"Kedengarannya seperti seseorang berjalan di loteng saya" adalah hasil bunyi yang dihasilkan oleh tupai, burung, kelawar, rakun, dll., Di loteng. Tupai mengeluarkan suara pada waktu siang dan malam; bunyi ini terhasil dari tikus dan rakun. Aloft adalah kawasan di bawah kediaman atau struktur lain; ia juga dikenali sebagai salon langit atau garret.

:arrow_right: Loteng:

Loteng, juga dikenal sebagai ruang tamu atau garret, adalah ruang di bawah rumah atau atap bernada struktur lain. Loteng terkenal kerana mempunyai kawasan yang berbentuk aneh dengan kasau yang terdedah dan sudut yang sukar dijangkau kerana memenuhi jurang antara siling tingkat atas bangunan dan bumbung yang landai.

Walaupun beberapa loteng telah berubah menjadi bilik tidur, pejabat rumah, atau flat loteng dengan tingkap dan tangga, kebanyakannya tidak dapat diakses. Attics biasanya digunakan untuk penyimpanan dan membantu mengatur suhu rumah dengan membekalkan sejumlah besar udara yang perlahan mengalir.

Udara panas yang naik dari tingkat bawah bangunan sering terperangkap di loteng, menambah gambar mereka sebagai tempat bermusuhan. Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, loteng telah diisolasi untuk mengurangi biaya pemanasan , kerana loteng yang tidak berinsulasi menyumbang 15% dari jumlah kehilangan tenaga di kediaman biasa.

Aloft adalah kawasan struktur tertinggi , walaupun berbeza dengan loteng kerana loteng umumnya merangkumi seluruh tingkat bangunan , tetapi loteng hanya mengambil beberapa bilik dan meninggalkan satu atau lebih sisi yang terkena lantai bawah.

:dizzy: Bagaimana untuk mengetahui seseorang yang tinggal di loteng saya?

Tupai adalah makhluk yang kemungkinan besar tinggal di loteng anda. Tupai hanya aktif pada siang hari; oleh itu, jika anda mendengar suara , kemungkinan besar tupai. Kerana rakun dan tupai terbang adalah waktu malam, kemungkinan besar rakun atau tupai terbang jika anda mendengar suara di loteng anda di malam hari.

Anda boleh melihat petunjuk sekiranya anda tidak pasti jenis haiwan yang ada di loteng anda. Anda dapat melihat daun atau kacang di loteng jika itu tupai. Licin dan berbentuk bujur najis juga mungkin. Anda mungkin melihat "jamban," atau tempat di mana rakun membuang air kecil dan membuang air besar jika terdapat di loteng anda. Di ruang bawah loteng, anda dapat melihat noda berminyak di siling.

Taburkan tepung tepung serba guna selebar 6 hingga 8 inci di sekitar perimeter loteng anda, dan perhatikan jejak kaki keesokan harinya. Jalur rakun panjangnya 2 hingga 3 inci, sementara trek tupai panjangnya 1 hingga 12 inci.

Kemungkinan besar keadaan sementara jika anda mendengar suara yang anda fikirkan berasal dari ibu dan bayinya semasa musim kelahiran. Apabila bayi sudah cukup untuk menjadi agak cukup, mereka kemungkinan besar akan berlepas secara bebas. Lebih baik menyimpannya sehingga saat itu.

Sekiranya anda menangkap ibu, dia tidak akan dapat memberi makan anaknya. Mereka boleh ditinggalkan dan mati kelaparan di kawasan di mana anda tidak dapat menjumpainya . Menunggu haiwan dapat berjalan sendiri mungkin akan membantu anda mencegah kematian atau mati muda di dalam dinding anda.

Ringkasan:

"Kedengarannya seperti seseorang berjalan di loteng saya" tikus, rakun, tikus, tupai, dll., Menghasilkan jenis bunyi ini di loteng. Loteng adalah ruang di bawah rumah.

:arrow_right: Kedengaran seperti seseorang berjalan di loteng saya:

Haiwan yang berbeza tinggal di loteng dan menghasilkan pelbagai jenis bunyi. Sebilangan haiwan ini diberikan di bawah:

:arrow_right: Tupai:

Anda mungkin mempunyai tupai jika anda mendengar bunyi pada siang hari. Kerana tupai paling aktif pada waktu pagi dan petang, kebanyakan orang melaporkan mendengarnya. Tupai cepat dan ringan, sehingga banyak bunyi seperti bergegas atau berlari, umumnya di loteng, di sepanjang tepi bumbung, dan kadang-kadang di dinding atau cerobong .

Beberapa orang telah melaporkan bunyi kacang bergulung. Tidak akan ada vokalisasi. Tupai, seperti haiwan lain, perlu pergi ke luar untuk memberi makan dan minum, jadi anda akan mendengarnya pergi dan masuk semula ke rumah anda dengan kerap. Antara bulan September dan Mac, ketika tupai muda sudah cukup tua untuk mula berlumba-lumba dan membuat banyak suara, kebisingan menjadi lebih jelas.

:dizzy: Bagaimana cara menghilangkan tupai?

Adalah tidak sah dan kejam menggunakan racun untuk menyingkirkan tupai dan sarangnya. Semasa berurusan dengan tupai di loteng, gunakan perangkap / kandang atau pintu pengecualian, bukannya memanggil profesional yang boleh mengeluarkan semua tupai dan sarang tupai dengan selamat dari loteng anda. Kaedah yang berbeza untuk menghilangkan tupai diberikan di bawah:

  • Menurut beberapa tukang kebun , taburkan campuran lada cayenne, serpihan lada merah, paprika, atau bahan pedas lain di dasar tanaman. Habuk, beberapa buah dalam campuran yang dipanaskan, dan juga untuk menipu tupai kerana menganggap produk anda bukanlah makanan yang baik.

  • Seindah mereka, memberi makan tupai adalah undangan terbuka untuk mereka masuk ke halaman rumah anda.

  • Sebagai alternatif, beberapa orang telah bernasib baik kerana meletakkan barang-barang tupai di lokasi yang jauh dari kebun. Sekiranya anda mempunyai ruang, pertimbangkan untuk membuat "taman pengorbanan", kawasan yang terpisah di mana makhluk dapat memakan apa sahaja yang mereka inginkan tanpa merosakkan tanaman utama anda.

  • Mulch akan membantu sekiranya tupai menggali periuk anda atau mencuri mentol anda; pastikan anda menggunakan mulsa kelas berat, seperti batu, kerikil hiasan , atau rumput.

  • Sekiranya tupai menghalangi tanaman anda, inilah masanya untuk memasang pagar. Tupai akan cenderung mengunyah tanaman yang boleh dimakan jika anda menggunakan jaring untuk melindunginya.

  • Buah masak yang sedang masak dengan jaring burung plastik untuk memastikannya selamat. Tupai , tupai, tikus, burung, dan kura-kura kayu, yang suka menggigit buah yang tergantung rendah, ditahan oleh perlakuan ini. Potong jalur jaring kecil dan bungkus di sekitar buah-buahan berwarna. Klip kepingan jaring ke sokongan tomato dan simpan di kebun.

  • Sistem pemercik yang diaktifkan dengan gerakan dapat mengesan segala-galanya dari tupai hingga kijang, menghilangkan keperluan untuk campur tangan kimia atau memasang halangan fizikal seperti pagar.

:arrow_right: Tikus:

Lampu berpusing dan menyala, biasanya di atas siling atau di atas dan bawah dinding. Biasanya tikus mengeluarkan bunyi di dinding. Ia boleh berlaku dengan cepat, dan anda mungkin percaya fikiran anda bermain-main dengan anda. Kerana tikus dan tikus pada waktu malam , kebisingan berlaku hampir secara eksklusif pada waktu malam.

Ketika mereka keluar dari loteng untuk mencari makanan dan air, mereka mungkin akan mengeluarkan banyak suara setelah gelap. Tikus dan tikus, seperti makhluk lain, perlu pergi ke luar untuk memberi makan dan minum, jadi anda akan mendengar mereka berangkat dan sering memasuki rumah anda.

Mereka juga membina sarang di loteng anda sehingga anda mungkin terdengar menggaru dan menggali di satu tempat, tetapi ini jarang saya perhatikan dalam pengalaman saya.

:dizzy: Bagaimana cara menghilangkan tikus?

Kerana perangkap tetikus standard biasanya terlalu kecil untuk tikus, alternatif terbaik untuk menyingkirkan tikus di loteng adalah perangkap hidup atau menyewa pembasmi profesional . Kerana tikus mungkin sangat berbahaya bagi rumah dan kesihatan anda, sangat penting untuk menyingkirkannya sebaik sahaja anda mengetahui petunjuknya .

:arrow_right: Tikus:

Anda kemungkinan besar akan mendengar goresan ringan atau menggigit jika anda mempunyai tikus di loteng anda. Gagasan makhluk yang masuk ke ruang kediaman anda boleh menyebabkan tulang belakang siapa saja yang bergetar. Walaupun mereka berada di atas, tikus di loteng anda mungkin membuat anda terjaga pada waktu malam. Anda ingin mencari pintu masuk yang mereka gunakan untuk mendapatkan akses ke loteng anda supaya anda dapat menutupnya.

Anda harus rajin kerana mereka mungkin masuk ke ruang kecil, seperti lubang udara dan paip. Mereka juga mengukir jalan melalui penebat kediaman anda sehingga anda dapat mendengar bunyi tembakan di dinding. Penting untuk mengatasi masalah ini sebelum ia tidak dapat diselesaikan.

:dizzy: Bagaimana cara menghilangkan tikus?

  • Mendapatkan kucing mungkin merupakan kaedah termudah untuk menyingkirkan tikus sekiranya tidak ada orang dalam keluarga anda yang mempunyai alergi kucing. Sekiranya mendapatkan kucing bukan pilihan, beli sampah kucing dan sebarkan di sekitar tempat kegemaran tikus. Ini mungkin digunakan sebagai pencegahan. Pastikan sampah kucing jauh dari jangkauan anak-anak.

  • Minyak pudina dan minyak cengkih mempunyai bau yang kuat yang cenderung dielakkan oleh tikus . Rendam bebola kapas dalam minyak pati ini dan letakkan di tempat di mana tikus berkumpul, seperti laci, kabinet , dan pintu masuk rumah. Walaupun aroma sahaja tidak akan menghilangkan tikus, ia boleh digunakan bersama dengan pendekatan lain.

  • Umpan racun mungkin merupakan penyelesaian yang mudah, tetapi juga berbahaya. Racun boleh membuatkan anjing dan anak anda sakit. Oleh itu, lebih baik menggunakan umpan dan rawatan tanpa racun. Cubalah larutan lada panas dengan kepekatan lada yang tinggi.

  • Perangkap berperikemanusiaan menjadikan tikus masih hidup sehingga mereka dapat dibebaskan. Letakkan perangkap di rumah anda di mana tikus cenderung berkumpul dan memeriksanya setiap pagi. Tikus biasanya keluar pada waktu malam untuk mencari makanan. Mentega kacang , keju, dan popcorn mentega adalah contoh makanan lazat yang menarik perhatian tikus.

:arrow_right: Kelawar:

Oleh kerana kelawar terbang ke kasau atas dan tidak mungkin didengar di loteng anda, anda cenderung melihatnya ketika mereka memasuki ruang tamu anda pada waktu malam. Sekiranya kelawar tersangkut di dinding, anda akan mendengar suara kerana mereka akan menggaru jika mereka jatuh atau menyerang perbatasan semasa cuba keluar.

Sekiranya anda berjalan keluar larut malam, anda mungkin dapat melihat kelawar terbang ke dan dari bumbung anda, yang akan memberi anda idea mengenai pintu masuk mereka.

:dizzy: Bagaimana cara menghilangkan kelawar?

Kelawar dilindungi kerana memerlukan perlindungan dan memberi sumbangan yang besar kepada ekosistem . Kelawar adalah haiwan yang selamat dan bermanfaat sepenuhnya yang akan merosakkan harta benda anda, dan banyak orang menganggap bahawa kelawar di rumah mereka adalah keseronokan.

Kecuali dilakukan dengan izin lesen, membuang kelawar dari lokasi tempat mereka berehat atau membiak sememangnya merupakan kesalahan jenayah jika anda memikirkan untuk mengambil langkah pencegahan untuk menjauhkan perosak dari rumah anda, mulailah dengan mencari bukti kelawar kerana menyekat tempat masuk dan mengehadkan pergerakan semula jadi dilarang sebaik sahaja kelawar tinggal di tempat tinggal .

:arrow_right: Lebah dan tawon:

Sekiranya anda mempunyai koloni tawon atau lebah yang besar di loteng anda, anda mungkin akan mendengar suara bersenandung. Sarang mereka mungkin sebesar bola, jadi jika anda terlalu dekat, anda dapat mendengar suara berdengung yang membosankan. Namun, jangan terlalu dekat atau mengancam mereka kerana mereka mungkin menyengat anda beberapa kali, jadi berhati-hatilah jika anda mengalami alahan tawon.

:dizzy: Bagaimana cara menghilangkan lebah dan tawon?

Apa yang harus anda lakukan sekiranya anda menemui lebah atau tawon di loteng anda? Sekiranya anda tidak mempunyai pengetahuan atau alat pelindung, perkara terakhir yang ingin anda lakukan ialah cuba membongkar sarang tawon.

Sekiranya tawon atau lebah, lebih baik menyerahkannya kepada profesional , yang akan dapat mengeluarkannya dari kawasan yang sukar dijangkau tanpa membahayakan anda atau keluarga anda.

:arrow_right: Burung:

Seekor burung di loteng anda mungkin dikenali dengan suara mengepakkan dan tweet yang panik. Walaupun burung tidak berbahaya seperti tikus dan tikus, mereka boleh merosakkan atap dan jubin anda. Oleh itu, sangat penting untuk membantu pembebasan mereka. Burung mempunyai suara tertentu, dan jika mereka terperangkap di loteng anda, mereka akan menjerit berulang kali.

:dizzy: Bagaimana cara membuang burung?

Menjebak dan mengeluarkan burung dari loteng anda adalah pilihan terbaik. Isi mangkuk dengan makanan burung, letakkan di dalam perangkap sangkar, dan tunggu mereka terbang ke dalam. Tutup sangkar dan biarkan keluar setelah mereka berada di dalam.

Tutup sebarang bukaan untuk memastikannya tidak kembali ke loteng anda, dan selalu menghubungi pakar perosak sekiranya anda sendiri tidak dapat menangani keadaan dengan selamat dan cekap.

:arrow_right: Ikan Perak:

Sekiranya loteng anda mempunyai ikan mas, anda tidak akan mendengarnya, tetapi anda akan melihatnya melayang dalam kegelapan ketika anda masuk. Ikan mas lebih suka lokasi basah, dan kerana loteng anda adalah ruang kosong, ada kemungkinan ia lembap - sesuai untuk mereka hidup dan makan makanan berkanji seperti buku lama.

:dizzy: Bagaimana cara menghilangkan ikan mas?

Periksa kebocoran dan perbaiki, tutup retakan asas , dan pastikan loteng anda ketat dan selamat. Keluarkan bekalan makanan mereka, yang mungkin termasuk pakaian, buku, atau kadbod.

Sebagai alternatif, bukannya kotak kadbod, susunlah barang-barang ini ke dalam bekas plastik, menjadikan makanan istimewa ini menjadi cepat. Akhir sekali, kekosongkan loteng anda dan gunakan dehumidifier untuk menghilangkan kelembapan.

:arrow_right: Lalat:

Anda mungkin terdengar bunyi dengung dari loteng anda, mirip dengan lebah dan tawon, yang boleh menggigil tulang belakang anda. Lalat hanya bertahan selama 30 hari, tetapi mereka dapat menyimpan 400 hingga 600 telur dalam jangka waktu tersebut, yang mengakibatkan serangan besar-besaran.

Lalat lebih suka persekitaran basah dan tertarik dengan makanan bersebelahan, jadi tong sampah luar anda, misalnya, mungkin berfungsi sebagai restoran kejiranan mereka.

:dizzy: Cara menghilangkan lalat:

Dapatkan alat penyahhidratan untuk menghilangkan kelembapan dari udara. Pastikan semua makanan ditutup, semuanya bersih, dan tong luar anda ditutup dengan selamat.

Ringkasan:

Haiwan yang berbeza tinggal di loteng dan menghasilkan bunyi yang berbeza. Beberapa haiwan adalah kelawar, tikus, tupai, burung, tawon, lalat, lebah, ikan mas, dll.

:arrow_right: Soalan Lazim (Soalan Lazim)

Orang biasanya bertanya banyak soalan mengenai "terdengar seperti seseorang berjalan di loteng saya." Sebilangan soalan ini diberikan di bawah:

1: Mengapa terdengar seperti seseorang, berjalan melalui siling saya?

Ia mudah dilihat . Sekiranya anda mendengar bunyi vokal di dinding pada larut malam, ia mungkin akan menjadi bencana rakun yang baru lahir. Kerana rakun adalah waktu malam , kebanyakan suara akan berlaku pada waktu malam. Rakun , seperti haiwan lain, perlu pergi ke luar untuk memberi makan dan minum, jadi anda akan selalu mendengarnya keluar dan masuk semula ke rumah anda.

2: Bagaimana anda dapat melihat rakun di loteng anda?

Suara berdebar adalah salah satu petunjuk bahawa anda mempunyai rakun di loteng anda. Tidak ada pepijat lain di kota yang cukup besar untuk membuat suara bising. Tupai akan berkeliaran, tetapi rakun secara harfiah akan terdengar seperti orang kecil di sana.

3: Bagaimana anda dapat menyingkirkan haiwan yang tinggal di loteng?

Setelah tupai dapat bertahan sendiri, kemungkinan besar mereka akan keluar sendiri - yang harus anda lakukan sekarang adalah menunggu. Sekiranya hanya tupai dewasa yang sunyi, cahaya terang dan muzik yang kuat dapat menakutkannya, atau kain basah cuka dapat diletakkan di sekitar loteng untuk mengusir mereka kerana mereka tidak menyukai aroma.

4: Adakah rakun aktif pada waktu siang?

Rakun, terutama yang tinggal di loteng, biasanya aktif pada siang hari. Oleh itu, biasanya bagi pemilik rumah yang memiliki rakun di loteng mereka untuk melihat haiwan itu ketika ia naik ke bawah dan ke bumbung atau menghidu melalui tong sampah .

5: Adakah selamat menggunakan racun tikus di loteng?

Di loteng anda, jangan sekali-kali menggunakan racun tikus. Tikus akan binasa sekiranya racun tersebar. Seekor tikus boleh mati di dalam dinding anda dan terurai dengan perlahan, menimbulkan bau busuk yang berlarutan selama berbulan-bulan. Kutu dan kutu pada tikus tidak akan mati hanya kerana tikus itu ditinggalkan.

6: Bagaimana cara menghilangkan raccoon?

Terdapat kaedah berikut untuk menyingkirkan rakun:

  • Manfaatkan cahaya dan suara.
  • Tumbuhan mesti dibuang.
  • Timun mesti ditanam.
  • Untuk menjauhkannya, gunakan ammonia atau cuka.
  • Untuk menghasilkan penghalau , satukan bawang putih dan lada cayenne.
  • Gunakan air kencing pemangsa.
  • Sebarang pintu masuk mesti ditutup.
  • Sumber air harus ditutup.

7: Apakah makanan kegemaran rakun?

Rakun memakan burung dan haiwan lain di alam liar, tetapi jika makanan yang lebih mudah disediakan, mereka lebih suka memburu mereka. Kacang, beri , serangga, dan telur adalah antara makanan kegemaran mereka. Jika lokasi penangkapan mereka dekat dengan perairan, mereka juga menangkap ikan, kerang, reptilia , dan amfibi.

8: Adakah anda memerlukan kawalan perosak bulanan?

Untuk berjaya mengelakkan perosak biasa atau berpindah ke rumah atau pangsapuri baru , kami mencadangkan rawatan kawalan serangga perosak secara kerap setiap tiga bulan atau dua bulanan untuk rumah pangsa dan kediaman. Rawatan bulanan selama 3 hingga 6 bulan disyorkan untuk serangan yang lebih teruk.

9: Apakah ubat rumah yang membantu menghilangkan racun?

Dalam satu gelen air, gabungkan satu tabung cayenne kecil dan satu botol sos panas, kemudian semburkan larutan ke seluruh tanaman kebun, semak , dan semak anda, muncul semula setelah hujan. Anda juga boleh menggunakan penghalau lain, seperti beg sampah Mint-X, yang bertujuan untuk menjauhkan rakun .

10: Apakah musuh semula jadi rakun?

Pemangsa semula jadi adalah cougar, bobcats, serigala, coyote, buaya, rubah, dan burung hantu bertanduk hebat. Pemangsa semula jadi menyebabkan sebilangan kecil kematian berbanding dengan jumlah kematian yang disebabkan oleh manusia.

Kesimpulan:

Banyak haiwan tinggal di loteng. Tikus, tupai, kelawar, tawon, lalat, dan lain-lain, tinggal di loteng. Mereka menghasilkan pelbagai jenis bunyi. Terdapat pelbagai kaedah untuk menyingkirkan haiwan ini.

Artikel berkaitan: