Liputan nyawa adalah perjanjian yang sah antara penyedia jaring keselamatan dan seseorang. Penanggung insurans berjanji untuk melindungi waris yang dinamakan sejumlah wang yang dipersetujui semasa kematian pramatang individu tersebut. Perlindungan insurans ini melindungi anda, tanggungan anda, atau harta pusaka anda dari kerugian kewangan yang mungkin berlaku akibat kematian salah seorang waris anda. Ia berfungsi sebagai perlindungan tambahan sekiranya berlaku kematian yang tidak dijangka. Ini juga membantu anda mengelakkan cukai yang lebih tinggi atas faedah kematian dengan membolehkan anda memanfaatkan pertumbuhan yang ditangguhkan cukai.

Apakah polisi insurans hayat yang tersedia untuk anda?

Terdapat dua jenis polisi insurans hayat yang tersedia untuk pelanggan: kekal dan berjangka. Yang pertama memberikan sejumlah wang tunai kepada anda. Pada masa yang sama, yang terakhir ini membolehkan benefisiari anda meminjam dengan baki pokok dari masa ke masa. Kedua-dua jenis ini memberi anda peluang untuk menangani masalah probet anda. Andaikan anda memutuskan untuk memilih insurans hayat berjangka. Sekiranya demikian, benefisiari anda akan dapat meminjam dana dengan nilai penuh polisi. Dan jika anda memilih insurans hayat tetap, benefisiari anda boleh meminjam dari nilai tunai terkumpul polisi.

Salah satu bahagian penting dari perlindungan bencana yang terus-menerus, selain kemampuan untuk menentang harga strategi dan mengakui tuntutan, adalah anda tidak perlu membuat ansuran premium dari bulan ke bulan. Angsuran unggul yang anda buat dianggap sebagai “bayaran berkat” oleh agensi insurans. Oleh itu, organisasi tidak mengenakan faedah atau faedah ansuran kepada premium berkat sepanjang hayat anda. Sebaliknya, apabila anda membeli liputan hayat, anda harus membuat ansuran premium dari bulan ke bulan dan sesuai dengan perbelanjaan ini kepada penerima anda. Terdapat dua jenis polisi insurans tetap:

Polisi seumur hidup dan polisi jangka hayat. Polisi hidup yang lengkap memberi anda faedah kematian tunai dan kemampuan untuk meminjam dengan nilai polisi. Insurans hayat berjangka membolehkan anda meminjam dengan nilai polisi dan menerima premium berkala dari syarikat insurans.

Jenis insurans hayat ini mempunyai kos yang lebih rendah daripada insurans kekal. Dengan polisi seumur hidup, jika anda meninggal dunia sebelum polisi tamat, syarikat insurans tidak boleh membatalkan polisi dan memberikan manfaat kematian kepada waris anda. Walau bagaimanapun, di beberapa negeri, benefisiari anda mungkin dapat menuntut syarikat insurans kerana membatalkan polisi.

Sebilangan besar individu menggunakan pendekatan keselamatan tambahan umum kerana mereka memasukkan kemasukan ke dalam yang tidak disebutkan dalam rekod perlindungan penting. Liputan bergantung kepada dasar kehidupan sejagat biasanya tersedia setelah pasangan anda meninggal dunia. Namun, ia boleh dibeli lebih awal jika anda mahu. Anda dan setiap benefisiari tanggungan anda boleh memilih tanggungan mana yang dilindungi di bawah polisi insurans hayat anda. Tanggungan keluarga anda tidak mendapat perlindungan di bawah polisi anda.

Sebilangan besar orang memilih untuk membeli polisi insurans hayat berjangka, kerana ia membolehkan anda menyesuaikan premium dan jumlah pembayaran dengan cepat. Walaupun begitu, dalam banyak istilah pengaturan keselamatan tambahan tidak mempunyai tarikh luput, menjadikannya lebih banyak ujian untuk menyesuaikan pembayaran anda. Sekali lagi, pendekatan keselamatan tambahan yang berterusan disediakan untuk pembayaran kepada penerima apabila anda meninggal dunia. Dalam pendekatan yang berkekalan, penerima anda dapat memperoleh semua pembayaran setelah anda meninggal dunia, tanpa memperhatikan ketika anda menggigit debu. Ia biasanya lebih dipercayai daripada insurans hayat berjangka, yang hanya akan memberikan faedah sekiranya anda meninggal dunia. Polisi insurans hayat jangka masa tamat apabila tempohnya telah tamat, tetapi premium tidak terjejas.

Apakah insurans hayat terbaik yang sesuai dengan keperluan anda?

Seperti yang anda lihat, ada banyak perkara yang perlu dipertimbangkan ketika memilih insurans hayat terbaik. Jenis utama insurans hayat adalah dua jenis utama: keseluruhan dan jangka masa. Anda juga mungkin mendengar istilah seperti insurans hayat berubah-ubah, insurans hayat sejagat, atau bahkan kadar terbaik dalam talian. Semasa berbelanja untuk insurans hayat, pastikan anda bercakap dengan profesional yang berkelayakan yang dapat menjawab semua soalan anda, tidak kira apa yang berkaitan dengannya.

Insurans Hayat adalah pertimbangan penting dalam dunia masa kini. Perlindungan insurans nyawa sering diperlukan untuk menampung kos pengebumian ahli keluarga. Pada masa lain, perlindungan insurans hayat digunakan untuk memberi penggantian pendapatan kepada mangsa yang tinggal di rumah. Selalu ada alasan untuk membeli perlindungan insurans hayat. Penting untuk diingat bahawa polisi ini adalah sekunder daripada tujuan mendapatkan pembayaran yang lumayan sekiranya anda meninggal dunia. Membeli perlindungan insurans hayat tidak boleh dilihat sebagai cara untuk tujuan tetapi sebagai cara untuk memberikan pendapatan dan sumber kebanggaan bagi keluarga dan rakan anda setelah kematian anda.