Time Is Money adalah sebuah kata pepatah yang berasal untuk memberi Nasihat kepada seorang Pedagang Muda . Ungkapan terkenal ini dikatakan oleh Benjamin Franklin , yang mendapat lebih popular ketika pertama kali pada tahun 1748 muncul di buku jurnal George Fisher .

Apa asal usul Masa Adalah Wang

Masa adalah afhorisme wang digunakan oleh Benjamin Franklin pada tahun 1748 dalam sebuah esei. Ia dianggap sebagai salah satu undang-undang buruh yang hebat. kerana semakin sedikit masa yang anda buang, semakin banyak kerja yang dapat anda lakukan dan semakin banyak wang yang akan anda hasilkan .

Waktu ungkapan asal ialah wang sering dikaitkan dengan penulis buku terkenal Benjamin Franklin yang menulis dalam karangannya 1748.ge memberikan Nasihat ini kepada seorang Pedagang Muda ingat bahawa masa adalah wang, Franklin selanjutnya mengatakan bahawa "Apabila anda tidak bekerja, anda benar-benar hanya membuang potensi pendapatan ” .

Sebelum franklin mendapatkan tulisan sasteranya , masa adalah frasa wang sebenarnya sudah lama menjadi meme. Seperti di dunia membangun ini di mana setiap perkara berubah, hubungan antara keduanya tidak pernah sama. dan dalam era era digital kita sendiri, kita masih mentakrifkan semula hubungan antara masa dan wang.

Masa adalah wang bermaksud bahawa untuk mendapatkan wang , anda harus bertindak sewajarnya supaya anda dapat menggunakan masa anda. Masa adalah perkara yang sangat berharga, jadi untuk menghabiskan sebahagian besarnya, untuk memperoleh sebahagian besarnya, untuk menikmati sebahagian besarnya, anda harus secepat atau secepat mungkin.

Masa adalah wang tidak selalu bermaksud bahawa anda harus bekerja keras sebanyak mungkin untuk mengelakkan meninggalkan wang di atas meja . Masa sangat terhad , malah lebih daripada wang. jadi ketika memutuskan bagaimana membelanjakan wang atau masa anda, pertimbangkan kedua-duanya sebagai sisi duit syiling yang berbeza .

Adakah Wang Masa?

Ungkapan " masa adalah wang " tidak bermaksud bahawa waktu sebenarnya adalah wang secara nyata. Ia biasanya bermaksud bahawa mereka yang menjimatkan masa secara amnya akan menjimatkan wang . " Masa adalah wang , dapat diambil dari segi kerja keras seperti kerja yang jelas memerlukan masa . Kami menghabiskan masa kami dalam pekerjaan atau aktiviti untuk mendapatkan sejumlah wang. Masa sama dengan wang bermaksud apabila anda menjimatkan wang, anda menjimatkan masa , lebih mudah lagi jika kita berfikir bahawa wang yang diperoleh adalah masa dan kehilangan wang adalah membuang masa . Luangkan masa anda untuk menghasilkan wang , yang anda rancangkan untuk menghabiskan, dan mengenai nilai masa yang akan anda jimatkan dengan membelanjakan wang itu. Anda akan membuat keputusan kewangan dan pengurusan masa yang lebih baik untuk keadaan anda jika anda memikirkan kedua-dua aspek di pada masa yang sama.

Petikan Tepat Masa Adalah Wang

:small_orange_diamond: Masa lebih berharga daripada wang, anda dapat lebih banyak wang, tetapi tidak dapat lebih banyak masa

Jim Rohn

:small_orange_diamond: Masa adalah duit syiling hidup anda. satu-satunya duit syiling yang anda ada, dan hanya anda yang dapat menentukan bagaimana wang itu akan dibelanjakan. berhati-hati agar anda tidak membiarkan orang lain membelanjakannya untuk anda

carl sandburg

:small_orange_diamond: Masa adalah wang membazirkannya sekarang ... membayarnya kemudian hilang masa tidak pernah dijumpai lagi

Benjamin franklin

:small_orange_diamond: Masa adalah seperti wang, semakin sedikit kita mempunyai masa untuk meluangkan masa kita membuatnya

josh bilings

:white_check_mark: ringkasan Masa adalah wang adalah frasa yang sangat umum yang telah digunakan sejak sekian lama dan masih kita menggunakan ini. adakah masa benar-benar menjana wang kepada anda? . baik untuk mempertimbangkan ini, untuk benar-benar menjana wang dari masa ke masa, kemudian melihat bagaimana menggunakan masa anda dengan berkesan , apa yang perlu dilakukan dengan masa anda, apa yang tidak boleh dilakukan. Ungkapan ini diucapkan oleh benjamin franklin dalam salah satu bukunya untuk memberi nasihat kepada pekerja muda bahawa, ingat bahawa masa adalah wang, jika anda menjimatkan masa anda akan menjimatkan wang. Anda boleh menggunakan masa yang anda simpan ini untuk melakukan perkara lain untuk mendapatkan wang.

:arrow_right: Baca juga

:one: Masa adalah wang, cerpen:two: Nasihat kepada peniaga muda

Cara Menjimatkan Masa :hourglass_flowing_sand:

1. Jejaki masa anda. Dengan mengukur masa anda, anda akan mengetahui bagaimana anda menghabiskan masa anda sama ada anda menghabiskannya dengan berkesan atau tidak. Jika tidak, anda tidak dapat mengenal pasti kawasan di mana anda memerlukan penyesuaian? cuba fokus pada pembaziran masa anda, Setelah anda mendapat idea berapa minit yang anda buang, anda boleh mengaturnya di mana seperti mana yang harus dilakukan dengan baik. periksa kemajuan anda secara berkala, langkah peningkatan anda akan mendorong anda melakukan perkara yang lebih berguna.

2. Gunakan waktu henti anda.

Sekiranya anda melakukan perjalanan dengan pengangkutan awam? atau jika anda mendapati ruang menunggu membosankan? jadi jika anda mempunyai telefon pintar, anda boleh menggunakan masa ini untuk kepentingan anda sendiri . Fikirkan tugas harian anda yang pendek dan tidak memerlukan banyak usaha, tenaga dan masa, gunakan masa lapang ini untuk melakukan aktiviti ini dan anda akan bebas untuk aktiviti lain.

3. Dedikasikan zon bebas gangguan.

Ini sangat sukar untuk diperolehi sekarang ini mungkin disebabkan telefon dan komputer riba atau barang lain mempunyai zon sedemikian di mana anda boleh memutuskan hubungan dunia di luar sana untuk memberi tumpuan kepada perkara-perkara sebenar yang penting. Jadi cubalah membebaskan diri daripada mereka untuk beberapa masa. berikan masa ini kepada diri sendiri untuk menganalisis situasi sebenar

4. Lakukan satu perkara pada satu masa.

Kos berbilang tugas menyebabkan anda kehilangan 40 peratus produktiviti anda, menurut seorang ahli psikologi, Susan Weinschenk. Kami fikir kami melakukan dua aktiviti secara serentak, tetapi kami sebenarnya beralih dengan cepat dari satu aktiviti ke aktiviti yang lain. Switch ini menambah kehilangan masa yang ketara . kita juga boleh kehilangan kreativiti kita untuk melakukan pelbagai tugas sehingga terhenti sejam dan cuba menumpukan perhatian pada tugas terpenting anda.

5. Belajar dari yang terbaik juga dari yang terburuk.

Sentiasa berusaha belajar dari kejayaan dan kegagalan orang lain. tanyakan kepada rakan anda kebaikan dan keburukan perkhidmatan atau barang yang mereka beli. jika anda tidak mahir terhadap sesuatu, kemudian berikan sesuatu, analisa , cuba tentukan bahawa apa yang saya buat salah di sini sehingga seterusnya anda tidak akan ulangi kesalahan yang sama sekali lagi dan masa anda akan dijimatkan

6. Elakkan aktiviti yang tidak perlu.

jika anda seorang pelajar maka berhenti membuang masa anda untuk bermain permainan atau melepak rakan, atau pergi ke pesta, ini hanya perkara yang tidak perlu dilakukan. jika anda seorang pekerja maka cuba mengelakkan pertemuan sebanyak mungkin, gunakan masa anda di sesuatu yang lain.

7. Sewa seseorang untuk melakukannya untuk anda.

Sekiranya anda berada dalam kedudukan ** kepemimpinan **, maka berikan sebahagian tanggungjawab anda kepada pekerja lain yang bertanggungjawab. mengupah pembantu atau pekerja bebas. dan luangkan masa untuk berehat. Langkah seperti itu dapat membuat anda merasa bahagia.

8. Selesaikan apa yang hampir selesai.

Pada projek yang sedang berjalan, tinjau apa yang anda capai, tentukan apa yang perlu dilakukan seterusnya. Sekiranya projek selesai, selesaikan dengan segera . Luangkan masa pada akhir hari untuk menyelesaikan tugasan pendek . Semakin banyak perkara yang anda simpulkan, semakin sedikit masa yang anda habiskan untuk membimbangkannya.

9. Beli alat yang berguna.

Beberapa instrumen membuang masa , yang lain akan meningkatkan produktiviti anda. kehidupan tanpa telefon bimbit, gelombang mikro, atau kemudahan moden yang lain akan menjadi sangat sibuk. gunakannya dengan cara yang betul , untuk meningkatkan kehidupan seharian anda

10. belajar untuk mengatakan tidak.

Sukar untuk memberitahu rakan dan rakan sekerja bahawa anda tidak mempunyai masa untuk menolong mereka, tetapi penting. tidak lama lagi mereka akan menyedari bahawa anda dengan hormat menolak permintaan yang mengganggu masa kerja peribadi anda, dan tidak lama lagi akan berhenti bertanya.

Kesimpulannya

Masa adalah wang adalah amorfisme , yang dikatakan oleh benjamin franklin dalam bukunya, di mana ia adalah Nasihat kepada pekerja muda. Waktu dalam erti kata sebenarnya tidak memberi anda wang, ini bermaksud bahawa jika anda menjimatkan masa maka anda dapat menjimatkan dan memperoleh wang , dengan memanfaatkan masa anda dalam pekerjaan lain untuk menjana wang. jadi perlu bagi semua orang untuk menjimatkan masa , jika anda seorang pelajar maka cubalah mengelakkan perkara dan aktiviti sia-sia , jika anda seorang pekerja maka cubalah mengelakkan kumpulan yang tidak berguna dan projek yang hanya membuang masa dan tidak ada yang lain.

Soalan lazim

Siapakah benjamin franklin?

Benjamin adalah penerbit, saintis, negarawan penemu, pengarang, dan diplomat *. Dia Dilahirkan dalam keluarga Boston, tetapi dia mempunyai pendidikan formal yang sangat sedikit. Dia mempunyai perniagaan percetakan yang berjaya di Philadelphia dan menjadi kaya . Franklin aktif dalam urusan awam, dia juga membantu melancarkan perpustakaan pinjaman di kotanya. kerana dia seorang pengarang jadi frasa waktu adalah wang pertama kali digunakan olehnya dalam buku-bukunya.

Berapakah nilai masa

Masa adalah perkara yang sangat istimewa. Kita sering berpura-pura bahawa kita mempunyai banyak masa untuk melakukan apa-apa, tetapi ini bukan kenyataannya. Sebenarnya kita mempunyai masa yang terhad untuk segalanya. Kerana apabila masa berlalu, ia akan hilang selama-lamanya. cubalah melakukan perkara berguna setiap minit, agar anda tidak perlu menyesal di kemudian hari .

Adakah masa adalah wang yang awalnya digunakan oleh benjamin franklin.

Tidak , masa adalah amorfisme wang pada awalnya tidak digunakan oleh benjamin franklin. Dikatakan oleh para ahli falsafah Yunani untuk pertama kalinya. Tetapi ia mendapat populariti setelah digunakan oleh benjamin franklin dalam bukunya "Nasihat Kepada Pedagang Muda"

artikel berkaitan :leftwards_arrow_with_hook:

:one: Bagaimana untuk berjaya dalam hidup:two: Pelajaran hidup:three: Cara berhadapan dengan orang yang berbeza:four: Nasihat hidup terbaik