Rasuk keluli terkenal dengan reka bentuknya sekarang. Sebagai tambahan kepada kenyataan bahawa mereka kelihatan luar biasa, namun perpaduan keluli menjadikannya bahan awet muda dan pragmatik.

Terdapat norma-norma kualiti yang tepat yang berkaitan dengan bentuk bar baja, ukuran, penciptaan, dan latihan kapasiti. Jenis rasuk keluli primer yang paling terkenal merangkumi balok-I, balok-L, dan T-balok, yang terdapat dalam keadaan biasa, diketatkan, dan separa-ketat. Bentuk-bentuk ini biasanya dicapai dengan penggulungan panas atau sejuk tetapi yang lain dibuat dengan plat kimpalan, sama ada paras atau membungkuk.

Pemakaian rasuk keluli

Projek pembangunan bersendirian biasanya menggunakan pelbagai jenis bahan dan pelbagai jenis balok keluli yang mendasari untuk mencapai hasil yang ideal. Bahan binaan boleh terdiri dari baja yang mendasari, yang dapat diakses dalam berbagai struktur, seperti pepejal, kayu, lumpur, dan mortar, untuk memberikan beberapa contoh. Sekiranya tepi struktur yang akan digunakan digunakan untuk aplikasi yang menanggung beban, pada ketika itu, keluli primer dipandang sebagai bahan yang paling sesuai untuk alasan ini.

Sebilangan besar struktur mekanikal dan perniagaan dibina dengan rasuk keluli yang mendasari atau simen yang disokong. Semasa interaksi rancangan, adalah tugas pereka untuk mengenali mana yang mana (atau campuran keduanya) akan digunakan untuk mencapai hasil yang paling ideal. Banyak perkara harus dilihat ketika menyelesaikan apa bahan pembangunan yang akan digunakan. Elemen menggabungkan kebolehcapaian, berat, ketahanan terhadap api, kekuatan, sokongan, dan kebolehkerjaan.

Melindungi rasuk keluli

Rasuk keluli yang mendasari dan barang-barang keluli primer lain biasanya ditutup dengan cat elit yang digunakan untuk mengamankan permukaan keluli dari bahaya ekologi seperti angin, hujan turun, dan berbagai jenis iklim yang keterlaluan. Ini kerana cara keadaan semula jadi yang mengerikan secara amnya akan mempengaruhi struktur di seluruh dunia. Lapisan, misalnya, epoksi dan uretana umumnya dapat diakses dan digunakan untuk melawan serangan iklim.

Kelebihan rasuk keluli

Rasuk keluli terkenal untuk kesatuan mereka, dan untuk digunakan dalam projek pembangunan yang besar seperti bangunan tinggi dan tempat tinggal yang besar. Tampaknya tidak terbayangkan fleksibel dan tinggi tanpa henti. Walau apa pun, mesti ada titik tolak untuk segalanya, dan itu merangkumi ukuran balok keluli. Baja I-radiate, misalnya, mungkin bar yang paling banyak dikenali yang akan anda temui. Menyedari sejauh mana anda boleh pergi sebelum anda memerlukan perkara bar yang lain. Secara keseluruhan, sejauh mana jarak tiang I keluli?

Jangkauan rasuk keluli

Jarak jarak I-beam adalah sebahagian besarnya bergantung pada ukuran tiang. Berkenaan dengan syarikat swasta seperti rumah dan struktur yang lebih sederhana, anda boleh mengharapkan balok besi selebar lapan inci. Ini membenarkan panjangnya sejauh 12 kaki sebelum anda memerlukan bahagian lain.

Mengetahui jarak yang anda dapat melintasi tiang-tiang anda mempunyai kesan yang sangat besar terhadap penyusunan pembangunan anda, dan bukan berdasarkan dari segi kewangan. Julat batang keluli anda boleh mempengaruhi kejuruteraan am rumah anda dan menyebabkan anda bekerja dengan lebih banyak komponen untuk memastikan kediaman anda stabil. Panduan ini akan memberi anda lawatan penting mengenai apa yang ada dan bagaimana memastikannya.

Bolehkah anda merancang balok keluli?

Sebilangan besar arkitek yang mendasari bergantung pada aturcara penyusun atasan yang terbaik untuk mengukur julat keluli I yang paling besar. Mereka juga menggunakan produk ini untuk membantu mereka mengukur bar ukuran mana yang paling sesuai dengan pelaksanaannya. Sekiranya anda tidak mempunyai jenis perkakasan atau asas dalam merancang yang mendasari, ini bukan satu tugas yang harus anda cuba lakukan sendiri.

Kata Akhir

Kami tidak akan mengalahkan semak ini. Mencuba menyusun jajaran balok I keluli di rumah bukanlah sesuatu yang harus dilakukan oleh penyembah DIY yang senang.

Tidak kira sama ada anda menyinggung salah satu daripada banyak grafik yang menawarkan panduan panjang, terdapat banyak pemboleh ubah yang berkaitan dengan merancang kerangka rumah sehingga ia pasti bukan pemikiran yang bijak.

Rasuk keluli dibuat di bawah pemerhatian pakar dan pakar. Oleh itu, ini memikul tanggungjawab untuk menanggung banyak kisah bangunan.