Salah satu perdebatan utama di kalangan komuniti permainan adalah sama ada komputer riba atau PC lebih baik untuk permainan. Mereka yang lebih gemar komputer riba menghadirkan kelebihan permainan mewah dengan mudah dibawa. Sebaliknya, pemuja PC permainan menyebut ciri yang paling menonjol; iaitu peningkatan kemampuan. Inilah yang perlu anda ketahui bila anda ingin memilih antara komputer riba permainan dan PC permainan untuk permainan kelas atas:

Persembahan

Sekiranya komputer riba permainan Core i7 diuji terhadap PC permainan yang serupa, PC akan dapat mengalahkan ini kerana perbezaan harga. Parut ASUS ROG Strix 17, HP OMEN 15, Lenovo Legion 5, dan lain-lain adalah beberapa pilihan yang memberikan prestasi yang luar biasa. Sebaliknya, anda boleh mendapatkan PC permainan dengan harga lebih murah daripada komputer riba yang serupa.

Dan apabila ini ditambah dengan pilihan peningkatan PC, pilihan menjadi lebih jelas. Oleh itu, jika anda mempunyai anggaran, anda pasti ingin memilih PC permainan Core i7 dan bukannya komputer riba.

Paparan

Satu kelebihan dengan komputer riba adalah bahawa walaupun anda tidak menyiapkannya untuk permainan kelas atas, anda masih mempunyai sesuatu yang akan terus bermain. Membandingkan komputer riba dan komputer kelas pertengahan untuk permainan, memilih komputer riba akan menjadi pilihan yang tepat kerana anda mendapatkan semua dalam satu persediaan. Anda mendapat skrin paparan dengan kadar penyegaran sekurang-kurangnya 60 Hz. Belum lagi anda dapat membawanya ke mana sahaja, yang merupakan titik tambah utama untuk komputer riba permainan. Tetapi sekali lagi, jika anda merancang untuk bermain permainan kelas atas, maka tidak ada gunanya bermain di layar 15 "yang membosankan. Oleh itu, PC permainan memimpin di sini juga.

Belanjawan

Di sinilah tamparan terakhir untuk komputer riba permainan dapat dibuat. Peminat PC mendakwa bahawa membuat PC untuk permainan jauh lebih mudah dan lebih murah daripada membeli komputer riba tingkat tinggi. Oleh itu, PC permainan seperti HP OMEN 875, ASUS ROG Strix GT15, Lenovo Legion T730, dan lain-lain hadir dengan spesifikasi yang menarik, dengan harga yang berpatutan. Mengingat harga monitor permainan, yang mungkin akan anda perolehi dengan komputer riba, PC akan tetap membuktikan pilihan yang optimum untuk keperluan permainan anda.

Kebolehtingkatkan & Panas

Tidak dapat dinafikan; PC permainan lebih mudah ditingkatkan dan menawarkan penyelesaian haba yang jauh lebih baik daripada komputer riba permainan. Bagaimana jika anda baru sahaja membeli komputer riba dan versi GPU seterusnya yang dikeluarkan oleh komputer riba selepas seminggu, anda mungkin akan memaki hamun anda kerana tidak menunggu. Itulah sebabnya memilih PC permainan akan menjadi pilihan yang baik untuk keperluan anda kerana anda tidak perlu risau untuk meningkatkan PC dengan spesifikasi terkini.

Bagi masalah panas, komputer riba permainan paling banyak mengalami masalah ini. Anda boleh menambahkan penyejukan cecair dan kipas tambahan ke PC dengan mudah tetapi tidak dapat melakukan pengubahsuaian seperti itu dengan komputer riba.

Pokoknya

Bermain permainan kelas atas bermaksud anda memerlukan spesifikasi mewah. Komputer riba permainan akan dikenakan dua kali ganda kos PC permainan dengan spesifikasi serupa tanpa pilihan peningkatan. Oleh itu, jika anda mencari jawapan, maka lebih baik anda mencari PC permainan daripada komputer riba permainan. Bukan hanya dilengkapi dengan spesifikasi yang lebih baik, tetapi anda akan merasa jauh lebih murah dan boleh meningkatkannya kemudian jika diperlukan. Anda bahkan tidak perlu bimbang tentang mudah alih kerana banyak PC dalam saiz ringkas yang boleh anda bawa. Tetapi jelas, anda memerlukan persediaan yang lengkap, yang bukan merupakan masalah utama.