Apa itu Virtualisasi?

Virtualisasi adalah asas pengkomputeran awan moden. Ini juga bermaksud menjalankan mesin maya yang berbeza di dalam PC sebenar yang bersendirian. Ia memperoleh kecekapan modal dan operasi yang besar kepada organisasi. Tetapi, teknologi itu tidak baru dan menjadi popular sekarang.

Organisasi IT sedang mempertimbangkan untuk melakukan virtualisasi. Seperti kemungkinan besar, ia membantu mengurangkan kos mereka . Selain itu, beberapa faedah kos dan produktiviti ini membantu organisasi dalam masa yang lama. Mesin maya ini memberikan penggunaan peralatan PC sebenar yang lebih mahir. Ia merangkumi pemproses, memori , penyimpanan dan banyak lagi.

Selain itu, ia membolehkan pengguna awan membeli sumber perkomputeran yang penting sahaja. Teknologi virtualisasi sama sekali mempengaruhi perniagaan IT. Terutama di pusat data, untuk meningkatkan prestasi dan menjimatkan kos. Ini membolehkan organisasi untuk menggunakan sumber IT mereka dengan lebih cekap dengan meningkatkan atau menurunkan. Teknologi ini berkembang. Lebih banyak pembangun bertujuan untuk membina aplikasi yang mesra awan.

Jenis Virtualisasi

Teknologi virtualisasi telah menjadi sebahagian besar organisasi IT. Syarikat terlibat dalam virtualisasi sebagai cara untuk mengurangkan perbelanjaan. Ia juga berkongsi kepentingan untuk meningkatkan keselamatan dan meningkatkan kecekapan operasi. Terdapat banyak pentadbiran virtualisasi yang dapat diakses untuk setiap perniagaan tertentu. Seperti PBX yang dihoskan, Buku Pantas dan CRM ada sekarang. Sistem hosting dan sistem ERP juga merupakan pilihan utama. Ramai yang memanfaatkan penyelesaian organisasi maya terkemuka. Mereka bertujuan untuk mengubah organisasi mereka. Perkara yang disebutkan hanyalah produk dan perkhidmatan yang ditawarkan semasa maya organisasi. Sementara itu, kami mempunyai lima jenis virtualisasi yang mungkin anda pertimbangkan untuk perniagaan anda.

Virtualisasi Desktop

Virtualisasi desktop juga dikenali sebagai Virtual Desktop Infrastructure (VDI). Sistem operasi desktop (OS) akan berfungsi sebagai mesin maya pada pelayan fizikal dengan desktop maya yang lain. Ini memungkinkan pengguna mengakses semua fail dan aplikasi mereka di komputer peribadi mana pun. Oleh itu, ini sangat senang. Mereka boleh bekerja di mana sahaja mereka berada tanpa perlu membawa komputer kerja mereka.

Permuafakatan aplikasi

Virtualisasi aplikasi menjadi popular untuk perniagaan yang memerlukan penggunaan aplikasi. Menggunakan aplikasi di tempat kerja tidak lagi terhad kepada satu pelayan. Pengguna dapat menggunakan aplikasi tersebut pada perangkat apa pun, dengan syarat mereka mempunyai sambungan internet. Aplikasi boleh terdapat di komputer riba , telefon pintar dan tablet.

Virtualisasi Pelayan

Juga disebut virtualisasi perkakasan, ini adalah jenis virtualisasi yang paling biasa pada masa kini. Virtualisasi pelayan adalah apa yang difikirkan oleh kebanyakan orang ketika memikirkan virtualisasi. Mesin maya yang disebut "hypervisor" memungkinkan virtualisasi pelayan mungkin. Ini adalah sistem operasi dan perisian yang beroperasi pada kotak fizikal. Selain itu, pentadbir boleh menukar satu pelayan fizikal menjadi beberapa mesin maya. Pelayan maya berkongsi sumber pelayan fizikal. Ia juga membolehkan pengguna menjalankan sistem operasi yang berbeza pada mesin yang sama secara serentak.

Permuafakatan rangkaian

Virtualisasi rangkaian adalah penggunaan perisian untuk melakukan fungsi rangkaian. Kami melakukan ini dengan memisahkan rangkaian maya dari perkakasan rangkaian utama. Perkara lain, ia juga menggabungkan semua peralatan rangkaian fizikal menjadi sumber berasaskan perisian tunggal. Perniagaan yang mempunyai sebilangan besar pengguna kemungkinan besar akan mendapat banyak manfaat daripada pemuasaan rangkaian. Kelajuan rangkaian akan meningkat kerana saluran pengedaran. Oleh itu, ia membolehkan anda menyampaikan perkhidmatan dan aplikasi lebih cepat daripada sebelumnya.

Virtualisasi storan

Ini adalah jenis virtualisasi yang sangat mudah. Ini adalah amalan pentadbiran sistem yang membolehkan memisahkan organisasi fizikal perkakasan dari perwakilan logiknya. Virtualisasi penyimpanan akan membolehkan kita memanfaatkan pelbagai kemudahan storan dan mewakili mereka dalam satu sistem fail logik . Dengan menggabungkan storan anda ke dalam sistem terpusat, anda dapat menghilangkan kerumitan dan kos mengurus beberapa peranti storan.

Faedah teknologi virtualisasi

Hari ini, organisasi berusaha untuk mendapatkan peningkatan maksimum dalam sistem infrastruktur IT mereka. Mereka juga mencari penyelesaian yang lebih optimum untuk pusat data di lokasi mereka. Virtualisasi memberi anda kelebihan, terutamanya jika pesaing anda mungkin tidak mengetahui apa sebenarnya.

Berikut adalah senarai faedah yang ditawarkan oleh virtualisasi untuk organisasi anda.

Mengurangkan kos operasi

Mempunyai pelayan fizikal yang lebih sedikit menjimatkan wang anda. Itu termasuk bil kuasa, bayaran penyelenggaraan, dan kos ruang pejabat. Ini bermaksud virtualisasi menurunkan jumlah kos pembelian dan penyelenggaraan sejumlah besar perkakasan.

Meningkatkan produktiviti

Kerana hanya terdapat sedikit sumber fizikal, mengurus dan menyelenggara pelayan memerlukan lebih sedikit masa. Tugas-tugas yang biasanya memerlukan hari atau minggu lebih lama untuk diselesaikan dapat dilakukan dalam beberapa minit. Ini akan menjadikan pekerja fokus pada tugas yang lebih produktif. Penyelenggaraan dan pengurusan fizikal dikurangkan dengan ketara bergantung pada berapa banyak mesin yang dihoskan.

Lebih senang diuruskan

Mengurangkan komputer fizikal dan mempunyai VM yang ditentukan perisian menjadikannya menggunakan dan mengawal polisi. Anda boleh tepat dalam memantau aliran kerja. Pentadbir boleh menggunakan dasar keselamatan virtualisasi. Ini membolehkan anda membuat aliran kerja pengurusan perkhidmatan IT automatik. Oleh kerana banyak proses sudah dilakukan secara automatik, lebih mudah bagi pasukan pengurusan proses untuk mengawasi dan peranannya yang lain.

Pemulihan bencana yang cepat

Sekiranya berlaku kegagalan atau bencana sistem, virtualisasi membolehkan pemulihan sumber IT lebih cepat. Ini mengekalkan peningkatan kesinambungan dan pendapatan perniagaan. Sumber rangkaian yang ketara dapat membuat sandaran data yang dapat mengubah prestasi pada komputer. Virtualisasi menghilangkan kebimbangan kehilangan fail secara tidak sengaja. Salah satu kelebihan virtualisasi ialah mengurangkan masa penyebaran pelayan baru menjadi hanya beberapa minit. Kerana pelayan baru dibina dari snapshot pelayan asal, tidak ada masa yang hilang untuk pemasangan perisian fizikal dan konfigurasi mesin sasaran.

Mengurangkan Penyebaran

Apabila sistem mengalami kerosakan pada pelayan fizikal, pelayan sandaran mungkin memakan masa lebih lama dan tidak terkini. Contoh lain ialah apabila memuatkan lebih banyak, anda memerlukan pelayan tambahan untuk mengurangkan beban. Pelayan yang mengalami kerosakan mungkin kritikal kerana boleh menyebabkan perniagaan kehilangan wang . Namun, apabila pusat data di virtualisasi, prosesnya akan cepat dan mudah.

Terdapat banyak faedah virtualisasi. Sesungguhnya, ini memudahkan kerja. Walau bagaimanapun, konseptualisasi adalah penting ketika anda ingin menerapkannya. Anda perlu memastikan bahawa anda mencari rakan kongsi yang tepat untuk melabur dalam peralihan ini.

Peralihan ke organisasi maya boleh menjadi proses yang kompleks. Sebaik-baiknya, anda harus menghubungi orang yang tepat untuk menyelesaikan tugas dengan betul.