Apa itu Serrano?

Lada serrano (Capsicum annuum) adalah sejenis lada rebus yang bermula di daerah-daerah yang landai dari keadaan Mexico di Puebla dan Hidalgo. Nama lada adalah sebutan untuk gunung (sierra) di daerah-daerah ini.

Lada serrano (articulated seh-RAH-noh) memang panas. Dengan kedudukan 5,000 hingga 15,000 unit Scoville pada skala panas rebusan, serranos lebih banyak kali mendesis daripada sepupu mereka, jalapeño.

(Jalapeños dinilai pada 2.000 hingga 5.000 unit. Dalam pemeriksaan, paprika manis mendapat nilai sifar sementara habañero yang terik telah digariskan pada 300.000 unit.)

Kotak kecil, langsing dan runcing ini boleh ditemui baru, dalam tin, atau dikeringkan di pasar dan kedai makanan etnik. Kering, serrano disebut stew seco.

Bila Membeli

Cari lada halus, tegas dan sempurna sepanjang 1 ½ inci. Seiring bertambahnya usia serrano, bayangannya berubah dari hijau yang indah menjadi merah menjadi kuning.

Menyimpan Petunjuk

Serranos baru mungkin disimpan selama seminggu di kabinet sayur peti sejuk anda. Lada juga boleh dipadatkan atau dikeringkan.

Penyediaan

Kulit yang langsing menjadikan lada mudah digunakan, bagaimanapun, pertimbangkan untuk memakai sarung tangan elastik atau plastik ketika berurusan dengan mereka untuk menjaga jarak strategik dari kulit atau mata yang mengganggu, atau basuh tangan anda sama sekali setelah menghubungi mereka. Untuk kurang fierness, benih mereka dan buangkan tulang rusuk dalam sebelum memasak.

Serrano vs Jalapeno: The Heat

Walaupun kedua-dua cili ini berada di bawah skala sederhana skala Scoville, terdapat perbezaan antara panas antara kedua-duanya. Serrano pada 10,000 - 23,000 unit panas Scoville boleh menjadi lebih banyak merokok berbanding jalapeño (2,500 - 8,000 SHU). Sejujurnya, serrano yang paling menyala boleh berkali-kali lebih panas daripada lada jalapeño paling ringan. Walau apa pun, secara normal anda berkemungkinan mengambil jurang pada perbezaan 3 kali dalam keadaan panas. Itu cukup untuk melindungi beberapa lelangit sensitif dari menaiki skala ke Serrano, namun sangat menghangatkan. Sekiranya jalapeño tidak cukup lama, serrano adalah kejutan yang luar biasa.

Rasa

Ini kedua-dua cili Mexico, dan mereka mempunyai rasa seperti lada yang setanding. Serrano mempunyai penyempurnaan yang lebih cemerlang, namun ada yang lain, sekiranya anda merasakan jalapeño (yang paling banyak), anda menyedari apa yang anda dapat dalam serrano. Itu adalah motivasi penting di sebalik mengapa lada jalapeño adalah pengganti serrano yang layak, di samping perbezaan aksesibilitas umum.

Serrano Peppers vs Jalapeno

Lada serrano adalah jumlah yang cukup besar seperti lada jalapeño yang terkenal, setanding dengan warna, tetapi lebih kecil, panjangnya sekitar 1 hingga 4 inci dan lebar dan lebar 1/2 inci. Mereka sebahagian besarnya berkembang antara 1 - 4 inci panjang dan sekitar 1/2 inci lebar tetapi mereka telah diketahui berkembang lebih lama.

Mereka adalah lada yang besar dan bukan keputusan yang paling sesuai untuk pengeringan, namun ia mungkin sudah selesai. Lada serrano bermula di wilayah Mexico Puebla dan Hidalgo, di daerah-daerah yang landai. Nama lada, serrano, benar-benar merujuk kepada pegunungan (sierra) di wilayah-wilayah tersebut.

Pengganti Lada Serrano

Lada serrano semakin banyak, tetapi kini sukar didapati. Oleh itu, apakah pengganti lada serrano yang menarik yang pada masa ini akan berfungsi dengan kebanyakan rancangan sekiranya peniaga anda yang berdekatan tidak menyampaikan rebusan kacang ini? Di sini kami memisahkan dua pilihan baru terbaik anda untuk memastikan masakan anda terus bergerak, dan satu boleh diakses hampir di semua tempat.

Sukar untuk dipercayai, tetapi itu benar. Rebusan kacang yang paling terkenal di planet ini adalah pengganti dinamit untuk serrano. Apa-apa tetapi sukar dijejaki (hampir setiap peniaga makanan menyampaikannya pada masa ini), tetapi lebih penting lagi mereka berkongsi rasa yang baru dan cemerlang. Kebolehpercayaan rasa formula anda secara umum akan sempurna, dengan satu kes khas - kehangatan.

Lada Jalapeño - sementara masih lada kehangatan sederhana (2.500 hingga 8.000 unit panas Scoville) - boleh mendekati kehangatan hingga beberapa kali lebih ringan daripada serrano (10,000 hingga 23,000 SHU). Sekiranya kehangatan sangat penting bagi anda, anda mungkin perlu memperbanyak jumlah stew yang diperlukan dalam formula untuk mengimbangi kekurangan. Pembahagi lada jalapeño lebih enak daripada serrano, jadi pertimbangkan bagaimana ini boleh mempengaruhi penggunaan dalam resipi anda. Anda mungkin perlu dadu untuk mengurangkan kontras permukaan.

Lada Serrano vs Lada Jalapeno

Sekiranya anda seorang kekasih makanan zesty, pada ketika itu, anda mungkin perlu menambahkan lebih banyak lada panas ke stok senjata anda. Lada serrano dan jalapeño berkongsi banyak untuk semua maksud dan tujuan tetapi pada masa yang sama adalah salah satu jenis dari pelbagai perspektif.

Kedua-duanya adalah lada Mexico. Tampaknya penampilannya sebanding, kerana kedua-duanya berukuran kecil dan berwarna hijau. Serrano lebih kecil daripada jalapeño. Jalapeños adalah salah satu lada yang paling terkenal dan terkenal, namun serranos yang menyerap dapat merangkumi selekoh rancangan pilihan anda.

Jalapeño biasanya digunakan dalam rancangan biasa. Ia benar-benar tidak panas seperti yang anda akan terima. Ia hanya dilihat sebagai cili pemanasan sederhana. Ia sedikit lebih besar daripada serrano dengan panjang 2.5 hingga 3 merangkak. Mereka dipetik dan dimakan semasa masih hijau dan belum siap sepenuhnya. Apabila siap, mereka akan menjadi merah.

Jalapeños bermula di Mexico tetapi sebaliknya, biasanya dikembangkan di Amerika Syarikat di New Mexico dan Texas. Nama itu berasal dari sebuah bandar Mexico di mana ia kerap dikembangkan, disebut Xalapa, Veracruz. Xalapa memiliki ejaan variasi "Jalapa."

Serrano adalah lada yang kurang terkenal. Lebih merokok daripada jalapeño dan luar biasa kerana menambah, lebih-lebih lagi, makanan ringan. Panjangnya sekitar 1 hingga 4 menjalar dan lebih ringan daripada jalapeño. Mereka dipetik dan dimakan ketika hijau namun boleh berwarna merah, oren, kuning, atau berwarna tanah. Mereka sangat panggang, dimasak wajan, atau disajikan baru sebagai tambahan.

Serranos bermula di Mexico dalam keadaan Puebla dan Hidalgo. Nama itu berasal dari "sierra," yang menandakan "gunung" dalam bahasa Sepanyol.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

Q. Bolehkah anda menggantikan Serrano dengan jalapeno?

A. Ketukan kehangatan: Serrano lada

Rebusan serrano adalah pengganti yang paling jelas untuk jalapeño yang boleh diakses. Mereka mempunyai profil rasa yang setanding dan mereka bahkan menyalin, dengan serrano menjadi lebih langsing di luar dan jalapeño menjadi lebih tebal. Perkara yang penting benar-benar dalam kehangatan.

Q. Lada apa yang paling dekat dengan Serrano?

A. Jalapeño lada

Pengganti lada serrano terbaik: lada Jalapeño

Sukar untuk dipercayai, tetapi itu benar. Rebusan yang paling terkenal di planet ini adalah pengganti serrano yang menakjubkan. Apa-apa tetapi sukar untuk dijejaki (hampir setiap peniaga menyampaikannya pada masa ini), namun lebih penting lagi, mereka berkongsi rasa baru yang hebat.

Q. Adakah lada serrano panas tanpa biji?

A. Serrano lada sering digunakan untuk menambah kehangatan salsas dan sos dan boleh digunakan dengan atau tanpa biji. Walaupun tidak boleh dilucutkan, lada ini harus didihkan sebelum ditambahkan ke dalam sos.

Q. Bolehkah anda makan lada serrano mentah?

A. Lada serrano sering dimakan mentah, baik dipotong atau digodam, dan dicampur menjadi salsas, pico de gallo, atau guacamole. Dimasak dalam pinggan seperti sup dan rebusan, lada mengambil rasa pelembab sambil menambahkan semangat. Cabai Serrano masin terkenal dalam makanan Vietnam dan Mexico.

Serrano V Jalapeno

Terdapat dua jenis lada yang tidak mendapat perhatian individu yang pantas: jalapeño dan serrano .

Jalapeños dan serrano berasal dari kawasan yang berlainan, mereka mempunyai tahap kepanasan yang berbeza dan berfungsi dengan baik dalam pelbagai resipi. Orang sering mengelirukan mereka kerana penampilan dan rasa yang serupa. Inilah sedikit sejarah dan petua sains , agar kita semua lebih memahami perbezaan antara serrano vs jalapeño paprika.

Perbezaan utama merangkumi perkara berikut:

1. Asal yang berbeza:

Serrano

Perkataan "Serrano" berasal dari perkataan Sepanyol "Sierra" atau pegunungan. Lada jenis ini tumbuh di ketinggian tinggi di pergunungan Mexico, Hidalgo dan Puebla.

Jalapeño

Kata "Jalapeno" berasal dari kata "Jalapa" atau "Xalapa" . Ia adalah perkataan asal Nahuatl dan ahli keluarga bahasa Aztec.

2. Saiz yang berbeza:

Mereka mempunyai bentuk yang hampir sama tetapi berbeza dari segi ukuran.

Serrano

  • Lada serrano biasanya panjangnya 1 hingga 2 inci .
  • Mereka tidak masak ketika berwarna hijau tetapi masih boleh dimakan sebelum matang sepenuhnya.
  • Lada serrano masak menjadi warna oren, kuning, dan coklat yang cerah.

Jalapeño

  • Lada Jalapeño umumnya panjangnya 2 hingga 3 inci.
  • Mereka biasanya dimakan ketika mereka berwarna hijau.
  • Apabila mereka masak, mereka bertukar warna pelbagai warna merah, oren, atau kuning.

3. Perbezaan rasa:

Ukuran haba yang disebut Unit Scoville digunakan untuk menilai kepanasan lada. Ini berdasarkan kepekatan sebatian kimia yang disebut capsaicin yang terdapat dalam lada. Jadi berdasarkan kepekatan capsaicin:

Serrano

Jam lada Serrano pada 10.000 hingga 20.000 Unit Panas Scoville (SHU)

Jalapeño

Lada Jalapeño mempunyai peringkat 2,500 hingga 10,000 SHU.

Catatan:

Kepedasan setiap lada bergantung pada pelbagai faktor, seperti pematangan dan cahaya matahari langsung, tetapi umumnya lada serrano kira-kira lima kali lebih pedas daripada jalapeños.

Petua memilih lada yang baik:

Sebilangan lada tumbuh dengan garis putih dan bintik-bintik, seperti stretch mark yang berlari ke arah panjang lada seiring bertambahnya usia. Tanda regangan juga menunjukkan jumlah tekanan yang ditanggung oleh tanaman lada. Tanaman lada yang tertekan, menyebabkan tanah kering di antara penyiraman yang jarang terjadi, nampaknya memberi kesan pada panas lada. Semakin tua lada, dan semakin tertekan tanaman, semakin banyak garis putih yang akan anda lihat, dan semakin panas lada. Lada yang lebih halus, lebih muda, kurang tertekan, dan lebih ringan.

SIAPA YANG PANAS: Serrano ATAU Jalapeno?

Faktor rasa pedas dari dua jenis lada ini bergantung pada ukuran panas yang disebut Unit Scoville yang digunakan untuk menilai kepanasan lada. Panas ini diukur berdasarkan kepekatan sebatian kimia yang disebut capsaicin yang terdapat dalam lada.

Kepekatan capsaicin serrano adalah 3-4 kali lebih tinggi daripada jalapeno yang menerangkan dengan jelas lada mana yang lebih pedas.

Tetapi harus diperhatikan bahawa kepekatannya juga bergantung pada faktor persekitaran , tahap masak, warna lada dll.

Bagaimana memasak dengan lada Serrano?

Minat makanan pedas adalah topik kontroversi bagi orang yang memandang serius rasa. Beberapa perkara boleh membahagikan makanan lebih daripada perasa pedas seperti sos panas dan hidangan seperti ayam panas Nashville.

Banyak orang benar-benar menikmati makanan pedas, dan banyak yang dapat bertoleransi dengan makanan yang "lebih panas" daripada yang lain. Jadi rempah adalah bahagian penting dari hidangan kami. Serrano adalah salah satu lada yang paling digemari oleh rempah-rempah di sini adalah bagaimana anda boleh menggunakannya dalam eksperimen memasak anda bergantung pada tahap "tahan panas" anda.

Prosedur:

  • Lada serrano membungkus panas yang serius dan pelbagai cabai sekitar 5 kali lebih panas daripada jalapeno rata-rata.
  • Basuh tangan dan semua permukaan pemotong dengan bersih setelah mengendalikan cabai.
  • Oleh kerana banyak haba lada tertumpu pada biji, jadi penyemaian akan mengurangkan panasnya.
  • Potong tulang rusuk berserat di dalam lada untuk mengelakkan bahagian lada yang paling panas.
  • Kemudian anda boleh menambahkannya dengan hidangan yang anda mahu memasak.
  • Lada serrano ditambahkan ke dalam pelbagai sos, salsas dan lain-lain. Ia lazat dalam masakan Thai dan Vietnam serta masakan Mexico dan Barat Daya.
  • Mereka tidak perlu dikupas kerana kulitnya yang nipis, tetapi sering dipanggang untuk menjinakkan intensiti kepanasan mereka dan untuk menambahkan sedikit rasa manis pada rasa mereka.
  • Serranoes juga boleh jeruk agak berjaya.
  • Serrano segar adalah bintang dalam salsas, sering digabungkan dengan buah seperti mangga, nanas atau pic dll.

Langkah berjaga-berjaga:

  • Semasa menyediakan serrano berhati-hati untuk melindungi kulit dan mata anda dari minyak lada yang menjengkelkan.
  • Pakai sarung tangan sambil memotong dan menyemai cabai untuk mengelakkan minyak kaustik membakar hujung jari anda.
  • Basuh tangan dan semua permukaan pemotong dengan bersih setelah mengendalikan cabai.

Serrano Vs. Habanero: Mana yang lebih panas?

Habanero:

Lada habanero adalah lada cili kecil yang panas dan panas. Ia tumbuh di Mexico dan bahagian lain di Amerika Latin serta di Amerika Syarikat . Lada habanero pendek dan berjongkok dengan kulit nipis dan biasanya berwarna oren atau merah. Lada Habanero mempunyai rasa sedikit buah. Ia mencatatkan antara 100,000 dan 350,000 unit panas Scoville pada Skala Skoville.

Habanero lebih panas

Habanero dan serrano bahkan tidak dekat dengan tahap kepedasan kerana habanero mempunyai haba luar biasa yang terkandung di dalamnya.

Sebab:

Lada cili cenderung menjadi lebih panas kerana semakin kecil dan habaneros biasanya agak kecil. Habaneros mempunyai kepekatan capsaicin yang kira-kira sepuluh kali lebih tinggi daripada serrano.

Habanero Vs. Jalapeño

  • Jalapeño adalah lada cili hijau yang panjang dan langsing yang mungkin berubah menjadi merah jika dibiarkan terlalu lama di tanaman, yang hampir bertentangan dengan habanero oren yang bulat dan bulat.
  • Berbanding dengan habanero, lada jalapeño agak panas di tengah jalan.
  • Lada habanero boleh menjadi 100 kali lebih panas daripada jalapeño.

SERRANO VS JALAPENO

Orang yang suka rempah sangat bersemangat untuk belajar tentang pelbagai jenis rempah dari daerah lain. Jalapenos dan Serrano adalah dua rempah yang berbeza yang berasal dari kawasan yang berlainan dan mempunyai tahap kepanasan yang berbeza. Oleh kerana kedua-duanya kelihatan serupa orang menjadi keliru di antara mereka. Kedua-dua Serrano dan jalapeno adalah produk Mexico, tetapi ia tumbuh di bahagian yang berlainan di negeri ini. Serrano tumbuh di kawasan pergunungan di Mexico seperti Hidalgo dan Puebla. Sebaliknya jalapenos ditanam di Veracruz; ini adalah tempat penanaman secara tradisional.

Perbezaan utama antara kedua rempah:

Walaupun kebanyakan orang keliru antara kedua rempah tersebut, masih terdapat sedikit perbezaan yang ketara antara keduanya. Jalapenos biasanya dilihat berukuran 2-3 inci dan biasanya dimakan ketika berwarna hijau. Mereka sering bertukar warna setelah mula masak menjadi oren, merah atau kuning. Manakala lada Serrano biasanya berukuran 1-2 inci dan juga boleh dimakan begitu masak. Setelah lada Serrano masak, mereka berubah warna dari hijau menjadi oren, kuning atau coklat.

Lada mana yang lebih panas daripada yang lain?

Untuk mengukur tahap rempah lada terdapat satu unit bernama Scoville Unit yang digunakan untuk memeriksa tahap kepanasan pada setiap lada yang membantu dalam menentukan lada mana yang lebih panas daripada yang lain. Jalapenos terdiri dari peringkat 2500 hingga 10000 scoville unit (SU) sedangkan, Serrano lada mempunyai rating 10000-20000 scoville unit (SU). Bukan hanya ini tetapi ada juga faktor lain yang mempengaruhi tahap rempah setiap lada seperti masak dan adakah rempah itu tumbuh di bawah sinar matahari langsung atau tidak. Tetapi secara keseluruhan jika kedua-dua lada itu dibandingkan, lada Serrano terdiri daripada kadar rempah lima kali lebih banyak daripada jalapenos.

Memutuskan bila hendak menggunakan lada mana?

Soalan ini bergantung sepenuhnya pada pilihan seseorang . Faktor pertama yang harus dipertimbangkan adalah toleransi rempah seseorang. Sekiranya seseorang gemar makan makanan pedas maka lada Serrano adalah pilihan yang sangat baik untuk orang itu. Sedangkan, jalapenos sedikit kurang pedas dan disukai oleh orang yang tidak tahan dengan tahap panas yang tinggi dalam makanan mereka. Faktor kedua yang mesti diambil kira adalah jenis makanan yang dimasak atau dimakan oleh seseorang. Sekiranya makanan yang harus disediakan akan dimakan dalam bentuk mentah atau terdiri daripada sebilangan besar lada, jalapenos akan menjadi pilihan yang baik untuk hidangan itu.

Bolehkah lada Jalapeno dan Serrano menjadi pengganti satu sama lain?

Jawapan yang jelas untuk soalan ini adalah ya! Oleh kerana kedua-dua lada ini mempunyai penampilan dan rasa yang serupa, banyak orang menggantikan lada Serrano sebagai jalapeno dan sebaliknya. Walaupun kadar rempah lada Serrano lebih tinggi daripada jalapenos, mereka dapat dengan mudah diganti satu sama lain dengan mengingat tahap rempah.

Serrano berbanding Jalapeno

Sekiranya anda seorang kekasih makanan panas, anda mungkin perlu menambahkan lebih banyak lada panas ke kedai senjata anda. Lada serrano dan jalapeño mempunyai banyak cakap tetapi pada masa yang sama sangat luar biasa dari pelbagai perspektif.

Kedua-duanya adalah lada Mexico. Tampaknya penampilannya sebanding, kerana kedua-duanya berukuran kecil dan berwarna hijau. Serrano lebih sederhana daripada jalapeño. Jalapeños mungkin paprika yang paling terkenal dan terkenal, namun serranos yang menyerap dapat merangkumi selekoh rancangan # 1 anda .

Mengenai Jalapeño

Jalapeño selalu digunakan dalam rancangan biasa. Ia benar-benar tidak panas seperti yang anda akan terima. Ia hanya dilihat sebagai cili pemanasan sederhana. Ia sedikit lebih besar daripada serrano dengan panjang 2.5 hingga 3 merangkak. Mereka dipetik dan dimakan semasa masih hijau dan belum siap sepenuhnya. Apabila siap, mereka akan menjadi merah.

Jalapeños bermula di Mexico tetapi sebaliknya biasanya diisi di Amerika Syarikat di New Mexico dan Texas. Nama itu berasal dari sebuah bandar Mexico di mana ia sering dikembangkan, dipanggil Xalapa, Veracruz. Xalapa memiliki ejaan variasi "jalapa."

Mengenai Serrano

Serrano adalah lada yang kurang terkenal. Ini lebih panas daripada jalapeño dan sangat luar biasa kerana menambahkan lebih banyak tendangan ke sumber makanan yang berapi-api. Panjangnya sekitar 1 hingga 4 merangkak dan lebih sederhana daripada jalapeño. Mereka dipetik dan dimakan ketika hijau namun boleh berwarna merah, oren, kuning atau bersahaja. Ikan bakar yang luar biasa, kuali dimasak atau disajikan baru sebagai topping.

Serranos bermula di Mexico di wilayah berbatu Puebla dan Hidalgo. Nama itu berasal dari "sierra," yang menandakan "gunung" dalam bahasa Sepanyol.

Adakah Serrano atau Jalapeño Lebih Panas?

Sejumlah individu terus memikirkan sama ada serrano atau jalapeño lada lebih panas. Kedua-dua lada itu berada di bawah kehangatan sederhana pada skala Scoville. Walaupun lada jalapeño panas, serrano sememangnya lebih sedap. Jalapeño ialah 2.500 hingga 8.000 unit haba Scoville, sementara serrano adalah 10.000 hingga 23.000 unit haba Scoville. Semua perkara yang dipertimbangkan, serrano berkali-kali lebih sedap daripada jalapeño.

Lada yang paling mendesis adalah Carolina Reaper, diikuti oleh Trinidad Moruga Scorpion, Trinidad Scorpion "Butch T," the Naga Viper, New Mexico Scorpion dan Bhut Jolokia, atau disebut lada hantu. Makan dengan berhati-hati!

Di mana Haba Berasal Dari

Anda mungkin mempertimbangkan apa yang secara terang-terangan menjadikan lada ini begitu panas. Capsaicin adalah penyesuaian dinamik pada lada yang memberi mereka kualiti berapi. Sebilangan besar capsaicin terdapat dalam inti dan biji lada rebus. Bahannya adalah filem yang terletak di dalam titik fokus lada yang disertakan oleh biji. Sebilangan capsaicin juga terdapat dalam bahan tersebut.

Untuk membuat rancangan yang lebih ringan, gosok biji dan zatnya. Sebagai garis panduan yang boleh dipercayai, semakin lada sederhana, semakin menyala.

Manfaat Sihat

Kedua-dua lada rendah kalori, hanya sekitar 35. Mereka adalah sumber serat makanan yang baik. Mereka mengandungi nutrien A, B6 dan C sama seperti zat besi dan magnesium. Beberapa kumpulan menggunakan capsaicin sebagai penambahbaikan untuk kelebihan perubatannya dan ciri-ciri agen pencegah barah.

Idea Formula

Anda boleh menggunakan lada serrano atau lada jalapeño secara praktikal sebaliknya. Serranos dapat mengisi untuk jalapeños untuk meningkatkan kehangatan dalam rancangan di mana anda biasanya akan menggunakan jalapeños. Anda boleh menggunakan serrano atau jalapeno dalam guacamole, salsa, nasi atau sos panas. Keputusan bergantung pada seberapa panas yang anda perlukan. Cukup beri perhatian kepada pengunjung anda sebelum mereka mencubanya!

Anaheim lawan jalapeño

Apakah Perbezaan Antara Cabai Hijau dan Lada Jalapeno Hijau?

Lada (Capsicum annuum) dibahagikan kepada dua pertemuan penting - lada manis dan lada panas. Lada manis mempunyai pembahagi tebal, enak dan rasa manis, sementara lada panas mempunyai pembahagi yang lebih langsing dan rasa tajam yang berapi. Rasa ini dihasilkan oleh alkaloid capsaicin, yang dihasilkan dalam filem produk semula jadi. Secara organik, tidak ada perbezaan antara jalapenos dan lada kacang. Walaupun begitu, tukang masak rumah akan menasihati anda bahawa terdapat pilihan yang berbeza dari segi rasa, ukuran dan penggunaan masakan.

Nama

Bancuhan kacang hijau menggabungkan semua lada hijau yang panas, termasuk "Anaheim" (Capsicum annuum "Anaheim"), "Jalapeno" (Capsicum annuum "Jalapeno") dan "Cayenne" (Capsicum annuum "Cayenne"). Sebenarnya, tidak ada perbezaan antara rebusan hijau dan jalapeno. Bagaimanapun, banyak penggemar rebus menyinggung paprika New Mexico yang besar dan lembut, misalnya, "Anaheim" ketika mereka menggunakan istilah rebusan hijau. Chili ini digunakan untuk membuat rebusan kacang hijau dan chili kalengan. Oleh kerana chile ini sangat lembut, mereka dapat digunakan dalam jumlah besar dalam rencana. Jalapenos memiliki lebih banyak kehangatan dan mereka sering digunakan sebagai saus, sebagai lawan dari penyediaan utama.

Kehangatan

Perbezaan ketara antara cili hijau dan jalapenos adalah kehangatannya. Pergeseran kehangatan, bergantung pada macam-macam rebusan, iklim dan keadaan berkembang, namun ketika semua dikatakan selesai, jalapenos pada dasarnya lebih mendesis daripada cabai hijau. Skala haba Scoville menganggarkan darjah capsaicinoid dalam lada, memberikan anggaran logik mengenai panas rebusan. Jalapenos mempunyai tempat dalam kisaran 2.500 dan 5.000 unit Scoville, dan mengukur 5 dari 10 panas. Rebusan "Anaheim" hanya 2 atau 3 pada skala. Namun, Jalapenos bukanlah cabai yang paling hebat. Lada "Habanero" (Capsicum annuum "Habanero") memiliki hingga 300,000 unit Scoville dan memberi nilai 10 pada skala kehangatan.

Saiz

Perbezaan lain antara cabai hijau biasa, misalnya, "Anaheim" dan "NuMex Big Jim" (Capsicum annuum "NuMex Big Jim") dan paprika "Jalapeno" adalah ukurannya. Cabai hijau sangat besar, berkembang hingga 6 inci, dengan bentuk tersumbat yang membatasi ke hujungnya. "Jalapenos" sedikit, jarang berkembang lebih dari 3 inci. Mereka mempunyai bentuk yang lebih terhad secara konsisten.

Pembayang

Cabai hijau secara amnya dibiarkan tinggal di kilang sehingga mereka mula berubah menjadi merah sepenuhnya. Sekarang dan lagi, mereka dibenarkan tinggal di kilang sehingga benar-benar merah atau bahkan kering. Jalapenos pada umumnya dikumpulkan ketika berwarna hijau dan tegas, walaupun kadangkala mereka dewasa hingga merah. Hasil perniagaan cili hijau dikumpulkan dengan tangan; jalapenos umumnya mesin dituai.

Gunakan

Cabai hijau biasanya dibakar sebelum digunakan. Broiling ini menggelapkan kulit, yang kemudian dikeluarkan, dan memberikan rasa berasap ke rebusan kacang. Jalapenos boleh dimasak, tetapi mereka sering dicincang baru dan dibuang ke dalam salsas dan sos atau disembuhkan.

Membangunkan Keadaan

Cabai hijau dan jalapenos dipesan dalam keluarga yang serupa dan mereka mempunyai keperluan berkembang yang tidak dapat dibezakan. Kedua-duanya memerlukan enam hingga lapan jam cahaya matahari penuh setiap hari, sama seperti tanah tanah ringan. Chiles memerlukan penyiraman biasa untuk menjaga agar kotoran dapat diandalkan dengan perlahan sehingga merayap di bawah permukaan kotoran. Mereka juga memerlukan tanah yang kaya. Campurkan ¼ cawan 10-10-10 kompos ke dalam kotoran setiap 100 kaki persegi tanah pada waktu penanaman. Siarkan baja tambahan 1/8 cawan 10-10-10 untuk setiap 100 kaki persegi penanaman setelah chili mulai mekar dan masing-masing dua hingga kira-kira sebulan dari saat itu.

Perbezaan Antara Serrano dan jalapeno

Tidak ada ketidakpastian individu suka makanan panas. Tidak kira sama ada dari kuah panas atau lada zesty, terdapat pelbagai pendekatan untuk memperluaskan tahap kehangatan dalam hidangan apa pun. Berkenaan dengan lada, mudah untuk mengetahui perbezaan antara yang biasa seperti lada buncis, poblanos dan habaneros. Walau apa pun, berkaitan dengan lada serrano dan jalapeño, ia agak membingungkan.

Rasa dan ukurannya sangat setanding antara keduanya, namun tahap kehangatannya unik. Itu tidak bermaksud bahawa anda tidak dapat menggunakan lada panas ini secara timbal balik. Sebagai contoh, sekiranya anda mengikuti formula yang memerlukan serrano paprika, namun anda cukup bersedia untuk menemui lada jalapeño di pasar raya, jangan khawatir. Jangan ragu untuk menggunakan jalapeños!

Oleh itu, apakah perbezaan sebenar antara serranos berbanding jalapeños? Inilah yang perlu anda fikirkan mengenai dua lada ini

Lada serrano

Lada serrano diisi di Mexico dan panjangnya biasanya 1 hingga 2 inci. Lada serrano yang belum dimasak, tetapi sangat enak berwarna hijau dan serranos siap terdapat dalam warna kuning, oren, merah dan bersahaja.

Lada dinilai menggunakan Unit Scoville dan lada serrano tidak ada kepastian pada kehangatan. Datang pada 10,000-23,000 Unit Panas Scoville dan 3-4 kali lebih cerah daripada jalapeños, serranos mungkin kelihatan sangat kecil dari perspektif luaran, namun akan memberi anda kehangatan yang anda gemari. Seperti yang dirujuk sebelumnya, anda boleh menggantikan lada serrano dengan lada jalapeño, ingatlah untuk mengurangkan ukuran serrano kerana ia lebih sedap.

PEJABAT JALAPEÑO

Jalapeños juga diisi di Mexico, namun sangat mudah dijumpai di pasar raya di seluruh Amerika Syarikat. Lada Jalapeño berukuran sekitar 2-3 inci dan biasanya dimakan ketika berwarna hijau. Apabila dibenarkan untuk menua, anda akan melihatnya dalam warna merah, oren atau kuning.

Lada Jalapeño lebih ringan daripada lada serrano dengan penilaian Scoville 3,500-8,000. Jalapeños adalah lada zesty yang luar biasa secara keseluruhan untuk digunakan dalam banyak rancangan sekiranya anda memerlukan tahap kehangatan, namun tidak dengan cara yang mengejutkan.

Ingat bahawa dalam kebanyakan lada panas, capsaicin, sebatian dalam lada rebus kacang yang memberikan kehangatan dan rasa terdapat pada inti dan biji lada. Sejauh ini, jika ini tidak menyusahkan anda, tidak ada alasan yang kuat untuk menghilangkan perkara-perkara tersebut sekiranya anda menghargai tambahan kehangatan

SERRANO VS. HABANERO: SIAPA YANG PANAS?

Habaneros pastinya lebih sedap daripada lada serrano, dan ini sudah pasti!

Anda boleh menggunakan jalapenos dan serranos sebaliknya kerana fakta bahawa mereka sangat perbandingan, tetapi jangan lakukan itu dengan habaneros!

Kenapa? Oleh kerana lada rebus pada umumnya akan lebih mendesis kerana mereka lebih sederhana dan habaneros biasanya kecil:

Sekiranya pasar berdekatan anda menyampaikan habaneros, biasanya anda akan menjumpainya berhampiran dengan lada rebus kacang baru di bahagian hasil. Beli yang mempunyai kulit yang kaku - sekiranya berkerut atau lembut mereka berada di atas bukit.

Perhatikan bahawa beberapa kumpulan akan menggunakan sarung tangan ketika berurusan dengan lada rebus kacang panas, terutama habaneros. Sekiranya anda mengelakkan sarung tangan pastikan untuk memberi tangan (dan pisau) pelembutan yang baik kemudian - dan berhati-hati untuk tidak menghubungi mata atau hidung semasa berurusan dengan mereka atau anda akan mendapat varian mandi lada yang dibuat khas arah anda!

Sebagai hasil daripada kehangatan mereka yang lebih ringan, saya pasti akan menggunakan lada serrano dalam masakan biasa saya.

Sebagai contoh, anda boleh menggunakan serranos untuk menyiapkan Salsa Verde yang ringkas dan memuaskan:

Lebih-lebih lagi, saya pasti akan menggunakan habaneros apabila diperlukan kehangatan, seperti dalam formula Habanero Hot Sauce ini:

Kedua-dua lada kacang adalah alternatif yang luar biasa untuk ditambahkan ke stok senjata dapur sekiranya anda berbeza dengan mereka, jadi berhati-hatilah!

Simpan dalam paket Ziploc atau plastik di dalam peti sejuk dan ia akan disimpan selama 14 hari.