Kadang-kadang, mustahil untuk mencapai kesepakatan antara pengirim dan penerima , yang disebabkan oleh banyak faktor yang biasanya disebut sebagai halangan komunikasi. Halangan-halangan ini dapat menyebabkan kurangnya pemahaman atau penyelewengan mesej dan, akibatnya, masalah dengan penafsirannya yang tepat. Mari lihat lebih dekat semua halangan dan lihat bagaimana mengatasinya.

Halangan Komunikasi Melaluinya Anda Tidak Akan Mencapai Perjanjian

Subjek halangan yang mungkin berlaku dalam komunikasi interpersonal sangat luas, tetapi juga diambil oleh banyak penyelidik. Pinjaman Gaji dalam talian bagus untuk dipilih. Atas sebab ini, banyak perpecahan timbul yang membezakan pelbagai rintangan terhadap perjanjian.

Halangan Komunikasi Melalui Mata Pakar

Sebagai permulaan, perlu disebut klasifikasi psikologi Amerika Thomas Gordon, terima kasih kepada siapa kita belajar tentang tiga kategori kesalahan komunikasi:

Mengadili Memberi penyelesaian Mengelakkan penyertaan dalam kebimbangan
Mengkritik Memesan Gangguan
Mencabar Mengancam Perbalahan logik
Membuat diagnosis Moralisasi Menenangkan
Pujian + penilaian Menanyakan soalan yang salah
Menasihati

Kesalahan komunikasi yang disebutkan di atas bukan sahaja dapat membuat masalah tertentu tidak dapat diselesaikan tetapi juga dapat menimbulkan masalah baru. Terlebih lagi - mereka membuat jarak antara pembicara dan membuat pengirim mesej hilang di mata penerima, yang menjadikannya lebih sukar untuk mencapai kesepakatan.

Bahagian lain yang menarik dicadangkan oleh Gabriel Lasinski. Inilah pembahagian kepada halangan:

Semantik Psikologi Fizikal dan persekitaran
Menyimpang maklumat Sikap negatif Bising
Ukuran, kelajuan, dan jumlah maklumat Rasa malu Suhu
Subjek yang tidak difahami Tidak berminat dengan masalah itu Tempat
Bahasa yang tidak difahami Terlalu banyak penglibatan emosi Masa dalam sehari
Mengabaikan penonton Kegagalan rangkaian telekomunikasi
Tiada persediaan yang besar Terlalu banyak peserta
Dogmatisme berfikir Susunan bilik yang tidak baik
Kekurangan tumpuan Tekanan masa
Ucapan monoton
Perbezaan suhu
Ketidakupayaan untuk mendengar
Keletihan

Seperti yang anda lihat, halangan komunikasi boleh berlaku dari kesalahan linguistik dan psikologi serta dari faktor luaran.

Walaupun yang terakhir mudah ditangani (tutup tingkap ketika suara keluar dari luar atau buat janji pada waktu yang lain), masalah dalaman jauh lebih rumit untuk dihilangkan. Oleh itu, jika anda ingin mengelakkan kesalahan komunikasi, ikuti beberapa petua kami - ini akan membantu anda bergaul dengan yang lain!

Bagaimana Bercakap Sehingga Tidak Ada Halangan dan Kesalahan Komunikasi?

Halangan Komunikasi - Mengadaptasikan Bahasa kepada Pembicara

Kesalahan komunikasi yang sangat kerap berlaku kerana pengirim menggunakan bahasa yang tidak sesuai dengan penerima. Kami bercakap mengenai penggunaan regionalisme dan kolokialisme, dan bahasa yang terlalu sederhana atau rumit. Sentiasa cuba bercakap sehingga anda difahami. Jika tidak, tidak mungkin mencapai kesepakatan.

Bersedia untuk Temu ramah

Walaupun spontaniti membuahkan hasil dan membuat kita menghadirkan diri secara semula jadi, perlu dipersiapkan secara substansial untuk perbualan . Terutama ketika datang ke yang rasmi, yang memerlukan anda membantah atau menjawab soalan. Tanpa persiapan yang betul, anda boleh menjadi orang yang tidak kompeten, dan yang paling penting tidak profesional.

Dengarkan Hati-Hati dengan Pendengar Anda

Mengabaikan percakapan anda adalah kesalahan besar yang dapat dengan cepat merosakkan hubungan yang sudah lama terjalin. Dengarkan, tafsirkan, dan juga buat kesimpulan. Berkat ini, anda bukan sahaja dapat menunjukkan rasa hormat kepada pembicara anda tetapi juga dapat memberikan respons yang tepat terhadap kata-katanya.

Kawal Tekanan dan Ketakutan

Keyakinan diri (walaupun tidak berlebihan!) Adalah asas hubungan dengan orang lain. Dengan tertekan atau takut bercakap , anda boleh menjadi pasangan yang tidak setara dan, lebih-lebih lagi, menjadi negatif terhadap perbualan. Dan ini adalah penghalang komunikasi yang akan menghalang anda daripada membuat jalinan persefahaman.

Jangan menilai

Kita masing-masing mempunyai kecenderungan untuk menilai orang lain, dan oleh itu semakin baik kita mengetahui masalah yang mungkin berkaitan dengannya, semakin baik. Menilai akan mengelakkan anda membuat kesimpulan yang tepat dan memutarbelitkan persepsi anda terhadap realiti sebagaimana adanya. Oleh itu, hanya bergantung pada fakta.

Kekal fokus

Tidak semua percakapan akan menarik, dan tidak semua orang akan mengubah hidup anda. Walaupun begitu, walaupun pada saat-saat keletihan yang luar biasa , tetap fokus. Anda akan menyatakan rasa hormat kepada pembicara dan anda tidak akan kehilangan topik. Siapa tahu jika perbualan yang awalnya membosankan akan menghasilkan sesuatu yang akan mengubah hidup anda?

Jangan Mengkritik atau Memberi Pesanan

Asas setiap perbualan adalah persamaan pengirim dan penerima. Kami bercakap mengenai semua pesanan dan juga kata-kata kritikan yang tidak perlu. Lebih-lebih lagi mengenai penghinaan, iaitu sesuatu yang tidak dapat diterima, tanpa mengira status orang yang bercakap dan usia atau kepercayaan mereka .

Jangan Akhlak

Mengajar orang lain apabila anda tidak diminta untuk melakukannya bukan sahaja kesalahan komunikasi tetapi juga kebijaksanaan. Oleh itu, nasihatkan hanya apabila anda mengetahui bahawa penerima mengharapkannya daripada anda.

Jangan terlalu banyak bercakap, terlalu cepat

Jumlah maklumat yang anda berikan akan mengelakkan penerima terlalu banyak mengingati, seperti dalam keadaan terburu-buru. Oleh itu, cubalah memberi peluang kepada pembicara anda untuk mengambil semua maklumat dan memberi mereka lebih banyak masa untuk menafsirkan.

Ingatlah Peraturan Komunikasi Verbal dan Bukan Lisan

Mengetahui peraturan yang mengatur komunikasi lisan dan bukan lisan adalah asas mutlak. Perlu mengetahui apa dan bagaimana bercakap dan gerak isyarat apa yang harus digunakan, serta pentingnya ekspresi wajah dalam membina hubungan. Pinjaman Gaji Dallas TX juga mempunyai peraturan membina hubungan yang baik. Berkat ini, anda bukan sahaja dapat mengatasi semua halangan komunikasi. Akan lebih mudah bagi anda untuk bergaul dengan orang lain.

Kesimpulannya

Sebagai manusia, kita perlu memahami dan menyatakan kesan orang lain. Masyarakat manusia bergantung sepenuhnya pada komunikasi. Peradaban juga didasarkan pada bagaimana mereka menjaga hubungan yang baik dengan seluruh dunia.

Yang kita perlukan hanyalah usaha kecil kita untuk mengenal pasti dan mengelakkan halangan komunikasi yang berkesan untuk menjadikan hidup mudah bukan untuk kita tetapi juga untuk persekitaran kita.

1 Suka

Halangan komunikasi:

komunikasi merujuk kepada urut pemindahan untuk mengembangkan pemahaman yang lebih besar. Komunikasi adalah kemahiran hidup yang sangat diperlukan untuk kelangsungan hidup. dari kehidupan profesional hingga kehidupan peribadi semua yang dikelilingi oleh komunikasi tanpanya kita tidak dapat melakukan apa-apa.

Pada masa kini lebih menuntut untuk berkomunikasi dengan berkesan. Penting untuk memahami diri sendiri dan dunia dengan cara yang lebih baik, yang juga disebut sebagai kemahiran abad ke-21 dari kanak-kanak hingga dewasa semua orang meningkatkan kemahiran komunikasi mereka untuk kelihatan lebih baik dalam masyarakat. Kemahiran komunikasi yang lemah membawa kepada salah faham, kecelakaan dan konflik tetapi kadang-kadang perkara tidak sengaja berlaku dan kadang-kadang ia berlaku kerana halangan komunikasi. Apa sahaja yang menahan perjalanan komunikasi pada setiap titik disebut halangan komunikasi.

Selalunya menimbulkan banyak masalah untuk semua orang, ia boleh mempengaruhi hubungan, perniagaan dan belajar dll ... jadi kita perlu melihat halangan yang boleh merosakkan perbualan kita dan membuat kita terganggu. Berikut adalah beberapa halangan komunikasi yang perlu diperhatikan.

Halangan fizikal:

halangan fizikal adalah yang bersifat persekitaran atau semula jadi yang dianggap sebagai halangan semasa proses komunikasi antara pengirim dan penerima. Persekitaran, masalah teknologi dan kebisingan adalah beberapa halangan fizikal. kadang-kadang masalah teknologi menimbulkan bahaya semasa komunikasi tiba-tiba berlaku kerosakan peralatan yang tertunda untuk penerima. Ribut petir, musim hujan menyebabkan masalah teknikal dalam sistem rangkaian.

kerana penerima dan pengirim persekitaran yang bising kedua-duanya tidak dapat mendapatkan maklumat dan bertukar maklumat. masalah persekitaran merangkumi masa, jarak, reka bentuk tempat kerja yang menimbulkan bahaya bagi pengirim dan penerima. teknologi baru diperkenalkan untuk mengatasi halangan ini yang menjadikan komunikasi tidak berkesan.

Halangan bahasa:

Sekiranya seseorang atau kumpulan tidak dapat menyampaikan maklumat dalam bahasa yang sama yang mana penerima tahu yang disebut laras bahasa, ia merangkumi banyak aspek perintah bahasa yang lemah, kesalahan tatabahasa dan ejaan, tidak ada kemahiran memahami, masalah penyahkodan dan sebagainya menghasilkan salah tafsiran antara penerima dan pengirim.

Bahasa rasmi kami adalah bahasa Inggeris tetapi sayangnya banyak di antara kita tidak dapat memahami, bertutur atau menulis bahasa Inggeris itu adalah masalah terbesar. di sini halangan bermula sebilangan orang mempunyai abs VOC yang tinggi berbanding dengan pemula mereka mempunyai vocab rendah kadang-kadang menimbulkan ketidakupayaan untuk memahami apa yang disampaikan oleh pengirim, sama seperti kesalahan tatabahasa dan ejaan menjadikan komunikasi lebih sukar negara yang berbeza mempunyai ejaan versi yang berbeza seperti Amerika dan Inggeris Bahasa Inggeris kedua-duanya tidak sama dari segi ejaan dan tatabahasa.

Pemilihan kata yang jarang sekali menimbulkan rintangan bagi penerima kerana beberapa perkataan mempunyai dua makna, kata-kata slang menimbulkan lebih banyak kekeliruan. nada suara anda yang tinggi dan rendah menjadikan komunikasi lebih rumit untuk memahami bahawa semua ini adalah halangan bahasa.

Halangan peribadi:

semuanya mengenai sikap, kemahiran, pengalaman, tabiat, pemikiran atau pemikiran peribadi penerima dan pengirim. Sekiranya seseorang tidak mempunyai keyakinan, mereka tidak dapat menyatakan dirinya kepada orang lain dan objektif komunikasi menjadi gagal.

Emosi yang terkawal misalnya jika seseorang merasa senang dia mengambil segala sesuatu yang positif sama seperti dalam mood yang buruk, dia menangis atas perkara-perkara dan menganggap perkara-perkara yang negatif dapat menjadi halangan dalam komunikasi.

orang mempunyai pandangan dunia yang baik atas dasar itu orang menilai perkara antara komunikasi kerana persepsi yang berbeza dan penilaian kedua-duanya pergi ke tahap yang berbeza dan tidak pernah bersetuju antara satu sama lain kebanyakannya bertukar menjadi hujah dan objektif menjadi tidak diendahkan.

Apabila beberapa orang mempunyai rasa rendah diri sehingga mereka selalu diperintah oleh orang lain tidak dapat menyampaikan pendapat mereka dan meyakinkan orang lain.

Kekurangan ketelusan dan kepercayaan:

Tidak selesa untuk berkomunikasi apabila anda mempunyai keraguan bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Keraguan bermula apabila tidak ada kepercayaan. untuk mendapatkan kepercayaan, anda mesti bersikap telus untuk orang lain supaya mereka dapat mempercayai anda lebih penting lagi kredibiliti anda penting kata-kata anda dan tindakan harus sama dengan apa yang anda sampaikan, mesti dicerminkan dari tindakan anda supaya orang-orang mempercayai anda dan berkomunikasi dengan berkesan.

Gaya komunikasi:

Setiap orang mempunyai gaya komunikasi masing-masing tetapi kita bertemu atau berkomunikasi sehingga menimbulkan konflik yang dijelaskan oleh beberapa orang setiap perinciannya secara komprehensif sementara yang lain hanya berminat dengan perkara-perkara penting sehingga persepsi mengenai objektif dapat menjadi penyebab komunikasi yang tidak berkesan.

Halangan budaya:

jarang kita bekerja atau berkomunikasi dengan mereka yang bukan sebahagian daripada budaya kita. dalam hal itu kita harus berhati-hati semasa berkomunikasi dan kepekaan budaya menjadi penghalang. contohnya memeluk dan menyentuh adalah perkara biasa dalam banyak budaya tetapi sebilangan budaya tidak membenarkan norma ini sehingga di mana cara komunikasi

Halangan fisiologi:

Halangan ini berkaitan dengan batasan badan. Kerana keadaan fizikal yang baik komunikasi terganggu dan orang tidak dapat memenuhi objektif. Ini merangkumi kecacatan fizikal yang mempengaruhi kesan komunikasi misalnya jika seseorang mempunyai masalah tersandung dia tidak dapat berkomunikasi dengan berkesan atau orang yang menghadapi kehilangan ingatan jangka pendek tidak dapat menjelaskan apa-apa kepada penerima. Masalah perubatan tertentu menjadikan seseorang tidak berkesan untuk bercakap seperti sakit teruk, sakit, tekanan darah tinggi, selesema, batuk.

Kesimpulan:

Cuba atasi halangan ini dengan mula menjadi orang yang lebih mahir dalam erti mencari cara dan teknik komunikasi baru dan kerjakan kemahiran peribadi anda.