Warna nilam? Nilam muncul dalam warna, termasuk kelabu dan hitam, dan ia tidak berwarna. Pelbagai jenis safir berwarna oren berwarna merah jambu dipanggil padparadscha. Ini adalah salah satu dari dua jenis permata corundum, yang lain adalah ruby ​​(ditakrifkan sebagai corundum dalam warna merah). Walaupun biru adalah warna nilam yang paling terkenal.

Apa itu nilam?

Sapphire adalah batu permata berharga, pelbagai corundum mineral, yang terdiri daripada aluminium oksida (α-Al2O3) dengan sejumlah unsur seperti besi, titanium, kromium, vanadium, atau magnesium .

Biasanya berwarna biru, tetapi safir "mewah" semula jadi juga terdapat dalam warna kuning , ungu, oren, dan hijau; "Pesta safir" menunjukkan dua atau lebih warna. Batu korundum merah juga terjadi tetapi disebut rubi bukan safir Corundum berwarna merah jambu boleh diklasifikasikan sebagai ruby atau safir bergantung pada tempat.

Biasanya, safir semula jadi dipotong dan digosok menjadi batu permata dan dipakai dalam perhiasan. Mereka juga boleh dibuat secara sintetik di makmal untuk tujuan industri atau hiasan dalam boule kristal besar. Kerana kekerasan safir yang luar biasa - 9 pada skala Mohs (mineral terkuat ketiga, setelah berlian pada 10 dan moissanite pada 9,5) - safir juga digunakan dalam beberapa aplikasi bukan hiasan, seperti komponen optik inframerah, tingkap tahan lama , kristal jam tangan dan galas pergerakan, dan wafer elektronik yang sangat nipis, yang digunakan sebagai substrat penebat elektronik keadaan pepejal khas seperti litar bersepadu dan LED biru berasaskan GaN. Sapphire adalah batu kelahiran untuk bulan September dan permata ulang tahun ke-45. Jubli nilam berlaku selepas 65 tahun.

APAKAH MAKSUD SAPPHIRE?

Safir mempunyai banyak makna sejarah, yang merupakan bagian dari apa yang membuatnya sangat dihargai. Sepanjang masa, safir telah dikenal sebagai batu permata yang berharga dan berharga , dengan daya tarikan biru tua mereka menjangkau banyak orang dalam sejarah.

Kata itu sendiri umumnya diterima berasal dari istilah Latin dan Yunani untuk "biru", walaupun ada yang percaya kata itu berasal dari kata Sanskrit untuk Saturnus. Sebenarnya, dalam banyak bahasa, istilah safir dapat diterjemahkan secara longgar menjadi "sayang kepada Saturnus".

Kata safir juga berasal dari bahasa Ibrani "sapir," seperti yang difahami dalam Alkitab Ibrani untuk merujuk pada safir biru.

Apa Arti Sapphire dalam Alkitab?

Safir sering muncul dalam Alkitab . Batu itu disebut dalam banyak bab, mewakili sesuatu yang indah atau berharga , dengan nilai yang signifikan. Terutama, legenda berpendapat bahawa tablet Sepuluh Perintah terbuat dari safir dan sangat kuat sehingga mereka dapat menahan ayunan palu tetapi akan menghancurkan tukul itu menjadi kepingan jika terkena.

Safir Buatan Makmal

Walaupun safir semula jadi memerlukan ribuan tahun untuk terbentuk dengan betul, para saintis dapat meretas proses untuk membuat safir buatan manusia dalam waktu yang lebih sedikit.

Safir buatan makmal berasal dari bentuk sintetik corundum, digunakan untuk membuat safir sintetik, dan rubi (permata berharga lain yang terbuat dari corundum). Oleh kerana kedua-dua safir semula jadi dan sintetik berasal dari mineral yang sama, permata buatan makmal pada dasarnya sama dengan rakan semula jadi mereka, dengan kualiti dan kekerasan visual yang sama. Safir buatan makmal lebih murah, bagaimanapun, kerana jarang berlaku dan proses penciptaan yang lebih cepat.

Kaedah termudah untuk mengetahui antara safir yang dihasilkan secara semula jadi dan makmal adalah kesempurnaan. Safir semula jadi akan mempunyai kemasukan kecil atau kekurangan di seluruh batu jika anda melihat dengan teliti. Walau bagaimanapun, permata buatan makmal direka tanpa ramalan alam semula jadi dan oleh itu bersih dan sempurna.

Walaupun batu buatan makmal yang tidak mempunyai kekurangan visual, safir semula jadi lebih dicari, dan dengan itu lebih mahal (terutama safir semula jadi yang jarang atau berkualiti tinggi, seperti safir Kashmir).

Bagaimana rupa Nilam?

Ketika banyak orang memikirkan safir, mereka memikirkan permata dengan warna biru tua yang menggoda. Walaupun safir biru paling popular, ia sebenarnya boleh didapati dalam pelbagai warna. Bersama dengan safir biru, anda juga boleh mencarinya dalam warna merah jambu, ungu, kuning, hijau, putih dan banyak lagi.

Sebagai batu permata yang terbentuk secara semula jadi , safir hampir selalu mempunyai kekurangan dan penyisipan. Ini bukan kelemahan - ia sebenarnya membuktikan bahawa safir itu asli dan menjadikannya unik. Sekiranya nilam muncul tanpa cela, kemungkinan besar nilam buatan makmal.

Nilam warna apa yang paling mahal?

Dari segi warna, safir biru murni adalah yang paling berharga, dan oleh itu cenderung menjadi yang paling mahal. Ini adalah salah satu kualiti safir Kashmir , yang dikatakan seperti "beludru biru" dalam penampilan mereka.

WARNA SAPPHIRE

Sapphire umumnya dikenal sebagai batu permata biru tetapi mengejutkan ia terdapat dalam berbagai warna dan variasi kualiti. Secara amnya, semakin kuat dan seragam warnanya , semakin berharga batu itu.

Safir yang tidak berwarna biru dikenal sebagai safir mewah, dan mungkin berwarna apa pun - kecuali warna merah (yang merupakan rubi). Warna nilam yang mewah adalah: merah jambu , oren, kuning, hijau, ungu, dan ungu. Terdapat warna nilam yang berbeza untuk memenuhi selera sesiapa sahaja!

Safir Biru

Warna mempunyai pengaruh terbesar pada nilai safir, dan safir pilihan mempunyai ketepuan warna yang kuat hingga terang. Safir biru yang paling bernilai adalah biru baldu untuk melanggar warna biru, dalam nada sederhana hingga sederhana-gelap. Safir dengan kualiti ini memberikan harga tertinggi per karat. Safir biru yang kurang berharga juga mungkin berwarna kelabu, terlalu terang, atau terlalu gelap. Biru adalah warna yang paling popular dan terkenal dalam safir. Ini adalah kegemaran berterusan untuk cincin pertunangan, anting-anting , dan kalung loket safir.

Safir Pink

Safir merah jambu telah semakin popular selama bertahun-tahun dan terutama cenderung memenuhi banyak cincin pertunangan nilam pada tahun 2020.

Safir ungu selalu berwarna ungu sebagai warna dominan. Mereka berkisar dari ungu kemerahan sederhana hingga gelap hingga melanggar ungu dengan tepu warna yang lemah hingga terang. Kategori warna safir utama adalah padparadscha, merah jambu dan ungu, oren dan kuning, hijau, dan tidak berwarna dan hitam. Setiap kategori mempunyai rentang warna , penyebab warna, dan pasarnya sendiri.

Safir Kuning

Masih dianggap sebagai salah satu warna batu permata yang paling popular, cincin pertunangan safir kuning telah semakin popular sejak awal tahun 2000-an.

Safir kuning mungkin dipengaruhi oleh warna lain dalam permata yang sama dan boleh berkisar dari cahaya hingga kuning kehijauan gelap hingga kuning oren dengan tepu warna yang lemah hingga sengit. Nilam kuning terbaik berwarna kuning hingga kuning oren dengan ketepuan yang jelas.

Safir oren berkisar dari oren kekuningan hingga oren kemerahan. Safir oren terbaik adalah oren tulen hingga oren merah dengan nada sederhana dan tepu yang jelas.

Sapphires Padparadscha

Varieti yang sangat jarang dan boleh dikumpulkan iaitu campuran merah jambu dan oren dikenali dalam perdagangan sebagai padparadscha. Permata itu biasanya mempunyai tinggi nilai lebih tinggi daripada lain-lain jenis mewah nilam. Warna mereka sukar digambarkan. Sebilangan orang mengatakan warna safir padparadscha harus disebut salmon atau matahari terbenam . Tetapi kata padparadscha itu sendiri berasal dari bahasa Sanskrit dan merujuk kepada warna bunga teratai yang kaya.

Mereka yang berurusan dengan batu permata ini biasanya bersetuju bahawa safir padparadscha harus berkisar dari oren merah muda ringan hingga oren-merah jambu. Padparadscha adalah salah satu warna safir yang paling jarang dan telah dilihat di tangan beberapa wanita yang sangat terkenal sebagai cincin pertunangan yang luar biasa.

Safir Putih

Safir putih telah menjadi fenomena sejak beberapa tahun kebelakangan ini, dan mereka akan menjadi lebih diinginkan pada tahun 2020.

Safir Hijau

Safir bertaraf komersial mungkin mengandungi warna biru kehijauan yang kurang diingini atau biru kehijauan kuat yang kelihatan semasa anda melihat permata . Safir hijau yang seragam dengan warna tepu sebenarnya jarang berlaku dan banyak pengumpul menghadiahkannya. Dalam safir hijau, campuran safir kuning dan biru menyumbang warna yang dilihat seseorang.

Bintang Safir

Safir bintang dan rubi bintang tergolong dalam kategori corundum fenomenal. Kesan bintang disebut asterisme. Ini disebabkan oleh pantulan dari kemasukan kecil seperti jarum yang berorientasi pada beberapa arah tertentu. Bintang biasanya terdiri daripada 2, 3, atau 6 jalur bersilang, yang menghasilkan 4, 6, atau (jarang) 12 sinar.

Safir bintang biasanya mempunyai bintang yang mempunyai 6 sinar, dan bintang sinar 12 jarang berlaku. Dua set penyertaan yang berbeza - satu rutil dan satu hematit - berorientasi pada arah yang sedikit berbeza boleh menyebabkan bintang sinar 12.

Kemasukan hematit menyebabkan asterisme pada safir bintang hitam. Warna safir sebenarnya berwarna kuning, hijau, atau biru, tetapi penyertaan membuatnya kelihatan coklat gelap atau hitam.

Bintang terbaik adalah berbeza, berpusat di bahagian atas batu , dan dapat dilihat dari jarak yang munasabah, kira-kira panjang lengan. Kualiti bintang harus sama apabila dilihat dari semua arah.

Sebaik-baiknya, sinar harus mempunyai kekuatan yang seragam, dari girdle hingga girdle pada cabochon, dan berpotongan di tengah atas batu. Bintang terbaik adalah lurus, tidak kabur, bergelombang atau pecah. Bintang reflektif harus berbeza dengan warna badan batu permata . Bintang juga harus mempunyai "pergerakan" yang elegan. Ini bermaksud, semasa anda menggegarkan batu, bintang itu kelihatan bergerak dengan lancar di permukaan.

Corundum bintang yang terbaik dan paling mahal adalah separa telus, dengan cukup sutera untuk menghasilkan bintang yang jelas. Terlalu banyak sutera boleh membahayakan ketelusan dan juga menyebabkan warna yang buruk, menurunkan nilai batu.

Safir Cabochon

Menggunakan kaedah tertua untuk memotong kristal, kristal cabochon menunjukkan keindahan mentah dan daya tarikan yang benar-benar abadi dalam warna apa pun. Ketahui bagaimana batu-batu ini mempunyai nuansa klasik dan abadi dalam sebarang perhiasan dan warna apa yang biasa.

Safir Kristal

Tepat ketika mereka keluar dari tanah, kristal safir mempertahankan semua keindahan semula jadi mereka, unsur-unsur mineral bersahaja, dan banyak yang percaya, mereka membawa tenaga khas untuk penyembuhan dan penenang rohani.

Rubi Adakah Nilam?

Rubi dan safir saling berkaitan, keduanya berasal dari spesies mineral corundum. Ketahui perbezaan batu rubi dan ketahui apa sebenarnya standard untuk kecantikan merah ini untuk mencari batu khas dan berkualiti tinggi.

Maksud warna nilam yang berbeza:

Safir Hitam membawa kebijaksanaan keyakinan terhadap intuisi seseorang. Ini adalah pelindung dan landasan, menghilangkan kegelisahan dan kesedihan, dan merupakan jimat untuk mencari dan mempertahankan pekerjaan
Nilam Hijau membawa hikmah kesetiaan dan integriti. Ini mendorong rasa belas kasihan kepada orang lain, merangsang penglihatan, dan meningkatkan penarikan mimpi
Sapphire oren atau Padparadsha membawa hikmah mencintai ciptaan dari hati ke dunia. Ini menyatukan kreativiti, sensualitas dan kerohanian seseorang, dan merupakan jimat artis, penulis dan penyanyi.
Sapphire Pink membawa kebijaksanaan ketahanan. Ini merangsang emosi dan mendorong cinta, pengampunan, dan pembebasan masa lalu. Ini menghormati penerimaan dan kekuatan hati.
Violet Sapphire membawa kebijaksanaan kebangkitan rohani. Ini merangsang meditasi, membuka Chakra Mahkota dan membiarkan kundalini naik tanpa gangguan. Ini memulakan kesatuan dan kedamaian
Nilam Putih membawa kebijaksanaan dan kekuatan semangat, memberikan tekad batin yang diperlukan dalam mengatasi rintangan sukar ke jalan kerohanian seseorang. Ini membawa kejelasan pada pikiran, dan komunikasi dengan bimbingan yang lebih tinggi
Nilam Kuning membawa kebijaksanaan dan kesejahteraan. Ia tidak hanya membantu membawa banyak kewangan, tetapi merangsang kehendak batin melalui solar plexus untuk memberi tumpuan dan mewujudkan tujuan dan cita-cita seseorang secara kreatif

Sapphires Perubahan Warna

Safir pertukaran warna adalah bunglon korundum — batu yang berubah warna di bawah pencahayaan yang berbeza. Di bawah cahaya yang setara dengan cahaya siang (cahaya pendarfluor atau cahaya siang LED), warna asas safir perubahan warna khas dari biru hingga ungu. Di bawah cahaya pijar, ia berkisar dari ungu ungu hingga ungu yang sangat kemerahan. Beberapa safir perubahan warna yang jarang berlaku berubah dari hijau pada siang hari menjadi coklat kemerahan dalam cahaya pijar.

Apabila pakar permata menilai safir perubahan warna, mereka menggambarkan perubahan warna sebagai lemah, sederhana, atau kuat . Kekuatan perubahan warna batu adalah faktor kualiti yang paling penting yang mempengaruhi nilainya.

Warna corundum bintang memberi kesan yang besar pada nilainya, walaupun difahami bahawa kemasukan miniscule adalah penyebab asterisme. Mereka boleh mempengaruhi ketelusan dan warna, dan hanya sangat jarang, permata yang luar biasa menunjukkan ketelusan, kedalaman warna dan asterisme. Oleh itu, corundum bintang terbaik mempunyai bintang yang jelas dan tajam terhadap warna yang sangat tepu. Sekiranya warnanya terlalu terang, ia tidak memberikan kontras yang cukup untuk sinar bintang, dan bintang akan kurang kelihatan.

Corundum bintang boleh berwarna merah, merah jambu, biru, hitam , kelabu, coklat, ungu, atau kuning - hampir setiap warna di bawah cahaya matahari. Istilah "safir bintang" merangkumi semua warna corundum bintang kecuali merah, yang disebut bintang rubi.

Secara semula jadi, beberapa warna corundum bintang dihargai lebih tinggi daripada yang lain. Secara umum, warna yang paling berharga adalah sama dengan warna yang paling dihargai dalam corundum bukan fenomenal: merah dan biru.

Istilah perdagangan berdasarkan sumber dapat mewakili warna dan kualiti tertentu yang terkait dengan sumber batu , umumnya ia merujuk pada batu terbaik dari sumber itu. Tetapi satu sumber tidak pernah menghasilkan permata secara konsisten yang semuanya mempunyai warna dan kualiti yang sama. Sebenarnya, istilah deskriptif mungkin hanya mewakili sebilangan kecil pengeluarannya.

Sumber baru dapat menghasilkan bahan yang sangat mirip dengan permata dari sumber klasik atau dengan penampilan yang sedikit berbeza, tetapi sama cantiknya .

JAMINAN SAPPHIRE

Safir biru biasanya mempunyai beberapa penyisipan, tetapi umumnya lebih jelas daripada rubi. Safir biru dengan kejelasan yang sangat tinggi jarang berlaku, dan sangat berharga.

Beberapa jenis penyisipan terdapat dalam safir. Antaranya ialah kemasukan mineral nipis panjang yang disebut jarum. Jarum halus disebut sutera apabila ia berlaku sebagai rutil mineral dalam kumpulan yang bersilang. Ciri kejelasan lain dalam nilam termasuk kristal mineral, pecahan separa yang kelihatan seperti cap jari, pengezonan warna, dan pita warna.

Secara amnya, inklusi menjadikan batu tidak bernilai. Harga boleh turun dengan ketara jika kemasukan mengancam ketahanan batu. Walaupun begitu, penyertaan sebenarnya dapat meningkatkan nilai sebilangan safir. Banyak safir Kashmir yang paling berharga mengandungi penyisipan kecil yang memberi mereka penampilan yang halus. Mereka menyebarkan cahaya , menyebabkan kesan visual yang didambakan tanpa menjejaskan ketelusan permata secara negatif.

SAPPHIRE CUT

Bentuk kristal nilam kasar mempengaruhi bentuk dan ukuran batu jadi. Bentuk kristal nilam kasar adalah piramid heksagon berbentuk tong atau gelendong. Untuk mencapai warna keseluruhan yang terbaik, mengekalkan bahagian yang terbaik, dan mengekalkan seberat mungkin, pemotong memberi tumpuan kepada faktor-faktor seperti pengezonan warna, pleochroism, dan cahaya atau kegelapan kristal untuk menentukan cara terbaik untuk mengorientasikan permata semasa memotong.

Pengezonan warna — kawasan dengan warna yang berbeda dalam batu — adalah ciri khas safir yang biasa. Safir biru sering mempunyai zon sudut biru dan biru terang. Untuk menampung zonasi warna di beberapa safir, pemotong mengarahkan warna pekat di lokasi yang menawarkan warna yang paling baik terlihat pada batu potong.

Di safir Sri Lanka, warnanya sering tertumpu dekat dengan permukaan kristal. Sekiranya pemotong dapat mengarahkan arah kulet dalam kawasan warna yang pekat, batu itu akan kelihatan biru sepenuhnya dalam posisi menghadap ke atas.

Pleochroism merujuk kepada warna badan yang berbeza dalam arah melihat kristal yang berbeza. Safir biru sering mempunyai pleochroism biru kehijauan dan biru ungu. Adalah sangat diinginkan untuk mengorientasikan potongan sehingga batu itu menunjukkan warna biru ungu ketika disusun dalam perhiasan.

Potong Sapphire Bintang

Corundum bintang mesti dipotong sebagai cabochon untuk menunjukkan asterisme. Daya tarikan batu siap bergantung pada orientasi bintang dan simetri , perkadaran, dan kemasan cabochon.

Cabochon mesti mempunyai penampilan yang menarik, dengan bintang berpusat dengan betul ketika permata itu berada di pangkalnya. Garis besar batu mestilah simetris.

Bagi kebanyakan batu, kubah harus cukup tinggi — sekitar dua pertiga dari lebar batu — untuk memfokuskan bintang dengan tajam. Sekiranya terlalu tinggi, fenomena itu akan kehilangan gerakan anggun ketika batu itu dimiringkan. Ketinggian yang berlebihan juga menjadikan batu sukar dipasang.

Sekiranya kubah dipotong terlalu cetek, bintang hanya dapat dilihat dari bahagian atas. Safir bintang hitam, bagaimanapun, terdedah kepada kerosakan selari , jadi biasanya dipotong rata untuk mengurangkan risiko kerosakan.

Batu tidak boleh mempunyai berat badan berlebihan di bawah tali pinggang yang tidak menyumbang kepada kesan optik atau warna pengukuhan.

BERAT CARAT SAPPHIRE

Safir biru boleh berukuran di mana saja dari beberapa titik hingga ratusan karat , dan safir biru besar lebih mudah didapati daripada rubi besar. Walau bagaimanapun, kebanyakan safir biru berkualiti komersial mempunyai berat kurang dari 5.00 karat .

Safir biru berkualiti komersial jarang, tetapi lebih banyak didapati daripada safir biru berkualiti tinggi. Akibatnya, ukuran membuat perbezaan dari harga nilam berkualiti tinggi.

Semasa membeli safir?

  1. Fokus pada warna . Warnanya adalah tarikan utama nilam. Potongan dan kejelasan dapat mengambil tempat duduk belakang, asalkan anda memastikan permata itu memiliki warna yang menarik perhatian. Perhatikan rona dan ketepuan dengan teliti sebelum membuat keputusan.

  2. Periksa rawatannya . Rawatan safir adalah sesuatu yang akan mempengaruhi harga dan kualiti permata anda. Paling biasa untuk mencari safir yang dirawat dengan panas. Safir yang tidak dirawat mendapat harga tertinggi, sedangkan safir yang lebih murah mungkin dirawat dengan Beryllium atau permukaannya tersebar. Jangan terperangkap dengan harga tinggi untuk nilam yang dirawat dengan baik.

  3. Perhatikan warna yang berbeza . Safir biru klasik adalah yang paling popular, tetapi varian lain, seperti safir merah jambu atau kuning, dapat membuat perhiasan yang indah dan unik.

  4. Jangan takut dengan penyertaan . Walaupun sedikit kekurangan pada permata itu mungkin menjadi perhatian pada berlian , ini wajar bagi safir. Jangan mencari nilam tanpa cela, kerana ini mungkin buatan makmal, dan kurang berharga daripada yang semula jadi.

HARGA SAPPHIRE

Harga nilam boleh berkisar, bergantung kepada banyak faktor . Safir boleh didapati dengan harga serendah $ 25 per karat, hingga lebih dari $ 11,000 per karat. Nilam biru sekitar 1 karat kemungkinan berharga dari $ 450 hingga $ 1.600, bergantung pada kualitinya.

Sebab warna

Rubi adalah corundum dengan warna badan merah yang dominan. Ini umumnya disebabkan oleh jejak kromium (Cr3 +) yang menggantikan ion (Al3 +) dalam struktur korundum. Warnanya dapat diubah oleh pusat besi dan seluruh warna yang terperangkap.

Tidak seperti penyerapan cahaya ("intra-atomik") yang menyebabkan warna untuk kekotoran kromium dan vanadium, warna biru dalam safir berasal dari pemindahan caj selang, yang merupakan pemindahan elektron dari satu ion logam peralihan ke ion yang lain melalui konduksi atau jalur valensi.

Besi dapat dalam bentuk Fe2 + atau Fe3 +, sementara titanium umumnya mengambil bentuk Ti4 +. Sekiranya ion Fe2 + dan Ti4 + diganti dengan Al3 +, kawasan ketidakseimbangan caj dilokalisasikan. Pemindahan elektron dari Fe2 + dan Ti4 + boleh menyebabkan perubahan keadaan valensi kedua-duanya. Kerana perubahan valensi terdapat perubahan tenaga khusus untuk elektron, dan tenaga elektromagnetik diserap. Panjang gelombang tenaga yang diserap sepadan dengan cahaya kuning. Apabila cahaya ini ditolak dari cahaya putih yang terjadi, warna biru pelengkap akan terhasil. Kadang-kadang apabila jarak atom berbeza dalam arah yang berlainan maka timbul dikirisme biru-hijau.

Safir ungu mengandung sejumlah kecil kromium dan besi ditambah titanium dan terdapat dalam pelbagai warna. Corundum yang mengandungi tahap kromofor sangat rendah hampir tidak berwarna. Corundum sepenuhnya tidak berwarna umumnya tidak wujud di alam semula jadi. Sekiranya terdapat sedikit kesan besi, warna kuning hingga hijau yang sangat pucat dapat dilihat. Walau bagaimanapun, jika kotoran titanium dan besi terdapat bersama, dan dalam keadaan valensi yang betul, hasilnya adalah warna biru.

Pemindahan caj selang adalah proses yang menghasilkan penampilan warna yang kuat pada peratusan kekotoran yang rendah. Walaupun sekurang-kurangnya 1% kromium mesti ada dalam korundum sebelum warna ruby ​​merah pekat terlihat, biru safir jelas dengan kehadiran hanya 0,01% titanium dan besi.

SAPPHIRE VS. DIAMOND

Walaupun berlian adalah batu permata untuk cincin pertunangan dan perhiasan halus , safir semakin popular. Warna safir menawarkan alternatif menarik daripada berlian klasik yang jernih. Anda juga dapat menjimatkan sejumlah besar dengan membeli safir dan bukannya berlian.

Kalung dan loket safir sangat popular, dan cincin pertunangan safir lebih kerap muncul. Suasana yang biasa digunakan untuk perhiasan safir adalah pengaturan lingkaran atau beraspal. Safir biru tua di tengah-tengah potongan itu dilengkapi dengan sebentuk cincin berlian yang mengelilinginya. Lihat loket halo berganda safir dan berlian ini dan cincin pertunangan batu nilam dan berlian tiga ini yang merupakan contoh gaya hebat lain yang sesuai dengan gabungan safir / berlian.

Kepala ke kepala, berlian adalah permata berkualiti tinggi. Walaupun safir adalah keras dan tahan lama, mereka tidak sekeras berlian. Oleh kerana itu, sekeping perhiasan berlian akan lebih tahan terhadap calar dan cenderung untuk haus atau rosak.

Pro lain untuk berlian adalah bagaimana mereka membiaskan cahaya, sehingga berlian yang menakjubkan terkenal. Berlian berkualiti tinggi akan mempunyai kilauan yang jelas dan cemerlang sepanjang masa, sementara kebanyakan safir tidak begitu berseri. Ini sangat ketara dengan safir putih, yang pada pandangan pertama kelihatan seperti berlian, tetapi tidak bersinar sama.

Ini tercermin dalam harganya, jadi jika anda mahukan perhiasan yang cantik dengan harga yang lebih murah, safir dapat menjadi alternatif yang bagus. Nilam berwarna cantik dapat menarik perhatian dan juga berlian.

Harga Sapphire vs Diamond

Carat untuk karat, safir hampir selalu lebih murah daripada berlian. Sebagai contoh, berikut adalah safir biru 1.05 karat yang berharga $ 700. Sebagai perbandingan, berlian 1 karat berharga lebih dari $ 4,000. Malah safir dengan harga mewah tidak akan sepadan dengan harga berlian, seperti safir biru 1,13 karat ini dengan harga $ 2,610.

Soalan Lazim

1- Apa warna terbaik untuk safir?

Warna terbaik untuk safir biru semula jadi adalah biru kerajaan yang pekat dan lembut. Warna safir ini akan dianggap berkualiti AAA, paling jarang dan paling berharga. Warna terbaik kedua adalah kualiti biru sederhana, atau AA. Mana-mana safir biru yang mempunyai warna kelabu sedikit sesuai dengan kategori A.

2- Apa warna safir yang paling jarang?

Ini adalah impian pengumpul! Padparadscha ini berwarna oren pekat. Sebilangan besar berwarna oren tua dengan warna merah jambu yang terang.

3-Berapa banyak warna nilam yang ada?

Safir wujud sebagai permata biru, merah jambu, hijau, kuning, oren, ungu, tidak berwarna dan hitam.

4-Apakah maksud warna safir?

Sapphire yang megah dan suci, dalam semua warna langitnya, adalah batu kebijaksanaan dan royalti, ramalan dan nikmat Ilahi. Itu adalah simbol kekuatan dan kekuatan, tetapi juga kebaikan dan pertimbangan yang bijaksana.

5-Apa warna nilam yang paling mahal?

Dari segi warna, safir biru murni adalah yang paling berharga, dan oleh itu cenderung menjadi yang paling mahal. Ini adalah salah satu kualiti safir Kashmir, yang dikatakan seperti "beludru biru" dalam penampilan mereka.

6- Adakah safir biru gelap berharga?

Warna mempunyai pengaruh terbesar pada nilai safir, dan safir pilihan mempunyai ketepuan warna yang kuat hingga terang. Safir biru yang paling dihargai adalah biru baldu hingga biru ungu, dalam nada sederhana hingga sederhana-gelap. Safir dengan kualiti ini memberikan harga tertinggi per karat.

7- Mengapa cincin nilam biru saya kelihatan hitam?

Safir yang kelihatan biru tua sehingga kelihatan hitam harganya murah dan rendah. Jauhkan dari batu-batu ini.

8- Siapa yang boleh memakai safir biru?

Individu yang Saturnus ditempatkan di rumah ke-2, ke-7, ke-10, dan ke-11 boleh mencuba dan memakai batu permata ini. 2. Seorang pendaki Taurus di mana carta Saturnus ditempatkan di rumah 1, 2, 5, 9, 10, atau 11 dapat memakai batu Neelam dengan yakin.

9- Adakah safir ungu jarang berlaku?

Safir ini kelihatan lebih biru daripada merah jambu, berkisar dari ungu sederhana, ungu kemerahan gelap, hingga ungu ungu dengan tepu warna yang lemah hingga terang. Warnanya sememangnya jarang berlaku, kami memasukkannya, sesuai dengan Safir Unik kami.

10- Bagaimana saya mengisi semula safir biru saya?

Langkah 1: Ambil sedikit air suci dalam mangkuk dan masukkan sedikit garam batu atau garam hitam ke dalamnya.

Langkah 2: Celupkan cincin nilam biru ke dalamnya dan letakkan di kuil anda semalaman.

Langkah 3: Pagi Seterusnya, keluarkan cincin, basuh dan pakai cincin safir biru.

Kesimpulan:

Nilam muncul dalam warna, termasuk kelabu dan hitam, dan boleh berwarna. Pelbagai warna safir oren berwarna merah jambu dipanggil padparadscha. Ini adalah salah satu dari dua jenis permata corundum, yang lain adalah ruby ​​(didefinisikan sebagai corundum dalam warna merah). Walaupun biru adalah warna nilam yang paling terkenal. Biasanya, safir semula jadi dipotong dan digosok menjadi batu permata dan dipakai dalam perhiasan. Mereka juga boleh dibuat secara sintetik di makmal untuk tujuan industri atau hiasan dalam boule kristal besar.

artikel berkaitan

Bagaimana Memilih Batu Permata untuk Ulang Tahun Perkahwinan Anda? Warna Batu Kelahiran Jun? Proses Mana Yang Boleh Digunakan Untuk Batu Permata Kasar?