Kad Sim vs Kad SD? Kad SIM berasal dari penyedia telefon bimbit anda, dan inilah yang memberikan nombor telefon anda ke peranti. Kad SD boleh dibeli sebagai aksesori dan menyimpan data luaran anda seperti foto, lagu, video, aplikasi, dokumen, dll.

Kad Sim vs Kad SD

Kad SIM

SIM adalah singkatan dari "modul identiti pelanggan". Ini adalah kad kecil yang dikeluarkan oleh penyedia perkhidmatan mudah alih yang membolehkan peranti berfungsi di rangkaian mudah alih dan menyambung ke peranti lain dalam rangkaian.

Kad ini diperlukan untuk band pintar dan jam tangan yang lain untuk menerima panggilan dan mesej teks. Beberapa aplikasi seperti pedometer dan penggera pada peranti ini tetap berfungsi tanpa kad SIM, tetapi peranti tidak akan berfungsi sepenuhnya, kerana ia tidak akan memberitahu anda ketika anda menerima panggilan atau mesej.

:small_blue_diamond: Fungsi Kad SIM:

Di bawah ini dinyatakan beberapa fungsi kad sim iaitu:

:black_small_square: Kad SIM adalah cip kecil yang mengandungi semua maklumat yang diperlukan untuk menghubungkan telefon anda ke rangkaian mudah alih.

:black_small_square: Kad SIM mengandungi nombor elektronik, yang mengenal pasti secara berasingan dan selamat.

:black_small_square: Apabila anda memasukkan SIM ke dalam telefon bimbit anda, ia akan menghantar ID uniknya ke menara terdekat sehingga anda dapat membuat panggilan atau menggunakan perkhidmatan data .

:black_small_square: Apabila anda menukar telefon bimbit anda, semua kenalan dan maklumat lain dari telefon lama anda akan dipindahkan ke yang baru kerana disimpan di memori kad SIM.

:black_small_square: Anda juga boleh menyimpan dokumen penting seperti pasport atau lesen memandu pada kad microSD yang tertanam di telefon pintar.

Kad SD

SD adalah singkatan dari "Secure Digital" setelah organisasi menetapkan standard untuk kad memori. Kad-kad ini menggunakan memori kilat untuk meningkatkan kapasiti simpanan peranti anda dan meningkatkan jumlah dan ukuran data yang akan disimpan oleh peranti pintar anda.

SD, TF, TransFlash, microSD dan nama lain digunakan untuk menggambarkan storan atau kad memori. Kad SD dan TF sering dapat digunakan secara berbeza, kecuali GPS, Bluetooth dan alat Komunikasi Medan Dekat. Kad TF tidak boleh melakukan ini bukan memory- tugas , jadi jika peranti anda menggunakan fungsi-fungsi ini, anda mungkin perlu kad SD.

Kad SD

:small_blue_diamond: Fungsi Kad SD:

:black_small_square: Kad SD boleh digunakan di telefon, tablet, kamera, komputer riba, atau konsol permainan video anda.

:black_small_square: Kad SD lebih kecil dan mudah alih.

:black_small_square: Kad SD digunakan untuk menyimpan data, seperti foto atau video.

:black_small_square: Sekiranya anda ingin memindahkan fail dari satu peranti ke peranti lain menggunakan kabel USB (atau tanpa wayar), anda memerlukan penyesuai yang serasi dengan kedua-dua port tersebut.

:black_small_square: Terdapat pelbagai jenis kad SD; ada yang mempunyai lebih banyak ruang simpanan berbanding yang lain.

:black_small_square: Harga kad SD bergantung pada saiznya dan berapa banyak memori yang dimilikinya.

Variasi antara Kad SIM dan Kad SD:

:black_small_square: Kad SIM digunakan untuk telefon bimbit dan tablet, sementara kad SD digunakan untuk kamera

:black_small_square: Kad SIM menyimpan kenalan dan mesej, tetapi kad SD tidak sama

:black_small_square: Anda boleh mengganti kad SIM yang rosak atau hilang dengan syarikat telefon yang sama seperti sebelumnya, tetapi bukan kad SD.

:black_small_square: Sekiranya anda ingin menggunakan pelan data lama anda pada peranti baru, anda perlu memindahkannya dari kad SIM lama ke kad SIM baru.

:black_small_square: Saiz kad SD lebih besar daripada kad SIM kerana menyimpan lebih banyak data.

:black_small_square: MicroSD lebih kecil daripada kedua-dua kad memori bersaiz standard .

Adakah kad SIM sama dengan Kad SD?

Kad Sim tidak sama dengan kad SD. Kad Sim dan Kad SD mempunyai tujuan yang berbeza dalam peranti anda. Kad Sim digunakan apabila anda perlu menyambung ke rangkaian mudah alih dan membuat panggilan telefon. Kad SD mempunyai simpanan tambahan untuk peranti, jadi biasanya telefon Anda akan menyimpan foto, video, muzik dan data aplikasi. Perbezaan yang sama berlaku pada kad Micro-SIM dan Micro-SD.

Jadi walaupun bentuknya serupa tetapi semuanya berbeza, melaksanakan fungsi lain.

Jenis Kad Sim dan Kad SD

Jenis Kad Sim

:small_blue_diamond: Kad SIM (UICC)

Yang pertama dan tidak diragukan lagi adalah teknologi kad SIM standard anda. Kad litar bersepadu Universal (UICC) ini adalah cip memori plastik kecil yang meluncur ke dalam objek. Kad SIM sering digunakan untuk menghubungkan IoT dan peranti lain yang tidak berkaitan dengan IoT seperti telefon, komputer riba, tablet, dan pelbagai peranti yang berbeza. Ia biasanya dilengkapi dengan empat saiz kad SIM. Ukuran yang anda perlukan bergantung pada konfigurasi perkakasan peranti anda.

:small_blue_diamond: Cip atau SIM Terbenam (MFF2 UICC)

Machine-to-Machine Form Factor Universal Integrated Circuit Cards (MFF2 UICC) juga dikenali sebagai SIM tertanam atau cip SIM. Sambungan teknologi kerja-kerja dalam banyak cara yang sama seperti Kad UICC SIM, tetapi di mana ia berbeza adalah cara ia dipasang. Tidak seperti kad SIM standard yang boleh dimasukkan ke dalam dan di luar peranti, cip SIM hadir dalam satu ukuran standard dan ditutup dengan vakum dan dimasukkan terus ke papan litar peranti semasa beroperasi.

:small_blue_diamond: eSIM (eUICC)

Teknologi ESIM adalah anak baru di blockchain. ESIM atau Embedded Universal Integrated Circuit Card (UICC) menggantikan kad SIM tradisional dengan kad digital. ESIM masih boleh hadir dalam semua saiz kad SIM UICC atau SIM U2C MFF2, tertanam atau tidak tertanam, tetapi dapat diprogram ulang. ESIM membolehkan pertukaran mudah antara pembawa mudah alih dengan Over the Air (OTA). M2M dan loT mempunyai sambungan yang lebih baik, kos yang lebih rendah, keselamatan yang lebih selamat, pengendalian peranti yang lebih mudah dan banyak lagi. Walaupun eSIM masih di peringkat awal, tidak lama sebelum mereka menjadi teknologi asas penyambungan.

Jenis Kad SD

:small_blue_diamond: Kad memori SD diklasifikasikan sebagai "memori yang tidak dapat ditanggalkan" dan menentukan tiga jenis dan ukuran setiap kad, Kad SD , Kad SD Mini dan Kad Micro SD .

:small_blue_diamond: Hari-hari ini hanya ada dua ukuran utama Kad Secure Digital (SD) yang biasa digunakan, Kad SD dan Kad Mikro SD .

:small_blue_diamond: Micro SD Cards biasanya disebut di Asia sebagai TF atau Trans Flash Cards; tidak ada perbezaan; kad itu sama tepat.

Saiz Kad Sim dan kad SD

:small_blue_diamond: Saiz Kad Sim

Kad SIM (UICC) terdapat dalam bentuk 1FF, 2FF, 3FF, atau 4FF, SIM tertanam (MFF2 UICC) dimasukkan dalam bentuk MFF2, dan kad SIM dapat dimasukkan ke dalam salah satu item yang telah ditentukan. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa objek bentuk 1FF tidak lagi digunakan dalam peranti moden.

:small_blue_diamond: Saiz Kad SD

Versi Mini SD Card hanya sekitar pertengahan'Noughties '(2000-2009) dan popular dengan saiz Micro SD. kerana ia diganti dalam dimensi fizikal 3 kad

Cara Menggunakan Kad Memori Saya sebagai Kad SIM

Kad SIM adalah cip data kecil yang digunakan untuk membuat telefon anda diaktifkan. Seperti kad memori, mereka menyimpan maklumat penting pada telefon bimbit anda, seperti mesej teks dan kenalan . Kad memori (kad SD) digunakan dengan cara yang sama seperti memory stick atau cakera sandaran pada komputer anda. Selain menyimpan data, kad memori dapat menyimpan fail media luaran, sedangkan kad SIM tidak dapat. Walaupun anda mungkin tidak dapat menggunakan kad SD anda sebagai cara untuk menggunakan telefon anda sebagai kad SIM, anda dapat menggunakan kad SD anda sebagai cakera sandaran sebagai kad SIM.

Untuk menggunakan kad memori sebagai kad SIM, anda harus mengikuti langkah-langkah berikut:

:small_blue_diamond: Langkah 1

Pertama, beli kad memori dari kedai elektronik, seperti RadioShack, Best Buy atau Walmart, atau dalam talian. Pastikan anda membeli kad memori SD seukuran telefon anda. Lihat slot kad SD anda dan lihat apakah tertera "MicroSD", "MiniSD", atau "StandardSD.

:small_blue_diamond: Langkah 2

Anda harus mematikan telefon anda dan memasukkan kad SD ke dalam slot kad SD, menghubungkan sisi ke depan dan ke bawah. Kenalan adalah wayar tembaga kecil pada kad SD. Kemudian hidupkan telefon bimbit anda.

:small_blue_diamond: Langkah 3

Navigasikan ke "menu utama" telefon bimbit anda dan arahkan ke "Pesan" atau "Kenalan", bergantung pada cara panggilan di telefon anda. Hidupkannya untuk memaparkan nama dan nombor telefon.

:small_blue_diamond: Langkah 4

Pilih nombor pertama yang ingin anda simpan pada kad SD. Pergi ke "Pilihan" dan pilih "Kirim Ke" atau "Eksport ke Kad SD." Ulangi ini untuk semua kenalan anda. Pergi ke mesej "Peti Masuk" anda dari "Menu Utama" anda. Pilih mesej teks dan klik "Pilihan." Pilih "Kirim ke" atau "Pindah ke folder." Pilih folder di mana anda mahu menghantar mesej. Selepas itu, pergi ke folder di mana anda menyimpan mesej anda dan klik "Pilihan", kemudian "Pergi ke Kad Memori."

Apa itu Kad SIM dan Mengapa Anda Memerlukannya?

Kad SIM kelihatan seperti sekeping plastik kecil. Bahagian plastik ini mempunyai cip bersepadu kecil yang menyimpan nombor pengenalan unik, nombor telefon dan maklumat hubungan lain untuk pelanggan.

Kad SIM mengandungi pelbagai maklumat, seperti siapa yang membayar akses, dan anda mempunyai izin untuk menggunakan ciri seperti membuat panggilan atau mengirim teks. Jika tidak, anda hanya boleh menggunakan telefon untuk mengambil gambar atau mengakses Wi-Fi percuma.

Oleh kerana kad SIM membawa perincian pelanggan, kad SIM masuk apabila bateri di telefon anda rendah atau perlu diisi semula. Anda boleh mengeluarkan kad SIM dan meletakkannya di telefon lain dan menghantar teks atau memanggil yang lain. Oleh kerana anda mempunyai kad SIM di telefon, sebarang panggilan atau teks akan menunjukkan nombor telefon anda dan itu adalah dari anda. Tidak kira sama ada anda menggunakan Android atau Apple.

Kad SIM mempunyai memori yang cukup untuk menyimpan hingga 250 kenalan, beberapa pesanan teks dan butiran lain. Foto tidak disimpan pada kad SIM, jadi pastikan ia disandarkan.

Ringkasan: Kad SIM adalah kad pelanggan yang membantu telefon menyambung ke rangkaian. Menara ini membolehkan kita membuat panggilan telefon.

Pembaca Kad Sim VS SD Card Reader

Pembaca kad SIM adalah peranti kecil yang membolehkan anda membaca kandungan pada kad SIM anda. Ini bermaksud anda dapat memulihkan dan memulihkan mesej dan log panggilan yang dipadamkan. Pembaca kad SIM mengintegrasikan perkakasan dan perisian untuk membolehkan akses ke kad SIM melalui komputer anda. Anda dapat melihat, mengedit, membina, dan menyandarkan entri buku telefon di komputer tanpa menggunakan papan kekunci telefon bimbit anda dengan pembaca.

Pembaca kad SD adalah alat untuk mengakses data pada kad memori. Sebilangan besar pembaca kad juga menyediakan kemampuan menulis, dan dengan kad, ini dapat berfungsi sebagai pen drive.

:small_blue_diamond: Operasi

Pertama, keluarkan kad SIM kerana menggunakan pembaca kad SIM; Lokasi yang tepat berbeza mengikut model, tetapi anda akan menemuinya di ruang bateri telefon anda. Masukkan kad SIM ke dalam alat membaca, kemudian sambungkan peranti ke port USB komputer anda. Anda kini boleh mengakses log panggilan, mesej teks dan semua maklumat lain pada kad SIM anda, yang bermaksud anda dapat menyegerakkan kenalan buku telefon ke telefon dan komputer anda dan menyimpan mesej penting anda.

Pembaca kad SD digunakan untuk menyambung ke lebih daripada satu kad memori. Pembaca berbilang kad tidak mempunyai kapasiti memori terbina dalam tetapi boleh menerima banyak jenis dan gaya kad memori.

:small_blue_diamond: Tujuan

Pembaca kad SIM melakukan pelbagai tujuan, dari membolehkan anda membuat sandaran data anda untuk melihat kandungan kad. Setelah menyimpan maklumat kad SIM ke komputer menggunakan pembaca kad SIM, anda tidak perlu lagi risau kehilangan kandungan telefon bimbit jika kehilangan telefon.

Tidak seperti telefon pintar, telefon, dan peranti lain, seperti kamera digital dan kamera, pembaca kad SD membenarkan pemformatan fail tanpa FAT (FAT16, FAT32, exFAT) dalam NTFS untuk Windows, ext, ext2 ext3 di Linux atau di HFS, HFS + untuk Mac OS. Telefon pintar atau peranti lain seperti kamera diformat dalam FAT sahaja. Pembaca kad dalaman sering menyambung ke port USB 1.1 / 2.0 / 3.x dalaman

Ringkasan: Pembaca kad sim digunakan untuk mengakses log panggilan, mesej teks dan semua maklumat lain, yang bermaksud anda dapat menyegerakkan kenalan buku telefon ke telefon dan komputer anda. Pembaca kad SD digunakan untuk menyambung ke lebih daripada satu kad memori.

Soalan Lazim

Berikut ini disebutkan beberapa pertanyaan yang sering diajukan yang berkaitan dengan topik Kad Sim vs Kad SD .

1. Bagaimana Mengganti Kad SIM?

Melepaskan atau memasukkan kad SIM adalah proses yang mudah setelah anda mengetahui di mana ia disimpan di telefon anda. Bergantung pada model telefon, ia mungkin terletak di belakang bateri. Sekiranya demikian, anda perlu membuka panel belakang. Untuk sebilangan telefon, kad SIM terletak di telefon.

2. Bagaimana memasukkan kad SIM?

Ikuti arahan untuk penggunaan yang dibuat pada peranti anda. Sekiranya anda perlu memasukkan kad SIM, anda harus mendapatkan arahan pada pakej SIM atau melihat panduan pengguna peranti.

3. Bagaimana anda menggunakan kad SIM saya?

Untuk mengaktifkan peranti dengan SIM yang sudah terpasang atau mengaktifkan SIM pengganti, anda harus pergi ke halaman Mula atau Tukar Peranti.

4. Apakah saiz kad SIM yang berbeza?

Sekiranya anda menukar kad SIM antara telefon, anda akan mengetahui bahawa tidak semua telefon memerlukan kad SIM yang sama. Terdapat tiga ukuran berbeza yang digunakan, iaitu Standard (25x15mm), Micro (15x12mm) dan Nano (12.3x8.8mm). Satu-satunya perbezaan adalah ukuran sempadan di sekitar cip, yang membolehkan SIM masuk ke dalam pelbagai model telefon.

5. Bagaimana kad SIM berfungsi?

Kad SIM mengandungi maklumat yang diperlukan untuk mengenal pasti pengguna secara individu dan untuk menyambungkan peranti ke rangkaian global. Ia diletakkan di dalam telefon pintar atau tablet anda dan bertindak sebagai ID unik untuk peranti anda. Ini membolehkan anda membuat dan menerima panggilan, mesej teks, melayari Internet, mengakses 3G, 4G atau 5G atau memuat turun aplikasi, semuanya bergantung pada apa yang diizinkan oleh perjanjian anda.

6. Adakah semua kad SIM sama?

Tidak, litar dalaman kad SIM telah berubah selama bertahun-tahun dengan pengenalan pelbagai teknologi generasi 'generasi'. Oleh itu, jika anda mempunyai kad SIM lama yang dulu berfungsi dengan 3G, anda perlu menggantinya sekarang anda mahu mengakses 5G.

7. Bolehkah anda memotong kad SIM agar sesuai dengan telefon?

Ya, anda boleh memotong kad SIM agar sesuai dengan telefon. Bahagian plastik di sekitar 'chip' tidak mempengaruhi cara SIM berfungsi. Banyak kedai mempunyai apa yang disebut 'pemotong SIM' untuk memotong SIM yang sangat besar. Walau bagaimanapun, kami tidak mengesyorkan agar anda melakukannya sendiri. Anda akhirnya boleh merosakkan SIM anda jika menjadikannya licin. Memandangkan betapa pentingnya SIM untuk prestasi telefon anda tidaklah berisiko.

8. Apa itu SD Express?

Kad memori SD Express berfungsi sebagai Pemacu Keadaan Pepejal (SSD) yang boleh ditanggalkan, hingga 3940 MB / s dengan teknologi PCIe dengan protokol NVMe yang mengekalkan antara muka UHS-I yang memberikan kelajuan penting untuk aplikasi kandungan beresolusi tinggi seperti video gerakan perlahan-lambat

9. Adakah kad memori miniSD / kad memori microSD akan menggantikan kad SD semasa?

Tidak, kad memori miniSD tidak boleh diganti dengan kad SD semasa. piawaian miniSD / standard microSD telah direka untuk memenuhi keperluan telefon mudah alih pengilang dengan kad memori yang sangat kecil.

10. Adakah kad SD akan hilang?

Bilangan tahun yang ditinggalkan SD seumur hidupnya mungkin melepasi MacBook Pro terbaru yang akan tetap menjadi tawaran tertinggi Apple. Untuk mengatakan bahawa sokongan untuk SD harus dibuang hari ini adalah tidak masuk akal, kerana formatnya masih beberapa tahun digunakan secara meluas.

Kesimpulannya

Artikel ini adalah mengenai Kad Sim vs Kad SD . Artikel ini telah menjelaskan secara terperinci apa itu kad sim dan kad SD dan apa tujuannya. Dalam artikel ini, kami telah menyebut perbezaan antara kad SIM dan kad SD. Juga, dijelaskan secara terperinci jenis kad SIM dan kad SD.

artikel berkaitan

Adakah Telefon Jitterbug Mempunyai Kad Sim Pembaca Kad Simplex Smartwatch Terbaik Untuk Kanak-kanak Wonder Bible Sd Card