan lebih dari 1 bilion biji-bijian debu, yang menjadikan tanaman ragweed masa depan dan menyebabkan hipersensitiviti kadang-kadang kritikal.

Dalam artikel ini, cari tahu tentang manifestasi dan sebab-sebab hipersensitiviti ragweed, seperti bagaimana merawatnya dan mencegah kesan sampingan di kemudian hari.

Petunjuk

Hipersensitiviti ragweed boleh menyebabkan banyak petunjuk, termasuk:

  • mata, hidung, dan tekak yang mengganggu

  • mata bengkak

  • hidung berair atau tersekat

  • menghidu

  • masalah tertidur

Kesan sampingan hipersensitiviti ragweed secara amnya akan berlaku pada musim gugur hingga akhir musim panas apabila debu ragweed mulai merebak.

Ragweed debu sebagai peraturan utama pada pertengahan September. Seseorang individu dapat melihat manifestasi mereka hilang selepas masa itu.

Walau apa pun kesan sampingan ini, hipersensitiviti ragweed dapat memperburuk laluan penerbangan atas, menyebabkan peretasan dan mengi pada seseorang yang menghidap asma.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Pengetatan Kulit Laser 2. Cara menghilangkan tanda kulit 3. Jerawat (gejala, sebab, faktor risiko dan pencegahan

:arrow_right: Bilakah dan di mana Ragweed berkembang?

Ragweed secara umum akan mengisi wilayah negara di setiap negeri di AS tetapi Alaska. Destinasi biasa untuk ragweed untuk muncul merangkumi tebing sungai, tepi jalan, ladang, dan bungkusan kosong.

Biji ragweed boleh kekal lesu untuk waktu yang lama atau lebih dan masih berkembang menjadi tanaman. Jenis ragweed termasuk:

  • bijak

  • mugwort

  • buruan berpaya senior

  • eufatorium

  • pokok renek tanah

  • berus rambut

  • Suhu, angin, dan kelembapan yang hangat semua membantu pengembangan ragweed dan memindahkan debu ke zon yang sangat besar.

  • Seperti yang ditunjukkan oleh Asma dan Alergi Foundation of America, debu telah dijumpai sejauh 400 batu terpaut dan 2 batu terbuka untuk dipertanyakan.

  • Ragweed sangat tahan terhadap racun herba, menjadikannya sangat sukar bagi peternak untuk membunuh ketika itu adalah milik mereka.

  • Pemeriksaan debu ragweed pada umumnya akan paling terkenal apabila suhu paling panas pada siang hari, biasanya antara pukul 10 pagi juga, 3 petang

Baca Artikel Ini Juga:

1. 14 Petua Terbukti mengenai Cara Menghilangkan Kelemumur 2. Squalene Untuk Kulit 3. Dermaplane

:no_entry_sign: Varieti Makanan Untuk Dijauhkan

Individu dengan hipersensitiviti ragweed secara berkala juga mudah disentuh dengan sumber makanan tertentu. Ini kerana sebilangan tumbuhan dapat mengandungi debu seperti ragweed. Keadaan ini dikenali sebagai gangguan hipersensitiviti oral.

Varieti makanan yang boleh menyebabkan kesan sampingan pada individu dengan hipersensitiviti ragweed merangkumi:

  • pisang

  • tembikai

  • teh chamomile

  • timun

  • nektar yang mengandungi habuk

  • biji bunga matahari

  • zucchini

Baca Artikel Ini Juga:

1. Bagaimana Menjalani Hidup Lebih Sihat Dengan Menambah Makanan Sihat ke dalam Makanan Anda? 2. Penyakit pekerjaan 3. Cara menghilangkan tanda kulit

:eight_pointed_black_star: Punca Alahan Ragweed

Hipersensitiviti ragweed berlaku jika kerangka yang tidak dapat dipahami individu sensitif terhadap debu ragweed. Pada saat individu itu bersentuhan dengan ragweed, tubuh mereka akan menghasilkan kerangka yang tidak dapat dipahami yang disebut IgE. Campuran ini bertujuan untuk menahan debu, tetapi juga memberi isyarat kedatangan campuran pembakar yang disebut histamin.

Histamin menuju ke tempat di mana debu dihirup, sering menyebabkan pertumbuhan dan pembengkakan pada hidung. Oleh itu, seseorang mungkin mengalami mengi, mengendus, dan kesemutan, sebagai peraturan di sekitar hidung dan mata.

:arrow_right: Analisis Alergi Ragweed

Pakar dapat menganalisis sensitiviti ragweed secara berkala bergantung pada kesan sampingan seseorang sahaja. Mereka biasanya akan bertanya ketika mereka mula-mula melihat manifestasi dan apa yang memburukkannya atau lebih baik.

Untuk mengesahkan hipersensitiviti ragweed, pakar boleh melakukan ujian tusukan kulit. Ini termasuk meletakkan sedikit titisan debu ragweed yang lemah ke kulit, dan pada saat itu membuat sedikit calar atau tusukan.

Jika seseorang individu itu terlalu sensitif terhadap ragweed, mereka akan mendapat respons yang lembut, termasuk tumbuh, kesemutan, atau kemerahan.

Alternatif lain untuk mengesahkan hipersensitiviti adalah dengan melakukan ujian darah. Kemudahan penyelidikan dapat menguji darah untuk mengetahui adanya antibodi ragweed yang menunjukkan kepekaan.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Penyakit wafel biru 2. Cara Menghilangkan Luka Sejuk 3. Epidemiologi

:o: Rawatan Untuk Alahan Ragweed

Imgur

Tragisnya, tidak ada penyelesaian untuk kepekaan ragweed. Bagaimanapun, terdapat banyak ubat yang dapat diakses untuk mengatasi kesan sampingan.

Untuk mengurangkan petunjuk sensitiviti ragweed, seseorang dapat:

  • Periksa penghapusan debu dari hari ke hari dan cuba untuk tidak keluar ke luar untuk masa yang merangkumi semua ketika ketinggian habuk tinggi.

  • Pakai sesuatu yang lain atau bersihkan diri ketika pergi ke luar semasa musim ragweed.

  • Tutup tingkap semasa memandu dan di rumah. Ini dapat membantu menjaga kawasan dalam ruangan bebas habuk.

  • Tukar saluran udara dalaman ke asma dan kepekaan saluran HEPA yang dijamin.

  • Jangan gunakan preskripsi hipersensitiviti. Ini termasuk cetirizine (Zyrtec), loratadine (Claritin), levocetirizine (Xyzal), dan fexofenadine (Allegra). Dalam dunia yang sempurna, seseorang boleh mula mengambil preskripsi ini 1 hingga sekitar empat belas hari sebelum manifestasi hipersensitiviti sesekali bermula.

  • Menggunakan tetesan mata yang meruncing atau menenangkan saluran hidung untuk mengurangkan kesemutan.

  • Berhenti dari mengeringkan pakaian di syarikat penerbangan terbuka untuk menjauhkan diri dari pakaian yang menjadi debu.

  • Haiwan peliharaan pembersih secara rutin jika mereka keluar ke luar agar tidak membawa habuk ke dalam.

  • Basuh tempat tidur dengan air suam dan lembap sekali seminggu untuk memastikan habuk tidak menunggu di atas cadar.

  • Pakar mungkin mencadangkan suntikan imunoterapi untuk kesan sampingan yang lebih melampau. Ini termasuk memasukkan ukuran debu ragweed yang semakin besar untuk mengurangkan manifestasi individu.

  • Infusi imunoterapi dapat membantu seseorang menemui pengurangan dari manifestasi hipersensitiviti ragweed untuk jangka masa yang panjang.

  • Sekiranya seseorang mempunyai jarum takut, mereka mungkin mempunyai pilihan untuk bercakap dengan pakar mengenai tablet atau titisan untuk membantu mengurangkan tanda-tanda hipersensitiviti.

:yellow_circle: Titik pendirian

Nasib baik, musim kepekaan ragweed tidak sepanjang tahun. Walaupun boleh menyebabkan kesan sampingan yang tidak diingini selama setengah bulan, manifestasi akan hilang ketika tanaman ragweed berhenti menghasilkan debu.

Sehingga ke tahap itu, ubat-ubatan di kaunter dan mengehadkan masa di luar dapat membantu mengurangkan kesan sampingan.

:arrow_right: Mengatasi Alergi Ragweed

Loji Ambrosia yang biasa mengeluarkan sekitar satu bilion butir debu lebih dari satu musim. Butiran habuk boleh menjadi sangat besar (15-25 mm) atau sedikit (di bawah 10 mikron). Untuk menjauhkan diri dari kepekaan ragweed, sangat ideal untuk menghindari debu pada saat-saat di mana terdapat banyak debu yang kelihatan di sekitar. Pada musim panas dan musim gugur, tahap debu ragweed paling tinggi menjelang awal hari. Menjaga tingkap tertutup di rumah dan semasa bergerak, menukar pakaian yang mungkin menjadi debu, mencuci sebelum tidur, adalah sebahagian besar petua untuk membantu anda dengan manifestasi pencegahan kepekaan ini.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Lembu Bayi 2. Bahan buangan berjangkit 3. Adakah pembersih tangan akan habis

:radio_button: Sindrom Alergi Mulut

Kadang-kadang ketika individu yang mengalami demam kasar memakan produk organik mentah, sayur-sayuran, atau kacang pokok tertentu, mereka membina mulut yang mengganggu, tekak yang gatal, atau tumbuh di bibir, mulut, lidah, atau tekak mereka. Ini boleh menjadi petunjuk keadaan kepekaan oral - apabila protein dalam jenis makanan mentah ini cukup setanding dengan debu sehingga menyebabkan reaksi hipersensitif oleh rangka kerja yang selamat. Melucutkan, memasak, atau pengetinan produk semula jadi atau sayur-sayuran boleh mencegah manifestasi bagi mereka yang mempunyai keadaan sensitiviti mulut.

Birch, rumput, dan debu ragweed adalah pencetus asas gangguan hipersensitiviti mulut.

Baca Artikel Ini Juga:

1. 9 Makanan Sihat untuk Meningkatkan Kekebalan di Usia Tua 2. Organisasi Kesihatan Berkelompok - Penyelenggaraan Kesihatan (HMO) 3. Penyakit wafel biru

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Perkara yang Mungkin Anda Tidak Ketahui Mengenai Alergi Ragweed

Sekiranya anda tinggal di AS, anda mungkin mula merasakan kesan debu ragweed. Kepekaan debu ragweed boleh menyebabkan rinitis rentan sekali-sekala, atau disebut "demam kasar". Debu ringannya merebak dengan berkesan ke seluruh kawasan, menyebabkan hipersensitiviti hidung dan asma yang mudah dijangkiti. Sekiranya anda mempunyai hipersensitiviti debu ragweed, ia membantu memahami apa yang anda hadapi. Berikut adalah beberapa perkara yang mungkin tidak anda fikirkan tentang ragweed.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Puncak Musim Ragweed pada Pertengahan September

Ragweed mula melakukan pendebungaan tepat pada bulan Julai di negeri-negeri tertentu, terutama di Selatan. Bagaimanapun, untuk sebahagian besar negara, ia muncul pada bulan Ogos dan puncaknya pada pertengahan September. Debu ragweed dapat bertahan selewat-lewatnya bulan November, bergantung kepada tempat tinggal anda.

Sekiranya anda terlalu sensitif terhadap ragweed, sedarlah ketika debu ragweed bermula di negeri anda. Bercakap dengan ahli alergi yang ditegaskan mengenai pendekatan untuk merancang musim sebelum ia mulai menjadikannya lebih mudah untuk menangani manifestasi anda ketika debu berada di atas.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Ragweed Tumbuh di 49 Negeri

Sekiranya anda tinggal di Alaska, lihat diri anda sebagai orang yang bernasib baik. Anda tinggal dalam keadaan bersendirian di mana ragweed tidak berkembang. Ragweed bahkan pernah berkenalan dengan Hawaii. Di dalam 49 negeri di mana ragweed berkembang, terdapat 17 jenis ragweed yang unik.

Jejaki musim ragweed di mana anda tinggal. Periksa tempat seperti Biro Alergi Nasional AAAAI untuk mengikuti pembacaan habuk secara rutin. Ini akan membantu anda mencari cara untuk mengurangkan keterbukaan anda terhadap debu ragweed.

Lapisan debu Ragweed pada siang hari. Melaburkan tenaga di luar sebelum jam 10 pagi, selepas jam 3 petang

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Sistem Imun Anda Mungkin Menyalahi Tumbuhan dan Makanan Lain untuk Ragweed

Tumbuhan yang berbeza dikenal pasti ragweed. Mereka juga boleh menyebabkan petunjuk. Cuba jangan menanam bunga matahari, sage, burweed bog senior, sikat kelinci, mugworts, semak tanah, dan eupatorium dekat dengan rumah anda.

Sekiranya anda mempunyai keadaan yang disebut gangguan hipersensitiviti oral (OAS), mulut anda mungkin menggeliat atau menggigil ketika anda memakan sumber makanan tertentu. Ini kerana habuknya seperti protein dalam sumber makanan tertentu, jadi tubuh anda tidak dapat membezakan. Ini dipanggil kereaktifan silang.

Makanan seperti tembikai, pisang, tembikai, dan biji bunga matahari boleh menyebabkan petunjuk jika anda juga mengalami hipersensitiviti ragweed.

Jarang sekali, OAS boleh mencetuskan hipersensitiviti, tindak balas serius yang tidak baik, jadi penting untuk mengetahui sama ada anda mempunyai OAS atau kepekaan makanan dan cara mengatasinya. Sebahagian daripada petunjuk OAS dan hipersensitiviti mungkin perbandingan. Sekiranya anda mempunyai tindak balas semasa makan sumber makanan, berbincanglah dengan ahli alahan.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Serbuk Ragweed Boleh Berjalan Beratus-ratus Batu

Debu Ragweed ringan, menjadikan angin mudah untuk menyampaikannya pada jarak yang jauh. Sejujurnya, ia telah dijumpai di laut sejauh 400 batu dari pantai dan dua batu tidak dapat dipastikan.

Cuba jangan biarkan ragweed mengejar anda. Sekiranya anda melaburkan banyak tenaga di luar, gunakan sesuatu yang lain dan basuhlah mereka semasa anda masuk ke dalam. Mandi dan bersihkan rambut secara konsisten untuk mengelakkan habuk dari tempat tidur anda. Selain itu, setiap individu yang memasuki rumah anda meninggalkan kasut mereka.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Imunoterapi Boleh Memberi Kelegaan

Sekiranya anda tidak sensitif terhadap debu ragweed ada kemungkinan untuk mendapatkan rawatan. Sebilangan besar dari mereka boleh masuk akal.

  • Antihistamin - Ia berfungsi dengan mengurangkan hidung berair, mengi, dan kesemutan di mata dan sinus anda.

  • Dekongestan - Mereka mengecutkan bahagian hidung yang bengkak untuk membantu getaran anda menjadi lebih lemah. Titisan hidung dan percikan harus diambil pada masa ini.

  • Kortikosteroid hidung - Percikan hidung ini merawat kerengsaan hidung, mengurangkan manifestasi dan penyumbatan, dan tindak balas hipersensitif persegi. Mereka adalah yang terbaik untuk petunjuk hidung dan tidak banyak hasil.

  • Inhibitor Leukotriene - Ubat ini menyekat bahan sintetik yang dikeluarkan oleh badan anda apabila anda mempunyai tindak balas hipersensitif.

  • Cromolyn sodium - Mandi hidung ini menyekat sebatian sintetik yang menyebabkan manifestasi kepekaan, serupa dengan histamin dan leukotrien.

Sekiranya kesan sampingan kepekaan anda tidak dikawal dengan ubat hipersensitiviti yang menggelikan, berbincanglah dengan ahli alahan yang dijamin papan mengenai alternatif rawatan lain. Amat penting bagi anda untuk mencari rawatan sekiranya anda menghidap asma hipersensitif dan debu ragweed menjadi pencetus kepada anda.

Sebilangan besar individu juga mendapat keuntungan daripada imunoterapi. Ini boleh berlaku sebagai tembakan kepekaan atau imunoterapi sublingual (SLIT). Dengan tangkapan hipersensitiviti, PCP anda memberikan suntikan alergen pada bahagian yang mengembang setelah beberapa waktu. Anda selangkah demi selangkah menjadi kurang sensitif terhadap alergen itu.

Dengan SLIT, anda mengambil sedikit alergen di bawah lidah anda. Anda juga terus menjadi lebih sensitif. Pada masa ini, SLIT dapat diakses untuk hipersensitiviti pepijat ragweed dan bug residu. American College of Allergy, Asthma, and Immunology dan American Academy of Allergy, Asthma, and Immunology mempunyai instrumen untuk membantu anda menemui ahli alahan yang disahkan di sekitar sana.

:scroll: Fakta Ragweed

Imgur

Ragweed menyebabkan manifestasi seperti hidung tersumbat atau berair, mengi, dan mata yang jengkel. Ia juga boleh mencetuskan asma. Individu yang mempunyai hipersensitiviti ragweed bertindak balas terhadap habuknya. Selama musim ragweed, satu tanaman dapat mengirimkan satu miliar biji ke udara. Ragweed lebih mengerikan ketika malam sejuk dan hari-hari hangat dan kering.

Musimnya sebahagian besarnya bermula pada awal bulan Ogos dan berakhir pada pertengahan Oktober. Sebilangan saintis berpendapat perubahan persekitaran mungkin semakin meluas pada musim itu. Di mana sahaja di AS ada ragweed. Ini umumnya asas di Timur dan Midwest, namun, ia ada di setiap negeri. Oleh kerana begitu ringan, angin membawa debu ragweed jauh. Para saintis telah menemui debu ragweed sejauh 2 batu di iklim dan 400 batu di sebelah kanan.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Menindik Badan? 2. Gejala kolera 3. Menghilangkan kutu busuk | Singkirkan Bug Bed

:arrow_right: Pecah Titik Hubungan Dengan Ragweed

Menjauhkan diri dari ragweed mungkin tidak dapat difahami. Walau bagaimanapun, ada pendekatan untuk menyekat keterbukaan anda - dan menurunkan bahaya kesan sampingan anda.

Semasa musim ragweed, anda harus:

  • Jejaki ketinggian habuk. Periksa di kertas atau di web. Kekal di dalam ketika mereka tinggi.

  • Jauhkan dari jam ragweed teratas. Waktu rehat anda di luar antara jam 10 pagi lebih jauh lagi, jam 3 petang Termasuk lebih rendah pada awal pagi dan lewat petang.

  • Tutup tingkap. Di rumah dan di dalam kenderaan, jangan buka tingkap. Menggunakan penyejukan fokus dengan saluran HEPA akan membuat anda tetap sejuk dan membantu saluran dengan debu perjalanan.

  • Pakai benda lain dan basuh tangan anda setelah anda berada di luar. Ragweed boleh melekat pada kulit atau pakaian.

  • Cuba jangan mengeringkan pakaian di luar. Ia akan mendapat debu ragweed. Keringkan pakaian anda di pengering.

:arrow_right: Bilakah Alergi Berlaku?

Sensitiviti umumnya tidak berlaku pada keterbukaan utama. Pada ketika seseorang diberi alergen dengan menarik, tubuh membuat zarah-zarah yang disebut antibodi terhadap protein yang menyerang. Ini dipanggil tindak balas tahan.

Pada ketika diserahkan kepada alergen, kerangka selamat memberikan banyak antibodi yang membawa kepada pemisahan sel tiang yang mengandungi sintetik seperti histamin. Ini mendorong penekanan kepekaan.

Kitaran ini dikenali sebagai pemekaan. Mengasah mungkin memerlukan beberapa hari hingga bertahun-tahun. Kadang-kadang mengasah muncul kerana individu yang dipengaruhi menunjukkan petunjuk namun tidak pernah meningkatkan kepekaan terhadap alergen sepenuhnya.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Bagaimana Memilih Perisian EMR Kesihatan Tingkah Laku yang Betul? 2. Kesihatan Mental 3. Teh Hijau Terbaik

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Pencirian Hipersensitiviti

Jenis hipersensitiviti diperintahkan untuk bermaksud akal, kesungguhan, dan pentadbiran yang dapat difikirkan, dan penolakan. Ini menggabungkan -

  • Taipkan I

Ini sebaliknya dipanggil tindak balas jenis cepat atau anafilaksis. Ini mungkin disebabkan oleh debu, jenis makanan dan ubat-ubatan, dan sengatan yang menyeramkan.

  • Jenis II

Ini termasuk antibodi eksplisit yang disebut Immunoglobulin G (IgG) dan IgM. Terdapat pembatasan dan penghapusan sel yang diikat oleh agen bertindak balas.

Tindak balas semacam ini dilihat setelah organ berpindah ketika badan tidak akan menganggap organ itu sebagai organnya sendiri.

  • Jenis III

Ini adalah tindak balas campur tangan imun. Kompleks tahan adalah jenis terikat agen bertindak balas dan antigen.

Ini mendorong tindak balas dalam tubuh yang memusnahkan tisu kejiranan. Contoh keadaan ini merangkumi glomerulonefritis dan asas lupus erythematosus (lupus, SLE).

  • Jenis IV

Tanggapan yang ditunda atau sel yang diintervensi oleh sel yang tidak dapat difahami yang unik yang disebut limfosit sel-T.

Sel T memerlukan masa dari beberapa jam hingga beberapa hari untuk menimbulkan reaksi yang tidak mudah diserang. Model menggabungkan dermatitis kontak, misalnya, ruam ivy racun.

:arrow_right: Hipersensitiviti biasa

Sensitiviti biasanya bermaksud keceriaan Jenis I. Ini merangkumi rinitis yang mudah diserang yang digambarkan oleh hidung berair, dan mata, dan mengi.

Dua kelas penting ialah rhinitis hipersensitif sesekali (SAR) dan rhinitis mudah terdedah (PAR). Walaupun SAR berkaitan dengan keterbukaan terhadap debu pada musim tertentu PAR berlaku hampir sepanjang tahun.

Rhinitis hipersensitif mempengaruhi 20-40 juta individu yang dijangkakan di Amerika Syarikat. Pelbagai jenis tindak balas jenis 1 adalah hipersensitiviti dan sensitiviti makanan dan ubat kerana toksin pepijat. Rangkuman menyeramkan yang mungkin mendorong hipersensitiviti untuk memasukkan lebah madu, tawon, lapisan kuning, serangga, pelanduk, dan sebagainya

Asma yang tidak mudah diserang juga merupakan tindak balas hipersensitif jenis 1. Ini berlaku apabila alergen disedut masuk. Alergen asas merangkumi debu, makhluk halus, spora parasit atau acuan, serangga debu dan sebagainya. Terdapat rasa mengi, belitan, peretasan, dan pelepasan cecair tubuh yang tebal.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Menghilangkan kutu busuk | Menghilangkan Bug Tempat Tidur 2. Bagaimana Mengelakkan Penularan Jangkitan? 3. Kerangka Lima Titik Untuk Memerangi Pandemik, Kematian dan Jangkitan

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

:one: Berapa lama kepekaan ragweed bertahan?

Anda mungkin merasa canggung ketika tanaman ragweed mengeluarkan debu ke udara. Petunjuk anda boleh diteruskan sehingga ais utama menyembelih tanaman. Bergantung pada kawasan anda , musim ragweed mungkin berlangsung selama enam hingga 10 minggu . Di banyak wilayah di AS, puncaknya pada pertengahan September.

:two: Bagaimana anda dapat mengatakan sama ada anda terdedah kepada ragweed?

Debu dari ragweed menyebabkan tanda-tanda hipersensitiviti pada banyak individu . Kesan sampingan ini merangkumi hidung yang terhidu, berair atau tersekat dan tekak yang jengkel .

:three: Apa yang menyerupai ragweed?

Ragweed adalah tanaman yang berkembang dan memiliki daun yang hampir menyerupai tumbuhan, gebu, dan hijau . Anda juga akan melihat bahawa daun ragweed kelihatan berbulu. Bunga-bunga di tumbuhan juga bermanfaat untuk bukti pembezaan ragweed. Bunga pada ragweed berwarna kuning dan panjang, serupa dengan hiasan.

:four: Apakah sumber makanan yang disarankan bagi saya untuk menjauhkan diri jika saya sensitif terhadap ragweed?

Sumber makanan yang harus dielakkan

  • pisang.

  • chamomile.

  • tembikai.

  • timun.

  • Echinacea.

  • tembikai madu.

  • tembikai.

  • zucchini.

:five: Mungkinkah hipersensitiviti ragweed menyebabkan kelemahan?

Sesungguhnya, hipersensitiviti boleh menyebabkan anda berasa letih . Sebilangan besar orang dengan hidung dan kepala yang kaku yang dibangkitkan oleh kepekaan akan mengalami kebingungan . Walau bagaimanapun, tindak balas yang tidak disukai juga boleh memberikan sebatian sintetik yang menyebabkan anda merasa letih.

:six: Di mana ragweed berkembang?

Isi ragweed asas di setiap negeri selain dari Alaska. Malah sudah berkenalan dengan Hawaii. Goliath ragweed telah dijumpai di mana sahaja selain Alaska, Hawaii , dan Nevada . Tempat kepekaan ragweed paling terkenal di Midwest dan timur atas kerana di situlah tanaman tumbuh subur.

:seven: Adakah ragweed berguna untuk apa sahaja?

Ragweed dikatakan mempunyai banyak kelebihan pemulihan; sangat baik dapat digunakan sebagai astringen, steril, emetik, emolien , dan febrifuge (atau pengurang demam) . Penyembuh Amerika Asli menghargai tanaman ini untuk kegunaan terapeutik dan memanfaatkan penggunaannya yang berkesan dan masuk.

:eight: Adakah nektar berdekatan membantu dengan kepekaan ragweed?

Tidak ada bukti logik bahawa makan nektar kejiranan akan meningkatkan hipersensitiviti sekali-sekala. Satu penyelidikan, yang diedarkan pada tahun 2002 dalam Annals of Allergy, Asthma, and Immunology, menunjukkan tidak ada perbezaan antara mangsa sensitiviti yang memakan nektar kejiranan yang dikendalikan secara ekonomi , atau rawatan palsu yang ditingkatkan nektar.

:nine: Adakah Flonase berguna untuk ragweed?

Item FLONASE Alergi Relief kuat untuk menenangkan manifestasi kepekaan ragweed kerana ia membantu menyekat bahan hipersensitif yang dihantar oleh badan anda kerana alergen seperti ragweed.

:keycap_ten:Adakah hujan memburukkan lagi ragweed?

Berita Tidak Baik tentang Hujan dan Debunga

Pada titik ketika hujan turun ketika rumput dan debu rumpai tinggi , tetes dapat menyentuh tanah dan memisahkan kumpulan debu menjadi zarah yang lebih sederhana. Mereka pada ketika itu cepat tersebar, menyebabkan peningkatan kepekaan secara tiba-tiba dan anda tidak menunjukkan tanda-tanda asma semasa hujan turun.

:scroll: Kesimpulannya

Penderita alergi ragweed mungkin menunjukkan tanda-tanda sindrom alergi mulut, alergi makanan yang diklasifikasikan oleh sekumpulan reaksi alergi di mulut sebagai tindak balas terhadap pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran, dan kacang-kacangan tertentu. Makanan yang biasa terlibat termasuk kacang, saderi, jintan, kacang hazel, buah kiwi, pasli, kentang, pisang, tembikai, timun, dan zucchini. Because cooking usually denatures the proteins that cause the reaction, the foods are more allergenic when eaten raw; exceptions are celery and nuts, which may not be safe even when cooked. Signs of a reaction can include itching, burning, and swelling of the mouth and throat, runny eyes and nose, hives, and, less commonly, vomiting, diarrhea, asthma, and anaphylaxis. These symptoms are due to the abnormal increase of IgE antibodies which attach to a type of immune cell called mast cells. When the ragweed antigen then attaches to these antibodies the mast cells release histamine and other symptom-evoking chemicals.

Baca Artikel Ini Juga:

1. How to get health insurance without a job 2. Health is Wealth 3. 5 Features That You Can Not Do Without In A Mental Health EMR Software