Psikologi Sukan adalah sains yang melibatkan kajian bagaimana psikologi mempengaruhi prestasi dan penyertaan ahli sukan.

Bagaimana psikologi berfungsi dalam sukan?

Banyak strategi dan prosedur yang digunakan untuk melatih atlet dan ahli sukan lain, ada yang:

1. Kaunseling:

Pengurusan berat badan, gangguan makan, kemurungan, kesedihan, kehilangan dan bunuh diri, tingkah laku agresif, peralihan kerjaya, motivasi dan masalah identiti dapat diselesaikan melalui kaunseling.

2. Latihan dan perundingan

Kemahiran kepimpinan, latihan jurulatih, pembinaan pasukan, campur tangan dengan ibu bapa mereka yang terlibat dengan sukan penyertaan belia, dari masalah ini masalah dapat dikenal pasti lebih awal dengan berunding dan mencegah mereka dari masalah psikologi.

3. Latihan untuk penetapan matlamat dan prestasi tinggi

Strategi kawalan perhatian, kesukanan dan kawalan kepimpinan, persaingan dan kawalan kendiri dalam sukan dapat dipelajari melalui latihan ini.

Ahli Psikologi Sukan

Ahli psikologi sukan dilesenkan, dilatih dan telah memenuhi syarat pendidikan dan latihan serta lulus peperiksaan mereka. Terdapat dua jenis psikologi sukan, psikologi sukan pendidikan dan klinikal.

1. Ahli psikologi sukan klinikal

Mereka mempunyai tahap psikologi klinikal dan kaunseling. Keahlian mereka adalah dalam masalah klinikal seperti, penyalahgunaan bahan, gangguan makan, kemurungan dan masalah kesihatan mental dan masalah. Mereka mengatasi masalah melalui ubat-ubatan atau rawatan lain.

2. Ahli psikologi sukan pendidikan

Mereka tertumpu pada latihan kemahiran psikologi dengan mendidik dan memberi petunjuk kepada mereka tentang kapan dan bagaimana menggunakan kemahiran ini semasa persembahan. Kemahiran seperti penetapan matlamat, perbincangan diri dan pengurusan tenaga. Matlamat umum ahli psikologi pendidikan adalah prestasi tinggi orang sukan dan atlet.

Konflik antara kedua-dua jenis psikologi ini

Konflik didasarkan pada siapa yang terlatih terbaik untuk memberikan perkhidmatan yang meningkatkan prestasi sukan. Atlet elit dan profesional yang utama adalah sasaran perkhidmatan, yang kebanyakannya memerlukan sedikit keperluan untuk perkhidmatan tersebut atau yang kadang-kadang meminta pertolongan individu yang tidak terlatih di mana-mana bidang.

Baru-baru ini hubungan harmoni antara kedua-dua kumpulan ini berlaku dengan penubuhan Persatuan untuk Kemajuan Psikologi Sukan Gunaan, sebuah organisasi yang terdiri daripada kira-kira 1,000 anggota, yang dibahagi sama antara anggota yang dilatih dalam bidang psikologi tradisional dan ahli yang dilatih dalam sains sukan.

Kelebihan psikologi sukan

  1. Apabila anda berada dalam tahap keyakinan rendah semasa persembahan anda, psikologi sukan akan membantu meningkatkan tahap keyakinan anda. Keyakinan adalah kemahiran mental utama.
  2. Ini akan membantu dalam memperbaiki masalah fokus. Dari latihan dan arahan ahli psikologi sukan, atlet dan ahli sukan tetap fokus pada permainan.
  3. Membantu meningkatkan kemahiran komunikasi yang merupakan bahagian penting dalam psikologi sukan dan latihan mental kerana kerja berpasukan memberikan hasil yang lebih baik.
  4. Psikologi sukan menolong ahli sukan daripada membuang pemikiran yang tidak sihat dan menggantinya dengan pemikiran yang sihat. Mereka mula berfikir sihat.
  5. Membantu dalam motivasi dan tahap motivasi sangat penting dalam psikologi sukan yang meningkatkan prestasi.
  6. Kecederaan boleh merosakkan keyakinan orang sukan dan psikologi sukan membantu dalam menyembuhkan ketakutan kecederaan semula dan penyembuhan mental akibat kecederaan.
  7. Cara kekal tenang semasa tekanan permainan, kawalan emosi dan cara menangani kesilapan juga diselesaikan oleh psikologi sukan.

Sejarah psikologi sukan

Psikologi sukan dikembangkan di Eropah oleh yayasan International Society Of Sports Psychology (ISSP) di Rome pada tahun 1965. Selepas ISSP, asas FEPSAC dibentuk pada tahun 1969 hanya selepas 4 tahun. Pada abad kedua puluh, Norman Triplett, seorang psikologi dari Indiana University, melakukan kajian pertama mengenai prestasi atletik pada tahun 1898, Coleman Griffith terkenal sebagai bapa psikologi sukan. Ahli psikologi Universiti Illinois juga bekerja di atletik yang dia bangunkan makmal psikologi sukan pertama, yang terlibat dalam sekolah bimbingan pertama AS, dan menulis dua buku,

a) Psikologi Kejurulatihan (Griffith 1926)

b) Psikologi dan Atletik (Griffith 1928)

Siri kajian yang dilakukan dengan pasukan besbol Chicago Cubs dan University of Illinois serta berunding dengan sejumlah atlet terkenal pada zamannya.

Kaedah penilaian dalam psikologi sukan

Ini adalah kaedah penilaian:

  1. Temu ramah
  2. Pemerhatian tingkah laku
  3. Ujian dan tinjauan psikologi
  4. Sambungan data pihak ketiga

1. Temu ramah

Terdapat dua jenis wawancara formal dan tidak rasmi, yang merupakan kaedah penilaian yang biasa. Tujuan menjalankan Temu Bual adalah untuk mencari jalan untuk campur tangan, mengenal pasti masalah prestasi dan mengesahkan data inventori dan soal selidik.

2. Pemerhatian tingkah laku

Ini adalah kaedah penilaian yang paling penting di mana Ahli Psikologi sukan terlibat secara langsung dalam menonton persembahan seseorang sukan dengan video dan mengenal pasti masalah orang sukan.

3. Ujian dan tinjauan psikologi

Jenis penilaian ini memberikan kaedah saintifik untuk mengumpulkan data dan ujian psikologi yang lebih objektif. Ia boleh dicapai dengan label seperti, klinikal, kognitif, perhatian, sukan khusus dan keperibadian dan kecerdasan emosi.

4. Pengumpulan data pihak ketiga

Jenis penilaian ini semudah satu Temu Bual yang dilakukan oleh seseorang. Pengumpulan maklumat sangat penting bagi ahli psikologi sukan untuk mengetahui perilaku, komunikasi dengan orang lain dan pandangan pelanggan yang lain.

Psikologi Sukan untuk jurulatih

  1. Fokus pada hubungan anda dengan atlet. Hubungan jurulatih-atlet adalah kunci kejayaan. Hubungan baik adalah mengenai perbualan, pemerhatian dan pembelajaran antara satu sama lain.

  2. Perkara kedua yang paling penting adalah memahami corak tingkah laku atlet dan keperibadian masing-masing, jurulatih terbaik melakukan ini ke tahap yang mendalam. Mengetahui tingkah laku mereka memberi peluang bagaimana berkomunikasi, membina persekitaran yang berkesan untuk mereka, membantu mereka membina kekuatan dan mengatasi kelemahan mereka.

  3. Pelatih boleh meminta atlet mereka sebelum sesi latihan, untuk memikirkan apa yang akan mereka lakukan dan kemudian melihat diri mereka melakukan latihan dengan berkesan. Atlet merasa santai dengan visualisasi, fokus pada masa kini secara mental dan kemudian menjalani apa yang ada dalam fikiran mereka. Keyakinan jurulatih sangat penting untuk dapat menjalankan sesi visualisasi dengan atlet mereka, kemudian melibatkan psikologi sukan untuk mengajar dan membimbing jurulatih tentang bagaimana melakukannya dengan baik.

  4. Perkara terakhir yang mana jurulatih dapat mengajar atlet dan ahli sukan mereka, bagaimana memantau perbincangan diri mereka sendiri kerana semua orang bercakap kepada diri mereka sendiri kerana itu adalah perwakilan dari diri mereka yang percaya, mereka positif atau tidak, dapat membantu atlet mula berubah negatif bercakap sendiri.

Bagaimana psikologi sukan membantu ahli sukan

Masalah mental juga penting seperti masalah fizikal, jurulatih memberi tumpuan kepada aspek fizikal sementara psikologi sukan membantu menyelesaikan kesihatan mental mereka kerana itulah kebanyakan ahli sukan memberi penghargaan atas kejayaan mereka kepada ahli psikologi sukan.

Kepentingan ahli psikologi sukan

  1. Ahli psikologi sukan membantu ahli sukan dan atlet dalam menangani tekanan semasa permainan, tekanan dari jurulatih dan harapan mereka sendiri.

  2. Mereka membantu meningkatkan prestasi mereka dengan visualisasi dan strategi santai.

  3. Mereka membantu ahli sukan dalam meningkatkan motivasi dan menyelesaikan masalah mereka.

  4. Ahli psikologi sukan mendidik jurulatih dan ahli sukan, bagaimana menikmati sukan dan mewujudkan persekitaran yang sihat untuk mereka.

Mencari ahli psikologi sukan yang baik

Untuk mencari Psikologi sukan profesional, tanyakan mengenai pengalaman, tauliah dan keahlian organisasi profesional mereka yang mengesahkan profesional sukan. Ahli psikologi sukan harus dilesenkan, dilatih dan menyelesaikan pengajian mereka dalam bidang yang berkaitan dan lulus peperiksaan mereka.

Teori utama psikologi sukan

  1. Kognitif Apa itu psikologi kognitif? teori penilaian
  2. Teori kesukanan
  3. Teori pemulihan psikologi
  4. Teori tingkah laku kepemimpinan

Psikologi Sukan sebagai bidang yang berkembang

Ahli psikologi sukan bekerja di kolej dan universiti. Tugas mereka adalah mengajar psikologi sukan dan melakukan penyelidikan dalam bidang ini, serta melakukan eksperimen, mengembangkan tinjauan, dan menganalisis data yang dikumpulkan, juga bekerja dengan atlet perguruan dan universiti.

Pandangan kerjaya psikologi sukan

Ini adalah bidang yang berkembang, ini adalah disiplin yang merangkumi psikologi dan sains sukan. Bidang ini juga melibatkan pengajaran, bimbingan, kaunseling dan menjalankan penyelidikan.

Pilihan pengkhususan untuk psikologi sukan

1) Psikologi sukan akademik

Jenis Psikologi ini bekerja di kolej dan universiti, tugas mereka adalah mengajar psikologi sukan dan melakukan penyelidikan dalam bidang ini, melakukan eksperimen, mengembangkan tinjauan, dan menganalisis data yang dikumpulkan juga peranan mereka.

2) Psikologi sukan gunaan

Mereka memotivasi klien mereka dalam usaha menjadikan mereka lebih baik dalam sukan yang mereka mainkan. Mereka menggunakan meditasi, taktik visualisasi, dan motivasi ekstrinsik dan intrinsik. Orang sukan mendapatkan khidmat mereka ketika mereka pulih dari kecederaan atau ketika mereka menghadapi persaingan yang sengit. Mereka juga melatih orang sukan bagaimana mereka meningkatkan prestasi mereka.

3) Psikologi sukan klinikal

Ia adalah bidang yang menggabungkan teknik penjagaan kesihatan mental dan teknik terapan. Atlet mungkin mengalami gangguan makan, penyalahgunaan zat, atau kemurungan dalam kerjayanya, yang mempengaruhi prestasi atlet, dan psikologi klinikal berusaha untuk bekerjasama dengan mereka. Mereka menangani masalah mental luaran dan dalaman yang boleh mempengaruhi atlet.

Kesimpulannya

Psikologi sukan adalah sains yang berkaitan dengan kajian, bagaimana Psikologi mempengaruhi prestasi dan penyertaan ahli sukan.

Psikologi berfungsi dalam sukan dengan Kaunseling, latihan dan perundingan dan latihan untuk menetapkan matlamat dan prestasi tinggi.

Terdapat dua jenis psikologi sukan klinikal dan pendidikan. Terdapat beberapa konflik di antara mereka tetapi baru-baru ini hubungan harmoni antara mereka berlaku.

Psikologi sukan memberi keyakinan, membantu dalam menumpukan masalah, meningkatkan kemahiran komunikasi dan beberapa kelebihan lagi kepada ahli sukan