CRISPR adalah singkatan dari Pengulangan Palindromik Pendek Berpadu Berkala. Ini adalah sejenis teknik kejuruteraan genetik yang digunakan dalam biologi molekul. Ia membolehkan mengubah gen dalam organisma hidup. Ia berpusat pada versi kerangka perlindungan antivirus CRISPR-Cas9 yang lebih sederhana. Dengan menyuntikkan Cas9 nuclease yang dikomplekskan dengan panduan RNA sintetik (gRNA) ke dalam sel, genom sel dapat dipotong pada tempat yang disukai, memungkinkan gen semasa dihapus dan / atau yang baru dimasukkan secara in vivo (dalam organisma hidup ) (Handel, 2015).

Teknik ini dianggap sangat penting dalam bioteknologi dan perubatan, kerana ia membolehkan genom diedit secara in vivo dengan ketepatan yang sangat tinggi, dengan harga terjangkau dan mudah. Ini dapat digunakan dalam pengembangan obat baru, produk pertanian, dan organisme yang diubah secara genetik atau sebagai alat untuk mengendalikan patogen dan perosak. Ia juga dapat menyembuhkan gangguan genetik keturunan dan masalah yang disebabkan oleh mutasi somatik seperti barah (Cohen, 2020).

Bagaimana kerja penyuntingan gen CRISPR?

DNA adalah seperti panduan panduan hidup di dunia, dan CRISPR / Cas9 akan melanda lokasi dalam bahan genetik. Ini membantu para saintis mengubahnya dengan menghapus satu gen atau menambahkan bahan genetik baru di lokasi tetap DNA.

Cas9 adalah sejenis protein yang diproses, yang berfungsi sebagai gunting yang dapat memotong helai DNA. CRISPR bermaksud pengulangan palindromik pendek berkelompok yang sering bersilang - corak DNA berulang dalam genom.

Dapatkan kit ujian DNA dari sini.

Cas9 Genomic Alteration telah menyokong generasi transgenik yang cepat dan produktif dalam bidang genetik. Cas9 dapat dimasukkan dengan mudah ke dalam sel sasaran bersama dengan sgRNA, melalui pemindahan plasmid ke model penyebaran penyakit dan tindak balas sel dan pertahanan anti-jangkitan (Dow, 2015). Potensi Cas9 untuk dilaksanakan secara in vivo memungkinkan pengembangan model ekspresi gen dan hasil mutasi yang lebih tepat, sehingga menghilangkan mutasi luar sasaran yang biasanya dilihat dengan pendekatan teknik genetik yang lebih tua.

Revolusi CRISPR dan Cas9 dalam simulasi genom tidak terbatas pada mamalia sahaja. Model genomik klasik, seperti Drosophila melanogaster, salah satu spesies model pertama, telah melihat peningkatan dalam resolusi mereka dengan penggunaan Cas9 (Dow, 2015)

Bagaimana ia digunakan?

Ini juga memiliki pengaruh yang signifikan terhadap sains, perubatan klinikal, dan pertanian. Menurut Nature Communications, CRISPR-Cas9 dapat digunakan untuk biofortifikasi beras dengan karotenoid (Dong et al., 2020).

Ia pertama kali digunakan pada manusia pada tahun 2016, dan satu kajian sedang dilakukan di Amerika Syarikat untuk menggunakan teknologi baru untuk merawat individu dengan penyakit sel sabit, kategori penyakit darah keturunan. Menurut beberapa penyelidik, teknologi ini dapat mengubah hingga 90% kecacatan genetik.

Apakah kesan sampingan penyuntingan gen CRISPR

Terlepas dari kemudahan dan faedah penyuntingan gen CRISPR, para penyelidik telah melihat beberapa kesan sampingan negatif. CRISPR-Cas9 mempunyai risiko malang bahawa sel yang diubah akan mencetuskan barah.

Telah disiasat oleh para saintis bahawa penyuntingan genom sel yang berjaya dengan CRISPR-Cas9 memiliki kemampuan untuk menanam tumor di dalam tubuh pesakit. Ia juga boleh menjadi barah.

Kebimbangan yang paling kontroversial berkaitan dengan perubahan garis pusat manusia menimbulkan ancaman terhadap kesejahteraan dan moral manusia, seperti kemungkinan akibat buruk yang tidak diinginkan dalam aplikasi saintifik, khususnya, pembetulan atau pengurangan gangguan genetik, isu persetujuan yang dimaklumkan, dan risiko eksploitasi eugenik. Peraturan dan piawaian yang ketat, serta perbincangan dan pemahaman global, diperlukan untuk memastikan bahawa teknologi penyuntingan genom yang dimediasi oleh CRISPR digunakan dengan selamat dan bijaksana.