Arkeologi bandar adalah cabang arkeologi yang berkembang dalam beberapa dekad terakhir. Arkeologi bandar berkaitan dengan kajian sejarah bandar dan bandar yang hidup. Keistimewaan arkeologi bandar atau bandar yang telah ditinggalkan berabad-abad sebelumnya; seperti penempatan bandar kuno Mohenjodaro atau Harrapa dari peradaban lembah Indus yang hebat. Arkeologi bandar dikaitkan dengan kajian latar belakang budaya di bandar-bandar yang tinggal.

Arkeologi Bandar sub-disiplin Arkeologi:

Arkeologi bandar adalah sub-disiplin arkeologi konvensional, yang mengkhususkan diri dalam kajian bahan budaya kota-kota besar dan kota-kota besar yang berdiri hari ini di atas simpanan berstrata budaya yang tebal. Ini melibatkan pembinaan semula masa lalu pusat kediaman besar yang berusia berabad-abad, dan masih hidup hingga sekarang.

Pernahkah anda terfikir bahawa apa tempat kediaman anda berdiri sekarang? Sekiranya tidak, anda harus mula memikirkan latar belakang bersejarah kawasan tempat anda tinggal. Kerana, jika anda tinggal di kawasan perbandaran yang baru dirancang, masih ada kemungkinan besar untuk menemukan beberapa catatan bersejarah yang tersembunyi di bawah bangunan di kawasan itu.

Bagaimana Ia Membentuk?

Sejak zaman Neolitik, manusia mula tinggal di kampung-kampung kecil. Faktor pencahayaan selalu memaksa manusia untuk mengubah lokasi mereka, seperti hujan lebat, ketiadaan air, makanan atau tempat tinggal, dll. Mereka berpindah dan menetap di tempat yang paling sesuai. Penempatan seperti itu selalu sementara. Selanjutnya setelah beberapa tahun sekumpulan suku nomaden lain menemukan tempat yang sama sesuai untuk tinggal, dan mereka mendirikan rumah mereka di tempat yang sama. Pemulihan tempat yang sama seperti ini berulang-ulang dalam jangka masa tertentu, menghasilkan lapisan artifak dan semula jadi (ecofact) lain di bawah lanskap. Itulah sebabnya dilihat bahawa bandar-bandar seperti ini mempunyai ketinggian yang lebih tinggi kerana sisa-sisa simpanan dari masa lalu.

Mereka lebih cenderung memiliki banyak aset budaya di bawahnya. Sebilangan besar bandar bersejarah telah menyaksikan beberapa zaman sehingga membentuk stratifikasi sejarah mereka. "Setiap era kreatif memperkenalkan unsur-unsur baru ke dalam pemandangan kota tradisional, yang… memberikan sumbangan mereka kepada plumbum morfologi komposisi bandar." (Papageorgegiou 1971,76.)

Teknologi bandar

Bagaimana Arkeologi Bandar Berfungsi?

Apabila anda memikirkan penggalian arkeologi, perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah pemandangan pencuci mulut. Di mana pasukan arkeologi sibuk melakukan penggalian. Ada yang memegang kulir di tangan, yang lain memegang sikat dan berusaha untuk mendedahkan dengan teliti beberapa artifak yang tertanam dari tanah. Nah, ini adalah gambaran yang cukup dekat dengan kerja lapangan penggalian arkeologi yang sebenar. Tetapi apabila kita membincangkan mengenai "arkeologi bandar", kes ini benar-benar berbeza. Bayangkan pasar yang sibuk, dengan podium di kedua-dua belah jalan; di mana pejalan kaki sibuk merayap, dengan jalan raya yang sibuk. Mempunyai kedai di kedua-dua belah jalan.

Sekarang bayangkan lagi bahawa pasukan arkeologi adalah sama tetapi mereka sekarang berusaha untuk mendedahkan artifak dari parit tertentu yang telah mereka gali di tanah ganti tertentu di antara kedai-kedai. Inilah yang dilakukan oleh ahli arkeologi bandar. Seperti cabang atau bentuk arkeologi lain, arkeologi bandar juga penting untuk mencari hubungan masa lalu di bandar sekarang.

Siapakah Ahli Arkeologi Bandar?

Ahli arkeologi bandar bukan sekadar penggali bandar. Dia mempunyai fokus untuk memahami hubungan manusia masa lalu dengan kota penjajahan. Seorang ahli arkeologi bandar terutamanya mengkaji masyarakat yang ada pada bila-bila masa atau tempat. Oleh itu, ahli arkeologi bandar menyumbang secara langsung untuk membantu masyarakat masa depan dengan menyimpan masa lalu mereka.

Adakah Terdapat Halangan dalam Arkeologi Bandar?

Terdapat sedikit halangan mengenai penggalian di kawasan bandar. Ahli arkeologi tidak dapat menggali tempat yang mereka mahukan. Kerana infrastruktur. Oleh itu, mereka harus sedikit oportunis dalam hal ini. Sekiranya mereka menemui bangunan baru yang sedang melalui proses pembuatannya, atau jika ada taman yang terletak di dalam rumah atau bangunan tertentu, maka mereka dapat segera menggali untuk penyelidikan lebih lanjut.

Apa Ciri-ciri Tapak Arkeologi Bandar?

Sebuah bandar yang mempunyai sejarah penempatan yang panjang atau yang telah lama dihuni oleh penduduk, dan di mana kekompakan rumah dan jumlah tenaga manusia yang dibelanjakan per unit kawasan jauh lebih besar daripada di wilayah sekitarnya, adalah laman web yang paling sesuai untuk penyelidikan.

Pusat-pusat bandar bersejarah disusun dari rangkaian bangunan dan jalan-jalan dari masa yang berbeza yang mewujudkan pelbagai lapisan budaya dan bandar. Proses ini adalah perjalanan panjang yang memakan masa berabad-abad, dan setelah ini mereka menjadi dewasa sepenuhnya untuk menampilkan watak bandar mereka dan menawarkan budaya bandar yang berkualiti.

Apakah Perbezaan Antara Arkeologi Di Bandar dan Arkeologi Bandar?

Arkeologi di bandar terdiri daripada segala persoalan penyelidikan yang berkaitan dengan persekitaran bandar. Oleh itu ia bersambung secara langsung dengan bandar atau bandar yang ada sekarang. Walaupun arkeologi kota didasarkan pada penggunaan kaedah arkeologi untuk membantu dalam memahami proses dan elemen tertentu yang terlibat dalam pembangunan bandar sebuah bandar yang telah ditinggalkan berabad-abad sebelumnya.

Manfaat Prinsip Hari Moden Perancangan Bandar yang Berkaitan dengan Amalan Arkeologi Bandar:

Beberapa prinsip reka bentuk ruang bandar menjadi lebih terkenal seperti penekanan untuk mewujudkan persekitaran yang selamat, mudah diakses, dirancang dengan baik, unik dan tempatan. Oleh kerana kewujudan arkeologi bandar kekal di bandar angkasa bandar dan kehidupan bandar adalah bahagian penting dalam proses perancangan bandar di bandar bersejarah.

Bagaimana Ahli Arkeologi Mengetahui Sejarah Tapak Bandar?

Di lanskap bandar, ada potensi tinggi untuk menemukan simpanan bahan budaya yang tebal. Setelah membuat parit dalam, mereka menggali artifak, struktur, barang kemas, tulang binatang dan lain-lain di pangkalan yang mana mereka dapat membina semula sejarah asal kota atau gaya hidup penghambat awal. Oleh kerana strata budaya begitu mendalam di kota-kota sehingga ahli arkeologi harus membuat lubang yang dalam, yang digali dengan penyesuaian teknik kejuruteraan awam, dengan memperhatikan keselamatan bangunan di sekitarnya.

Interaksi Antara Arkeologi dan Tata Ruang Bandar:

Warisan arkeologi, yang telah membatalkan tanah, tempat kita tinggal, kadang-kadang merupakan satu-satunya sumber maklumat mengenai masa lalu. Oleh kerana warisan ini menjadi bukti kepada masyarakat masa lalu, budaya mereka, keadaan sosial dan ekonomi dan amalan kehidupan seharian yang lain sebagai sebuah komuniti. Oleh itu, dapat dikatakan bahawa strata yang mengandung tinggalan budaya berharga di dalamnya, adalah bukti langsung selama berabad-abad kegiatan manusia.

TEKNIK, ALAT DAN KAEDAH YANG DIGUNAKAN DALAM ARKEOLOGI URBAN:

1. Peraturan:

Peraturan asas arkeologi bandar sama dengan peraturan arkeologi biasa.

2. Eksplorasi dan Tinjauan Pra-penggalian:

Tinjauan sebelum penggalian adalah bahagian penting dalam arkeologi. Tidak ada penggalian berdasarkan ilmiah yang dapat dilakukan tanpa tinjauan di kawasan tersebut. Begitu juga dengan arkeologi bandar. Mereka mesti membuat tinjauan ke bandar; untuk mengetahui sama ada kepentingan bersejarah atau tidak. Untuk ini, mereka juga membuat lubang dalam atau parit percubaan; yang mengeluarkan bahan jauh dari dalam bumi. Begitulah cara ahli arkeologi menemui mengenai kehadiran artifak di kawasan perkampungan.

3. Penyelidikan Arkeologi:

Kaedah ini akan sama seperti kaedah penyelidikan arkeologi khas. Seperti rakaman artifak, penggalian, laman web menemui dokumentasi dll.

4. Kaedah Pencerobohan kawasan kecil:

Di bandar-bandar yang mempunyai sejarah panjang, dan bandar-bandar yang masih diduduki; mempunyai beberapa masalah mengenai penggalian tersebut. Oleh kerana tanahnya begitu padat dan tidak ada ruang untuk membuat parit. Tetapi dalam keadaan seperti di mana terdapat taman umum, halaman rumput atau bangunan yang memiliki kawasan besar yang tidak tertutup yang dilampirkan sebagai miliknya, mungkin digunakan untuk membuat parit percubaan. Dengan kaedah ubah suai tertentu. Seperti halnya teknik pencerobohan kawasan kecil diperlukan untuk membuat penggalian sementara kecil. Oleh itu, ahli arkeologi bandar ini tidak dapat menikmati penggalian biasa. Sebaliknya mereka harus fokus untuk mengeluarkan setiap inci pemulihan demi inci dari parit yang sama.

5. Alat Matriks Haris:

Kerana kerumitan stratigrafi tebal di kawasan bandar. Sistem matriks Harris digunakan. Kerana alat ini membantu menghasilkan penggalian laman yang tepat dan konsisten, dan mempermudah untuk mengembangkan dan menghubungkan urutan kompleks dengan cara yang lebih mudah difahami.

6. Lapisan Atas Lapisan

i. Rumah di Tel:

Tapak bandar seperti itu kebanyakannya terletak di bahagian atas tel. Tel adalah gundukan tanah liat. Yang jelas lebih tinggi dari tanah sekitarnya. Kerana strata budaya yang menjadi petunjuk tempat tinggal dan pekerjaan yang terdapat di bawahnya. Tel seperti itu adalah hasil pembinaan lapisan demi lapisan. Sebagai rumah petani atau petani yang kurang dibina pada masa lalu, akan segera reput kerana kesan cuaca, jadi mereka hanya meratakan tanah atau pondok dan membina semula rumah di tempat yang sama menggunakan semula bahan lama.

Itulah sebabnya rumah-rumah sekarang yang dibina di tel lebih tinggi daripada rumah-rumah peneroka pertama. Telah diperhatikan bahawa stratigrafi bahkan bandar moden sangat mendalam.

ii. Stratas Berisiko dan Penyelesaiannya yang Mungkin:

Selama tiga dekad terakhir, stratifikasi menghadapi risiko hilang, kerana perkembangan moden di seluruh dunia. Untuk mengekalkan kelangsungan stratifikasi bersejarah yang berharga ini, ini sering disoroti dalam dokumen antarabangsa mengenai pemuliharaan dan arkeologi - baik di luar bandar dan di bandar yang hanya dengan mempromosikan kesedaran masyarakat akan perlindungan warisan budaya yang dapat dicapai oleh sasaran ini. Lebih banyak lagi kesedaran masyarakat akan berkembang melalui penyampaian dan aksesibiliti warisan budaya. Oleh itu, pada masa ini, penyatuan warisan arkeologi bandar dengan kehidupan seharian nampaknya merupakan faktor penting dalam mewujudkan kesedaran masyarakat terhadap pemuliharaan.

7. Kaedah Rakaman Konteks Tunggal:

Dalam kaedah ini ahli arkeologi menarik setiap ciri secara individu dalam rancangan, dan kemudian mengaitkan kedudukannya dengan parit tapak. Kerana mereka tidak merancang atau menggali seluruh kawasan sekaligus. Lukisan dibuat pada sekeping persegi dari filem lut.

Bagaimana Mereka Menganalisis Ketelusan?

Kemudian setelah selesai penggalian. Ketelusan strata dikaji oleh ahli arkeologi. Mula-mula mereka mempelajarinya secara individu, dan kemudian dengan meletakkannya di atas yang lain. Itulah bagaimana mereka dapat dengan mudah mencari jenis perubahan bahan atau aktiviti yang berubah di strata di sebelah yang lebih rendah. Itu banyak membantu membina semula masa lalu.

8. Pengenalan Teknologi Digital dalam Arkeologi Bandar:

Oleh kerana penggalian arkeologi secara semula jadi merosakkan, jadi untuk mengatasi masalah ini teknologi digital dapat memberi keuntungan. Sekarang mereka tersebar luas dalam pekerjaan lapangan arkeologi, seperti dalam hal memperoleh data spasial 3D, penggunaan total station dan GPS adalah keperluan penggalian arkeologi dunia moden yang tepat.

9. Muzifikasi Tapak Arkeologi Bandar:

Kaedah ini melibatkan paparan objek yang dipulihkan dari laman bandar. Sangat penting untuk memaparkannya, untuk mendekatkan orang dan mengenal warisan mereka. Oleh itu, bandar-bandar dengan muzium yang memaparkan perkara-perkara yang menunjukkan asal usulnya akan dapat menarik lebih banyak pelancong juga.

Mengapa Perlu Penggalian Cepat dalam Arkeologi Bandar?

Penggalian arkeologi bandar biasanya cepat tidak seperti penggalian tapak bersejarah biasa atau yang lain. Dalam kes ini, mereka mengeluarkan setiap objek dari satu penggali satu demi satu, dan merekodkannya di situ. Oleh kerana penggalian seperti itu dilakukan di kawasan yang sibuk di kota, maka tindakan penyerbuan diperlukan. Untuk membuat kerja selesai dengan cepat.

Kepentingan Pemeliharaan Sisa Arkeologi Bandar:

Perkembangan terkini mengenai pemuliharaan bandar telah memberikan nilai yang besar kepada penyampaian tinggalan arkeologi bandar kepada masyarakat untuk meningkatkan kesedaran untuk pemuliharaan.

Peninggalan arkeologi dianggap "Warisan". Oleh kerana sifatnya, warisan arkeologi bandar berada dalam skop pemuliharaan, arkeologi bandar dan perancangan bandar. Oleh kerana warisan arkeologi bandar wujud dalam konteks bandar maka ia berada dalam ruang lingkup perancangan bandar; ia mempunyai nilai bersejarah dan ia termasuk dalam ruang lingkup arkeologi.

Perancangan Bandar Moden Atas Dasar Pemuliharaan Arkeologi Bandar:

Budaya bandar adalah hasil pembangunan manusia dan pemuliharaan bandar berkaitan dengan promosi kehidupan bandar yang menggambarkan kesinambungan yang kuat. Ini memerlukan penilaian bangunan bersejarah dan laman web arkeologi di kawasan bandar tertentu. Oleh itu, apabila penggabungan harta benda arkeologi bandar ke kehidupan seharian di pusat-pusat bandar bersejarah adalah masalah utama, penggabungan utama harus dilakukan di antara ketiga bidang ini. Untuk mengintegrasikan jenazah ke dalam kehidupan kota, mesti ada kerja yang saling berkaitan antara bidang arkeologi bandar, pemuliharaan dan perancangan bandar.

Penggalian Arkeologi Bandar Praktikal di Bandar Bersejarah Peshawar:

Peshawar adalah salah satu bandar tertua yang hidup di benua kecil India. Sejarah Peshawar berabad-abad lamanya. Dan ia terus berkembang dari hari ke hari. Untuk mengetahui profil budaya Peshawar; penggalian dilakukan tepat di tengah-tengah bandar lama. Di lokasi Gor Khattari, di mana saat ini berdiri sebuah karavanansarai dari era Mughal.

Penggalian di Gor Khattari:

Penggalian berskala kecil dimulakan oleh jabatan universiti arkeologi Peshawar pada tahun 1992. Kemudian penggalian penuh bendera dilakukan pada tahun 2000. Parit diletakkan berhampiran pintu masuk serai; sejauh ini mencapai kedalaman hampir 8,5 m, dan masih diperlukan 8m meter lagi untuk mencapai tanah perawan. Penggalian bermula dari Peshawar hingga abad ke-4 SM.

Ringkasan

Arkeologi bandar adalah kajian tentang hubungan antara budaya material, tingkah laku manusia, dan kognisi dalam suasana bandar. Penggalian arkeologi bandar membawa sisa-sisa sempadan bandar, duit syiling, alat logam, perhiasan, gaya penguburan, dan kepercayaan agama. Ahli arkeologi juga melukis setiap objek dalam satu konteks pada filem telus secara individu. Ini pertama kali dilakukan hanya pada lapisan pekerjaan yang pertama. Setelah merakam semua artifak lapisan pertama, mereka mula mengerjakan lapisan kedua. Dan proses ini diteruskan sehingga kedatangan tanah dara.

Kesimpulan:

Memahami interaksi kemanusiaan dengan persekitaran semula jadi berdasarkan sejarah adalah mungkin melalui arkeologi bandar. Penggalian yang dilakukan di bandar-bandar membantu mengungkap atau mengungkap sejarah kuno bandar itu. Oleh itu, rakyat dapat pada masa ini untuk mengetahui tentang gaya hidup masa lalu mereka daripada belajar tentang raja tertentu. Arkeologi bandar membantu mengembangkan kembali keseluruhan sistem sosial yang pernah ada pada masa lalu.

Kadang-kadang lapisan pendudukan naik ke tahap era prasejarah, yang cukup berguna untuk mengetahui urutan bersejarah penghambat lama kota itu, yang kadang-kadang tidak disebut bahkan dalam naskah. Bukti budaya yang terkandung ini menjadi ancaman besar kerana memperluas pembangunan bandar. Jadi ini telah meningkatkan keperluan menghasilkan interaksi antara arkeologi dan perancangan ruang ke tahap yang lebih besar.

Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa soalan yang sering diajukan di google mengenai topik ini:

Apakah Definisi Arkeologi Bandar?

Arkeologi bandar adalah cabang arkeologi yang berkaitan dengan kajian sejarah! Dari bandar dan bandar yang tinggal dan bukannya bandar yang hancur.

Permulaan Pembandaran?

Bandar atau urbanisasi bermula hanya 6,000 tahun yang lalu. Bukti awal bandar bandar berasal dari Mesopotamia.

Baru-baru ini terowong era Britain ditemui semasa perjalanan ladang di Taman Negara Ayubia di Pakistan Utara. Walaupun saya berpendapat bahawa penggalian ini bukan berkaitan langsung dengan Arkeologi Bandar tetapi penemuan ini banyak menceritakan cara-cara yang diambil oleh orang-orang pada masa itu untuk bertahan dan berkomunikasi antara satu sama lain.

Kudos! Artikel yang sangat teliti dan diteliti dengan teliti bahawa setiap orang yang tidak berkaitan dengan arkeologi akan mudah memahami dan menikmati artikel ini. Sangat senang membaca banyak mengenai arkeologi bandar semuanya dalam satu artikel. Ini memang topik yang sangat menarik. Saya ingin berkongsi beberapa perkara yang berkaitan dengan topik ini.

Cari Arkeologi Bandar di Hayatabad, Peshawar, Pakistan:

Seperti yang telah anda nyatakan mengenai penggalian Got Khattari di Hayatabad, Fasa 5, Peshawar, saya ingin menyoroti satu lagi laman arkeologi bandar di Peshawar, yang juga terletak di Peshawar. Laman web ini terletak di kawasan Perindustrian Hayatabad, Peshawar, dan dikenal pasti berusia hampir 2000 tahun . Artefak ini tergolong dalam suku Sateen dan jangka masa mereka bermula pada abad kedua SM. Jabatan Arkeologi KPK Provinsi, sedang meninjau laman tersebut untuk iklan pemulihan dan juga memikirkan untuk mengubah laman web ini menjadi muzium.

Penggalian itu memakan masa kira-kira tiga tahun. Profesor Gul Raheem, dari University of Peshawar, dan kerja keras pasukannya mendapat ganjaran dengan penemuan peninggalan lama bengkel Blacksmith Yunani. Menurut Profesor Gul Raheem, bengkel ini adalah yang tertua seumpamanya di antara bengkel-bengkel zaman Yunani yang telah dijumpai sejauh ini dari benua India. Menurutnya mereka pertama kali menjumpai syiling Yunani kuno setelah itu mereka memutuskan untuk menggali lebih dalam di lokasi tersebut, artifak lain yang mereka temui termasuk duit syiling, pisau, alat peleburan pelbagai logam, tungku.

Ahli Arkeologi Bandar Terunggul di Dunia:

  1. Timothy F. Stroud
  2. Martin Carver: Dia adalah seorang profesor di University of York, yang mengkaji tentang masa awal Arkeologi Eropah Abad Pertengahan dan juga mencari teknik baru untuk tinjauan dan penggalian.
  3. W. F Grimes: Seorang ahli arkeologi bandar yang mempunyai kajian dan penyelidikan, lebih-lebih lagi, pada zaman awal arkeologi abad pertengahan di Rom dan juga London dan juga telah menulis sebuah buku mengenai penemuannya di daerah ini.
  4. C. Allen Braxton
  5. Martin Biddle: Seorang ahli arkeologi bandar dari England, yang juga merupakan pensyarah pertama Zaman Pertengahan Arkeologi di kawasannya.

Saya ada soalan untuk anda, tolong beritahu saya bahawa bagaimana jika ada tanda-tanda peninggalan lama tetapi separuh daripadanya berada di bawah bangunan yang sudah ada, maka dalam kes seperti apa pilihan dengan ahli arkeologi, maksud saya lalu apa yang mereka lakukan ?

1 Suka

Hai ada. Sangat baik dikatakan. Baiklah ... Dalam kes seperti ini lagi setelah memenuhi syarat penggalian pra. Ahli arkeologi akan mengikuti teknik tepat yang diperlukan untuk menggali laman web ini. Seperti yang anda katakan bahawa beberapa runtuhan terkena… Oleh itu, mereka akan menggali unit laman demi satu demi melindungi laman web dari sebarang kerugian.

1 Suka

Oh baiklah. Terima kasih banyak-banyak!

1 Suka