Warna sekunder

Jingga, Ungu, dan Hijau adalah warna sekunder. Mereka adalah 'anak-anak' setiap pasangan warna Utama. Enam warna 'di antara' dikenali sebagai warna tersier. Mereka masing-masing terdiri dari satu Warna Primer dan Warna Sekunder yang paling dekat dengannya.Warna sekunder

Nama warna sekunder

  1. Merah, Kuning, dan Biru adalah tiga warna utama (Ps).

  2. Jingga, Hijau, dan Violet adalah tiga warna sekunder (S ').

  3. Enam Warna Tersier (Ts) diciptakan dengan menggabungkan warna primer dan sekunder. Merah-oren, kuning-oren, kuning-hijau, biru-hijau, biru-ungu, dan merah-ungu adalah warna yang terlibat.

Apakah teori warna?

Teori bayangan adalah penggunaan bayang-bayang yang kreatif dan logik. Asas mengatur aturan tempat dan peraturan bagaimana bayangan berbeza, berbaur dan sepadan antara satu sama lain.

"Berkenaan dengan teori bayangan, tidak ada ikhtisar 'Jangan lakukan itu,'" kata artis Alyssa Newman "Ini adalah situasi push-pull, dan ini semua mengenai kecenderungan." Dengan begitu banyak pilihan, sukar untuk mengetahui di mana hendak bermula. Bagaimana anda memilih julat teduhan mana yang paling sesuai untuk garis besar anda? Roda teduhan bertindak sebagai wira. Anda boleh menggunakannya untuk mengetahui pelan teduhan yang diselaraskan dengan kaedah yang ingin anda tetapkan.

Adakah anda memerlukan warna yang saling melengkapi? Pilih warna yang terdapat berdekatan satu sama lain pada roda teduhan. Ini dipanggil warna yang sangat menyerupai. Anda mesti mempunyai perbezaan yang sebenarnya, jadi kebanyakan artis memilih satu nada utama, di samping nada sekunder berikutnya dan nada ketiga untuk digunakan sebagai penekanan atau ciri.

Ini adalah teknik asas untuk membina kerangka peneduhan, namun, ini bukan tanpa cacatnya. "Ada kesimpulan yang disatukan dengan metodologi ini kerana sangat mudah untuk mempunyai jarak bayangan yang tenang, namun kemudian anda juga mempunyai pembezaan yang sangat rendah, dan setiap nada akan bercampur," kata Newman. Contohnya, kuning-hijau, dan kuning-merah berada pada keseluruhan nada khas, masing-masing dengan kerumitannya, namun apabila digunakan bersama dalam kanvas, ia dapat menyerupai warna kuning yang penting. Nasib baik, garis besar berkomputer tidak mempunyai sifat yang serupa dengan pembuatan konvensional, jadi ia membenarkan beberapa kemampuan menyesuaikan diri dengan cara anda menggunakan jarak bayangan yang anda pilih.

"Dengan definisi, anda dapat lolos menggunakan jarak bayangan yang hampir sama dengan nada pilihan anda. Dan kemudian memilih teduhan penting anda yang bertentangan pada roda teduhan, ”kata Newman. Ini adalah perkara yang dikenali sebagai rancangan pembayang timbal balik. Sekiranya anda memilih nada di seberang roda, ia memberikan apa sahaja perbezaan yang paling baik walaupun ia tetap memuaskan. Pastikan roda teduhan lebih mudah untuk mengetahui nada timbal balik terbaik untuk projek anda yang seterusnya.

Warna cahaya sekunder

Warna utama cahaya adalah merah, hijau, dan biru. Warna sekunder cahaya diciptakan dengan menggabungkan dua dari tiga warna cahaya utama. Sian, magenta, dan kuning adalah warna sekunder cahaya matahari.

Gelap biasanya digunakan berkaitan dengan sian, fuchsia, dan kuning untuk memberikan kehalusan gambar. Dalam percetakan, pengecutan untuk gelap adalah K — K mewakili nada kekunci atau kekunci. (K juga digunakan untuk menghindari kekacauan dengan warna biru.) Anda mungkin melihat inisial nada ini, CMYK, berkaitan dengan sistem percetakan, kitaran, dan item yang berbeza.

Dark menambah perincian pada sian, merah dan kuning.

Warna cahaya pilihan adalah warna atau warna yang penting (bukan merah, kuning, dan biru, kerana banyak individu terdidik). Sekiranya cahaya putih berkomunikasi dengan warna cahaya yang penting, warna cahaya penting dikeluarkan.

Karya-karya, serupa dengan turunan asid asetik dalam pergerakan ini, menggunakan keupayaan CMYK untuk mengasimilasi atau menyalurkan nada RGB untuk membuat sebilangan besar nada yang berbeza. Garis panduan ini disebut pemotongan bayangan (pencetak anda menggunakan warna CMYK dan penggantian bayangan untuk membuat foto yang anda cetak).

Roda warna sekunder

Mereka menggunakan hipotesis bayangan. Hipotesis bayang-bayang adalah gabungan kerja dan sains yang wajar digunakan untuk mengetahui nada apa yang kelihatan hebat bersama. Roda teduhan dibayangkan pada tahun 1666 oleh Isaac Newton, yang merancang jarak teduhan ke bulatan. Roda teduhan adalah premis hipotesis bayangan kerana ia menunjukkan hubungan antara warna.

Nada yang kelihatan hebat bersama dikenali sebagai perjanjian bayangan. Pengrajin dan pencipta menggunakan ini untuk membuat penampilan atau rasa tertentu. Anda dapat menggunakan roda teduhan untuk mengetahui harmoni bayangan dengan menggunakan prinsip campuran bayangan. Campuran bayang-bayang menentukan tempat umum dari pelbagai nada untuk menemui warna yang memberikan kesan yang memuaskan.

Terdapat dua jenis roda teduhan. RYB atau roda teduhan merah, kuning, biru biasanya digunakan oleh pakar, kerana ia membantu menyatukan nada cat. Pada ketika itu, ada RGB, atau roda teduhan merah, hijau, dan biru, yang ditujukan untuk penggunaan dalam talian, kerana menyinggung cahaya campuran - seperti pada layar PC atau TV. Roda teduhan Canva adalah roda teduhan RGB, kerana ditujukan untuk penggunaan dalam talian.

Gabungan warna

1. Percuma

Dua bayang-bayang berada di sisi terbalik roda teduhan. Campuran ini memberikan pembezaan tinggi dan gabungan warna yang tinggi - bersama-sama, nada ini akan kelihatan lebih cemerlang dan lebih jelas.

2. Monokromatik

Tiga warna, nada, dan warna satu nada asas. Memberi gabungan warna yang tidak mencolok dan tradisionalis. Ini adalah campuran bayangan yang dapat disesuaikan yang tidak sukar untuk diterapkan pada projek konfigurasi untuk penampilan yang menyenangkan.

Tiga nada bersebelahan di roda teduhan. Campuran bayang-bayang ini fleksibel, namun dapat menjadi sangat kuat. Untuk menyesuaikan pelan teduhan yang hampir sama, pilih satu nada utama, dan gunakan yang lain sebagai aksen.

3. Triadik

Tiga bayangan dibahagi sama rata pada roda teduhan. Ini memberikan pelan bayangan pembezaan yang tinggi, namun lebih rendah daripada campuran bayangan korelatif - menjadikannya lebih mudah disesuaikan. Campuran ini menjadikan jarak teduhan yang menarik dan meriah.

4. Tetradik

Empat bayang dibahagi sama rata pada roda teduhan. Pelan bayangan tetradik kuat dan berfungsi dengan baik jika anda membiarkan satu nada menjadi dominan, dan menggunakan nada yang lain sebagai aksen. Semakin banyak bayangan yang anda miliki, semakin menyusahkan untuk menyesuaikan diri.Warna sekunder

Warna primer, sekunder dan tersier

Terdapat 12 nada utama pada roda teduhan. Di roda teduhan RGB, warna ini berwarna merah, oren, kuning, hijau, hijau, hijau musim semi, sian, biru langit, biru, ungu, merah, dan mawar.

Roda teduhan dapat dipisahkan menjadi nada Utama, sekunder, dan tersier.

1. Nada primer Nada di roda teduhan RGB yang, apabila ditambahkan bersama, memberikan cahaya putih murni. Merah, hijau, dan biru adalah nada dalam isu ini.

Di roda bayangan RYB, nada penting adalah warna yang tidak dapat dicampur dari nada yang berbeza. Merah, kuning, dan biru adalah tiga warna utama.

2. Nada sekunder adalah warna yang timbul kerana menggabungkan dua nada penting. Terdapat tiga nada pilihan. Di roda teduhan RGB, ini adalah sian, fuchsia, dan kuning. Pada titik ketika anda menggabungkan cahaya, merah dan hijau menjadikan kuning, hijau dan biru menjadikan sian, dan biru dan merah menjadikan merah.

Pada roda bayangan RYB, nada pilihan berwarna ungu (merah diadun dengan biru), oren (merah diadun dengan kuning), dan hijau (kuning dicampurkan dengan biru).

3. Nada tersier adalah warna yang dibuat dengan menggabungkan nada pilihan dengan nada penting. Terdapat enam nada tersier. Warna-warna ini berwarna oren, hijau chartreuse, hijau musim semi, biru langit, ungu, dan naik pada roda teduhan RGB.

Merah-oren, kuning-oren, kuning-hijau, biru-hijau, biru-ungu, dan merah-ungu adalah nada tersier di roda teduhan RYB.

Warna hangat dan sejuk

Roda teduhan juga boleh dibahagikan kepada nada yang hangat dan sejuk. Kilauan atau kesejukan nada disebut suhu naungannya. Campuran bayangan yang terdapat pada roda teduhan secara berkala mempunyai keseimbangan nada hangat dan sejuk. Seperti yang dilakukan oleh kajian otak yang berkurang, suhu teduhan yang unik memunculkan pelbagai emosi. Sebagai contoh, nada hangat dikatakan dapat memberi keselesaan dan tenaga, sementara nada yang sejuk berkaitan dengan ketenangan dan privasi.

Nada hangat adalah nada dari merah hingga kuning. Nada ini dikatakan dapat menyimpulkan kehangatan, serupa dengan matahari.

Nada sejuk adalah nada dari biru hingga hijau dan ungu. Nada ini dikatakan menyimpulkan kesejukan, serupa dengan air.

Warna, Warna dan nada

Anda boleh membuat warna, warna, dan nada nada dengan menambahkan warna gelap, redup, dan putih ke nada dasar.

1. Teduh

Bayangan dibuat dengan menambahkan warna gelap pada warna dasar, mengaburkan nada. Ini menjadikan nada yang lebih mendalam, lebih mewah. Warna boleh menjadi sangat beremosi dan boleh menjadi luar biasa.

2. Warna

Warna dibuat dengan menambahkan putih ke warna dasar, meredakan nada. Ini dapat menjadikan bayangan menjadi lebih ekstrem dan sangat berharga ketika menyesuaikan campuran bayangan yang lebih khas.

3. Nada

Nada dibuat dengan menyatukan sangat kontras — atau gelap — dengan warna dasar. Seperti warna, nada adalah bentuk yang lebih halus dari nada pertama. Nada lebih gemar kelihatan pastel dan dapat membongkar selok-belok yang tidak jelas dalam nada asas.

Soalan Lazim

1. Apakah 5 warna sekunder?

Pertimbangkan warna utama, Kuning, Merah, dan Biru, sebagai ibu bapa kandung dari semua generasi warna berikutnya. Jingga, Ungu, dan Hijau adalah warna sekunder yang merupakan anak dari warna primer. Roda warna pelajaran akan menyokong anda dalam menggambarkan hubungan warna ini.

2. Apakah warna sekunder yang sebenar?

Cyan (campuran biru dan hijau), magenta (campuran biru dan merah), dan kuning adalah warna sekunder (campuran hijau dan merah). Setiap warna sekunder juga merupakan warna pelengkap (atau pelengkap) dari warna primer yang kurang dalam panjang gelombang.

3. Warna apa yang menjadikan hijau?

Fakta terkenal bahawa kuning dan biru bergabung menjadi hijau. Sekiranya anda tidak biasa dengan pencampuran warna asas, fikirkanlah dengan cara ini: jika anda menggabungkan dua warna, warna yang anda dapatkan biasanya akan berada di roda warna di antara kedua warna tersebut.

4. Apakah 24 warna itu?

Merah, kuning, biru, coklat, oren, hijau, ungu, ungu, merah jambu carnation, kuning-oren, biru-hijau, merah-ungu, merah-oren, kuning-hijau, biru-ungu, putih, merah ungu, dandelion, cerulean, aprikot, merah, hijau-kuning, indigo, dan kelabu kini boleh didapati dalam pek 24 kiraan.

5. Adakah Violet warna sekunder?

Warna utama merangkumi hijau, oren, dan ungu (ungu). Setiap warna sekunder diberikan kepada keluarga warna yang merangkumi dua warna primer. Hijau terdiri dari biru dan kuning, oren terdiri dari merah dan kuning, dan ungu terdiri dari biru dan merah (ungu).

6. Apa yang berlaku apabila anda mencampurkan warna sekunder?

Warna tersier terbentuk dengan menggabungkan warna primer dan sekunder (misalnya, merah dan hijau) atau dua warna sekunder (contohnya, oren dan hijau). Warna berlumpur seperti coklat, kelabu, dan hitam adalah umum ketika warna sekunder bercampur.

7. Dua warna apa yang dicampurkan menjadikan Brown?

Hasilnya, anda mesti mencampurkan warna untuk menghasilkan warna coklat dalam lukisan, percetakan, dan seni digital. Warna primer merah, kuning, dan biru dapat digabungkan menjadi coklat. Oleh kerana oren dibuat dengan menggabungkan merah dan kuning, anda boleh membuat coklat dengan menggabungkan biru dan oren.

8. Adakah warna coklat sekunder atau tersier?

Warna perantaraan (juga dikenali sebagai tersier) membentuk tiga pasangan pelengkap lagi: merah-oren / biru-hijau, kuning-oren / biru-ungu, dan kuning-hijau / merah-ungu. Brown boleh dianggap sebagai campuran primer dan / atau pelengkap - dua sisi duit syiling yang sama.

9. Bagaimana anda mencampurkan warna sekunder dan tersier?

Kuning, misalnya, boleh digabungkan dengan warna sekunder antara kuning dan merah, yang berwarna jingga, untuk membuat kuning-oren, atau dengan warna sekunder antara kuning dan biru, yang berwarna hijau, untuk menghasilkan kuning-hijau.

10. Apa yang berlaku apabila anda mencampurkan warna sekunder?

Warna tersier terbentuk dengan menggabungkan warna primer dan sekunder (misalnya, merah dan hijau) atau dua warna sekunder (contohnya, oren dan hijau). Warna berlumpur seperti coklat, kelabu, dan hitam adalah umum ketika warna sekunder bercampur.

11. Warna apa yang paling menarik perhatian manusia?

Warna hijau dikembangkan dengan meneliti bagaimana panjang gelombang cahaya yang berbeza mengaktifkan batang dan kerucut di mata kita. Mata manusia paling sensitif terhadap cahaya dengan panjang gelombang 555 nanometer, yang berwarna hijau terang.

12. 3 Warna apa yang berwarna putih?

Warna primer adalah warna di mana tiga warna cahaya dapat digabungkan untuk membuat putih, dan warna primer aditif tradisional adalah merah, hijau, dan biru. Warna pelengkap adalah dua warna yang apabila digabungkan menghasilkan warna putih. Warna sekunder adalah warna yang berbeza dengan warna primer.

Kesimpulannya

Individu yang bekerja dengan peneduhan (pakar, pelukis, penghias dalaman) tidak hanya menggunakan peneduhan secara sewenang-wenangnya, mereka menggunakan sistem pemotongan teduhan untuk membantu membuat potongan yang memberi makna dan perasaan. Shading mempunyai metode yang luar biasa untuk membuat "disposisi," terutama ketika digunakan dalam rencana teduhan yang sejuk, hangat, atau monokromatik. Anda pada masa ini menyedari istilah yang berkaitan dengan hipotesis bayangan dan dapat memahami rancangan bayangan yang digunakan dalam persekitaran umum anda. Setelah menghadapi tugas ini, anda akan dapat melihat seni rupa dari tukang yang anda terokai hari ini.

Adakah anda mengatakan bahawa anda menggunakan gaya dan strategi mereka dengan tepat semasa mencipta semula salah satu pilihan mereka? Sekiranya tidak, di mana anda fikir anda ternyata teruk? Dengan andaian ini berlaku, adakah anda akan mengatakan bahawa anda memahami dari mana datangnya tukang sambil membuat barang mereka dan mungkin perkara yang mereka cuba sampaikan?

Artikel Berkaitan 1. Warna apa yang menjadi merah

2. Tatu cat air

3. Bagaimana Membuat Lukisan Badan?

1 Suka