Bahasa Rusia adalah bahasa rasmi Rusia, Belarus, Kazakhstan, dan Kyrgyzstan, dan digunakan sebagai bahasa baku di Ukraine.

Bahasa Rusia adalah bahasa Slavia Timur
137 juta orang di Persekutuan Rusia bertutur dalam bahasa Rusia

Bahasa Rusia:

Bahasa Rusia

Bahasa Rusia adalah bahasa Slavia Timur yang berasal dari orang Rusia di Eropah Timur. Ini adalah sebahagian daripada keluarga bahasa Indo-Eropah, salah satu daripada empat bahasa Slavia Timur yang ada, dan sebahagian daripada cabang Baltik-Slavia yang lebih besar. Bahasa rasmi Rusia, Belarus, Kazakhstan, dan Kyrgyzstan banyak digunakan sebagai bahasa umum di Ukraine, Kaukasus, Asia Tengah, dan beberapa negara Baltik. Itu adalah bahasa de facto sebelum kejatuhan Kesatuan Soviet. Dan digunakan dalam kapasitas rasmi atau kehidupan umum di semua negara pasca Soviet. Bahasa ini adalah salah satu daripada enam bahasa rasmi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Lebih daripada 258 juta orang di seluruh dunia bertutur dalam bahasa Rusia. Ia adalah bahasa Slavia yang paling banyak digunakan, bahasa ibunda yang paling banyak digunakan di Eropah, dan bahasa yang paling banyak digunakan di Eurasia.

Sebilangan besar penduduk berbahasa Rusia dari negara lain seperti Israel dan Mongolia. Dari segi jumlah penutur asli, ia adalah bahasa ketujuh yang paling sering digunakan di dunia, dan dari segi jumlah penutur, ia adalah bahasa kelapan yang paling sering digunakan di dunia. Bahasa Rusia, bahasa kedua yang paling sering digunakan di Internet selepas Bahasa Inggeris, ditulis dalam Bahasa Cyrillic; ia membezakan antara fonem konsonan dengan dan tanpa bunyi sekunder palatal, bunyi yang disebut "lembut" dan "keras". Hampir semua konsonan mempunyai konsonan keras atau lembut. Perbezaannya adalah ciri khas bahasa. Aspek penting lain ialah pengurangan vokal tanpa tekanan. Tekanan yang tidak dapat diramalkan biasanya tidak jelas, tetapi tidak semestinya tajam. Aksen boleh digunakan untuk menunjukkan tekanan , misalnya, untuk membezakan kata-kata homogen seperti istana (zamók-'castle ') dan istana (zámok-castle), atau untuk menunjukkan sebutan yang betul dari kata-kata atau nama yang tidak biasa.

Pengelasan:

Bahasa Rusia adalah Associate di Nursing East Balto-Slavonic dari keluarga Indo-Eropah yang lebih luas, berasal dari bahasa Kievan Rus, yang merupakan sekumpulan suku Slavia Timur yang serba boleh dari hujung abad kesembilan hingga pertengahan abad ke-13. Dari segi bahasa yang dituturkan, saudara terdekatnya adalah bahasa Ukraine, Belarus, dan Rusia [34], 3 bahasa yang berlawanan dari cabang Slavia Timur. Di beberapa tempat di jap dan selatan Ukraine, selain di seluruh Belarus, bahasa-bahasa ini digunakan secara bergantian, dan kerana beberapa dwibahasa kuno , kekeliruan bahasa terjadi, memuja Surzhik di timur Ukraine dan Trasjanka di Belarus. Bersekutu dalam dialek kuno Kejururawatan Timur Slav Novgorod, walaupun ia hilang pada abad kelima belas atau keenam belas, umumnya dianggap memiliki peranan penting dalam pembentukan bahasa Rusia baru-baru ini. kerana pengaruh bahasa Bulgaria Lama yang meluas, bahasa Rusia dan Bulgaria malah mempunyai persamaan kosa kata penting. 2 bahasa, bagaimanapun juga melalui interaksi kemudian pada abad kesembilan belas dan kedua puluh. Linguistik sinkronik Bulgaria sangat berbeza sama sekali dengan bahasa Rusia.

dalam abad ke-19 (di Rusia hingga 1917), bahasa itu biasanya disebut sebagai "Big Russian" untuk membezakannya dari Belarus, kemudian "Belarus" dan Ukraina, dan begitu "sedikit Rusia". Perbendaharaan kata (terutamanya perbendaharaan kata abstrak dan sastera), prinsip petunjuk kata, dan pada tahap yang tepat, ubah bentuk dan bentuk sastera bahasa Rusia semuanya dipengaruhi oleh Old Bulgaria. Gereja Slavik dapat menjadi pengembangan Rusia dan sekitar Russification baru-baru ini. Gereja Gereja Katolik. Bentuk Slavia Timur biasanya digunakan sepenuhnya untuk pelbagai dialek yang cepat merosot. Dalam beberapa kes, bentuk jap Slavic dan Church Slavic mempunyai makna yang sama sekali berbeza. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat akustik Rusia dan Sejarah Rusia. Gaya perbendaharaan kata dan sastera Rusia juga telah digunakan selama berabad-abad. Diilhamkan oleh loghat Westerly dan Eropah Tengah seperti bahasa Yunani, Latin, Poland, Belanda, Jerman, Perancis, Itali, dan Inggeris dan pada tahap yang lebih rendah oleh bahasa Eropah Selatan dan jap: Ural, Turki, Parsi, Arab. Dan bahasa Ibrani. selaras dengan pengetahuan dari Institut Bahasa Pertahanan Nasional di Monterey, California, bahasa Rusia dinilai sebagai bahasa tahap III dari segi kesukaran pendidikan penutur bahasa Inggeris asli: memerlukan kira-kira 1,100 jam untuk mencapai tahap pertengahan. ia disebut sebagai "bahasa sasaran keras" oleh agensi perisik Yankee, bukan semata-mata kerana sukar untuk dikuasai oleh penutur bahasa Inggeris, tetapi juga kerana peranan utamanya dalam politik dunia.

Bahasa Rusia standard:

Struktur perselisihan dan konflik, masih merupakan rintangan yang berbeza untuk pertukaran produk dan idea, memperkuat tanah Rusia sebelumnya sebelum pemerintahan Mongolia, terutama di sepanjang pemerintahan Mongolia, peningkatan variasi dialektik, dan secara singkat mencegah munculnya bahasa nasional yang bersatu. Kemunculan secara beransur-ansur negara-negara Rusia yang terpusat pada abad kelima belas dan keenam belas dan bidang politik, ekonomi, dan budaya yang khas memerlukan bahasa standard yang sama. Dorongan awal untuk standardisasi berasal dari birokrasi nasional, oleh karena itu kurangnya cara komunikasi yang dapat dipercayai dalam urusan pentadbiran, perundangan, dan kehakiman telah menjadi masalah yang masuk akal.

Percubaan utama untuk menyatukan bahasa Rusia berlaku dalam abad kelima belas hingga ketujuh belas. Abad ini didasarkan pada bahasa rasmi yang seharusnya di ibu negara atau pejabat. Trend dasar bahasa Rusia adalah menormalkan, dalam pengertian yang sangat tipis, untuk menghentikan halangan dialektik antara etnik Rusia, dan dalam arti luas, untuk memperluas penggunaan bahasa Rusia bersama dengan bahasa yang berbeza atau menyokong penggunaan bahasa lain bahasa. jenis bahasa Rusia standard sekarang biasanya dianggap sebagai bahasa kesusasteraan Rusia baru-baru ini (bahasa sastera moden Rusia adalah "bahasa sastera moden Rusia". Ia muncul pada awal abad kelapan belas, di tengah pemodenan negara Rusia di bawahnya pemerintahan Peter the Great.Dikembangkan dari dasar dialektik ibu negara (Rusia tengah atau tengah) di bawah pengaruh abad.bahasa perdana menteri Rusia.

Mikhail Lomonosov menulis buku utama mengenai standardisasi tatabahasa pada tahun 1755. Buku; 1783-Leksikon penafsiran Rusia pertama disebut sebagai "Era Emas" Akademi Rusia, yang menstabilkan dan menyatukan tatabahasa, kosa kata, dan pengucapan bahasa Rusia dan telah menjadi bahasa sastera nasional. Sastera Rusia yang terkenal di dunia berkembang. Sehingga abad kedua puluh, bahasa lisan semacam itu menarik minat golongan bangsawan dan oleh itu penduduk bandar, sebagai petani Rusia dari kawasan luar bandar terus berbicara tentang ungkapan mereka. Memperkenalkan sistem pendidikan yang diperlukan yang dibentuk oleh pemerintah Soviet. walaupun bahasa Rusia biasa telah diformalkan, beberapa pilihan dialek tidak standard (contohnya, frikatif dalam dialek Rusia Selatan) akan tetap ditentukan dalam bahasa lisan.

Geografi:

Penduduk berbahasa Rusia di dunia pada tahun 2010 adalah 259.8 juta: Rusia-137.5 juta, negara-negara CIS dan Baltik-93.7 juta, Jepun-Eropah-12.9 juta, Eropah Barat-Asia-73 juta-2.7 juta, wilayah geografi dan Afrika Utara : Kawasan geografi 100.000, Amerika Latin 1.3 juta. 2 juta, Amerika Syarikat, Kanada, Australia, dan New Zealand: 4.1 juta penutur. Ini menjadikan bahasa Rusia sebagai bahasa ketujuh di dunia untuk jumlah orang yang boleh berbahasa Inggeris, Cina, Hindi-Urdu, Sepanyol, Perancis, Arab, dan Portugis.

Bahasa Rusia dikenali sebagai enam bahasa rasmi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Di Rusia dan banyak bekas republik Soviet, bahasa kedua (OS) dan penutur asli masih dihargai. Bagi banyak kanak-kanak di republik bekas Kesatuan Soviet, ini adalah bahasa yang sangat penting.

Eropah:

8% menentang, 24.9% setuju, dan kadar keluar masuk adalah 71.1%. Mulai tahun 2019, kursus Rusia di universiti swasta Latvia dan kursus umum di sekolah menengah awam Latvia akan berakhir. Di Lithuania, bahasa Rusia tidak memiliki status rasmi atau undang-undang, tetapi digunakan di wilayah tertentu. Sebilangan besar penduduk, terutama generasi tua, boleh menggunakan bahasa Rusia sebagai bahasa asing . Walau bagaimanapun, bahasa Inggeris telah menggantikan bahasa Rusia sebagai bahasa lingua franca dari Lithuania, dan sekitar 80% orang muda menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa asing pertama mereka. Berbanding dengan dua negara Baltik yang lain, Lithuania mempunyai sedikit minoriti berbahasa Rusia (5.0% pada tahun 2008). Di Moldova, menurut undang-undang era Soviet, bahasa Rusia dianggap sebagai bahasa komunikasi antara etnik. Pada tahun 2006, 50% penduduk fasih berbahasa Rusia, dan 19% menggunakan bahasa Rusia sebagai bahasa utama mereka di rumah, rakan, atau tempat kerja. Menurut bancian Rusia 2010, 138 juta orang berbahasa Rusia (99.4%). Responden dan menurut Banci 2002-142.6 juta orang.

Di Ukraine, menurut Perlembagaan Ukraine 1996, bahasa Rusia dianggap sebagai bahasa komunikasi antara etnik dan bahasa etnik minoriti. Demoskop Weekly menganggarkan bahawa pada tahun 2004 negara ini mempunyai 14.4 juta penutur bahasa Rusia dan 29 juta penutur asli. Pada tahun 2006, 65% penduduk fasih berbahasa Rusia, dan 38% menggunakan bahasa Rusia sebagai bahasa keluarga utama. Pada 5 September 2017, Rada Verkhovna dari Ukraine meluluskan undang - undang pendidikan baru yang melarang semua pelajar mengajar sekolah rendah dalam bahasa lain selain bahasa Ukraine. Undang-undang itu dikritik oleh pegawai Rusia. Pada abad ke-20, bahasa Rusia adalah bahasa wajib di sekolah-sekolah di bekas negara anggota Pakta Warsawa dan negara satelit lain dari bekas Kesatuan Soviet. Menurut tinjauan Eurobarometer 2005, penguasaan bahasa Rusia di beberapa negara masih sangat tinggi (20-40%), terutama di negara-negara yang bertutur dalam bahasa Slavia, jadi mereka mempunyai kelebihan dalam mempelajari bahasa Rusia (Contohnya, B. Poland, Republik Czech, Slovakia, dan Bulgaria). Mereka juga wujud di Eropah Barat. Sejak awal 1900-an, Eropah Barat telah disokong oleh pelbagai gelombang imigrasi, dan setiap gelombang pendatang mempunyai bakat berbahasa sendiri. Inggeris, Jerman, Finland, Sepanyol, Portugal, Perancis, Itali, Belgia, Yunani, Norway, dan Austria mempunyai komuniti penting berbahasa Rusia.

Amerika Utara:

Bahasa ini pertama kali diperkenalkan ke Amerika Utara ketika penjelajah Rusia melakukan perjalanan ke Alaska dan mendakwa bahawa ia adalah milik Rusia pada abad ke-18. Walaupun kebanyakan peneroka Rusia pergi setelah Amerika Syarikat membeli tanah pada tahun 1867, ada yang tetap dan mempertahankan bahasa Rusia. Di kawasan ini hingga ke hari ini, walaupun hanya ada beberapa orang tua yang menggunakan dialek unik ini. Nikolaevsk di Alaska lebih banyak berbahasa Rusia daripada bahasa Inggeris. Di Amerika Utara, terutama di pusat bandar utama di Amerika Syarikat, terdapat juga sebilangan besar komuniti berbahasa Rusia. Dan Kanada, seperti New York, Philadelphia, Boston, Los Angeles, Nashville, San Francisco, Seattle, Spokane, Toronto, Baltimore, Miami, Chicago, Denver, dan Cleveland. Mereka tinggal di kawasan penempatan etnik (terutama generasi pendatang yang tiba pada awal 1960-an). Walau bagaimanapun, hanya sekitar 25% daripadanya adalah etnik Rusia. Sebilangan besar penduduk berbahasa Rusia di Brighton Beach, Brooklyn, New York adalah orang Yahudi yang berbahasa Rusia. Akibatnya, kemasukan orang Rusia dan Ukraine serta Yahudi Rusia dan Asia Tengah yang lain telah mengubah statistik. Menurut Banci AS 2007, bahasa Rusia adalah bahasa utama yang dituturkan oleh lebih daripada 850,000 isi rumah di Amerika Syarikat; pada separuh kedua abad ke-20, bahasa Rusia adalah bahasa asing yang paling popular di Cuba.

Universiti dan sekolah juga mempunyai program pendidikan radio dan televisyen, tetapi sejak Januari 2019, TV Kuba telah membuka program pendidikan khusus untuk bahasa Rusia. Program ini mempunyai hak untuk menamakan ia terlebih dahulu kerana Rusia-Cuba kerjasama ialah navigator kedudukan pendidikan strategik. Semakin ramai orang muda berminat dengan bahasa Rusia, ini berkembang secara aktif. Universiti Negeri Havana telah memulakan latihan dalam bahasa Rusia dan bahasa asing kedua. Terdapat juga orang Rusia. Bahagian bahasa di mana pelajar dapat melihat e-buku tanpa sambungan internet. Dari dua sekolah di ibu negara Kuba, kira-kira 200,000 orang berbahasa Rusia di Cuba, di mana lebih daripada 23,000 orang Kuba lulus dari bekas Kesatuan Soviet dan Rusia, dan kumpulan lain menghadiri sekolah teknik di tentera dan hampir 2.000 tinggal di Cuba. Orang Rusia dan keturunan mereka.

Asia:

Di Turkmenistan, orang Rusia merindui keadaannya yang jelas sebagai sastera sederhana pada tahun 1996. Menurut anggaran terkini "Lembaran Fakta Dunia", 12% penduduk berbahasa Rusia. Namun, media dan laman web rasmi Turkmenistan sering menerbitkan bahan dalam bahasa Rusia, seperti surat khabar Rusia, Neutral Turkmenistan dan TV4. Sekolah menengah Turkmen-Rusia biasa. Di Uzbekistan, bahasa Rusia adalah sastera interaksi antara etnik. Dia mempunyai beberapa peranan rasmi yang dibenarkan dalam dokumen rasmi. Itu adalah bahasa kebangsaan dan bahasa golongan elit.

Menurut World Factbook yang dikemas kini, ia digunakan oleh 14.2% daripada populasi. Pada tahun 2005, bahasa Rusia adalah pelbagai sastera antarabangsa yang disiapkan secara terbuka di Mongolia. Bahasa Rusia menjadi kursus wajib bahasa asing kedua dari kelas tujuh. Israel menggunakan bahasa Rusia. Media dan laman web Israel secara berkala menerbitkan bahan dalam bahasa Rusia. Negara ini mempunyai surat khabar Rusia, saluran TV, sekolah, dan jaringan sosial. Terdapat syarikat penyiaran televisyen Israel yang menyiarkan terutamanya dalam bahasa Rusia dan bekerjasama dengan Israel Plus. Lihat juga Rusia Israel. Sebilangan orang di Afghanistan juga menggunakan bahasa Rusia sebagai bahasa kedua. Di Vietnam, selain bahasa Cina, Jepun, dan asing, kurikulum sekolah rendah juga merangkumi bahasa Rusia, "ini membolehkan pelajar Vietnam belajar bahasa Inggeris dengan cara yang sama.

Cara belajar dan mengingat perkataan Rusia dengan cepat:

Bahasa Rusia Berikut adalah beberapa teknik yang saya gunakan untuk memproses kata-kata Rusia agar mudah dipelajari dan diingat.

  • Cari audio yang bagus: Saya cadangkan untuk menulis filem Rusia dengan sari kata bahasa Inggeris di YouTube dan mencari filem yang bagus di sana. Perkara yang paling penting adalah mencari filem dengan bunyi yang baik dan sari kata bahasa Inggeris. Anda juga boleh menggunakan beberapa tutorial video Pod 101 Rusia atau mendengar kata-kata Rusia baru dalam aplikasi bernama Drops.

  • Tulis perkataan dan frasa baru semasa mendengar: Saya cadangkan anda menjeda pelajaran video atau audio yang anda dengarkan dan menulis frasa atau perkataan baru dengan tepat seperti yang anda dengar. Contohnya, saya dapat menonton filem Rusia. Semasa saya menonton sari kata, saya melihat bahawa protagonis cerita itu hanya bertanya: "Di mana tandas? Pada ketika ini, saya akan mendengar dengan teliti apa yang anda katakan. Apa yang terdengar seperti" tandas pemandu-tandas "dalam bahasa Rusia? Saya akan tulis ayat ini berserta terjemahan Bahasa Inggeris.

  • Catat bagaimana anda membaca nota anda: Setelah saya menuliskan perkataan atau frasa baru yang saya dengar di kelas filem atau audio , saya akan merakam bacaan saya. Saya biasanya merakam sendiri di telefon bimbit atau komputer riba saya.

  • Mendengar kata-kata baru saya sendiri Mendengar perkataan baru saya mungkin merupakan bahagian terpenting dalam kemahiran ingatan saya. Saya cadangkan membuat perpustakaan kandungan yang dirakam, dan kemudian anda boleh mendengarkannya selama setengah jam setiap hari.

  • Proses memuat semula: Saya menghabiskan kira-kira setengah jam sehari untuk mendengar audio atau menonton video semasa menulis dan membina perpustakaan kandungan yang dirakam. Kemudian saya menghabiskan 30 minit lagi pada waktu petang untuk mendengar sendiri membaca semua ungkapan baru Rusia ini.

Berapa lama anda belajar dalam Bahasa Rusia?

Berapa lama anda belajar dalam Bahasa Rusia

Semasa belajar bahasa baru (termasuk bahasa Rusia), orang selalu bermula dengan soalan berjuta-juta dolar: Berapa lama masa yang diperlukan untuk mempelajari bahasa baru ini? Sekiranya anda mencari "Berapa lama masa untuk belajar bahasa Rusia? Oleh itu, nilai mereka berkisar antara 6 bulan hingga 10 tahun. Kebanyakan orang ingin belajar bahasa Rusia secepat mungkin, dan sering mencari kaedah dan rahsia yang cepat.

Beberapa faktor mempengaruhi masa belajar bahasa Rusia, dan faktor-faktor ini mempengaruhi pendekatan saya:

Kaedah pengajaran anda: Kita hidup di era di mana belajar bahasa baru melebihi pembelajaran di kelas. Walaupun belajar di dalam kelas sangat berharga 10 tahun yang lalu, belajar frasa Rusia baru di laman web seperti LingQ, atau belajar perbendaharaan kata Rusia dalam aplikasi seperti Drops atau radio Rusia jauh dari cara yang paling berkesan. Ia dapat mempercepat proses pembelajaran anda. Menonton rancangan TV Rusia di YouTube juga merupakan idea yang baik.

Masa belajar: Sudah tentu, jika anda ingin menguasai bahasa Rusia, anda harus menghabiskan banyak masa untuk belajar bahasa Rusia, tetapi ingatannya sangat menarik. Ia mengambil masa setengah jam hingga satu jam setiap hari. Lebih dari seminggu jauh lebih berkesan daripada kursus hujung minggu intensif yang penuh dengan 5 hingga 6 jam. Mengulangi perkataan dan ayat secara berkala setiap hari, walaupun untuk waktu yang singkat, jauh lebih berkesan daripada berusaha memenangkan banyak wang. Berdasarkan pengalaman saya sendiri, saya mendapati bahawa dua blok Rusia 45 minit sehari berfungsi dengan baik. Hanya ada masa yang lama setiap minggu.

Sikap dan motivasi anda: Saya tahu bahawa kadang-kadang sukar untuk tetap fokus dan bermotivasi ketika memulakan projek baru. Saya mempunyai bahan pembelajaran yang menarik di tangan saya yang dapat membuat saya tenang dan terhibur semasa belajar bahasa. Ia tidak menyenangkan untuk digunakan, dan anda akan kehilangan motivasi dan tumpuan dengan cepat. Saya biasanya memuat turun tutorial video pendek dari YouTube atau membeli kursus bahasa dari Pimsleur dan memuat naik tutorial audio / video ini ke telefon saya. Perkara pertama pada waktu pagi adalah belajar untuk terus bermotivasi. Seperti mempelajari kebiasaan baru, penting untuk menjadikan pembelajaran bahasa baru sesederhana dan semudah mungkin. Simpan beberapa tutorial bahasa Rusia di rumah, di mana anda akan menghabiskan sebahagian besar masa, supaya anda dapat menontonnya dengan kerap. Mereka berfungsi sebagai petunjuk visual dan mengingatkan anda akan tujuan anda. Kaedah lain yang baik untuk menarik perhatian saya ialah menonton filem Rusia dari semasa ke semasa dan mendapati bahawa pemahaman saya mengenai bahasa Rusia semakin baik dan semakin baik.

Sejarah ringkas bahasa Rusia:

"Dari mana anda berasal? Dalam dua tahun terakhir di Rusia, saya telah banyak kali mendengar soalan ini." Saya dari Amerika Syarikat, "dia selalu menjawab, tetapi jawapan seperti itu jarang memuaskan" keingintahuan Rusia "para penyelidik Saya akan berkata: "Di manakah akar anda? Kemudian saya menjelaskan bahawa nenek moyang saya berasal dari pelbagai negara Nordik. Ini cukup bagi kebanyakan orang Rusia: "Jadi anda orang Skandinavia," kata mereka dengan sengaja, "Sekarang kita boleh bercakap. Selain itu, banyak orang Rusia berfikir bahawa mereka tidak akan memahami saya sehingga mereka tahu dari mana saya datang. Orang ini. Saya ingin belajar akar bahasa Rusia untuk lebih memahami sistem komunikasi yang indah dan rumit ini. Apabila kita mengetahui lebih banyak mengenai proses perubahan perkembangan sejarah Rusia, banyak orang Rusia moden kelihatan membingungkan, sewenang-wenang, atau aneh. Perkara akan menjadi lebih jelas. Dalam artikel ini , Saya akan mengulas secara ringkas asal-usul bahasa Rusia dan meringkaskan beberapa perubahan besar dalam sejarah bahasa. Saya akan memberi tumpuan kepada sistem penulisan, sistem fonetik dan fonetik, dan refleksi sejarah mengenai perbendaharaan kata moden. Walaupun saya dapat menerangkan secara ringkas beberapa perubahan yang paling penting, saya harap artikel ini memberikan asas yang kukuh di mana pembaca yang berminat dapat mempelajari bahasa Rusia dengan lebih mendalam.

Penerangan ringkas mengenai asal usul:

Sebilangan besar pemahaman kita tentang asal-usul bahasa Rusia berasal dari sejarawan dan ahli bahasa yang cuba meneroka misteri masa lalu. Dari sekitar 3500 SM hingga 2500 Masihi, orang-orang yang berbicara bahasa yang disebut Indo-Eropah secara beransur - ansur mula membentuk masyarakat dialek dan terpisah antara satu sama lain. Ketika suku Indo-Eropah bergerak "ke arah barat dan ke timur", suku-suku Slavia berpisah dari kebanyakan suku lain dan mengembangkan bahasa mereka sendiri. Puak-puak ini menetap di pusat Eropah Timur moden dan terus berbahasa dialek. Satu bentuk persefahaman selama berabad-abad. Sembilan belas tahun sekitar 500 SM. Ya, kerana, seperti yang diingatkan oleh Kiparsky, "maklumat sejarah pertama yang boleh dipercayai mengenai Slavia Timur berasal dari abad ke-9" kerana tidak ada bukti bertulis.

Suku timur Slavia disebut nenek moyang. Asal istilah "Slavic" dan "Slavic" tidak jelas (Kiparsky 13). Di suatu tempat antara perpecahan tiga cabang Slavia dan hari ini, Slavia Timur atau Rusia Lama telah berpecah menjadi tiga kumpulan dialek utama tambahan, yang kini disebut Ukraine, Belarus, dan Rusia. Kiparsky percaya bahawa walaupun terdapat beberapa hipotesis yang berbeza berdasarkan susunan kronologi perubahan ini, sebagai contoh, dia percaya bahawa bukti berdasarkan data bertulis menunjukkan bahawa orang Ukraine muncul suatu ketika selepas tahun 950 Masihi. (17) Namun, kerana pelbagai kerumitan politik, bahasa Ukraine tidak secara rasmi diakui sebagai bahasa yang merdeka hingga tahun 1906. (18) Masa ketika Belarus dianggap sebagai bahasa bebas agak mudah. Seperti yang Kiparsky katakan, "Itu hanya digunakan sebagai bahasa yang terpisah setelah Revolusi Rusia pada tahun 1917" ketika orang Belarus secara sedar menyatakan diri mereka "merdeka" dan membuat bahasa sastera untuk diri mereka sendiri berdasarkan dialek Rusia barat daya. Wilayah Minsk "(18-19). Walaupun kedua-dua dialek Rusia Tua ini sekarang dianggap sebagai bahasa yang berbeza, masih ada ratusan dialek lain yang dianggap sebagai sebahagian dari wilayah geografi yang luas di mana bahasa Rusia digunakan.

Wilayah ini "sekarang Dari Kaliningrad ke Diomedes di Selat Bering, dari Kutub Utara (stesen pemerhatian) ke perbatasan Parsi" (Kiparsky 20). Tradisi linguistik yang hebat ini merangkumi sebahagian besar perubahan bahasa selama berabad-abad. Membincangkan beberapa perubahan ini dengan lebih terperinci, saya berharap dapat memberikan gambaran mengenai kerumitan dan sejarah kaya bahasa Rusia.

Soalan Lazim:

S1: Bahasa apa yang dituturkan di Rusia?

J: Pada masa ini terdapat lebih dari 100 bahasa minoriti di Rusia , yang paling popular adalah Tatar, yang dituturkan oleh lebih dari 3% penduduk negara itu. Bahasa minoriti lain adalah bahasa Ukraine, Chuvash, Bashir, Mordovian, Circassian, dan Chechen.

S2: Adakah senang belajar bahasa Rusia?

J: Bahasa Rusia dianggap salah satu bahasa yang paling sukar untuk dipelajari. Ramai orang mahu belajar bahasa . Anda akan terkejut apabila mengetahui bahawa hanya memerlukan 10 jam untuk mempelajari abjad Rusia.

S3: Adakah senang belajar bahasa Rusia?

J: Keperluan untuk mempelajari abjad bahasa Rusia adalah halangan lain bagi banyak orang yang ingin mempelajari bahasa tersebut. Anda akan terkejut apabila mengetahui bahawa abjad Rusia sebenarnya dapat dipelajari dalam 10 jam.

S4: Adakah bahasa Jerman atau Rusia lebih sukar?

J: Jawapan asal: Mana yang lebih sukar, Jerman atau Rusia? bergantung kepada. Sekiranya bahasa ibunda anda adalah bahasa Inggeris, bahasa Jerman akan lebih mudah. Sekiranya bahasa ibunda anda adalah bahasa Slavia (seperti bahasa Poland, Kroasia, Slovenia, dll.), Bahasa Rusia akan menjadi lebih mudah.

S5: Bolehkah anda berbahasa Inggeris dalam bahasa Rusia?

J: Menurut tinjauan 2014 yang dilakukan oleh Pusat Levada, hanya 11% orang Rusia yang berbahasa Inggeris. Walaupun dengan sebilangan kecil, ia masih merupakan bahasa asing yang paling popular di negara ini; banyak orang Rusia mempelajarinya di sekolah dan universiti ; namun, tidak banyak orang menggunakannya secara berkala.

S6: Adakah bahasa Rusia lebih sukar daripada bahasa Arab?

J: Kategori kelima: 88 minggu (2200 jam), termasuk bahasa yang sangat sukar bagi penutur asli bahasa Inggeris. Tahap yang sama.

S7: Bolehkah saya belajar bahasa Rusia dalam masa satu tahun?

J: Universiti Perkhidmatan Luar Negeri Amerika telah menetapkan bahawa memerlukan lebih kurang 1,100 jam kelas untuk bertutur dalam bahasa Rusia dengan lancar. Sekiranya anda bersedia berlatih 3 jam sehari, mungkin anda memerlukan setahun untuk mencapai tahap ini.

S8: Berapa hari yang diperlukan untuk belajar bahasa Rusia?

J: Menurut FSI, bahasa Rusia tergolong dalam kumpulan bahasa IV dan memerlukan sekitar 1100 jam untuk belajar. Bahasa Rusia mungkin salah satu bahasa Inggeris yang paling sukar dipelajari, tetapi menjadikannya lebih berharga.

S9: Apa maksud paka dalam bahasa Rusia?

J: ByePaka, terjemahan Rusia, bermaksud selamat tinggal. Selamat tinggal, hanya boleh digunakan dengan saudara-mara atau anak-anak.

S10: Bolehkah saya belajar bahasa Rusia sendiri?

J: Di beberapa wilayah, kadang-kadang sukar untuk mencari kursus rasmi Rusia. Ini bermaksud bahawa bagi sesetengah orang jika mereka ingin belajar bahasa Rusia, belajar sendiri adalah satu-satunya jalan keluar yang sebenar. Walaupun anda merancang untuk mengikuti kursus formal pada masa akan datang, bahasa Rusia asas yang serba lengkap dapat membantu anda mempersiapkan kejayaan dalam kursus formal.

Kesimpulan:

Rusia (Russian) tergolong dalam kumpulan Slavia Timur dari cabang Slavia dari keluarga bahasa Indo-Eropah; ia adalah bahasa Slavia terbesar; saudara terdekatnya adalah Belarus dan Ukraine; Bahasa Rusia digunakan terutamanya oleh golongan tua di Persekutuan Rusia dan negara-negara lain di bekas Kesatuan Soviet dan Eropah Timur. Menurut bancian 2010, 137 juta orang di Persekutuan Rusia berbahasa Rusia, dan terdapat 166 juta orang (bahasa kebangsaan) di dunia. , Kanada, China, Finland, Jerman, Yunani, India, Israel, dan Amerika Syarikat menggunakan bahasa Rusia. Ia adalah salah satu daripada sepuluh bahasa yang paling banyak digunakan di dunia.

JUGA BACA: