Terjemahan menegak

Apa itu terjemahan mendatar dan menegak?

Peralihan menegak menggerakkan grafik ke atas atau ke bawah. Ini adalah dua jenis terjemahan menegak. Jenis terjemahan kedua adalah terjemahan mendatar. Peralihan mendatar menggerakkan graf ke kiri atau kanan.

Bagaimana fungsi diterjemahkan secara menegak dan mendatar di sini?

Perkara penting untuk diingat
  1. Terjemahan adalah fungsi yang menggerakkan titik mana pun dengan jarak tetap ke arah tertentu.
  2. Terjemahan menegak umumnya diberikan oleh persamaan y = f (x) + oleh = f (x) + b.
  3. Terjemahan mendatar umumnya diberikan oleh persamaan y = f (x - a) y = f (x - a).

Apakah terjemahan menegak fungsi? Terjemahan menegak grafik adalah pergerakan grafik asas ke atas atau ke bawah dalam arah paksi y. Grafik menerjemahkan k unit secara menegak dengan menggerakkan setiap titik pada graf secara menegak.

Dan apakah maksud terjemahan mendatar?

Dalam gambar fungsional, terjemahan mendatar adalah transformasi yang mengarah ke graf yang sesuai dengan pergeseran grafik asas ke kiri atau kanan ke arah paksi x. Grafik diterjemahkan secara mendatar oleh unit k dengan menggerakkan setiap titik pada graf secara mendatar oleh unit k.

Apakah peraturan terjemahan?

Terjemahan Definisi Terjemahan adalah istilah yang digunakan dalam geometri untuk menggambarkan ciri yang menggerakkan objek pada jarak tertentu. Jika tidak objek tersebut tidak berubah. Ia tidak diputar, dicerminkan, diperbesar atau dikurangkan. Semasa terjemahan, setiap titik objek mesti dipindahkan ke arah yang sama dan jarak yang sama.

Apakah ofset mendatar dalam fungsi?

Offset mendatar adalah perubahan yang mempengaruhi nilai paksi input (x) dan menggerakkan fungsi ke kiri atau kanan. Menggabungkan dua jenis ofset menggeser grafik fungsi ke atas atau ke bawah dan ke kiri atau kanan.

Bagaimana saya tahu jika terjemahan menegak atau mendatar?

Peraturan untuk terjemahan mendatar: jika y = f (x), y = f (xh) memberikan terjemahan menegak. Terjemahan h mengalihkan grafik ke kiri apabila h adalah nilai positif dan ke kanan ketika h adalah nilai negatif.

Bagaimana meruntuhkan fungsi secara mendatar?

Dalam istilah matematik, anda boleh meregangkan atau memampatkan fungsi secara mendatar dengan mengalikan x dengan nombor sebelum operasi lain. Untuk meregangkan fungsi, kalikan dengan pecahan antara 0 dan 1. Untuk memampatkan fungsi, kalikan dengan nombor yang lebih besar daripada 1.

Bagaimana saya tahu sama ada peregangan atau pemampatan?

Apabila anda mengalikan fungsi dengan positif, runtuh atau kembangkan graf secara menegak. Dengan 0 1 terdapat pengembangan menegak.

Apakah peregangan mendatar?

Pukulan mendatar ialah pemanjangan graf jauh dari paksi y. Dengan pemampatan mendatar (atau pengecutan) grafik dimampatkan berkenaan dengan paksi y. • jika k> 1, graf y = f (k • x), graf f (x) dikurangkan secara mendatar (atau dimampatkan) dengan membahagikan setiap koordinat xnya dengan k.

Apakah pantulan menegak?

Pantulan menegak. Suatu pantulan di mana siluet kapal terbang condong secara menegak. Catatan: Cermin menegak mempunyai paksi cermin mendatar. Lihat juga. Pantulan mendatar.

Apakah pengembangan menegak?

Sambungan menegak. Pendahuluan: Pendaraban faktor skala dengan koordinat y untuk mengubah suatu angka disebut pengembangan menegak. Sambungan boleh meningkat atau menurun. Menggunakan faktor skala untuk pengembangan mendatar dan pengembangan menegak adalah berbeza.

Bagaimana anda menggerakkan pinggan secara mendatar?

Sekiranya b positif, skala akan naik, jika b negatif maka penurunannya. Kita juga boleh menterjemahkan parabola secara melintang. Fungsi y = (x - a) 2 mempunyai graf yang kelihatan seperti parabola standard dengan bucu dipindahkan oleh satu unit di sepanjang paksi x. Oleh itu bucu berada di (a, 0).

Bagaimana peregangan grafik?

Untuk mengembang atau mengecilkan graf dalam arah y, darab atau bahagi output dengan pemalar. 2f (x) diregangkan oleh faktor 2 pada arah y dan f (x) diregangkan oleh faktor 2 (atau diregangkan oleh faktor) ke arah y. Berikut adalah graf y = f (x), y = 2f (x) dan y = x.

Bagaimana anda menerangkan fungsi terjemahan?

Terjemahan adalah jenis transformasi di mana setiap titik pada angka bergerak jarak yang sama ke arah yang sama. Terjemahan sering disebut slaid. Anda boleh menerangkan terjemahan dengan perkataan yang bergerak 3 dan lebih dari 5 ke kiri atau dengan notasi.

Terjemahan menegak