Istilah media sosial terkenal dan telah menjadi sebahagian daripada kehidupan semua orang. Banyak orang menghabiskan sebahagian besar waktunya di media sosial dan telah menjadi sebahagian daripada kehidupan orang ramai. Sebilangan besar ketagihan media sosial sedemikian rupa sehingga orang memeriksa suapan media sosial ketika hari bermula. Begitu juga, setiap perniagaan melihat banyak peluang dari platform media sosial. Media sosial telah menjadi penting dalam kehidupan pemasar dengan harapan untuk berhubung dengan pelanggan sasaran. Tetapi platform media sosial nampaknya penuh dengan banyak kandungan, dan persaingannya juga tinggi. Memang sukar untuk menonjol di pelbagai saluran media sosial sehingga anda mempunyai strategi pemasaran media sosial yang jelas. Setiap pemasar harus menyesuaikan diri dengan tren media sosial sehingga perniagaan memperoleh lebih banyak penglihatan. Anda boleh memasukkan pasukan pemasaran digital yang menggabungkan trend media sosial terkini atau menghubungi perkhidmatan pemasaran media sosial di Gurgaon yang akan membimbing anda untuk melakukannya.

Trend media sosial terkini untuk membantu pemasar menonjol di khalayak ramai:

Fokus pada Kandungan Ephemeral - Salah satu trend media sosial yang popular adalah meletakkan kandungan sementara yang bermaksud bahawa kandungan tersebut hanya tinggal untuk jangka masa yang lebih pendek. Beberapa contoh kandungan singkat adalah cerita Snapchat dan Instagram. Pada masa kini, orang mempunyai jangka masa perhatian yang pendek dan cara orang menggunakan kandungan juga telah banyak berubah. Oleh itu, Stories, format kandungan menjadi sangat popular hari ini. Cerita pendek, ketagihan, dan menarik di mana orang akan menghabiskan berjam-jam untuk bergulir dari satu cerita ke kisah lain. Oleh itu, setiap pemasar harus ingat ini dan cuba menghasilkan kandungan pendek dengan cara yang menarik dan menarik penonton.

Fokus pada Platform Media Sosial Niche - Ramai orang mengunjungi platform media sosial yang paling popular, dan oleh itu setiap pemasar harus memfokuskan strategi pemasaran mereka pada platform khusus tersebut. Dua saluran media sosial yang paling didominasi adalah Instagram dan Facebook. Namun, selama bertahun-tahun, banyak platform khusus seperti itu muncul dan mendapat populariti. Salah satu contohnya ialah TikTok. Juga, LinkedIn merupakan satu lagi saluran media sosial popular yang disukai oleh kebanyakan syarikat B2B. Sebilangan besar syarikat permainan lebih suka saluran Twitch. Terdapat banyak saluran media sosial yang dikhaskan untuk tujuan tertentu dan cukup popular hingga kini. Oleh itu, jika anda seorang pemasar yang mencari banyak petunjuk untuk perniagaan anda, kenal pasti saluran media sosial yang sesuai untuk perniagaan anda. Pasarkan platform tersebut untuk mendapatkan pelanggan yang tepat untuk perniagaan anda.

Fokus pada Perdagangan Sosial - Banyak jenama telah menggunakan pelbagai platform media sosial seperti Pinterest, Instagram, dan Facebook untuk memasarkan dan menjual produk. Perdagangan sosial telah menjadi tempat runcit baru untuk jenama, dan trend ini cenderung menjadi lebih kuat. Trend ini akan merangkumi semakin banyak rangkaian media sosial yang menyajikan catatan berbelanja, ciri pro-penjualan. Pergi dari pos berbelanja ke Kedai Instagram, rangkaian media sosial dilihat sebagai platform runcit. Jenama dan pemasar dipengaruhi oleh platform ini dan fokus untuk memasukkan perdagangan sosial sebagai sebahagian daripada strategi penjualan mereka.

Sumber Gambar - Kewangan

Tumpukan lebih banyak pada Kandungan Video - Kandungan video adalah salah satu kandungan yang paling menarik dan hampir menguasai media sosial berbanding jenis kandungan lain. Video adalah kandungan media sosial masa depan. Hampir semua kandungan dalam talian adalah kandungan video. Oleh itu, kandungan video selalu relevan dalam domain media sosial. Penonton lebih suka menonton video daripada membaca kandungan yang panjang. Oleh itu, untuk perniagaan apa pun, kemungkinan memasukkan kandungan video sebagai sebahagian daripada strategi kandungan anda. Juga, ketika kita maju, kandungan video akan menguasai saluran media sosial, dan sangat sesuai bagi mana-mana pemasar untuk memasukkan kandungan video secepat mungkin.

Sertakan Komunikasi Chatbot Media Sosial - Layanan pelanggan sangat penting untuk setiap perniagaan, dan tidak ada perniagaan yang lebih suka meluangkan masa untuk komunikasi berkomputer generik. Oleh itu, chatbots digunakan yang membawa resolusi lebih cepat untuk perkhidmatan pelanggan. Chatbots bertenaga AI memahami pertanyaan dan permasalahan pelanggan yang tepat dan memberikan penyelesaian dalam masa yang singkat. Ini memberi keuntungan kepada perniagaan dengan memberikan perkhidmatan 24X7 kepada pelanggan. Apabila chatbots bertenaga AI diintegrasikan ke dalam laman media sosial dari pelbagai jenama, maka akan semakin banyak pergantungan manusia, dan pelanggan mendapat respons yang lebih pantas untuk pertanyaan dan masalah mereka. Oleh itu, setiap perniagaan harus menggabungkan chatbot berkuasa AI untuk meningkatkan perkhidmatan pelanggan mereka, sehingga mendapat lebih banyak petunjuk untuk perniagaan mereka.

Influencer Marketing - Satu lagi trend media sosial adalah pemasaran influencer yang berada di puncak. Jenama bekerjasama dengan pemberi pengaruh menerusi beberapa siri promosi media sosial. Jenama yang lebih terkenal kebanyakannya bekerjasama dengan mikro-influencer dan niche blogger untuk menunjukkan ketelusan dalam usaha pemasaran. Jenama perlu berhati-hati semasa memilih influencer. Untuk mengesahkan sebarang perkhidmatan atau produk berjenama, influencer akan menghantar gambar mereka menggunakan produk tersebut. Pengaruh juga perlu berusaha sama dalam pembuatan kandungan jenama, video petunjuk, kisah foto, dan demo. Pada masa kini, saluran media sosial menawarkan pilihan pengewangan bagi para penggiat untuk memotivasi mereka dan menjamin masa depan mereka.

Sumber - Minggu Media Sosial

Teknologi Augmented Reality (AR) dan Realiti Maya (VR) - Satu lagi trend media sosial terbaru ialah AR dan VR. Teknologi ini memberikan pengalaman pengguna yang menarik. Sebilangan besar syarikat perdagangan dalam talian telah beralih ke membeli-belah bertenaga AR sehingga memungkinkan pengguna untuk mencuba produk sebelum membeli. Ini membantu pelanggan membuat keputusan yang tepat sebelum menghabiskan wang mereka. Pelbagai platform seperti Instagram, Snapchat, dan Facebook membolehkan pengguna mencuba banyak penapis untuk membuat video, gambar, atau membagikannya merangkumi pengemaskinian gambar profil menggunakan logo jenama. VR tersedia dengan harga yang layak yang memberikan pengalaman permainan.

Sumber - Blog Vakoms

Sasaran Lokal - Seperti SEO tempatan, sasaran tempatan semakin popular dan merupakan salah satu trend media sosial yang harus diperiksa oleh setiap pemasar. Jenama tempatan cenderung berhubung dengan pelanggan sasaran menggunakan penandaan geografi pada cerita dan catatan media sosial mereka. Oleh itu, Instagram memberi jalan kepada orang ramai untuk memeriksa cerita dan catatan yang terdapat di kawasan berhampiran yang membolehkan jenama tempatan masuk. Juga, promosi Twitter, Facebook, dan Instagram membolehkan perniagaan menargetkan lokasi tertentu menggunakan alamat IP. Sekiranya anda adalah pemilik perniagaan kecil, anda akan berusaha untuk menjalin kesedaran jenama anda dengan orang tempatan. Dapatkan populariti dari orang tempatan dan kemudian maju dari sana. Pada peringkat awal, untuk perniagaan kecil apa pun, menjadi cabaran untuk bersaing dengan jenama besar. Untuk kes seperti itu, penyasaran tempatan banyak membantu dan mendapat ROI maksimum. Juga, dengan menggunakan sasaran lokal, bisnis dapat memenuhi audiens tertentu dengan membuat konten khusus untuk audiens sasaran.

Sumber - Pembakar Sosial

Kandungan Dihasilkan Pengguna - Kandungan buatan pengguna adalah bentuk kandungan dalam bentuk apa pun yang dibuat oleh pengguna media sosial. Banyak jenama mula menggunakan kandungan yang dihasilkan pengguna sehingga perniagaan dapat menonjolkan kualiti perkhidmatan dan produk. Keuntungan kandungan yang dihasilkan pengguna dengan cara berikut:

Kurangkan belanjawan pemasaran.

Pelanggan berada di barisan hadapan, dan mereka mendapat penghormatan.

Sumber - OptinMonster

Komuniti Media Sosial - Komuniti media sosial semakin meningkat dan dilihat sebagai salah satu trend media sosial terkini. Di sini, jenama cuba meningkatkan kehadiran mereka dengan menambahkan pelanggan ke dalam kumpulan sosial. Ini membolehkan interaksi yang erat dan berhubung dengan pelanggan. Kumpulan ini juga membantu mendapatkan cadangan pelanggan, mengadakan perbincangan, memahami rungutan pelanggan, dll.

Sumber - Reputasi Hari Ini

Kesimpulannya

Terdapat banyak tren media sosial yang dapat digunakan dalam perniagaan anda pada tahun-tahun mendatang. Ia memberi kesan yang besar kepada pengguna dan jenama. Oleh itu, sudah tiba masanya untuk menyelaraskan strategi pemasaran anda dengan trend media sosial terkini sehingga anda dapat terus berada di hadapan di antara pesaing domain anda.