Untuk pembayaran kad, Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP) dan Transaksi Kad Hadir (CP) adalah dua kumpulan yang dikategorikan dalam urus niaga. Untuk memahami pertukaran CNP dan CP, kehadiran kad tersebut ternyata menjadi kunci yang tidak dapat dinafikan. Pada saat kad yang digunakan untuk membeli dapat dilihat benar-benar oleh pedagang, ia disinggung sebagai Transaksi CP. Pertukaran ini dilihat sebagai pertukaran Kad Tidak Hadir (CNP) apabila kad tidak dapat dilihat oleh peniaga. ## Apa itu Transaksi dengan Kad? Ini adalah pertukaran di mana pelanggan mempunyai kerjasama sebenar dengan kerangka ansuran dengan penggunaan kad sendiri. Ini mungkin termasuk menggunakan jalur menarik untuk menggesek kad, menghadirkan kad yang dilengkapi dengan cip EMV atau hanya mengetuk telefon bimbit menggunakan kad yang dikaitkan dengan dompet berkomputer. . Segala urus niaga yang dimasukkan ke dalam peranti kad kredit secara manual tidak akan berfungsi sebagai Transaksi Kad Hadir (CP), walaupun terdapat kad secara fizikal. Data elektronik yang disimpan pada kad kredit mesti diambil oleh pedagang, agar transaksi tersebut layak sebagai CP.

Apabila terdapat maklumat elektronik di lokasi runcit, pertukaran kad-kad berlaku. Data semacam itu ditangkap oleh:

  • Mencelup kad cip
  • Mengetuk peranti mudah alih yang disambungkan ke dompet digital, seperti menggunakan Google Pay atau Apple Pay
  • Meleret kad mag-stripe

Transaksi Kad Hadir (CP) dapat diambil dengan:

  • Pembaca kad mudah alih (dikaitkan dengan tablet atau telefon pintar)
  • Terminal yang didayakan tanpa hubungan
  • Sistem tempat jualan
  • Terminal kad kaunter

Asas transaksi seperti ini adalah hakikat bahawa kad harus berinteraksi sedemikian rupa sehingga data diimbas secara elektronik semasa transaksi. Ini akhirnya dapat memastikan bahawa kad itu ada pada masa pembelian. Pentingnya bukti seperti itu terletak pada kebenaran bahawa hanya pengetahuan tentang nombor kad yang mencukupi bagi penipu untuk membuat caj penipuan melalui telefon atau dalam talian pada masa lalu.

Apakah Kad Yang Tidak Ada Transaksi?

Segala bentuk pembayaran selain dari yang disebutkan di atas dianggap sebagai Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP), walaupun kad tersebut hadir secara fizikal semasa transaksi.

Adalah mungkin untuk menangkap data melalui:

  • Aplikasi pembayaran yang tidak pernah menggunakan pembaca kad
  • Langganan atau Pengebilan berulang
  • Pengebilan elektronik
  • Troli membeli-belah dalam talian
  • Sebarang maklumat di mana maklumat kad dimasukkan secara manual

Pertukaran kad tanpa hadiah pada dasarnya tidak meninggalkan pendekatan untuk menunjukkan secara autoritatif bahawa terdapat kad sebenar dan diluluskan untuk menjamin pembelian tersebut. Organisasi Mastercard, untungnya, tertarik dengan peningkatan inovatif untuk penangkapan pemerasan Kad Tidak Hadir. Ini termasuk mendapatkan kod CVV (tepat di atas kad sebenar) untuk pengesahan pemegang kad

Tidak setiap transaksi e-dagang adalah Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP). Pesanan katalog atau telefon juga dapat dikategorikan di bawah tajuk Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP). Walaupun itu tidak diperlukan, jenis urus niaga tersebut digunakan oleh beberapa perniagaan hampir secara eksklusif. Untuk kerjasama pakar, maklumat ansuran dapat dikumpulkan dengan pengaturan ansuran serbaguna dengan berkesan dan segera, walaupun sedang berjalan. ## Transaksi Kad Hadir (CP) atau Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP) - Mana yang lebih baik? Transaksi Menggunakan Kad Hadir (CP) mengiringi beberapa kelebihan yang luar biasa. Bagaimanapun, mengabaikan Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP) tidak wajar. Pembelian perniagaan internet dilihat sebagai Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP). Sekiranya anda tidak menceburkan diri dalam pasaran berkomputer, anda mungkin akan memperoleh pendapatan yang besar. Walaupun caj untuk Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP) agak banyak, perbelanjaannya diimbangi dengan kemampuan menyesuaikan diri dan alternatif tambahan. Anda juga dapat menggunakan Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP) untuk perniagaan kecil anda, untuk mengumpulkan pembayaran berulang untuk pengebilan automatik, keanggotaan, atau layanan langganan.

Dalam landskap pembayaran sekarang, Transaksi Kad Hadir (CP) dan Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP) mempunyai tempat. Penggunaan campuran kedua yang tepat dan terancang dapat menurunkan biaya pemprosesan untuk perniagaan anda, serta meningkatkan pengalaman pelanggan.

Jelas, apabila alternatif ansuran yang lebih sederhana diberikan kepada pelanggan dan mereka mempunyai kemampuan untuk membayar bila-bila masa dan di mana sahaja, aliran masuk wang yang lebih baik dan berkurangnya masa pelbagai adalah perniagaan anda yang boleh mendapat keuntungan. ### Kos dan Risiko Biasanya, bahaya yang berkaitan dengan Transaksi Kad Hadir (CP) lebih rendah jika dibandingkan dengan Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP). Ini juga menjadikan Transaksi Kad Hadir (CP) lebih murah untuk diukur. Pejabat Mastercard memikirkan bahaya sambil memutuskan jenis klasifikasi perdagangan yang ditempatkan di bursa. Ini mempengaruhi caj penyediaan. Perbelanjaan mengurus Transaksi Kad Hadir (CP), biasanya bercakap, tidak sama dengan Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP). Pada saat perniagaan anda menggunakan Transaksi Kad Hadir (CP) pada tahap apa pun yang diperlukan, perbelanjaan penyediaan dapat dikurangkan. Sebagai contoh, daripada memasukkan maklumat kad, anda mungkin menggunakan peruser kad - seperti peruser mudah alih, kerangka POS penuh atau gadget langkan, untuk menangkap maklumat. Ia bahkan meningkatkan pertukaran sekuriti, sebagai sesuatu yang tambahan. Dalam keadaan E-dagang, Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP) menguntungkan. Ini menjadikan anda lebih mudah untuk membayar pelbagai jenis barang di portal web atau kedai e-dagang. CNP juga dapat digunakan oleh pedagang untuk mengumpulkan pembayaran berulang dari pengguna untuk keahlian gim dan perkhidmatan berdasarkan langganan lain. Ini kerana ini merangkumi masalah kutipan pembayaran secara peribadi setiap bulan.

Walau bagaimanapun, dalam keadaan transaksi, peniaga dapat mengumpulkan ansuran dari pelanggan. Adalah lebih wajar berbanding Transaksi Kad Hadir (CP) terpilih, memandangkan ini adalah jaminan. Dalam Transaksi Kad Hadir (CP) dan juga Transaksi Kad Tidak Hadir (CNP), pemegang kad dan kad hadir secara fizikal - yang mengesahkan kesahihan transaksi.