Orang asli Amerika yang tinggal di Amerika Utara dulu dipanggil orang India Merah sebelum orang Eropah menetap di sana. Orang India Merah atau India Amerika adalah orang asli Amerika Syarikat. Di AS, terdapat 574 suku Indian Red yang diiktiraf secara persekutuan, kira-kira separuh daripadanya berkaitan dengan tempahan India.

Ketibaan orang India Merah ke Amerika

Di negara Amerika Syarikat sekarang, nenek moyang orang-orang India yang masih hidup tiba sekurang-kurangnya 5.000 tahun yang lalu, mungkin lebih awal, dari Asia melalui Beringia. Selepas itu, pelbagai bangsa, masyarakat dan budaya tumbuh.

Penjajahan Eropah di Amerika, yang dimulai pada tahun 1492, mengakibatkan penurunan mendadak penduduk asli Amerika akibat penyakit, perang, pembersihan etnik, dan perbudakan. Penduduk asli Amerika adalah bangsa pra-Eropah Amerika Utara, Tengah dan Selatan dan keturunan mereka.

Bangsa

Banyak kawasan di Amerika masih dihuni oleh orang asli ; beberapa negara, terutamanya Bolivia, Kanada, Guatemala, Mexico, Peru dan Amerika Syarikat, mempunyai penduduk yang ramai.

Bahasa

Di Amerika, sekurang-kurangnya seribu bahasa peribahasa yang terpisah dituturkan . Beberapa, seperti Quechuan, Aymara, Guaraní, dan Nahuatl, mempunyai jutaan penutur. Sebilangan masih mengekalkan unsur tradisi budaya orang asli hingga tahap yang berbeza-beza, termasuk agama, rohani atau spiritual.

Mengapa mereka digelar orang India merah?

Penerapan kata "Indian" muncul dengan Christopher Columbus, yang, dalam pencariannya untuk India, percaya bahawa dia telah tiba di Hindia Timur. Akhirnya, pulau-pulau ini menjadi terkenal sebagai "Hindia Barat," nama yang masih digunakan. Ini menyebabkan ungkapan umum "Hindia" dan "Orang India Merah" untuk masyarakat pribumi, yang menyiratkan semacam perpaduan kaum atau budaya di antara masyarakat pribumi.

Prinsip penyatuan ini, yang diformalkan dalam undang-undang, agama dan politik, pada mulanya tidak diadopsi oleh berbagai kelompok masyarakat adat itu sendiri, tetapi sejak itu diadopsi atau diterima oleh banyak orang selama dua abad terakhir.

Perkataan yang menyinggung perasaan

"Red Indian" adalah perkataan yang menyinggung perasaan orang asli Amerika Utara. Di Amerika Utara, perkataan itu sekarang dianggap sebagai pernyataan rasis. Penggunaan kata Indian untuk penduduk Amerika berasal dari Christopher Columbus, yang secara palsu mendakwa bahawa Antillen adalah pulau-pulau di laut Mediterania, yang dikenali oleh orang Eropah sebagai orang India. Walaupun kesalahan Columbus diingat dengan cepat, namanya tersekat, dan selama berabad-abad penduduk Amerika dipanggil orang India.

Latar belakang sejarah

Nenek moyang orang India Amerika moden adalah sebahagian daripada perburuan migrasi dan pengumpulan budaya. Orang-orang ini berhijrah dalam kumpulan keluarga kecil yang berpindah dari Asia ke Amerika Utara pada zaman ais terakhir; dari sekitar 30.000 hingga 12.000 tahun yang lalu, permukaan laut sangat rendah sehingga "jalan darat" yang menghubungkan kedua benua itu terungkap. Mereka adalah orang India merah sekarang. Beberapa kumpulan mengikuti pantai Pasifik ke selatan, dan yang lain mengikuti jalan bebas gunung melalui tengah-tengah kawasan yang sekarang menjadi Kanada.

proses geologi

Walaupun jelas bahawa kedua-dua jalan itu telah digunakan, tidak diketahui apa yang lebih penting bagi orang India Merah. Sebilangan besar tanda-tanda episod ini dalam prasejarah manusia telah dihapus oleh proses geologi selama berabad-abad: Pasifik telah membanjiri atau menghapuskan sebahagian besar laluan migrasi pasang surut, dan pencairan glasier telah merobohkan atau menguburkan tanda-tanda perjalanan darat.

Kajian genetik orang asli

Kajian orang asli mengesyorkan bahawa orang asli pertama di dunia berkongsi nenek moyang yang sama, yang tumbuh sendiri, mungkin Beringia. Pengasingan orang-orang di Beringia mungkin memerlukan masa tinggal 10-20,000 tahun.

Kira-kira enam belas tahun yang lalu, sekitar 500 tahun yang lalu, glasier mula mencair, yang membolehkan orang menuju ke selatan dan timur ke negara Amerika Utara dan ke seberang. Orang-orang ini dipercayai mempunyai kawanan megafauna zaman Pleistosen saat ini di koridor yang tidak dilindungi yang terbentang antara Laurentide dan Cordilleran Ice Sheets. Laluan lain yang dirancang melibatkan penghijrahan - sama ada dengan berjalan kaki atau salah urus kapal lama - di sepanjang wilayah pesisir tempatan di selatan, dan juga di Amerika Selatan.

Bukti Antropologi Orang India Merah

Bukti antropologi ini akan mengisi kenaikan permukaan laut 120 meter sejak zaman ais terakhir. Masa berbeza dari 14000-16.500 tahun yang lalu ditentang dan kemungkinan akan tetap berlaku untuk tahun-tahun yang akan datang.

Beberapa perjanjian yang dicapai setakat ini termasuk: berasal dari wilayah Selatan. umur, atau lebih biasa disebut Late Glacial, kira-kira 16,000-13,000 tahun sebelum pemberian.

singkatan: Orang asli Amerika atau orang India merah, juga dikenali sebagai orang India Amerika. Lihat mereka adalah bangsa pra-Eropah Amerika Utara, Tengah dan Selatan dan keturunan mereka. Beberapa perjanjian yang dicapai setakat ini termasuk: pembahagian dari wilayah selatan dunia pada separuh terakhir zaman ais terakhir.

Masa Pra-Columbia

Menurut orang-orang India dan Eropah yang berhutang merah dan dokumen, peradaban Amerika sebelum dan semasa kedatangan Eropah telah membuat kemajuan besar dan banyak berjaya.

Sebagai contoh, orang-orang Aztec tentunya dianggap sebagai salah satu bandar terbesar di dunia, dengan jumlah penduduk 200,000 orang yang diharapkan di ibu kota dan dianggarkan lima juta orang di kerajaan yang panjang. Sebagai perbandingan, tunda Eropah terbesar

Gaya pertanian orang India Merah

Penduduk London, Madrid, dan Rom kurang dari 50,000. Pada tahun 1523, pada masa penaklukan Sepanyol, jumlah penduduk AS atau Inggeris kurang dari tiga juta.

  1. Kenyataan ini berbicara dengan tingkat kecanggihan, pertanian, dasar pemerintahan dan undang-undang pentadbiran yang ada di Tenochtitlan, yang memerintah warga negara yang besar. Tamadun Amerika juga menunjukkan pencapaian luar biasa dalam astronomi dan matematik, serta kalendar pedalaman yang paling relevan.

  2. Penanaman gandum atau jagung memerlukan pembiakan sukarela selama berabad-abad, dan penanaman berterusan beberapa jenis dilakukan dengan merancang dan memilih, biasanya oleh wanita.

Sejarah Orang Asli Amerika

Budaya dan peradaban pertama orang India merah

Keturunan pertama orang India merah dikenali sebagai orang Paleo-India. Mereka berkongsi aspek budaya seperti itu dengan rakan mereka di Asia, seperti penggunaan api dan haiwan peliharaan; mereka nampaknya tidak menggunakan penemuan Dunia Lama yang lain, seperti lembu, tanaman tanaman, dan roda.

Bukti arkeologi menunjukkan bahawa spesies Pleistocene, seperti rama-rama bulu, sloth tanah gergasi (spesies Megatherium) dan spesies kerbau besar, telah diburu oleh orang Paleo India yang berhijrah ke seluruh Amerika Utara; mereka yang melakukan perjalanan di sepanjang pantai menggunakan ikan, kerang, dan makanan laut lain.

Menanam makanan

Makanan tumbuhan sememangnya menyumbang kepada diet Paleo-India, atau iklim tempatan mungkin telah mengurangkan kuantiti dan ragam mereka hingga tahap tertentu. Tumbuhan ini cepat reput dalam catatan arkeologi, yang membolehkan bukti langsung penggunaannya sangat kecil. Makanan banyak terdapat di daerah Paleo-India, termasuk Gault (Texas) dan Jake Bluff (Oklahoma), namun mereka menyarankan agar orang-orang ini juga menggunakan pelbagai jenis tumbuhan dan haiwan

Budaya dan peradaban awal orang India Merah

Di Amerika Tengah, orang Paleo-India dengan cepat memecah kebiasaan makan mereka dan beralih ke bahasa kuno. Mereka berjaya membuat labu. (sekitar 8000-7000 SM), jagung (sekitar 5000-4000 SM), ubi kayu dan kapas (sekitar 2600 SM), dan menghasilkan sekitar 1000 1000 minuman yang terbuat dari gabus. Dikenal oleh sejarawan sebagai Pendidik atau Pra-Klasik, kumpulan ini mendirikan perkampungan pertanian pada tahun 1800 SM. Dari peringkat ini hingga awal usia bersama, budaya yang berkembang, seperti Olmec, membentuk kota-kota besar dan membangun bangunan seni bina, seni dan seni.

** Perdagangan dan teknologi lama **

Oleh kerana keadaan telah berubah, begitu juga ekonomi automasi. pindaan yang paling penting adalah variasi sara hidup tambahan.

1. Ketika megafauna menjadi kelaparan dan sejuk di hemisfera utara, kumpulan mulai memburu binatang kecil seperti rusa Eropah, menangkap ikan dan mengumpulkan kerang di sungai dan tasik di pusat kota, dan menggunakan banyak makanan tumbuhan, serta biji, buah beri , kacang, dan tanaman akar. orang menjadi lebih tahan, cenderung dalam kumpulan besar sekurang-kurangnya setengah tahun; mereka sering membina habitat tahunan tertentu di sepanjang jalan air.

2. Bersama-sama mereka mengembangkan strategi perdagangan antara bidang yang sama sekali berbeza. Perubahan ini dalam makanan dan tempat tinggal serta pengembangan perdagangan kerana banyak aspek amalan budaya kuno.

3. Teknologi kuno yang menggabungkan alat pengisaran (lumpur dan banjir), alat pertukangan (kapak batu dengan bajak dan bajak), dan objek seperti kayu yang tidak jelas untuk digunakan. Alat carian kuno dibezakan dengan pengenalan pelempar lembing, yang membolehkan pemburu membuang sampah dengan tepat dan cekap dengan sasaran luaran; pelet burung yang dipersoalkan boleh meningkatkan daya baling pemburu. titik yang lebih besar dengan anak panah menjadi lebih kecil dalam gaya, dan titik sisi yang lebih kecil dan lebih canggih ditambahkan ke pencarian berdasarkan sampah.

Ringkasan: Ketika megafauna menjadi langka dan flora cuaca dingin di utara, pasukan mula memangsa binatang yang lebih kecil seperti dan rusa Eropah, untuk menangkap ikan dan mengumpulkan kerang dari sungai tengah. Bukti arkeologi menunjukkan bahawa fauna Pleistosen, seperti raksasa bulu dan spesis bison yang sangat besar, telah diburu oleh orang-orang Paleo-India yang melakukan perjalanan ke seluruh pedalaman Amerika Utara.

Pembicara kod asli mempelopori jenis perisikan Ketenteraan baru

Ketika kita memasuki perang I pada bulan kalender Gregorian 1917, ia masih belum memberikan kewarganegaraan kepada semua atau mana-mana penduduk asli Amerika, dan fakulti asrama yang dikendalikan pemerintah masih berusaha untuk menghentikan bahasa dan budaya mereka. namun demikian, ribuan penduduk asli Amerika tidak tergabung dalam pasukan pertahanan untuk memerangi gabungan itu. Hampir 1,000 dari mereka mewakili sekitar dua puluh enam suku bergabung dengan Divisi keenam puluh keenam saja, yang terdiri daripada lelaki dari Texas dan Oklahoma.

1. "Mereka menyedari bahawa mereka perlu menjaga rumah dan negara," kata Judy Allen, seorang pegawai kanan tentera komuniti komuniti Okctaw National Oklahoma, "jadi mereka mengunjungi pusat terdekat di mana sahaja mereka boleh masuk dan dihantar keluar . "Perang Dunia I tidak benar-benar disiapkan sehingga terlambat, sudah terlambat," jelas William C. Meadows, seorang sarjana Native yank di negeri Missouri State University dan pakar dalam pengekodan. "Ini bukan seperti perang kedua ketika kita memiliki kebiasaan membuat mereka melarikan diri."

2. Setelah menyelesaikan tugas ini tanpa melakukan apa-apa, mereka kemudian memainkan peranan penting dalam 2 hari berikutnya dalam upacara graduasi bersama di kubu kuat Jerman yang dikenali sebagai Forest Ferme. Tiba-tiba, dia melihat kekuatan bahasa, terutama orang Jerman, dan mendesak pihak atasannya untuk menghantar penutur Choctaw ke ibu pejabat syarikat itu. Perkara paling buruk bagi Sekutu adalah kemampuan orang Jerman untuk memperhatikan komunikasi mereka dan mengganggu kod mereka, yang sering disokong oleh bahasa Eropah atau oleh kemajuan matematik.

3. Sebuah kisah apokrif terungkap bahawa seorang Jerman pernah mengganggu seorang anggota AS. Signal Corps yang membuat pesanan itu mengejek penggunaan kata kodnya. Sebaik sahaja kempen Sungai Meuse di peringkat awal, dilaporkan bahawa pemimpin organisasi di Bahagian Penggal 36 membawa dua pengundinya ke sebuah persidangan di Choctaw. Dan teknik komunikasi lain, seperti roket berwarna, bel elektronik dan merpati pengurusan, lebih ketat, terlalu perlahan, kurang dipercayai atau gabungan antara mereka.

4. Ironi mereka tidak akan hilang pada mereka, dia menambahkan, "bahawa pemerintah yang sama yang meminta mereka menggunakan bahasa ibunda mereka untuk memenangkan perang adalah menghukum orang kerana membicarakannya di rumah." Orang Asli Amerika dari sekurang-kurangnya lima negara lain juga menggunakan bahasa ibunda mereka untuk menyampaikan mesej semasa Perang Dunia I dalam usaha untuk mengelirukan orang Jerman, walaupun tidak seperti Choctaws yang diketahui mencipta perkataan yang sengaja dimasukkan. Mereka tidak memiliki beberapa nama tentera moden, menggunakan "senapang besar" dengan senapang serangan, "tembakan perlahan" senapang mesin, bom "batu" dan "kulit kepala" pada yang cedera, antara lain, sehingga menjadi kod penutur yang sebenarnya daripada sekadar berkomunikasi dengan orang yang tidak dikenali. sangat banyak.

5. Hanya Navajo, dengan penutur berkod lebih banyak daripada semua suku lain yang bersatu, kini terkenal, sebahagiannya kerana filem Hollywood "Windtalkers." Mereka mendapat penghormatan gereja atas eksploitasi mereka pada tahun 2000, dan negara-negara yang tersisa harus menunggu lapan tahun lagi sampai RUU itu memuji mereka atas "dedikasi dan keberanian mereka." "Penghormatan terhadap penutur kod penduduk asli Amerika sudah usang," mengakui rang undang-undang itu.

Penjajahan Eropah

Dari abad keenam belas hingga abad kesembilan belas, populasi penduduk asli Amerika menurun dengan ketara. Sebilangan besar pelajar berpendapat bahawa, di antara pelbagai faktor penyumbang, penyakit berjangkit adalah sebab yang luar biasa untuk penurunan populasi Orang Asli Amerika kerana kekurangan imuniti terhadap penyakit baru yang dibawa dari Eropah. Agak sukar untuk menganggarkan jumlah agensi PBB pribumi Columbian Asli yang tinggal di masa kini kita di Amerika. Anggaran berbeza dari sekali dua.

1. Kemurungan

1 juta hingga lebih satu juta. Menjelang tahun 1800, penduduk Asli AS telah menurun kepada hanya sekitar 600,000, dan hanya 250,000 orang Asli Amerika hidup antara usia lapan belas dan sembilan tahun. Cacar air dan rubeola, yang biasa tetapi jarang dibunuh di kalangan orang Eropah (disebabkan diperkenalkan dari Asia), sering terbukti mematikan pada penduduk asli Amerika.

2. Struktur kelas yang lebih rendah

Sepanyol, Perancis, England, dan Rusia menetap di Amerika Utara dengan alasan yang berbeza antara satu sama lain seperti yang tercermin dalam dasar rasmi mereka mengenai masyarakat pribumi. Orang Sepanyol menetap di tenggara, barat daya, dan California. Tujuan mereka adalah untuk mewujudkan kelas petani tempatan; penduduk asli dihantar, dipindahkan, dan dipaksa menuntut mahkota Sepanyol dan gereja, yang semuanya diancam dengan paksa.

3. Kemenangan tempatan

Orang Perancis tinggal di kawasan yang terbentang dari LA sekarang ke Kanada dan dari pantai ke Sungai Mississippi, dan mereka mengatakan kawasan mereka di barat kerana jaraknya. Mereka sangat terkenal dengan kedai-kedai runcit, dan peruncit dan penangkap Perancis sering melakukan pertukaran (dan mempunyai keselamatan dan keselesaan hiperbolik) dengan menikahi gadis-gadis asli dan bertukar menjadi anggota kumpulan masyarakat. rakyat, menentang ini, menginginkan pengembangan kawasan; memfokuskan operasi pertama mereka di pantai Atlantik tengah dan utara dan laut, mereka melarang perkahwinan antara rakyat Britain dan orang asli.

4. Menurunkan perdagangan

Orang-orang Rusia ingin membekalkan pasar-pasar Cina dengan bulu dari makanan laut dari Pantai Barat Laut dan Kutub Utara; tidak diketahui oleh haiwan laut, mereka memaksa lelaki asli untuk memburu berang-berang di laut. Kekuatan Eropah ini berperang di wilayah Amerika Utara dari abad keenam belas hingga abad kelapan belas dan sering kali orang asli John Drew mengalami konflik. "Kulit mereka hitam. Lidah mereka asing. Dan pandangan mereka tentang dunia juga kepercayaan spiritual tidak dapat difahami oleh kebanyakan orang kulit putih." (UDONALD L. FIXICO

ringkasan: Orang India Amerika dari sekurang-kurangnya lima suku lain juga menggunakan bahasa ibunda mereka untuk menghantar mesej semasa Perang Dunia I, walaupun tidak seperti Choctaws, mereka tidak diketahui telah mencipta perbendaharaan kata dengan sengaja. Dari abad ke-16 hingga abad ke-19, populasi penduduk asli Amerika menurun dengan ketara.

Orang India Merah dan Kewarganegaraan AS

Pada tahun 1817, Cherokee menjadi penduduk asli Amerika yang diiktiraf sebagai warganegara AS. di bawah Artikel lapan perjanjian Cherokee 1817, "Lebih dari tiga ratus orang Cheroke (Ketua Keluarga) dalam kesederhanaan jujur ​​dalam jiwa mereka, membuat Associate dalam pemilihan Jururawat untuk menjadi warga Amerika:

  1. Peruntukan perjanjian
  2. Pendaftaran dan peruntukan tanah di bawah akta Dawe.
  3. Pengeluaran Paten dalam Bayaran sederhana
  4. Mengamalkan Kebiasaan Hidup Beradab
  5. Kanak-kanak Kecil
  6. Kewarganegaraan mengikut Lahir
  7. Menjadi Askar dan Pelaut dalam Angkatan Bersenjata AS
  8. Perkahwinan dengan warganegara AS
  9. Akta Kongres Khas

Revolusi Amerika

Orang Asli Amerika Yamacraw Creek bertemu dengan Pemegang Amanah dari Jajahan Georgia di negara Eropah, pada bulan Julai 1734. Lukisan itu menggambarkan seorang budak lelaki Amerika Amerika (memakai mantel biru) dan seorang wanita muda (memakai gaun merah) yang memakai baju Eropah.

Semasa Perang Saudara Amerika, orang muda mengumumkan bahawa kita bersaing dengan dunia untuk kesetiaan Orang Asli Amerika di timur Mississippi. Majoriti orang India Asli Amerika Syarikat telah bergabung dalam perjuangan yang disokong oleh dunia, terutama satu sama lain dalam hubungan perdagangan mereka dan berharap bahawa penjajahan akan berakhir dengan kebuntuan dalam pertumbuhan kolonial yang lebih jauh di negara Asli Amerika.

Komuniti peribumi utama yang menandatangani perjanjian bertulis dengan Kerajaan baru kami ialah Lenape. Pada tahun 1779, Ekspedisi Sullivan bertemu sepanjang Perang Amerika ** menentang bumi dan oleh itu keempat-empat negara Iroquois bersatu. George Washington telah mengeluarkan arahan yang telah menjelaskan bahawa dia memerlukan ancaman Iroquois untuk dihapuskan sepenuhnya.

Ekspedisi yang dipilih untuk mengarahkannya harus ditujukan kepada negara-negara musuh liga India, sekutu dan penyokong mereka. Perkara paling cepat adalah pemusnahan total dan ** pemusnahan habitatnya **, sehingga penculikan beberapa tahanan setiap usia dan jantina sesuai. penting bagi tanaman mereka yang kini berada di tanah dan menghentikan penanamannya terlalu banyak.

Soalan lazim

berikut adalah beberapa persoalan yang terlintas di fikiran setelah membaca mengenai orang asli Amerika:

Dari mana asal Indian Merah?

Nenek moyang orang asli Amerika yang masih hidup tiba di negara kita yang minimum lima belas, 000 tahun yang lalu, mungkin lebih awal, dari Asia melalui Beringia. gaya masyarakat, masyarakat dan budaya yang besar kemudiannya dikembangkan.

Siapa yang memberi nama India?

Nama rasmi negara Republik Asia berasal dari nama Indo-Aryan 'Sindhu' yang memetik Indus. Pada masa Parsi menaklukkan masing-masing, tanah besar India ketika itu dan Yunani pada abad kelima SM, 'Sindhu' menjadi 'Hindu' untuk menandakan 'tanah orang Hindu'.

Apakah suku asli Amerika tertua?

Budaya Paleo-India, orang Paleo-India yang paling awal bertarikh pasti di Amerika, nampaknya sekitar sebelas, 500 RCBP (radiokarbon tahun Sebelum Hadir), lebih kurang tiga belas, 500 hingga 13,000 tahun kalendar telah berlalu.

Apakah rumah orang India Merah?

Wigwams adalah rumah yang dirancang oleh suku Algonquian dari orang-orang India yank yang tinggal di Timur Laut. Bingkai tidak boleh bergerak, seperti khemah, namun biasanya penutupnya mungkin emosional ketika suku itu emosional. Wigwams adalah rumah kecil yang berbentuk bulat selebar lima belas kaki.

Apakah rumah orang India Merah?

Wigwams adalah rumah yang dirancang oleh suku Algonquian dari orang-orang India yank yang tinggal di Timur Laut. Bingkai tidak boleh bergerak, seperti khemah, namun biasanya penutupnya dapat disentuh setelah suku itu disentuh. Wigwams adalah rumah kecil yang berbentuk bulat selebar lima belas kaki.

Seperti apa rupa Rumah Panjang Amerika Asli?

Wigwams adalah rumah yang dirancang oleh suku Algonquian dari orang-orang India yank yang tinggal di Timur Laut. . Bingkai tidak dapat dipindahkan, seperti pondok India, namun umumnya penutupnya akan terpengaruh apabila suku itu terpengaruh. Wigwams adalah rumah yang relatif kecil yang berputar selebar sekitar lima belas kaki.

Dari mana DNA Asli Amerika berasal?

Orang asli Amerika berasal dari sekurang-kurangnya tiga gelombang penghijrahan utama dari Asia Timur, itu adalah dari kajian genetik autosomal 2012. Sebilangan besarnya ditelusuri ke satu populasi keturunan, yang dijuluki sebagai 'Orang Amerika Pertama.'

Kesimpulannya

Orang asli Amerika adalah orang Eropah pertama di Amerika Utara, Tengah dan Selatan dan keturunan mereka. Ini menyebabkan ungkapan umum "India" dan "India" untuk orang asli, yang bermaksud semacam kesatuan kebangsaan atau budaya di antara orang asli. Dan lama-kelamaan ia membawa kepada nama ** "Indian merah" **.

Orang-orang ini berhijrah dalam kumpulan kecil dari Asia ke Amerika Utara pada musim sejuk yang lalu. Orang-orang India merah berjuang keras, di tengah-tengah keadaan ekonomi untuk menjaga kehidupan di tempat tertentu atau di masyarakat yang besar, mengakibatkan pelbagai masalah kesihatan, beberapa berkaitan dengan amalan makanan dan kesihatan.

Walaupun sangat produktif dan mengembangkan alat, balang, barang komersial yang berbeza tetapi mereka menghadapi banyak kesukaran. Contohnya, kekurangan promosi dan pemotongan yang salah disebabkan oleh spekulasi kaum. Orang India merah telah menampakkan diri dalam sukan, muzik, seni dan pertanian dan di rumah. Tetapi setelah jajahan Eropah kemahiran mereka mengatasi Sepanyol, Britain dan Portugal.

Banyak penduduk asli Amerika menggunakan kekuatan politik dan ekonomi yang semakin meningkat pada awal abad ke-21, terutama dari segi perdagangan, pelancongan, dan konflik antara program pembangunan dan pelindung ekosistem serantau

Topik-topik yang berkaitan

budaya orang asli Amerika Orang asli Amerika meninggalkan orang bagaimana orang India menjadi merah Berita India

1 Suka