Secara teknikal warna tanaman berbeza antara satu sama lain. Warna-warna planet adalah campuran pelbagai warna. Berikut adalah senarai planet dengan warnanya:

  • Merkuri - Kelabu.

  • Venus - Coklat dan kelabu.

  • Bumi - Biru, coklat-hijau, dan putih.

  • Marikh - Merah, coklat, dan tan.

  • Musytari - Coklat, oren, dan tan, dengan jalur awan putih.

  • Saturnus - Emas, coklat, dan kelabu biru.

  • Uranus - Biru-hijau.

  • Neptune - Biru.

planet bumi

Apakah Warna Planet? :warning:

Setiap kali kita melihat gambar-gambar indah dari sistem suria dan planet-planet, kita sebenarnya tidak dapat melihat warna planet dari sana. Sangat penting untuk diperhatikan bahawa apa yang kita lihat tidak selalu tepat seperti yang saya katakan. Terutama di mana penampilan mereka kekal, representasi ini kadang-kadang dapat diedit atau ditingkatkan. Ini adalah amalan yang sangat biasa, di mana penapis atau penilaian warna untuk memperbaikinya digunakan untuk memastikan bahawa planet dan ciri-cirinya jelas dan dapat dilihat untuk memerhatikannya dan sifatnya dengan betul.

Sekiranya kita mengambil gambarnya secara langsung dari ruang angkasa, tolak peningkatan warna dan tepu , sentuhan gambar dan suntingan bersih, dan kaedah lain yang dirancang untuk menunjukkan perinciannya untuk memerhatikannya dengan tegas. Warna setiap planet di Sistem Suria kita sangat bergantung pada kontras, komposisi, dan lokasinya. Sekiranya ia adalah planet terestrial misalnya yang terdiri daripada mineral dan batu silikat yang berlainan, maka penampilannya kemungkinan akan berwarna kelabu kerana adanya batu besar atau mengambil penampilan mineral yang tersusun. Pada masa yang sama, atmosfer planet memainkan peranan penting dalam fenomena ini, misalnya bagaimana mereka memantulkan dan menyerap cahaya matahari akan menentukan warna yang mereka hadirkan kepada pemerhati luaran.

Kehadiran atmosfer tertentu di planet ini juga dapat menentukan ada atau tidaknya tumbuh - tumbuhan atau suhunya panas atau sejuk, air mengalir di permukaan planet atau tidak ada air sama sekali. Namun, jika kita bercakap mengenai gas atau raksasa ais yang ada di planet ini, maka warna planet akan bergantung pada gas yang dihasilkannya, penyerapan cahaya mereka, dan mana yang lebih dekat dengan permukaan. Semua ini berlaku ketika memerhatikan planet-planet Sistem Suria kita.

Apakah keadaan Planet? :thinking:

Semua planet mempunyai keadaan yang sama sekali berbeza dari segi semuanya. Sebagai contoh, planet-planet yang lebih dekat dengan matahari seperti merkuri dan venus mempunyai suhu panas mendidih, sementara di sisi lain, planet-planet di tengahnya seperti Bumi, Marikh, Musytari mempunyai jenis suhu normal itulah sebabnya Angkasawan dan Saintis merancang untuk memulakan kehidupan di Marikh. Planet paling jauh atau paling jauh iaitu Saturnus, Uranus, Neptunus, Pluto mempunyai suhu sejuk beku.

Berikut adalah perincian lengkap mengenai keadaan Planet:

Merkuri :ringer_planet:

Merkuri adalah planet yang sukar untuk mendapatkan gambaran yang baik kerana suhu mendidih dan banyak lagi alasan khusus lain, dan untuk alasan yang jelas. Memandangkan kedekatan dan keinginannya dengan Matahari, hampir mustahil untuk mengambil gambar yang jelas menggunakan instrumen darat di Bumi kerana tidak begitu stabil untuk melakukannya. Akibatnya, satu-satunya gambar yang baik yang kita miliki di planet ini telah diambil oleh kapal angkasa yang dihantar ke angkasa untuk mengklik gambar planet, misi khusus seperti Mariner 10, dan penyelidikan MESSENGER yang lebih baru.

Permukaan Merkuri sangat mirip dengan Bulan kita yang berwarna abu-abu, berlubang, dan akhirnya mempunyai liang dan ruang berbatu ke permukaan. Sebagai planet terestrial, Mercury juga terdiri dari kebanyakan besi sulfat, nikel, dan batu silikat yang sangat berharga, yang dibezakan antara teras logam dan mantel berbatu dan kerak kerana jaraknya.

Merkuri juga diliputi dengan suasana yang sangat tipis yang terdiri dari hidrogen, helium, oksigen, natrium, kalsium, kalium, dan unsur-unsur lain. Suasana ini sangat lemah dan tidak stabil sehingga para astronom menyebutnya sebagai eksosfera, yang tidak menyerap atau memantulkan cahaya. Oleh itu, apabila kita melihat Mercury, tidak kira dari permukaan atau ruang, kita dapat melihat dengan jelas permukaannya yang panas. Dan apa yang kita lihat adalah planet kelabu gelap dan berbatu.

Suhu

Kerana sangat dekat dengan Matahari, percutian di Mercury akan hancur oleh suhu yang melampau. Pada siang hari, Matahari akan muncul tiga kali lebih besar dan lebih dari 10 kali lebih terang daripada yang ada di Bumi . Semua cahaya matahari itu dapat mendorong suhu setinggi 800 ℉. Itu lebih panas daripada ketuhar di dapur anda di rumah. Kemudian pada waktu malam, kerana tidak ada suasana untuk memerangkap panas siang hari, suhu dapat turun serendah -300 ℉.

Venus :ringer_planet:

Sebaliknya warna Venus sangat bergantung pada kedudukan pemerhati. Walaupun Venus juga merupakan planet terestrial, ia memiliki atmosfer karbon dioksida, nitrogen, dan sulfur dioksida yang sangat padat. Ini bermaksud bahawa dari orbit , seseorang melihat lebih sedikit daripada awan asid sulfurik yang padat dan bukan ciri permukaannya. Ini menjadikan planet ini kelihatan kekuningan apabila dilihat dari angkasa, kerana penyerapan cahaya biru oleh awan.

Terdapat gambar Venus yang sangat tua dan sangat padat daripada yang baru. Ini termasuk misi Vega 1 dan 2 NASA pada tahun 1980-an, diikuti oleh Galileo (1990), Magellan (1994), dan misi NASA / ESA Cassini – Huygens pada tahun 1990-an. Sejak masa itu , siasatan MESSENGER terbang oleh Venus pada tahun 2006 dalam perjalanan ke Mercury, sementara ESA Venus Express memasuki orbit sekitar Venus pada bulan April 2006.

Pemandangan dari permukaan tanah tentu merupakan cerita yang sangat berbeza. Sebagai planet terestrial tanpa tumbuh-tumbuhan atau tidak ada air semula jadi atau unsur lain, permukaan Venus juga kelihatan sangat kasar dan berbatu. Gambar pertama permukaan Venus disediakan oleh penyiasat Venera era Soviet, tetapi warna sebenarnya sukar dilihat dan dikenal pasti kerana atmosfera Venus menyaring cahaya biru. Walau bagaimanapun, komposisi permukaan (yang diketahui kaya dengan igneus dan tepat basalt) kemungkinan akan menghasilkan penampilan bercampur putih dan kelabu. Dalam hal ini, permukaan Venus kelihatan seperti Mercury's dan Earth's Moon.

Suhu

Anda mungkin berfikir bahawa kerana Mercury begitu dekat dengan Matahari, ia akan menyimpan rekod planet terpanas di tata surya. Tetapi gelaran itu sebenarnya milik Venus. Venus ditutupi oleh suasana tebal karbon dioksida dan awan yang terbuat dari asid sulfurik. Bersama-sama, ini bertindak seperti rumah hijau, memerangkap panas dan memanaskan planet ini. Venus boleh mencapai suhu purata panas 847 ℉! Sekiranya Venus pernah ada lautan, mereka sudah lama kering.

Bumi :ringer_planet:

Warna Bumi pada awalnya adalah warna yang sangat kita kenal, berkat fotografi udara, orbit, dan ruang angkasa yang berpuluh - puluh tahun. Sebagai planet terestrial dengan atmosfer nitrogen-oksigen yang tebal, penampilan Bumi turun ke kesan penyerakan cahaya dari atmosfer planet kita dan lautan kita, yang menyebabkan cahaya biru tersebar lebih banyak daripada warna lain kerana pendeknya panjang gelombang . Kehadiran air menyerap cahaya dari hujung spektrum merah, juga memperlihatkan penampilan biru ke angkasa.

Ini menyebabkan planet kita mempunyai penampilan "Marmer Biru", diikuti oleh awan putih yang menutupi hampir semua langit. Ciri-ciri permukaan, bergantung pada apa yang dilihatnya, dapat berkisar dari hijau (di mana tumbuh-tumbuhan dan hutan yang mencukupi dapat ditemukan) hingga kekuningan dan coklat (dalam hal padang pasir dan kawasan pergunungan di mana suhunya lebih panas daripada tempat suhu biasa ) menjadi putih semula (di mana awan dan pembentukan ais besar ditekankan kerana suhu rendah yang bahkan sampai ke darjah minus).

Bumi adalah rumah semula jadi bagi semua spesies di dunia ini, bahkan mereka adalah organisma hidup atau makhluk yang tidak hidup. Bumi dipenuhi dengan semua kekuatan semula jadi dan semua unsur saintifik yang tidak dimiliki oleh planet lain seperti oksigen, air, banyak jenis mineral. Bumi adalah planet ketiga dalam keseluruhan siri ini. Suhu Bumi adalah normal ketika berputar dan perubahan iklim untuk setiap bahagian planet atau setiap negara dalam bahasa sederhana. Terdapat sejumlah besar mineral dalam bahagian yang padat di Bumi dan permukaan intinya.

Suhu

GISS mengukur perubahan suhu permukaan global berbanding dengan suhu purata 1951 hingga 1980. Data GISS menunjukkan suhu purata global pada tahun 2017 meningkat 1.62 darjah Fahrenheit (0.9 darjah Celsius) di atas min 1951-1980. Menurut GISS, suhu udara permukaan rata-rata global untuk tempoh itu dianggarkan 57 F (14 C). Itu akan menjadikan suhu permukaan bumi rata-rata pada 2017 pada 58.62 F (14.9 C).

Marikh :ringer_planet:

Marikh dikenali sebagai Planet Merah kerana suatu sebab. Merujuk pada atmosfernya yang tipis dan dekat dengan Bumi, ia memungkinkan Manusia untuk lebih dekat dan pandangan yang luas dari Bumi. Dan dalam beberapa dekad yang lalu, kerana perkembangan perjalanan dan penjelajahan angkasa lepas , pengetahuan kita tentang planet telah meningkat dari yang lebih sederhana ke yang lebih maju, dan sekarang orang mempunyai pemikiran yang luas untuk berfikir dan meneliti planet-planet lebih jauh lagi. Dari sini, kita telah mengetahui bahawa Marikh serupa dengan Bumi dengan pelbagai cara komposisi, yang merangkumi persamaan komposisi dan adanya pola cuaca yang berlainan di sana.

Pada dasarnya, sebahagian besar Mars adalah jenis warna yang jarang berlaku, yang merupakan campuran coklat kemerahan, yang mewakili kehadiran oksida besi di permukaannya. Warna ini juga jelas hanya mungkin kerana sifat suasananya cukup tipis untuk berada dalam keadaan tertentu. Walaupun begitu, awan sesekali juga dapat dilihat dari orbit Bumi. Planet ini juga mempunyai petak-petak dari tompok-tompok putih di sekitar kutub, kerana adanya lapisan es kutub di sekitarnya. Sebenarnya, tidak banyak yang dapat dipelajari mengenai planet besar ini, Marikh.

Suhu

Suhu siang hari di Marikh boleh mendekati suhu musim sejuk di Bumi, mencapai setinggi 32 ℉. Tetapi atmosfera Mars yang tipis tidak dapat menahan panas dari Matahari. Jadi pada waktu malam, suhu boleh menjadi lebih kurang -200 ℉. Banyak orbit dan penjelajah yang telah mengkaji Marikh mendapati bahawa pernah ada banyak air di Planet Merah. Tetapi yang tinggal tidak cukup untuk memberi makan kitaran air seperti yang kita ada di Bumi. Jadi, Marikh kebanyakannya padang pasir. Dan di Marikh, padang pasir dilengkapi dengan ribut debu raksasa yang dapat menutupi planet ini dengan debu selama berminggu-minggu. Corak angin yang lebih kecil juga melancarkan " setan debu ", seperti tornado padang pasir.

Musytari :ringer_planet:

Musytari adalah salah satu planet yang paling terkenal terutamanya kerana penampilannya yang berjalur, yang terdiri daripada oren dan coklat yang bercampur dengan tali atau garis permukaan marmar putih. Ini disebabkan komposisi dan corak cuaca yang biasa terjadi di planet ini. Sebagai pengeluar gas gergasi, lapisan luar Musytari terdiri dari awan berpusing yang dipenuhi dengan gas hidrogenik, termasuk helium dan unsur surih lain yang bergerak dengan kecepatan hingga 100 m / s (360 km / jam).

Pada masa yang sama, corak warna yang terdiri daripada oren dan putih disebabkan oleh pengisian sebatian seperti magma yang berubah warna ketika mereka terdedah kepada sinar ultraviolet dari Matahari. Sebatian cantik semula jadi ini dikenali sebagai kromofor, dan kemungkinan terdiri daripada unsur dan mineral seperti belerang, fosfor, atau hidrokarbon terbentuk apabila sel-sel perolakan naik dan ke atas membentuk amonia mengkristal yang menutupi awan bawah ini dari pandangan.

Gambar Jupiter yang paling terperinci dibina dari gambar yang diambil oleh kamera sudut sempit di atas kapal angkasa Nass's Cassini-Huygens yang dihantar ke angkasa terutama untuk tugas mengklik foto Musytari, yang memungkinkan untuk dibuat mozek warna khas. Gambar-gambar ini diambil pada 29 Disember 2000, semasa pendekatan terdekat dengan penampilan ke planet raksasa pada jarak sekitar 10 juta kilometer (6.2 juta batu).

Suhu

Anda tidak dapat menghabiskan banyak masa di permukaan Musytari untuk mengalami cuaca di sana. Musytari adalah gergasi gas yang bermaksud tidak mempunyai permukaan yang kukuh untuk berdiri. Di samping itu, kita masih dapat melihat cuaca. Musytari adalah planet ribut yang mungkin paling terkenal dengan Tempat Merahnya yang Hebat. Tempat ini sebenarnya adalah ribut liar yang telah berleluasa lebih dari 300 tahun. Tetapi Titik Merah Besar tentunya bukan satu-satunya ribut Musytari. Seluruh planet ditutupi oleh gelombang awan yang berputar-putar tinggi di atmosfer yang kemungkinan besar terbuat dari amonia.

Zuhal :ringer_planet:

Sama seperti Musytari, Saturnus mempunyai penampilan berjalur yang disebabkan oleh sifat komposisinya yang khas dan suhu sejuk kerana jarak jauh antara planet dan Matahari. Namun, kerana kepadatan Saturnus yang lebih rendah, jalurnya jauh kelihatan dan lebih lemah ketika dekat dengan khatulistiwa. Tidak dapat dipastikan, tali Saturnus kebanyakannya dekat dengan khatulistiwa, itulah sebabnya warnanya lebih samar. Seperti Musytari, planet ini terutama terdiri dari gas dan mineral seperti hidrogen dan gas helium dengan sejumlah kecil volatil (seperti amonia) yang mengelilingi teras berbatu.

Kehadiran gas hidrogen mengakibatkan penggredan warna dan percampuran awan menjadi merah. Walau bagaimanapun, ini dikaburkan oleh awan sejumlah besar amonia, yang lebih dekat dengan pinggir luar atmosfera dan meliputi seluruh planet. Pendedahan ammonia ini kepada sinaran ultraviolet Matahari menyebabkannya kelihatan putih. Digabungkan dengan awan merahnya yang lebih dalam, ini mengakibatkan planet ini mempunyai warna emas pucat.

Pola awan Saturnus yang lebih baik tidak diperhatikan, tetapi hanya sehingga flybys kapal angkasa Voyager 1 dan 2 pada tahun 1980-an. Sejak itu, teknologi teleskopik berasaskan Bumi telah bertambah baik sehingga dapat dilakukan pemerhatian secara berkala. Gambar-gambar terhebat setakat ini diambil oleh kapal angkasa Cassini-Huygens ESA ketika ia melakukan beberapa flybys Saturn antara 2004 dan 2013.

Suhu

Pada saat anda mencapai Saturnus gergasi gas dan cincinnya yang indah, anda benar-benar jauh dari Matahari - kira-kira 900 juta batu. Itu hampir dua kali lebih jauh daripada Musytari. Jarak itu dilengkapi dengan suhu purata beku sekitar -285F. Cuaca yang paling biasa di tata suria sebenarnya adalah bulan terbesar Saturnus, Titan. Para saintis percaya bahawa Titan mengalami musim dengan awan yang hujan dan mempunyai atmosfer yang terbuat dari nitrogen, sama seperti kita. Sayangnya, daripada kitaran air, Titan mengitar bahan kimia yang disebut metana. Hujan yang turun dari awan adalah metana, dan turun ke tasik, sungai, dan lautan metana. Dan Titan terlalu sejuk untuk pelancong manusia.

Uranus :ringer_planet:

Sebagai gergasi gas / ais, Oleh kerana pendedahan gas dan suhu sejuk beku, Uranus terdiri sebagian besar dari hidrogen dan helium molekul, bersama dengan amonia, air, hidrogen sulfida, dan sejumlah hidrokarbon. Kehadiran metana dalam gas dan kombinasinya adalah yang memberi Uranus warna aquamarine atau cyan yang sangat indah untuk ditonton, dan ini disebabkan oleh jalur penyerapannya yang menonjol dalam spektrum yang dapat dilihat dan dekat-inframerah.

Sehingga kini, satu-satunya foto terperinci yang kami ada mengenai Uranus disediakan oleh siasatan antarplanet Voyager 2, yang menjalankan sistem terbang pada tahun 1986. Pendekatan terdekatnya berlaku pada 24 Januari 1986, ketika siasatan itu berada dalam jarak 81.500 kilometer dari awan puncak, sebelum meneruskan perjalanan ke Neptune.

Suhu

Uranus dikenali sebagai gergasi ais, dan hidup hingga namanya. Suhu sekitar -360 ℉. Uranus juga condong pada paksinya sebanyak 98 darjah. Para saintis percaya bahawa benda itu telah diketuk oleh objek besar sejak dulu. Oleh kerana Uranus begitu jauh, diperlukan sekitar 84 tahun Bumi untuk membuat satu orbit. Dan setiap musimnya adalah 21 Bumi tahun. Kemiringan Uranus menyebabkan beberapa perubahan musim yang tidak biasa kerana mengorbit Matahari. Pada musim panas dan musim sejuk, sebahagian besar planet ini tidak melihat apa-apa selain siang atau malam untuk sepanjang musim - 21 tahun. Pada musim bunga dan musim gugur, Uranus menjalani kitaran siang-malam penuh setiap 17 jam. Kadang-kadang Uranus mempunyai ribut besar, dan kitaran bermusim yang luar biasa ini mungkin memainkan peranan di dalamnya.

Neptun :ringer_planet:

Neptunus kelihatan serupa dengan Uranus, yang disebabkan oleh komposisinya yang serupa. Terutama terdiri daripada gas seperti hidrogen dan helium, raksasa gas / ais sejuk ini juga mempunyai jejak sebatian seperti hidrokarbon, mungkin nitrogen, dan "es" seperti air, ammonia, dan metana. Walau bagaimanapun, bahagian metana dan amonia Neptunus yang lebih tinggi adalah perkara utama di dalamnya, bersama dengan jaraknya yang lebih jauh dari Matahari (yang mengakibatkan pencahayaan yang kurang) inilah yang menyebabkan warna biru gelap Neptunus dengan suhu sejuk beku

Berbanding dengan penampilan Uranus yang tidak berperwatakan dan berani, atmosfer Neptune mempunyai corak cuaca yang aktif dan kelihatan dan kebanyakannya adalah yang sejuk. Yang paling terkenal di antara corak ini adalah Titik Gelap Besar, ribut antikiklon yang mirip dengan Titik Merah Besar Musytari tetapi lebih kecil dari segi kepadatan dan ukurannya. Seperti bintik-bintik gelap lain di Neptunus, kawasan ini adalah warna biru yang lebih gelap berbanding dengan persekitarannya.

Sehubungan dengan banyak planet lain termasuk Uranus, Neptune hanya difoto jarak dekat dalam satu kesempatan. Sekali lagi, ini dilakukan oleh kapal angkasa Voyager 2, yang membuat pendekatan terdekatnya dengan planet ini pada 25 Agustus 1989. Walaupun gambar yang diambilnya berwarna, mereka entah bagaimana berjuang dan berjaya menangkap warna kebiruan Neptune yang lebih dalam. . Suhu

Neptune berada di luar sana rata-rata 2.8 bilion batu dari Matahari. Ini bermaksud gergasi ais itu sejuk. Suhu purata di Neptune adalah sekitar -360 ℉. Sekiranya itu terdengar biasa, itu kerana suhu Uranus hampir sama. Sebab mengapa kedua planet itu bersuhu sama pada jarak yang berbeza dari Matahari masih menjadi misteri . Neptunus mempunyai atmosfer yang tebal dan diliputi oleh awan yang sentiasa berubah yang melambai di sekitar planet ini. Angin adalah nama permainan di Neptune. Kelajuan angin di sana telah diukur pada jarak 1.200 batu per jam, menjadikannya kecepatan terpantas di tata surya!

Bulan

Mengapa Planet mempunyai Warna yang berbeza?

Sebenarnya, Planet terdiri daripada pelbagai jenis mineral dan batu, dari mana mereka menyesuaikan bentuk dan warna tertentu. Sebagai contoh, Saturnus terdiri daripada banyak gas dan mineral seperti Hidrogen. Yang lain ialah Mercury mempunyai permukaan kelabu gelap, berbatu yang ditutup dengan lapisan debu tebal. Permukaan Merkuri dianggap terdiri dari batu dan debu silikat igneus. Venus ditutupi sepenuhnya dengan atmosfer karbon dioksida yang tebal dan awan berasid sulfurik dan sifat berasid yang memberikannya warna kekuningan. Bumi terdiri dari semua mineral semula jadi dan semua unsur semula jadi, ia menunjukkan air, awan, dan tanah hijau.

Marikh hanya ditutup dengan debu halus yang selalu mengandungi oksida besi (karat). Marikh diberi warnanya dengan proses menutup debu halus. Musytari adalah planet gas besar yang terdiri dari atmosfer luar gas hidrogen dan helium dengan beberapa titisan air, kristal ais, kristal ammonia, dan unsur semula jadi yang lain. Awan unsur-unsur ini menghasilkan warna putih, oren, coklat, dan merah. Saturnus juga merupakan planet gas raksasa dengan atmosfer luar yang besar yang kebanyakannya terdiri daripada hidrogen dan helium.

Saturnus juga merupakan planet gas raksasa dengan atmosfer luar yang juga mengandungi kebanyakan hidrogen dan helium. Atmosferanya telah menelusuri amonia, fosfin, wap air, dan hidrokarbon yang memberikan warna coklat kekuningan. Uranus adalah planet gas kecil dan sejuk yang mempunyai banyak gas metana yang dicampurkan dengan atmosfer hidrogen dan helium. Gas metana ini memberi Uranus warna biru kehijauan Neptunus juga memiliki beberapa gas metana di atmosfer hidrogen dan heliumnya terutama kerana suhu sejuk yang membeku di sana, memberikannya warna kebiruan.

Minggu dan Logam Planet

Hari-hari dalam seminggu, kebanyakan dalam bahasa Indo-Eropah, mempunyai nama-nama mereka yang berkaitan dengan planet-planet: Isnin (hari Bulan), hingga hari Matahari (hari Matahari). Walaupun warisan "astrologi" ini dapat dibenarkan dengan tegas dalam jagaan kami dan menurut kami, atribusi ini tidak mempunyai nilai astrologi yang ketat kerana hanya nama di planet, dan kerana ia hanya terbentuk melalui proses aritmetik sederhana tanpa asas fizikal. Minggu planet, yang dibuktikan pada awal abad ke-2 SM, nampaknya berasal dari Mesopotamia atau Syria. Orang Yunani termasuk orang Mesir, yang bertentangan dengan bangsa Semit, tidak disahkan tujuh hari dalam seminggu.

Aplikasi langsung minggu planet muncul dalam fenomena "pseudo-astrologi" berikut dari jam planet atau kronokatori, dan kemungkinan besar berasal dari Mesir. Setiap 168 jam dalam seminggu secara berasingan diadakan biasanya dikendalikan oleh salah satu planet Septenary yang paling penting, planet yang memerintah berjaya berjam - jam mengikuti satu sama lain tetapi mereka juga menurunkan sisi [revolusi mereka, yang memungkinkan yang pertama jam setiap hari untuk ditadbir oleh planet pada hari itu mengikut urutan minggu planet.

Jadi jam pertama (waktu terbitnya Matahari) pada hari Sabtu diperintah oleh Saturnus oleh pengucapan, yang kedua oleh Musytari, yang ketiga diperintah oleh Marikh, dan seterusnya hingga yang ketujuh, diperintah oleh Bulan. Yang kelapan, juga kelima belas dan dua puluh satu, sekali lagi diperintah oleh Saturnus kerana beberapa alasan yang kukuh, yang kedua puluh juga diperintah oleh Musytari, dan yang kedua puluh empat lagi oleh Marikh, yang mengarah ke jam pertama hari Minggu, diperintah oleh Matahari, sama seperti jam pertama hari Isnin diperintah oleh Bulan, dan seterusnya hingga jam pertama hari Jumaat, diperintah oleh Venus.

Satu lagi aplikasi buatan minggu planet terdapat dalam sistem wajah, atau anda juga boleh mengatakan Zodiacal decans yang diperintah oleh planet-planet. Masing-masing dari 36 decan tersebut diperintah oleh planet tertentu Septenary mengikut susunan penurunan yang sama dari revolusi sisi mereka, bermula kali ini dengan Mars, penguasa decan pertama Aries, kemudian pindah ke Mercury, penguasa decan pertama Taurus, kemudian ke Musytari untuk decan pertama Gemini, dan akhirnya ke Saturnus, Musytari, dan Mars untuk decan pertama, kedua dan ketiga Pisces. Dengan cara ini, planet-planet yang mengatur decans pertama tanda-tanda Zodiacal berjaya satu sama lain dalam urutan minggu planet, dari Mars di Aries hingga Bulan di Libra, dan sekali lagi dari Mars di Scorpio hingga Saturnus di Pisces.

Galaksi

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

:ringer_planet: Adakah planet mempunyai warna?

Ya, planet-planet mempunyai warna bahan dan mineral yang terdiri dari mereka. Permukaan dan suasana mereka berbeza-beza pada pantulan cahaya matahari. Sama seperti Mercury, ia mempunyai permukaan kelabu gelap, berbatu dengan liang yang ditutup dengan lapisan debu tebal.

:ringer_planet: Apakah planet yang paling panas?

Venus adalah planet yang paling panas. Kedekatannya dengan matahari dan kawasan yang padat menjadikannya planet paling panas di sistem suria. Suhu purata planet di sistem suria kita sangat bertentangan antara satu sama lain, siang dan malam, Merkuri - 800 ° F (430 ° C) pada siang hari, -290 ° F (-180 ° C) pada waktu malam. Venus - 880 ° F (471 ° C)

:ringer_planet: Apakah planet coklat itu?

Pada dasarnya, Mars berhutang warna merah kecoklatan kerana pengurangan haba dan kehadiran oksida besi di permukaannya dan di inti yang dalam. Warna ini juga cukup jelas berkat sifat suasananya yang agak nipis.

:ringer_planet: Apakah warna sebenar matahari?

Warna Matahari pada hakikatnya adalah Putih. Matahari bertindak seperti semua warna pelangi dan kadang-kadang mencampurkannya dengan alat, tetapi dalam fizik, kombinasi ini disebut Putih. Itulah sebabnya kita dapat melihat begitu banyak warna yang berbeza di dunia semula jadi di bawah cahaya matahari.

:ringer_planet: Apa warna planet ini, Merkuri?

Merkuri terdiri daripada batuan berwarna terang, sebab itulah warna merkuri berwarna kelabu muda sederhana. Terdapat cakrawala utara Merkurius seperti yang dilihat dalam banyak gambar kapal angkasa MESSENGER semasa terbang ketiga.

:ringer_planet: Mengapa Marikh begitu merah?

Ini kerana banyak batu di Marikh penuh dengan besi, dan setiap kali mereka terdedah ke kawasan luar yang hebat, mereka 'mengoksidasi' dan berubah menjadi kemerahan, ia berpusing dengan cara yang sama seperti basikal di halaman belakang yang semakin berkarat.

:ringer_planet: Adakah Venus panas atau sejuk?

Suhu purata di Venus ialah 864 darjah Fahrenheit (462 darjah Celsius). Ini menunjukkan bahawa suhu Venus berubah sedikit setiap kali setelah melalui atmosfera berkali-kali. Plumbum akan mencair di permukaan Venus, di mana suhunya sekitar 872 F (467 C).

:ringer_planet: Apa Warna Pluto?

Menurut perspektif saintis, magnitudo Pluto adalah purata 15.1, menjadi 13.65 pada perihelion. Dengan kata lain yang lebih sederhana, kita dapat mengatakan bahawa planet ini mempunyai pelbagai warna termasuk bahagian pucat putih putih dan biru muda, hingga garis-garis kuning dan oren halus, hingga tompok merah tua.

:ringer_planet: Apa warna planet Musytari?

Warna Musytari didefinisikan dengan baik sebagai Kuning atau mungkin berwarna kuning-oren. Tidak ada kesan negatif pada salah satu warna ini maka keduanya positif. Warnanya mempunyai kesan pemanasan dan memberi tenaga pada sistem saraf

:ringer_planet: Mengapa Pluto berwarna merah?

Pluto mendapat karat dan jenis merah bertema warna tholin (tar) atau zarah seperti jelaga yang terbentuk oleh pemecahan gas, nitrogen, dan metana. Mereka pecah dalam sinar ultraviolet yang bergabung semula dalam makromolekul baru yang kompleks, dibuat tinggi di atmosfer atas planet ini

Kesimpulannya :closed_book:

Semua planet dalam sistem suria mempunyai pelbagai jenis warna dengan keberadaan yang jelas. Setiap warna tanaman bergantung pada mineral dan jenis batuan yang terdapat di permukaannya. Sama seperti Marikh, ia begitu merah kerana kepekatan besi oksida dalam bahan dan pembentukan fizikalnya. Di kebanyakan planet, terdapat kepekatan gas yang tinggi seperti hidrogen dan helium yang juga mempengaruhi faktor dan kadar perubahan warna planet ini. Semakin banyak gas, semakin gelap warnanya.

Berikut adalah senarai warna Planet: :pen:

  • Venus - Coklat dan kelabu.

  • Bumi - Biru, coklat-hijau, dan putih.

  • Marikh - Merah, coklat, dan tan.

  • Musytari - Coklat, oren, dan tan, dengan jalur awan putih.

  • Saturnus - Emas, coklat, dan kelabu biru.

  • Uranus - Biru-hijau.

  • Neptune - Biru.

artikel berkaitan :handshake: