Kurikulum CBSE menyokong sukatan pelajaran yang menyeluruh yang memastikan pelajar cemerlang dalam pembelajaran mereka. Sebabnya, CBSE menggunakan pengalaman pembelajaran interaktif yang menggembirakan pelajar dan memotivasi mereka untuk menunjukkan prestasi yang lebih baik. Terdapat program biasiswa yang secara khusus mensasarkan pelajar kurikulum CBSE. Mereka berusaha untuk memastikan pelajar yang layak mendapat pendidikan terbaik dan membolehkan mereka naik lebih tinggi di tangga pendidikan mereka.

Biasiswa yang paling disyorkan untuk CBSE

Beberapa biasiswa yang paling disyorkan untuk kurikulum CBSE termasuk:

1. Biasiswa Pembangunan Holistik 9GEMS

Biasiswa ini ditawarkan oleh GIIS Pune kepada pelajar yang sangat berbakat dalam pelbagai bidang seperti sukan , muzik , dan seni . Tujuan program ini adalah untuk membimbing pelajar mengembangkan kemahiran yang betul serta membentuk keperibadian mereka. Untuk memenuhi syarat untuk mendapat 9 biasiswa GEMS , anda mesti membuat sumbangan atau mendapat pengiktirafan dalam bidang kritikal seperti teknologi, seni persembahan, dan sukan atau dalam perkara yang berkaitan dengan kepemimpinan. Melalui biasiswa ini, pelajar mendapat peluang untuk menikmati pendidikan berkualiti dan belajar secara holistik. Ini mempersiapkan mereka untuk menghadapi cabaran masa depan.

2. Biasiswa Shiksha Abhiyan

Yayasan Modi membiayai program ini. Oleh kerana Yayasan percaya bahawa tidak ada pelajar yang harus kehilangan pendidikan, ia bertujuan untuk menyokong pelbagai jenis pelajar di mana-mana sekolah India. Biasiswa ini banyak membantu pelajar yang memerlukan dan layak mendapatkan pendidikan yang berkualiti.

Hanya pelajar India yang boleh memohon biasiswa ini. Untuk layak, seorang pelajar mesti dari kelas 8 hingga 12 dan mesti mempunyai rekod akademik yang cemerlang dan kehadiran yang konsisten di mana-mana sekolah yang diiktiraf di India.

3. Biasiswa Vidyadhan

Ini untuk pelajar CBSE yang telah lulus kelas ke-10. Pelajar dewan yang lain juga boleh memohon. Biasiswa ini menyokong pelajar berbakat dan layak dan membolehkan mereka mengakses pendidikan berkualiti.

Pada masa ini, 2800 pelajar dari pelbagai tempat di India mendapat manfaat daripada skim ini. Untuk layak mendapat biasiswa CBSE ini, pelajar mesti mendapat skor 90% dan ke atas untuk kelas ke-10 mereka. Seorang pelajar juga mesti berasal dari keluarga yang pendapatannya kurang dari Rs. 2 Lakhs. Pelajar dari kelas 11 dan 12 boleh memohon biasiswa ini.

4. Biasiswa NCERT

Skim ini yang dibiayai oleh Majlis Penyelidikan dan Latihan Pendidikan Nasional (NCERT) menyasarkan pelajar yang memerlukan dan layak dan membantu mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi. Biasiswa CBSE ini berlaku untuk pelajar lulus kelas 10 dan pelajar dewan yang lain.

Untuk memenuhi syarat, seorang pelajar mesti mengikuti ujian di peringkat negeri dan kebangsaan. Pelajar biasa, berumur antara 8 hingga 18 tahun, yang telah lulus kelas 10 boleh memohon program ini. Ia memerlukan pelajar untuk memperoleh 45% dalam kategori SC / ST dan 55% dalam peperiksaan kelas 9 mereka untuk kategori umum.

Kesimpulannya

Kurikulum CBSE bertujuan untuk memberikan pendidikan menyeluruh untuk semua pelajar. Dengan adanya biasiswa untuk kurikulum seperti itu, pelajar yang layak dan bercita-cita mendapat akses kepada pendidikan terbaik yang dapat membantu mereka berjaya dalam hidup.

Biasiswa sedemikian diumumkan bulanan atau tahunan. Adalah baik untuk berjaga-jaga dan membuat permohonan apabila perlu. Ini akan memastikan anak anda mendapat peluang untuk belajar di sekolah-sekolah yang baik yang semestinya tidak terjangkau.