Merah + biru = ungu? Ya campuran merah dan biru boleh membentuk warna baru yang dikenali sebagai warna ungu. banyak orang akan berfikir sehingga sekarang, ungu itu sendiri warnanya, tetapi berfikir apa? Ini hanya campuran yang tidak pernah menjadi warna semula jadi, tidak sebelum ini tidak. Ini adalah produk buatan dua warna dengan proses yang disebut pencampuran warna.

Pengadunan warna:

Pengadukan adalah salah satu teknik dalam seni, proses yang melibatkan pencampuran dua warna sedemikian rupa sehingga warna baru terbentuk. contohnya merah dan biru ketika campuran membentuk warna ungu.

Setiap kali pelbagai jenis warna bergabung, mereka mencipta warna baru, sebagai hasil pencampuran. Perpaduan warna kini lebih terkenal di antara pelukis, arkitek dan pencinta seni.

Pengadunan warna kini mempunyai kesan yang berguna dalam kehidupan kita, orang selalu menggunakan warna campuran ini. Mereka ada di dalam poket mereka, teka apa itu ?? Ya, telefon pintar, betul. Telefon pintar kini mengandungi penapis tertentu dalam aplikasi kameranya, yang membina variasi penapis warna yang berbeza, sehingga kadang-kadang pemandangan yang bagus.

Merah ditambah biru sama dengan ungu?

Ya, apabila kita mencampurkan atau menggabungkan dua warna yang berbeza seperti biru dan merah, kita akan mendapat warna baru dalam senario ini ungu terbentuk. Merah dan biru adalah kedua-dua warna utama dan mempunyai spektrum tersendiri, frekuensi panjang gelombang. Tetapi, ungu yang merupakan peralihan kedua-dua warna ini, itulah sebabnya ia tidak mempunyai spektrum, panjang gelombang dan frekuensi cahaya mereka sendiri.

Warna ungu menyerap dan mengeluarkan foton jenis mana?

Nah, ungu itu sendiri adalah produk dari dua warna primer yang berbeza, sehingga mereka menyerap dan memancarkan foton julat tenaga di antara kedua foton ini, yang disebut sebagai foton peralihan.

Warna biru dan warna ungu mempunyai foton tenaga mereka sendiri dalam cahaya kerana ia adalah warna primer. Contohnya: warna merah menyerap foton 7000A ° (sama dengan 700nm) dan biru menyerap foton 4500A ° (sama dengan 450nm).

Warna sekunder lain:

Warna sekunder adalah warna yang terbentuk dari dua warna primer yang berbeza atau warna yang berasal dari spektrum cahaya. Apabila kita mencampurkan dua warna, di sini biru dan ungu , kita mendapat warna baru, di sini ungu . Tetapi ada juga warna gabungan. Contohnya, merah dan biru apabila ditambahkan dalam kuantiti yang berbeza boleh menghasilkan warna ungu.

Jeruk juga terbentuk dengan mencampurkan dua warna, iaitu merah dan kuning. Jeruk juga merupakan salah satu warna sekunder, hasil dari gabungan dua warna primer.

Hijau adalah warna sintetik dan semula jadi, mereka secara semula jadi warna primer dan sekunder.

Apabila kita mencampurkan biru dan kuning, warna hijau akan diperoleh. Juga, hijau dijumpai terutamanya pada tumbuh-tumbuhan dan spektrum cahaya.

Warna

Pelangi dulu hanya mempunyai 5 nada - hingga 1704 ketika Sir Isaac Newton menambah oren dan indigo ke kumuh. Pada asasnya, berdasarkan kenyataan bahawa dia mempunyai kasih sayang terhadap sifat nombor 7 yang kelihatan misteri itu.

Sejujurnya, tidak ada warna murni di pelangi - semuanya bercampur menjadi satu rentang tanpa henti - namun sejak saat itu Newton kami memilih 7 dan menggunakan sajak kecil untuk mengingatnya. Orang Amerika lebih menyukai 'Roy G Biv' sementara anak-anak muda Britain mungkin belajar 'Richard York memberikan pertarungan sia-sia' - merah, oren, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.

Maklum anak muda, mungkin ada melodi, 'Saya dapat menyanyikan pelangi', yang bermula, 'Merah dan kuning dan merah jambu dan hijau, ungu dan oren dan biru. Oleh itu, tidak diragukan lagi warna pelangi dapat berbeza-beza, dan ketika kita memasuki sejarah sosial nada ini, kita melihat kontras yang jauh lebih luas.

Jadi, bagaimana kita menguraikan warna, bahkan bagaimana kita melihatnya, lebih merupakan hasil sokongan daripada alam. Mengenai semua warna ini, ya warna ini juga mempunyai sejarah.

warna merah

Bayangan utama yang digunakan dalam pertukangan adalah warna merah - dari oker. Juga, ilustrasi utama pengerjaan gua adalah plak oker merah, yang mengandungi ukiran segitiga, bentuk dan garis permata, bertarikh 75,000 tahun yang lalu.

Di gua yang serupa - Blombos, di Cape Barat Afrika Selatan - terdapat cadangan pengerjaan yang lebih berpengalaman, termasuk bengkel yang mengandungi cat yang sengaja dicampurkan yang dihasilkan menggunakan oker merah dan lemak sumsum, di samping spatula dan piring pencampuran shell.

Cat ini, yang diperkirakan digunakan untuk meningkatkan badan dan mungkin pembahagi gua, telah bertarikh pada 100,000 tahun sebelumnya. Di hampir semua negara, warna merah tampaknya menjadi warna utama bagi semua negara lain (selain sangat kontras) untuk diberi nama dengan daya tarikan lambang yang selalu diambil dari darah, kekuatan, kejantanan dan kekayaan.

Biru

Warna # 1 di dunia berwarna biru walaupun pada hakikatnya baru dalam perhimpunan ini secara semantik. Walau apa pun, sebenarnya telah memperoleh banyak faedah. Nada biru digunakan dalam pengembangan berbagai jenis bayangan. Selain itu disebut nada perubahan atau tambahan.

Orang Yunani kuno, Cina, Jepun dan Ibrani tidak memiliki nama untuk biru dan menganggapnya sebagai warna hijau. Malah, walaupun hari ini beberapa dialek mempunyai warna biru-hijau yang kabur, termasuk Korea, Vietnam, Thai, Kurdish, Zulu dan Himba.

Walau bagaimanapun, warna biru memulakan dengan pasti untuk dua orang di setiap negara di mana kecenderungan bayangan telah dikaji. Dalam satu tinjauan global, yang merangkumi sepuluh negara dari empat daratan, ia muncul dengan baik di setiap dari mereka.

Salah satu penjelasannya adalah bahawa ia nampaknya memberi kesan yang tenang. Ketidakfahaman yang diberikan ujian IQ dengan penutup biru mempunyai kelebihan beberapa fokus berbanding ujian yang diberikan dengan penutup merah, mungkin disebabkan oleh makna umum biru - lautan, tasik, sungai, langit

Warna ungu

Nada utama dalam struktur rekayasa adalah ungu. Pada tahun 1856, William Henry Perkin, seorang pelajar sains berusia 18 tahun, disarankan untuk mengarahkan analisis menggunakan tar arang batu untuk mencari jalan keluar untuk penyakit usus. Dia menjatuhkan diri namun terpesona dengan apa yang terjadi ketika dia memasukkan sedikit kain ke dalam kombinasi antara arang batu dan korosif analin: ia keluar ungu dan menahan nada.

Dia melindungi warna yang disebutnya mauveine dan berubah menjadi orang kaya setelah ia disampaikan secara besar-besaran. Hingga saat itu warna ungu sangat mahal (orang-orang lama diharapkan dapat menumbuk 12,000 siput laut murex untuk melompat pada gram ungu Tyrian) namun kesan wahyu Perkin adalah 'Mauve Measles' sebagai majalah Punch yang disebut demam rekaan.

Ia mempunyai pemulihan pada bahagian terakhir tahun 1960-an sebagai bayangan ketidaksesuaian dan kini dilihat sebagai pilihan wanita untuk merah jambu.

Hukum campuran warna

Warna spektrum dipanggil nada kromatik; terdapat juga nuansa nonkromatik, misalnya, warna, merah, dan merah jambu.

Istilah nada tidak berwarna kadang-kadang digunakan pada urutan putih gelap. Berdasarkan beberapa alat pengukur, mata dapat mengenali sekitar 10 juta nada, yang semuanya berasal dari dua jenis kombinasi cahaya: bahan tambahan dan pengurangan.

Seperti namanya, gabungan bahan tambahan merangkumi pilihan segmen hantu, dan campuran subtraktif menyangkut pemotongan atau pengekalan bahagian rentang.

Bahan tambahan, pengadunan berlaku apabila pelepasan cahaya disatukan. Lingkaran bayang-bayang, yang pertama kali dikandung oleh Newton, umumnya digunakan untuk alasan rancangan teduhan dan juga sangat berharga ketika tindakan subyektif peleburan cahaya pencampuran difikirkan.

Bulatan teduhan Newton

Lingkaran bayang-bayang Newton bergabung dengan nada hantu merah, oren, kuning, hijau, sian, indigo, dan biru-ungu dengan warna merah spektrum (gabungan batang biru-ungu dan cahaya merah), seperti yang ditunjukkan dalam gambar.

Putih berada di tengah dan disampaikan dengan mencampurkan kekuatan nada yang setara dengan pelepasan cahaya (warna yang dilarang berlawanan pada bulatan teduhan, misalnya, kuning dan biru-ungu, hijau dan merah, atau sian dan merah.

Nada tengah dapat dibuat dengan mencampurkan bar cahaya, jadi campuran merah dan kuning memberi warna oren, merah dan biru-ungu memberikan warna merah, dll.

Bahan tambahan (warna)

Tiga nada penting bahan tambahan adalah merah, hijau, dan biru; ini menyiratkan bahawa, dengan menambahkan nada merah, hijau, dan biru secara beransur-ansur dalam jumlah yang berubah-ubah, hampir semua nada yang tersisa dapat disampaikan, dan, apabila ketiga-tiga primer ditambahkan bersama dalam jumlah yang setara, putih akan dibuat.

Pengadukan bahan tambahan dapat dipamerkan dengan benar dengan menggunakan tiga projektor slaid yang dilengkapi saluran sehingga satu projektor memfokuskan cahaya merah pancaran cahaya ke layar putih, satu lagi cahaya biru pelepasan cahaya, dan yang ketiga cahaya hijau pelepasan cahaya. Pengadukan bahan tambahan berlaku di mana bar menutup (dan dengan cara ini ditambahkan bersama), seperti yang ditunjukkan dalam gambar (kiri).

Di mana bar merah dan hijau ditutup, kuning dibuat. Jika lampu merah ditambah atau jika kekuatan lampu hijau semakin berkurang, kombinasi cahaya menjadi oren. Juga, jika terdapat lebih banyak cahaya hijau daripada lampu merah, warna kuning-hijau akan dibuat.

Soalan Lazim

Soalan Lazim mengenai warna merah Plus Merah

Bagaimana jika warna dicampur dalam kuantiti yang berbeza?

Dua warna apabila dicampurkan dalam kuantiti yang berbeza dapat menghasilkan warna yang berbeza. Contohnya merah mempunyai beberapa warna warnanya sendiri seperti, merah tua, merah muda, merah jauh dan merah terang, seterusnya.

Adakah warna sebahagian daripada lampu?

Ya, warna adalah bahagian cahaya (sinaran elektromagnetik). Tetapi hanya warna-warna yang menjadi bagian dari cahaya, yang membentuk spektrum di layar. Contohnya penyebaran cahaya dengan menggunakan prisma menunjukkan hanya 7 warna spektrum di skrin. Warna-warna ini disusun mengikut urutan frekuensi penurunannya atau peningkatan panjang gelombang atau penurunan tenaga.

  1. Violet (V)

  2. Indigo (I)

  3. Biru (B)

  4. Hijau (G)

  5. Kuning (Y)

  6. Jingga (O)

  7. Merah®

Spektrum kadang-kadang Dikenali sebagai VIBGYOR.

Dua warna apa yang membentuk warna hitam?

Hitam tidak terbentuk dengan mencampurkan dua warna. Hitam terbentuk apabila semua warna dicampurkan bersama. Hitam adalah warna tema yang penting. Warna hitam dijumpai secara semula jadi dalam bentuk arang batu, Coke dan lain-lain.

Apakah kod hex yang digunakan untuk warna merah dan ungu biru?

Hex adalah sistem penomboran asas 16, digunakan dalam alat alat PC dan PC. Kod hex juga mengenali warna dalam PC sebagai:

Kod hex warna merah ialah: # FF0000 Kod hex warna ungu adalah: # 800080 Kod hex warna biru ialah: # 0000FF .

Merah dan biru membuat warna apa?

Merah dan biru menjadikan warna ungu, yang merupakan produk campuran mereka. Sekiranya kita menambah warna dalam kuantiti yang berbeza, kita akan mendapat warna ungu atau warna ungu yang berbeza. Kedua-dua warna itu sendiri adalah warna utama yang mempunyai foton cahaya mereka sendiri, masing-masing foton cahaya tertentu mengenali warna-warna ini.

Kesimpulan:

Violet, indigo, biru, hijau, kuning, oren dan merah, adalah warna utama, spektrum cahaya bahagian. Cahaya yang hanya merupakan sinaran elektromagnetik, menghasilkan 7 warna dengan proses yang disebut penyebaran cahaya, 7 warna ini tidak membentuk warna.

Tetapi, warna hitam terbentuk apabila semua warna ini disatukan.

Proses pencampuran warna adalah cara untuk menghasilkan warna peralihan baru. Mencampurkan warna hanyalah kegilaan dalam melukis, meludahkan satu atau dua warna bersama, menggabungkannya, mencampurkan lagi. Tetapi, hasilnya kadang-kadang kita mendapat warna baru atau warna yang mengagumkan, dan patut dilakukan kegilaan itu.

Sebagai contoh, sebilangan orang ketika mencampurkan warna merah, biru dan hijau, mereka mendapat warna hitam. Selanjutnya, orang lain mencuba pelbagai variasi dan membentuk warna yang berbeza. Seperti,

  1. Merah + biru = ungu

  2. Biru + kuning = hijau

  3. Merah + kuning = jingga

Sebilangan daripada kita akan berfikir bahawa ungu itu sendiri warna, tetapi bagaimana? Tidak pernah, hanya gabungan dua warna.

Apa warna yang dilakukan oleh merah dan biru? Anda mungkin fikir jawapan untuk soalan ini adalah ungu atau ungu, dan itu betul. Tetapi itu hanya sebahagian daripada jawapannya. Sekiranya anda bercakap mengenai beberapa warna bahan yang boleh digunakan bersama, kombinasi merah dan biru akan menjadi biru. Walau bagaimanapun, jika ucapan itu difokuskan pada spektrum cahaya yang dapat dilihat, campuran merah dan biru akan menghasilkan magenta.

Selagi spektrum cahaya berterusan, warna utama dalam spektrum berwarna biru dan merah. Ini bermakna merah dan biru adalah tanda-tanda sinaran elektromagnetik yang dapat dilihat oleh mata manusia dan tidak dapat diciptakan dengan menggabungkan warna yang berbeza. Inilah sebabnya mengapa program lukisan digital menggunakan nilai yang diberikan dalam format RGB (atau merah, hijau, biru).

Pigmen tidak berwarna dari pelepasan elektromagnetik dengan cahaya. Walau bagaimanapun, pigmen memperoleh warna dengan menyerap panjang gelombang spektrum tertentu. Oleh itu, pengiraannya berbeza ketika mempertimbangkan warna apa yang dihasilkan semasa mencampurkan pewarna. Dari segi pigmen, warna primer menyerap kuning, magenta dan sian, magenta, kuning, sian dan merah kebiruan. Mencampurkan biru dan merah akan memberi anda warna ungu atau ungu.