Pimento adalah sejenis lada merah. Pimentos juga dikenal sebagai "lada ceri." Panjangnya biasanya 3 hingga 4 inci dan lebar 2 hingga 3 inci. Mereka terdapat dalam varieti manis dan panas. Pimentos biasanya digunakan mentah dan dihiris dalam salad. Mereka juga digunakan untuk memasukkan zaitun hijau, setelah itu acar. Nama "pimento" berasal dari perkataan Portugis untuk lada bel. Rasa pimento mirip dengan lada bel, tetapi rasanya lebih tajam dan pedas.

imej

Sejarah

imej

Pimento adalah pelbagai jenis cabai (capsicum annuum). Pimento berasal dari Amerika Selatan, tetapi ditanam di banyak wilayah, termasuk Sepanyol, Hungary, Maghribi dan Timur Tengah. Pimento pertama kali diperkenalkan ke Sepanyol setelah Columbus kembali dari Dunia Baru, tetapi sejak itu menjadi makanan utama Sepanyol. Hidangan ini terdapat dalam hidangan nasi seperti paella, juga tapas, salad dan rebusan. Di Amerika Syarikat, pimentos kadang-kadang digunakan dalam salad, tetapi penggunaannya yang paling popular adalah dalam keju pimento dan sebagai pemadat untuk zaitun hijau.

Kegunaan

Pimentos segar boleh dibeli pada musim panas dan awal musim luruh. Jeruk pimento keseluruhan dan jalur pimento boleh dibeli pada musim apa sahaja. Pimentos segar boleh menambah rasa segar dan salad ke salad dan nota manis untuk hidangan jagung dan sangat baik untuk membuat telur dadar. Jarred pimentos digunakan untuk membuat penyebaran, celup dan sos. Pimento kering dan tanah dikenali sebagai paprika rempah. Paprika biasa digunakan dalam banyak masakan, terutamanya bahasa Hungary.

Penanaman

imej

Pimento tumbuh paling baik di iklim panas dan kering. Diperlukan sekitar 70 hingga 80 hari untuk matang. Tumbuhan Pimento sangat bertenaga dan sangat produktif. Mereka tumbuh dengan baik di tanah berasid. Lada adalah ahli keluarga nighthade.

Kebaikan

imej Pimentos kaya dengan Vitamin A dan Vitamin C. Vitamin A baik untuk penglihatan anda serta kulit dan membran mukus anda. Vitamin C baik untuk melawan selesema, meningkatkan sistem imun anda dan menyembuhkan luka dengan lebih cepat. Auns untuk auns, pimentos mungkin mengandungi sebanyak sembilan kali lebih banyak Vitamin C daripada tomato. Pimentos juga mengandungi capsaicin, zat yang biasa terdapat pada semua cabai yang dapat membantu melegakan artritis dan sakit kronik.

Pengganti

imej Secara umum, lada merah boleh digunakan sebagai ganti pimentos, walaupun sedikit rasa akan hilang. Untuk hasil terbaik, cuba bakar paprika terlebih dahulu; ini akan memberi mereka rasa yang lebih sedap.