APA ITU SASHIMI SUSHI?

Sashimi Sushi adalah makanan istimewa Jepun yang terdiri daripada ikan mentah atau daging baru yang dipotong kecil dan sering dimakan dengan kicap.

Sushi adalah hidangan tradisional Jepun dari beras cuka yang disusun biasanya dengan sedikit gula dan garam, dengan pelbagai jenis makanan seperti ikan, sering mentah, dan sayur-sayuran. Gaya sushi dan pertunjukannya berubah-ubah secara umum, namun satu-satunya kaedah utama adalah " nasi sushi " , juga disebut sebagai shari atau sumeshi.

PERBEZAAN ANTARA SASHIMI DAN SUSHI?

Kedua-dua sushi dan sashimi adalah keunikan Jepun yang boleh dimakan sebagai hidangan permulaan atau asas. Mereka sesuai untuk ditawarkan kepada orang tersayang ; atau untuk makan malam yang sungguh-sungguh. Juga, pada masa ini, sushi dan sashimi tidak boleh diterima (kecuali jika anda tinggal di ladang Drummond). Anda boleh menjamu selera, meminta masuk, membuat sendiri, atau bahkan menemui sushi di pasar raya anda. Walau apa pun, persamaan dengan sisi, sushi dan sashimi sangat unik. Sekiranya anda meminta sushi dan sashimi, tidak sukar untuk melihat perbezaan ketika kedua-dua hidangan ada di hadapan anda - sushi akan mempunyai nasi dan sashimi tidak. Lebih-lebih lagi, terdapat perbezaan berbeza yang mengesampingkan keduanya .

SUSHI:

Sushi tidak akan menjadi sushi tanpa satu kaedah asas: nasi. Sebarang nasi, tentu saja, nasi sushi. "Sushi" benar-benar menyinggung nasi dan cara penyediaannya. Nasi sushi adalah beras bijirin pendek yang diserap cuka wain beras. Pada saat nasi yang enak dan lezat ini dipadankan dengan beberapa perencah lain (seperti ikan atau sayur-sayuran), ia dilihat sebagai sushi. Percaya atau tidak — sushi tidak terhad kepada ikan sahaja. Walaupun banyak orang mengaitkan hidangan dengan ikan mentah, ia sangat berlebihan untuk membuat sushi. Anda boleh membuat sushi yang dibuat dengan pelbagai jenis bahan mentah (mentah atau dimasak) - termasuk timun, alpukat, mangga , udang, tauhu, dan juga telur. Klasifikasi sushi juga boleh dipisahkan kepada pelbagai jenis.

Berikut adalah manual asas untuk dua jenis sushi utama:

Maki:

Ini adalah sushi yang boleh dicontohi. Ini dipenuhi dengan pelbagai jenis lekapan dan dipotong menjadi potongan kecil. Maki gulung boleh ditutup dengan rumput laut dengan nasi dan isian di dalamnya atau disajikan "kembali ke depan" (disebut uramaki) di mana beras berada di luar. Sekiranya anda tidak pernah makan sushi, roti sayur atau roti California adalah tempat yang luar biasa untuk bermula.

Nigiri:

Tidak seperti maki, nigiri tidak banyak di kelp. Semua perkara dipertimbangkan, bukit sushi yang dikurangkan selesai dengan sekeping ikan mentah atau ikan masak. Untuk menyatukan nasi dan ikan, nigiri dalam beberapa kes mempunyai sedikit wasabi di antara keduanya atau sepotong kecil rumput laut untuk mengikatnya .

SASHIMI:

Pada dasarnya, sashimi adalah potongan ikan mentah yang sedikit. Tanpa nasi, tanpa perasa, hanya ikan segar yang dapat difikirkan. Berbeza dengan sushi (yang memerlukan nasi), sashimi biasanya disajikan biasa atau di tempat tidur lobak apanese J yang dikenali sebagai daikon. Sebilangan besar sashimi dihasilkan menggunakan ikan air masin, yang pada umumnya pada tahap yang lebih rendah kemungkinannya mengandung parasit yang dibandingkan dengan ikan air tawar. Oleh itu, anda akan melihat sashimi disusun dengan menggunakan salmon, ikan, dan kekuningan. Sashimi yang halus dan sempurna dipotong sendirian untuk membiarkan jenis ikan baru berkilau, tetapi anda juga boleh menggabungkannya dengan sentuhan wasabi dan kicap (atau sos tamari).

SEJARAH DAN JENIS SUSHI:

SEJARAH:

Hidangan yang dikenali sebagai narezushi ("ikan masin"), dimasukkan ke dalam nasi yang sudah berusia selama mungkin berbulan-bulan sekaligus, kemudian akan mempengaruhi penggunaan beras pada ikan mentah Jepun . Pematangan lakto padi menjadikan ikan tidak musnah; nasi akan dibuang sebelum penggunaan ikan. Ikan itu dimakan dengan cuka padi , garam dan beras, setelah nasi dibuang, interaksi tersebut dapat diikuti kembali ke latihan awal nasi di masyarakat neolitik China. Setelah musim ribut, tasik dan sungai akan membanjiri dan ikan akan terperangkap di sawah padi, pengawetan adalah pendekatan untuk melindungi kelimpahan ikan dan memastikan makanan untuk bulan- bulan berikutnya . Prosedur sebanding untuk memetik menyampaikan pelbagai nama boleh didapati di kalangan petani padi Asia Tenggara, Korea dan Cina. Narezushi berubah menjadi sumber protein yang penting bagi pembeli Jepun dan ini merangkumi penyampaian pengembangan sawah basah selama jangka waktu Yayoi. Istilah sushi dalam arti sebenarnya menunjukkan "rasa keras" dan berasal dari formasi struktur terminal (shi) kuno, sushi, tidak, pada saat ini digunakan dalam pengaturan yang berbeda, dari kata tindakan deskriptif sui "menjadi masam" ; hidangan umum mempunyai rasa tajam dan umami atau selera . Narezushi sebenarnya wujud sebagai tuntutan tempatan untuk kemasyhuran, terutama sebagai funa-zushi dari Prefektur Shiga.

Cuka mulai ditambahkan ke dalam perencanaan narezushi dalam jangka waktu Muromachi (1336–1573) untuk meningkatkan rasa dan menjaga. Selain meningkatkan ketajaman nasi, cuka pada dasarnya memperluas jangka hayat hidangan, menyebabkan interaksi pematangan disingkat dan akhirnya sepi . Sushi mentah juga akan berkembang di Osaka, di mana selama beberapa abad ia menjadi oshi-zushi atau "hako-zushi"; dalam perancangan ini, ikan dan padi diperah bentuk dengan acuan kayu (biasanya buluh).

Baru pada jangka masa Edo (1603-1868) ikan baru disajikan di atas nasi dan nori cuka. Gaya khas nigirizushi masa kini mendapat arus perdana di Edo (Tokyo kontemporari) pada tahun 1820-an atau 1830-an. Satu kisah biasa mengenai persepsi nigirizushi adalah pakar gourmet Hanaya Yohei (1799–1858), yang merancang atau menyempurnakan kaedah ini pada tahun 1824 di kedainya di Ryōgoku. Hidangan ini pada mulanya diberi nama Edomae zushi kerana ia menggunakan ikan yang baru diperoleh dari Edo-mae (Edo atau Tokyo Bay); istilah Edomae nigirizushi masih digunakan hari ini sebagai kata demi kata untuk sushi berkualiti, dengan sedikit memperhatikan asal - usulnya.

Pemberitahuan sushi dalam bahasa Inggeris yang paling cepat digambarkan dalam Oxford English Dictionary ada dalam sebuah buku tahun 1893, A Japanese Interior, di mana ia menyatakan sushi sebagai "pergerakan nasi dingin dengan ikan, rumput laut, atau perasa lain". Terdapat pemberitahuan sushi sebelumnya dalam rujukan kata Jepun-Inggeris James Hepburn dari tahun 1873, dan artikel 1879 mengenai masakan Jepun dalam buku harian Catatan dan Pertanyaan.

JENIS:

Pembaikan asas dalam pelbagai sushi adalah nasi sushi cuka. Pengisian, pemasangan, topping, dan kesediaan beralih secara meluas.

Kerana perubahan konsonan rendaku, sushi diartikulasikan dengan zu dan bukan su ketika awalan ditambahkan, seperti pada nigirizushi.

Chirashizushi:

Chirashizushi "sushi yang dihilang", juga disinggung sebagai barazushi) menyajikan nasi di dalam mangkuk dan di atasnya dengan berbagai macam topi ikan mentah dan sayur-sayuran. Ia biasanya dimakan dengan alasan bahawa ia mengisi, cepat dan mudah dibuat. Ia dimakan setiap tahun di Hinamatsuri pada bulan Mac dan Kodomonohi pada bulan Mei.

Edomae chirashizushi (sushi tersebar gaya Edo) disajikan dengan pemasangan yang tidak dimasak dalam rancangan permainan yang menipu .

Gomokuzushi (sushi gaya Kansai) terdiri daripada pelekap yang dimasak atau tidak dimasak yang diadun dalam kumpulan nasi.

Zushi tujuan (sushi ala Kyushu) menggunakan wain beras daripada cuka dalam menyiapkan nasi, dan diakhiri dengan udang, ikan bilis, gurita, cendawan shiitake, rebung dan telur dadar yang hancur .

Inarizushi:

Inarizushi adalah poket tahu yang biasa dimuat dengan nasi sushi sahaja. Cerita mengatakan bahawa inarizushi dinamakan sempena Dewa Shinto Inari. Foxes, kurir Inari, diterima untuk menyukai tauhu yang dinyanyikan, dan gulungan Inari-zushi memiliki sudut tajam yang mengejar telinga rubah.

Varietas wilayah memasukkan poket yang terbuat dari telur dadar sedikit (, fukusa-zushi, atau chakin-zushi) daripada tahu. Tidak boleh disalah anggap sebagai inari maki, yang merupakan gulungan dengan tahu yang berpengalaman.

Cone sushi adalah variasi inarizushi yang bermula di Hawaii yang boleh merangkumi kacang hijau, wortel, atau gobo di samping nasi, yang disertakan dengan potongan usia tiga sisi. Ia selalu dijual di okazu-ya (kedai Jepun) dan sebagai sebahagian daripada kotak bento .

Makizushi:

Makizushi ("sushi bergerak"), norimaki ("nori roll", digunakan secara konvensional untuk hidangan yang berbeza juga) atau makimono ("bermacam-macam gulungan") adalah potongan bulat dan berongga yang dibingkai dengan bantuan kusut buluh yang dikenali sebagai makisu Makizushi adalah sebahagian besarnya ditutupi oleh nori (kelp), tetapi secara tidak sengaja diselimuti oleh telur dadar, kertas kedelai, timun, atau daun shiso (perilla) yang tidak sengaja. Makizushi biasanya dipotong menjadi enam atau lapan keping, yang terdiri daripada permintaan bergerak sendirian. Berikut adalah beberapa jenis makizushi yang normal , namun terdapat pelbagai jenis makizushi.

Futomaki (“gulungan tebal, besar atau gemuk”) adalah kepingan berbentuk tiub besar, sebahagian besar dengan nori di bahagian luar. Futomaki biasa berdiameter lima hingga enam sentimeter (2 hingga 2 ⁄ inci). Selalunya dibuat dengan dua, tiga, atau lebih tampalan yang dipilih untuk pilihan dan warna yang tidak terpisahkan. Pada malam perayaan Setsubun, adalah kebiasaan di daerah Kansai untuk makan futomaki utuh dalam struktur berbentuk tiub, di mana ia disebut ehō-maki (dinyalakan. Menjelang tahun 2000 khasnya telah tersebar ke seluruh Jepun. Futomaki selalu menjadi penyuka sayuran, dan mungkin menggunakan segmen timun, labu kampyō, rebung diambiloko, atau akar teratai. Sebilangan telur dadar tamagoyaki, roe ikan kecil, ikan slashed, dan kentang putih ikan oboro (makanan) adalah tambalan bukan vegan yang biasa. Secara tradisinya, nasi cuka disusun dengan lembut dengan garam dan gula. Protein yang terkenal adalah kek ikan, daging kepiting peniruan, telur, ikan, atau udang. Sebilangan besar sayur - sayuran merangkumi timun, selada, dan takuan (lobak masin).

Padi putih bijirin biasa digunakan, walaupun beras berwarna bijirin pendek, mirip dengan minyak zaitun pada nori, kini semakin jauh di kalangan penyedia kesejahteraan. Selalunya, beras manis dicampur dengan nasi makizushi. Hari-hari ini, nasi di makizushi boleh menjadi pelbagai jenis beras gelap, beras yang digelegak dan biji-bijian. Selain daripada pemasangan biasa yang direkam, beberapa jenis termasuk chedda r, sotong masak berapi, yakiniku, kamaboko, daging makan tengah hari, wiener, bacon atau ikan panas. Nori boleh disikat dengan minyak bijan atau ditaburkan dengan biji bijan. Dalam berbagai jenis, potongan makizushi mungkin dinyanyikan dengan penutup telur. Tamago makizushi adalah makizushi dilakukan oleh telur yang sedikit. Tempura Makizushi atau Agezushi adalah penyataan hidangan.

Hosomaki ("gulungan tipis") adalah kepingan berbentuk tiub kecil, dengan nori ke luar. Hosomaki biasa mempunyai ukuran sekitar 2.5 sentimeter (1 in). Mereka hanya berisi satu pengisian, ikan, timun, kanpyō, nattō, lem umeboshi, sotong dengan shiso (rempah Jepun). Kappamaki sejenis Hosomaki yang berisi timun, dinamakan sempena setan air luar biasa Jepun yang melekat pada timun yang disebut kappa. Umumnya, kappamaki dibakar untuk membersihkan rasa antara makan ikan mentah dan pelbagai jenis makanan, sehingga jenis ikan tidak dapat dilihat dari kecenderungan pelbagai jenis makanan.

Tekkamaki adalah sejenis hosomaki yang dimuatkan dengan ikan mentah. Walaupun pada hakikatnya ia diterima bahawa Tekka perkataan, menandakan "besi gigih panas", membayangkan naungan tisu ikan atau bahan salmon, ia benar-benar bermula sebagai yang cepat berita gembira untuk makan dalam pertaruhan dalam tempat persembunyiannya dipanggil tekkaba, sama seperti sandwic. Negitoromaki adalah sejenis hosomaki yang dimuatkan dengan daun bawang (negi) dan ikan slashed (toro). Ikan berminyak sering digunakan dalam gaya ini. Tsunamayomaki adalah sejenis hosomaki yang dimuatkan dengan ikan kalengan yang dilemparkan dengan mayonis.

Ehōmaki (" lucky bear roll") adalah langkah yang dibuat daripada tujuh lekapan yang dianggap bernasib baik. Ehōmaki dimakan pada tarikh Setsubun dalam jadual Jepun. Lekapan biasa merangkumi jamur kanpyō, telur, belut, dan shiitake. Ehōmaki juga sering menggunakan pemasangan yang berbeza. Individu biasanya makan ehōmaki ketika menghadapi kursus yang dianggap sesuai pada tahun itu.

Temaki ("gulungan tangan") adalah sekeping nori berbentuk kerucut yang luar biasa dan bahagian-bahagian pemasangannya keluar dari hujungnya yang lebar. Lari temaki kilang sekitar 10 sentimeter (4 in) panjang, dan dimakan dengan jari kerana terlalu tidak normal bahkan mempertimbangkan untuk mengambilnya dengan sumpit. Untuk rasa dan permukaan yang ideal, temaki harus dimakan dengan cepat setelah dibuat dengan alasan bahawa kerucut nori sebelum lama mengekalkan kelembapan dari pengisian dan kehilangan kesegarannya, menjadikannya agak sukar untuk dikunyah. Oleh itu, nori dalam temaki pra-dibuat atau dibawa keluar dipasang dalam filem plastik yang dihilangkan sebelum makan.

Narezushi semasa:

Narezushi "sushi maju") adalah jenis sushi yang matang biasa. Ikan yang telah dibersihkan dan dibakar dimasukkan dengan garam, dimasukkan ke dalam tong kayu, disiram dengan garam sekali lagi, pada saat itu dibebani dengan tsukemonoishi (batu acar) yang berat. Seiring hari berlalu, air bocor dan dihilangkan. Selepas setengah tahun, sushi ini boleh dimakan, tetap boleh dimakan selama setengah tahun atau lebih.

Jenis narezushi yang paling terkenal adalah yang ditawarkan sebagai hidangan forte di Prefektur Shiga, terutamanya funa-zushi yang dihasilkan menggunakan ikan kelas ikan mas krusian, rendition yang boleh dipercayai memerlukan penggunaan nigorobuna, kumpulan liar yang dipisahkan secara khusus endemik ikan mas ke Tasik Biwa.

Nigirizushi:

Nigirizushi ("sushi yang diperah tangan") terdiri dari bukit elips beras sushi yang pakar gourmet menekan di antara telapak tangan untuk membingkai bola yang berbentuk bujur, dan penyangga (neta) digantung di atas bola. Umumnya disajikan dengan sentuhan wasabi; neta biasanya ikan seperti ikan salmon, ikan atau ikan lain. Hiasan tertentu terikat pada nasi dengan potongan nori yang langsing, biasanya gurita (tako), belut air tawar (unagi), belut laut (anago), sotong (ika), dan telur swee t (tamago). Satu permintaan untuk jenis ikan tertentu biasanya membawa dua keping, sementara satu set sushi (hidangan sampler) mungkin hanya berisi satu potong setiap hiasan.

Gunkanmaki ("kapal perang") adalah jenis nigirizushi yang luar biasa: sekumpulan beras sushi berbentuk bujur dan tangan yang mempunyai bahagian nori dilipat di atas sempadannya untuk membingkai kapal yang penuh dengan beberapa halus, bebas atau halus- pembetulan belah yang memerlukan pembatasan nori seperti roe, nattō, clams, uni (ocean imp roe), jagung dengan mayonis, kerang, dan telur puyuh. Gunkan-maki dirancang di kedai makan Ginza Kyubey pada tahun 1941; penciptaannya secara keseluruhan memperluas koleksi hiasan halus yang digunakan dalam sushi.

Temarizushi (“ball sushi”) adalah sushi yang dibuat dengan memasukkan beras dan ikan ke dalam struktur yang dibentuk bola dengan tangan menggunakan cling wrap.

Oshizushi:

Oshizushi ("sushi yang diperah"), atau disebut hako-zushi ("box sushi"), adalah sushi yang diperah dari daerah Kansai, pilihan utama dan mengaku terkenal di Osaka . Sekeping berbentuk persegi dibingkai menggunakan bentuk kayu, yang disebut oshibako. Pakar kuliner melapisi bahagian bawah oshibako dengan pelekap, menutupnya dengan nasi sushi, dan kemudian menekan bahagian atas bentuk ke bawah untuk membuat segi empat tepat yang lebih kecil. Petak diambil dari bentuk dan kemudian dipotong menjadi kepingan yang dikurangkan. Terutama yang terkenal ialah (satea, sushi makarel yang diperah) atau (saba zushi). Di oshizushi, setiap tetapannya dimasak atau lega dan ikan mentah jarang digunakan.

SEJARAH DAN JENIS SASHIMI:

SEJARAH:

Kata sashimi menandakan "badan menembus", sashimi, di mana sashi (tertusuk, tersangkut) dan (badan, daging). Perkataan ini berasal dari jangka waktu Muromachi dan dibayangkan apabila (pemotongan), kemajuan kuliner , dianggap terlalu mustahil untuk digunakan oleh orang lain selain samurai. Perkataan ini mungkin berasal dari tindakan kuliner untuk menjaga ekor ikan dan pisau hingga potongan untuk membezakan ikan yang dimakan.

Peluang lain untuk nama itu adalah strategi konvensional untuk mengumpulkan. Ikan "kelas Sashimi" diperoleh dengan garis panduan tunggal. Segera setelah ikan itu ditangani, pikirannya ditembus dengan lonjakan tajam, dan ikan itu ditempatkan di dalam es bubur. Lonjakan ini dikenali sebagai interaksi ikejime, dan jalan cepat menunjukkan bahawa zat ikan mengandungi ukuran korosif laktik yang dapat diabaikan. Ini menyiratkan bahawa ikan akan menyimpan baru di dalam ais selama sekitar sepuluh hari, tanpa menjadi putih atau dalam keadaan apapun merendahkan.

Sebilangan besar orang bukan Jepun menggunakan istilah sashimi dan sushi sebaliknya, namun kedua-dua hidangan itu tidak salah dan terasing. Sushi merujuk kepada hidangan yang dibuat dengan nasi cuka. Walaupun ikan mentah adalah salah satu penyesuaian sushi biasa, banyak hidangan sushi mengandungi ikan yang telah dimasak, dan yang lain tidak mempunyai ikan dengan cara apa pun. Sashimi b kontras selalu dilayan sendirian.

JENIS:

Jenis sashimi yang popular disebutkan di bawah: • Salmon • Sotong • Udang • Tuna • ikan tenggiri • ikan tenggiri • Octopus • Tuna berlemak • Yellowtail • Kerang • landak laut

SALMON:

Salmon adalah nama biasa untuk beberapa jenis ikan bersirip rasuk dalam keluarga Salmonidae. Ikan lain dalam keluarga yang serupa merangkumi ikan trout, singe, kelabu, dan ikan putih. Salmon adalah makanan tempatan bagi pengumpan Atlantik Utara (kelas Salmo) dan Lautan Pasifik (keluarga Oncorhynchus). Banyak jenis salmon dibawa ke keadaan bukan tempatan seperti Great Lakes of North America dan Patagonia di Amerika Selatan . Salmon ditanam secara serius di banyak bahagian dunia.

Secara berkala, salmon bersifat anatropik: mereka menginkubasi di dalam air baru, berpindah ke laut, pada saat itu kembali ke air baru untuk ditiru. Dalam mana-mana kes, populaces beberapa kategori haiwan sedikit yang terhad kepada air baru untuk o Tempoh f kehidupan mereka. Fables mengatakan bahawa ikan kembali ke tempat tertentu di mana mereka dibawa untuk menghasilkan. Penyiasatan berikut menunjukkan bahawa ini adalah jelas. Segmen larian salmon yang kembali boleh mengembara dan menghasilkan pelbagai kerangka air tawar; peratus pengembaraan bergantung pada jenis salmon. Tingkah laku kedatangan nampaknya bergantung pada ingatan penciuman. Salmon bermula dari Neogen.

SQUID:

Sotong adalah cephalopoda dalam Decapodiformes superorder dengan badan yang memanjang, mata besar, lapan lengan dan dua lengan. Seperti cephalopoda yang masih ada, cumi-cumi mempunyai kepala yang tidak dapat dipisahkan, keseimbangan timbal balik, dan mantel. Mereka pada dasarnya bertubuh halus, seperti gurita, namun memiliki kerangka dalaman sedikit seperti tiang seperti gladius atau pen, yang terbuat dari kitin.

Sotong dipisahkan dari cephalopoda yang berbeza semasa Jurassic dan mempunyai bahagian perbandingan dengan ikan teleost sebagai pemburu air yang tidak dijaga dengan ukuran dan kelakuan perbandingan. Mereka mengambil bahagian penting dalam jaring makanan air yang tidak dirawat. Dua pelengkap panjang digunakan untuk merebut mangsa dan lapan lengan untuk memegang dan mengawalnya. Rang undang-undang pada ketika itu memotong makanan menjadi gumpalan ukuran yang sesuai untuk meneguk. Sotong adalah perenang yang pantas, bergerak dengan aliran sungai, dan sebahagian besarnya mencari mangsa mereka dengan pemandangan. Mereka adalah antara makhluk yang paling pintar tanpa putar, dengan pertemuan cumi-cumi Humboldt yang diperhatikan mengejar dengan senang. Mereka dikejar oleh ikan yu, ikan lain, burung laut , anjing laut dan cetacea, terutama ikan paus sperma.

Sotong boleh menukar nada untuk penutup dan bendera. Beberapa kumpulan haiwan bioluminescent, menggunakan cahaya mereka untuk penutup pencerahan, sementara banyak spesies dapat melancarkan kabut tinta untuk menduduki pemburu.

Sotong digunakan untuk penggunaan manusia dengan perikanan perniagaan di Jepun, Mediterranean, Atlantik barat daya, Pasifik timur dan di tempat lain. Mereka digunakan dalam gaya memasak di seluruh planet, yang sering dikenal sebagai "cumi". Sotong telah termasuk dalam penulisan sejak zaman gaya lama, terutama dalam kisah cumi-cumi goliat dan binatang laut .

SHRIMP:

Udang adalah alat pemulung dekapod dengan badan yang memanjang dan kaedah pergerakan asasnya berenang biasanya Caridea dan Dendrobranchiata. Definisi yang lebih terhad mungkin terbatas pada Caridea, kepada jenis yang lebih sederhana dari satu atau kumpulan yang lain atau hanya untuk spesies laut. Di bawah definisi yang lebih luas, udang mungkin tidak dapat dipisahkan dari udang, menutupi ekor yang mengintip ke arah pemulung berenang dengan ekor kuat yang dibatasi panjang (bahagian tengah), bulu panjang (tali wayar), dan kaki yang tipis. Sebarang kerang kecil yang memakan udang pada umumnya akan disebut seekor. Mereka berenang ke depan dengan mendayung dengan perenang di bahagian bawah kawasan pertengahan mereka, terlepas dari kenyataan bahawa reaksi rehat mereka biasanya terkena gerakan dengan ekor yang mendorong mereka membalikkan dengan cepat. Ketam dan udang galah mempunyai kaki berjalan yang padat, sementara udang mempunyai kaki halus dan rapuh yang mereka gunakan pada dasarnya untuk bertengger.

Udang jauh dan luas dan banyak. Terdapat sebilangan besar kategori haiwan yang disesuaikan dengan ruang lingkup persekitaran yang luas. Mereka dapat dijumpai menjaga dekat dasar laut di sebagian besar perairan dan muara, seperti di sungai dan tasik. Untuk melepaskan diri dari pemburu, beberapa kategori haiwan melarikan diri dari dasar laut dan terjun ke dalam sedimen. Mereka biasanya hidup dari satu hingga tujuh tahun. Udang selalu tersendiri, namun mereka dapat membentuk sekolah yang sangat besar pada musim penghasilan.

Mereka menganggap bahagian-bahagian yang penting dalam urutan mematuk semula jadi dan merupakan titik panas makanan yang signifikan bagi makhluk yang lebih besar dari ikan ke ikan paus. Ekor udang yang kuat banyak disukai oleh orang, dan mereka biasanya ditanam dan ditanam untuk penggunaan manusia. Spesies udang perniagaan menyokong industri bernilai 50 bilion dolar setahun, dan pada tahun 2010 penciptaan perniagaan udang mutlak hampir 7 juta tan. Penanaman udang ternyata lebih dominan pada tahun 1980-an, terutama di China, dan pada tahun 2007, koleksi dari peternakan udang melebihi tangkapan udang liar. Terdapat masalah kritikal dengan tangkapan sampingan teratas ketika udang ditangkap di alam liar, dan bahaya pencemaran dilakukan pada muara ketika mereka digunakan untuk membantu penanaman udang. Sebilangan besar spesies udang kurang sesuai dengan istilah udang, panjangnya sekitar 2 cm (0,79 inci), namun sebilangan udang melebihi 25 cm (9,8 inci). Udang yang lebih besar pasti akan ditumpukan pada industri dan secara teratur disebut sebagai udang, terutama di Britain.

TUNA:

Seekor ikan (juga disebut tunny) adalah ikan air masin yang memiliki tempat dengan klan Thunnini, subkelompok keluarga Scombridae (makarel). Thunnini melibatkan 15 spesies di lima genera, ukurannya berubah sangat besar, dari ikan proyektil (panjang maksimum: 50 cm (1,6 kaki), berat: 1,8 kg (4 lb)) hingga ikan bluefin Atlantik (maksimum panjang: 4,6 m (15 kaki), berat: 684 kg (1,508 lb)). Titik tengah Atlantik biru 2 m (6.6 kaki), dan diterima untuk memuaskan 50 tahun.

Ikan, opah, dan ikan hiu mackere adalah jenis ikan yang bersendirian yang dapat mengekalkan tahap panas dalaman lebih tinggi daripada air yang merangkumi. Sebagai pemburu yang berfungsi dan cekap, ikan ini mempunyai badan yang halus dan licin, dan merupakan antara ikan pelagis berenang paling cepat - misalnya ikan kuning, dilengkapi dengan kecepatan hingga 75 km / jam (47 mph). Walau bagaimanapun, kadar pembengkakan yang ketara dapat dijumpai dalam laporan logik awal dan masih secara terperinci dalam literatur terkenal. Dijumpai di lautan yang hangat, ia banyak diusahakan secara kewangan, dan terkenal sebagai ikan buruan. Kerana penangkapan ikan secara berlebihan, beberapa spesies ikan, seperti ikan sirip biru selatan, dilemahkan dengan pemusnahan

MACKEREL:

Ikan tenggiri adalah nama khas yang digunakan untuk pelbagai jenis ikan pelagis, yang kebanyakannya berasal dari keluarga Scombridae. Mereka dijumpai di lautan tenang dan tropis, untuk sebahagian besar tinggal di sepanjang pantai atau laut di iklim maritim.

Spesies ikan tenggiri biasanya mempunyai garis menegak di punggungnya dan ekor bercabang. Banyak yang terhad dalam jangka masa peruntukan mereka dan tinggal di tempat tinggal yang berbeza atau stok ikan bergantung pada geologi. Beberapa stok bergerak di sekolah-sekolah besar di sepanjang pesisir pantai ke tempat-tempat yang sesuai, di mana mereka menghasilkan di perairan yang benar-benar cetek. Setelah menghasilkan, mereka mengembalikan cara mereka masuk ke sekolah yang lebih sederhana ke tempat penjagaan yang munasabah, secara berkala hampir menjadi ruang yang baik. Dari saat itu mereka dapat memindahkan laut ke perairan yang lebih dalam dan menghabiskan waktu yang lebih sejuk sepanjang tahun dalam keadaan tidak aktif. Stok yang berbeza berpindah ke seberang laut.

Makarel yang lebih sederhana adalah mencari ikan untuk pemburu yang lebih besar, termasuk ikan kembung dan ikan kod Atlantik yang lebih besar. Kawanan burung laut, ikan paus, ikan lumba-lumba, hiu, dan sekolah ikan yang lebih besar, misalnya, ikan dan marlin mengikuti sekolah ikan tenggiri dan menyerangnya dengan cara yang halus dan menyenangkan. Tisu ikan tenggiri kaya akan minyak omega -3 dan dikumpulkan secara serius oleh orang. Pada tahun 2009, lebih dari 5 juta tan tiba oleh nelayan perniagaan. Pemancing sukan menghargai kemampuan bertarung mackerel penguasa.

MACKEREL Kuda:

Mackerel jack Jepun (Trachurus japonicus), atau disebut mackerel pony Jepun atau scad Jepun, adalah jenis binatang yang dinamakan sesuai dengan persamaannya dengan ikan tenggiri yang terdapat dalam keluarga Carangidae, jack, pompanos, trevallies dan scad. Panjang terbesar mereka diumumkan ialah 50 cm (20 inci) dengan panjang khas 35 cm (14 inci). Mereka mempunyai beban yang diumumkan paling ekstrem 0,66 kg (1,5 lb) dan usia yang paling banyak diketahui 12 tahun. Mereka dijumpai di sekitar pantai Jepun, selain dari Pulau Okinawa, biasanya di dasar berpasir sedalam 50–275 m (164–902 kaki). Mereka makan terutamanya pemulung kecil seperti copepod, dan udang dan ikan kecil. Mereka seperti ikan tenggiri kuning di sekitar New Zealand dan Australia , selain memiliki lebih banyak insang dan mata yang lebih besar.

Nama Jepun untuk ikan tenggiri adalah aji dan tentu saja secara umum menyimpulkan spesies Trachurus japonicus (yang dapat disebut secara lebih jelas sebagai mama aji, dalam arti sebenarnya "aji asli"). Nama ini biasanya ditulis dalam hiragana; walaupun ada kanji, ia tidak digunakan. Ini biasanya rotisserie ("aji furai) atau api garam (" shioyaki aji ")

Dalam makanan Korea, ikan itu diberi nama jeon-gaeng-I dan merupakan ikan tenggiri lalai yang diberi nama ini. Umumnya api bakar atau dinyanyikan sebagai gui jeon-gaeng-I. Di antara kubu memasak Jeju adalah sup gagjaegi-gug yang namanya diambil dari nama ikan dalam bahasa Jeju .

OCTOPUS:

Orang-orang dari masyarakat tertentu memakan sotong. Lengan dan sekarang dan kemudian bahagian badan yang lain disusun secara berbeza, sering berubah-ubah oleh spesies dan juga topografi.

Gurita sekarang dan lagi dimakan atau diatur hidup-hidup, latihan yang boleh dipertikaikan kerana bukti logik bahawa gurita mengalami siksaan.

KUNING:

Amberjack atau kuning kuning Jepun, Seriola quinqueradiata, adalah sejenis ikan jack dalam keluarga Carangidae. Lokasinya menuju ke arah barat laut Pasifik, dari Korea ke Hawaii.

Ia sangat menyegarkan di Jepun, di mana ia disebut hamachi atau buri. Ikan ini dimakan sama ada dimasak atau mentah, dan kadang-kadang menjadi pilihan utama pada bulan-bulan yang lebih sejuk apabila daging mempunyai zat lemak yang lebih tinggi. Amberjack biasanya dianggap sebagai makanan Toyama dan tempat Hokuriku yang lebih sejuk sepanjang tahun. Terlepas dari kenyataan bahwa sebagian besar waktu dicatat pada menu sebagai "ikan kuning", itu adalah ikan dari keluarga yang benar-benar luar biasa, Carangidae, berbanding keluarga Scombridae yang menggabungkan ikan, ikan tenggiri, dan bonito.

Sebilangan ikan yang dibakar menjadi liar, namun jumlah yang banyak ditanam (sekitar 120.000 tan setiap tahun). Untuk mengisi kandang, setiap bulan Mei, buruh memancing ikan goreng kecil (disebut mojako), yang dapat dijumpai di bawah rumput laut. Mereka meraup rumput laut bersama mojako dan meletakkan mojako di dalam laut.

Goreng kecil berkembang sehingga mereka mencapai berat 10 hingga 50 gram; goreng dipanggil inada di timur Jepun (Kantō). Mereka kemudian ditawarkan kepada ahli akuakultur, yang mengembangkannya hingga mereka mencapai 3 kilogram (pemuda) yang disebut hamachi, atau 5 kilogram (dewasa) yang disebut buri. Pada masa kini, kebanyakan akuakultur menggunakan pelet yang dikeluarkan untuk merawat ikan

KERANG:

Scallop adalah nama khas yang pada dasarnya digunakan untuk berbagai jenis kerang air masin atau moluska bivalve laut dalam keluarga Pectinidae, kerang. Bagaimanapun, nama biasa "kerang" juga sekarang dan kemudian digunakan untuk spesies dalam keluarga lain yang sangat kuat di dalam keluarga super Pectinoidea, yang juga menggabungkan kerang berduri.

Kerang adalah kumpulan bivalves kosmopolitan yang terdapat di seluruh laut dunia, walaupun tidak pernah di perairan baru. Mereka adalah salah satu dari sekian banyak kumpulan bivalves yang pada dasarnya "hidup bebas", dengan banyak spesies dapat berenang dengan cepat jarak pendek dan bahkan bergerak jarak jauh dari dasar laut. Sebilangan kecil spesies kerang hidup menjadi substrat kasar ketika dewasa, sementara yang lain bergabung dengan barang tetap atau yang sudah dibentuk, misalnya, rumput laut cepat atau lambat dalam hidup mereka melalui serat yang mereka keluarkan disebut tali byssal. Sebilangan besar spesies, seperti yang ada, hidup terlentang di substrat berpasir, dan ketika mereka merasakan kehadiran pemburu seperti bintang laut, mereka mungkin berusaha untuk melarikan diri dengan berenang dengan cepat namun tidak dapat diramalkan melalui air yang menggunakan pemacu pesawat yang dibuat lebih dari sekali tepuk tangan mereka bersama-sama. Kerang mempunyai sistem deria yang sangat berkembang, dan tidak sama dengan kebanyakan bivalves yang berlainan, semua kerang mempunyai cincin dengan pelbagai mata lurus yang disusun di sekitar pinggir mantel mereka.

Banyak jenis kerang sangat dihargai sebagai sumber makanan, dan beberapa ditanam sebagai hidroponik. "Scallop" juga digunakan pada daging bivalves ini, otot adductor, yang dijual sebagai ikan. The splendidly shaded, symmetric, fan-molded shells of scallops with their transmitting and regularly fluted ornamentation are esteemed by shell authorities, and have been utilized since old occasions as themes in craftsmanship, engineering, and plan.

Inferable from their broad circulation, scallop shells are a typical sight on sea shores and are regularly splendidly shaded, making them a mainstream object to gather among wanderers and vacationers. The shells additionally have a huge spot in mainstream society, including imagery.

SEA URCHIN:

Sea urchins are regularly spiked, globular creatures, echinoderms in the class Echinoidea. Around 950 species live on the seabed, possessing all seas and profundity zones from the intertidal to 5,000 meters (16,000 ft; 2,700 fathoms). Their hard shells (tests) are round and prickly, for the most part from 3 to 10 cm (1 to 4 in) across. Ocean imps move gradually, slithering with their cylinder feet, and at times propelling themselves with their spines. They feed fundamentally on green growth yet additionally eat sluggish or sessile creatures. Their hunters incorporate ocean otters, starfish, wolf eels, triggerfish, and people.

Like different e chinoderms , imps have fivefold balance as grown-ups, yet their pluteus hatchlings have respective (reflect) balance, showing that they have a place with the Bilateria, the huge gathering of creature phyla that incorporates chordates, arthropods, annelids and molluscs. They are generally disseminated across every one of the seas, all environments from tropical to polar, and possess marine benthic (ocean bed) natural surroundings from rough shores to hadal zone profundities. Echinoids have a rich fossil record tracing all the way back to the Ordovician, exactly 450 million years prior. Their nearest family members among the echinoderms are the ocean cucumbers (Holothuroidea); both are deuterostomes, a clade which incorporates the chordates.

The creatures have been concentrated since the nineteenth century as model organic entities in formative science, as their incipient organisms were not difficult to notice; this has proceeded with investigations of their genomes due to their strange fivefold evenness and relationship to chordates. Species, for example, the record pencil imp are well known in aquariums, where they are helpful for controlling green growth . Fossil imps have been utilized as defensive ornaments.

Soalan Lazim:

1. Would it be a good idea for me to eat sushi in one bite?

Sesungguhnya. At the point when you are burning-through nigiri and maki, it is a great thought to eat up everything in one chomp.

Else, you'll hazard having it self-destruct and disturbing the sensitive solidness that the gourmet expert had made.

It is in like manner a decent idea to east sashimi in one chomp also.

This does now not make a difference close by moves since they are so enormous; it takes various little meals one in all these.

2. Do Japanese people eat sushi daily?

It is an absolutely mainstream thought that Japanese enjoy sushi constantly, yet this isn't the situation.

While this is something that has gotten amazingly acclaimed wherever on the planet, Japanese don't eat it so much.

Truth be told, the normal individual has a few times month to month, and that is ordinarily when they might be at an occasion or praising some type of event.

3. Would i be able to eat with my fingers?

If you confide in it, that is the way which you should eat sushi.

Regardless of the truth that numerous individuals go through chopsticks to pick each piece, it should be eaten this way.

The thought is to utilize your hands with the goal that you can see the value in the surface and temperature of what you are goint to eat.

You can utilize chopsticks in the event that you like, yet burning-through with your hands is faultlessly fine.

4. Am I supposed to tip?

You may have seen a tip container on the counter at your supported sushi bar and confused if this is standard.

It relies upon the country where you are eating.

In Japan, there might be a help expense previously remembered for the expense of the supper, yet in different nations it is a typical plan to give a tip in appreciation to the entirety of the work that went into making your dinner.

5. How to Eat Sushi: Chopsticks or Fingers?

Most importantly, it doesn't make any difference whether you use chopsticks or essentially eat with your fingers – both are entirely characteristic and worthy. The significant point here is to not make it self-destruct as you plunge it in the sauce. Sushi rice has a great deal of air between the grains to make it overall quite cushy on your tongue. In the event that you splash it with soy sauce excessively, the rice will self-destruct – that doesn't just destroy the appearance, yet additionally the planned flavor. It's smarter to utilize your hands on the off chance that you notice the rice being especially vaporous or in case you're not very sure about your chopstick abilities. You're constantly served a wet towel called oshibori to wipe your hands with so that they're overall quite clean for your sushi experience.

6. Step by step instructions to Eat Sushi: Soy Sauce Dipping Tips?

It's not simply your creative mind – dunking sushi in soy sauce is probably the greatest obstacle with regards to eating the sound delicacy! The most ideal approach to get a fair measure of soy sauce on your nigiri is to turn it sideways and plunge the tip of the fixing. While it might appear to be simpler to plunge the lower part of the nigiri, the rice absorbs a lot of soy sauce. That doesn't just make it excessively pungent however may likewise make it self-destruct.

7. Instructions to Eat Sushi: Dipping Battleship Sushi?

The warship sushi or gunkan-maki is made by framing rice to an oval shape, wrapping nori around it, and garnish it with whatever you like. Since it's so easy to make, it's a mainstream assortment to make at home. The exemplary garnishes, for example, salmon roe or ocean imp effectively drop out, be that as it may, so turn it only a bit of spot and dunk the kelp in soy sauce.

As of late, shower type soy sauce has gotten mainstream at a wide range of sushi cafés too. Don't hesitate to utilize it and straightforwardly spritz a touch of soy sauce on the fixings.

Some sushi fixings are served effectively prepared, in which case you needn't bother with any soy sauce whatsoever. The cooks set up each piece in a manner they consider to be the most tasty, so regardless of whether you're a devotee of a lot of soy sauce, check it out only the manner in which the culinary expert planned. Exemplary instances of this are bubbled conger eel and eel, surprisingly in a unique sauce as of now. The general guideline is that soy sauce is superfluous at whatever point there's another sauce on the fixing.

8. How to Eat Sushi: In One Bite or Two?

These days, one plate by and large offers two bits of sushi. Up until the 1940s, in any case, there was just a solitary piece served that was pretty much as large as an onigiri rice ball, difficult to eat in only one nibble. While the measure of rice has remained something very similar, sushi culinary experts have part it in two, making two bits that should be the size of a solitary nibble – and that is the most ideal approach to eat sushi! Attempting to nibble one piece fifty-fifty isn't just troublesome, it frequently makes the sushi self-destruct.

9. What's going on with wasabi?

Wasabi is to a greater degree a sauce than everything else. The sushi culinary specialist has effectively spotted your sushi with the perfect sum for flavor - however it might just be under the actual fish. On the off chance that you end up needing to zing up your supper, start with a minuscule sum and spot it straightforwardly on the fish for eating.

As sushi has gotten very famous outside of Japan, nowadays it is genuinely normal to see individuals blend their wasabi in their soy sauce to use as a plunging sauce. Inside Japan, while this is actually not by and large standard practice, it is likewise fine to do.

10. So how to utilize the ginger?

Ok the heavenly salted pink ginger. In addition to the fact that it has a tasteful allure when presented with the sushi, it's planned to revive the sense of taste between significant pieces of sushi. At the point when you're moving to an alternate sort of fish, have a light meal of ginger and prepare your mouth to enjoy another flavor.

KESIMPULAN:

To finish up, both sushi and sashimi are delicacy dishes that can now and again incorporate crude fish, and this is more normal in sashimi. They are filling and delightful, however guarantee you are feasting at a set-up, very much viewed café as these foundations will have proficient, all around prepared staff and utilize simply the most noteworthy evaluation sushi fish.

ARTIKEL BERKAITAN: