Alat IoT adalah sekumpulan peralatan, misalnya, mesin, penggerak , sensor , atau peranti. Itu disesuaikan untuk aplikasi tertentu dan dapat menyampaikan maklumat melalui web atau dalam organisasi yang berbeza. Peranti IoT dapat dipasang ke dalam telefon bimbit lain, sensor semula jadi, alat klinikal, peralatan industri, dll.

Banyak peranti IoT tersedia, beberapa peranti IoT biasa disenaraikan di sini;

  • Amazon \ Alexa
  • Pembantu Google \
  • Apple \ Siri
  • Microsoft \ Cortana

Peranti IoT berkesan, boleh dipercayai, mudah alih dan mudah digunakan. Peranti IoT berfungsi seperti Pembantu Peribadi. Alat IoT yang digunakan dalam banyak bidang seperti Sistem Perindustrian, Sistem Pertanian, Sistem Pemantauan Kesihatan, Rumah Pintar, dan banyak lagi.

Peranti IoT mempunyai lebih banyak nama (Pembantu Suara, Pembantu Maya, Pembantu Peribadi, dan Pembantu Pintar). Pembantu Suara berasaskan IoT ini menjadikan hidup kita lebih mudah dan selesa. Mereka melaksanakan semua tugas kita. Anda tidak perlu mengupah orang untuk menjaga dan melaksanakan tugas peribadi dan perniagaan. Mereka bekerja sama seperti pembantu peribadi.

Kerja Peranti IoT

Pembantu Suara berasaskan IoT mengambil input dalam bentuk suara dan memberikan output juga dalam bentuk suara. Ini adalah fungsi yang luar biasa bagi mereka yang buta, cacat fizikal dan tua. Apabila anda memberi input, hanya dalam beberapa saat Pembantu Suara melakukan tugas. Pembantu Suara kebanyakannya digunakan dalam bidang rumah, perniagaan, sistem kesihatan.

Pembantu Suara secara konsisten memeriksa kata bangun untuk membangunkannya. Pada saat mendengar kata bangun ini, merekam suara pelanggan dan mengirimkannya kepada pekerja tertentu, yang menyusun dan menguraikannya sebagai permintaan. Sebagai contoh;

(Hei Alexa, Jam berapa?). Hei, Alexa adalah kata bangun.

  • Pada fasa pertama, pelanggan memberikan input suara kepada pembantu suara.

  • Apabila pembantu suara memilih input selepas itu mereka beralih ke enjin NLP (Pemprosesan Bahasa Asli).

  • Enjin NLP mewujudkan semula permintaan dalam artikulasi yang kemudian digunakan untuk menonton data besar.

  • Maklumat ini dipindahkan ke pembantu suara dan perubahannya kepada output yang sesuai untuk diberikan kepada pelanggan.

  • Pada fasa berikutnya, input pelanggan dalam mesin NLP dipindahkan ke klasifikasi entiti atau niat.

  • Terutama penentuan maksud yang signifikan dari banyak susunan pelbagai maksud.

  • Selain itu, pengaturan entiti biasanya digunakan untuk pengekstrakan bit kejuruteraan dari pesanan.

  • Selepas ini, Perhatikan pertanyaan yang relevan dengan arahan pengguna melalui penjana respons calon.

  • Pada fasa terakhir kedua, berikan kembali respon terhadap input pengguna dalam pengaturan respons calon.

  • Pada fase terakhir, pemilih reaksi digunakan untuk mengembalikan reaksi yang sesuai ke daerah tersebut, pemilih reaksi digunakan untuk korespondensi, demikian juga harapan dari pertanyaan pemohon terakhir.

Amazon \ Alexa

Peranti Amazon Alexa juga dipanggil Alexa . Amazon \ Alexa adalah peranti pembantu suara. Peranti pembantu suara ini dilaksanakan oleh Amazon. Pelepasan Alexa pada tahun 2014 . Sistem operasi Alexa adalah ( Fire OS 5.0 atau lebih baru, iOS 8.0 atau lebih baru, Android 4.4 ), platform Alexa adalah ( Amazon Echo, Fire TV, Fire HD, iOS, Android ), Alexa menyokong bahasa Inggeris, Jerman, dan Jepun. Peranti yang berkaitan dengan Amazon \ Alexa adalah (Amazon Echo, Amazon Echo Dot, Amazon Echo Show, Amazon Echo Spot, Amazon Echo Plus).

Alexa berkualiti tinggi, peranti yang boleh dipercayai yang berfungsi pada input suara. Perintah pemindahan pengguna dalam bentuk suara dan Alexa memberikan respons dalam bentuk suara. Banyak ciri AI ( Artificial Intelligence ) yang digunakan dalam Alexa. NLP ( Pemprosesan Bahasa Asli ) yang digunakan dalam Alexa. Alexa berfungsi dengan baik berbanding dengan alat pembantu suara lain dan terlatih.

Antarmuka Pengaturcaraan Aplikasi Alexa Amazon (API) membenarkan pakar membuat aplikasi mereka sendiri dan bergaul dengan pelanggan melalui pesanan suara.

Alexa sangat digunakan untuk rumah pintar. Alexa melakukan tugas dengan cepat seperti (main semula muzik, menetapkan penggera, membuat senarai, membeli-belah dalam talian, memesan makanan, membuat janji temu, membuat laporan cuaca). Alexa juga mengendalikan perkakas rumah pintar lain seperti (termostat, kawalan suhu, dan lampu hidup). Semasa pengguna mengucapkan kata bangun (Hey Alexa), Alexa terjaga, dengarkan perintah pengguna, dan laksanakan tugas. Alexa yang terlatih, Alexa adalah alat yang hebat berbanding dengan peranti lain, Alexa melakukan tugas dengan pantas, Pengenalpastian dan pemprosesan yang lebih baik

Pembantu Google \

Google \ Assistant Juga alat pembantu suara yang dilengkapi dengan ciri interaksi suara. Pengguna memberikan input suara kepada Google \ Assistant dan Google \ Assistant juga memberikan respon dalam bentuk suara. Google Now adalah nama lama Google \ Assistant. Google \ Assistant juga menggunakan ciri AI, NLP. Pembantu Google \ dibangunkan oleh Google pada tahun 2016 . Sistem operasi Google \ Assistant adalah ( Android, iOS, KaiOS (telefon jio) ). Platform Google \ Assistant adalah ( Android, GoogleHome, Android Tv, Speaker Kecil, Smart Speaker, Headphone, Small Display, Google Allo, iOS ). Pembantu Google \ menyokong bahasa Inggeris, Hindi, Belanda, Perancis, Jerman, Itali, Jepun, Korea, dan Portugis, Sepanyol. Peranti suara yang berkaitan dengan Google \ Pembantu ialah Google Home, Google Home Max, Google Home Mini.

Pembantu Google juga merupakan pencari web yang dijalankan untuk mendapatkan dan bertindak balas terhadap pertanyaan dan mesej pelanggan. Pembantu Google luar biasa dalam banyak kemampuannya untuk menggunakan AI dengan lebih tepat. Pada masa pelanggan melihat melalui mana-mana aplikasi laman web, catat minat pelanggan secara semula jadi.

Pembantu Google berkoordinasi dengan trek main Google dan trek YouTube. Dan buat laporan cuaca dan lalu lintas. Google \ Assistant mengawal perkakas rumah seperti lampu, suhu. Google \ Assistant tidak melakukan tugas penting seperti menetapkan peringatan, membuat janji dan membuat panggilan telefon.

Google \ Assistant mengumpulkan data dari akaun pelanggan dan mengumpulkan data sensor dari telefon pengguna untuk membuat cadangan. Google \ Assistant memberikan cadangan oleh enjin melalui data yang serupa melalui maklumat sebelumnya yang diberikan oleh pelanggan seperti pertemuan berikutnya dalam waktu atau tarikh dan kawasan semasa pelanggan.

Apple \ Siri

Apple Inc mengembangkan peranti pembantu suara Siri. Sir berkembang pada tahun 2011 . Siri mengambil input pengguna dalam bentuk suara. Siri menggunakan Automatic Speech Recognition (ASR) untuk menterjemahkan suara pengguna dalam bentuk teks. Siri juga menggunakan AI dan NLP. Ciri ML .

Siri menggunakan sistem operasi ( iOS 5 dan seterusnya, mac OS dan seterusnya, OS tv, menonton Os ). Siri berjalan di platform ( iPhone, iPad, Mac, Apple TV, Apple Watch ). Dan Siri menyokong lima belas jenis bahasa. HomePod adalah peranti pembantu suara Siri yang lain.

Siri menggunakan NLP yang pada dasarnya menduplikasi kandungan ke dalam teks yang dihuraikan. Dengan menggunakan pertanyaan dan pencirian maksud teksnya yang terpisah dan dihurai dan temukan soalan dan latihan pelanggan. (Atur waktu pertemuan, tetapkan peringatan), buat pembelian dengan menghubungi organisasi, berbincang dengan pembeli dalam aplikasi pesanan.

Siri menggunakan Aplikasi Apple Pay untuk perbincangan perniagaan seperti membolehkan pelanggan mengawasi acara individu menggunakan jadual waktu mereka sendiri. Siri melaksanakan tugas peribadi anda seperti memainkan muzik dan berita, menghasilkan laporan lalu lintas dan cuaca, mengawal peralatan rumah, mengatur suhu rumah, dan lampu Hidup \ Mati.

Tuan membantu anda mencari tempat terdekat seperti restoran, pusat membeli-belah, dan lain-lain, hanya dengan memberi arahan suara ke iPhone anda. Anda boleh membuat janji temu di klinik, panti, kafe, dan lain-lain di mana anda mahu melalui Siri. Pentadbiran pemaju pihak ketiga, misalnya, Open Table, Wolfram-Alpha bersambung untuk memanfaatkan kemajuan maklumat. Mereka melakukan tugas seperti mencari item dan menjawab soalan. Siri adalah sekumpulan pengaturcaraan dan pentadbiran yang diberdayakan oleh jaring yang berbeza.

Dengan menggunakan algoritma AI, Siri pintar. Siri tidak dapat berfungsi pada platform android dan windows. Siri hanya berfungsi di platform Apple.

Microsoft Cortana

Cortana adalah pembantu suara lain yang dikembangkan oleh Microsoft dan mereka menggunakan platform Windows. Cortana dikembangkan pada tahun 2014 . Sistem operasi Cortana adalah ( Windows, iOS, Android, Xbox OS ). Cortana berjalan di ( Android, Windows 10, Windows10 mobile, Windows Phone 8.1, Harmon Kardon Invoke, Microsoft Band, atau Band 2, iOS, Xbox One, Skype ) platform ini. Bahasa yang disokong Cortana adalah (Bahasa Inggeris, Cina, Perancis, Jerman, Itali, Jepun, Korea, Portugis, Sepanyol).

Cortana memberi pengguna arahan suara dan membalas juga arahan suara. Cortana menggunakan API penterjemah Microsoft untuk pentadbiran pentafsiran berkomputer berasaskan awan. "Microsoft Bing" adalah penyediaan isyarat mesin pencari yang membuat penafsiran tanda mudah kepada isyarat berkomputer. Pengecaman Suara menggunakan pengiraan pembungkus masa dinamik atau rancangan kata untuk pengakuan bahasa khas. Penafsir Semantik memeriksa untuk mengesan membuat gabungan kata dan menggunakan mod pesanan.

Cortana melaksanakan tugas peribadi kami (Cari muzik, periksa kalendar, buat panggilan, hantar mesej, dan cari restoran, tetapkan penggera, dan lain-lain). Cortana juga mengendalikan akaun sosial anda seperti Facebook, Twitter. Fungsi hebat ini menjadikan hidup anda lebih mudah bagi mereka yang mempunyai perniagaan dalam talian .

Microsoft Cortana bersekutu dengan LinkedIn, Cortana dapat meninjau pelanggan perjumpaan mutakhir dengan banyak maklumat dan mengenai ahli kumpul. Profil LinkedIn, misalnya, gambar profil, susunan tanggungjawab yang dijangkakan, dan pergaulan.

Cortana dapat diberikan pada layar kunci yang memperkuat serangan jahat ke kerangka kerja. Cortana dilengkapi dengan ciri hebat, iaitu sistem keselamatan kelas atas Cortana untuk menghentikan serangan virus. Apabila anda menggunakan kata bangun "Hey Cortana", ketika pelanggan mengucapkan kata-kata bangun dan memberi perintah, Cortana mendengar dan melaksanakan tugas.

Cortana dibina untuk generasi seterusnya. Cortana lebih memahami pengguna. Cortana mengambil perintah dalam bentuk suara atau teks.

Ringkasan: Pembantu suara, bukan hanya alat tetapi juga pembantu peribadi kami. Amazon \ Alexa dan Apple \ Siri sangat berkesan dan cekap untuk melaksanakan tugas harian.

Isu Keselamatan Peranti Pembantu Suara \ Peranti IoT

Peranti Pembantu Suara dilengkapi dengan ciri hebat dan selesa. Mereka memberikan banyak faedah seperti melaksanakan tugas tertentu. Di mana peranti pembantu suara memberikan banyak faedah, di mana banyak masalah timbul dalam peranti ini seperti masalah keselamatan dan privasi. Pengguna merasa tidak selesa dengan data peribadinya kerana peranti mengalami masalah keselamatan dan data peribadi kami tidak selamat di dalam peranti ini. Peranti suara membaca e-mel pelanggan, menguruskan kenalan sehingga segala jenis data mengakses pembantu ini. Oleh itu, data peribadi kami disimpan di awan, dan sesiapa sahaja boleh mengakses maklumat peribadi pengguna seperti kenalan pengguna, butiran e-mel, dll.

Peranti suara mendengar secara konsisten secara konsisten, apabila pelanggan secara tidak sengaja mengucapkan kata-kata bangun yang akan didengar oleh peranti dan setelah pelanggan bercakap dengan orang lain maka peranti akan merakam perbincangan individu pelanggan. Sejalan dengan itu, keselamatan dan perlindungan pelanggan akan terganggu, apabila perbincangan individu pelanggan akan tumpah, di mana penyerang dapat sampai ke data individu dan data klien.

Banyak alat pembantu suara berfungsi dalam masalah keselamatan untuk menyelesaikan masalah utama ini. Amazon Alexa mengalami banyak masalah keselamatan. Amazon Alexa berfungsi pada sistem percetakan pertuturan. Alexa telah memasukkan kesukaran yang terdapat di antara muka kedai Amazon. Secara tidak sengaja, beberapa individu lain dengan kemasukan suara ke peranti dapat mengatur dan membeli barang menggunakan akaun Amazon pemiliknya. Pilihan dapat diakses untuk menetapkan alamat wacana untuk mengesahkan permintaan suara dan membeli, dan semua perkara akan dihantar ke kawasan pemegang. Orang keluarga boleh membuat permintaan dan pembelian yang tidak disetujui.

Pada masa ini, Google mengemas kini pengaturcaraan bersekutu dengan menambahkan percetakan pertuturan melalui ini untuk melihat setiap pelanggan dengan suara dan menjauhkan pembantu daripada mengawasi dan memeriksa maklumat yang sensitif. Google muncul dalam sekejap, usaha seperti itu menimbulkan kebimbangan mengenai berapa banyak maklumat yang dikumpulkan. Siapa yang mendekati data individu dan bagaimana mungkin menggunakan maklumat ini di masa depan.

Cortana membolehkan pilihan masuk, apabila pelanggan masuk maka pelanggan bersedia untuk menggunakan Cortana. Cortana secara semula jadi meningkatkan kerangka kerja untuk menghentikan virus dan serangan.

Siri juga mencari cara untuk mengesahkan suara pelanggan. Namun pada masa yang sama, komponen ini tidak dihantar.

Pada masa akan datang, peranti pembantu suara akan mengatasi masalah keselamatan dan privasi. Ciri AI yang kuat dari hari ke hari melalui masalah AI yang kuat ini, masalah keselamatan dan privasi dikurangkan.

Ringkasan: Banyak jenis teknik yang digunakan untuk menyelesaikan masalah keselamatan dan privasi. Hari demi hari teknik ini bertambah baik dan dalam beberapa hari mendatang, teknik ini akan memberikan perlindungan sepenuhnya terhadap data kami.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

Bagaimana pembantu suara meningkatkan taraf hidup kita?

Peranti Pembantu Suara terdiri daripada ciri hebat AI yang menjalankan tugas seperti pembantu peribadi anda. Di dalam rumah dan bidang perniagaan mereka melaksanakan semua tugas khusus anda hanya dalam beberapa saat.

Apa yang boleh dilakukan oleh pembantu suara?

Peranti pembantu suara melakukan tugas tertentu semut seperti; Kunci & buka kunci pintu, Kawal perkakas rumah seperti (tetapkan suhu, lampu On \ Off), Pesan makanan, buat janji temu, tetapkan peringatan dan penggera, membeli-belah dalam talian, menguruskan laman media sosial, membaca e-mel, mengatur mesyuarat, menguruskan jadual dan banyak lagi.

Peranti pembantu suara mana yang terbaik?

Semua pembantu suara terbaik untuk aspek mereka sendiri; seperti Amazon \ Alexa terbaik untuk membeli-belah dalam talian, Google \ Pembantu terbaik untuk carian dan peneraju pasaran, Apple \ Siri paling cekap dan terbaik untuk mengawal perkakas rumah, Microsoft \ Cortana terbaik untuk mengendalikan akaun sosial.

Tetapi secara keseluruhan Amazon \ Alexa adalah yang terbaik kerana ini jauh lebih pantas, boleh dipercayai dan cekap mengikut peranti lain.

Adakah pembantu suara selamat?

Tidak, kerana mereka mempunyai masalah keselamatan dan privasi. Data peribadi kami tidak selamat. Akses pihak ketiga ke data peribadi dan sensitif kami.

Bolehkah peranti pembantu suara menyelesaikan masalah keselamatan?

Yeah! penyelidik dan saintis mengusahakan teknik yang berbeza seperti biometrik dan lain-lain untuk menyelesaikan masalah ini. Pada masa akan datang, masalah privasi dan keselamatan akan dapat diatasi.

Apakah masa depan peranti pembantu suara?

The Voicebot.ai menumpukan perhatian pada pemilihan pembeli untuk penceramah yang berpengalaman dan mendapati bahawa sekitar 20% penduduk AS mendekati penutur yang hebat hari ini, yang jumlahnya kurang dari satu peratus hanya dua tahun sebelumnya. Lebih-lebih lagi, siasatan mendapati bahawa penerimaan inovasi rakan sekerja pembeli dengan pasti melebihi kehendak industri. Bukti terbaik kemungkinan besar datang dari Pameran Elektronik Pengguna (CES) 2018 , di mana inovasi rakan suara, misalnya, Amazon Alexa dan Pembantu Google adalah subjek yang penting. Secara jelas, inovasi rakan suara adalah titik tumpuan besar raksasa teknologi dunia dan akan lama dapat diakses dalam segala hal, dari kenderaan hingga earbud.

Perkataan Akhir

Pembantu suara \ Peranti IoT dilengkapi dengan fungsi hebat yang menjadikan hidup anda selesa dan senang. Peranti Pembantu Suara melakukan tugas peribadi, di mana ia juga mengawal perkakas rumah anda.

Peranti pembantu suara berdasarkan IoT dan AI dan algoritma sub- medannya ( NLP, ASR, CI, ML ). Yang memberikan fungsi suara yang hebat. Apabila anda dapat memberikan input suara, alat pembantu suara akan menerima dan memberi tindak balas dalam bentuk suara. Ciri ini sangat sesuai untuk mereka yang cacat fizikal dan tua.

Peranti pembantu suara meningkatkan taraf hidup anda. Mereka menjadikan hidup anda lebih mudah, anda dapat menangani semua perkara peribadi hanya dalam beberapa saat. Peranti peribadi anda menguruskan senarai kenalan anda, membuat panggilan dan SMS, menguruskan e-mel dan akaun sosial anda, menetapkan peringatan dan penggera, dan juga menangani banyak tugas perniagaan anda seperti mengatur pertemuan, menguruskan jadual, dan banyak lagi.

Pembantu suara berusaha untuk menyelesaikan masalah keselamatan. Harap di masa hadapan, peranti ini dapat menyelesaikan semua masalah keselamatan dan privasi.