rumah mandian yang bersemangat pada dasarnya adalah untuk roh untuk mengisi semula, Yubaba adalah penyihir dan pemilik rumah mandian. Chihiro bekerja di sana sebagai hamba untuk mendapatkan kebebasan. Reka bentuk dan infrastruktur rumah mandian yang terdapat dalam filem ini diilhamkan oleh rumah mandian sebenar di Jepun. Jambatan yang menghubungkan rumah mandi dan sisi lain, reka bentuk kuil, air terjun di samping rumah mandian diambil dari rumah mandi, hotel, dan muzium Jepun yang ikonik dan kuno yang berbeza. Miyazaki mempersembahkan karya seninya yang hebat yang benar-benar merupakan karya agung.

Rumah mandian bersemangat:

Spirited away adalah sebuah filem animasi Jepun terkenal yang dikeluarkan pada tahun 2001 yang ditulis dan diarahkan oleh Hayao Miyazaki dan dianimasikan oleh Studio Ghibli. Filem ini adalah antara filem animasi paling popular dalam sejarah ciri animasi Jepun. Filem ini memenangi banyak anugerah dan terpilih dalam 4 filem terbaik abad ke-21 oleh BBC pada tahun 2016. Pada tahun 2017, New York Times mengisytiharkan "semangat pergi" sebagai filem terbaik abad ke-21.

Sorotan semangat:

Cerita ini adalah berdasarkan pada seorang gadis kecil berusia 10 tahun bernama Chihiro yang beralih kepada yang baru lokasi dengan ibu bapanya, mereka terlupa dengan cara yang betul dan pergi ke arah lain, di antara senario mereka pergi ke terowong, di sana mereka memutuskan untuk tinggal sebentar dan makan sesuatu.

Tempat itu sangat misteri, tidak ada orang di sana. Mereka sangat lapar kerana mereka mendapat tempat di mana banyak makanan menanti mereka. Ibu bapa Chihiro memutuskan untuk memakan makanan itu dan kemudian, mereka membayarnya. Semasa makan mereka berubah menjadi babi, Chihiro tidak makan makanan itu, dia ingin tahu tetapi dia tidak tahu bahawa dia memasuki dunia roh bersama orang tuanya.

Semasa melarikan diri, dia menjumpai seorang budak lelaki bernama Haku yang membawanya ke seorang penyihir bernama Yubaba, dia menawarkannya pekerjaan di rumah mandi dan menandatangani kontrak, menurut kontrak dia menukar namanya menjadi Sen dan dia tidak dapat meninggalkan rumah mandi sehingga dia memperoleh kebebasan . Dia melakukan banyak usaha untuk mendapatkan kebebasan dan akhirnya, dia mendapatkannya.

Apa yang dipanggil rumah mandian di rumah yang berjinak-jinak?

Dalam filem animasi "spirited away", rumah mandi bernama 'Aburaya' yang dimiliki oleh penyihir 'Yubaba' terletak di dunia roh. Tempat mandi disediakan khas untuk arwah, di sini arwah pergi untuk mengisinya lagi.

Luar bangunan dibuat dengan gaya tradisional Jepun, bumbung rumah mandi yang biasanya direka sebagai kuil dalam pakaian Jepun. Bahagian luar dilihat dalam kombinasi warna merah dan hijau dengan campuran coklat gelap di antara. Bangunan ini terdiri daripada beberapa tingkat dengan lif sebelah yang hanya dibenarkan sampai ke tingkat yang dipilih.

Pekerja rumah mandian:

Yubaba yang merupakan pemilik rumah mandian memberikan pekerjaan dan tinggal bersama pekerjanya. Chihiro, Haku, lin, Kamajii, dan Boh bekerja di sana sebagai pelayan untuk menambah semangat. Bilik hamba sesak kemudian pejabat Yubaba dan bilik Boh kerana Boh adalah anaknya.

Realiti rumah mandian berjiwa:

Mungkin anda pernah menonton filem ini dan jika tidak maka sorotan filem ini memberikan gambaran keseluruhannya, bagaimana jika anda mengetahui bahawa rumah mandian yang berjiwa sebenarnya ada?

Infrastruktur dan bahagian dalam rumah mandian yang terdapat dalam filem ini sebenarnya diilhamkan oleh rumah mandian yang sebenarnya ada di Jepun berikut adalah senarai beberapa rumah mandian yang ikonik dan jika anda pernah melihat filem berjudul "berjinak-jinak" maka anda boleh mengaitkannya lebih jelas.

Dogo onsen honkan

Rumah mandian ini terletak di Matsuyama di wilayah Ehime. Bangunan ini bergaya dengan luaran moden. Kesamaan antara Dogo Onsen Honkan dan rumah mandian yang dilaksanakan dalam filem "berjauhan" adalah struktur kayu yang kompleks.

Sekiranya anda pernah mengunjungi Dogo onsen honkan, anda pasti pernah melihat sebuah gendang yang disebut "Tokidaiko". Gendang ini setiap hari dipukul pada pukul 6: 00 pagi yang merupakan tanda pembukaan rumah mandian. Gendang itu juga dipukul pada tengah hari dan petang untuk menandakan waktu pada waktu tersebut.

Waktu buka honogo Dogo onsen adalah dari jam 9 pagi hingga 10 malam dan harga yang mereka tawarkan untuk orang dewasa ialah 410 yen dan untuk kanak-kanak 160 yen.

Kanaguya

Kanaguya terletak di wilayah Nagano di jalan Sahibu Onsen. Kanaguya adalah hotel dan rumah mandi yang paling terkenal dan bersejarah yang dibina pada tahun 1758. Pada tahun 1936 kanguya diubah menjadi sebuah bangunan empat tingkat yang dapat memudahkan tetamu mereka bukan hanya mandi tetapi juga penginapan yang disebut "Saigetsurou".

Bangunan Kanaguya dibuat dengan kayu dan infrastrukturnya, terutama reka bentuk kuilnya yang unik benar-benar menjadi inspirasi utama filem animasi yang diberi nama "pemandian berjiwa".

Hotel ini dilengkapi dengan 29 bilik dan setiap bilik mempunyai penampilan dan dalamannya, yang menjadikannya lebih istimewa dan unik. Kawasan mandi air panas adalah pusat tarikan, mengandungi air dari empat sumber yang berbeza. Airnya kaya dengan zat besi yang dapat memberikan kelembapan pada kulit.

Yubara Onsen Aburaya

Rumah mandian ini terletak di Okayama, Aburaya dikira sebagai rumah mandi kuno yang didirikan pada tahun 1688. Rumah mandian ini menawarkan mandian air panas peribadi di luar tab mandi hijau dan mandian terbuka.

Bangunan Yubara Onsen Aburaya dari era Meiji digunakan sebagai struktur model dalam filem animasi. Bangunan ini mempunyai banyak bilik tetapi selepasnya98 ia telah diubah suai dan sekarang hanya tinggal satu bilik di tingkat 3 untuk penginapan. Restoran di tingkat dua dan tempat mandi terbuka tetap sama.

Shima Onsen Sekizenkan Honkan

Dalam filem itu, Sen melintasi jambatan dengan pagar merah sebelum memasuki rumah mandian, jambatan ini diilhamkan oleh jambatan di Sekizenkan Hokan. Jambatan ini dibina sebagai laluan untuk memasuki rumah mandian, ketika anda melaluinya anda merasakan getaran misteri.

Ini adalah salah satu rumah mandi kuno di Jepun, jenis mandi yang ditawarkan di sana seperti mandi batu dan mandian luaran. Bahagian dalam hotel ini terasa seperti rumah mandian yang bersemangat. Selain dari jambatan , terdapat terowong di sebelah rumah mandi yang serupa dengan yang dilihat dalam filem animasi. Hotel ini merupakan mata air panas tertua di Jepun dan harta budaya penting di wilayah Gunma.

Ringkasan: seni bina dan bahagian dalam rumah mandian seperti yang ditunjukkan dalam filem yang diilhamkan oleh inspirasi dari beberapa rumah mandi Jepun yang ikonik dan kuno, ini dapat dialami jika anda mengunjungi tempat-tempat ini. Sekiranya anda memikirkan realiti rumah mandian yang bersemangat, maka itu memang ada tetapi satu-satunya perbezaan adalah mereka mengendurkan manusia yang sebenarnya daripada roh (seperti yang ditunjukkan dalam filem).

Topik-topik yang berkaitan:

Apa itu MyFlixer?

Filem Berhantu Berdasarkan Kisah Sebenar

Mengapa Ghibli Tidak Membuat Filem Baru?

Apakah teori rumah mandian yang bersemangat?

Aburaya adalah rumah mandian yang dimiliki oleh penyihir bernama Yubaba. Ketika Chihiro tersesat dalam dunia semangat, dia pergi ke rumah mandi di sana dia berjuang untuk mendapatkan kebebasan dengan melakukan pekerjaan seperti yang tertulis dalam kontrak. Arwah datang ke rumah mandian untuk mengisi semula diri mereka. Filem animasi ini memperlihatkan agenda masyarakat yang sangat sensitif iaitu "pelacuran kanak-kanak".

Teori pelacuran kanak-kanak:

Miyazaki yang merupakan penulis dan pengarah filem ini terkenal menangani masalah sosial dan masalah politik melalui filemnya. Dia menyasarkan isu pelacuran kanak-kanak itu dalam filem animasinya.

  • Aspek pertama yang menjadi sasaran penulis untuk masalah ini adalah tanda 'yu' di pintu masuk rumah mandian. 'Yu' adalah perkataan Jepun yang bermaksud air panas. Dalam tradisi Jepun 'Yuna' bermaksud wanita air panas dan pada 'era Edo' lelaki pergi menemui wanita air panas.

    Dalam filem animasi pemilik rumah mandian 'Yubaba' bermaksud wanita tua air panas, ini adalah bukti pertama agenda ini.

  • Aspek kedua adalah perubahan nama Chihiro menjadi Sen. Apabila seorang gadis memasuki kehidupan pelacuran, perkara pertama menuntut menukar namanya, ini kerana tidak ada yang mengenalinya. Sekarang anda mendapat bukti kedua.

  • Bukti ketiga dan terakhir adalah ketika tidak ada wajah bernama roh yang berusaha membeli Chihiro, dia menawarkannya untuk melakukan apa sahaja yang dia mahukan dan sebagai balasannya, dia melakukan apa yang dia inginkan. Sen selalu menolaknya, suatu hari dia menangkapnya tetapi bernasib baik dia melarikan diri .

  • jika anda ingin tahu tentang apa yang berlaku dan bagaimana dia memperoleh kebebasan dari dunia rohani maka anda mesti menonton filem ini.

Apakah watak-watak yang bersemangat?

Spirited away terdiri daripada pelbagai watak luar biasa yang mempunyai kepentingan di tempat mereka, secara keseluruhan, mereka membuat filem animasi spektakuler yang berada di antara filem animasi terbaik dalam sejarah Jepun. Sebilangan pandangan mereka akan diserlahkan di bahagian bawah yang akan membuat anda biasa dengan mereka.

1. Hako memikat naga:

Haku adalah watak deuteragonis dalam filem. dia adalah roh berusia 12 tahun dalam bentuk manusia. Dia dapat mengubah dirinya menjadi naga kerana dia adalah roh sungai dan dapat mengubah dirinya menjadi naga, dalam keadaan ini dia dapat terbang juga. Dia menolong Chihiro sepanjang perjalanannya di dunia roh. Dia bekerja untuk Yubaba pemilik rumah mandian. Kadang-kadang dia menjadikan dirinya sombong kerana dia mengawalnya. Sekiranya anda tahu lebih banyak mengenai Haku, maka baca artikel Hako berjiwa naga.

2. Yubaba:

Yubaba adalah penjahat utama cerita ini. Dia adalah penyihir tamak dan pemilik rumah mandian. Dia memberikan pekerjaan kepada Chihiro di rumah mandinya kerana Haku menyarankannya untuk melakukan pekerjaan untuk mendapatkan kebebasan. Dia menembusi sesuatu di Haku untuk mengawalnya.

3. Tiada wajah:

Tidak ada wajah atau semangat semat telus tanpa wajah yang menelan individu lain untuk mendapatkan penampilan fizikal. Chihiro memberinya tempat tinggal di rumah mandian ketika hujan lebat di luar. dia suka Chihiro dan emosional melekat padanya. Dia seorang yang kesepian dan menawarkan emasnya sebanyak 3 kali untuk mendapatkan syarikatnya selalu tetapi dia menolak sepanjang masa, lalu dia berusaha mengejarnya tetapi dia melarikan diri. Di tengah-tengah filem, dia tampil dengan kemampuan seperti meniru, alkimia, dan menyerap.

Soalan Lazim

Memandangkan topik ini sama penasarannya dengan filem yang disebut "berjiwa besar", banyak persoalan muncul di benak anda. Bahagian ini akan membantu menghilangkan rasa ingin tahu anda.

1. Mengapakah orang Jepun menggunakan rumah mandian?

Orang Jepun menganggap rumah mandian sebagai tempat paling santai ketika mereka kembali dari jadual kerja yang sukar. Kerana ia bukan sahaja membersihkan kotoran mereka tetapi juga membantu menghilangkan keletihan dan keletihan mereka. Orang Jepun gemar mandi sebelum tidur.

2. Apakah pelajaran moral di sebalik semangat itu?

Chihiro membahayakan dirinya untuk menyelamatkan ibu bapanya, di rumah mandi dia menolong arwah dan sebagai balasannya, dia mendapat sokongan yang tidak disangka. Kita boleh mengatakan pelajaran moral dari kisah itu adalah untuk menolong orang lain.

3. Adakah Haku mati dalam arwah?

Ketika Chihiro keluar dari dunia roh Hako mati. Ketika tali rambut Chihiro bersinar itu menunjukkan air mata Hako ketika dia meninggal, dalam filem itu Hako adalah semangat sungai.

Kesimpulan:

Untuk merangkumi artikel di atas "rumah mandi berjiwa" saya boleh mengatakan bahawa, rumah mandi berjinak-jinak adalah filem misteri animasi. Ia boleh menakutkan anak-anak hingga tahap tertentu. Perkara yang indah mengenai filem itu adalah pelaksanaannya, kesan penggunaannya dan pergerakan yang sangat baik. ceritanya didasarkan pada gadis kecil berusia 10 tahun Chihiro yang tidak mempunyai kuasa besar tidak mempunyai bakat luar biasa, dan tidak seperti watak dude yang sangat hebat yang memberi inspirasi kepada kanak-kanak dari beberapa tahun.

Pada mulanya, dia adalah gadis biasa, sederhana, dan agak menjengkelkan yang tersesat dalam dunia roh. Pertumbuhan positif dalam keseluruhan perjalanan di Chihiro adalah faktor inspirasi bagi banyak anak. Cara dia bekerja di rumah mandian untuk mendapatkan kebebasan untuknya dan ibu bapanya, cara dia menjadi kuat, dan cara dia menjadi gadis luar biasa dari gadis biasa adalah perkara terbaik dalam filem ini.

Rumah mandian yang dapat kita lihat dalam filem ini benar-benar diilhami oleh beberapa contoh kehidupan mandian Jepun yang sebenar. Orang Jepun suka mandi, mereka percaya bahawa dengan mandi dengan tenang tidak hanya membuang kotoran sepanjang hari tetapi juga membantu mereka untuk bebas dari keletihan dan tekanan. Mereka berasa santai setelah mandi. Sekiranya anda tidak melihat filem ini, maka saya cadangkan anda untuk menontonnya, karya Miyazaki ini benar-benar patut dilihat.

Artikel berkaitan:

BAGAIMANA SPONGEBOB MENUNJUKKAN LAMA?

Yang Memiliki CBS

Bagaimanakah Tongkat TV Api Amazon berfungsi?

1 Suka

Nikmati Mandian The Spirited Away secara peribadi: 3 Onsen Diilhamkan Oleh Filem

Spirited Away, klasik Hayao Miyazaki yang indah, adalah salah satu filem Jepun paling berjaya sepanjang masa, dan ia mengekalkan daya tarikan tertentu. Ia membawa anda ke tanah yang aneh hanya dengan menontonnya, tetapi melainkan jika anda boleh mengunjungi rumah mandi Spirited Away ? Aburaya, onsen ikonik cerita, berdasarkan beberapa lokasi yang sangat nyata dan sangat indah. Mengapa tidak menyertakannya semasa ekspedisi anda seterusnya? Teruskan membaca untuk mengetahui bagaimana anda dapat membiasakan diri dengan semangat hotel tepi pantai seperti itu - dan juga muzium yang boleh diakses ganjaran di Tokyo.

Rumah Mandi Spirited Away 1st: Onsen Dogo Matsuyama, Honkan

Dalam The Photography of Spirited Away, Dogo Onsen di These, Ehime Prefecture, dinyatakan sebagai inspirasi bagi Aburaya. Kekuatan utama onsen ini adalah yang tertua di Jepun, sejak 3,000 tahun. Siapa yang tahu berapa lama melonjak sejak itu, tetapi itu mesti banyak. Dogo Onsen, dengan kemampuan penyembuhannya yang terkenal, juga telah menjadi tempat perlindungan kerajaan sejak tahun 1899. Menurut tradisi, perairan penyembuhan itu ditemukan oleh seekor bangau yang cedera. Perkara itu diperhatikan oleh penduduk kampung secara berkala, dan akhirnya pemulihan yang luar biasa. Mereka memimpin dan terus melakukannya sejak itu. Kami tidak dapat menjamin keajaiban hanya setelah satu rendaman, tetapi penduduk asli mengakuinya.

Mandi lain di Dogo Onsen Honkan bertindak sebagai asas untuk Spirited Away Bathhouse . Konkan (pintu masuk utama) adalah Harta Bersejarah Nasional yang dipulihkan pada tahun 1894 dan diserlahkan dalam Peta Hijau Michelin kerana keanggunan dan kepentingannya. Mengunjungi sekarang akan membawa anda menjauhkan kos dan masa anda hanya 410. Pembinaan dinding kayu sangat mempengaruhi seni bina rumah mandi Spirited Away. Bahagian koridornya yang dalam dan lorong yang rapat, secara amnya, membolehkan pekerja muncul dan lenyap seolah-olah melalui sihir.

Dogo Onsen sedang melakukan peningkatan sebagai persediaan untuk tahun 2020. Biasanya, kawasan renang Tama-no-Yu dan Kami-no-Yu, kawasan rehat yang terpisah, dan dua pejabat awam-swasta dapat diakses. Mereka juga mempunyai lawatan kecil ke lokasi paling terkenal di onsen. Dogo Onsen Honkan, rumah mandi Spirited Away Matsuyama City, mempunyai tandas yang berasingan. Walau bagaimanapun, prinsip bilik Yushinden adalah "lihat, jangan sentuh" ​​- kawasan ini dikhaskan untuk Royal Bloodline, yang belum melakukan perjalanan rasmi sejak tahun 1950-an.

2. Sekizenkan, Shima Onsen, Spirited Away Bathhouse

Shima Onsen adalah sebuah bandar peranginan pantai yang indah di perbukitan Prefektur Gunma, dan ia menjadi tuan rumah ryokan Sekizenkan yang terkenal. Ikatan Spirited Away di sini sangat luar biasa, di jambatan merahnya yang mencolok - jadi anda tidak perlu menahan nafas untuk berlalu dengan selamat. Spa mata air panas kuno yang lain adalah Sekizenkan. Honkan buluhnya didirikan pada tahun 1691, menjadikannya bangunan onsen tertua di Jepun. Perasaan rahsia, tersembunyi jauh di pepohonan, memungkinkan untuk mempercayai anda telah menyeberang ke alam roh. Kami berani anda untuk mengekori Ghibli Radar anda, menghantar anda ke belakang.

Shima Onsen diterjemahkan menjadi "40,000 Sumber Air Panas," dan mata air panas ini sering dianggap sebagai "ubat untuk 40.000 penyakit." Mandi di laut mafik dikatakan dapat membantu mengatasi masalah rematik, keadaan psikologi, dan kegatalan. Walaupun minum air panas dikatakan dapat membantu kulit, sistem pencernaan, dan bahkan menurunkan berat badan. Dua rumah utama, Sanso dan Kashotei, kedua-duanya Aset Budaya yang Ditetapkan, menyediakan lebih banyak kemudahan kontemporari selain honkan lama.

Membangun Sanso

Bangunan Sanso dibina pada tahun 1936 dalam reka bentuk zaman Momoyama oleh arkitek pada masa itu, namun lekapan setiap bilik menonjolkan keahlian mereka yang sangat baik. Rangka kerja ini kini menjadi harta intelek nyata yang dikunjungi oleh ahli politik dan selebriti. Sanso, yang dibina di atas bukit tepat di belakang honkan, melekat pada honkan melalui terowong bawah tanah mistik yang menjadi pautan Spirited Away yang lebih jauh.

Rumah mandian Shima Onsen Spirited Away terletak di bawah Sekizenkan. Struktur terbaru, Kashotei, terletak lebih jauh ke hutan di titik tertinggi di darat, berhampiran dengan bunyi bandar besar. Gambar Jepun klasik menunjukkan pemandangan pokok pain lama, langit tinggi, dan awan terapung. Lokasi ini menawarkan pengalaman yang perlahan, tenang, dan eksklusif kepada pelancong di kawasan hutan gelap.

3. Kaguya, Shibu Onsen, Spirited Away Bathhouse

Seperti yang anda bayangkan, Shibu Onsen adalah hotel mata air panas klasik yang lain, kali ini berada di Alpen Jepun. Selama lebih dari 250 tahun, Kanaguya ryokan telah dikuburkan jauh di jalan sisi Edo. Walaupun Kaguya tidak diakui secara formal sebagai sumber Aburaya, ia tidak membuat orang membuat perbandingan.

Walaupun Studio Ghibli tetap diam mengenai topik ini, bahagian dalam ryokan berisi persamaan yang mencolok, dan, secara kebetulan, Joe Hisaishi, yang bertugas untuk skor filem itu, dibesarkan di Nakano City yang berdekatan.

Walaupun begitu, lawatan singkat ke penginapan langka ini menunjukkan mengapa peminat Ghibli menempahnya setiap hari kerana mereka hanya dapat mengunjunginya jika mereka bermalam. Walaupun seni binanya menakjubkan, Kanaguya juga terkenal dengan perairannya yang menenangkan. Kaguya mempunyai sembilan mandian berasingan, masing-masing dengan bekalan air. Ini digunakan untuk mengisi lima kolam renang peribadi, satu untuk lelaki dan satu untuk wanita, dan dua mandian luaran awam.

Kawasan Shibu Onsen

Di luar Kanaguya, bandar Shibu Onsen mesti dikunjungi sendiri. Walaupun Kanaguya adalah rumah mandi Spirited Away yang hanya dapat dikunjungi jika anda bermalam, pengunjung di mana-mana ryokan di bandar boleh mendapatkan token on-hopping yang membolehkan mereka mengunjungi semua mandian luar Soto-yu di bandar. Cara yang popular untuk menikmati resort pantai mata air panas seperti Shibu Onsen adalah dengan terus naik onsen.

Soalan Lazim:

Apakah jenis sifat roh yang tidak berwajah?

No-Face adalah hantu bayangan yang nampaknya orang kulit hitam dengan topeng putih. Dia memakan semangat lain dan dapat memendam perasaan mereka ke dalam jiwanya, memungkinkannya meniru tingkah laku mereka, terutama yang negatif, yang memuncak pada penukarannya menjadi penjahat.

Apa alasan untuk bersemangat?

Dogo Onsen adalah mata air panas Jepun. Walaupun beberapa buku panduan dan artikel mengatakan bahawa kota emas lama Jiufen mengilhami filem di Taiwan, Miyazaki telah membantahnya. Dogo Onsen juga sering disebut sebagai pengaruh utama untuk rumah mandi onsen / Spirited Away.

Ringkasan:

Spirited Away Bathhouse dibina dalam tema rumah mandian khas Jepun, dengan skema warna yang merangkumi nada merah, hijau, dan semi gelap. Air pancut juga terletak di laluan jambatan. Berpisah dari pintu utama, dan beberapa pintu keluar dan pintu belakang tidak dapat dilihat oleh pengguna. Beberapa langkah sisi kuno yang goyah langsung menuju ke Ruang Dandang Kamajii, mencegah kaedah biasa mencapai melalui lif dalaman.

Bathhouse mempunyai banyak peringkat. Mereka dihitung dengan cara unik yang menggabungkan istilah "," yang berarti "surga," dan "yang bermaksud" bumi. " Terdapat lif sehala yang berfungsi ke mana-mana, jika tidak banyak, lantai dengan menarik tuas.

The Bathhouse adalah lokasi utama dalam filem animasi Jepun Spirited Away. Itu dimiliki oleh penyihir Yubaba, yang membuat janji untuk mengupah sesiapa sahaja yang meminta jawatan sebagai pekerja di sana.

Bathhouse, yang berdiri di atas paya setengah kering adalah struktur yang sangat megah dan mewah di pulau Yūya di Alam Roh. Dibina dalam gaya mandian tradisional Jepun, skema warnanya merangkumi warna merah, hijau dan warna coklat gelap.

Air terjun juga terdapat di jambatan penyeberangannya. Pada awal siri ini, didapati bahawa rumah mandi mempunyai satu set tangga lama yang tidak stabil yang menuju terus ke Bilik Dandang Kamajī, melewati kaedah biasa untuk tiba dengan lif dalaman.

Selain jambatan, air terjun, pintu masuk dan tangga samping, Bathhouse mempunyai pintu masuk dan pintu belakang berganda yang dapat digunakan untuk membuang air di luar tanpa dapat dilihat oleh pelanggan. Haku membawa Chihiro melalui salah satu laluan halaman belakang ini dan memerintahkannya untuk memasuki Bilik Boiler melalui tangga sisi untuk bertemu Kamaji.

Bathhouse adalah struktur dengan beberapa tingkat. Lantai di atas permukaan tanah diberi nombor dengan cara khas yang menggabungkan penggunaan kata-kata, yang secara harfiah berarti "surga" dan, secara harfiah berarti "tanah". Lantai di bawah tanah tidak diberi nama dalam filem ini. Ini ditunjukkan dalam filem bahawa Bathhouse memang mempunyai lif satu arah yang berfungsi dan berjalan ke beberapa tingkat jika tidak semua lantai dengan menggunakan tuas.

Para pekerja juga ditugaskan ke tempat tinggal di rumah mandian (kemungkinan besar dipisahkan oleh bahagian lelaki dan wanita), walaupun tidak diketahui tingkat mana The Bathhouse tempat mereka tidur. Ditekankan bahawa tempat tinggal mereka sangat sempit dan terhad berbanding dengan pejabat Yubaba dan bilik Boh. Tidak diketahui jika pekerja yang lebih tinggi di tangga pekerjaan mempunyai tempat persendirian.

Terletak di bawah tanah dan dapat diakses dengan tangga samping yang berlari di luar luar Bathhouse, Boiler Room adalah rumah bagi Kamajī dan Susuwatari (sprite jelaga) yang tak terhitung jumlahnya. Sebahagian besar bilik ini ditempuh oleh tungku yang memikat.

Temboknya dilapisi laci berisi ramuan yang diingat oleh Kamaji untuk menghantar air herba ke tempat mandi. Ruang selebihnya sebahagian besarnya kosong, kecuali untuk struktur kayu besar yang berfungsi sebagai tempat tidur dan tempat kerja Kamaji serta beberapa lubang di dinding yang berfungsi sebagai tempat tinggal bagi Susuwatari. Haku tinggal di sini ketika dia pulih dari kecederaan ajaibnya kerana pengetahuan perubatan Kamaji.

Tingkat bawah nampaknya dikhaskan untuk dapur dan bilik mandi untuk pelanggan. Kerana penggunaannya yang popular dan berterusan, beberapa tempat mandi terkenal kerana kotor. Selama Chihiro tinggal sebagai pekerja, dia ditugaskan (bersama Lin) untuk membersihkan tab mandi terbesar dan paling kotor di tingkat bawah, yang, menurut Lin, adalah salah satu yang belum dibersihkan dalam beberapa bulan.

Lantai dua dikhaskan untuk ruang makan tradisional bertatu Jepun untuk pelanggan. Ia pertama kali ditunjukkan semasa menaiki lif Chihiro melalui kompleks bangunan dengan Radish Spirit. Lorong panjang dengan bilik yang dipisahkan oleh pintu kayu kertas beras bertingkat di tingkat dua. Mereka juga kelihatan cukup popular di kalangan pelanggan, seperti yang terlihat ketika semua bilik dihuni Chihiro tiba di tingkat.

Tingkat atas mempunyai dua pintu, dengan sebelah kanan mempunyai pengetuk pintu bercakap. Pintu kiri tidak pernah dibuka, tetapi pintu kanan adalah rumah pejabat Yubaba dan bilik Boh. Ini adalah ruang yang dibina dengan mewah, sebahagian besarnya tidak kosong yang dilapisi dengan pasu mahal yang ditonjolkan oleh seni bina yang rumit.

Pejabat Yubaba terletak di lantai ini, bersebelahan dengan bilik tidur Boh. Beberapa pintu kayu besar, yang menutup sekurang-kurangnya empat bilik lain, menghalang jalan ke pejabat Yubaba, diikuti oleh banyak, lorong-lorong yang memutar. Seperti yang ditunjukkan oleh Haku, lantai atas juga dapat diakses dengan set tangga batu yang panjang dan berputar.

 Rumah Mandi di Dogo (Shikoku)

 Meguro Gajo-en

 Nikko Toshogu

 Muzium Senibina Terbuka di Koganei

 Istana Nijo

 Muzium Teh Juifen dan Omoneimoto di Taiwan

Spirited Away klasik Hayao Miyazaki yang memikat adalah salah satu filem Jepun paling berjaya yang pernah ada, dan mendapat tempat istimewa di hati kita. Menontonnya membawa anda ke dunia ajaib tetapi bagaimana jika anda boleh mengunjungi rumah mandian Spirited Away?

Nah, onsen ikonik cerita, Aburaya, kebetulan berdasarkan beberapa lokasi yang sangat nyata dan sangat cantik. Mengapa tidak berjaya dalam pengembaraan anda yang seterusnya?

Baca terus, dan ketahui bagaimana anda dapat membenamkan diri dalam semangat resort mata air panas ini - dan muzium terbuka di Tokyo sendiri.

Spirited Away Bathhouse 1: Dogo Onsen Honkan, Matsuyama

Dogo Onsen Honkan, inspirasi utama untuk pemandian Spirited Away, dilihat dari depan.

Foto oleh Dogo Onsen

Dogo Onsen di Matsuyama, Prefektur Ehime, disahkan sebagai dasar bagi Aburaya dalam The Art of Spirited Away.

Dengan menaiki trem singkat dari pusat Matsuyama, ini adalah onsen paling bandar dalam senarai kami, dan tambahan mudah untuk lawatan anda ke sana. Tuntutan utama onsen ini adalah yang tertua di Jepun, sejak sekitar 3.000 tahun. Siapa tahu berapa banyak orang yang berenang di sini sejak itu, tetapi mesti banyak.

Dogo Onsen juga menjadi tempat peristirahatan kekaisaran sejak tahun 1899, berkat kekuatan penyembuhannya yang legendaris. Seperti kisahnya, seekor bangau yang cedera adalah yang pertama menemui perairan pemulihan. Penduduk tempatan memperhatikannya berkunjung setiap hari, dan akhirnya ia menjadi pemulihan yang luar biasa. Mereka mengikutinya, dan sejak itu melakukannya. Kami tidak dapat menjanjikan keajaiban setelah mandi di sini, tetapi penduduk tempatan bersumpah dengannya!

Honkan adalah Harta Budaya Penting Nasional, yang terdapat dalam Panduan Hijau Michelin kerana keindahan dan keistimewaannya, dan telah diubahsuai pada tahun 1894. Mengunjungi hari ini akan membawa anda kembali ke masa, dan membuat anda kembali hanya ¥ 410.

Struktur kayu yang elegan jelas mempengaruhi reka bentuk rumah mandian Spirited Away. Khususnya, bahagian dalamannya yang ketat dan berliku dan jalan berliku yang sempit, yang membolehkan kakitangan muncul dan hilang seperti sihir.

Untuk tahun 2020, Dogo Onsen sedang dalam proses pengubahsuaian. Walaupun biasanya, anda dapat menikmati kawasan mandi Tama-no-Yu dan Kami-no-Yu, kawasan rehat peribadi, dan dua ruang rehat awam. Mereka juga menawarkan lawatan singkat ke kawasan paling terkenal di onsen.

Namun di ruang Yushinden, aturannya adalah "lihat jangan sentuh" ​​- ruang ini disediakan khusus untuk Keluarga Kekaisaran, walaupun mereka belum melakukan kunjungan resmi sejak tahun 50-an.

Penambahan yang lebih baru untuk Dogo Onsen menawarkan lebih banyak variasi, jadi jika anda ingin menikmati pengalaman mata air panas anda, kami sangat mengesyorkan lawatan ke Asuka-no-Yu.

Rumah mandi Asuka-no-Yu dibina pada tahun 2017, dalam gaya zaman Asuka (552–645 M). Walaupun tidak berkaitan dengan filem Miyazaki, bangunan itu indah dengan mandian terbuka, mandian peribadi, dan menara pusat ikonik. Merapatkan jurang antara lama dan baru, salah satu ciri paling membanggakan mereka adalah pemetaan unjuran yang menerangi dinding tempat mandi.

Anda juga boleh menggabungkan lawatan Asuka-no-Yu anda dengan beberapa pakej aktiviti hebat, seperti mencicipi bir-dan-sake, persembahan teater Noh, atau membuat kerajinan dengan buluh.

Matsuyama juga merupakan kota yang indah dan bersejarah, dan merupakan rumah kepada salah satu istana terpelihara yang terbaik di Jepun. Anda dapat mengisi dengan senang hati beberapa hari di sini, dengan banyak pengalaman seperti menunggang becak di kimono, makan malam dengan geisha, atau bahkan ziarah pendek yang mengikuti jejak seorang bhikkhu legenda.

Dogo Onsen tidak menawarkan penginapan, tetapi mereka menerima pelawat sehari. Oleh kerana terdapat banyak hotel bagus di Matsuyama, itu menjadikannya inspirasi rumah mandi Spirited Away yang paling mudah diakses.

Mencari lebih banyak perkara yang boleh dilakukan di kawasan ini? Prefektur Ehime penuh dengan pemandangan indah, kraf tradisional, dan makanan yang lazat. Lihatlah!

Bayaran mandi: Honkan: dewasa dari ¥ 420, kanak-kanak dari ¥ 160

Asuka-no-Yu: dewasa ¥ 610– ,6 1.690, kanak-kanak ¥ 300– ¥ 830

Tsubaki-no-Yu: dewasa ¥ 400, kanak-kanak ¥ 150

Bermalam semalam N / A

Sampai di sana 30 minit dengan trem dari pusat Matsuyama

Spirited Away Bathhouse 2: Sekizenkan, Shima Onsen

Shima Onsen adalah bandar mata air panas yang menawan di pergunungan Prefektur Gunma, dan rumah bagi ryokan Sekizenkan yang berprestij. Dengan jambatan merahnya yang mencolok, sambungan Spirited Away di sini tidak dapat dilupakan - tetapi tidak, anda tidak perlu menahan nafas untuk menyeberang dengan selamat.

Sekizenkan adalah satu lagi spa mata air panas yang bersejarah. Honkan kayunya dibina pada tahun 1691, menjadikannya bangunan onsen tertua di Jepun. Tersembunyi jauh di dalam hutan, suasana yang tersembunyi memudahkan anda membayangkan anda telah beralih ke dunia roh. Kami mencabar anda untuk berkunjung tanpa Radar Ghibli anda yang menggigit tulang belakang anda!

Nama Shima Onsen bermaksud "40.000 Mata Air Panas," tetapi mata air panas juga disebut "penawar untuk 40.000 penyakit." Mereka mengatakan bahawa mandi di perairan mineral dapat membantu dengan rematik, gangguan pergerakan, dan parut, sambil minum air mata air panas membantu penyakit kulit, saluran pencernaan, dan bahkan penurunan berat badan.

Seperti juga honkan kuno, anda dapat menikmati kemudahan yang lebih moden di sini di dua bangunan lain, Sanso dan Kashotei, kedua-duanya juga merupakan Aset Budaya yang Ditetapkan.

Bangunan Sanso dibangun pada tahun 1936 dalam gaya zaman Momoyama, oleh pembangun utama pada masa itu, dan lekapan setiap bilik memperlihatkan hasil kerja mereka yang halus. Bangunan ini kini menjadi harta budaya nyata yang terdaftar, dan menjadi tempat tumpuan ahli politik dan selebriti.

Dibina di atas bukit tepat di belakang honkan, Sanso menghubungkan secara langsung melalui jalan bawah tanah yang misterius yang lain sambungan Spirited Away.

Bangunan terbaru, Kashotei, bahkan lebih dalam di hutan di titik tertinggi di tanah, jauh dari kebisingan di bandar. Pemandangan pokok pinus kuno, langit terbuka lebar, dan awan melayang mengingatkan pada lukisan Jepun klasik.

Tempat ini memberi pengunjung masa yang perlahan, tenang, dan istimewa dikelilingi oleh hutan yang sunyi. Shima Onsen agak jauh dari Dogo Onsen, dan lebih sesuai untuk pengunjung dengan kereta. Sekiranya anda ingin pergi ke sini dengan kereta api, anda boleh menempah penginapan semalam dengan pakej pengangkutan.