Kerana banyak sebab, ular cenderung menakutkan individu. Tubuh mereka yang tidak berkaki dan padat dan kemampuan tersedak beberapa spesies dapat membuat kulit orang merayap; dalam keadaan apa pun, yang lain menemui ular yang menarik kerana alasan yang sama. Ular haiwan peliharaan kecil selalu kuat untuk pencinta haiwan kesayangan.

ular haiwan kecil

Ular Haiwan Peliharaan:

Sekiranya anda membaca artikel ini dengan teliti, anda mungkin ingin tahu mengenai pemilikan ular kecil tetapi bertentangan di mana hendak bermula. Walaupun anda menemui ular kecil untuk menjadi haiwan kesayangan yang sesuai, anda tidak memerlukan spesies yang menyusahkan untuk dijaga atau sangat besar.

Nasib baik, pemilikan ular kali pertama tidak menjadi usaha yang kuat, kerana pelbagai spesies membuat haiwan peliharaan yang luar biasa. Oleh kerana ular peliharaan hanya perlu makan sekali setiap beberapa hari hingga sebulan sekali, mereka mempunyai banyak tempat menarik berbanding haiwan peliharaan tradisional. Berikut adalah senarai ular yang bukan hanya agak kecil tetapi terlalu mudah dijaga.

Perkara penting untuk dicari dalam Pet Snake pemula:

  • Ketersediaan (adakah spesies itu senang dijumpai?)
  • Keseluruhan ukurannya, betapa mudahnya menangani ular (kerendahan)
  • Betapa mudahnya ular kecil itu memberi makan (mereka yang mudah menerima mangsa beku / dicairkan atau bahkan mangsa yang tidak utuh seperti daging dan telur).

Kualiti terakhir sangat penting kerana menangani ular yang enggan makan boleh menjadi tekanan dan memerlukan sedikit pengalaman untuk diselesaikan.

Semua ular dalam senarai ini boleh disimpan dengan selesa di dalam tangki 30 galon atau kurang.

Ringkasan : Baka ular peliharaan kecil adalah yang terbaik untuk dijaga sebagai haiwan peliharaan. Makhluk ini tidak berbisa & tidak agresif. Untuk mengguna pakai ular sebagai haiwan peliharaan, anda harus ingat perkara-perkara yang disebutkan di atas.

HOGNOSI BARAT

hognose barat

  • Saiz: 14 inci hingga 3 kaki (betina lebih besar)
  • Perangai: jinak, terlibat dalam gertakan
  • Sambutan memberi makan: sangat baik

Ular Western Hognose adalah spesies yang sangat menarik dan unik yang dinikmati ramai pencinta reptilia. Ular ini membuat binatang peliharaan yang hebat dan tidak memerlukan banyak pengalaman untuk dijaga dengan baik.

Dikenali dengan tingkah laku pertahanan yang unik, ular Western Hognose boleh menjadi reptilia yang menyeronokkan untuk dimiliki. Ular ini sangat terkenal dalam perdagangan reptilia, walaupun ia adalah spesies berbisa. Walau bagaimanapun, racun mereka sangat ringan dan hanya mendatangkan bahaya kepada mereka yang alah kepadanya. Selain itu, gigitan Western Hognose jarang berlaku kerana sifatnya yang patuh.

Ukuran rata-rata ular Hognose Barat tidak terlalu panjang, kerana reptilia ini mempunyai lebih banyak binaan yang kuat daripada banyak spesies lain.

Betina biasanya akan mencapai panjang sekitar 36 inci paling banyak. Sebaliknya, lelaki sedikit lebih pendek dan biasanya akan tinggal antara 14 dan 24 inci.

Dengan penjagaan yang betul, jangka hayat purata Hognose Barat adalah sekitar 18 tahun.

Berkat sifatnya yang senang, penjagaan ular Western Hognose ini agak mudah. Reptilia ini dapat menyesuaikan diri dengan baik dalam kehidupan dalam kurungan. Oleh kerana reptilia ini biasanya panjangnya kurang dari tiga kaki, anda tidak memerlukan kandang besar untuk membuat ular ini senang.

Sebagai makhluk diurnal, ular Western Hognose memerlukan cahaya yang cukup sepanjang hari. Mereka juga memerlukan banyak haba.

Ular ini mengatur sendiri panas badan mereka. Ini bermakna anda perlu membuat kecerunan suhu yang sesuai di habitatnya.

Ular Western Hognose adalah karnivor dengan selera makan tikus yang sihat! Mereka melakukan yang terbaik pada diet sederhana tikus.

Sediakan tetikus yang dicairkan setiap 10 hingga 14 hari. Penting untuk mengelakkan memberi makan orang dewasa setiap minggu kerana ular ini cenderung menambah berat badan.

Ular Hognose Barat agak jinak. Pada mulanya, mereka boleh malu dan menghabiskan lebih banyak masa untuk bersembunyi. Namun, tingkah laku itu akan reda setelah mereka lebih selesa dengan persekitaran.

Ringkasan : Selepas ular jagung, spesies ini semakin popular dari hari ke hari bagi peminat reptilia. Ini tidak berbisa tetapi ya jika diancam mereka menggigit pemiliknya.

PYTHON ANAK

kanak-kanak ular sawa

  • Saiz : 30-36 inci (2.5 kaki adalah yang paling biasa)
  • Perangai : tenang seperti orang dewasa, sedikit marah seperti bayi
  • Sambutan makan : sederhana

Ini adalah ular nokturnal yang biasanya dijumpai di tanah walaupun sering memanjat pokok dan singkapan batu untuk mencari mangsa. Pada siang hari mereka bersembunyi di gundukan anai-anai, gua, dan celah-celah.

Python Kanak-kanak agak kecil, biasanya tumbuh hingga kira-kira 3 kaki (1 m), dan jarang mencapai 5 kaki (1.5m), Warna utamanya berwarna coklat muda, coklat kemerahan, atau kuning air yang ditandai dengan banyak bintik-bintik gelap yang lebih bulat dalam 5 atau 6 baris di belakang, terutama pada ular yang lebih muda.

Oleh kerana saiznya yang kecil dan sifat jinak, mereka adalah haiwan peliharaan yang sangat popular di kalangan peminat reptilia dan juga sesuai untuk kanak-kanak. Jangka hayat spesies di alam liar boleh sampai 20 tahun dengan beberapa spesimen tertangkap yang diketahui telah melebihi 30 tahun.

Ular sawa kecil ini memakan pelbagai mangsa termasuk mamalia kecil, reptilia, katak, tikus, dan burung kecil. Salah satu mangsa kegemaran mereka adalah kelawar kecil yang biasa dijumpai di gua, merampasnya dari udara ketika mereka terbang melewati mereka.

Python Kanak-kanak tidak hanya tidak berbahaya bagi orang tetapi juga sangat berguna kerana mereka memburu tikus, tikus, dan perosak lain yang biasa terdapat di sekitar rumah, di mana ular ini juga sering dijumpai. Seperti semua ular sawa, mereka adalah penyekat, menekan mangsa hingga mati sebelum menelannya sepenuhnya.

Ringkasan : Jangan menyimpannya di tangki besar / besar kerana mereka mungkin terancam. Yang terbaik adalah kandang kecil. Gigitan mereka agak menyakitkan, jadi hindarkan mereka dari kegelisahan.

KENYAN SAND BOA

kenyan pasir boa

  • Saiz : 20 inci hingga 2 kaki (betina lebih panjang)
  • Perangai : keperibadian pasif, beberapa individu boleh terbang
  • Sambutan memberi makan : Ular bayi sering kali perlu dimulakan dengan makan secara langsung, membeli ular yang lebih tua yang disahkan memakan makanan beku / dicairkan.

Pasir pasir Kenya adalah ular yang dibina dengan tebal, badan pendek, kepala tumpul dengan mata kecil. Kedua-dua mata dan lubang hidung diletakkan di atas kepala sehingga tidak dapat ditemui ketika badan boa pasir tersembunyi di bawah pasir.

Ekor mereka cukup pendek dan mengetuk dengan cepat ke dan juga tidak boleh dililit. Bahagian belakang berwarna oren atau kuning ditutup dengan percikan coklat gelap, sementara perut mempunyai warna putih atau krim.

Jantan mencapai panjang sekitar 15 inci tetapi lebih kecil daripada betina yang berukuran 26 hingga 32 inci dan berat hingga 2 paun. Jangka hayat mereka di alam liar sekitar 10 tahun tetapi spesies ini boleh hidup hingga 20 tahun atau lebih dalam kurungan.

Buah pasir Kenya cukup terkenal sebagai haiwan peliharaan, kerana kemudahan penjagaan, ukuran kecil, dan kesopanan dan mudah didapati dalam perdagangan haiwan peliharaan eksotik.

ular kecil tidak berbisa ini adalah karnivor, umumnya memakan mamalia kecil, tetapi boleh memakan haiwan lain seperti burung atau kadal kecil. Boa pasir Kenya biasanya pemangsa penyergap menghabiskan sebagian besar waktunya di liang dangkal di pasir, hanya membiarkan kepala mereka terdedah.

Ketika mangsa masuk dalam jarak serangan, mereka dengan pantas menyerang dan merampas haiwan yang membunuhnya dengan cara penyempitan, sama seperti sepupu mereka yang lebih besar seperti penyekat Boa.

Mereka kadang-kadang menyeret mangsanya ke bawah pasir untuk membunuhnya, dan kadang-kadang, ular ini bahkan boleh memakan mangsanya ketika masih hidup.

Ringkasan : Boas ini adalah binatang peliharaan yang baik kerana mereka tidak tumbuh besar. Tetapi ya berhati-hatilah kerana rakan-rakan ini mudah menekan jika dibandingkan dengan ular haiwan kesayangan yang lain.

SNAK SUSU

ular susu

  • Saiz : 36 hingga 48 inci
  • Perangai : kebanyakannya tenang tetapi beberapa teksi terbang
  • Sambutan makan : sederhana

Sebilangan besar subspesies ular susu adalah pilihan terkenal untuk ular haiwan peliharaan, sebahagian besarnya kerana mereka sangat baik dalam kurungan, mempunyai keperibadian yang hebat, tidak terlalu besar, dan pastinya ular yang indah terdapat dalam pelbagai warna .

Di alam liar, tidak dapat difahami untuk mengetahui jangka hayat mereka tetapi dalam kurungan lebih kerap daripada tidak, mereka hidup sekitar 12 lama tetapi telah hidup selama 22 tahun.

Biasanya ular ini mempunyai sisik yang halus dan berkilat dengan yang khas

reka bentuk kumpulan berputar dalam pelbagai warna seperti putih, hitam, dan merah atau merah, hitam, dan kuning.

Milksnake adalah karnivor seperti ular lain, mereka memakan pelbagai jenis mangsa. Ular susu remaja dan lebih kecil biasanya memakan mangsa yang lebih kecil seperti serangga, siput, jangkrik, dan cacing tanah.

Sementara ular dewasa memakan mamalia kecil, burung dan telur ular, kadal (terutama skink), katak, ikan. Kadang-kadang mereka malah memakan ular lain termasuk ular karang mereka yang sangat berbahaya.

Mereka memberi manusia layanan berharga kerana banyak mangsa mereka ketika dewasa termasuk tikus, tikus, jantan dan tikus lain yang biasanya terdapat di kawasan pertanian dan dianggap sebagai perosak. Milksnake adalah pemburu yang jauh lebih oportunis jika dibandingkan dengan spesies lain seperti ular jagung.

Ini adalah alat penyekat yang kuat, untuk membunuh mangsa mereka membungkus tubuh mereka dengan erat di sekitar mangsa dan menghentikan aliran darah ke jantung. Setelah haiwan itu mati, mereka menelannya seperti ular lain.

Ringkasan : Makanan ular susu seperti ular peliharaan lain (tikus & tikus) tetapi mereka juga memakan ular kecil yang lain. Cukup pegang kawan ini selama 10-15 minit sehari dan biasakan dia untuk menangani & memegang anda.

ROSY BOA

boa cerah

  • Saiz : 24-36 inci dan panjangnya boleh mencapai 4 kaki
  • Perangai : jinak
  • Sambutan memberi makan : sangat baik

Buah rosy telah mendapat tempat dalam perdagangan hewan peliharaan, dan juga tempat di hati banyak peminat reptilia. Keperibadian mereka yang lembut, pemarah dan ukuran yang kecil, serta kemampuan mereka untuk berkembang dalam kurungan yang menjadikan mereka kegemaran banyak penjaga. Dengan ukuran yang jarang melebihi 40 inci dan tindak balas makan yang kuat, mereka adalah boa yang sempurna untuk pemula.

Hanya dengan beberapa panduan penting, panduan itu dapat dijaga dan dinikmati dengan mudah selama bertahun-tahun. Umur panjang spesies ini mungkin melebihi 25 tahun.

Buah kurma nampaknya lebih suka habitat berhampiran sumber air, tetapi tidak terhad di kawasan tersebut dan jarang dijumpai jauh dari penutup batu. Buah rosy akan menghabiskan sebahagian besar hidup mereka yang tersembunyi di celah-celah berbatu, di bawah batu atau di liang binatang yang terbengkalai, dilindungi dari pemangsa dan suhu yang melampau.

Corak aktiviti mereka bergantung pada cuaca, pada bulan-bulan musim panas, boas kemerahan akan memburu terutamanya pada waktu malam dan malam, sementara pada suhu yang lebih sederhana ia mungkin mencari makan hampir sepanjang masa sepanjang hari. Di sebilangan besar boa rosy, musim sejuk terlalu sejuk dan mereka memasuki keadaan tidak aktif yang disebut brumasi, mirip dengan hibernasi mamalia.

Boa berwarna merah jambu dewasa sebagai badan berotot yang cukup kuat dan bertenaga diameter bola golf dengan timbangan halus. Mereka mempunyai ekor pendek dan tirus yang kasar dengan ujung tumpul, yang juga sedikit prehensile.

Kepalanya memanjang dan hanya sedikit lebih lebar daripada leher yang ditutup dengan sisik kecil, ia mempunyai mata kecil dengan murid elips menegak.

Umur rata-rata dan maksimum boa kemerahan di alam liar tidak diketahui tetapi jangka hayat rata-rata ular tawanan berkisar antara 18 hingga 22 tahun, walaupun beberapa individu telah didokumentasikan untuk hidup lebih dari 30 tahun.

Ular boa berwarna merah terutama memakan tikus dan mamalia kecil seperti kayu, tikus rusa, tikus kanggaru, dan kelinci bayi. Tetapi mereka juga akan menjadi mangsa kelawar, burung nestling, kadal, amfibi, dan bahkan pada ular lain.

Ringkasan : Kerana ukurannya yang mudah dikendalikan & tabiat makan yang baik, ia cukup baik untuk dikendalikan. Dengan bekalan & penjagaan ular yang lebih baik, ia mungkin hidup lebih lama.

SNAK CORN

  • Ukuran : sekitar 4 kaki, boleh mencapai 5 kaki
  • Perangai : ular sangat jinak, sangat muda boleh terbang
  • Sambutan memberi makan : sangat baik

Ini adalah ular yang tidak berbisa langsing dengan panjang antara 24 hingga 72 inci (60 hingga 180 cm), dengan jantan lebih besar daripada betina.

Warna asas mereka biasanya berwarna coklat hingga merah-oren, berbintik-bintik dengan banyak bintik merah besar dengan tepi hitam di belakang mereka. Warna mereka berbeza-beza dari satu wilayah ke wilayah lain dan juga termasuk abu-abu dan kuning. Mereka mempunyai perut berwarna hitam dan putih.

Dalam kurungan, peternak telah membuat berbagai macam pola warna, disebut morph, mulai dari warna dari putih hingga hitam, dan pola yang meliputi bintik-bintik, garis-garis, atau pewarna padat.

Ular jagung terutama aktif pada waktu malam dan kedua-duanya adalah penggali darat dan pendaki yang sangat baik. Di kawasan yang lebih sejuk di kawasan mereka, mereka berhibernasi semasa musim sejuk. Tetapi dalam iklim sederhana di sepanjang pantai, mereka berlindung di kayu balak dan celah batu ketika cuaca lebih sejuk dan keluar pada hari yang lebih panas untuk berjemur.

Ular jagung dewasa memakan barang-barang mangsa yang lebih besar seperti tikus, tikus, burung, kelelawar, dan telur burung sementara anak-anak muda memakan terutama kadal dan katak.

Ular jagung memberi makan setiap beberapa hari dan sebagai penyekat, mereka menggigit mangsa terlebih dahulu untuk mendapatkan cengkaman yang kuat, kemudian dengan cepat membungkus mangsa. Kemudian mereka memerah dengan kuat untuk mencekik mangsa dan menelannya secara keseluruhan, biasanya kepala terlebih dahulu.

Sekiranya anda mencari ular peliharaan yang hebat, ular jagung adalah salah satu pilihan paling popular, terkenal dengan sifatnya yang jinak. Jagung dapat ular hidup lebih lama dibandingkan dengan spesies lain.

Ringkasan : Ular jagung menjadikan haiwan kesayangan terbaik. Sebagai pemula, spesies ini adalah yang terbaik untuk digunakan. Ketersediaannya, tangki sekali gus & sifatnya yang lebih jinak menjadikannya kuat.

Soalan Lazim (Soalan Lazim):

Berikut adalah beberapa pertanyaan umum mengenai ular yang mungkin memikat anda.

Adakah ular peliharaan menggigit pemiliknya?

Rakan-rakan ini tidak menggigit pemiliknya kecuali jika diprovokasi. Sekiranya digigit rasa sakit tidak dirasakan sama seperti gigi mereka yang kecil. Anda akan merasakan tusukan jarum atau bengkak jika digigit ular haiwan kesayangan kecil.

Adakah ular haiwan peliharaan mesra?

Ular binatang peliharaan dapat dijinakkan dengan baik & dapat berubah menjadi makhluk yang luar biasa. Tetapi ini tidak seperti haiwan peliharaan lain. Mereka tidak begitu menyayangi dan mencintai pemiliknya.

Mengapa ular menguap?

Ular menguap apabila tidak ada bekalan udara yang betul. Oleh itu, pastikan tugas mereka mempunyai sistem pengudaraan udara yang baik. Bekalan udara yang lemah boleh menyebabkan masalah pernafasan yang boleh mematikan kehidupan mereka.

KESIMPULAN:

Ular Binatang Kecil memang ular peliharaan yang paling digemari. Kerana badan kecil ini tidak hanya jinak tetapi juga mudah dikendalikan & dipelihara sebagai haiwan peliharaan. Mereka akan mati atau mula bertindak tidak normal sekiranya anda tidak menjaga mereka dengan betul. Oleh itu, berhati-hatilah mengenai bekalan makanan & air mereka & yang paling penting kerana mereka tidak suka bersikap ramah jangan menahannya lama. Awasi rutin harian mereka kerana sebarang perubahan di dalamnya akan memberi tahu anda tentang kesihatan fizikal dan mental mereka.

Bacaan yang berkaitan:

Ular Haiwan Peliharaan Terbaik

Baka Ular Binatang Kecil

Nama Binatang Ular Jagung