Orang paling tinggi di dunia yang pernah ada dalam sejarah klinikal yang mempunyai bukti yang tidak dapat diragukan adalah Robert Wadlow , yang ketika terus diperkirakan pada 27 Jun 1940 didapati tingginya 2,72 m (8 kaki 11,1 inci) . Dia kekal sebagai orang tertinggi di dunia , yang pernah ada.

Mengenai Robert Wadlow

Imgur

Rujukan

https://www.guinnessworldrecords.com

Robert Pershing Wadlow (22 Februari 1918 - 15 Julai 1940), atau disebut Alton Giant dan Giant of Illinois, adalah seorang lelaki Amerika yang merupakan individu tertinggi dalam sejarah bertulis yang mempunyai bukti yang jelas. Dia dibesarkan di Alton, Illinois, sebuah kota kecil yang berdekatan dengan St. Louis, Missouri.

Tingginya Wadlow adalah 8 kaki 11.1 inci (2.72 m) sementara berat badannya mencapai 439 lb (199 kg) pada usia 22 tahun. Ukurannya yang luar biasa dan perkembangannya pada masa dewasa adalah kerana hipertrofi organ pituitari, yang membawa mengenai tahap kimia pengembangan manusia (HGH) yang tidak dapat dinafikan. Memang, walaupun ketika kematiannya, tidak ada tanda-tanda bahawa perkembangannya telah selesai.

Kehidupan awal Robert Wadlow

Wadlow dibawa ke dunia di Alton, Illinois, pada 22 Februari 1918, kepada Harold Franklin dan Addie May (Johnson) Wadlow, dan merupakan anak yang paling mapan dari lima anak. Dia lebih tinggi daripada ayahnya pada usia 8 tahun, dan di sekolah menengah, kawasan kerja yang luar biasa dibuat untuknya. Ketika menamatkan pengajiannya di Alton High School pada tahun 1936, dia berukuran 8 kaki 4 inci (254 cm). Dia memilih Shurtleff College yang bermaksud untuk merenungkan undang-undang.

Dewasa dan pemergian Robert Wadlow

Imgur

Wadlow memerlukan sokongan kaki ketika berjalan dan sedikit kecenderungan di kaki dan kakinya. Dia tidak pernah menggunakan kerusi roda.

Wadlow berubah menjadi superstar setelah kunjungannya ke AS pada tahun 1936 dengan Ringling Brothers Circus, muncul di Madison Square Garden dan Boston Garden di gelanggang tengah (tidak pernah dalam tontonan). Semasa penampilannya, dia memakai pakaian biasa dan menolak permintaan karnival bahawa dia memakai topi dan ekor formal.

Pada tahun 1938, dia memulai kunjungan waktu terbatas dengan International Shoe Company, yang memberinya kasut secara percuma, hanya dengan pakaian jalan biasa. Wadlow menganggap dirinya bekerja dalam mempromosikan, tidak menunjukkan sebagai orang aneh. Dia mempunyai kekuatan sebenar yang luar biasa sehingga beberapa hari terakhir dalam hidupnya.

Pada 4 Julai 1940, semasa penampilan pakar di Festival Hutan Nasional Manistee, sokongan yang patah mengganggu kaki bawahnya, menyebabkan penyakit. Dia dirawat dengan ikatan darah dan prosedur perubatan, namun keadaannya memburuk kerana masalah sistem imun; dia menendang baldi di tempat rehatnya pada 15 Julai.

Patung Wadlow seukuran kewujudan harian dinaikkan terbalik di Museum Sejarah dan Seni Alton pada tahun 1986. Pemuzik-pemuzik Sufjan Stevens menyusun dan menyampaikan lagu bernama "The Tallest Man, the Broadest Shoulders" mengenai Wadlow, pada koleksi ideanya tahun 2005 Illinois mengenai tokoh dan peristiwa yang dirakam di negeri ini.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Adakah tinggi 6 kaki menarik? 2. Tinggi Lelaki Purata 3. Berapa tinggi elsa 4. Pemilik Burj Khalifa 5. Tinggi Deepika Padukone di Kaki

Pakaian Orang Paling Tinggi Di Dunia - Robert Wadlow

Imgur

Ketika berusia lapan tahun, dia melepasi ayahnya setinggi 5 kaki (180,3 cm), Harold F Wadlow, dan membayangi empat kerabatnya yang lebih muda. Pada ketika kebanyakan anak-anak sedang disampaikan oleh orang-orang mereka, Robert mempunyai pilihan untuk mengangkat ayahnya tangga rumah keluarga mereka.

Ketinggian Robert yang luar biasa menyebabkan pelbagai masalah klinikal, yang merosot ketika dia semakin mantap - dan semakin tinggi. Namun, sebagai seorang pemuda, dia berusaha sedaya upaya untuk melakukan latihan serupa yang dilakukan oleh rakan-rakannya. Sebagai contoh, dia berubah menjadi Pengakap Boy pada usia 13 tahun dan memiliki seragam, khemah, dan tempat tidur berkhemah yang telah diubah suai.

Robert melepasi tanda 2,45 m (8 kaki 0,5 inci) pada usia 17 tahun, menjadikannya - jelas - orang muda tertinggi yang pernah ada.

Pada tahun 1936, goliath yang halus itu berpindah dari sekolah menengah dan melakukan retakan di sekolah untuk merenungkan undang-undang.

Era Perayaan Robert Wadlow

Walau demikian, suatu saat setelah itu ia akan mengadakan kunjungan dengan Circling Brother Circus yang sangat utama, yang menyaksikan goliath mendapat pujian secara keseluruhan.

Pada saat ditanya dalam pertemuan radio apakah dia jengkel ketika individu memandangnya, dia ketenangan menjawab, "Tidak, saya hanya mengabaikan mereka."

Lelaki yang tenang dan tenang mengambil status superstarnya yang baru ditemui dan menggunakannya untuk membawa wang tunai dari penampilan orang ramai.

Dia juga melakukan kunjungan waktu yang terhad dengan International Show Company (sekarang INTERCO), yang bersetuju untuk menjadikannya kasut secara percuma.

Ini adalah hadiah untuk Robert, yang harus menginjak kaki sepanjang 47-cm (apa yang mungkin dibandingkan dengan ukuran AS 37AA (ukuran UK sehari setengah, ukuran Eropah 75) - kaki terbesar pernah. Kasutnya boleh berharga sebanyak $ 100, bersamaan dengan $ 1,500 (£ 1,026) untuk wang sekarang.

Gergasi Alton juga memamerkan tangan terbesar yang pernah ada, dengan anggaran 32.3 cm (12.7 inci) dari pergelangan tangan hingga ke hujung jari tengahnya.

Baca Artikel Ini Juga:

1. 3 Kereta Dorong Terbaik Untuk Ibu Bapa Tinggi 2. Tinggi Kaka Neha di Kaki 3. 182 Sentimeter di kaki 4. CARA MENDAPAT PENDEK | 10 PETUA UNTUK MENCARI PENDEK 5. Oleander

Kematian Robert Wadlow

Tragisnya, kaki Robert inilah yang menyebabkan kematiannya yang tidak disangka-sangka, matang hanya berusia 22 tahun.

Dia menendang baldi pada pukul 1:30 pagi pada 15 Julai 1940 dari setiap penginapan di Manistee, Michigan, kerana septic rankle di kaki bawahnya yang betul yang disebabkan oleh sokongan, yang telah dipasang dengan tidak efektif hanya tujuh hari lebih awal.

Kata-kata terakhirnya adalah "Pakar mengatakan saya tidak akan pulang ke rumah untuk ... perayaan", merujuk kepada perkahwinan cemerlang datuk dan neneknya.

Gergasi Alton kemudian dilindungi di Perkuburan Oakwood, Alton, di tempat rehat akhir yang luar biasa dengan panjang kira-kira 3,28 m (10 kaki 9 inci), lebar 81 cm (32 inci), dan 76 cm (30 inci) mendalam.

Warisan Robert Wadlow

Pada tahun 1986, patung Wadlow seukuran kewujudan harian dibesarkan di College Avenue di Alton, terbalik Muzium Sejarah dan Seni Alton, untuk memberi penghormatan kepada penghuni kota yang paling terkenal.

Terdapat juga pelbagai model ukuran asli dirinya dalam pelbagai ruang pameran di seluruh dunia.

Impaknya bahkan meluas ke dunia muzik: pada tahun 2005, pemuzik vokalis Amerika, Sufjan Stevens merekam lagu yang berjudul "The Tallest Man, the Broadest Shoulders", mengenai kehidupan Wadlow.

Lelaki paling tinggi secara konsisten menjadi gelaran yang paling disukai Craig Glenday, Ketua Pengarang di Guinness World Records:

"Rekod ini berkumandang di seluruh dunia kerana setiap negara melihat betapa menakjubkannya catatan ini."

Lelaki paling tinggi pada bila-bila masa tinggal dalam kumpulan buku pengalaman dan dokumen Guinness World Records - rekod penderitaan yang mungkin tidak akan pernah dikalahkan.

Untuk peringatan ke-60 kita, kita berfikir selama bertahun-tahun mengenai individu tertinggi, dari Robert Wadlow hingga Sultan Kösen (yang kini tingginya 8 kaki 2,8).

Dalam video di bawahnya, Ketua Pengarang Rekod Dunia Guinness Craig Glenday menjelaskan bagaimana klasifikasi ini adalah salah satu yang paling terkenal kami, termasuk filem kronik dan pertemuan dengan pakar klinikal dan VIP.

Kami juga berkomunikasi dengan pelajar yang lebih muda yang memberikan tafsiran mereka mengenai kesukaran yang mungkin timbul daripada menjadi lelaki tertinggi di planet ini.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Ketinggian Amitabh Bachchan Di Kaki 2. Bagaimana Membesar Lebih Tinggi? 3. Tinggi susun 4. Kerusi Terbaik Untuk Ahli Terapi 5. Luas permukaan silinder

10 Orang paling tinggi dalam Sejarah

Imgur

Sejarah dipenuhi dengan kisah orang-orang yang sangat tinggi, namun, hanya dalam beberapa ratus tahun kita mendapat penjelasan klinikal untuk keajaiban. Gigantisme hipofisis, gangguan Marfan, ketinggian eunuchoid, kondisi Sotos, dan akromegali adalah keadaan yang sama sekali dapat menyebabkan mereka yang mengalami kesulitan berkembang melebihi taraf manusia.

Gigantisme hipofisis adalah sebahagian besar alasan yang paling terkenal untuk ketinggian yang keterlaluan. Ini sebagai peraturan berlaku kerana pelepasan berlebihan bahan kimia pengembangan dari sel-sel di organ hipofisis atau kerana tumor pada organ yang setara ini di dasar fikiran. Sebilangan besar orang terbesar di dunia - dari individu tertinggi yang pernah ada, Robert Wadlow, hingga orang hidup tertinggi di dunia sekarang, Sultan Kã¶sen - telah mengalami keadaan yang dikenal pasti dengan organ pituitari mereka. Namun, kisah orang-orang yang dipengaruhi oleh gigantisme sama menariknya dengan sebab-sebab di sebalik keadaan mereka.

Perhatikan 10 individu tertinggi yang pernah dirakam.

10. Brahim Takioullah - 8 kaki 1 inci (2 m 46 cm)

Brahim Takioullah adalah individu kedua tertinggi yang hidup bersama di planet ini, dekat dengan lelaki Iran Morteza Mehrzad. Takioullah juga memegang Guinness World Record sebagai pemilik "kaki terbesar di dunia untuk individu yang hidup" (dan yang kedua terbesar yang pernah ada) dengan panjang lebih dari 15 merayap. Takioullah dibawa ke dunia di Maghribi pada tahun 1982, dan ukurannya adalah akibat dari tumor yang mempengaruhi organ pituitari.

9. Pakai Koehler - 8 kaki 2 in (2 m 49 cm)

Denton, raksasa yang dikandung Montana, Don Koehler, mencapai ketinggian 8 kaki 2 inchi yang hebat. Perkembangannya biasa hingga usia 10 tahun ketika dia tiba-tiba mengambil gambar dengan kadar yang mengganggu. Dia adalah lelaki tertinggi di planet ini dari tahun 1969 hingga kematiannya pada tahun 1981.

Yang mengganggu kehidupan sehari-hari Koehler termasuk dia mengumpulkan dua katil dua kali ganda ketika dia tinggal di penginapan; kesukaran untuk menemui tempat tinggal yang mempunyai atap yang cukup tinggi (dan tidak ada pemasangan lampu gantung) dan mengetuk kepalanya ketika dia menghidap virus. Kakak kembar Koehler tingginya hanya 5 kaki 9, mempunyai kesan 29 inci antara kembar itu Guinness World Record.

8. Vikas Uppal - 8 kaki 3 in (2 m 51 cm) (Dipertandingkan)

Tidak banyak yang memikirkan tentang masa pendek goliat India Vikas Uppal, dan jaminannya yang paling tinggi adalah yang boleh dipertikaikan. Dibawa ke dunia di wilayah Rohtak Haryana pada tahun 1986, dia tidak pernah dianggarkan secara sah oleh Guinness World Records.

Seperti yang ditunjukkan oleh surat kabar India The Tribune, Uppal adalah 8 kaki 3 inci dan belum berkembang ketika dia diperkirakan pada usia remaja akhir. Berita dan hiburan India juga menjamin perkiraan Uppal, pada tahun 2005 dan mendedahkan bahawa dia berusia 8 kaki 10 inci - yang akan menjadikannya individu kedua tertinggi dalam kumpulan pengalaman manusia. Laporan yang berbeza-beza menjamin bahawa dia adalah 8 kaki 9 inci, namun ukurannya yang paling banyak diakui adalah 8 kaki 3 inci.

7. Bernard Coyne - 8 kaki 2 inci (2 m 49 cm)

Bernard A. Coyne dibawa ke dunia di Anthon, Iowa pada 27 Julai 1897. Dia mengalami gigantisme remaja eunuchoid, yang merupakan keadaan luar biasa luar biasa yang biasanya disinggung sebagai gangguan ayah-longlegs.

Perawakan tepat Coyne pada saat kematiannya masih belum dibuktikan. Sesuai dengan kad pendaftaran WWI, dia berada pada ketinggian 8 kaki pada tahun 1918, dan ketika itu dia baru berusia 21 tahun. Pada saat dia meninggal pada tahun 1921, berumur 23, Coyne memperkirakan 8 kaki 2 inci, meskipun ditunjukkan oleh sumber tertentu, dia mungkin setinggi 8 kaki 4 inci.

Walau bagaimanapun, Coyne adalah salah satu daripada sekumpulan kecil individu dalam sejarah klinikal yang direkodkan lebih tinggi daripada 8 kaki. Walaupun begitu, hidupnya terputus pada usia pertengahan dua puluhan. Sebab sebenar kematian Coyne adalah penyatuan hati dan demam kelenjar. Dia dilindungi di kawasan lamanya di tempat rehat terakhir yang dibina secara unik.

6. King Kã¶sen - 8 kaki 3 inci (2 m 51 cm)

Dengan ketinggian 8 kaki 3 in, pekerja peternakan pekerja rendah Turki, Sultan Kã¶sen, adalah lelaki tertinggi di dunia. Dengan cara yang sama, seperti yang lain dari kesusahan ini, keadaan Kã¶sen disebabkan oleh tumor yang mempengaruhi organ pituitari yang telah dihubungkan dengan akomegali. Selain itu, sama seperti Koehler, kadar perkembangan Kã¶sen adalah tipikal hingga usia 10 tahun, jadi, secara keseluruhan, dia segera menembak lebih dari enam kaki.

Turk epik tidak dapat menyelesaikan persekolahannya kerana ketinggiannya yang luar biasa dan perlu berjalan-jalan dengan pendakap. Usaha untuk menghilangkan tumor Kã¶sen pada tahun 2008 dianggap efektif, namun pada akhirnya ia mengabaikan untuk meningkatkan kadar perkembangannya.

5. Edouard Beauprã © - 8 kaki 3 inci (2 m 51 cm)

Dibawa ke dunia di Saskatchewan, Kanada pada tahun 1881, Edouard Beauprã © juga sampai pada ketinggian 8 kaki 3 in. Sebagai seorang kanak-kanak, Beauprã © berkhayal menjadi cowpoke, namun, dia mungkin telah mengubah perspektifnya ketika berusia 17 tahun dan mendapati bahawa dia dapat mengangkat seekor kuda seberat 800 paun. Ketika berusia 21 tahun, Beauprã © bergabung dengan Barnum dan Bailey's Circus sebagai pemain kuat dan karnival.

Pencapaian goliat dari Kanada Perancis termasuk mengangkat kuda poni yang berat dan bergelut salah seorang lelaki paling kuat di dunia, Louis Cyr. Selama pertandingan gusti, dia hampir tidak ingin meletakkan jari pada saingannya, yang mendorong kemenangan Cyr. Di sana sini Beauprã © merana di atas kerajinannya, dan dia pernah patah kakinya dengan mengangkat berat 900 paun.

4. Vã¤in㶠Myllyrinne - 8 kaki 3 inci (2 m 51 cm)

Dibawa ke dunia pada tahun 1909 di Helsinki, Finland, Vã¤in㶠Myllyrinne tingginya 7 kaki 3.4 ketika berusia 21 tahun. Selain itu, dia melakukan semburan pengembangan berikutnya pada akhir tahun tiga puluhan, dan ketika kematiannya pada tahun 1963, dia yang melebihi 8 kaki 3 in - sebenarnya seperti Kã¶sen dan Beauprã ©.

The goliath Finland mengalami akomegali, yang secara teratur mendorong gigantisme dan perkembangan aneh. Myllyrinne disahkan sebagai manusia tertinggi di planet ini dari tahun 1940 hingga kematiannya pada usia 54 tahun. Tangannya juga selebar 15,7 inci yang luar biasa, yang merupakan panjang tangan tercatat terbesar yang pernah ada.

3. John F. Carroll - 8 kaki 7,5 inci (2 m 63 cm)

Dibawa ke dunia pada tahun 1932 di Buffalo, New York, John Carroll disinggung sebagai "Bison Giant" dalam buku harian klinikal. Pada ketika dia berusia 16 tahun, penyemburan pengembangan Carroll yang hebat bermula, dan ia tidak berhenti sehinggalah kematiannya yang tidak dapat dielakkan pada tahun 1969. Pada titik tertentu, dia konon tumbuh tujuh merangkak dengan sangat cepat!

Carroll tertekan dengan gigantisme akomegal dan bertahan selama satu saat selama hidupnya yang pendek, terutama ketika ia pergi ke tulang belakangnya: dia mempunyai banyak sekali bentuk tulang belakang dua dimensi, atau disebut kyphoscoliosis. Sejujurnya, kelengkungan tulang belakang Carroll sangat serius sehingga membuat perkiraannya menyusahkan.

2. John Rogan - 8 kaki 9 inci (2 m 67 cm)

Dengan ketinggian 8 kaki 9 inci, John William "Bud" Rogan adalah individu kedua tertinggi dalam sejarah bertulis - dan penurunan tertinggi di Afrika. Dibawa ke dunia di Tennessee pada tahun 1868, Rogan mengalami semburan pembangunan yang tidak dijangka pada usia 13 tahun dan memperoleh perawakannya dengan cepat.

Ukuran had Rogan mendorongnya mengalami ankylosis serius, keadaan yang menyebabkan sendi menjadi pekat kerana kerengsaan. Ini menjadikannya sangat sukar untuk meletakkan berat badan di kakinya. Pada mulanya, dia dapat berjalan-jalan dengan panduan bolsters, namun pada tahun 1882 Rogan tidak dapat berdiri atau berjalan dengan imajinasi. Terus menjadi titik pertimbangan, dia sering berhenti di dalam trak kambing yang dia rancangkan sendiri.

1. Robert Wadlow - 8 kaki 11 in (2 m 72 cm)

Mengalahkan ikhtisar kami adalah Robert Wadlow, "The Giant of Illinois." Setelah sampai pada ketinggian 8 kaki 11 in, Wadlow adalah individu yang paling tinggi disahkan untuk hidup. Dibawa ke dunia di Alton, Illinois pada tahun 1918, dia mengalami hipertrofi organ pituitari, membuatnya menghasilkan ukuran kimia pengembangan manusia yang mengerikan.

Keadaan ini mendorong perawakan Wadlow untuk terus berkembang sepanjang hayatnya. Ketika berusia delapan tahun, dia berada pada titik 6 kaki 2 inci dan berat 169 lbs (77 kg). Penghuni Illinois sangat besar sehingga kawasan kerja yang unik mesti digunakan untuknya di sekolah. Pakar pada masa itu tidak mempunyai rawatan untuk kekurangan hormon semacam ini.

Wadlow mengalami pelbagai penyakit kerana keadaannya yang pelik. Dia mengalami kesukaran untuk bergerak di sekitar kawasan sekolahnya kerana tulang yang lemah dan diharapkan memakai penyokong kaki menjelang akhir hayatnya. Dia juga mempunyai sensasi yang tidak ketara di kakinya.

Akhirnya, semasa penampilan ahli, Wadlow dibuat di Manistee, Michigan, sokongan kaki yang patah memberinya kedudukan yang terus dicemari. Prosedur perubatan krisis dan ikatan darah diabaikan untuk menyelamatkannya, dan dia meninggal dalam rehat pada 15 Julai 1940. Dia baru berusia 22 tahun. Lebih daripada 30,000 individu pergi ke khidmat pengkebumian Wadlow dan dua belas pembawa palung diharapkan dapat menyampaikan mayatnya yang besar.

Baca Artikel Ini Juga:

1. Ketinggian Dan Had Kawasan 2. Tinggi Joe Biden 3. Tinggi rata-rata untuk wanita 4. Tinggi Ariana Grande 5. Ketinggian Vin Diesel

Fakta Besar dan Kecil Mengenai Ketinggian Anda

Imgur

  • Anda berkembang pesat pada tahun pertama anda

Anak-anak nampaknya berkembang pesat - hanya meminta mana-mana ibu bapa yang perlu terus membeli pakaian baru dari waktu ke bulan yang kelihatannya tidak berkesudahan, setelah beberapa tahun yang kelihatannya tidak berkesudahan. Walaupun begitu, seberapa tepat pembangunan itu berlaku? Individu berkembang dengan kadar yang paling cepat sebagai bayi pada tahun utama kehidupan, menambah sekitar 10 merayap pada usia mereka dari kelahiran hingga usia 1 tahun, setelah itu perawakan meningkat hingga tahap tertentu secara konsisten (dan bahkan tidak sedekat itu) sehingga remaja, seperti Akademi Pediatrik Amerika. Wanita muda biasanya berhenti tumbuh beberapa tahun setelah mereka mendapat haid dan ingat bahawa beberapa pemuda mencapai usia dewasa mereka di sekolah menengah, yang lain terus berkembang hingga pertengahan dua puluhan.

Sampai bila-bila bersumpah bahawa anak anda telah menjadi jangka pendek? Anda mungkin betul. Sebilangan besar bahan kimia pengembangan dihantar semasa rehat, jadi menjamin anak-anak anda mendapat rehat malam yang baik dapat membantu mereka mencapai kemampuan maksimum.

  • Orang Amerika Tidak Lagi Tinggi Dunia

Pada abad kelapan belas dan kesembilan belas, Amerika adalah rumah bagi individu tertinggi di planet ini, namun hari ini penghormatan itu diberikan kepada Belanda. Hari ini, orang Belanda normal 6 kaki dan 5 kaki 6.5 inci, secara berasingan. Lelaki AS normal 5 kaki 9 inci dan wanita normal tinggi hampir 5 kaki 4 inci.

Mengapa slip hampir tinggi? "Orang Amerika mungkin ketinggalan kerana tidak ada kemasukan ke rawatan perubatan dan kekurangan makanan daripada memakan banyak gula dan lemak dan produk tanah yang tidak mencukupi," kata Richard Steckel, Ph.D., guru hal-hal kewangan, sains manusia, dan sejarah di Ohio State University di Columbus.

Individu terpendek di dunia, secara kebetulan, berasal dari Indonesia, Bolivia, India, dan Filipina.

  • Tinggi badan anda berubah sepanjang hari

Sebenarnya seperti berat badan anda untuk hari ini, badan anda juga boleh. Anda paling tinggi semasa bangun dan mungkin satu sentimeter lebih terhad.

"Lingkaran di tulang belakang anda penuh sesak dari sepanjang hari," kata Todd Sinett, DC, pakar penyelarasan yang berpusat di New York City dan pencipta The Truth About Back Pain. Semasa anda berehat, tulang belakang anda tertekan, dan anda memulihkan panjang yang hilang.

  • Dengan Ketinggian Datang Risiko Kanser

Semakin tinggi usia anda, semakin penting bahaya pertumbuhan malignan anda, seperti yang dilakukan penyelidikan dalam buku harian Lancet Oncology. Setelah memeriksa rekod klinikal lebih dari 1,000,000 wanita Britain yang tingginya dari bawah 5 kaki 1 inci hingga 5 kaki 8 inci dan lebih tinggi, para saintis mengesan bahawa wanita tertinggi mempunyai risiko 37 persen lebih besar untuk menimbulkan penyakit.

"Individu tinggi mungkin mempunyai lebih banyak sel di dalam badan mereka, jadi ada kemungkinan yang lebih penting bahawa seseorang itu berbahaya, atau hubungannya dapat dikenal pasti dengan tahap bahan kimia pengembangan," kata pencipta kajian utama Jane Green, seorang pakar penularan penyakit klinikal dan instruktur pemeriksaan. di Universiti Oxford. Hasil perbandingan juga berlaku pada lelaki.

Anda tidak dapat mengubah ketinggian anda, tetapi sebelum anda menekankan, sedar bahawa bahaya yang diperluas masih sedikit. Semua perkara sama, berpusat pada penurunan faktor bahaya penyakit yang boleh anda jaga, seperti tidak merokok, menjaga berat badan yang kuat, dan menyekat penggunaan minuman keras.

  • Menjadi Tinggi Baik untuk Ticker Anda

Sekali lagi, menjadi lebih terhad dapat menimbulkan bahaya penyakit koronari yang lebih tinggi, seperti yang ditunjukkan oleh penyelidikan dalam European Heart Journal. Penganalisis mengesan bahawa orang dewasa yang paling singkat (di bawah 5 kaki 3 inci) mempunyai bahaya yang lebih tinggi untuk menghidap dan berpenyakit dari penyakit kardiovaskular daripada individu yang lebih tinggi. Pemeriksaan yang diedarkan di New England Journal of Medicine mendapati bahawa kualiti yang berkaitan dengan ketinggian dapat membina bahaya penyakit koronari. Pada amnya, 13.5 peratus bagi setiap 2.5 inci lebih kecil individu. Pemeriksaan yang berbeza telah mengesan status kewangan yang rendah - dan kaitannya dengan makanan dan pencemaran yang tidak berdaya langsung dari kelelawar sepanjang kehidupan seharian - mungkin salah untuk antara muka tinggi penyakit koronari.

  • Orang yang lebih tinggi menjana lebih banyak wang

Semua perkara yang dipertimbangkan, individu yang lebih tinggi tidak hanya memiliki pekerjaan dengan status lebih tinggi (contohnya, ketua pasukan lebih tinggi daripada jurujual), mereka juga membawa lebih banyak wang tunai. Sesungguhnya, laporan teladan dalam Journal of Applied Psychology mendapati bahawa individu memperoleh $ 789 lebih banyak setiap tahun untuk setiap inci lebih tinggi daripada jangkaan tinggi badan mereka. Dengan melihatnya dengan cara lain, seseorang yang tingginya 6 kaki akan memperoleh $ 166,000 lebih-lebih lagi profesion 30 tahun daripada individu yang 7 inci lebih terhad. Penemuan ini membantu walaupun para saintis mengendalikan perkara seperti seks, berat badan dan usia.

"Perawakan mempengaruhi bagaimana orang menghormati diri mereka sendiri, yang merupakan keyakinan, dan bagaimana orang dihormati oleh orang lain, yang disebut sebagai sosial," jelas pencipta bersama kajian Daniel Cable, Ph.D., seorang guru tingkah laku berwibawa di London Business School. "Sosial dan keyakinan mempengaruhi pelaksanaan kerja orang dan bagaimana bos menilai pelaksanaan kerja, yang dengan demikian mempengaruhi pencapaian pekerjaan."

Baca Artikel Ini Juga:

1. Bts berumur 2. Siapa Victoria Granucci? 3. Panjang dan Lebar 4. TEORI TUMBUHAN LENGKAP YORKIE 5. Ketinggian

Soalan Lazim— (Soalan Lazim)

Q1. Siapakah lelaki berusia 11 tahun yang paling tinggi?

Seorang kanak-kanak berusia 11 tahun di Leshan, Provinsi Sichuan yang berukuran 2.06m boleh menjadi anak tertinggi di planet ini. Anak kelas enam, yang dibezakan sebagai Xiaoyu oleh Chengdu Economic Daily, dibawa ke dunia menjadi penjaga yang tinggi. Ayahnya lebih dari 1.8m dan ibunya lebih dari 1.9m. Kanak-kanak itu telah dilihat oleh beberapa mentor bola kejiranan.

S2. Apa yang menjadikan Robert Wadlow begitu tinggi?

Pakar memeriksa Robert dan memahami bahawa ukurannya yang luar biasa disebabkan oleh hiperplasia organ pituitari. Keadaan ini menyebabkan tahap kimia pengembangan manusia yang tidak dapat dinafikan dan Robert tidak pernah diberi rawatan untuk menghentikannya.

Q3. Siapakah pasangan Wadlow?

Lelaki tertinggi di dunia telah terpikat, melampaui beberapa kaki di atas wanita barunya. Penguasa Kosen, 30, yang tingginya setinggi 8 kaki, 3 inci, mengatakan sementara dia tidak dapat menemui seorang wanita yang hampir tinggi badannya, dia gembira dapat bertemu dengan Merve Dibo yang berusia 20 tahun.

Q4. Perlumbaan mana yang paling tinggi?

Kumpulan orang Nilotik Sudan, misalnya, Shilluk dan Dinka telah digambarkan sebagai tertinggi tertinggi di planet ini. Orang-orang Dinka Ruweng yang diteliti oleh Roberts pada tahun 1953-54 tingginya normal 181,3 sentimeter (5 kaki 11 1⁄2 inci), dan orang-orang Shilluk tiba di titik tengah 182,6 sentimeter (6 kaki 0 ​​inci).

Q5. Siapa yang mempunyai mulut terbesar di planet ini?

ikan paus bowhead

Mulut terbesar di planet ini memiliki tempat dengan paus bowhead (Balaena mysticetus) dan dapat mengukur panjang 5 m (16 kaki), tinggi 4 m (12 kaki), dan lebar 2.5 m (8 kaki).

S6. Siapa yang mempunyai bahagian tengah terkecil di planet ini?

Cathie Jung

Bahagian tengah paling kecil memiliki tempat dengan Cathie Jung (AS, 1937), yang tingginya 1,72 m (5 kaki 8 inci) dan mempunyai bahagian tengah korset yang menganggarkan 38,1 cm (15 inci). Tanpa korset, anggaran 53.34 cm (21 in).

Q7. Apakah wanita muda yang paling muda untuk hamil?

Lina Marcela Medina de Jurado (penuturan bahasa Sepanyol: [ˈlina meˈðina]; mengandung 23 September 1933) adalah seorang wanita Peru yang berubah menjadi ibu yang paling muda dalam sejarah ketika dia mengandung anak yang berumur lima tahun, tujuh bulan, dan 21 hari.

Q8. Negara mana yang mempunyai individu tertinggi?

Belanda

Belanda terkenal dengan penduduknya yang tinggi dan jelas, negara ini mempunyai ketinggian normal tertinggi di Bumi. Orang yang berumur 19 tahun normal kekal pada 183 cm, sementara wanita dengan usia yang sama kerap 172 cm.

Q9. Adakah anda dapat menurunkan lemak perut dengan berjalan-jalan?

Berjalan kaki mungkin bukan jenis aktiviti yang paling melelahkan, namun, ini adalah kaedah yang menarik untuk menjadi bugar dan memakan lemak. Walaupun anda tidak dapat mengurangkan lemak, berjalan-jalan dapat membantu menurunkan lemak secara umum (menghitung lemak perut), yang, walaupun merupakan jenis lemak yang paling berisiko, juga merupakan salah satu yang paling tidak perlu dikurangkan.

Q10. Adakah mungkin untuk menjadi lebih tinggi selepas usia 18 tahun?

Walaupun kebanyakan orang dewasa tidak akan bertambah tinggi selepas usia 18 hingga 20 tahun, ada kes khas untuk standard ini. Sebagai permulaan, kesimpulan plat pengembangan mungkin ditangguhkan pada orang tertentu (sehari setengah). Sekiranya pelat pengembangan tetap terbuka sejak usia 18 hingga 20 tahun, yang luar biasa, perawakannya dapat terus berkembang. Kedua, ada yang mengalami kesan gigantisme.

Kesimpulannya

Satu-satunya bukti yang dibenarkan pada kedudukan sebenar monster adalah bukti akhir yang dibuat di bawah pengurusan klinikal yang tidak berat sebelah.

Ini adalah ungkapan Norris dan Ross McWhirter, pencetus Guinness World Records, pada tahun 1955. Mereka meneruskan alasan untuk tuntutan goliath yang tidak dapat dipercayai, misalnya, tulisan suci Og, King of Bashan (kononnya 9 hasta Assyria, atau 494.03 cm / 16 tinggi 2,5 kaki), merujuk pada "gangguan unit". Anak kembar pada ketika itu menamakan Robert Wadlow sebagai lelaki tertinggi "di mana ada bukti tertentu".

Pada titik ketika terus diperkirakan pada 27 Jun 1940, orang Amerika yang santai memperluas ketinggian 2,72 m (8 kaki 11,1 in) tinggi. Mungkin mengejutkan, Robert memasuki dunia tidak khas untuk kebanyakan kanak-kanak. Dia dibawa ke dunia pada 22 Februari 1918 kepada dua penjaga yang dianggarkan normal, dengan ukuran 3,85 kg biasa-biasa saja (8,7 lb).

Baca Artikel Ini Juga:

1. Ketinggian Virat Kohli Di Kaki 2. Berapakah berat purata bagi seorang 13 tahun? 3. Isipadu Silinder 4. Perbezaan Antara Indica dan Sativa 5. Berapa tinggi Taylor Swift?

1 Suka

orang tertinggi di dunia

Robert Wadlow - 8 kaki 11 in (2 m 72 cm)

berapa tinggi robert wadlow ketika dia berusia 10 tahun

Ketika Robert wadlow berusia 10 tahun, dia 6 kaki 5 in (1.96 m)

lif lelaki tertinggi di dunia

Ruthmann, sebuah syarikat yang berpusat di Jerman, menawarkan angkatan udara tertinggi di dunia dengan jarak 328 kaki. Steiger TTS1000 adalah kenderaan (treler) yang dipasang di atas kepala yang digunakan untuk membawa personel ke objek besar seperti turbin angin.

lelaki tertinggi kedua di dunia

Brahim Takioullah - 8 kaki 1 inci

Orang kedua tertinggi di dunia, Brahim Takioullah dari Maghribi memegang Rekod Dunia Guinness untuk kaki tertinggi.

berat wadlow robert

439 paun

Pada usia 22 tahun, Robert adalah lelaki tertinggi di dunia, berukuran 8 kaki, 11.1 inci dan berat 439 paun.

mengapa robert wadlow begitu tinggi

Saiznya yang besar dan pertumbuhannya yang berterusan hingga dewasa disebabkan oleh kelenjar pituitari yang membesar, menghasilkan tahap hormon pertumbuhan manusia (HGH) yang tinggi.

dari mana robert wadlow meninggal dunia

Kejutan septik disebabkan oleh lepuh yang dijangkiti di pergelangan kaki kanan.

lelaki peru tertinggi

Margarito Machahuay Varela Lelaki tertinggi Peru .

orang tertinggi di kanada

Jerry Sokoloski (lahir 6 Mei 1983 di Winnipeg) adalah pelakon Kanada dan salah satu orang tertinggi di Kanada.

37aa saiz kasut dalam cm

Robert Wadlow (AS, 1918 - 1940), lelaki tertinggi sepanjang masa, memakai kasut bersaiz AS 37AA (UK ukuran 36 atau kira-kira ukuran EU 75), setara dengan 47 cm (18½ in) panjang.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

S: Siapakah orang tertinggi di dunia pada tahun 2020?

Sultan Kyosen

Sultan Kösen (dilahirkan pada 10 Disember 1982) adalah seorang petani Turki yang memegang Rekod Dunia Guinness untuk lelaki yang paling tinggi umurnya 251 sentimeter (8 kaki 2.82 inci). Pertumbuhan Kesen disebabkan oleh keadaan gigantisme dan akomegali yang disebabkan oleh tumor yang mempengaruhi kelenjar pituitari.

S: Siapa yang berumur 13 tahun tertinggi?

Brenden Adams (lahir 20 September 1995 di Ellensburg, Washington) mempunyai rekod remaja tertinggi di dunia.

S: Berapakah ketinggian wanita tertinggi di dunia?

7 kaki 7 inci

Sandy di jalan setapak di Wildwood, New Jersey pada tahun 1978. Sandra Elaine Allen (18 Jun 1955 - 13 Ogos 2008) adalah orang Amerika yang diakui oleh Guinness World Records sebagai wanita tertinggi di dunia. Tingginya 7 kaki 7 inci (231 cm).

S: Bagaimana saya boleh menambah tinggi badan saya?

Anda harus meneruskannya hingga dewasa untuk mempromosikan kesejahteraan keseluruhan dan mengekalkan ketinggian anda.

:point_right: Makan makanan yang seimbang.

:point_right: Gunakan makanan tambahan dengan berhati-hati.

:point_right: Dapatkan tidur yang mencukupi.

:point_right: Kekal aktif.

:point_right: Mengamalkan postur badan yang baik.

:point_right: Gunakan yoga untuk memaksimumkan ketinggian anda.

S: Siapa yang mempunyai garis pinggang terkecil di dunia?

Cathie Jung

Cathie Jung (b.1937) adalah gaun Victoria dan korset Amerika yang menetap di Manteo, North Carolina, Amerika Syarikat. Dia memegang Rekod Dunia Guinness untuk ketinggian terkecil pada orang yang hidup. Jung, yang berukuran 1.72 meter (5.6 kaki), mempunyai ukuran pinggang yang berukuran 38.1 sentimeter (15.0 inci).

S: Siapa wanita terpendek yang pernah hidup?

Jyoti Amge adalah wanita terpendek yang pernah hidup.

Kesimpulannya

Orang paling tinggi di dunia ialah Robert Wadlow dengan ketinggian 8 kaki 11 in (2 m 72 cm) . Dia berusia 6 kaki 5 (1.96 m) pada usia 10 tahun.

Orang paling tinggi di dunia? Robert Wadlow adalah lelaki tertinggi di dunia. Dia dilahirkan pada tahun 1918 22 Februari.

Dia juga digelar lelaki Giant.

Orang paling tinggi di dunia

Robert Wadlow, Nama penuh Robert Pershing wadlow adalah orang tertinggi dalam sejarah yang tercatat. Dia masih berada di tangga teratas dalam rekod Guinness sebagai orang tertinggi sepanjang masa.

Mereka memanggilnya Raksasa Lembut. Dia dilahirkan di alton, Illinois, Amerika Syarikat.

Dengan ketinggian 8 kaki, 11.1 inci, Robert Wadlow adalah orang tertinggi di mana-mana jalan di Bumi, pada dasarnya dalam sejarah bertulis . Tidak kira sama ada dia tinggi badan, individu Alton, di mana dia dibesarkan, akan mengingatkan bahawa dia sebagai orang yang halus.

Robert Wadlow, "Alton Giant," menjadi terkenal di dunia kerana, dengan ketinggian 8 kaki 11.1 inci, adalah lelaki tertinggi dalam sejarah bertulis.

Dia dikandung pada 22 Februari 1918, dan hidupnya dihentikan secara mengejut pada usia 22 tahun akibat jangkitan pada kakinya.

"Dia adalah individu yang baik - baik," kata Dan Brannan, seorang kolumnis Alton yang menyusun buku mengenai Wadlow pada tahun 2003. "Dia super mengurus semuanya dengan kelas."

Menjadi tinggi sangat sukar, katanya, dan sukar untuk melepaskan diri dari pandangan dan pertanyaan . Robert dibawa ke dunia pada 22 Februari 1918. Dia meninggal pada usia muda, pada usia 22 tahun.

Individu yang mengingatnya juga mati - Brannan menemu ramah segelintir bukunya, dan sejak itu banyak yang meninggal.

Walau bagaimanapun, anekdot tentangnya tetap ada, seperti patung ukuran hidupnya di Upper Alton, tempat dia tinggal dan pergi ke kelas. Rakyat kumpulan menerima orang itu.

"Mereka memperlakukannya seperti seorang individu," kata Brian Combs dari Museum Sejarah dan Seni Alton, yang memiliki persembahan yang dipersembahkan kepada Wadlow. “Di luar sini, dia adalah pameran. Di sini, di sinilah dia dapat bersantai dan menjadi seorang. "

Mengenai Robert Wadlow

nama Robert Wadlow
Ketinggian 8 kaki, tinggi 11.1 inci
Dilahirkan di 22hb Feb 1918
Meninggal dunia 15 Julai 1940
Umur 22 tahun
Juga dikenali sebagai Lelaki Gergasi

Orang paling tinggi di dunia? Robert Wadlow, lelaki gergasi itu adalah lelaki tertinggi di dunia. Dia digelar sebagai gergasi Lembut. Dia dilahirkan pada tahun 1918 22 Februari.

Robert Wadlow tidak hidup sekarang, dia tidak bersama kita. Dia adalah orang yang sangat baik dan lucu yang diceritakan oleh Dan Brannan, seorang wartawan alton yang menulis sebuah buku mengenai Wadlow pada tahun 2003.

Robert Wadlow, "Alton Giant," menjadi terkenal di dunia kerana, dengan ketinggian 8 kaki 11.1 inci, adalah lelaki tertinggi dalam sejarah bertulis. Dia dikandung pada 22 Februari 1918, dan hidupnya dihentikan pada usia 22 tahun kerana jangkitan pada kakinya.

Ketinggian Wadlow adalah 8 kaki 11.1 in (2.72 m) sementara berat badannya mencapai 439 lb (199 kg) ketika dia meninggal pada usia 22 tahun.

Ukurannya yang luar biasa dan perkembangannya yang berterusan pada masa dewasa disebabkan oleh hipertropi organ pituitari, yang membawa tahap kimia pengembangan manusia (HGH) yang tidak dapat dinafikan.

Memang, walaupun ketika kematiannya, tidak ada petunjuk bahawa perkembangannya telah selesai.

Ringkasan :

Robert Pershing Wadlow (22 Februari 1918 - 15 Julai 1940), atau disebut Alton Giant dan Giant of Illinois, adalah seorang lelaki Amerika yang merupakan orang tertinggi dalam sejarah bertulis yang mempunyai bukti yang dapat disahkan. Robert Wadlow sudah tidak aktif sekarang, dia tidak bersama kita. Dia adalah orang yang sangat baik dan lucu yang diceritakan oleh Dan Brannan, seorang wartawan alton yang menulis sebuah buku mengenai Wadlow pada tahun 2003. Dia dibesarkan di Alton, Illinois, sebuah bandar kecil yang berdekatan dengan St. Louis, Missouri.

Lelaki paling tinggi di India

Dharmendra pratap Singh adalah orang tertinggi di India. Namanya tercatat dalam rekod dunia Guinness untuk ketinggian yang paling terkenal.

Dia juga menegaskan bahawa tingginya saat ini lebih dari 8 kaki 2 inci, dia pada masa ini menjamin bahawa perawakannya tidak lebih dari wabah baginya.

Dia berumur sekitar 45 tahun, dan belum menemui jodoh untuk dirinya sendiri.

"Banyak keluarga telah berusaha untuk membuat saya terpaut tetapi perkara tidak akan pernah muncul. Wanita-wanita muda, melihat ketinggian saya, menolak untuk menikahi saya.

Seiring tahun-tahun berlalu, saya merasakan syarat untuk menjadi jodoh, "katanya agak tragis dan menambahkan," Saya telah melepaskan harapan untuk mendapatkan hubungan dan memiliki keluarga saya sendiri. "

Dharmendra, yang memiliki ijazah lanjutan, biasa pergi ke Delhi dan Mumbai untuk memperoleh cukup wang untuk membayar sewa.

"Individu akan mengambil gambar selfie dengan saya dan memberi saya wang tunai dan hadiah. Saya akan pergi ke Connaught Place di Delhi dan Gateway of India, bandar raya teragung India di mana para pelancong sangat senang melihat saya. Bagaimanapun, setelah penutupan dan wabak itu, saya berhenti bepergian dan pendapatan saya juga berhenti, ”katanya.

Tahun lalu, di Ahmedabad, Dharmendra menjalani prosedur perubatan penggantian pinggul dua sisi kerana dia mengalami masalah ketika berjalan kerana sakit ligamen.

Merawat lelaki tinggi itu mempunyai kesukaran sendiri dan segala yang ada di klinik kecemasan , dari tempat tidurnya hingga ke meja teater aktiviti, mesti diubah kerana perawakan pesakit… f

atau prosedur perubatan Singh mesti sangat diminta dan dibawa dari Chennai kerana ukurannya tidak tipikal.

Betapa luar biasa perawakan Sultan?

Dia diterima sebagai salah satu dari sekitar 10-15 individu di seluruh keberadaan dunia untuk mengukur ketinggian lebih dari lapan kaki.

King mengambil gelaran Manusia Tertinggi Dunia dari Xi Shun dari China , yang tingginya setinggi tujuh kaki, sembilan inci.

Dengan cara yang sama seperti individu tertinggi di dunia, kedudukan Sultan adalah akibat dari sebuah negara yang disebut gigantisme pituitari.

Keadaan ini menjadikan organ pituitari Sultan mengeluarkan bahan kimia pengembangan yang berlebihan.

Memang, dia mungkin akan berkembang hari ini sekiranya dia tidak mempunyai otak prosedur perubatan untuk menghilangkan tumor yang telah mempengaruhi organ pituitari!

King juga pernah memegang rekod dunia untuk tangan dan kaki terbesar di dunia.

Sejak akhir-akhir ini, dia mendapat lebih dari dua kaki wanita lebih terhad daripada dia! Dia harus memiliki baju yang dibuat dengan unik, dan kasutnya berukuran besar.

Bagaimanapun, Sultan bukanlah orang tertinggi yang pernah hidup. Tajuk itu diberikan kepada Robert Robert Wadlow dari Illinois .

Wadlow menendang baldi pada tahun 1940. Tingginya kewibawaannya adalah lapan kaki yang luar biasa, 11 inci. Percaya atau tidak! Wadlow hanya setinggi satu inci dari ketinggian sembilan kaki!

Walau bagaimanapun, perangkaan luar biasa tidak terhad kepada lelaki sahaja.

Wanita paling tinggi untuk hidup di mana saja boleh diterima adalah Zeng Jinlian, yang berdiri setinggi lapan kaki, dua inci - wanita tunggal yang diketahui mempunyai tahap ketinggian lapan kaki.

Bolehkah anda bayangkan seluruh negara penuh dengan individu yang benar-benar tinggi? Beberapa negara di seluruh planet ini terkenal dengan penduduk yang tinggi. Sebenarnya, negara dengan individu tertinggi adalah Belanda.

Ketinggian normal orang dewasa Belanda kira-kira enam kaki, satu inci. Denmark tiba dalam jarak yang kedua, dengan ketinggian normal enam kaki. Amerika Syarikat pernah menegaskan gelaran negara tertinggi, tetapi lelaki Amerika pada masa ini hanya lima kaki, tinggi sembilan inci.

Soalan Lazim

berikut adalah beberapa soalan lazim yang berkaitan dengan artikel orang tertinggi di dunia:

1. Berapa tinggi orang tertinggi di dunia 2020?

King Kösen (dikandung 10 Disember 1982) adalah seorang penternak Turki yang memegang Rekod Dunia Guinness untuk lelaki hidup tertinggi pada 251 sentimeter (8 kaki 2.82 in).

Dia diterima sebagai salah satu dari sekitar 10-15 individu di seluruh kewujudan dunia dengan ketinggian lebih dari lapan kaki.

Sultan mengambil gelaran Manusia Tertinggi Dunia dari Xi Shun dari China, yang tingginya setinggi tujuh kaki, sembilan inci.

2. Siapakah wanita muda tertinggi di dunia 2020?

Maci Currin dari Texas telah disahkan sebagai wanita dan pemuda tertinggi di dunia. Texas, Amerika Syarikat: Pemuda Texas, Maci Currin telah memecahkan dua rekod dunia.

Rekod Dunia Guinness mengesahkan Currin sebagai kaki terpanjang pada orang muda dan kaki terpanjang (wanita).

3. Siapakah lelaki tertinggi di bumi pada tahun 2020?

Manusia hidup paling tinggi Sultan Kösen, Guinness World Records 2020.

Dia adalah penghibur Turki, Sultan juga memegang rekod dunia untuk tangan dan kaki terbesar di dunia .

Ringkasan :

Sejak akhir-akhir ini, dia mendapat lebih dari dua kaki wanita lebih terhad daripada dia! Dia harus memiliki baju yang dibuat dengan unik, dan kasutnya berukuran besar.

4. Bagaimana saya boleh menjadi lebih tinggi?

Anda harus meneruskannya sebagai orang dewasa untuk maju sejahtera dan mengekalkan kedudukan anda.

  1. Makan rutin makan yang baik.

  2. Gunakan makanan tambahan dengan berjaga-jaga.

  3. Dapatkan tahap rehat yang sempurna.

  4. Kekal dinamik .

  5. Amalkan sikap yang baik.

  6. Gunakan yoga untuk meningkatkan tinggi badan anda.

5. Bagaimana saya boleh tumbuh selepas usia 18 tahun?

jika anda seorang dewasa yang tidak berpuas hati dengan ketinggian anda, berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda cuba:

  1. Praktikkan postur yang baik : Postur yang lemah dapat menyangkal mana-mana pasangan dari perawakan yang tinggi.
  2. Tumit atau benang percubaan: Pilih kasut dengan tumit yang lebih tinggi atau benang tempat dari perspektif anda untuk mencapai ketinggian beberapa merangkak.

6. Apa yang boleh membantutkan perkembangan tinggi badan anda?

Tidak mendapat memuaskan langkah protein, kalori, dan makanan tambahan yang berbeza dalam rutin makan anda juga boleh membuat pembangunan perlahan, seperti pelbagai penyakit berterusan lain seperti buah pinggang, jantung, paru-paru dan penyakit usus.

Kesimpulannya

Robert Wadlow adalah orang tertinggi di dunia, dia sudah tidak ada sekarang. Tetapi satu-satunya yang memegang gelaran dalam rekod dunia Guinness seumur hidup. Sehingga seseorang memecahkan rekod.

Robert Wadlow juga dikenal sebagai lelaki gergasi, dia Meninggal kerana jangkitan kulat. Tidak dinafikan ketinggian yang tinggi membawa kepada penyakit kesihatan yang hebat.

Sultan Adalah Orang Paling Tinggi Di Dunia

Semasa kecil, Sultan dilahirkan pada 10 Disember 1982, tetapi pertumbuhannya yang luar biasa tidak bermula sehingga dia berumur sepuluh tahun. Ibu bapa dan empat adik-beradiknya, sebaliknya, semuanya mempunyai ketinggian biasa. Pertumbuhan dan ketinggian yang luar biasa Sultan disebabkan oleh gangguan yang dikenal sebagai "pituitari gigantism," yang disebabkan oleh kelebihan hormon pertumbuhan pada kelenjar pituitari. Saya bercakap mengenai hormon pertumbuhan. Berapakah ketinggian anda? Itulah soalan yang sering ditanyakan oleh kanak-kanak pada saat pertama mereka bertemu di sekolah. Salah satu cara kita menilai satu sama lain adalah dengan mengukur ketinggian kita. Semasa kanak-kanak membesar, ibu bapa dan doktor menganggap ketinggian sebagai salah satu petunjuk sama ada mereka berkembang dengan normal atau tidak. Ibu bapa dengan bangga mencatat ketinggian anak-anak mereka di bahagian belakang pintu, menandakan setiap inci sebagai pencapaian baru. Lelaki dan wanita yang sangat tinggi telah dilaporkan sepanjang sejarah, tetapi jawapan perubatan untuk anomali baru ditemui dalam beberapa ratus tahun terakhir. Gigantisme hipofisis, sindrom Marfa, ketinggian eunuchoid, sindrom Soto, dan akomegali adalah beberapa gangguan yang boleh menyebabkan seseorang tumbuh lebih cepat daripada biasa. Penyebab berat yang teruk adalah gigantisme pituitari. Ketika Hathor Julius Bjornson, yang bermain 'The Mountain' di 'Game of Thrones' dan tingginya setinggi 6 kaki 9 inci, mula berkenalan dengan tunangannya yang sekarang, yang tingginya hanya 5 kaki 2 inci, kami tidak dapat tidak melihat perbezaan ketinggian dalam gambar Instagram mereka. Dan, kemungkinan besar, menyelesaikan logistik penting lain.

Ukur Ketinggian Dunia

Sekiranya anda menganggap 'Gunung' adalah salah satu orang tertinggi di planet ini, fikirkan semula. Robert Wardlow satu inci ketinggian 9 kaki ketika dia meninggal pada 15 Julai 1940, di Manistee, Michigan. Setiap hari, 'Wardlow shrine' dipamerkan di Snyder's Shoes. Brent Ashcroft adalah pengarang karya ini. MANISTEE Mich, MANISTEE, Mich, Robert Pershing Wardlow masih dikenang lebih dari satu abad setelah kelahirannya dan 81 tahun selepas kematiannya. Orang-orang yang paling tinggi dan terpendek, serta daerah yang terus memanjat, terungkap dalam sebuah kajian baru-baru ini yang diterbitkan dalam majalah perubatan The Lancet. Tinggi lelaki dan wanita dibandingkan di 200 negara dan wilayah di seluruh dunia sebagai sebahagian daripada projek penyelidikan yang luas. Kajian ini mengumpulkan data dari 2,181 tinjauan dan kajian pengukuran berdasarkan populasi, berjumlah 50 juta pengukuran antropometri. Pisau Gamma akan digunakan pada lelaki tertinggi di dunia. Radiosurgery di UVA, maklumat mengenai Acromegaly, dan Jabatan Neurosurgery University of Virginia School of Medicine. Sultan Kasen adalah Manusia Hidup Paling Tinggi, menurut Guinness World Records®. Tingginya lebih dari lapan kaki. Dia masih berkembang, walaupun pada hakikatnya dia berumur 27 tahun. Dia menderita akomegali, gangguan yang menampakkan dirinya ketika dia mencapai usia baligh. TIANJIN, China (Reuters Life!) - TIANJIN, China (Reuters Life!) - Zhao Liang dari China, yang tingginya 2,46 meter (8 kaki 1 inci), mungkin merupakan manusia tertinggi di dunia. Yang dia perlukan hanyalah ukuran rasmi.

Kesimpulannya

Pemain berusia 27 tahun itu baru-baru ini diperiksa oleh doktor untuk penyakit kaki dan didapati lebih tinggi 10 cm daripada Bao Xisha, lelaki Cina berusia 57 tahun yang kini memegang Rekod Dunia Guinness untuk lelaki tertinggi.

Robert Wardlow adalah lelaki tertinggi yang pernah direkodkan (AS). Dia berdiri pada ketinggian 8 kaki 11.1 inci. Sultan Kasen adalah lelaki tertinggi di dunia ketika ini (Turki). Dia berdiri pada ketinggian 8 kaki 2.6 inci. Robert Wardlow adalah lelaki tertinggi di dunia. Dia berdiri pada ketinggian 8 kaki dan 2.8 inci. Robert Pershing Wardlow, lelaki tertinggi di dunia, berdiri pada 2.72 meter.

Raksasa Tinggi Pertumbuhan Sejati Di Dunia

"Mengenai ketinggian sebenar raksasa, hanya bukti terbaru yang dibuat berdasarkan pemerhatian perubatan yang tidak berat sebelah yang diterima." Pada tahun 1955, Norris dan Ross McWhirter, pengasas Guinness World Records, mengucapkan kata-kata ini. Oleh itu, mereka menolak tuntutan gergasi legenda seperti GO, King of Bashan (seharusnya 9 hasta Assyria, atau setinggi 494.03 cm / 16 kaki 2.5), dengan alasan "kebingungan." Rata-rata ketinggian Belanda telah meningkat sejak tahun 1858, menurut catatan. Kajian ini mengkaji sama ada kecenderungan ini di negara tertinggi di dunia cenderung berlanjutan. Kami melihat bagaimana perubahan ketinggian dipengaruhi oleh wilayah geografi, serta pendidikan anak dan ibu bapa. Ketinggian orang muda Belanda berusia 0-21 tahun, seperti yang diukur oleh kajian pertumbuhan 2009, dibandingkan dengan tinggi badan.

Soalan Lazim

Q: Fesyen Boleh Membantu Anda Tampil Palsu?

S: Gen Boleh Menyebabkan Ekstrim Ketinggian?

Q: Menjadi Tinggi Baik untuk Ticker Anda?

S: Ibu Salah Mengenai Kafein?

Q: Gen Tinggi Bukan Segalanya?

S: Orang Amerika Tidak Lagi Tinggi di Dunia?

Tinggi Rata-Rata Tinggi Di Dunia

Sekiranya anda sangat kecil atau tinggi, anda pasti menjadi sebilangan lelucon atau nama samaran, mulai dari "udang" hingga "sasquatch." (Catatan pengarang: Saya adalah yang tertinggi di kelas lima saya, mendapat julukan "pokok."). Mengetepikan penggoda, ketinggian boleh memberi kesan besar pada kesihatan anda - dan ini tidak berlebihan. Menurut penyelidikan, perawakan anda memberi kesan kepada semua perkara dari karier anda hingga kehidupan peribadi anda. Menurut tinjauan, lelaki Belanda dan wanita Latvia menara semua etnik lain ketika mencapai ketinggian. Rata-rata orang Belanda pada masa ini ialah 183cm (6 kaki), sementara rata-rata wanita Latvia adalah 170cm (5 kaki 7in). Sejak tahun 1914, kajian yang diterbitkan dalam jurnal Life, mengikuti tren pertumbuhan di 187 negara. Lelaki Iran dan wanita Korea Selatan telah mengalami lonjakan pertumbuhan tertinggi, menurut kajian itu.

Pengenalan

Sultan Kösen (lahir 10 Disember 1982) adalah seorang petani Turki yang, pada jarak 251 cm, memiliki Rekod Dunia Guinness untuk lelaki yang paling tinggi umurnya (8 kaki 2.82 in). Akromegali Kösen disebabkan oleh tumor di kelenjar pituitari, yang menyebabkan gigantisme dan akomegali. Dia berjalan dengan tongkat kerana sakit. Dia adalah lelaki ketujuh tertinggi dalam sejarah, telah dilahirkan oleh keluarga Kurdi di bandar tenggara Mardin.

Biografi

Kösen dilahirkan di Mardin, sebuah kota di tenggara Turki, dan berasal dari etnik Kurdi ... Kerana tingginya, Kösen tidak dapat menyelesaikan pelajarannya dan sebaliknya bekerja sambilan sebagai petani. Dia menyebut kelebihan tinggi kerana dapat melihat jarak jauh dan dapat menolong keluarganya dengan pekerjaan rumah tangga seperti menukar lampu dan menggantung tirai. Dia mengeluh kerana tidak dapat mencari pakaian atau kasut yang sesuai dengan kakinya, yang berukuran 126 sentimeter (49.61 in) dan lengannya, yang mempunyai panjang lengan 97 sentimeter (38.19 in), dan juga merasa mustahil untuk masuk sebuah kereta bersaiz purata. Kösen bermula pada tahun 2010.

Rekod

Ketinggian berdiri Kösen direkodkan oleh Guinness World Records pada 25 Ogos 2009, di negara asalnya, pada ketinggian 246,4 cm (8 kaki 1 inci), mengatasi bekas pemegang rekod dunia Bao Xishun, yang berdiri 236.1 cm (7 kaki 8 + 1516 inci) . Kösen juga memegang Rekod Dunia Guinness untuk tangan terbesar, berukuran 27.5 cm (10.78 inci), dan kaki kedua terbesar, berukuran 36.5 cm (14.38 inci) (kaki kiri) dan 35.5 cm (14 inci) (kaki kanan) (kanan kaki). Doktor mengesahkan ketinggian hingga 254,3 cm (8 kaki 4 + 18 inci) pada 25 Ogos 2010, menurut University of Virginia, yang menunjukkan bahawa ini dapat mewakili ketinggian sebenar Kösen, secara artifisial menurun oleh skoliosis dan postur yang tidak betul. Kösen dinamakan semula pada 9 Februari 2011.

Sultan Kösen: Manusia hidup paling tinggi

Sultan Kösen memecahkan rekod sebagai lelaki pertama sepanjang 8 kaki yang diukur oleh Guinness World Records dalam lebih dari 20 tahun pada tahun 2009. Sepanjang fakta, menurut Guinness World Records, hanya ada sepuluh kejadian yang didokumentasikan atau dipercayai bagi sesiapa yang mencapai ketinggian 8 kaki atau lebih tinggi dalam sejarah. Petani Turki sambilan itu ditemukan setinggi 246.5 cm (8 kaki 1 inci), dan menjadikannya gelar Tallest Living Man. Dua tahun kemudian, di Ankara, Turki, pemain berusia 26 tahun itu diukur lagi, kali ini dengan jarak 251 cm (8 kaki 2,8 inci).

Membesar

Sultan dilahirkan pada 10 Disember 1982, tetapi pertumbuhannya yang luar biasa tidak bermula sehingga dia berumur sepuluh tahun. Ibu bapa dan empat adik-beradiknya, sebaliknya, semuanya mempunyai ketinggian biasa. Pertumbuhan dan ketinggian yang luar biasa Sultan disebabkan oleh gangguan yang dikenal sebagai "pituitari gigantism," yang disebabkan oleh kelebihan hormon pertumbuhan pada kelenjar pituitari. Kelenjar pituitari di otak melepaskan hormon pertumbuhan; jika kelenjar cedera disebabkan oleh tumor, misalnya, ia boleh mengeluarkan hormon yang terlalu banyak (atau terlalu sedikit). Tangan besar, penebalan tulang, dan sendi yang sakit adalah kesan sampingan daripada pengeluaran berlebihan. Sultan tidak pernah dapat menamatkan sekolah kerana ukurannya yang sangat besar.

Memecahkan rekod

"Saya tidak pernah menjangkakan saya akan berada di dalam buku ini, saya berkhayal tentangnya, tetapi masih mengejutkan," kata Sultan pada saat dia memasuki keluarga Guinness World Records. Sultan juga memegang rekod untuk tangan terbesar yang pernah dilihat pada individu yang hidup, berukuran 28.5 cm (11.22 inci) dari pergelangan tangan hingga hujung jari tengah. Dengan kaki kirinya berukuran 36.5 cm (1 kaki 2 inci) dan kaki kanannya berukuran 35.5 cm (1 kaki 2 inci), dia sebelumnya memegang rekod untuk kaki terbesar pada orang yang hidup (1 kaki 1,98 inci).

10 Orang Paling Tinggi dalam Sejarah

Lelaki dan wanita yang sangat tinggi telah dilaporkan sepanjang sejarah, tetapi jawapan perubatan untuk anomali baru ditemui dalam beberapa ratus tahun terakhir. Gigantisme hipofisis, sindrom Marfan, tinggi eunuchoid, sindrom Sotos, dan akromegali adalah beberapa gangguan yang boleh menyebabkan seseorang tumbuh lebih cepat daripada biasa. Penyebab ketinggian tinggi yang paling biasa adalah gigantisme pituitari. Penyerapan hormon pertumbuhan yang berlebihan dari sel di kelenjar pituitari atau tumor pada kelenjar ini di pangkal otak adalah penyebab yang paling biasa. Ramai orang tertinggi di dunia, dari Robert Wadlow, orang tertinggi di dunia, hingga S.

Brahim Takioullah - 8 kaki 1 inci (2 m 46 cm)

Brahim Takioullah, bersama dengan Iran Morteza Mehrzad, adalah manusia kedua tertinggi di dunia yang hidup bersama. Takioullah juga memegang Rekod Dunia Guinness kerana memiliki "kaki terbesar di dunia sebagai orang hidup" (dan yang kedua terbesar dalam sejarah) dengan panjang hampir 15 inci. Takioullah dilahirkan di Maghribi pada tahun 1982, dan ukurannya yang besar adalah akibat dari tumor pituitari. Tahap hormon pertumbuhan manusia Takioullah telah meroket akibat tumor, dan kesannya dapat dilihat oleh semua orang. Penyakit raksasa Maghribi itu ditemui ketika dia berusia 18 tahun, ketika seorang doktor sekolah mencadangkan dia menjalani ujian darah kerana tingginya "unik".

Don Koehler - 8 kaki 2 inci (2 m 49 cm)

Don Koehler, raksasa dari Denton, Montana, tumbuh hingga ketinggian 8 kaki 2 in. Pertumbuhannya normal sehingga dia berusia sepuluh tahun, ketika dia mulai berkembang dengan sangat membimbangkan. Dari tahun 1969 hingga 1981, dia memegang rekod sebagai lelaki tertinggi di dunia. Ketika Koehler tinggal di bilik hotel, dia harus menyambungkan dua katil double; dia menghadapi masalah untuk mencari tempat tinggal dengan siling yang cukup tinggi (dan tidak ada lampu gantung); dan dia membongkokkan kepalanya ketika dia demam. Jurang 29 inci antara Koehler dan adik kembarnya, yang tingginya hanya 5 kaki 9, adalah Guinness World Record. Koehler menderita kyphosi menjelang akhir hayatnya.

Vikas Uppal - 8 kaki 3 in (2 m 51 cm) (Dipertandingkan)

Tidak banyak yang diketahui mengenai kehidupan singkat gergasi India, Vikas Uppal, dan dakwaannya sebagai lelaki tertinggi di dunia boleh diperdebatkan. Dia dilahirkan di kawasan Rohtak Haryana pada tahun 1986 dan tidak pernah diukur secara rasmi oleh Guinness World Records. Uppal setinggi 8 kaki 3 inci dan masih tumbuh ketika diukur pada usia belasan tahun, menurut akhbar India The Tribune. Rediff.com , sebuah laman web berita dan hiburan India, mengaku telah mengukur Uppal pada tahun 2005 dan melaporkan bahawa dia tinggi 8 kaki 10 inci, menjadikannya orang kedua tertinggi di dunia. Sumber lain menunjukkan bahawa tingginya 8 kaki 9 inci, namun ketinggian rasminya ialah 8 kaki 3 inci. Walaupun tidak setuju, Uppal malangnya meninggal semasa operasi.

Bernard Coyne - 8 kaki 2 inci (2 m 49 cm)

Bernard A. Coyne dilahirkan pada 27 Julai 1897, di Anthon, Iowa. Dia menderita gigantisme bayi eunuchoidal, yang sering dikenal sebagai sindrom daddy-longlegs, yang merupakan kelainan yang sangat jarang berlaku. Ketinggian sebenar Coyne ketika kematiannya tidak diketahui. Tingginya 8 kaki pada tahun 1918, menurut kad pendaftaran WWI-nya, ketika dia baru berusia 21 tahun. Coyne tingginya 8 kaki 2 ketika meninggal pada tahun 1921 pada usia 23 tahun, sementara beberapa laporan mendakwa dia setinggi 8 kaki 4 inci. Walau bagaimanapun, Coyne adalah salah satu dari hanya beberapa orang yang lebih tinggi dari 8 kaki yang tercatat sejarah perubatan. Namun, pada awal dua puluhan, hidupnya dipotong dengan kejam. Fiksyen Coyne.

Sultan Kasen - 8 kaki 3 inci (2 m 51 cm)

Sultan Kasen, seorang buruh tani sambilan Turki, adalah lelaki hidup tertinggi di dunia, dengan ketinggian 8 kaki 3 inci. Penyakit Kasen, seperti penyakit banyak orang lain dalam senarai ini, disebabkan oleh ketumbuhan pada kelenjar pituitari yang mempunyai kaitan ke acromegaly. Dan, seperti Koehler, Kasen tumbuh dengan cepat sehingga dia berumur sepuluh tahun, ketika dia tiba-tiba tumbuh tinggi lebih dari enam kaki. Oleh kerana ketinggiannya yang tinggi dan keperluan untuk kruk, Turk yang sangat besar tidak dapat menyelesaikan pendidikannya. Pada tahun 2008, prosedur untuk membuang tumor Kasen dianggap berkesan, tetapi gagal menghentikan kadar pertumbuhannya yang cepat. Kerana ketumbuhan itu sangat mendalam di tubuh Kasen, dia meninggal pada tahun 2010.

Edouard Beaupra - 8 kaki 3 inci (2 m 51 cm)

Edouard Beaupr dilahirkan pada tahun 1881 di Saskatchewan, Kanada, dan tumbuh dengan ketinggian yang luar biasa 8 kaki 3 inci. Beaupr ingin menjadi koboi semasa kecil, tetapi ketika berusia 17 tahun dan mengetahui dia dapat mengangkat kuda seberat 800 paun, dia mungkin telah berubah pikiran. Beaupr menyertai Barnum dan Bailey's Circus sebagai orang kuat dan sarkas aneh ketika dia berusia 21 tahun. Mengangkat kuda besar dan gusti salah seorang lelaki terkuat di dunia, Louis Cyr, adalah antara pencapaian gergasi Kanada Kanada. Semasa pertempuran gusti, dia hampir tidak berani menyentuh lawannya, membiarkan Cyr menang. Kadang-kadang Beaupr harus menderita kerana seninya, dan dia pernah menghancurkan kakinya sambil mengangkat berat 900 paun.

Vin Myllyrinne - 8 kaki 3 inci (2 m 51 cm)

Vin Myllyrinne dilahirkan pada tahun 1909 di Helsinki, Finland, dan pada usia 21 tahun, dia telah meningkat menjadi 7 kaki 3,4 tinggi. Selanjutnya, pada akhir tahun tiga puluhan, dia mengalami lonjakan pertumbuhan kedua, dan pada saat kematiannya pada tahun 1963, dia berada setinggi 8 kaki 3 - seperti Kasen dan Beaupr. Myllyrinne adalah anggota Angkatan Pertahanan Finland dan dianggap sebagai tentera tertinggi di dunia. Dia juga dinobatkan sebagai Finn kesebelas terbesar oleh rancangan TV tempatan Suuret Suomalaiset, kebanyakannya hasil daripada kempen Internet yang lucu. Kolose Finlandia mempunyai akomegali, suatu keadaan yang menyebabkan gigantisme dan pertumbuhan yang berlebihan. Dari tahun 1940 hingga 1940, Myllyrinne disahkan sebagai lelaki tertinggi di dunia.

John F. Carroll - 8 kaki 7,5 inci (2 m 63 cm)

John Carroll, yang dilahirkan di Buffalo, New York pada tahun 1932, dijuluki "Buffalo Giant" dalam jurnal perubatan. Pertumbuhan pertumbuhan Carroll yang luar biasa bermula ketika dia berusia 16, dan berlanjutan sehingga kematiannya pada tahun 1969. Dia nampaknya tumbuh tujuh inci dalam masa beberapa bulan dalam satu masa! Carroll mengalami gigantisme akromegal dan banyak bertahan dalam hidupnya yang pendek, terutama ketika sampai ke tulang belakangnya: dia mempunyai bentuk kyphoscoliosis yang serius, atau kelengkungan tulang belakang dua dimensi. Sebenarnya, kelengkungan tulang belakang Carroll sangat teruk sehingga tepat mengukurnya hampir mustahil. Carroll tingginya 7 kaki 8,75 ketika dia meninggal pada tahun 1968, hanya beberapa tahun sebelum kematiannya.

John Rogan - 8 kaki 9 inci (2 m 67 cm)

John William "Bud" Rogan adalah orang kedua tertinggi dalam sejarah yang tercatat, dan warisan Afrika tertinggi, berdiri dengan ketinggian 8 kaki 9 inci. Rogan, yang dilahirkan di Tennessee pada tahun 1868, mengalami pertumbuhan yang dramatik ketika berusia 13 tahun . Ukuran besar Rogan menyebabkannya mengalami ankylosis yang teruk, keadaan di mana sendi menjadi kaku kerana radang. Sangat sukar baginya untuk meletakkan berat badan di kakinya akibat dari ini. Rogan dapat bergerak dengan tongkat pada awalnya, tetapi pada tahun 1882 dia tidak dapat berdiri atau berjalan sama sekali. Dia sering diangkut di gerobak kambing yang dia buat sendiri, dan dia selalu menjadi pusat perhatian. Kerana sakit, Rogan sukar bekerja.

Robert Wadlow - 8 kaki 11 in (2 m 72 cm)

Robert Wadlow, yang dijuluki "The Giant of Illinois," berada di bahagian atas senarai kami. Wadlow adalah manusia tertinggi yang pernah disahkan hidup, berdiri dengan ketinggian 8 kaki 11 in. Dia dilahirkan di Alton, Illinois, pada tahun 1918, dan pembesaran kelenjar pituitari menyebabkannya membuat hormon pertumbuhan manusia secara besar-besaran. Ketinggian Wadlow meningkat dengan stabil sepanjang hayatnya akibat penyakit ini. Dia sudah tinggi 6 kaki 2 dan berat 169 paun ketika dia berusia lapan tahun (77 kg). Penduduk Illinois begitu besar sehingga dia memerlukan meja khas di sekolah. Jenis ketidakseimbangan hormon ini tidak dapat disembuhkan pada masa itu, menurut doktor. Wadlow menderita pelbagai penyakit akibat gaya hidupnya yang tidak konvensional.

Soalan Lazim

Apakah orang terpendek yang masih hidup?

Chandra Bahadur Dangi Kewarganegaraan Petani Pekerjaan Nepal, tukang yang Dikenal sebagai Manusia dewasa terpendek di dunia Tinggi 54.6 cm (1 kaki 91⁄2 inci)

Siapa gadis tertinggi di dunia 2020?

** Maci Currin Texas telah dinobatkan sebagai wanita dan remaja tertinggi di dunia. Maci Currin, seorang gadis Texas, telah memecahkan dua rekod dunia. Currin memegang Rekod Dunia Guinness untuk kaki terpanjang pada seorang remaja dan kaki terpanjang pada orang dari mana-mana umur (wanita).

Berapa tinggi lelaki paling tinggi yang pernah hidup?

2.72 m.

Kesimpulannya

Berapakah ketinggian anda? Itulah soalan yang sering ditanyakan oleh kanak-kanak pada saat pertama mereka bertemu di sekolah. Salah satu cara kita menilai satu sama lain adalah dengan mengukur ketinggian kita. Semasa kanak-kanak membesar, ibu bapa dan doktor menganggap ketinggian sebagai salah satu petunjuk sama ada mereka berkembang dengan normal atau tidak. Ibu bapa dengan bangga mencatat ketinggian anak-anak mereka di bahagian belakang pintu, menandakan setiap inci sebagai pencapaian baru. Tumbuh tinggi adalah sesuatu yang dinantikan oleh kanak-kanak. Bagi sebilangan kanak-kanak, semakin tinggi bermaksud dapat menunggang kereta itu di taman hiburan kegemaran mereka. Yang lain mendapat ketinggian untuk meningkatkan prestasi dalam sukan kegemaran mereka. Orang lain mungkin suka lebih tinggi semata-mata untuk menjadikan kuki lebih mudah.

Orang Paling Tinggi Di Dunia? Robert Wadlow adalah lelaki tertinggi di dunia. Ketika terakhir kali diukur pada 27 Jun 1940, orang Amerika yang tenang dan bersikap lembut itu adalah 8 kaki 11,1 inci (2,72 m). Dia tidak pernah kehilangan gelaran orang tertinggi di dunia. Walaupun dia tidak lagi berada di antara yang masih hidup, tidak ada petunjuk bahawa kerjayanya telah berhenti.

Siapakah Robert Wadlow?

Dia juga dikenali sebagai Raksasa Alton dan Raksasa Illinois. Alton, Illinois, sebuah komuniti kecil di luar St. Louis, Missouri, adalah tempat dia dibesarkan. Tinggi Wadlow adalah 8 kaki, 11.1 inci (2.72 meter), dan berat badannya sekitar 399 paun (199 kilogram) ketika dia meninggal pada usia 22 tahun.

Perawakannya yang tidak biasa dan pematangan fizikal seterusnya disebabkan oleh peningkatan ukuran kelenjar pituitari, yang membantu pertumbuhan manusia yang dramatik (HGH). Walaupun dia tidak lagi berada di antara yang masih hidup, tidak ada petunjuk bahawa kerjayanya telah berhenti.

Sementara anak-anak yang lain masih dalam proses dilahirkan, Wadlow memasuki dunia pada 22 Februari 1918, di Alton, Illinois, kepada Harold Franklin dan Addie May (Johnson) Wadlow.

Oleh itu, dia adalah yang paling mantap dari lima orang adik beradik. Ayahnya lebih tinggi 8 tahun, dan ruang kerja yang unik telah dibuat untuknya di sekolah rendah. Dengan ketinggian 8 kaki, 4 inci, dia adalah yang tertinggi dalam kelas lulus di Sekolah Tinggi Alton pada tahun 1936. (254 cm).

Dia memilih Shurtleff College sehingga dia dapat meluangkan masa untuk memikirkan undang - undang. Dia meninggal kerana septikemia pada pukul 1:30 pagi 15 Julai 1940, kerana sokongan pinggul yang tidak betul diletakkan. Kata-kata terakhirnya adalah, " Pakar meramalkan bahawa saya tidak akan pulang untuk hari besar keluarga.

"Di tempat istirahat terakhir yang luar biasa, dengan panjang 10 kaki 9 in (3,28 m), lebar 32 in (81 cm), dan kedalaman 30 in (76 cm), Gergasi Alton dibaringkan.

Kaedah untuk Meningkatkan Tinggi

1 - Diet Seimbang.

Mendapatkan semua nutrien yang diperlukan oleh badan anda semasa anda sedang membangun adalah mustahak. Buah-buahan, sayur-sayuran, daging tanpa lemak, dan biji-bijian menyediakan buah-buahan segar yang berkualiti tinggi dengan produk sayur-sayuran berkualiti tinggi .

Sekiranya anda mempunyai masalah perubatan yang mendasari atau berusia di atas 65 tahun, ketumpatan tulang anda mungkin menurun, menyebabkan ketinggian anda jatuh. Tingkatkan pengambilan kalsium anda untuk mengatasi masalah ini. Bagi wanita berusia lebih dari 50 tahun, 1,200 mg kalsium harus dimakan setiap hari.

Bagi lelaki yang berumur lebih dari 70 tahun, ini harus 1,200 mg setiap hari. Selain meningkatkan kesihatan tulang, vitamin D membantu meningkatkan penyerapan kalsium. Sebilangan besar vitamin D berasal dari makanan, seperti tuna kalengan, susu yang diperkaya, dan kuning telur.

Bercakap dengan doktor anda mengenai pengambilan suplemen untuk mencapai jumlah harian yang disyorkan jika anda tidak mendapat cukup vitamin D dalam diet anda.

2 - Menggunakan makanan tambahan

Hanya ada beberapa keadaan di mana suplemen boleh memberi manfaat kepada golongan muda dan orang tua yang berumur pendek. Anda mungkin diberi suplemen yang mengandungi hormon pertumbuhan manusia sintetik jika doktor anda mendapati bahawa pengeluaran semula jadi hormon ini dipengaruhi oleh masalah perubatan.

Individu yang lebih tua mungkin memilih untuk mengambil vitamin D atau suplemen kalsium untuk menjaga kesihatan tulang ketika mereka meningkat usia. Terlepas dari keadaan lain, ia akan membantu jika anda menghindari pil yang menjanjikan tinggi.

Terlepas dari apa yang dituntut oleh label suplemen, tidak ada cara untuk anda menjadi lebih tinggi setelah plat pertumbuhan menyatu.

3 - Duduk tegak

Membongkok atau membungkuk ketika anda berdiri boleh menyebabkan anda kelihatan lebih pendek daripada anda. Penting juga untuk diperhatikan bahawa postur yang merosot atau melenturkan boleh mempengaruhi ketinggian mutlak anda dari masa ke masa.

Kelengkungan semula jadi tulang belakang anda mesti dilihat di tiga kawasan yang berbeza. Untuk membantu menyesuaikan dengan postur baru anda, lekuk ini mungkin berubah agar sesuai dengan gaya slouching atau slumping anda. Sekiranya anda terus melakukan ini, ia mungkin menyebabkan sakit di leher dan punggung anda.

Ingatlah perincian bagaimana anda duduk, berdiri, dan tidur. Rejimen harian yang menggabungkan ergonomi mungkin akan dibincangkan dengan doktor anda. Bergantung pada keperluan anda, anda mungkin dapat memperbaiki postur anda dengan meja berdiri atau bantal busa memori.

Anda mungkin melakukan aktiviti yang bertujuan untuk meningkatkan postur badan anda dari masa ke masa, seperti belajar untuk berdiri lebih tinggi atau menguatkan otot punggung. Bercakap dengan doktor anda jika anda tidak pasti di mana hendak bermula. Rutin latihan dapat disesuaikan untuk memenuhi keperluan individu pengguna mereka.

4 - Memaksimumkan ketinggian anda dengan Yoga

Sekiranya anda bukan peminat latihan postur tertentu, pertimbangkan untuk mencuba yoga. Latihan berjalan, meregangkan, dan menguatkan seluruh badan anda membantu membina otot , meluruskan postur badan anda, dan mengurangkan risiko masalah belakang.

Gunakan ini untuk meningkatkan postur badan anda. Keinginan anak untuk tumbuh lebih tinggi adalah penting. Mereka mendapat cara yang lebih tinggi mereka akhirnya boleh mengambil satu perjalanan di hiburan kegemaran mereka letak bahawa mereka telah sentiasa mahu mencuba.

Bagi sesetengah orang, ketinggian tambahan memberi mereka kelebihan ketika datang ke sukan pilihan mereka. Orang lain ingin lebih tinggi untuk meningkatkan peluang merebut kuki di kabinet atas dapur.

Anda boleh berlatih yoga di rumah, dalam kumpulan di gim atau studio tempatan anda, atau di studio atau gim di tempat lain. Sekiranya anda tidak pasti di mana hendak bermula, anda mesti melihat YouTube untuk program yoga pengenalan.

Ringkasan

Anda boleh membantu meningkatkan potensi perkembangan anda dengan makan cukup dan mengelakkan kekurangan pemakanan semasa anda masih kecil atau remaja. Akibatnya, sebilangan kecil masalah perubatan boleh menyebabkan ketinggian anda meningkat setelah anda berusia 18 tahun, walaupun ini terhad pada kes-kes di mana plat pertumbuhan belum ditutup.

Soalan Lazim

Orang bertanya banyak soalan mengenai orang tertinggi di dunia. Kami membincangkan beberapa perkara di bawah:

:one: Adakah mungkin bertambah tinggi setelah anda menamatkan tahun ke-18?

Sebilangannya terus berkembang selepas usia 18 hingga 20 tahun, tetapi sebahagian besarnya, individu berhenti berkembang pada usia itu. Sebilangan orang akan mengalami kelewatan dalam penutupan plat pertumbuhan (36, 37). Ketinggian dapat terus meningkat jika plat pertumbuhan tetap terbuka hingga 18 hingga 20, yang jarang terjadi. Di samping itu, beberapa orang menderita gigantisme.

:two: Adakah semakin tinggi dicapai dengan menggantung?

Membalikkan pemampatan mengurangkan ketinggian anda buat sementara waktu sehingga tulang belakang anda runtuh . Pengurangan ukuran 1% adalah mungkin disebabkan oleh pemampatan tulang belakang. Orang tinggi mungkin berukuran lebih tinggi setengah inci kerana keadaan ini. Ini mungkin memberi anda ketinggian 1% lebih banyak, tetapi peregangan, menggantung , dan berbaring tidak akan meningkatkan ukuran anda.

:three: Adakah Ashwagandha bahan yang terkenal untuk meningkatkan ketinggian?

Ya, Winter Cherry, juga dikenali sebagai Ashwagandha, membantu pertumbuhan wanita. Kerana panjang sejarah penggunaan, Ashwagandha memberi manfaat kepada pertumbuhan tinggi. Ini juga dikenal sebagai "adaptogen," yang biasa digunakan untuk mengurangi tekanan pada wanita.

:four: Hormon pertumbuhan meningkat dengan makanan yang mana?

Makanan tertentu berkaitan dengan peningkatan pengeluaran hormon pertumbuhan. Untuk membantu tidur nyenyak, makan makanan yang tinggi melatonin. Telur, salmon, biji mustard, tomato, badam, anggur, raspberi, dan delima adalah antara item dalam senarai ini.

:five: Adakah terdapat hubungan antara vitamin D dan hormon pertumbuhan?

GH dan mediatornya, faktor pertumbuhan seperti insulin, memainkan peranan penting dalam pertumbuhan pada setiap peringkat perkembangan (IGF-1). Walaupun vitamin D berkaitan dengan pengembangan tulang dan mineralisasi, ia juga dihubungkan dengan metabolisme kalsium dan fosfor kerana mempengaruhi metabolisme kalsium dan fosforus.

Kesimpulannya

Membongkok atau membungkuk ketika anda berdiri boleh menyebabkan anda kelihatan lebih pendek daripada anda. Penting juga untuk diperhatikan bahawa postur yang merosot atau melenturkan boleh mempengaruhi ketinggian mutlak anda dari masa ke masa. Satu-satunya bukti yang sahih mengenai keaslian raksasa adalah tarikh akhir yang dilampirkan pada mereka semasa pemerhatian kemajuan perubatan.

Pencipta Rekod Dunia Guinness Norris dan Ross McWhirter mempunyai istilah ini sebagai ungkapan pada tahun 1955. Mereka menjelaskan mengapa orang mungkin mempercayai perkara-perkara seperti raksasa bersejarah Og, yang dilaporkan berdiri 9 hasta Assyria (494.03 cm / 16 kaki 2.5 in) tinggi dan hanya seperti tidak teratur seperti unit-unit yang lain.

artikel berkaitan

Sultan dilahirkan pada 10 Disember 1982
Dia berukuran 2.51 m

Sultan Kösen: Orang tertinggi yang hidup hari ini:

Pada tahun 2009 , penyerang Kösen menjadi orang utama setinggi lebih dari 8 kaki untuk memasuki Guinness Book of Records dalam lebih dari 20 tahun.

Guinness Book of World Records hanya mengetahui 10 kes yang disahkan atau boleh dipercayai dalam sejarah 8 kaki atau lebih.

Seorang petani sambilan dari Turki tingginya 246,5 cm (8 kaki satu inci) dan mempunyai gelaran "Manusia Tallest" yang tahan lama. 2 tahun kemudian, pemain berusia 26 tahun itu mengukur dirinya sekali lagi di Ankara, Turki, pada masa yang mana dia dewasa hingga 251 cm (8 kaki 2.8 in).

Ketinggian:

Sultan dilahirkan pada 10 Disember 1982, tetapi tidak mula berkembang sehingga berumur 10 tahun. Selebihnya keluarganya , yang terdiri daripada ibu bapanya dan empat adik beradiknya, bersaiz sederhana.

Pertumbuhan dan perawakan Sultan yang sangat besar disebabkan oleh kondisi yang dikenal sebagai "pembesaran kelenjar pituitari," yang merupakan hasil daripada pengeluaran hormon pertumbuhan yang berlebihan.

Hormon pertumbuhan dirembeskan oleh kelenjar pituitari otak; Contohnya, jika kelenjar rosak oleh tumor, ia boleh mengeluarkan hormon yang terlalu banyak (atau terlalu sedikit).

Akibat daripada pengeluaran berlebihan merangkumi tangan yang membesar, tulang yang menebal , dan sakit sendi. Kerana badannya yang besar, Sultan tidak pernah dapat lulus dari sekolah dan malah mula bekerja sebagai petani untuk menyara keluarganya.

Sebelumnya, anda telah menerangkan salah satu kelebihan yang tinggi kerana dapat menolong ibu dengan tugas seperti mengganti lampu yang pecah dan gantung langsir.

Ringkasan:

Mengenai ketinggiannya yang tidak selesa, dia mengeluh bahawa dia tidak dapat mencari pakaian atau kasut yang sesuai dan bahawa sangat sukar baginya untuk masuk ke dalam kereta berukuran normal. Sebagai remaja, Sultan menandatangani kontrak dengan pasukan bola keranjang Galatasaray, tetapi sayangnya, dia terlalu tinggi untuk bermain, tetapi dia tetap menjadi peminat sukan ini hingga hari ini.

Pemecahan rekod:

Bercakap ketika bergabung dengan keluarga catatan Guinness, Sultan berkata: “Saya tidak pernah menyangka akan ada di buku-buku, saya bermimpi tentangnya, tetapi masih mengejutkan. Besar".

Sultan juga memegang rekod untuk tangan manusia terbesar, masing-masing berukuran 28.5 sentimeter (11.22 inci) dari pergelangan tangan hingga ke hujung jari tengah. Sebelum ini, dia memegang rekod untuk kaki terbesar dalam hidup, dengan kaki kirinya berukuran 36.5 cm (1 kaki 2 in) panjang dan kaki kanannya 35.5 cm (1 kaki 1.98 in).

Semasa kunjungan pertamanya ke London, UK, pada bulan September 2009, Sultan menyatakan harapan agar kemasyhuran barunya akan mengubah hidupnya dan membantunya mencari seorang isteri: "Ini sukar. Cari gadis.

Mereka sering menakutkan saya. Saya harap sekarang saya terkenal dapat bertemu dengan ramai gadis. Saya impikan untuk berkahwin. Pada tahun-tahun berikutnya, kehidupan raksasa itu berubah: pameran pertumbuhan rekodnya membawanya operasi percuma. Dia menyelamatkan nyawanya untuk menghentikan pertumbuhan eksponensialnya.

Ringkasan:

Dia juga menyukai reka bentuk khas dan kemampuan untuk melakukan perjalanan. Operasi Gammacniff yang revolusioner untuk tumor yang mempengaruhi kelenjar pituitari, yang dilakukan oleh University of Virginia, Amerika Syarikat pada bulan Ogos 2010, akhirnya menekan pengeluaran hormon pertumbuhan sultan dan menghalangnya daripada berkembang lebih jauh. Pada bulan Oktober 2013, dia akhirnya merealisasikan impiannya untuk berkahwin.

Berkahwin:

Sultan dan Merve Dibo, yang berumur 9 tahun lebih muda darinya dan tingginya hanya 1,75 meter (5 kaki 9 inci), bertemu melalui seorang rakan. Merve melakukan perjalanan dari rumahnya di Hasaki, Syria, ke kampung Dede-Koy di Turki untuk menemuinya. Mereka berkahwin dua bulan kemudian.

Selepas upacara itu, pasangan ini menikmati majlis perkahwinan penuh yang dihadiri oleh lebih daripada 1,500 tetamu, termasuk Guinness World Records dan orang kenamaan tempatan. Selepas perkahwinan, pasangan bahagia kembali ke kediaman mereka yang direka khas di Dede-Kyoy, di mana mereka berharap dapat membesarkan anak-anak mereka di masa depan.

Apakah yang sedang dia lakukan sekarang?

Nama Sultan Kösen kini dikenali di seluruh dunia, dan dia menjadi terkenal dengan pertumbuhannya yang luar biasa . Setelah mendapat rawatan penting yang diperlukan untuk menghentikan pertumbuhannya, Sultan ditawari membintangi beberapa filem Hollywood.

Pada tahun 2016, dia menerima peranan pertamanya dalam filem Achieving the Impossible. "Saya akhirnya memutuskan kapan penulis datang menjenguk saya di Mardin, kami berbual di sana, dan saya menyukai topik mencapai perkara yang mustahil," katanya kepada Daily Mail.

Dia menghabiskan sebahagian besar 2016 menjelajah Lautan Hindi dengan Magic Circus of Samoa. Selama lapan tahun terakhir, sejak Sultan menjadi pemegang Guinness Book of Records, dia telah memenuhi banyak impian yang dibincangkannya pada tahun 2009.

Dia mendapat rawatan perubatan, yang menghalangnya . Semasa dia meningkat, dia menukar peternakannya. Hollywood dan Mencari Cinta Kisah lelaki tertinggi di dunia terus memberi inspirasi kepada orang di seluruh dunia.

SOALAN YANG BANYAK DITANYA:

S1: Berapa tinggi Sultan Kosen?

J: Dia berukuran 2.51 m

S2: Berapa umur Sultan Kosen?

J: 38 tahun (10 Disember 1982)

S3: Apakah orang tertinggi sepanjang masa?

J: 2.72 m

S4: Siapa yang paling tinggi pada usia 10 tahun?

J: Ellensburg, Washington, Amerika Syarikat Brenden Adams (lahir 20 September 1995, di Ellensburg, Washington) adalah orang Amerika yang sebelum ini merupakan remaja tertinggi di dunia.

S5: Siapakah wanita tertinggi di dunia?

J: Sandra Elaine Allen Sandra Elaine Allen (18 Jun 1955 - 13 Ogos 2008) adalah Rekod Dunia Guinness Amerika untuk wanita tertinggi di dunia dengan ketinggian 7 kaki. Inci (231 sentimeter).

S6: Berapa umur orang yang paling tinggi ketika dia meninggal?

J: 22 tahun (1918-1940)

S7: Adakah Sandy Allen masih hidup?

J: Meninggal dunia (1955-2008)

S8: Berapa tinggi seorang lelaki?

J: Lelaki: 1.7m Perempuan: 1.6m

S9: Siapa yang akan menjadi yang tertinggi pada tahun 2021?

J: Sultan Kösen Sultan Kösen (lahir 10 Disember 1982) adalah seorang petani Turki, yang disenaraikan dalam Guinness Book of World Records sebagai lelaki tertinggi di dunia (251 cm (8 kaki 2.82 in)).

S10: Siapakah wanita paling rendah di dunia pada tahun 2021?

J: Jyoti Kisange Amge Jyoti Kisange Amge (lahir 16 Disember 1993) adalah seorang pelakon India yang diiktiraf sebagai wanita paling rendah hidup di dunia menurut Guinness Book of Records.

Kesimpulan:

Ketinggian Sultan Kosen ialah 2.51 m. Lelaki tertinggi di dunia, Sultan Kosen Turki, berjalan di tongkat kerana sendi dan ototnya terlalu lemah untuk menyokong badannya yang besar, tingginya mencapai 2.51 meter (8 kaki).

Sultan Kosen yang berusia 26 tahun mengambil gambar di tebing Sungai Thames semasa perjalanan pertamanya di luar negara asalnya Turki dan mengambil gelaran dari Bao Xishun Cina, yang tingginya hanya 2.36 meter.

Orang paling tinggi di dunia. Robert Pershing Wadlow, yang terkenal dengan nama Illinois Giant, adalah seorang lelaki Amerika yang berdiri sebagai orang tertinggi dalam sejarah yang diketahui, menurut bukti yang tidak dapat disangkal. Dia dibesarkan di Alton, Illinois, sebuah bandar kecil berhampiran St. Louis, Missouri, tempat dia dilahirkan dan dibesarkan .

Wadlow tingginya 8 kaki 11 inci (2,72 m) dan berat 439 paun (199 kilogram) ketika dia meninggal pada usia 22 tahun. Perawakannya yang sangat besar dan perkembangannya hingga dewasa disebabkan oleh hipertrofi kelenjar pituitari, yang menyebabkan jumlah yang luar biasa tinggi hormon pertumbuhan manusia. Bahkan pada akhir hidup seseorang, tidak ada tanda-tanda bahawa dia telah berhenti berkembang.

Orang Paling Tinggi di Dunia:

Pada tahun 1955, Norris dan Ross McWhirter, pencipta Guinness World Records, menyampaikan pernyataan ini. Oleh itu, mereka menolak tuntutan raksasa mitos seperti Og, raja Bashan (seharusnya 9 hasta Assyria, atau setinggi 494.03 cm / 16 kaki 2.5 inci), yang menuntut "salah faham unit."

Si kembar kemudian menyatakan Robert Wadlow yang terkenal sebagai lelaki tertinggi di dunia, "menurut bukti yang tidak dapat disangkal." Orang Amerika yang bersikap lembut itu tingginya 8 kaki 11.1 inci (2.72 meter) ketika diukur pada tahun 1940 pada akhir bulan Jun.

Anehnya, Robert tiba di dunia dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh kebanyakan bayi. Dia dilahirkan pada 22 Februari 1918, dengan dua orang tua berukuran rata-rata, dengan berat 3.85 kg (8.7 lb).

Tetapi dia berkembang dengan cepat, mencapai menakjubkan ketinggian 1.63 meter (5 kaki 4 inci) pada usia 5 tahun, di mana titik dia sudah memakai pakaian remaja.

Seorang kanak-kanak kecil berpakaian semasa remaja

Dia melepasi 5 kaki 11 inci 180,3 sentimeter tinggi beliau bapa , Harold F Wadlow, dan memanjat lebih daripada empat adik-beradik yang lebih muda ketika berusia lapan tahun. Robert dapat membawa ayahnya menaiki tangga rumah keluarga mereka ketika anak-anak lain masih diangkat oleh ibu bapa mereka.

Ketinggian yang luar biasa Robert, sebaliknya, menimbulkan banyak masalah perubatan yang hanya bertambah buruk ketika dia semakin tua - dan semakin tinggi. Walaupun begitu, sebagai anak kecil, dia berusaha sedaya upaya untuk menyertai sukan yang sama dengan rakan sekelasnya. Di suatu tempat pada usia 13 tahun, dia bergabung dengan Boy Scouts dan menerima pakaian, khemah, dan beg tidur yang disesuaikan.

Pada usia 17 tahun, Robert telah melepasi penghalang 8 kaki 0,5 inci, menjadikannya remaja tertinggi di dunia. Pada tahun 1936, lelaki besar itu menamatkan sekolah menengah dan pergi ke kolej untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang.

Gigantisme hipofisis didiagnosis:

Doktor memeriksa Robert dan mendapati bahawa perawakannya yang luar biasa disebabkan oleh hiperplasia kelenjar pituitari. Penyakit ini mengakibatkan jumlah hormon pertumbuhan manusia yang luar biasa tinggi, yang tidak pernah dirawat oleh Robert. Dia terus bertambah tinggi hingga kematiannya, walaupun memakan 8,000 kalori yang luar biasa setiap hari di puncaknya.

Sejak itu, sains perubatan dan rawatan telah berkembang pesat, dan individu dengan gigantisme hipofisis - seperti Sultan Kösen, lelaki tertinggi di dunia pada tahun 2017 - kini boleh menjalani pembedahan untuk menghentikan hormon pertumbuhan dihasilkan.

Ketidakupayaan Robert menyukarkannya untuk bergerak; dia memakai pendakap kaki dan berjalan dengan tongkat, tetapi dia tidak pernah menggunakan kerusi roda berkuasa.

Ringkasan:

Robert Wadlow dilahirkan dengan gigantisme pituitari, suatu keadaan yang menyebabkannya tumbuh dalam jumlah besar hormon pertumbuhan manusia. Dia berjalan dengan tongkat dan memakai pendakap kaki tetapi tidak pernah menggunakan kerusi roda berkuasa

Kematian Wadlow

Kaki Robert, sayangnya, menjadi penyebab kematian awalnya pada usia 22. Dia meninggal di sebuah motel di Manistee, Michigan, pada pukul 1:30 pagi 15 Julai 1940, akibat lepuh di pergelangan kaki. "Doktor berpendapat saya tidak akan pulang ke rumah untuk perayaan," katanya terakhir, merujuk pada pernikahan emas nenek moyangnya. The Alton Giant kemudian dimakamkan di sebuah keranda besar yang berukuran 10 kaki 9 inci, 32 lebar , dan 30 di kuburan Oakwood di Alton.

Sepuluh Orang Paling Tinggi Di Dunia:

Nama (kewarganegaraan) Tinggi (cm) Tahun
Bernard Coyne (Amerika Syarikat) 248 1921
Robert Wadlow (Amerika Syarikat) 272 1940
Edward "Ted" Evans (UK) 234 1957
Suleiman Ali Nashnush (LBY) 246 1964
John F Carroll (Amerika Syarikat) 263 1966
Don Koehler (Amerika Syarikat) 248 1970
Haji Mohammad
Alam Channa (PAK) 232 1981
Radhouane Charbib (TUN) 235 1999
Xi Shun (CHN) 236 2005
Sultan Kösen (TUR) 251 2011

10. Brahim Takioullah (8 kaki 1 inci) adalah nombor sepuluh dalam senarai (2 m 46 cm)

Brahim Takioullah, bersama dengan Iran Morteza Mehrzad, adalah manusia kedua tertinggi di dunia yang hidup. Lebih-lebih lagi, dia memenangi World Record kerana memiliki " kaki terbesar di dunia sebagai orang hidup" dan juga orang tertinggi ke-2 dengan panjang hampir 15 inci. Dia dilahirkan di Maghribi, tetapi perawakannya yang besar adalah akibat dari tumor pituitari.

Tahap hormon pertumbuhan manusia Takioullah telah meningkat akibat tumor, dan akibatnya dapat dilihat oleh semua orang. Penyakit raksasa itu ditemui pada usia 18 tahun ketika seorang doktor sekolah mengesyorkan dia menjalani ujian darah kerana perawakannya yang “unik”.

9. Don Koehler (8 kaki 2 inci) adalah nombor sembilan dalam senarai (2 m 49 cm)

Denton Koehler, raksasa dari Denton, Montana, tumbuh dengan ketinggian 8 kaki 2 inci yang luar biasa. Perkembangannya normal sehingga dia berusia sepuluh tahun ketika dia mulai berkembang dengan cepat. Dari 1969 hingga 1981, dia memegang rekod dunia genius kerana menjadi lelaki tertinggi di dunia.

Ketika Koehler tidur di bilik hotel, dia harus menyambungkan dua katil double bersama-sama; dia menghadapi masalah untuk mencari tempat tinggal dengan siling yang cukup tinggi, dan dia memukul kepalanya ketika dia demam. Jurang 29 inci antara Koehler dan adik kembarnya, yang tingginya hanya 5 kaki 9 inci, adalah Rekod Dunia.

8. Vikas Uppal - 2 m 51 cm (8 kaki 3 inci) (Dipertandingkan)

Sedikit yang dicatatkan mengenai kehidupan singkat Vikas Uppal, dan lelaki tertinggi di dunia boleh diperdebatkan. Dia dilahirkan di Rohtak Haryana dan tidak pernah diukur secara sah oleh World Records.

Dia 8feet 3inches dalam ketinggian dan masih berkembang apabila dia dicatatkan pada remajanya, seperti India harian The Tribune. Rediff.com , sebuah laman web media dan hiburan India, mengaku mengukur Uppal pada tahun 2005 dan mendakwa bahawa dia setinggi 8 kaki 10 inci, menjadikannya orang ke-2 tertinggi di dunia. Sumber lain mengatakan bahawa tingginya 8 kaki 9 inci. Walau bagaimanapun, ketinggian rasminya setinggi 8 kaki, 3in.

Walaupun ada perbincangan, Uppal dengan sedih meninggal dunia di papan operasi pada tahun 2007.

7. Bernard Coyne (8 kaki 2 inci) adalah nombor tujuh dalam senarai (2 m 49 cm)

Bernard A. Coyne, dilahirkan pada tahun 1897 di Anthon, Iowa, adalah orang ketujuh tertinggi. Dia menderita gigantisme bayi eunuchoid, yang sering dikenal sebagai sindrom daddy-longlegs, yang merupakan penyakit yang luar biasa.

Ketinggian sebenar Coyne ketika pengebumiannya tidak diketahui. Tingginya 8 kaki pada tahun 1918, berdasarkan sijil pendaftaran WWI ketika dia baru berusia 21 tahun. Coyne tingginya 8 kaki 2 ketika meninggal pada tahun 1921 pada usia 23 tahun, tetapi akaun lain mendakwa dia mungkin setinggi 8 kaki 4 inci.

6. Sultan Ken adalah orang keenam tertinggi di dunia, dengan ketinggian 2 m 51 sentimeter

Sultan Kosen, seorang pekerja ladang sambilan Turki, adalah lelaki hidup tertinggi di dunia, dengan ketinggian 8 kaki 3 inci. Penyakit Ken, seperti penyakit lain dalam senarai ini, disebabkan oleh ketumbuhan di pituitari. Dan, seperti Ken tumbuh dengan kadar yang tetap sehingga dia berusia sepuluh tahun ketika dia tiba-tiba tumbuh tinggi lebih dari enam kaki.

Kerana ketinggiannya yang tinggi dan keperluan untuk kruk, Turk raksasa tidak dapat menyelesaikan sekolahnya. Pada tahun 2008, prosedur untuk membuang tumor Ken dipercayai berkesan, tetapi gagal menghentikan kadar pertumbuhannya yang cepat.

5. Edouard Beaupre

Edouard Beaupre dibawa ke dunia pada tahun 1881 di Saskatchewan, Kanada, dan tumbuh hingga ketinggian yang menakjubkan 8 kaki 3 inci . Beaupre ingin menjadi koboi semasa kecil, tetapi ketika berusia 17 tahun dan menyedari dia dapat membawa kuda seberat 800 paun, dia mungkin telah mengubah pendapatnya.

Mengangkat kuda besar dan bergulat salah satu lelaki terkuat di dunia, Louis Cyr, adalah antara eksploitasi raksasa Kanada Perancis. Semasa pertarungan gusti, dia hampir tidak berani menyentuh lawannya , membiarkan Cyr menang. Kadang-kadang Beaupre harus menderita kerana kerajinannya, dan bahkan kakinya cedera sambil membawa berat 900 paun.

4. Vin Myllyrinne - 8 kaki 3 inci (2 m 51 cm)

Vin Myllyrinne dilahirkan pada tahun 1909 di Helsinki, Finlandia, dan pada usia 21 tahun, dia telah mencapai ketinggian 7 kaki 3,4. Tambahan pula, pada akhir tahun tiga puluhan, dia mengalami pertumbuhan yang kedua, dan pada tahun kematiannya pada tahun 1963, dia adalah 8 kaki 3 inci - seperti Ken dan Beaupre.

Myllyrinne adalah anggota tentera dan tentera Finland dan dianggap sebagai tentera tertinggi di dunia. Dia juga dinobatkan sebagai Finn tertinggi kesepuluh oleh program TV.

3. John F. Carroll:

John Carroll, yang lahir di Buffalo , New York, pada tahun 1932, dijuluki "Buffalo Giant" dalam penerbitan kesihatan. Pertumbuhan pertumbuhan Carroll yang luar biasa bermula ketika dia berusia 16 tahun, dan berlanjutan sehingga kematiannya pada tahun 1969. Dia diduga tumbuh 7 inci dalam beberapa bulan pada satu masa!

2. 8 kaki 9 di John Rogan (2 meter 67 sentimeter)

John William "Bud" Rogan adalah lelaki ke-2 terbesar di dunia, dan keturunan Afrika tertinggi, berdiri di 8 kaki 9 in. Rogan, yang dibawa ke dunia di Tennessee pada tahun 1868, mengalami lonjakan pertumbuhan yang signifikan ketika dia berumur 13 tahun.

Ini sangat mencabar baginya untuk meletakkan beban di kakinya akibat dari ini. Rogan pada awalnya dapat bergerak di tongkat, tetapi pada tahun 1882 dia sama sekali tidak dapat berjalan normal. Dia sering membawa kereta kambing yang dia bangun sendiri, dan dia selalu menjadi tumpuan perhatian.

1. Robert Wadlow (8 kaki 11 inci) adalah yang pertama dalam senarai (2 m 72 cm)

Robert Wadlow, yang dijuluki "The Giant of Illinois," berada di bahagian atas senarai kami. Dia adalah manusia tertinggi yang disahkan, berdiri pada ketinggian 8 kaki 11 inci. Dia dilahirkan di Alton, Illinois, pada tahun 1918, dan pembesaran kelenjar pituitari menyebabkannya menghasilkan sejumlah besar hormon pertumbuhan manusia.

Ketinggian Wadlow meningkat dengan stabil sepanjang hayatnya akibat penyakit ini. Dia sudah 6 kaki 2 inci tinggi dan berat 169 pound ketika beliau lapan tahun lalu . Warganegara Illinois begitu besar sehingga dia memerlukan meja khas di sekolah. Tetapi ketidakseimbangan hormon semacam itu tidak ada terapi pada masa itu, menurut doktor.

.

SOALAN YANG BANYAK DITANYA:

Ini adalah soalan yang sering diajukan oleh orang-orang mengenai orang tertinggi di dunia:

1. Siapa individu tertinggi di dunia sekarang?

Sultan Kösen adalah petani Turki yang, pada jarak 251 cm, memiliki rekod Guinness Book Of world untuk lelaki yang paling tinggi hidupnya (8 kaki 2.82 in). Akromegali Kösen disebabkan oleh tumor di kelenjar pituitari, yang menghasilkan gigantisme dan akomegali.

2. Apakah perlumbaan tertinggi di dunia?

Nilotik Sudan orang , termasuk Shilluk dan Dinka, telah dicirikan sebagai antara tertinggi di dunia. Roberts mengukur lelaki Dinka Ruweng pada tahun 1953–54 dan mendapati bahawa mereka setinggi 181,3 cm (5 kaki 1112 inci), sedangkan lelaki Shilluk setinggi 182,6 cm (6 kaki 0 ​​inci).

3. Apakah definisi gadis tinggi?

Terdapat gadis-gadis besar yang tidak menghiraukan ketinggian pasangan mereka sebagai orang dewasa, dan ada gadis-gadis tinggi yang masih tidak akan berpacaran dengan seseorang yang ketinggiannya dimulai dengan angka "5". Walau bagaimanapun, di sekolah tinggi, matlamat utama seorang gadis yang tinggi adalah untuk mencari seorang lelaki yang menara di atas dia.

4. Apa yang boleh saya lakukan untuk menambah tinggi badan saya?

Anda harus terus melakukannya sebagai remaja untuk mengekalkan ketinggian dan kesihatan umum anda.

  1. Makan makanan yang seimbang.

  2. Makanan tambahan harus digunakan dengan berhati-hati

  3. Dapatkan kuantiti tidur yang sesuai.

  4. Kekalkan tahap aktiviti yang sihat.

  5. Kekalkan postur yang baik.

  6. Yoga dapat membantu anda memanfaatkan sepenuhnya ketinggian anda.

Kesimpulan:

  • Robert Pershing Wadlow bernama Alton Giant dan juga Illinois Giant, adalah orang tertinggi yang pernah didokumentasikan dalam sejarah. Dia adalah manusia yang disahkan tertinggi, berdiri pada ketinggian 8 kaki 11 in. Dia dibeli ke dunia di Alton, Illinois, pada tahun 1918, dan pembesaran kelenjar pituitari menyebabkannya menghasilkan sejumlah besar hormon pertumbuhan manusia.

  • William Rogan adalah orang ke-2 tertinggi dalam sejarah yang dicatatkan, dengan ketinggian 8 kaki 9 in. Rogan, yang ditubuhkan di Tennessee pada tahun 1868, mengalami pertumbuhan yang ketara ketika berusia 13 tahun.