Tekanan lebih berbahaya daripada yang anda fikirkan. Ini adalah penyakit moden yang setiap orang hadapi pada tahap yang berbeza. Jenis tekanan menunjukkan sama ada ia boleh menjadi penyakit paling berbahaya dalam hidup anda atau hanya masalah biasa yang dapat diselesaikan melalui Panadol tunggal. Oleh itu, anda mesti meneroka jenis tekanan untuk mengatasi dengan lebih berkesan.

Jenis tekanan

Jenis tekanan:

Penyelidikan oleh sebuah persatuan Amerika menunjukkan bahawa terdapat tiga jenis tekanan :

1. Tekanan akut 2. Tekanan akut episodik 3. Tekanan kronik

Ketiga-tiga jenis tekanan boleh membuat kita merasa tidak selesa. Mereka boleh menyebabkan penyakit, gangguan mental, dan masalah emosi dan psikologi yang lain. Tidak banyak tekanan yang berbahaya. Walau bagaimanapun, pengetahuan yang tepat mengenai tahapnya sangat penting.

Mengapa penting untuk belajar mengenai jenis tekanan?

Seperti yang telah dibincangkan sebelumnya, tidak banyak tekanan yang boleh memberi kesan buruk kepada kehidupan anda. Tetapi mengalami tekanan tertentu boleh menjadikan keadaan lebih teruk.

Orang biasanya mengabaikan alamat kronik kerana tidak menimbulkan penyakit teruk atau masalah mental yang lain. Tetapi jika anda mengabaikannya sama sekali dan tidak menganggapnya sebagai masalah serius, ia boleh berubah menjadi jenis tekanan jangka panjang yang akan menimbulkan situasi yang membimbangkan dan sukar ditangani.

Memahami tekanan dan mempunyai pengetahuan yang tepat mengenai jenisnya adalah mustahak. Kita akan mengetahui bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara fisiologi, mental, dan fizikal. Setelah menentukan tekanan, seseorang akan mengatasinya dengan berkesan.

Berikut adalah penerangan ringkas mengenai banyak tekanan, bersama dengan gejala, sebab, dan rawatannya.

Apakah tekanan akut?

Gangguan tekanan akut boleh berlaku jika seseorang menghadapi satu atau lebih kejadian atau situasi traumatik secara tiba-tiba. Apabila anda tiba-tiba mengalami kemalangan, anda boleh mempertimbangkan perasaan gangguan tekanan akut.

Sebagai tindak balas terhadap situasi traumatik, seseorang mungkin merasakan beberapa gejala khusus yang dicirikan sebagai gangguan tekanan akut. Ia boleh menyebabkan masalah dan kecederaan fizikal, mental, dan psikologi.

Urutan tekanan akut mempunyai beberapa kesan yang teruk dan berbahaya. Seperti orang mungkin merasa tidak emosi, mati rasa, dan patah mental. Gejala boleh berlaku selepas 3-4 hari kejadian traumatik dan boleh bertahan hingga satu bulan.

Seseorang dengan cepat dapat mengatasi gangguan tekanan akut dalam sebulan. Walau bagaimanapun, jika gejala tidak hilang setelah sebulan, ia boleh menyebabkan tekanan stres selepas trauma.

Perbezaan antara gangguan tekanan akut dan pasca-trauma:

Kedua-duanya mempunyai simptom yang hampir sama. Walau bagaimanapun, tekanan akut adalah tekanan jangka pendek yang, setelah didiagnosis, dapat dirawat dengan mudah dalam sebulan.

Gangguan tekanan selepas trauma adalah tekanan jangka panjang. Anda boleh merawatnya dengan cara yang sama seperti gangguan tekanan akut, tetapi jangka masa rawatan boleh berlangsung hingga 3-4 bulan atau lebih lama lagi.

Contoh urutan tekanan akut:

Berikut adalah beberapa contoh tekanan akut

  • Contohnya, anda mempunyai jadual pengajaran di rumah atau pekerjaan anda, dan tiba-tiba anda menerima surat amaran dari sekolah anak anda. Mereka mahu anda mengunjungi sekolah secepat mungkin; jika tidak, ia boleh menyerang anak anda.

  • Anda tidak mempunyai masa untuk pertemuan itu. Denyutan jantung dan tekanan darah anda mungkin meningkat, yang boleh menyebabkan penyakit jantung dan darah yang teruk.

  • Apabila anda tiba-tiba terlepas kemalangan. Ia boleh menyebabkan serangan jantung, dan perasaan kecemasan anda boleh menyebabkan migrain.

  • Sebuah sekolah menembak, dan mencederakan seorang pelajar semasa menembak. Ia boleh menyebabkan kecederaan fizikal dan masalah mental yang teruk, yang menyebabkan masalah tekanan akut dalam seminggu atau sebulan.

Apa yang membawa kepada gangguan tekanan akut?

Gangguan tekanan akut tidak berlaku sekaligus. Ia berlaku selepas kejadian kritikal secara tiba-tiba. Sekiranya anda mengalami kecederaan fizikal atau kejutan secara tiba-tiba, anda mungkin sembuh dengan kejutan atau kecederaan tersebut. Namun, otak manusia memanjangkan kejadian traumatik itu.

Anda mungkin memikirkan trauma itu sepanjang masa. Ini akan menimbulkan kekacauan di otak anda yang mungkin membuat anda terjaga sepanjang malam. Pikiran dapat memutar ulang video trauma itu, yang membuat Anda selalu kesusahan.

Gangguan mental berdasarkan rutin ini boleh menyebabkan masalah tekanan akut. Seseorang dengan cepat dapat mengatasi tekanan ini pada mulanya, dan jika simptom berlanjutan lebih dari sebulan, ia dapat menyebabkan tekanan stres pasca trauma.

Menurut penyelidikan, pihaknya menjangkakan 20-30% orang terlibat dalam kemalangan teruk setiap hari. Dan kira-kira separuh daripadanya terjejas oleh urutan tekanan pasca-trauma. PTSO entah bagaimana lebih kritikal daripada urutan tekanan akut.

Sebab-sebab lain yang mungkin berlaku ialah:

  • Situasi yang mengancam nyawa
  • Kematian orang yang disayangi
  • Bencana alam
  • Kemalangan teruk secara tiba-tiba
  • Gangguan mental
  • Beban kerja dan jadual yang ketat
  • Serangan seksual atau rogol
  • Penderaan rumah tangga
  • Kerugian perniagaan yang teruk

Rata-rata, wanita lebih rentan terhadap gangguan tekanan akut kerana mereka mempunyai sistem imun yang lebih rendah daripada lelaki. Satu kajian meramalkan bahawa hampir 38% wanita menjadi mangsa gangguan tekanan akut.

Gejala tekanan akut:

Seseorang dapat dengan cepat mendiagnosis tekanan akut apabila gejala terjadi setelah 3-4 hari trauma. Gejala ini boleh bertahan selama sebulan atau maksimum 40 hari. Tetapi jika ia berlanjutan lebih dari sebulan, ada lebih banyak kemungkinan susunan tekanan pasca trauma.

Sekiranya seseorang sebelum ini didiagnosis dengan penyakit serius dan kritikal, hidupnya akan berisiko lebih besar setelah didiagnosis dengan gangguan tekanan akut.

Berikut adalah beberapa kemungkinan gejala tekanan akut:

  • Gejala pencerobohan. Memainkan semula adegan trauma dalam fikiran dan mempunyai mimpi buruk.
  • Gejala mood negatif. Tanggapan mati rasa terhadap emosi positif seperti cinta dan penjagaan. Rasa mati dan tidak mempunyai keberanian yang cukup untuk menghadapi pengasuh.
  • Simptom mengelakkan. Katakan anda mengelakkan orang, kenangan, dan tempat yang mengingatkan anda tentang beberapa keadaan trauma sebelumnya.
  • Gejala kebangkitan. Katakan anda menghadapi masalah tidur pada waktu malam, tidak menumpukan perhatian, dan mengganggu tingkah laku.
  • Kehilangan kawalan diri
  • Rasa tidak berdaya
  • sakit dada dan jantung
  • Masalah usus
  • Serangan panik dan kegelisahan
  • Sakit kepala
  • Jangan tidur pada waktu malam.
  • Sakit belakang
  • Hilang selera makan
  • Menakutkan dengan mudah

Orang yang mengalami masalah tekanan akut mungkin juga merasa bersalah atas kejadian traumatik. Seperti mengapa mereka tidak dapat mengelakkan keadaan. Mereka mungkin merasa bersalah kerana tidak dapat menangani trauma.

Semua gejala ini, setelah didiagnosis, harus dirawat secepat mungkin. Kerana jika anda mengabaikannya dan jangan berunding dengan doktor. Mereka akhirnya boleh menyebabkan ketegangan tekanan selepas trauma.

Pencegahan untuk gangguan tekanan akut:

Sebagai manusia, kita tidak dapat mengawal keadaan semula jadi atau tiba-tiba yang tidak dijangka. Namun, kita dapat menerapkan beberapa tabiat yang dapat membantu mencegah gangguan tekanan akut dan pasca-trauma.

Berikut adalah beberapa petua yang dapat membantu:

  • Segera berjumpa doktor setelah menghadapi situasi traumatik yang kritikal
  • Jangan ragu untuk bercakap dengan sesiapa sahaja mengenai keadaan mental anda, seperti keluarga atau rakan anda
  • Dapatkan jadual rutin harian anda yang tepat yang membantu anda untuk tetap aktif dan fokus.
  • Cuba beberapa kaedah meditasi terpandu untuk menguruskan tekanan dan kegelisahan anda.
  • Jangan sesekali merosakkan diet dan tidur anda.
  • Walaupun anda menyingkirkan gangguan tekanan akut, cubalah mengamalkan tabiat sihat dengan rutin.

Apakah tekanan akut episodik?

Gangguan tekanan episodik adalah ketika seseorang menghadapi situasi dan peristiwa yang sukar setiap hari. Ia boleh menyebabkan keletihan fizikal dan mental. Orang lain salah faham mengenai mangsa dan tidak menganggap keadaannya.

Tekanan episodik boleh menyebabkan penyakit seumur hidup. Seseorang tidak dapat mengubatinya dalam seminggu atau sebulan. Mangsa harus menjalani sesi psikiatri dengan baik untuk mendapatkan nasihat dan rawatan yang mencukupi.

. Contoh gangguan tekanan Episod:

  • Contohnya, syarikat anda semakin menurun dari hari ke hari. Anda cuba menyelesaikan masalahnya. Tetapi bukannya itu, ia semakin teruk. Itu membuat anda letih secara fizikal dan mental.

  • Anda mempunyai keluarga besar untuk dijaga, tetapi sumber pendapatan anda cetek. Anda menghabiskan masa anda untuk memikirkan pembayaran bil dan perbelanjaan rumah yang lain.

  • Anda menjalani kehidupan yang tidak bahagia dan berkahwin. Pasangan anda tidak pernah memahami anda. Orang selalu menganggap anda begitu saja dan tidak menganggap masalah anda.

Apa yang membawa kepada gangguan tekanan episodik?

Biasanya, orang yang memikul lebih banyak tanggungjawab daripada yang mereka dapat mengalami tekanan ini. Orang seperti itu biasanya hidup dengan keadaan fikiran yang kacau. Rutin mereka selalu sibuk. Mereka tidak menjalani kehidupan seharian.

Orang seperti itu selalu cepat melakukan apa sahaja tanpa perancangan yang tepat. Oleh itu, mereka kebanyakan menjadi mangsa. Perkara selalu berlaku dalam hidup mereka. Orang masih salah faham mengenai mereka. Orang menganggap masalah mereka sebagai pincang.

Orang seperti itu tidak berkongsi masalah mereka dengan orang lain. Mereka berasa tidak selesa ketika bercakap mengenai mereka. Itu kerana dua sebab. Satu, mereka tidak menganggap masalah mereka dan mengabaikannya.

Kedua, mereka mungkin berfikir bahawa orang lain tidak dapat memahami masalah mereka. Itu membawa kepada keadaan terburuk, bersama dengan kerosakan seumur hidup.

Ini mempengaruhi kemampuan mereka untuk menjalani kehidupan seharian.

Beberapa penyebab tekanan episodik lain adalah:

  • Mempunyai rutin yang sukar
  • Kesihatan yang buruk
  • Berfikir secara berlebihan
  • Ditekan oleh orang lain
  • Kurang kawalan diri
  • Beban kerja yang terbeban
  • Mematuhi hubungan buruk
  • Tabiat minum
  • Makan berlebihan

Gejala untuk gangguan tekanan episodik:

Tekanan episodik mempunyai simptom yang hampir sama dengan tekanan akut; namun, simptom sering berlaku. Kecemasan yang tidak dirawat boleh menyebabkan keadaan yang teruk dan kritikal dengan gejala yang lebih kerap.

Beberapa simptom biasa gangguan tekanan episodik adalah seperti berikut:

  • Sakit kepala
  • Masalah hubungan
  • Degupan jantung pantas
  • Masalah gastrousus
  • Kerengsaan dan kebosanan
  • Kehilangan kawalan diri
  • Hipertensi
  • Penyakit jantung dan sakit otot
  • Serangan panik
  • Tekanan darah tinggi
  • Masalah pencernaan

Orang yang mengalami gangguan tekanan episodik, mereka biasanya menjadi introvert. Mereka tidak merasa selesa di tempat yang sesak. Mereka lebih suka tinggal bersendirian, dibandingkan dengan dikelilingi oleh orang.

Apa itu gangguan tekanan kronik?

Apabila seseorang menghadapi situasi yang rumit dan mencabar untuk jangka masa yang panjang dan tidak terbatas, mereka menjadi mangsa gangguan tekanan kronik. Dalam jenis seperti itu, seseorang memenuhi keadaan pelik setiap hari.

Dalam gangguan tekanan kronik, perkara biasanya di luar kawalan anda. Tekanan kronik menyebabkan kesukaran setiap hari. Oleh itu, kebanyakan orang terbiasa dengannya. Mereka bahkan tidak menganggapnya sebagai penyakit atau bahkan jenis tekanan.

Orang biasanya mengabaikan gejala tekanan kronik. Mereka berhenti memperjuangkannya. Oleh itu, kegelisahan seperti ini sangat sukar untuk disembuhkan dan disingkirkan. Bahkan seseorang mendapat rawatan yang betul, dan sukar untuk memperbaikinya sepenuhnya.

Contohnya gangguan tekanan kronik

Berikut adalah beberapa contoh tekanan kronik:

  • Seseorang yang mengalami tekanan masa kecil menjadi mangsa tekanan kronik. Walaupun pada masa akan datang, mereka mendapat kehidupan yang lebih baik; sukar bagi seseorang untuk menyembuhkan tekanan kronik sepenuhnya.

  • Sekiranya seseorang mengalami kemalangan teruk pada usia muda, dia menyelamatkan nyawanya, tetapi dia menjadi cacat. Orang seperti itu juga menjadi mangsa tekanan kronik.

Apa yang membawa kepada gangguan tekanan kronik?

Tekanan kronik berlaku selepas keadaan tekanan emosi jangka panjang. Seseorang yang mengalami tekanan dan kronik mengalami situasi yang bermasalah setiap hari.

Situasi yang biasanya di luar kawalan menyebabkan tekanan kronik. Punca tekanan kronik biasanya berlaku sejak usia muda, seperti zaman kanak-kanak. Namun, ia menunjukkan hasilnya yang mengerikan pada usia dewasa.

Satu kajian menunjukkan bahawa hampir 43% orang dewasa menjadi mangsa tekanan kronik. Ia tidak mempunyai diskriminasi gender. Wanita dan lelaki boleh sama-sama terjejas oleh tekanan kronik.

Sebab lain yang mungkin menyebabkan tekanan kronik adalah seperti berikut:

  • Masalah kewangan
  • Kehidupan perkahwinan yang tidak bahagia
  • Kerja yang terlalu menuntut
  • Pencetus jangka panjang
  • Tekanan emosi
  • Kemiskinan
  • Perang
  • Perkauman
  • Zaman kanak-kanak yang penuh tekanan
  • Masalah patologi
  • Masalah sosial
  • Perceraian

Gejala gangguan tekanan kronik

Tekanan kronik berlaku akibat tekanan emosi jangka panjang. Gejala-gejalanya biasanya merangkumi perkara-perkara yang menjengkelkan berdasarkan harian. Tekanan kronik yang tidak dirawat boleh menyebabkan masalah tekanan psikologi, termasuk penyakit fizikal dan mental.

Beberapa simptom biasa gangguan tekanan kronik adalah seperti berikut:

  • Masalah jantung
  • Masalah sistem imun
  • Kerengsaan
  • Tidak dapat tidur
  • Sakit kepala yang kerap
  • Kurang keyakinan diri
  • Masalah dengan sistem saraf
  • Penurunan berat badan atau kenaikan
  • Pukulan
  • Masalah ingatan dan tumpuan
  • Gangguan pencernaan
  • Kardiovaskular
  • Pengasingan sosial
  • Kemarahan dan kegelisahan
  • Diabetes
  • Tekanan darah tinggi
  • Perencatan pertumbuhan

Sebilangan besar gejala adalah masalah asas harian yang biasa. Orang tidak menganggap masalah ini masalah besar. Oleh itu, kebanyakan orang yang mengalami tekanan kronik tidak mendapat rawatan.

Rawatan untuk gangguan tekanan kronik

Bergantung pada keadaan kritikal tekanan kronik, seseorang mungkin tidak menghilangkan punca. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk mengambil beberapa langkah untuk mengelakkan kesan buruk dari tekanan kronik pada kesihatan anda.

Berikut adalah beberapa cadangan untuk gangguan tekanan kronik:

2. Petua lain:

Bagi orang yang mengalami tekanan secara kronik, tidak ada rawatan yang betul. Jika tidak, mereka harus mengamalkan tabiat dan rutin yang sihat

  • Senaman harian
  • Menjaga diet yang betul
  • Tidur lebih lena dan jadikan ia sebagai keutamaan
  • Cuba teknik relaksasi seperti meditasi, yoga, pernafasan dalam
  • Lakukan perkara kecil yang membahagiakan anda
  • Cabut diri anda dari teknologi
  • Lakukan senaman yang kuat
  • Luangkan masa dengan rakan atau orang yang membuat anda bahagia
  • Tuliskan penegasan positif
  • Sukarelawan
  • Bercakap dengan keluarga, rakan, atau doktor anda mengenai tekanan anda.

Perlu diingat bahawa tidak perlu stres. Setiap orang merasakan tekanan dari semasa ke semasa. Tetapi jangan terlalu merasa.

Namun, apabila anda merasa tekanan mula mengganggu kehidupan anda, dan kemudian ambil beberapa langkah segera.

Kesimpulannya

Jenis tekanan sangat penting untuk mengetahui tahap tekanan yang anda hadapi, dan bagaimana menanganinya. Terdapat tiga jenis tekanan: gangguan tekanan akut, episodik dan kronik. Tidak semua jenis tekanan berbahaya.

Tekanan akut berlaku kerana keadaan trauma yang tiba-tiba dan tidak dijangka. Masalah waktu rutin harian menyebabkan tekanan episodik, dan tekanan kronik boleh berlaku kerana situasi mencabar dan trauma jangka panjang.

Sekiranya anda merasakan simptom tekanan apa pun, jangan abaikan. Diagnosis masalah anda secepat mungkin. Sekiranya perlu, cubalah berjumpa doktor. Selamat menjalani diet dan jaga gaya hidup yang baik untuk mencegah jenis stres.

Baca lebih lanjut

Kesan psikologi tekanan pada minda dan otak manusia

Apakah tindak balas psikologi positif terhadap tekanan

Bagaimana Yoga membantu mengatasi tekanan

Bagaimana untuk menjadi pengajar yoga sijil

Yoga untuk sakit belakang bawah

jenis tekanan

Tekanan secara amnya dibahagikan kepada tiga jenis tekanan psikologi tekanan fizikal dan tekanan fizikal. Selanjutnya terdapat 3 jenis tekanan lain yang kadang-kadang diabaikan. Tekanan akut, tekanan akut episod dan tekanan kronik.i

Apakah tekanan?

Ia adalah reaksi tubuh ketika mengalami perubahan. Ia mungkin bertindak balas secara emosional, mental, dan fizikal terhadap perubahan tersebut. Sebenarnya, sains menganggapnya sebagai reaksi normal badan. Perubahan positif juga dapat menyebabkan anda tertekan: ini boleh menjadi promosi di tempat kerja atau bahkan melahirkan anak.

6 jenis tekanan

  1. Tekanan psikologi. Tekanan jenis ini berkaitan dengan tekanan kognitif dan emosi. Pencetus merangkumi:

Kritikan diri Serangan panik Kecemasan Lampiran Cemburu Kesedihan Kemarahan Kesedihan Ketakutan Tekanan psikologi berlaku apabila orang mengalami situasi yang mencetuskan reaksi fisiologi dan emosi.

  1. Tekanan psikososial. Orang yang mengalami hubungan yang mencabar dan kesukaran perkahwinan adalah orang yang mengalami tekanan psikososial. Hubungan boleh datang dari pasangan, ahli keluarga, atau pekerja atau majikan. Pencetusnya termasuk: Pengasingan Kehilangan orang yang disayangi Kehilangan pekerjaan Kekurangan sokongan sosial

  2. Tekanan fizikal. Seperti namanya, tekanan fizikal berurusan dengan reaksi fizikal badan. Orang mungkin mengalami ini kerana perkara berikut:

Masalah pergigian Penyalahgunaan bahan Dehidrasi Ketidakseimbangan hormon Keletihan Kekurangan bekalan oksigen Pencemaran alam sekitar Tenaga fizikal yang teruk Pembedahan Jangkitan Jangkitan 4. Tekanan akut. Tekanan jenis ini teruk kerana ia menuntut reaksi segera tubuh terhadap perubahan baru. Walau bagaimanapun, situasi positif juga boleh mencetuskan tekanan akut. Salah satu contohnya ialah ketika orang menaiki roller coaster dan mereka merasa takut.

  1. Tekanan kronik. Tekanan jenis ini kurang dijumpai. Kebarangkalian stres jenis ini berada di bawah 1 dalam sejuta. Tekanan ini menuntut perubahan segera terhadap sebarang rangsangan atau tindakan.

  2. Tekanan akut episod. Tekanan ini adalah keadaan tekanan yang jarang berlaku dan kompleks. Dalam keadaan ini watak seseorang berubah, individu merasa kesepian, gila dan kadang-kadang dia tidak tahu walaupun keadaannya

Bagaimana cara menghilangkan tekanan dengan berkesan?

Tidak kira jenis stres anda boleh melakukan aktiviti untuk menguruskannya. Untuk mengetahui apakah ini, berikut adalah senarai:

  1. Mempunyai sikap positif. Menjaga sikap positif mengambil langkah:

Apa yang perlu anda lakukan terlebih dahulu ialah menerima bahawa terdapat fakta dan fiksyen. Fikiran negatif anda hanyalah pemikiran di kepala anda. Mereka bukan fakta. Tumpukan fikiran anda untuk mengetahui yang positif. Fikirkan perkara-perkara yang membuat anda bahagia, penuh harapan, dan bermotivasi. Ini adalah motivasi anda untuk berfokus pada yang positif.

Bersyukurlah atas segalanya. Kesyukuran menimbulkan perasaan dan tenaga positif yang mempengaruhi cara anda berfikir dan merasakan. Bersyukurlah walaupun perkara terkecil dan sederhana.

  1. Akui perkara-perkara di luar kawalan anda. Ingin mendapatkan sesuatu membuatkan anda melakukan apa sahaja untuk mencapainya. Ini benar terutamanya jika anda bercakap mengenai impian anda. Ketika anda mencapai impian anda, mungkin ada situasi yang tidak dapat anda kendalikan. Sekiranya anda memaksakan diri, ia boleh menyebabkan tekanan. Pada ketika ini, latih fikiran anda untuk menerima keadaan.

  2. Bersenam secara berkala. Menjadi aktif secara fizikal selalu baik untuk kesihatan kita secara keseluruhan. Ia dapat membantu melepaskan ketegangan, merehatkan minda dan badan, dan membantu anda berfikir dengan jelas. Semua ini membantu mengurangkan tahap tekanan.

Walau bagaimanapun, terdapat banyak jenis latihan yang boleh anda lakukan. Ia boleh membingungkan untuk memilih mana. Untuk memulakan, lakukan senaman ringan. Anda boleh berjalan-jalan di luar selama 30 minit setiap hari.

Anda juga boleh melakukan senaman pernafasan untuk membantu anda berehat. Yoga adalah satu lagi senaman yang baik untuk tekanan. Terdapat yoga untuk pemula yang boleh anda cuba lakukan.

  1. Makan dengan sihat. Makanan anda juga merupakan cara lain untuk mengatasi tekanan. Nutrien yang anda ambil dari makanan semuanya sihat untuk otak dan badan. Makanan anda harus mengandungi jumlah protein, lemak sihat, karbohidrat dan serat yang tepat. Ini adalah makronutrien yang memberikan tenaga, membuat anda tetap fokus dan berjaga-jaga, dan meningkatkan mood anda.

Ia juga penting untuk menjaga tingkah laku pemakanan yang sihat. Ini boleh mempengaruhi kesihatan anda dengan ketara. Anda mesti makan sarapan, makan tengah hari dan makan malam anda. Juga penting untuk mengelakkan gula-gula dan makanan tidak sihat lain yang mempengaruhi mood anda.

  1. Berehat sebentar dan bergembira. Menjadualkan waktu untuk bersenang-senang adalah sihat untuk kesihatan mental anda. Ia dapat menghilangkan tekanan, mengurangkan ketegangan dan kegelisahan, dan membuat anda merasa lebih baik. Terdapat banyak perkara yang boleh anda lakukan untuk bersenang-senang: seseorang akan pergi ke pantai bersama keluarga atau rakan-rakan.

Di pantai, terdapat banyak aktiviti yang boleh anda lakukan seperti berenang. Untuk menjadikannya lebih menyeronokkan dan menyeronokkan, gunakan platform renang yang diperbuat daripada dok terapung plastik. Pengilang merancangnya agar kukuh untuk menjamin keselamatan orang. Dok juga terdapat dalam pelbagai saiz, bentuk, dan warna. Lihat kiub dok plastik terapung yang menjadikan platform berenang yang sempurna.

  1. Dapatkan tidur yang mencukupi. Tidur yang cukup dapat mengisi semula badan anda dan membolehkan anda berehat. Anda perlu tidur 7-8 jam sehari untuk kembali bertenaga sepenuhnya. Untuk mencapai tidur nyenyak, anda boleh melakukan perkara berikut:

Minum segelas susu Dengarkan muzik lembut Mandi aromatik Tulis jurnal Baca buku Lakukan senaman pernafasan

1 Suka

Tekanan ditakrifkan sebagai ketegangan emosi dan fizikal. Apa-apa peristiwa atau perkara yang membuat anda kesal, marah, cemas dan tertekan, dan lain-lain adalah gejala tekanan. Tekanan berbeza dari orang ke orang. Itu bergantung pada bagaimana seseorang melihat dan menafsirkan kegelisahan.

BAGAIMANAKAH IA BERFUNGSI?

Ketika kita berada dalam keadaan tertekan, tubuh kita bertindak balas terhadapnya dalam tindak balas "penerbangan atau melawan". Ini adalah tindak balas psikologi akut yang mencetuskan kerana tendangan hormon adrenalin seperti kortisol, epinefrin dan norepinefrin, yang berlaku sekiranya terdapat ancaman secara fizikal atau mental. Contohnya, seseorang yang mengalami cynophobia bertemu dengan anjing semasa berjalan pulang, dia akan mengalami gejala tindak balas stres akut. Denyutan jantung dan pernafasannya akan menjadi cepat dan cepat, kulit pucat dan memerah, pupil melebar, berpeluh berlebihan dan menggigil, dll.

APA YANG MENYEBABKAN STRESS?

Terdapat banyak penyebab tekanan tetapi di sini kita akan melakukan yang paling biasa seperti berikut:

  1. Tekanan kerja dan peribadi
  2. Perubahan dalam corak kehidupan
  3. Ketidakpastian
  4. Kerja-kerja membebankan
  5. Kemurungan atau kegelisahan
  6. Insomnia
  7. Kemarahan dan kegelisahan
  8. Membuat keputusan yang tidak baik
  9. Ketidakstabilan kewangan
  10. Gaya hidup yang tidak sihat
  11. Kecederaan atau penyakit kronik

JENIS STRESS:

Terdapat dua jenis tekanan:

KESUSAHAN:

Tekanan adalah tekanan negatif yang boleh membahayakan kesihatan jika ia berpanjangan seperti kegemukan, penyakit jantung, strok, kegelisahan dan kemurungan, dll. Gejala yang paling biasa adalah penderitaan dan keperitan yang menyebabkan kesakitan fizikal dan mental yang sementara.

Sebagai contoh, seseorang yang menghadapi masalah kewangan mesti menghadapi kesusahan dan tekanan jangka panjang boleh menyebabkan penyakit kronik lebih lanjut.

Menurut Persatuan Psikologi Amerika (APA), Distress dibahagikan kepada tiga jenis seperti berikut:

1. Tekanan Akut:

Kata akut bermaksud "kurang menentu" atau "jangka masa pendek".

Tekanan akut merujuk kepada tekanan sehari-hari yang merangkumi tarikh akhir, konflik atau pertengkaran, kehilangan barang anda atau dipanggil kerana alasan aduan, dll.

Tekanan ini tidak bertahan lama dan boleh menyebabkan gejala akut seperti tekanan darah tinggi, nadi cepat, sakit kepala, sedih, keletihan dan kegelisahan, dll.

2. Tekanan Akut Episodik:

Kata Episodik bermaksud "berterusan" atau "rangkaian peristiwa".

Tekanan akut Episodik merujuk kepada tekanan akut yang selalu dihadapi seseorang untuk jangka masa tertentu. Dalam jenis tekanan ini, seseorang mengambil tekanan yang luar biasa dari rangsangan luaran yang sebenarnya tidak berbahaya. Ia berbeza dari orang ke orang terutama yang terlalu sensitif. Emosi itu kuat tetapi tekanan ini tidak kronik. Sebagai contoh, seseorang telah melewati tarikh akhir, sekarang dia akan terlalu menekankannya memikirkan bagaimana bos akan memecatnya dan dia akan panik memikirkan tentang kehilangan tempat tinggal dan miskin. Lebih khusus lagi, orang itu mengambil tekanan sebagai keadaan hidup atau mati.

Pesakit mungkin mengalami simptom seperti kemarahan yang tidak terkawal, mudah marah, pedih ulu hati atau masalah gastrousus, hipertensi, tidak peduli, sakit otot dan sesak dan kemurungan.

3. Tekanan Kronik:

Kata Kronik bermaksud "Tidak Boleh Dikatakan" atau "Jangka Panjang".

Tekanan kronik adalah tindak balas terhadap tekanan emosi dan penderitaan yang ditanggung dalam jangka masa yang lama seperti kehilangan orang yang disayangi atau pengalaman mengejutkan yang mengubah hidup anda.

Kerana tekanan yang berpanjangan, seseorang mungkin mengalami komplikasi besar di badan atau fikiran mereka seperti kehilangan ingatan, penyakit kardiovaskular, strok, kenaikan berat badan, gangguan pencernaan, koma dan kecemasan, dll.

KEUSAHAWANAN:

Eustress adalah kebalikan dari kesusahan. Tekanan positif yang mendorong motivasi, tekad, memperoleh prestasi, daya saing, dll. Ia membantu kita mencapai tujuan dan tujuan kita.

Sebagai contoh, tekanan dalam peperiksaan membantu kita mengambil pelajaran dengan serius dan kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan ijazah.

Eustress menghasilkan perasaan positif, kepuasan, kesejahteraan dan juga mempromosikan idea inovatif dan kreatif idea.

Menurut ahli psikologi klinikal, Eustress membantu kita tetap bermotivasi, berusaha mencapai matlamat dan merasa senang dengan kehidupan.

Menurut kajian ini yang diketuai oleh ahli psikologi Salvatore R. Maddi, Ph.D., dan rakan-rakan di University of Chicago, menggunakan tekanan dengan cara yang berkesan dapat menyebabkan kemajuan produktif dalam kehidupan peribadi dan profesional anda. Menggunakan tekanan dengan cara yang positif dan kemampuan untuk menahan rintangan kecil hingga besar disebut sebagai ketangguhan.

BAGAIMANA MENGATASI STRESS?

Kita tidak dapat menghilangkan tekanan betapa senang dan puasnya seseorang tetapi kita dapat mengurangkannya dengan cara berikut:

  1. Lebih suka melakukan meditasi dan yoga untuk berehat.
  2. Bersenam adalah kaedah terbaik untuk memastikan diri anda positif dan melepaskan tekanan anda.
  3. Berkongsi perasaan dengan seseorang. Bercakap dan berkongsi perasaan dengan orang dekat menyebabkan pembebasan oksitosin yang membantu mengurangkan tekanan.
  4. Mengusahakan hobi seperti melukis, menyanyi, membaca buku, dll
  5. Tepat masa dan teratur dalam setiap tugas.
  6. Beri saya masa untuk diri sendiri dan berehat.
  7. Mempelajari kemahiran baru untuk mengatasi tekanan.
  8. Jaga gaya hidup sihat.
  9. Dapatkan rehat dan tidur yang cukup.
  10. Dapatkan bantuan profesional jika diperlukan dan cari latihan dan teknik pengurusan tekanan.

KESIMPULAN:

Tekanan adalah keperluan jahat. Walau bagaimanapun, betapa berbahayanya tetapi tanpa tekanan, mustahil untuk kita dan badan kita berfungsi dengan berkesan. Ini membentuk keperibadian dan kemahiran kita. Ini menjadikan kita berdiri di puncak kejayaan. Jadi, pada akhirnya, semuanya penting bagaimana kita merasakan tekanan.

1 Suka

Adakah anda tidur dengan gelisah? Rasa murung atau mudah marah? Rasa terasing dan terharu? Adakah anda lupa perkara kecil? Sekiranya anda merasa seperti itu, jangan bimbang kita semua berada di sana, anda mungkin tertekan.

Apakah tekanan?tekanan

Ini adalah pertahanan semula jadi tubuh terhadap bahaya dan pemangsa. Ini menyebabkan tubuh membanjiri hormon yang menyiapkan sistem untuk menangani bahaya atau menghindar. Ia juga dikenali sebagai mekanisme penerbangan atau penerbangan.

Ketika manusia menghadapi ancaman atau cabaran, mereka melakukan tindak balas fizikal. Badan ini mengaktifkan sumber yang membantu orang menghadapi dan menghadapi cabaran atau sampai ke zon selamat secepat mungkin.

Tubuh menghasilkan sejumlah besar epinefrin kimia, kortisol, dan norepinefrin. Yang bertujuan untuk empat tindak balas kimia berikut:

  1. Meningkatkan tekanan darah
  2. Berpeluh
  3. Makluman
  4. Kesediaan otot yang lebih tinggi

Faktor-faktor ini meningkatkan kemampuan anda untuk bertindak balas terhadap situasi yang berpotensi mencabar dan situasi berbahaya. Epinefrin dan norephedrine juga menyebabkan degupan jantung cepat.

Faktor persekitaran yang menyebabkan reaksi ini disebut tekanan. Contohnya termasuk tingkah laku agresif, bunyi bising, momen menakutkan dalam filem, kereta laju, putus cinta, atau bahkan keluar pada tarikh pertama. Sekiranya anda mengalami tekanan berterusan, ia boleh memberi kesan negatif jangka panjang kepada kesihatan anda.

Punca tekanan

Setiap orang mempunyai tekanan yang berlainan. Menurut tinjauan, tekanan kerja mendahului senarai. 40% pekerja AS juga mengakui bahawa pekerjaan adalah sumber tekanan terbesar dalam hidup mereka.

Penyebab utama tekanan kerja ini termasuk tidak berpuas hati dalam pekerjaan anda, bekerja selama berjam-jam (biasanya lebih dari lapan jam), mempunyai terlalu banyak tanggungjawab atau beban kerja yang berat, mempunyai pengurusan yang lemah, atau tidak boleh dikatakan dalam kemajuan membuat keputusan, harapan yang tidak jelas pekerjaan anda, tidak yakin dengan peluang anda untuk meningkatkan risiko pemberhentian kerja, tidak yakin dengan peluang anda untuk meningkatkan risiko penamatan, menghadapi gangguan di tempat kerja atau diskriminasi, terutamanya jika syarikat anda tidak menyokong.

Tekanan hidup juga boleh melambung tinggi. Contoh tekanan hidup adalah perceraian, kematian orang yang disayangi, peningkatan tanggungjawab kewangan, kehilangan pekerjaan, berpindah ke rumah baru, berkahwin, masalah emosi (seperti kegelisahan, kemurungan, kesedihan, kemarahan, harga diri yang rendah, rasa bersalah), peristiwa traumatik seperti pencurian, bencana alam, rogol, atau keganasan terhadap atau orang yang mencintai, menjaga ahli keluarga yang sakit atau orang tua.

Daripada luar, kadang-kadang, tekanan datang dari dalam. Anda boleh menekankan diri anda hanya dengan gugup dan bimbang tentang perkara-perkara. Semua aspek ini boleh mula menekankan:

  1. Ketidakpastian dan ketakutanketakutan Apabila anda setiap hari mendengar tentang ancaman pemanasan global, serangan pengganas, bahan kimia toksik, masalah diskriminasi, ia boleh menyebabkan anda merasa tertekan, terutamanya anda merasa seperti tidak mempunyai kawalan terhadap peristiwa tersebut.

  2. Persepsi dan Sikap

Bagaimana anda melihat situasi tertentu atau dunia dapat menentukan apakah itu akan menyebabkan anda takut atau tidak. Sebagai contoh, jika kit kamera anda dicuri dan anda menggunakan mindset seperti "OK" saya tidak perlu risau, saya mempunyai insurans untuk itu, syarikat akan membayar yang baru. Dengan corak pemikiran seperti ini, anda akan jauh tertekan. Sebaliknya, orang-orang yang merasa seperti "Saya tidak akan mendapatkannya kembali dan bagaimana jika penjenayah itu kembali dan mencuri lagi, maka orang-orang seperti itu akan menjadi lebih tertekan.

  1. Harapan yang tidak realistik

Tidak ada yang sempurna di dunia ini sekarang. Anda ditakdirkan untuk merasa lebih tertekan, ketika anda mengharapkan untuk melakukan semuanya dengan betul sepanjang masa atau ketika keadaan tidak berjalan seperti yang diharapkan.

  1. Ubah

Sebarang perubahan hidup yang besar boleh menjadi tekanan. Malah acara yang menggembirakan seperti promosi pekerjaan atau perkahwinan. Peristiwa yang lebih tidak menyenangkan, seperti kemunduran kewangan utama, perceraian, putus cinta, atau kematian seseorang yang anda sayangi boleh menjadi sumber tekanan yang ketara.

Tahap tekanan anda akan berbeza bergantung pada bagaimana anda bertindak balas terhadap situasi dan keperibadian anda. Sebilangan orang melepaskan segalanya. Bagi mereka, tekanan hidup dan tekanan kerja hanyalah batu kecil di jalan raya.

Cara mengurangkan tekanan - tabiat sihat untuk kehidupan yang lebih sederhana

Mengurangkan tekanan tidak semestinya sukar dan semua yang ingin saya kongsikan hari ini adalah amalan yang mudah dimasukkan ke dalam kehidupan seharian!

Mengurangkan tekanan sambil tetap sederhana, mari selami!

Selama empat tahun kebelakangan ini, saya menangani kesan tekanan dan keletihan yang teruk dan tidak selalu menyenangkan. Tetapi saya memberikan pengalaman bertahun-tahun dalam menangani tekanan, tekanan, dan keutamaan. jadi, saya harap anda dapati beberapa perkara ini berguna dan bermanfaat.

  1. Jadualkan ruang bernafas

Perkara pertama yang harus anda lakukan ialah menjadualkan minggu anda dengan sedikit kelonggaran. Saya biasanya duduk pada hari Ahad, saya kira-kira merancang minggu saya dan saya biasanya merancang waktu untuk berehat sehingga saya tahu bahawa saya mempunyai masa untuk melakukan sesuatu.

Satu perkara yang saya tidak dapat rasakan seperti saya cepat letih di kepala daripada orang biasa.

Jadi saya biasanya menjadualkan satu jam untuk tidak melakukan apa-apa setiap hari. Sebagai keluarga pastikan untuk tidak menjadualkan masa lapang dan hujung minggu anda secara berlebihan.

  1. Berjalan-jalanketakutan Keluar dan dapatkan udara segar dan gerakkan badan itu. Saya dapati bahawa ketika saya berjalan, saya bercakap dengan kuat kepada diri sendiri tetapi jika saya mengalami masalah dan praktikal dalam beberapa masalah maka ia akan membantu saya untuk berjalan-jalan dan membincangkannya dengan diri sendiri.

Saya dapati bahawa ketika saya bercakap dan berjalan seperti ini, ia memberi saya perspektif baru dan ketika saya kembali, saya berasa jauh lebih baik dan saya mungkin telah menyelesaikan masalahnya sepenuhnya.

  1. Keluarkan di atas kertas

Nombor tiga mengeluarkan barang di atas kertas jika kepala anda berantakan, banyak membantu mengeluarkannya dari sini dan di atas kertas. Sekiranya kepala anda dipenuhi dengan perkara praktikal, maka buatlah senarai perkara yang harus dilakukan. Keluarkan dari sana dan buat ruang secara mental dan kemudian selesaikan semua perkara.

  1. Alihkan fokus anda Apa yang anda fokuskan berkembang dan saya biasanya melakukan ini dengan mempraktikkan rasa syukur. Tidur setiap malam dengan pemikiran positif.

Cara mengalihkan fokus anda ialah memilih untuk bereksperimen ketika anda melakukan perkara kegemaran.

  1. Meditasi Nombor lima adalah meditasi. Saya bukan profesional dalam meditasi tetapi saya telah mempraktikkan dan mematikan perhatian selama bertahun-tahun dan tidak ada keraguan dalam fikiran saya bahawa ia berfungsi.

Saya lebih suka meditasi yang membantu saya melepaskan fikiran dan perasaan saya. Dan hanya menumpukan kembali nafas dan meditasi imbasan badan.

Tukar meditasi membantu saya merehatkan badan dan mematikan kepala saya.

  1. Hadkan maklumat rawak

Perkara lain yang membantu mengurangkan tekanan adalah menghadkan aliran input anda. Semakin banyak maklumat yang saya isi, semakin banyak saya perlu memprosesnya. Saya cenderung untuk terus menggunakan berita dan media sosial sebanyak mungkin.

Cuba hadkan penggunaan media sosial anda. Mereka sangat praktikal. Saya tidak mengatakan bahawa anda tidak mendapat maklumat, saya mengatakan untuk menyedari betapa anda meminta ketua anda untuk memproses maklumat baru.

  1. Nafas dalam-dalam

Nombor tujuh sangat mudah dan mungkin praktikal yang paling banyak saya gunakan adalah nafas dalam-dalam. Nafas dalam-dalam menenangkan badan saya dan memfokuskan kembali fikiran saya.

Apabila saya mengambil masa beberapa saat untuk menyambung semula, ia melepaskan banyak tekanan dalam badan dan fikiran saya.

Saya harap anda dapat menjayakan beberapa amalan ini.

Tekanan adalah perasaan yang diprovokasi oleh gangguan psikologi yang tidak menyenangkan, rasa tidak senang, kekecewaan yang mengakibatkan ketegangan emosi atau fizikal. Apabila tubuh manusia menunjukkan tindak balas terhadap keadaan kritikal, tekanan muncul. Tekanan adalah tingkah laku yang normal. Dalam keadaan tertentu, tekanan dapat membantu. Ini membuat anda bersedia menghadapi sesuatu yang lebih buruk atau situasi yang mencabar. Anda menjadi bertanggungjawab sebagai tindak balas terhadap tekanan. Tekanan dapat meningkatkan prestasi anda. Tekanan boleh memudaratkan jika berterusan untuk jangka masa panjang. Tekanan perasaan jangka panjang boleh menyebabkan masalah fisiologi dan psikologi yang teruk termasuk penyakit kardiovaskular, diabetes, obesiti, kemurungan atau kegelisahan, masalah dermatologi, dan gangguan hormon. Penyakit lain termasuk sakit kepala, sakit perut, masalah seksual, dan kealpaan.

Bagaimana mengurangkan tekanan dalam hidup anda?

Tekanan dipicu oleh keadaan, peristiwa, situasi, dan keadaan tertentu yang tidak dapat dihilangkan dengan memberikan terapi apa pun. Oleh kerana emosi ini berkaitan dengan bahagian dalam minda manusia dan persekitarannya.

Kaedah fizikal tidak dapat mengawal keadaan ini. Namun, ada beberapa ubat yang tersedia untuk mengurangkan tanda dan gejala tekanan. Ubat ini hanya memberi rawatan simptomatik kepada beberapa keadaan fizikal yang disebabkan oleh tekanan. Untuk penenang tidur, ubat penenang boleh diberikan dalam dosis kecil, dan antidepresan merawat kegelisahan. Rawatan lain untuk menguruskan penyakit fisiologi yang disebabkan oleh tekanan juga boleh diberikan kepada pesakit.

Psikoterapi lebih baik untuk menguruskan tekanan. Dadah bukanlah pilihan pertama untuk rawatan sehingga atau kecuali keadaan pesakit yang teruk.

Strategi untuk mengurangkan keadaan yang berkaitan dengan tekanan merangkumi

Apakah langkah pertama untuk mengurangkan tekanan?

Kita mesti mengenal pasti pencetus tekanan. Apakah perkara yang menimbulkan perasaan buruk dalam diri anda? Bila anda merasa tertekan? Apakah keadaan yang mengganggu?

Mengetahui jawapan untuk semua persoalan ini adalah jalan keluar untuk masalah tersebut. Sebaik sahaja anda mengenal pasti punca, anda akan mudah mengatasi tekanan anda. Anda boleh mengelakkan semua perkara yang bertanggungjawab untuk masalah anda.

Jadilah kuat, dan kendalikan diri dan keadaan. Selalu ada penyelesaian untuk setiap masalah. Anda perlu menumpukan pada kekuatan anda dan membangunnya. Mengawal masalah anda sendiri memberi kekuatan dan tenaga. Kendalikan hidup anda di tangan anda.

Terimalah kenyataannya

Ada perkara-perkara tertentu dalam hidup yang tidak dapat anda ubah. Ia adalah kenyataan. Anda tidak dapat mencapai segalanya dalam hidup anda. Jangan buang masa anda memikirkan perkara-perkara yang tidak dapat anda ubah. Fokus pada saat-saat yang berada dalam kawalan anda.

Jadikan diri anda aktif secara fizikal

Anda boleh menjadikan diri anda aktif secara fizikal dengan pelbagai cara. Salah satu kaedah terbaik adalah dengan berjalan-jalan pagi. Ini akan memberi anda keseronokan dan rasa kesegaran. Ini membuat anda tenang dan menjauhkan diri dari pemikiran negatif anda.

Bersenam juga dapat membantu mengurangkan tekanan jiwa. Latihan fizikal kadang-kadang membawa anda jauh dari semua perasaan negatif. Senaman bukan sahaja memberi kelegaan mental dengan menurunkan hormon stres tetapi juga membuat anda sihat secara fizikal. Ini akan membantu anda dalam merawat penyakit fizikal anda seperti tekanan darah, diabetes, dan gangguan tidur.

Untuk menjadikan diri anda aktif secara fizikal, anda boleh mengambil bahagian dalam permainan fizikal dalaman dan luaran pilihan anda. Ini memberi anda beberapa saat dari suasana anda dan membantu melupakan semua pemikiran yang salah.

Meditasi

Meditasi memberikan ketenangan dan mengurangkan kegelisahan. Ini membantu meningkatkan tumpuan dan tumpuan anda. Ia membawa ketenangan dalaman dengan mengurangkan tekanan. Ia sangat mudah untuk digunakan. Sesiapa sahaja boleh melakukannya dengan mudah. Ia tidak mahal dan tidak memerlukan alat. Meditasi membantu mengurangkan masalah tingkah laku anda dengan memusatkan perhatian pada positif, mengurangkan pemikiran negatif, dan meningkatkan toleransi. Dengan cara ini, meditasi dapat meningkatkan kesihatan fizikal anda juga.

Ambil makanan yang sihat

Makan makanan yang seimbang dan sihat hanya meningkatkan kesihatan fizikal secara keseluruhan tetapi juga membantu melawan tekanan. Terdapat banyak kumpulan makanan yang membantu mengurangkan tekanan dengan meningkatkan tahap serotonin dan mengurangkan kadar adrenalin dan kortisol. Makanan seperti oatmeals, karbohidrat, vitamin C, bayam, ikan, badam, susu, dan beberapa makanan tambahan herba mengatasi tekanan.

Selamat tidur

Tidur adalah alat yang kuat untuk menghilangkan tekanan. Tidur yang nyenyak secara berkala membantu meningkatkan daya tumpuan, ketenangan, meningkatkan tenaga badan, dan menguruskan mood.

Bernafas

Nafas dalam-dalam membantu anda mengurangkan tekanan dengan membuat anda santai. Latihan pernafasan mengurangkan tekanan darah, kegelisahan, dan degupan jantung. Ia melepaskan ketegangan dan mengurangkan tekanan. Latihan pernafasan sangat mudah dilakukan. Mereka berkesan dan senang. Mereka tidak memerlukan alat khas. Anda boleh melakukan latihan ini pada bila-bila masa dan di mana sahaja anda mahu.

Merokok, kafein, dan alkohol

Jangan mempercayai amalan yang tidak sihat. Merokok, kafein, dan alkohol boleh memberi anda kelegaan sementara, tetapi dalam penggunaan jangka panjang, ia akan menimbulkan masalah baru bagi anda. Tabiat ini tidak menyelesaikan punca masalah. Sebaliknya, anda bersembunyi di sebalik perkara-perkara ini, anda harus menghadapi masalah tersebut.

Perhimpunan Sosial

Menjalin hubungan dengan rakan, keluarga, saudara, rakan sekerja, dan jiran tetangga memberikan sokongan yang kuat dalam saat-saat lemah dalam hidup anda.

Menghabiskan masa dengan rakan-rakan dan bercakap dengan hati anda adalah terapi yang baik.

Menjalin hubungan baik dengan keluarga dan saudara selalu memberi anda sokongan setiap kali anda memerlukannya.

Tingkah laku yang fleksibel

Kelenturan dalam tingkah laku membantu anda menangani masalah kehidupan tanpa mengalami tekanan. Ketahanan dalam kehidupan menghasilkan pendekatan positif untuk menangani pelbagai masalah kehidupan. Ini meningkatkan toleransi yang membantu anda tetap tenang dan bebas dari kegelisahan.

Maafkan dan bantu orang lain

Pengampunan menghasilkan rasa kesejahteraan dalam suasana hati. Apabila anda memaafkan orang, anda merasa hebat. Ini menimbulkan positif dalam badan dan jiwa anda. Semasa menolong orang lain yang berada dalam situasi yang lebih teruk daripada anda memberi anda rasa kepuasan, kebahagiaan sebenar, dan ketenangan dalam diri. Anda boleh melupakan masalah anda.

Lawati pakar psikiatri

Dengan mengunjungi psikiatri dan mengambil nasihat profesional adalah pilihan terbaik untuk menolong diri sendiri. Siapa lagi yang lebih baik membimbing anda daripada orang yang berkelayakan?

Terapi kaunseling

Ahli terapi boleh membimbing anda dengan strategi terbaik untuk menangani masalah anda. Seorang kaunselor membantu anda mengenal pasti sebab-sebab masalah anda. Dia tidak hanya mengenal pasti penyebabnya tetapi juga akan memberi anda penyelesaian untuk masalah anda.

Aktiviti kecil yang lain

Terdapat banyak aktiviti lain yang dapat membantu mengurangkan tekanan anda. Anda mungkin makan makanan kegemaran anda, menonton filem kegemaran anda, anda boleh pergi membeli-belah, dan mengunjungi tempat yang paling anda sukai. Anda boleh membaca buku pilihan anda atau boleh menulis sesuatu yang anda suka. Anda boleh mendengar muzik atau menghabiskan masa dengan haiwan kesayangan anda.

Kesimpulannya

Ringkasnya, tekanan dapat dikalahkan dengan mudah hanya dengan mengawal diri sendiri. Berfikir positif dan kuatkan tahap tenaga anda. Perubahan gaya hidup kecil boleh membawa kelegaan besar.