96.01 lelaki per 100 wanita

Bahagian lelaki dan wanita Serbia berada pada tahap 96.01 lelaki per 100 wanita pada tahun 2020, turun dari 96.14 lelaki per 100 wanita pada tahun 2015, ini adalah perbezaan 0.14%.

  • Lelaki dalam Serbia: Perubahan, Rintangan dan Cabaran ketetapan utama mata perbalahan dalam bidang lelaki dan ekuiti seks, termasuk rakan sejenayah hubungan , unsur-unsur hubungan keluarga, dan kesejahteraan utama dan perspektif berkaitan orientasi seksual dan amalan manusia. Laporan ini memberikan penemuan ikhtisar yang menggunakan teknik International Men and Gender Equality Survey yang dibuat oleh Promundo dan International Center for Research on Women. Pemeriksaan kuantitatif diselesaikan pada ujian perwakilan secara meluas 1060 lelaki dan 540 wanita, berumur 18-60 tahun, di Serbia. Segmen subjektif peperiksaan merangkumi 3 perjumpaan pusat dan 15 pertemuan individu dari atas ke bawah dengan pelbagai perjumpaan ahli .

  • Kajian Serbia mencari pemahaman yang lebih mendalam mengenai mentaliti dan amalan gender lelaki di Serbia. Pengasingan budaya Serbia dan perlindungannya dari "modenisasi" tercermin dalam pemahaman adat yang sangat mendalam yang dipegang oleh banyak orang di Serbia. Penyelidikan ini menganalisis hubungan antara standard lelaki dan amalan sengit, dan penemuannya bertujuan untuk mengarahkan penghibur pemerintah dan bukan kerajaan dalam menghasilkan pendekatan yang menangani korespondensi orientasi seksual dan penghindaran kekejaman.

Konsep Teras

Untuk sebahagian besar abad kedua puluh, Serbia adalah sebahagian daripada negara sebelumnya yang dikenali sebagai Yugoslavia. Kewarganegaraan dan bahasa terus mengambil bagian besar dalam budaya Serbia, terutama sejauh pengaturan dan hubungan keperibadian . Selain itu, peristiwa penting dari sejarah telah mempengaruhi keperibadian masyarakat Serbia. Acara seperti itu merangkumi penguasaan Kerajaan Uthmaniyyah terhadap Serbia, pengembangan Yugoslavia dan pencapaian autonomi awam Serbia. Banyak tradisi dan adat Serbia sering kali dihubungkan dengan peristiwa besar ini dari masa sebelumnya. Serbia kontemporari menarik motivasi dari seluruh dunia sambil menghormati masa lalu.

Interaksi Etnik

Di dalam Serbia, sebahagian besar penduduk membezakan sebagai Serb etnik (83.3%). Perwatakan etnik Serbia secara berkala tidak hanya dicirikan oleh tempat lahir. Yang pasti, individu yang membezakan sebagai Serb mungkin dibawa ke dunia di Croatia, Bosnia-Herzegovina atau di tempat lain. Perhimpunan etnik terbesar kedua adalah warga Hungaria (3.5%), yang sebahagian besarnya tinggal berdekatan dengan sempadan Serbia-Hungaria di wilayah utara Vojvodina. Cara hidup di Vojvodina agak dipengaruhi oleh Hungary. Dari sisa penduduk, 2.1% membezakan sebagai Romani, 2.0% mengiktiraf sebagai Bosniak, 5.7% berkaitan dengan beberapa kewarganegaraan lain dan 3.4% penduduk tidak diisytiharkan atau tidak jelas.

  • Bagi sebilangan orang Serbia, hubungan antara agama dan identiti memberi kesan kepada pandangan sosial di mana seseorang secara berkala akan membuat persekutuan yang ketat bergantung pada kewarganegaraan. Sebagai contoh, individu yang mengenali orang Serbia pada umumnya akan membezakan sebagai Ortodoks Timur.

https://cdn.pixabay.com/photo/2017/11/02/17/49/handsome-2911904_960_720.jpg

  • Sebahagian besarnya, hubungan antara orang Serbia dan Kroasia sama seperti orang Bosnia sering sangat sunyi. Bagaimanapun, ketika masalah perundangan dan sejarah politik muncul, komunikasi mungkin menjadi tegang. Patriotisme terhadap bangsa dan identiti seseorang secara umum akan lebih berasas di kalangan ekspatriat daripada orang-orang di Serbia. Beberapa kumpulan yang berkaitan dengan perhimpunan etnik mungkin berusaha menjauhkan diri dari kolaborasi dengan perjumpaan yang berbeza untuk mencegah kemungkinan hubungan mengerikan atau menginspirasi kenangan masa lalu. Orang Serbia juga mempunyai sejarah kerjasama yang panjang dengan Montenegro, sebuah negara yang terletak di sebelah barat daya Serbia. Kedua-dua negara berada dalam persatuan negara hingga tahun 2006. Hubungan antara orang Serb dan Montenegin pada umumnya bersahabat.

Perang Yugoslavia

Dalam tempoh pasca Perang Dunia II , Serbia adalah sebuah republik yang diwakili di bawah wilayah bersama sosialis Yugoslavia, yang dipimpin oleh Josip Broz Tito. Serbia sangat penting bagi Yugoslavia kerana Belgrade (ibu negara Serbia sekarang) adalah ibu kota persekutuan itu. Pada tahun 1991, Kroasia, Slovenia dan Macedonia mengumumkan otonomi, diikuti oleh Bosnia pada tahun 1992; lebih banyak republik Serbia dan Montenegro mengucapkan Republik Yugoslavia yang baru pada tahun 1992. Sementara itu, Presiden Serbia sebelumnya, Slobodan Milosevic, kelihatan bergabung dengan etnik Serb di negara-negara bersebelahan dan menjamin wilayah mereka sebagai ciri "Serbia yang lebih penting". Objektif ini didorong oleh cara bersuara patriotik dan mendorong berbagai pertikaian di mana semua pihak mengalami musibah dan keburukan yang ketara.

  • Sepanjang kesempatan ini, jumlah penduduk Serb di Serbia menjadi asasnya kerana banjir orang-orang Serbia yang berasal dari Kroasia dan Bosnia. Walaupun bahaya sebenarnya dari konflik tidak memadai (kecuali serangan udara oleh NATO semasa pertempuran Kosovo pada tahun 1999), negara itu bertahan dengan wang tunai kerana larangan yang dipaksa oleh negara-negara Barat. Sebilangan besar orang Serbia memperebutkan pertempuran monetari Serbia ke arah Barat, yang menjadikan perasaan tajam yang masih biasa. Kecenderungan ini juga berasal dari keyakinan oleh banyak orang Serbia bahawa media Barat memperkenalkan penyertaan negatif dan tidak betul. Juga, sebilangan besar orang Serbia merasa mereka telah disalahkan atas konflik yang berlaku di seluruh wilayah Balkan.

  • Bagi sebilangan orang Serbia, ada banyak kesusahan dan kemarahan yang mengingatkan kita pada banyak zaman, dengan cara ini menjadikan kitaran kompromi menjadi kompleks. Sebilangan besar orang Serbia melarikan diri dari Serbia kerana takut akan pendaftaran tentera sementara yang lain mencari kehidupan yang lebih aman dari segi wang. Perpindahan dan pemisahan antara saudara-mara adalah perkara biasa.

  • Terdapat jurang generasi berkaitan dengan pertemuan dan sentimen terhadap Perang Yugoslavia. Individu yang berpengalaman dalam konflik berpendapat bahawa sukar untuk membicarakan perbalahan dan terutama orang-orang Kroasia dan Bosnia. Pada saat perbincangan mengenai tekanan etnik ini muncul, ia mungkin menimbulkan perasaan tertekan, kesengsaraan dan juga kemarahan. Zaman yang lebih mantap memberikan pertengkaran mereka mengenai pertengkaran hingga usia yang akan datang, bersama legenda yang dicatat mengenai pertempuran dalam menjadikan negara Serbia. Dengan cara ini, sebilangan besar usia yang lebih muda merasa tegas tentang perjuangan dan tekanan, sementara yang lain mungkin membincangkannya dengan lebih telus dengan sekurang-kurangnya beberapa harapan untuk berkompromi.

  • Orang Serbia hampir pasti daripada perhimpunan yang berbeza di kawasan itu untuk mengenali diri mereka sebagai Yugoslavia. Ini umumnya kerana keyakinan bahawa semasa sistem Tito ketika Yugoslavia terikat bersama, Serbia berkembang maju secara kewangan dan cara hidupnya lebih tinggi daripada yang ada sekarang. Bagi sesetengah orang, ada perasaan sentimen terhadap kepentingan Serbia selama tahun-tahun Yugoslavia.

Identiti dan Kebanggaan

Walaupun tidak sering diucapkan, tanda dagangan umum 'samo sloga Srbina spasava' ('hanya solidariti menyelamatkan orang Serbia') mencerminkan sikap biasa yang mesti ditanggung oleh ketabahan. Tingkah laku ini berasal dari serangkaian pengalaman gangguan Serbia, termasuk Perang Yugoslavia. Ini juga mencerminkan idea kolektivis masyarakat, di mana individu pada umumnya akan sangat tabah terhadap orang yang mereka sayangi.

  • Peristiwa yang berlainan yang berlaku di Serbia telah menambah rasa bangga orang ramai. Sebagai contoh, kebanyakan orang Serb tahu mengenai pekerjaan yang dimainkan oleh Pangeran Lazar dalam pertarungan di antara kuasa Kristian dan Uthmaniyyah pada tahun 1389. Pertempuran itu tetap sebagai gambaran orang awam yang berkekalan terhadap orang-orang Serbia dan selalu dianggap sebagai salah satu tiang di mana orang awam Serbia watak dibuat. Acara dan khayalan seperti itu diturunkan dari zaman lampau dan sering dilihat sebagai pusat watak orang Serbia. Ini ditingkatkan oleh pakar yang melarikan diri ke luar negeri untuk menjauhkan diri dari perbalahan. Sebilangan besar pakar ini menggambarkan budaya Serbia dengan semangat yang lebih patriotik dengan meninjau khayalan umum ini.

  • Hubungan antara kerakyatan dan persekutuan yang ketat juga berperanan penting dalam watak orang Serbia. Moto awam dinyatakan sebagai empat huruf C yang sangat besar pada setiap suku salib Orthodoks Serbia. Gambaran ini umumnya dilihat di seluruh Serbia dan di kawasan-kawasan lain yang dipenuhi orang Serbia di Yugoslavia sebelumnya, secara berkala sebagai lukisan semburan. Perkaitan antara keperibadian dan agama Serbia juga dibangun berdasarkan bahasa. Bahasa Serbia khas kerana biasanya ditulis dalam huruf Cyrillic mengikut urutan. Ini terjadi secara besar-besaran melalui sakramen yang ketat, yang merupakan tempat di mana bahasa Serbia tersusun. Bagi sesetengah orang, keyakinan dan bahasa Ortodoks Serbia mengenali Serbia dari negara jirannya.

    Humor dan 'Inat'

Humor adalah tipikal dari sikap orang Serbia. 'Inat' menyinggung gabungan ketabahan dan ketidakpatuhan dan selalu dikomunikasikan dengan humor. Sebilangan besar orang Serbia percaya bahawa ia adalah sifat yang baik yang mencerminkan solidariti seseorang walaupun ada banyak peluang. Satu gambaran mengenai inat adalah ketika penduduk Belgrade bertindak balas terhadap strategi jahat yang digunakan dalam perantaraan NATO pada tahun 1999 dengan mengadakan pertunjukan langsung dan memakai kemeja yang menunjukkan gambar objektif di punggung mereka.

  • Humor dan pepatah yang membosankan juga terkenal di seluruh Serbia. Pepatah umumnya terdiri daripada beberapa kalimat pendek dan tajam yang menggambarkan kenyataan secara langsung dan sering membosankan mengenai beberapa perkara atau perspektif sosial yang normal. Akhir-akhir ini, jenis humor ini telah membantu negara melalui perubahan selepas konflik. Modelnya adalah oleh penulis Serbia Rastko Zakic, yang menyusun semasa Perang Yugoslavia, “Kami akan melakukan yang terbaik agar tidak ada lagi pertikaian. Kami akan berhenti menjadi adik beradik ”.

Agama

Serbia secara formal adalah negara arus perdana, namun agama memiliki peranan besar sejauh menerangkan kualiti sosial dan keperibadian masyarakat banyak orang Serbia. Tanpa keraguan, sepanjang sejarah Serbia, terdapat hubungan dekat antara keperibadian etnik dan persekutuan yang ketat. Sebagai contoh, orang Serb (perhimpunan etnik terbesar di Serbia) sebahagian besarnya berkaitan dengan Ortodoks Timur. Sebagai tambahan untuk populasi, 84.6% mengenali sebagai Ortodoks Timur, sementara 5% membezakan sebagai Katolik, 3.1% membezakan sebagai Muslim, 1.0% mengiktiraf sebagai Protestan. Dari sisa penduduk, 0.8% berkaitan dengan agama lain, 1.1% membezakan sebagai skeptis dan 1.5% tidak menyatakan pergaulan ketat mereka.

Kekristianan Ortodoks Timur di Serbia

Walaupun kenyataan bahawa Serbia tidak memiliki agama otoritas, Ortodoks Timur memiliki pekerjaan yang sangat besar dan meyakinkan di mata masyarakat. Bagi setiap individu secara keseluruhan yang membezakan sebagai ciri agama Ortodoks yang lebih terkenal, kelayakan tempat suci pada umumnya terjadi seperti yang ditunjukkan oleh identiti. Dengan cara ini, di Serbia, Ortodoks Timur sering disebut sebagai Ortodoks Serbia. Mengenai Serbia, keperibadian awam sering dihubungkan dengan Gereja Ortodoks Serbia. Ditubuhkan pada tahun 1219, Gereja Ortodoks Serbia sering dianggap sebagai landasan yang bergabung dengan Serbia kontemporari dengan masa lalu yang telah lama dicatat. Sejak pemisahan Yugoslavia sebelumnya, jemaah sekali lagi menyaksikan pemulihan yang kukuh. Oleh kerana sebilangan besar keperibadian orang Serbia berkaitan dengan sejarah yang tegas, sebuah swat di sebuah bangunan jemaah sering diuraikan sebagai swat pada individu Serbia atau sistem.

  • Walaupun Gereja Ortodoks Serbia penting bagi sebilangan besar orang Serbia, terdapat banyak individu yang mempunyai keyakinan terpilih di dunia lain. Selepas itu, keyakinan yang berasal dari Gereja Ortodoks Serbia harus dipertimbangkan berdasarkan premis individu. Sebagai peraturan, banyak orang Serbia yang mapan menganggapnya sebagai bagian penting dari kehidupan ketat, sosial dan sosial mereka. Walau apa pun keyakinan dunia lain, lawatan ke gereja kejiranan seseorang semasa peristiwa-peristiwa penting, misalnya, Krismas dan Paskah adalah perkara biasa. Kuil-kuil Ortodoks Serbia sering dimuatkan dengan simbol-simbol, lukisan dinding dan ukiran kayu yang dilukis dengan jelas, di samping aroma kemenyan. Orang Serbia secara amnya akan mengikuti jadual Julian, di mana Krismas berlaku pada ketujuh Januari.

  • Bagi sebilangan orang Serbia, jam 'Slava' adalah peristiwa penting dalam keluarga. Slava merujuk kepada suatu peristiwa di mana orang yang dikasihi memberikan pengiktirafan kepada orang suci dermawan mereka dengan menyalakan lilin, memakan pelbagai jenis makanan yang unik dan melakukan adat istiadat yang berbeza. Sebilangan besar kelab dan persatuan Serbia juga mempunyai Slava mereka sendiri. Perayaan keluarga pada hari penyokong mereka yang suci diberikan bermula dari satu usia kemudian hingga yang berikutnya. Ia dipandang sebagai peristiwa paling penting bagi sebuah keluarga.

Keluarga

Dalam budaya Serbia, familija (keluarga) dan bantuan bersama antara individu sangat dihargai. Secara keseluruhannya diharapkan dapat menemui beberapa usia yang tinggal di bawah bumbung yang serupa. Datuk dan nenek selalu membantu menjaga cucu mereka sementara anak-anak menjaga anak-anak mereka ketika mereka meningkat usia. Sebilangan saudara-mara dalam keluarga yang lebih jauh berusaha untuk terus berhubung antara satu sama lain. Orang Serbia akan sering melihat sepupu mereka sebagai kerabat, pada tahap yang terhad memandangkan bahasa Serbia tidak mengenali sepupu dan saudara.

  • Aksioma Serbia, "Jauh dari mata, jauh dari hati" mencerminkan kecenderungan di kalangan orang Serbia untuk tetap dekat dengan keluarga mereka untuk tetap dekat dengan tulus. Contohnya, anak muda cenderung tidak didesak untuk berdikari atau keluar dari rumah. Sekiranya mereka berpindah, usia yang lebih muda sering tinggal dekat dengan ahli keluarga mereka. Sepatutnya keluarga Serbia mempunyai kesempatan atau sering mengunjungi keluarga mereka untuk mengikuti hubungan kekeluargaan.

Ketenteraan

Angkatan Bersenjata Serbia tunduk kepada Kementerian Pertahanan, dan terdiri dari Angkatan Darat dan Angkatan Udara. Walaupun negara yang terkurung daratan, Serbia mengusahakan River Flotilla yang memerhatikan sungai Danube, Sava, dan Tisza. Ketua Staf Am Serbia melapor kepada Menteri Pertahanan. Ketua Kakitangan dilantik oleh Presiden, yang merupakan Komandan-bos. Mulai tahun 2019, perbelanjaan perlindungan Serbia meningkat hingga $ 804 juta.

  • Biasanya bergantung pada sejumlah besar rekrut, Angkatan Bersenjata Serbia mengalami masa untuk mengurangi, membangun kembali dan profesional. Pendaftaran dibatalkan pada tahun 2011. Angkatan Bersenjata Serbia mempunyai 28.000 tentera dinamik, ditambah dengan "penyelamatan dinamik" yang berjumlah 20,000 individu dan "menahan diri" dengan sekitar 170,000.

  • Serbia mengambil bahagian dalam program Pelan Tindakan Perkongsian Individu NATO, namun tidak mempunyai tujuan untuk bergabung dengan NATO, kerana pemecatan terkenal yang kritikal, sebahagian besarnya merupakan tradisi pengeboman NATO di Yugoslavia pada tahun 1999. Ia adalah individu saksi mata dari Kolektif Sekuriti Pertubuhan Perjanjian (CSTO). Negara ini juga menandakan Pakta Kestabilan untuk Eropah Tenggara. Angkatan Bersenjata Serbia mengambil bahagian dalam beberapa misi penjaga perdamaian global, mengingat penempatan ke Lebanon, Cyprus, Pantai Gading, dan Liberia.

  • Serbia adalah pembuat dan pengeksport peralatan ketenteraan yang signifikan di daerah ini. Perdagangan perlindungan meningkat sehingga sekitar ### # 600 juta setiap tahun 2018. Perniagaan perlindungan telah mengalami perkembangan kritikal sepanjang jangka panjang dan terus berkembang secara konsisten.

  • Serbia adalah salah satu negara dengan jumlah senjata terbesar dalam jumlah anggota bukan tentera di planet ini.

Pasukan bola keranjang lelaki kebangsaan Serbia

Pasukan bola keranjang kebangsaan Serbia (Serbia Cyrillic: Кошаркашка репрезентација Србије, romanized: Košarkaška reprezentacija Srbije) menangani Serbia dalam persaingan bola keranjang antarabangsa dan dibatasi oleh Persekutuan Bola Keranjang Serbia. Serbia kini berada di kedudukan kelima dalam Peringkat Dunia FIBA.

Dari tahun 1992 hingga 2003, pasukan kebangsaan bermain dengan nama FR Yugoslavia dan dari tahun 2003 hingga 2006 dengan nama Serbia dan Montenegro dalam pertandingan antarabangsa. Berikutan penyampaian autonomi Montenegrin pada tahun 2006, Persekutuan Bola Keranjang Serbia memegang tempat Persekutuan Bola Keranjang Serbia dan Montenegro sebagai bahagian FIBA. Oleh itu, setiap hasil dan penghargaan dari tempoh ini berlaku oleh pasukan bola keranjang kebangsaan Serbia.

2014–2019: Zaman Perak

EuroBasket 2013, Ivković mundur dari kedudukan dan lobi bola keranjang Serbia terkenal Aleksandar Đorđević melangkah ke tempatnya.

  • Đorđević membawa pasukan ke hiasan perak di Piala Dunia FIBA ​​2014, di mana mereka tewas dalam perlawanan terakhir ke Amerika Syarikat. Pada EuroBasket 2015, pasukan kebangsaan melengkapkan di tempat keempat dengan satu-satunya kejohanan yang tewas dalam pusingan penyingkiran ke Lithuania dan dalam permainan hiasan gangsa ke Perancis.

  • Setelah memenangi Kejohanan Kelayakan Olimpik Dunia FIBA ​​2016 yang diadakan di Belgrade, pasukan kebangsaan memenangi hiasan perak di Olimpik Musim Panas 2016 di Rio de Janeiro, kalah pada perlawanan terakhir kepada pasukan Amerika Syarikat yang lazim.

  • Dengan kekurangan komandan pasukan Miloš Teodosić dan bintang yang sedang meningkat naik, Nikola Jokić, Bogdan Bogdanović muncul sebagai ketua pasukan di EuroBasket 2017. Pasukan kebangsaan memenangi anugerah perak ketiga dalam empat tahun selepas tewas kepada Goran Dragić yang memandu Slovenia dengan 93-85 di Akhir.

  • Menghadapi kerangka kemampuan tersendiri yang dipersembahkan oleh FIBA ​​untuk Piala Dunia FIBA ​​2019, pasukan kebangsaan harus bermain tanpa bahagian penting dan paling penting dalam hampir semua pertandingan kemampuan. Walaupun begitu, mereka hampir tidak mendapat tempat terakhir untuk Piala Dunia dalam kumpulan kemampuan pusingan kedua mereka. Sebelum menjulang Piala Dunia, pasukan kebangsaan Serbia dinobatkan sebagai pilihan utama untuk memenangi hadiah, namun akhirnya menjadi jengkel di suku akhir oleh Argentina. Dengan menang di Amerika Syarikat dan Republik Czech, mereka berada di tempat kelima. Menjelang akhir kejohanan, pelatih utama Đorđević menyatakan pilihannya untuk meninggalkan situasi berikutan enam tahun.

Soalan Lazim

1. Berapakah jumlah penduduk di Siberia?

Mereka menggunakan maklumat dari laporan klinikal, yang merangkumi 1491 sukarelawan: 737 wanita dan 754 lelaki.

2. Berapakah bahagian lelaki dan wanita di Serbia?

96.01 lelaki per 100 wanita

Bahagian lelaki dan wanita Serbia berada pada tahap 96.01 lelaki per 100 wanita pada tahun 2020, turun dari 96.14 lelaki per 100 wanita pada tahun 2015, ini adalah perbezaan 0.14%.

3. Untuk apa orang Serbia terkenal?

  • Slivovitza. Perancis mempunyai wain dan cheddarnya, sementara Serbia mempunyai cognac (rakija).

  • Vampir dan Paprika.

  • Novak Djoković Pasti anda harus tahu siapa Novak.

  • Pirot Kilim (Permaidani)

  • Slava.

  • Tesla.

  • Pesta Keluar.

  • Makanan Serbia.

4. Berapakah jumlah penduduk di Serbia 2021?

Penduduk Serbia sekarang adalah 8,699,784 pada hari Selasa, 27 Julai 2021, berdasarkan penjelasan Worldometer mengenai maklumat terkini PBB. Penduduk Serbia 2020 dinilai pada 8,737,371 individu pada pertengahan tahun seperti yang ditunjukkan oleh maklumat PBB. Penduduk Serbia sama dengan 0.11% dari keseluruhan jumlah penduduk.

5. Sebab apa Serbia begitu berbahaya?

Walaupun prinsip yang dirisaukan oleh para tamu adalah pencopet, perlu diperhatikan bahawa peratusan kejahatan di Serbia tinggi, kerana tindakan perhimpunan kesalahan yang diselaraskan, terus-menerus bertarung dengan wilayah yang tidak dapat disalahkan, dan perjuangan mereka selalu berakhir dengan kejahatan.

6. Adakah orang Serbia hebat?

Orang Serbia adalah antara 3 negara tertinggi di planet ini, dan perawakannya menarik bagi semua jenis orang. Begitu juga, masakan kebangsaan pada hakikatnya sangat baik dan berkhasiat, yang menjadikan individu kelihatan hebat juga (gigi padat, wajah yang sangat banyak dibuat dengan tulang pipi yang artikulasi dan rahang bawah).

7. Adakah Serbia terlalu ramai?

Sebilangan besar individu di Serbia tinggal di atau di sekitar wilayah metropolitan, namun kerana Serbia tidak terlalu besar negara sebagai peraturan, tidak banyak kawasan bandar yang besar.

8. Berapa jumlah orang Serbia di planet ini?

Terdapat lebih daripada 2 juta orang Serb diaspora di seluruh dunia; beberapa sumber meletakkan angka itu setinggi 4 juta.

9. Siapakah individu yang paling boros di Serbia?

Miroslav Mišković

Dia adalah individu utama dari Serbia untuk memasuki peringkat akhir ini. Pada tahun 2019, jumlah asetnya dinilai $ 4,8 bilion yang merupakan kenaikan besar dari tahun 2007.

10. Negara mana yang mempunyai lebih banyak wanita daripada lelaki?

nepal mempunyai populasi wanita terbesar, kira-kira 54.4% daripada lelaki.

Kesimpulannya

96.01 lelaki per 100 wanita

Bahagian lelaki dan wanita Serbia berada pada tahap 96.01 lelaki per 100 wanita pada tahun 2020, turun dari 96.14 lelaki per 100 wanita pada tahun 2015, ini adalah perbezaan 0.14%.

Lelaki di Serbia: Perubahan, Penentangan dan Cabaran menyelesaikan pusat perhatian dalam bidang lelaki dan korespondensi seks, termasuk hubungan kaki tangan, elemen hubungan keluarga, dan kesejahteraan utama dan mentaliti dan amalan lelaki yang berkaitan dengan kesejahteraan seksual. Laporan ini memberikan penemuan tinjauan yang menggunakan sistem International Men and Gender Equality Survey (GAMBAR) yang dibuat oleh Promundo dan International Center for Research on Women. Pemeriksaan kuantitatif dilakukan pada ujian perwakilan nasional 1060 lelaki dan 540 wanita, berumur 18-60 tahun, di Serbia. Segmen subjektif eksplorasi merangkumi 3 perjumpaan pusat dan 15 perjumpaan individu dari atas ke bawah dengan pelbagai perjumpaan ahli.

artikel berkaitan