Squalane adalah produk sampingan dari squalene dan bahan semula jadi yang luar biasa untuk penjagaan kulit. Secara semula jadi terdapat di dalam tubuh kita sendiri, squalane adalah salah satu lipid yang paling biasa dihasilkan oleh sel kulit manusia, merangkumi sekitar 14-16% sebum kita.

:small_orange_diamond: Squalane larut dalam lemak dan dapat ditambahkan ke produk berasaskan minyak atau dalam fasa minyak emulsi untuk kulit dan rambut. Squalane tidak berwarna , tidak berbau, dan tidak komedogenik, yang bermaksud ia tidak akan menyumbat liang. Squalane juga mempunyai keserasian yang sangat baik dengan bahan-bahan lain.

:small_orange_diamond: Komponen ini menawarkan profil deria yang indah , dengan sentuhan ringan dan lembut, dan mengurangkan kehilangan air transepidermal untuk mengembalikan kelembutan pada kulit, tanpa meninggalkan residu berminyak, untuk mendapatkan kembali kulit yang sihat . Ia juga mempunyai biokompatibilitas kulit yang baik dan tidak menjengkelkan. Anda boleh menggunakannya hingga kepekatan 0,5-100% .

:small_orange_diamond: Squalane telah banyak diperkatakan akhir-akhir ini: ramuan ini yang banyak digunakan dalam kosmetik dikritik kerana asal usulnya dan kesannya terhadap biodiversiti laut.

:small_orange_diamond: Dalam artikel ini, kami ingin menguraikan yang benar dari yang salah. Betul, tahukah anda, bagaimanapun, bahawa terdapat asal-usul squalane, sintetik, haiwan, dan tumbuhan yang berbeza, dan bahawa squalane asal tumbuhan mempunyai banyak faedah untuk kulit kita?

:ballot_box_with_check: Squalane: definisi

:leaves: Squalane adalah komponen yang digunakan dalam komposisi banyak kosmetik untuk kulit dan rambut. Terdapat 3 jenis squalane:

  • Squalane asal sintetik
  • Squalane asal haiwan, diekstrak dari hati hiu
  • Squalane asal tumbuhan, lebih disukai dalam kosmetik asal organik atau semula jadi

:leaves: Squalane sayur tidak lain adalah turunan squalene , komponen yang secara semula jadi serupa dengan sebum yang dihasilkan oleh kelenjar sebum di kulit. Oleh itu, ia sangat dekat dengan filem hidrolipidik epidermis dan oleh itu menawarkan banyak manfaat untuk kulit kita.

:leaves: Squalene juga terdapat dalam beberapa minyak sayuran , seperti minyak zaitun , sebagai komponen yang tidak dapat disenyapkan (iaitu, tidak larut dalam air). Oleh itu, ia diekstraksi selama proses penyulingan minyak zaitun, ketika mengeluarkan pulpa dari zaitun, sebelum dihidrogenasi untuk diubah menjadi squalane.

:leaves: Pengekstrakan squalane sayur benar-benar ekologi kerana tidak ada pelarut atau komponen kimia yang terlibat dalam proses penyulingan minyak zaitun. Atas sebab inilah sayur squalane lebih disukai untuk produk kosmetik organik.

Apakah nama lain untuk squalene?

Perwakilan kimia squalene

Di atas anda mempunyai gambaran kimia squalene, yang formula adalah C30 H50.

:black_small_square: Akhirnya, seperti biasa, kami ingin memberitahu anda apa nama lain yang diterima oleh squalene. Sejak awal, anda sudah mengetahui bahawa di INCI undang-undang itu membuatnya muncul dalam bahasa Inggeris (kami memberitahu anda tentangnya di sini), jadi anda akan melihatnya dengan nama Squalene . Formula kimianya ialah C30H50; dan dalam bahasa Inggeris juga boleh dibaca sebagai Hexamethyltetracosa-2,6,10,14,18,22-hexaene.

:black_small_square: Sebaliknya, kita juga akan menemui squalane dengan namanya dalam bahasa Inggeris, Squalane . Kedua-dua nama itu sangat serupa sehingga mudah membuat mereka keliru, bukan? Nama lain yang diterimanya ialah Perhydrosqualene dan Dodecahydrosqualene .

:ballot_box_with_check: Dari mana asalnya squalene?

:drop_of_blood: Sekiranya saya bercakap dengan anda mengenai squalene, anda mungkin memikirkan ikan yu dan jerung, dan anda tidak akan salah sepenuhnya. Pada asalnya, ia diperoleh tepat dari hati haiwan ini. Sebenarnya, kerana mereka tidak mempunyai pundi kencing seperti ikan lain, mereka menggunakan squalene, yang kurang padat daripada air, untuk mengapung dengan lebih baik. Hati hiu dianggap sebagai sumber yang mengandungi sebilangan besar ramuan ini.

Sumber pertama dari mana squalene diperoleh adalah hati hiu.

Sumber pertama dari mana squalene diperoleh adalah hati hiu.

:drop_of_blood: Pada masa lalu, squalene hanya dapat diperoleh dari haiwan ini. Sebenarnya, beberapa spesies seperti hiu gulper kertas pasir hitam mengalami penangkapan ikan berlebihan kerana alasan ini. Sebagai tindak balas kepada ini, ada syarikat yang telah berjanji untuk tidak menggunakan squalene yang diperoleh dengan cara ini. Antaranya ialah Unilever dan L'Oreal.

:drop_of_blood: Dan ramuan ini juga dapat diperoleh dari sumber tanaman seperti dedak padi, kuman gandum, biji amaranth, atau zaitun (sebenarnya, telah banyak perdebatan mengenai apakah manfaat minyak zaitun dan diet Mediterranean dapat berasal dari squalene. Perkara yang sukar adalah mengetahui asal usul sebenarnya dalam setiap kes, jadi vegan mungkin lebih suka melakukan tanpa ramuan ini sekiranya terdapat keraguan; tetapi asal tumbuhan sering dibezakan dengan menyatakan bahawa memang tepat, " sayur squalene ".

Minyak zaitun juga mengandungi squalene.

:drop_of_blood: Penasaran bahawa squalene diklasifikasikan dalam kumpulan hidrokarbon, seperti minyak; tetapi anda melihat bahawa asalnya tidak ada kaitan dengan mineral ini.

:drop_of_blood: Manusia membawa squalene di dalam badan secara semula jadi; terutamanya pada kulit sebagai bahagian lipid. Sebum pada kulit, misalnya, mengandungi 12% squalene. Walau bagaimanapun, ia terdapat di membran semua sel kita. Squalene juga merupakan langkah sebelumnya dalam kimia untuk menghasilkan lanosterol, dari mana steroid dan kolesterol berasal dari tubuh kita.

:ballot_box_with_check: Squalene atau squalane?

:black_small_square: Walaupun mereka pasti berkaitan, squalane dan squalene tidak sama persis. Squalane adalah bentuk hidrogen dari squalene , digunakan lebih banyak dalam produk rawatan dan selama beberapa dekad digunakan dalam perubatan tradisional. Ditemui pada tahun 1906 oleh ahli kimia Jepun Mitsumaru Tsujimoto, squalene telah digunakan dalam perubatan tradisional selama beberapa dekad.

:black_small_square: Ketika kehadirannya pada kulit ditemukan (mewakili 13% lemak kulit), ia mula diselidiki dengan tujuan menerapkannya dalam kosmetik dan rawatan. Walau bagaimanapun, squalene sangat tidak stabil dan cenderung mengoksidasi, yang akhirnya menjadi gelap, menjadi likat, dan mengeluarkan bau tertentu.

:black_small_square: Pengeluaran squalane yang pertama dikenali dari squalene berlaku pada tahun 1916 . Selain memberikan manfaat yang sama untuk kulit, ramuan ini memberikan nilai tambah stabil terhadap panas dan pengoksidaan, menjadikannya ideal untuk digunakan dalam formula rawatan. Di samping itu, ia mempunyai bau yang tidak dapat dilihat, telus, dan sangat sesuai dengan kulit .

Secara umum, perbezaan utama antara squalene dan squalane adalah:

Squalene

  • Sangat tidak stabil
  • Berkarat dengan mudah

Squalane

  • Stabil terhadap haba dan pengoksidaan
  • Bau yang tidak dapat dilihat dan warna yang telus

:ballot_box_with_check: Adakah squalane baik untuk kulit?

Squalane tidak hanya baik untuk kulit , tetapi sebenarnya terdapat di dalamnya. Oleh itu, kita menjumpai lemak kulit yang banyak hingga awal dua puluhan tetapi ia berkurang seiring bertambahnya usia, yang mengakibatkan kulit lebih rentan ke kawasan yang kasar atau kering. Penggunaan losyen, serum, dan pelembap dengan squalane dapat membantu menganjalkan kulit agar dapat mencapai penampilan yang halus, licin dan sihat .

Banyak faedahnya untuk kulit dan rambut

Squalane adalah produk yang sangat popular dalam kosmetik kerana ia serupa dengan komposisi filem hidrolipidik yang dirembeskan oleh epidermis . Atas sebab ini, ia mempunyai hubungan yang sangat baik dengan kulit, sebagai emolien (ia melembutkan dan melembutkan kulit) dan sebagai pelembap. Ia juga mempunyai faedah untuk rambut.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Kulit dan kulit

  • Squalane berasaskan tumbuhan mempunyai banyak faedah untuk kulit . Sebagai permulaan, ia membantu mengembalikan filem hidrolipidik kulit, penghalang pelindung semula jadi daripada serangan luaran (pencemaran, kotoran, dan lain-lain) dan yang mencegah kulit menjadi kering.

  • Tetapi itu tidak semua: squalane juga bertindak sebagai emolien kulit , yang bermaksud bahawa ia akan melembutkan dan melembutkan kulit sehingga produk dan rawatan dapat diserap dengan lebih mudah.

  • Akhirnya, squalane memberikan produk kosmetik tekstur rendah lemak yang menyenangkan yang dapat menembus dengan cepat. Sesuai untuk produk yang diaplikasikan setiap hari!

  • Squalane juga mempunyai manfaat untuk kulit kerana ia membolehkan anda mencari kulit yang berseri dan bercahaya di semua musim.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Rambut

  • Squalane adalah produk yang bermanfaat untuk rambut kering dan kering . Sesungguhnya, ia membantu membentuk filem pelindung di sekitar serat rambut, untuk melindunginya dari risiko dehidrasi dan kekotoran yang boleh merosakkannya. Selain itu, ia mempunyai sifat pembaikan dan pelembab: semua orang dengan rambut yang rosak, berwarna, atau berubah warna, atau mereka yang menggunakan alat pemanasan untuk meluruskan atau melengkung rambut mereka, akan dapat memperoleh manfaatnya. Atas sebab-sebab ini, squalane sering dijumpai dalam memperbaiki atau melicinkan serum dan topeng rambut dan pelembap yang tersisa.

:ballot_box_with_check: Bahan penting dalam kosmetik

Squalane sangat penting dalam kosmetik dan juga krim, minyak , dan susu untuk badan dan wajah, seperti penjagaan dan serum untuk rambut. Kenapa? Pertama sekali, untuk teksturnya yang sangat menyenangkan: squalane memberikan produk kosmetik tekstur tidak berminyak, yang menembusi kulit dengan sangat mudah dan menjadikan kulit lembut. Selain itu, kami juga menjumpai squalane dalam banyak produk solek kerana ia menjadikan lipstik, asas, atau pembayang mata lebih senang disebarkan, tanpa memberikan kesan berminyak.

:ballot_box_with_check: Kelebihan squalane

Walaupun squalane dihasilkan secara semula jadi oleh tubuh, pengeluarannya mula perlahan dari usia 20 tahun, dan penurunannya secara mendadak setelah usia 30 tahun, menyumbang kepada kulit kering .

:pill: sebagai pelembap

  • Apabila digunakan di permukaan kulit, komponen semula jadi sebum manusia ini bertindak sebagai penghalang yang melindungi dari kehilangan kelembapan dan melindungi tubuh dari toksin persekitaran, melalui pembentukan filem hidrolipidik .

  • Menggunakan pelembap dengan squalane dapat membantu mengembalikan keseimbangan minyak kulit. Ia akan melincirkan permukaan kulit dan dapat membantu mencapai tekstur kulit yang lebih lembut dan penampilan yang lebih halus tanpa lemak.

:pill: untuk masalah kulit

  • Squalane dipercayai mempunyai sejumlah kesan positif pada pigmentasi kulit yang tidak rata , bekas luka, dan bintik-bintik gelap . Menggunakan produk kecantikan yang mengandungi squalane dapat menghapus tanda ini dari masa ke masa kerana kemampuan minyak untuk meresap jauh ke dalam kulit dan memperbaikinya .

  • Cecair ini juga mengandungi sifat antibakteria dan mungkin berkesan dalam merawat gejala eksim . Orang yang mempunyai jerawat dapat mengurangkan pengeluaran sebum berlebihan dengan menggunakannya sebagai rawatan spot untuk mengimbangkan warna kulit.

:pill: dalam ramuan anti-penuaan

  • Seperti retinol , minyak ini dipercayai dapat melawan radikal bebas pada kulit yang disebabkan oleh sinar UV dari matahari, dan yang memusnahkan sel-sel kulit dan merosakkan kolagen semula jadi kulit. Squalane menyebar dengan mudah ke kulit dan menembus secara mendalam, sehingga dapat membantu mengurangkan penampilan garis-garis halus dan kedutan, dan juga melawan penuaan dengan melindungi kulit.

:pill: oleh perapi rambut

  • Ia berfungsi sebagai perapi yang menjadikan helai anda berkilat, lentur, dan tahan lasak. Ia juga merupakan agen pelindung yang sangat baik untuk kekeringan kulit, kulit kepala , dan rambut.

:pill: sebagai makanan tambahan

  • Ketika tertelan, kapsul squalane melindungi tubuh dari berbagai macam penyakit termasuk arthritis, barah, buasir, rematik, psoriasis, dan herpes zoster.

:ballot_box_with_check: Squalane dan tindakan anti penuaan

Berdasarkan penemuan ini, kami menentukan bahawa ramuan ini menunjukkan secara klinikal:

  • Mengurangkan kedutan di mata dengan jelas
  • Mengurangkan garis ekspresi di mata dengan jelas
  • Membantu meningkatkan ketegasan kulit
  • Membantu meningkatkan keanjalan kulit

Sebagai tambahan kepada kekuatan pelembapnya , manfaat squalane yang terbukti ini adalah salah satu sebab kami suka memasukkannya ke dalam formula unik dan berkesan kami yang membantu mencapai kulit yang gebu, lebih kencang, kelihatan lebih muda.

:ballot_box_with_check: Squalane tumbuhan atau haiwan: mana yang harus dipilih?

Terdapat dua jenis squalane:

  • Squalane asal semula jadi: minyak diekstrak dari sumber sayur - sayuran , yang utama adalah zaitun. Minyak zaitun mengandungi kepekatan yang sangat tinggi berbanding tanaman lain.
  • Squalane berasal dari laut: dikenal sebagai "minyak hati hiu" , ia diekstrak dari hati hiu. Hiu gulper, kitesurf, atau terutamanya anjing ikan Portugis, dikurniakan squalene yang sangat pekat. Minyak ini digunakan sebagai makanan tambahan dan ** farmakope **, khususnya dalam komposisi vaksin tertentu.

:ballot_box_with_check: Apakah faedah squalane semula jadi?

Squalene semulajadi boleh dihasilkan secara sintetik atau diekstrak dari sumber tanaman seperti biji amaranth, zaitun , sawit, dedak padi, dan kuman gandum. Derivatif tumbuhan ini memungkinkan untuk memiliki alternatif yang ramah terhadap binatang, untuk menghapuskan kekejaman terhadap binatang secara khusus terhadap hiu, sambil memperoleh hasil yang sama.

:ballot_box_with_check: Squalane sayur, kita katakan ya

:small_red_triangle: Squalane sayur, tidak seperti squalane yang berasal dari haiwan, tidak menimbulkan bahaya bagi alam sekitar atau keanekaragaman hayati. Jadi mengapa menafikannya?

:small_red_triangle: Squalane asal haiwan digunakan sejak 60-an kaedah pengekstrakan squalane kontroversial kerana pengambilan hati hiu sering menyebabkan kematian haiwan (sekurang-kurangnya penyalahgunaan) dan penolakan bangkai di laut. Belum lagi fakta bahawa untuk mengekstrak squalane yang cukup untuk industri kosmetik, hampir 2.000 tan minyak hati hiu diperlukan setiap tahun atau lebih dari 3 juta hiu… Didorong oleh persatuan perlindungan haiwan, squalane asal haiwan kini secara bertahap ditinggalkan untuk memihak sayur squalane.

:small_red_triangle: Squalane sayur dapat diekstrak dari minyak zaitun, tebu, bit, atau biji-bijian seperti amaranth, beras, atau gandum . Ini adalah minyak zaitun yang disukai sejak tahun 1980-an. Pengeluarannya lebih lama dan lebih mahal daripada squalane yang berasal dari haiwan, oleh itu hakikat bahawa negara-negara tertentu, terutama di Asia, masih menyukainya. Nasib baik, squalane hari ini terutama berasal dari tumbuhan, dan pengekstrakannya, oleh itu, tidak memberi kesan kepada alam sekitar .

:ballot_box_with_check: Peranan squalane

Semakin banyak produk kecantikan mengandungi squalane ... mengapa anda bertanya? Sebabnya, mudah: kaya dengan antioksidan , melawan penuaan dan biasanya digunakan sebagai bahan tambahan dalam deodoran , lip balm , lipstik , pelembap , pelindung matahari , makanan tambahan dan pelbagai. produk kosmetik lain. Kerana meniru pelembap semula jadi tubuh kita, ia cepat menembusi kulit dan diserap sepenuhnya.

:ballot_box_with_check: Soalan Lazim (Soalan Lazim)

:one: Apa itu squalene pada kulit?

Squalene adalah hidrokarbon tepu yang stabil yang berlaku secara semula jadi pada kulit . Emollient Power, adalah pelembap yang luar biasa dan dapat mencegah kehilangan hidrasi kekal yang merosakkan keanjalan kulit. Squalene tidak bersifat komedogenik dan sesuai untuk jenis kulit serba guna

:two: Apa itu squalene dan untuk apa?

Squalene adalah sebatian organik semula jadi yang pada asalnya diperoleh untuk tujuan komersial dari minyak hati ikan yu; namun, terdapat juga sumber tanaman seperti dedak padi, kuman gandum, dan zaitun.

:three: Apa itu minyak Squalane?

Ini adalah minyak yang sangat halus, dibuat di Korea dari zaitun. Kerana hubungannya dengan kulit, ia mudah diserap tanpa meninggalkan sisa berminyak, berkhasiat, melembutkan, dan menyegel dalam kelembapan untuk melindungi anda dari dehidrasi.

:four: Apakah faedah squalene untuk kulit?

Manfaat squalene untuk kulit adalah seperti berikut:

  • Membantu menstabilkan penghalang kulit.
  • Membantu mengekalkan penghidratan.
  • Ia mudah diserap tanpa meninggalkan sisa berminyak.

:five: Di mana squalene dijumpai?

Squalene merupakan komponen beberapa adjuvan, yang ditambah kepada vaksin untuk meningkatkan tindak balas imun. Ia adalah bahan yang berasal dari masa ini semula jadi dalam tumbuh-tumbuhan dan haiwan, dan juga pada manusia; ia disintesis di hati dan beredar di dalam darah.

:six: Untuk apa squalene?

Ia adalah lipid dan antara fungsi biologi utamanya adalah penyimpanan tenaga. Mereka memberikan lebih banyak tenaga daripada karbohidrat, walaupun sel manusia lebih memilihnya sebagai tempat penyimpanan tenaga sehingga mereka kemudian dapat mencari sumber lain, iaitu lipid.

:seven: Apa itu squalane sayur?

Squalane adalah tanaman sumber, juga dikenal sebagai Phytoesqualano. Sementara Squalene dihasilkan oleh kulit kita. Ia menjadi lebih mudah, bukan? Perlu diingat bahawa industri kosmetik mengeluarkan squalene dari hati ikan yu untuk digunakan dalam produk, menyebabkan kerosakan alam sekitar yang serius.

:ballot_box_with_check: Kesimpulannya

Squalane adalah minyak pelembap yang sangat halus yang berasal dari zaitun . Ia adalah lipid tumbuhan yang sangat halus dengan struktur molekul yang sangat serupa dengan lipid kulit. Kerana hubungan semula jadi yang hebat dengan kulit, lipid ringan ini mudah diserap tanpa meninggalkan sisa berminyak. Emolien, squalane yang berkesan digunakan untuk melindungi pelindung kulit dan mengekalkan penghidratan, yang akan membantu kita mencapai kulit yang lebih halus dan licin.

Baca Aslo:books:

Minyak Zaitun Untuk Kulit Isopropil Myristate