Apa yang dimakan oleh naga berjanggut? Naga berjanggut makan makanan serangga hidup dan invertebrata . Mereka memakan serangga, sayur-sayuran, buah-buahan . Omnivora ini boleh memakan makanan berasaskan haiwan dan tumbuhan . Naga berjanggut disesuaikan dengan lokasi yang kekurangan makanan. Oleh itu mereka makan pelbagai jenis makanan. Naga berjanggut mengkonsumsi 80 persen pepijat dan 20 persen tumbuhan ketika mereka masih muda, tetapi beberapa pemilik sukar mendapatkan naga mereka untuk memakan sayuran sama sekali ketika mereka masih muda. Naga berjanggut matang hampir bertentangan polar, dengan diet tumbuhan 80 peratus dan diet bug dan serangga 20 persen.

Naga berjanggut ada dalam lapan spesies yang berlainan, yang semuanya disebut sebagai "janggut." Naga berjanggut adalah salah satu reptilia haiwan yang paling popular kerana mereka ramah, ingin tahu, dan bertenaga pada siang hari. Spesies naga berjanggut yang paling biasa dipelihara sebagai haiwan kesayangan adalah Pogona vitticeps, naga berjanggut tengah.

Naga berjanggut:

Pogona adalah genus reptilia yang merangkumi enam spesies kadal yang biasanya disebut sebagai naga berjanggut. Istilah "naga berjanggut" merujuk pada bahagian bawah tenggorokan kadal (atau "janggut"), yang mungkin juga menjadi hitam dan membengkak kerana pelbagai sebab, yang paling umum adalah tekanan atau perasaan terancam.

Australia adalah rumah Naga berjanggut . The Inland Bearded Dragon, Pogona vitticeps (sebelumnya Amphibolurus vitticeps), adalah spesies yang paling lazim dalam perniagaan haiwan kesayangan . The Central, atau Bearded Dragon berkepala kuning, adalah nama lain untuk Inland Bearded Dragon. Pogona juga merangkumi spesies berikut:

  • Pogona barbata - Janggut Biasa

  • P. henry lawson - Rankin's

  • P. minima - Barat

  • P. minor - Kerdil

  • P. mitchelli - Janggut Barat Laut

  • P. nullarbor - Nullarbor

  • P. mikrolepitoda

Alam Sekitar Semula jadi:

  • Hutan kering dan padang pasir di Australia tengah adalah rumah bagi Inland Bearded Dragon.
  • Ia menghabiskan sebahagian besar waktu bangun di antara pokok renek dan pokok, dan juga di batu.
  • Naga berjanggut akan menggali di bawah tanah ketika sangat panas.
  • Naga berjanggut adalah makhluk diurnal, omnivora .
  • Pada siang hari, ia mencari serangga, kadal kecil, mamalia, buah, bunga, dan bahan tanaman lain.

Ciri Fizikal:

  • Warna Naga berjanggut berkisar dari coklat hingga kuning.
  • Kecenderungan naga untuk meregangkan kulit di sekitar kawasan tekak ketika terancam atau teritorial adalah alasan mengapa ia disebut "berjanggut."
  • Apabila naga terkejut, rupa badannya yang rata menjadi lebih menyerlah.
  • Leher, sisi muka, dan sisi badan semuanya mempunyai tulang belakang.
  • Laki-laki dan perempuan sukar dikenali di antara anak-anak kecil dan remaja.
  • Perbezaan seksual menjadi lebih jelas apabila mereka semakin tua.
  • Lelaki mempunyai kepala yang lebih besar dan batang yang lebih gelap daripada betina.
  • Anda boleh membezakan lelaki dari wanita dengan liang femoral mereka.

Habitat:

  • Naga berjanggut boleh dijumpai di sebahagian besar Australia di alam liar. Mereka menyukai persekitaran yang hangat dan kering seperti padang pasir, hutan subtropika, savana, dan kawasan semak.

  • Naga berjanggut liar dilarang dieksport dari Australia pada tahun 1960-an; namun demikian, mereka telah dihasilkan di Amerika Syarikat selama beberapa generasi untuk perdagangan haiwan kesayangan dan sekarang hadir dalam berbagai warna "morphs" yang tidak terdapat di alam semula jadi.

  • Naga berjanggut memerlukan persekitaran yang hangat untuk berkembang maju.

  • Mereka berdarah dingin dan bergantung pada sumber haba luaran untuk mengekalkan suhu badan yang tetap yang berubah-ubah dengan suhu persekitarannya.

  • Mereka memanaskan diri dengan berjemur di bawah sinar matahari dan dapat menggali di bawah tanah untuk mengelakkan pemangsa dan suhu yang berlebihan.

  • Mereka separa arboreal, dan mereka suka melepak di tiang pagar dan dahan pokok.

Statistik Pantas Naga berjanggut
Keluarga Agamidae
Asal: Australia
Saiz: Orang dewasa lelaki dengan ketinggian hingga 2 kaki (termasuk ekor)
Diet: Daging cincang, jangkrik, tikus merah jambu, cacing tanah, sayur-sayuran berdaun, labu; tangki makan berasingan mungkin diperlukan
Air: Pinggan air, titisan, kabut
Terarium: Untuk penetasan, disyorkan akuarium 10-15 gelen; untuk orang dewasa, tangki 55-60 gelen diperlukan.
Substrat: Pasir taman permainan, permaidani dalaman / luaran, surat khabar
Hiasan: Sembunyikan kotak; sediakan batu dan dahan untuk pendakian dan berjemur
Pencahayaan: Pencahayaan pendarfluor spektrum penuh dengan UVBat malam.
Suhu : 78-88 ° F, dengan area berjemur 95-100 ° F dan suhu pada 70-an Keserasian: Naga berjanggut dengan ukuran yang sebanding dapat ditempatkan bersama, tetapi ini harus dilakukan dengan berhati-hati; mereka kelihatan lebih suka interaksi manusia .
Seks: Lelaki mempunyai kepala yang lebih besar, janggut hitam, dan pori femoral lebih besar daripada betina.
Jangka hayat: 10 tahun

Ringkasan:

Istilah "naga berjanggut" merujuk pada bahagian bawah tenggorokan kadal (atau "janggut"), yang mungkin juga menjadi hitam dan membengkak kerana pelbagai sebab, yang paling umum adalah tekanan atau perasaan terancam. * Warna Naga berjanggut berkisar dari coklat hingga kuning. Australia adalah rumah Naga berjanggut. Naga berjanggut adalah makhluk diurnal, omnivora .

Apa yang dimakan oleh Dragons Bearded:

Dragons berjanggut boleh memakan pelbagai makanan semula jadi, termasuk cacing makan, jangkrik, kurap, dan sayur-sayuran seperti ubi jalar dan lada serta sayur-sayuran berdaun seperti kangkung dan pasli. Mereka juga dibenarkan makan sejumlah buah. Daging, sayur-sayuran, sayur-sayuran, buah-buahan, dan rumpai yang boleh mereka makan termasuk dalam senarai makanan di bawah.

Terutama di alam liar, Naga berjanggut memakan haiwan, yang menyumbang sekitar 75% makanannya, termasuk jangkrik, cacing, ■■■■■■■■■■■■■ dan bahkan haiwan kecil seperti tikus . Selebihnya 20% hingga 25% dari makanan mereka terdiri daripada sayur-sayuran, sayur-sayuran, dan buah-buahan yang minimum.

  • Semut dan kumbang adalah dua serangga yang paling biasa.
  • Crickets, Earthworms, and superworms, Dubia kecoak.
  • Kale, hijau collard, dan hijau dandelion
  • Anggur, pisang, epal, strawberi, tembikai, dan blueberry adalah beberapa buah yang ada.

Mereka tidak mempunyai banyak pilihan makanan. Naga berjanggut cepat dan mengejar mangsa hidup di alam liar. Mereka memakan jangkrik dan cacing makan setiap hari, menghancurkannya dengan giginya yang kuat. Orang dewasa dalam kurungan harus diberi makan sekali sehari, walaupun pelbagai makanan diperlukan pada fasa kehidupan yang berbeza. Kerana mereka cepat berkembang, remaja memerlukan protein tambahan. Tiga kali sehari, remaja harus diberi makan. Berbanding dengan orang dewasa yang makan lebih sedikit serangga dan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, mereka semestinya memakan serangga.

Kriket harus diberi makan kepada anak kecil secara berkala. Orang dewasa, remaja dan anak kecil perlu makan makanan yang betul dan mendapatkan nutrien yang betul agar sihat. Serbuk kalsium harus dimasukkan ke dalam makanan mereka dua kali seminggu untuk naga berjanggut. Kalsium diperlukan untuk pembentukan tulang, aktiviti neurologi, dan beberapa fungsi fisiologi lain. Mungkin sukar bagi mereka untuk memutuskan diet.

Diet Naga berjanggut:

  • Protein : Naga berjanggut memakan cacing lilin hidup, cacing makan, dan jangkrik yang telah "dimuat usus" atau memberikan nutrien dan vitamin yang bermanfaat bagi kadal. Janggut dewasa mungkin hanya perlu makan setiap dua hari, tetapi janggut muda perlu makan sekali sehari. Sekiranya janggut tidak melengkapkan makanan mereka, beri makan kurang pada waktu berikutnya.
  • Kalsium: Habuk makanan langsung naga berjanggut anda dengan suplemen kalsium dua kali seminggu (tanyakan maklumat mengenai rakan sekutu PetSmart).
  • Sayur-sayuran : Sayuran harus menyumbang 25% dari diet beardie remaja dan seperempat dari diet janggut dewasa. Kale, paprika, zucchini, collard green , dan carrot yang dikisar semuanya digemari.
  • Makanan yang dibungkus: Makanan komersial menawarkan kepelbagaian dalam diet naga berjanggut. Terdapat formulasi protein tinggi untuk amfibi remaja dan protein rendah untuk janggut dewasa di banyak syarikat.
  • Air: Jika Beardie anda enggan minum dari pinggan cetek air yang dimasukkan ke dalam habitatnya, semburkan lembut buah-buahan dan sayuran mereka dengan air tawar.

Ringkasan:

Dragons berjanggut boleh memakan pelbagai makanan semula jadi, termasuk cacing makan, jangkrik, kurap, dan sayur-sayuran seperti ubi jalar dan lada serta sayur-sayuran berdaun seperti kangkung dan pasli. Mereka memakan jangkrik dan cacing makan setiap hari, menghancurkannya dengan giginya yang kuat. Orang dewasa dalam kurungan harus diberi makan sekali sehari, walaupun pelbagai makanan diperlukan pada fasa kehidupan yang berbeza.

Apa yang Buah Makan Naga berjanggut:

Naga berjanggut mampu memakan pelbagai jenis buah. Sebaliknya, ini harus diberi makan secara sederhana dan tidak setiap hari. Buah mengandungi sejumlah besar gula dan dapat menyumbang kepada kegemukan. Ia juga dapat meningkatkan jumlah ragi di dalam badan mereka. Anda tidak boleh memberi mereka buah sitrus kerana boleh mengganggu perut mereka.

Sekiranya anda mempunyai naga berjanggut remaja, potong makanannya dengan halus. Sekiranya anda memberi makan remaja, makanan harus dipotong lebih kasar. Bila boleh, pilih ukuran zarah makanan yang lebih kecil. Anda tidak mahu memberikan naga berjanggut potongan yang cukup besar untuk mencekiknya. Jangan sekali-kali memberikan naga berjanggut sesuatu yang lebih menonjol daripada ruang di antara matanya.

Buah yang boleh dimakan Beardie anda disenaraikan dalam senarai makanan kami:

Epal yang dikupasCeri (tanpa lubang)Blueberry, Blackberry, strawberi, cranberryAraAnggur Hijau & MerahJambu batuHoneydew & CantaloupeApricotNanas dalam tin dan prunTembikaiKismis tanpa bijiPapayaPeachPirJeruk MandarinManggaPlum

Keluarkan kulit luar dari mana-mana buah dengan kulit luar (seperti epal atau anggur) sebelum memberikannya kepada naga berjanggut anda. Sekiranya anda memilih sayur-sayuran ini di luar, pastikan mereka bebas daripada racun perosak, racun rumpai, dan baja. Toksin ini berpotensi membuat naga berjanggut anda sakit atau bahkan membunuhnya.

Ringkasan:

Naga berjanggut mampu memakan berbagai macam buah termasuk apel yang dikupas, buah persik, kismis tanpa biji, plum, mangga, betik, dan yang lainnya. Buah mengandungi sejumlah besar gula dan dapat menyumbang kepada kegemukan

Sayuran apa yang dimakan oleh naga berjanggut:

Sayur-sayuran dan sayur-sayuran semestinya menyumbang 80-90 peratus bahan tanaman yang anda beri kepada Beardie anda. Sebilangan besar pengambilan sayur biawak anda terdiri daripada sayur-sayuran berdaun gelap. Hijau ringan kaya serat dan rendah nutrien, jadi lebih baik menjauhinya.

Sayuran yang dimasak atau mentah boleh diberikan kepada Beardie anda. Kami lebih suka sayuran segar daripada yang dimasak kerana makanan semula jadi mengekalkan lebih banyak nutrien. Mencuci sayuran sebelum memberikannya pada kadal anda adalah idea yang baik. Untuk mengelakkan Beardie anda memilih dan makan hanya makanan kegemaran mereka, potong sayuran dan campurkan bersama. Hijau bit, chard Swiss, dan bayam harus diberi makan dengan berhati-hati kepada janggut anda.

Bayam (dan sayur-sayuran salib lain) dan selada adalah dua sayuran untuk mengelakkan makan naga berjanggut. Bayam dapat diberikan untuk diet mengembangkan naga berjanggut yang baru lahir untuk membantu penyerapan zat besi, tetapi hanya dalam jumlah kecil. Beri mereka satu sumbangan sederhana setiap minggu paling banyak. Naga berjanggut boleh dicederakan oleh bayam yang terlalu banyak.

Kale, brokoli, dan paprika juga harus dimakan secara sederhana kerana mengandung goitrogen, yang menghalang aktiviti kelenjar tiroid. Terlalu banyak sayuran ini boleh menyebabkan hipotiroidisme. Walaupun naga berjanggut menikmati semua jenis selada, mereka tidak berguna secara nutrisi dan hanya boleh diberikan dalam keadaan darurat. Sekiranya anda mesti menyediakan selada naga berjanggut, pastikan untuk melengkapkannya dengan makanan tambahan reptilia yang ditambah. Berkongsi selada dengan naga berjanggut juga dapat mengakibatkan cirit-birit, yang tidak menyenangkan untuk membersihkannya.

Berikut adalah senarai sayur-sayuran yang harus anda tawarkan naga berjanggut:

Green Collard Green Dandelion Green Turnip Green Mustard • Artichoke Heart (tidak dimasak) • Arugula • Asparagus • Basil • Lada bel (Hijau, Merah, Kuning) • Bok Choy • Kubis Merah & Hijau • Timun Kupas • Squash (Acorn, Butternut, Spaghetti, & Summer) • Okra • ubi • Pelbagai jenis skuasy • Saderi • Peas • Swiss Chard • Beet greens • Jagung • endive • Cendawan • Bok choy • Clover • Labu • parsnips • Bell lada • radicchio • gurih. • Cilantro • Sayuran mustard • Sayuran lobak • Chicory • Dandelion • Mawar • Hibiscus • Lobak • Sayuran collard • Brokoli • Asparagus • Zucchini • Hati artichoke • Timun • Kubis • Nasturtium • Geranium • Kohlrabi

Ringkasan:

Sayuran yang dimasak atau mentah seperti sawi, asparagus, bok choy, bit hijau, jagung, dan lain-lain boleh diberi makan kepada Beardie anda. Kami lebih suka sayuran segar daripada yang dimasak kerana makanan semula jadi mengekalkan lebih banyak nutrien. Mencuci sayuran sebelum memberikannya pada kadal anda adalah idea yang baik.

Serangga apa yang boleh dimakan oleh Naga berjanggut:

Sangat penting untuk tidak memberi makan serangga naga berjanggut anda yang terlalu besar untuknya. Sekiranya anda memberi serangga naga berjanggut terlalu besar untuk dikunyah dan ditelan, ia boleh tersedak. Selain itu, jangan sekali-kali meletakkan serangga tambahan di lingkungan naga berjanggut yang boleh dimakannya. Serangga yang sudah gila di latar belakang mungkin mengganggu naga berjanggut anda, dan mereka mungkin mula menggigit haiwan kesayangan anda! Sebaiknya tawarkan naga berjanggut anda banyak serangga kerana boleh memakannya dalam 15 minit. Kemudian, ambil sisa serangga kerana makanan berlebihan boleh menyebabkan makan berlebihan atau serangga menggigit diri di habitat kadal anda (menyebabkan masalah kemudian). Dua daripada serangga yang paling banyak dijumpai untuk memberi makan naga berjanggut adalah jangkrik dan kecoak Dubia.

Jangkrik mempunyai exoskeleton yang lebih nipis dan tidak langsung bersembunyi di substrat. Sebaliknya, jangkrik dapat melompat (yang memungkinkan mereka terbang dengan lebih cekap), berbau mengerikan, dan menyebarkan parasit, yang semuanya boleh menimbulkan masalah kesihatan pada kadal anda . Kriket juga lebih sukar untuk membiak sekiranya anda ingin membesarkan serangga anda.

Sebaliknya, kecoak Dubai tidak berbau, tidak dapat melompat, dan tidak menyebarkan parasit. Mereka juga lebih mudah dibiakkan daripada jangkrik dan hidup lebih lama. Sebaliknya, kecoak Dubai tidak bergerak atau bersembunyi, menjadikan mereka lebih mencabar untuk mencari naga berjanggut. Cengkerang roach Dubai yang kuat menjadikannya membersihkan debu sebelum memberi makan lebih sukar. Menyusunnya mengikut ukuran sebelum memberikannya pada kadal anda juga memakan masa lebih lama. Berikut adalah senarai lengkap serangga yang mungkin diberi makan kepada naga berjanggut:

CricketsDubai RoachesSuper WormsSilk WormsButterwormsBlack Soldier Fly Larva (Phoenix Worms)Cacing tanahWax WormsGoliath WormsmealwormsBelalangRedworms

Sebilangan besar kedai haiwan peliharaan mempunyai serangga pengumpan ini, dan mungkin juga dibeli secara dalam talian. Jangkrik adalah pemakan serangga yang paling biasa. Peruncit yang boleh dipercayai harus digunakan untuk memperoleh serangga pengumpan. Sekiranya boleh, elakkan menyediakan serangga semula jadi yang terdedah kepada racun perosak, racun rumpai, atau bahan kimia lain. Waxworms hanya perlu diberi makan sebagai khas merawat sekarang dan kemudian. Mereka berlemak berat dan boleh menyebabkan kesihatan buruk pada naga berjanggut anda jika anda memberi mereka banyak. Hadkan jumlah cacing makan yang anda berikan, kerana cangkang luar cacing mungkin sukar dicerna.

Faedah kriket:

  • Mereka tidak ■■■■■■■■■■■ (yang menjalar beberapa orang di luar)
  • Jangan cuba menyembunyikan atau menguburkan diri mereka dengan segera.
  • Mempunyai cengkerang yang lebih lentur

Kekurangan Kriket:

  • Ia berbau busuk.
  • Buat bising dan kicau.
  • Lompat, dan anda akan dapat melarikan diri dengan lebih pantas.
  • Pembiakan lebih mencabar.
  • Mereka mudah kotor dan mungkin membawa parasit.

Faedah Dubai Roach:

  • Pro Dubia Roach agak senyap.
  • Mereka tidak dapat melompat dan hanya berjaya melarikan diri sekali sekala
  • Pastikan anda tidak berbau.
  • Mereka hidup lebih lama daripada jangkrik.
  • Mereka bebas parasit dan sangat bersih.
  • Pembiakan adalah sederhana.
  • Berbanding dengan jangkrik, mereka lebih kuat dan hidup lebih lama.

Kekurangan Dubai Roch:

  • Mereka akan menyembunyikan atau tidak bergerak, menyukarkan reptilia untuk mengesannya.
  • Menyusun mengikut saiz sebelum makan memakan masa lebih lama.
  • Menghancurkannya lebih rumit daripada membersihkan jangkrik kerana tempurung kerasnya.
  • Ini disekat, yang menakutkan beberapa orang.

Ringkasan:

Sangat penting untuk tidak memberi makan serangga naga berjanggut anda yang terlalu besar untuknya. Jangan sekali-kali meletakkan serangga tambahan di lingkungan naga berjanggut yang boleh dimakannya. Burung jangkrik dan kecoak Dubia adalah dua serangga yang paling banyak dijumpai untuk memberi makan naga berjanggut.

Apa yang dimakan oleh naga berjanggut bayi:

Kecoak Dubia kecil atau 2-3 kali sehari harus diberi makan bayi naga berjanggut. Mereka lebih senang daripada cacing pakan kerana cacing makanan sukar dicerna bayi. Untuk menjaga kesihatan mereka, bayi harus diberi makan campuran jangkrik dan tanaman. Secara nutrien, nisbah protein 75 hingga 25% hijau sangat sesuai. Anda boleh memberi makan sayur-sayuran berikut:

Collard Greens

Dandelion

Bawang Mustard Tops

Daun Hijau yang lain

Puncak Beet

Daun Hijau

Lobak

Skuasy

Kacang polong

Zucchini

Makanan yang rendah nutrien, seperti kubis, bayam, dan saderi, harus dihilangkan. Sekiranya anda ingin memberi hadiah kepada mereka, buah-buahan kecil seperti buah beri atau potongan buah persik adalah pilihan yang baik.

Sekiranya anda meletakkan sayur - sayuran dan sayur -sayuran di dalam sangkar mereka, mereka akan memakannya kapan saja mereka mahu, dan kemudian anda boleh memperkenalkan serangga selama tiga selang makan selama 10 hingga 15 minit. Sepanjang tempoh itu, naga bayi boleh memakan pelbagai serangga, walaupun tidak mengapa. Mereka hanya meluap! Buang serangga yang tidak diingini dan mulakan semula beberapa bulan kemudian.

Berapa Banyak Jangkrik Yang Harus Anda Layankan Bayi Naga berjanggut?

Setiap hari, bayi harus mengambil 20 hingga 40 kutu kecil. Anak penetasan mesti diberi makan dengan berhati-hati untuk memastikan mereka memperoleh jumlah makanan yang betul sesuai dengan ukurannya. Jangkrik yang anda makan naga anda tidak boleh lebih besar dari jarak di antara matanya. Sangat sesuai untuk memberi kadal anda selama 10 minit untuk memakan serangga sebanyak mungkin. Mereka biasanya akan memakan kriket setiap minit atau lebih.

Keluarkan makanan tambahan dari kandang selepas 10 minit. Serangga tidak boleh ditinggalkan di kandang naga anda kerana boleh membahayakan haiwan kesayangan anda.

Berikut adalah contoh jadual makan bayi atau remaja:

Masa Serangga Hijau (semua cincang **)
9 PAGI 10+ jangkrik kecil 2x sayur collard, 1x hirisan lada belimbing, dan 1x strawberi
12 TENGAH HARI 10 + kecoak Dubai 2x kangkung, satu keping labu, dan 1x blueberry
3 petang 10 + jangkrik kecil 2x hijau dandelion, satu keping labu, dan satu keping pisang
6 petang 10+ kecoak Dubai 2x collard green, satu hirisan lada belimbing, dan 1x anggur

Pertumbuhan Naga berjanggut bayi:

Bayi naga berjanggut panjangnya tiga hingga empat inci ketika mereka dilahirkan. Untuk dua bulan pertama, anak kecil yang sihat berkembang 1 hingga 3 inci sebulan. Naga anda akan memakan masa 18 hingga 24 bulan untuk mencapai ukuran dewasa sepenuhnya. Betina lebih pendek daripada lelaki , panjangnya antara 12 hingga 20 inci. Lelaki berketinggian dari 16 hingga 24 inci.

Apabila dijaga dengan betul, janggut tumbuh dengan cepat. Untuk 12 bulan pertama, perhatikan perkembangan kadal bayi anda:

Carta Pertumbuhan Naga Bayi

Umur (bulan) Saiz (inci) Berat (gram)
Satu bulan 3 hingga 4 inci 4 hingga 6 gram
Dua bulan 5 hingga 9 inci 8 hingga 40 gram
Tiga bulan 8 hingga 11 inci 22 hingga 110 gram
Empat bulan 9 hingga 12 inci 41 hingga 115 gram
Lima bulan 11 hingga 16 inci 102 hingga 115 gram
Enam bulan 11 hingga 18 inci 183 hingga 188 gram
Tujuh bulan 13 hingga 18 inci 230 hingga 280 gram
Lapan bulan 14 hingga 20 inci 252 hingga 327 gram
9 hingga 10 bulan 16 hingga 22 inci 280 hingga 360 gram
11 hingga 12 bulan 16 hingga 24 inci 350 hingga 465 gram
Carta Pertumbuhan Naga Janggut Bayi

Diet Naga Janggut Bayi:

Di alam liar, Dragons berjanggut memakan serangga terutamanya sebagai bayi dan remaja. Seiring bertambahnya usia, diet mereka menjadi lebih vegetarian. Ini menunjukkan bahawa diet naga berjanggut muda anda akan berbeza dari diet orang dewasa:

  • Protein hingga hijau harus diberikan kepada bayi dalam nisbah 75/25.
  • Orang dewasa harus diberi nisbah protein-ke-hijau 25/75.

Jadual Makan Naga berjanggut dewasa:

Sehari sekali, orang dewasa harus diberi makan. Makan campuran 75 peratus ramuan, sayuran, dan buah-buahan dan 25% pepijat dan vertebrata. Penting untuk menawarkan pelbagai makanan kepada haiwan kesayangan anda. Ini berfungsi sebagai semacam pengayaan dan cara untuk menjaga anak-anak terlibat dalam makanan mereka.

Berikut adalah contoh jadual makan:

Protein Hijau dan Sayuran Buah
Hari 1 5x jangkrik, 5x kecoak Dubai. Kale, sayur collard, 2x kepingan ubi jalar, 2x keping lada bel.
Hari ke-2 5x superworms, 3x cacing tanah. Hijau Dandelion, Bok choy, 2x wortel bayi, 2x keping labu.
Hari ke-3 5x jangkrik, 5x kecoak Dubai. Kale, sayur collard, 2x kepingan ubi jalar, 2x keping lada bel.
Hari ke-4 5x superworms, 3x cacing tanah. Hijau Dandelion, Bok choy, 2x wortel bayi, 2x keping labu.

Mana-mana sayur-sayuran atau buah-buahan harus dicincang menjadi kepingan kecil sebelum disajikan agar lebih mudah dimakan. Sebilangan pemilik suka memotong dan membekukan sayur-sayuran dan buah-buahan setiap minggu. Mereka kemudian mencairkan campuran di dalam ketuhar gelombang mikro sebelum disajikan kepada anak-anak. Hijau segar mesti sentiasa ada. Sekiranya naga berjanggut anda tidak memakan makanannya dalam satu jam, ia harus dikeluarkan dari habitatnya. Ini akan menyelamatkan mereka daripada memakan makanan busuk dan menjadi tidak sihat akibatnya. Orang dewasa, secara keseluruhan, adalah pemakan yang baik. Bercakap dengan doktor haiwan anda jika mereka mula menolak makanan atau makan lebih sedikit daripada biasa kerana ini mungkin merupakan gejala pertama penyakit atau kecederaan.

Bagaimana dengan air?

Pada setiap masa, air tawar harus disediakan dalam tempayan yang tidak mudah terbalik. Air tawar harus disediakan secara berkala, dan mangkuk air harus dibersihkan dan dibasmi kuman setiap hari. Hujan atau embun pagi pada tanaman dan makanan lain yang mereka makan menyediakan sebahagian besar air yang diperlukan untuk naga berjanggut di alam liar; yang lain nampaknya tidak mengenali hidangan air. Teknik lain untuk memastikan naga berjanggut peliharaan tetap terhidrat adalah dengan menyamarkan bahan sayuran yang mereka makan.

Naga berjanggut haiwan peliharaan juga dapat disapu secara langsung dengan air dari tuan tanaman atau dimandikan beberapa kali seminggu untuk menjaga kesihatan diri. Naga berjanggut mungkin mempunyai keperluan diet yang sedikit berbeza. Makanan terbaik untuk naga berjanggut tertawan adalah masalah perbahasan, dan pengetahuan dan pemahaman kita mengenai topik ini terus berkembang. Sila dapatkan nasihat doktor haiwan yang berpengalaman dengan biawak mengenai kadal keperluannya yang unik (bergantung pada usia, berat badan, dan keadaan kesihatannya).

Sentiasa ingat untuk Cuci TANGAN ANDA SELEPAS setelah memberi makan, membersihkan, atau menangani naga berjanggut, kerana mereka mungkin mengandungi kuman dan parasit yang tidak berbahaya bagi mereka tetapi boleh membahayakan kita.

Soalan Lazim:

1. Makanan tambahan vitamin dan kalsium penting yang diperlukan oleh Bearded Dragon?

Menurut doktor haiwan, serbuk kalsium (kalsium glukonat, laktat, atau karbonat) yang tidak termasuk vitamin D3 harus ditaburkan pada makanan yang disediakan untuk naga berjanggut 2-3 kali seminggu, sementara serbuk kalsium yang mengandung vitamin D3 harus ditaburkan pada makanan 2-3 kali seminggu, menurut doktor haiwan.

Reptilia boleh menderita kekurangan kalsium, yang dapat menyebabkan penyakit tulang metabolik. Bearded Dragons boleh mendapat manfaat daripada suplemen kalsium dan vitamin walaupun mereka makan diet yang pelbagai. Pete Hawkins mencadangkan pengambilan Arcadia Earth Pro-A, yang mengandungi pelbagai vitamin dan mineral. Dia juga mencadangkan agar anda mengambil Arcadia CalciumPro Magnesium. Taburkan pada semua serangga sekali lagi.

2. Mengapa naga tepung roti memerlukan kalsium dan vitamin D3?

Kalsium diperlukan untuk naga berjanggut kerana sebab berikut: • Pembentukan tulang • Pengecutan otot • Kesihatan pembiakan wanita dan perkembangan telur yang betul.

Tubuh naga dapat menyerap kalsium dari saluran pencernaannya berkat vitamin D3. Tanpa Vitamin D3, kalsium tidak ada artinya bagi naga anda. Tubuh Dragons berjanggut memerlukan kalsium yang banyak sehingga badan mereka mula mengeluarkan kalsium dari tulang mereka jika kekurangan, mengakibatkan penyakit tulang metabolik (MBD). MBD adalah salah satu penyakit yang paling kerap terjadi pada naga berjanggut domestik, walaupun mudah dihindari dengan makanan dan penjagaan yang mencukupi.

3. Apa yang harus dilakukan sekiranya naga berjanggut tidak makan?

Suhu terlalu tinggi atau rendah kerana penyediaan yang tidak betul, impaksi yang disebabkan oleh makan substrat yang longgar, parasit, menumpahkan kulit , atau tekanan adalah mengapa naga berjanggut tidak makan. Selera makan Beardie anda juga mungkin dipengaruhi oleh rasa lebam.

Periksa suhu, yang seharusnya 35-43oC di tempat berjemur dengan kawasan sejuk 27oC-32oC, dan pastikan Beardie anda tidak makan substrat longgar jika mereka tidak makan. Naga boleh menolak makanan yang banyak ; peraturan praktik yang baik adalah berpegang pada serangga yang tidak lebih besar daripada jarak antara mata Naga berjanggut anda. Periksa untuk melihat apakah Naga berjanggut anda kehilangan kulitnya kerana ini boleh menyebabkan mereka berhenti makan untuk jangka masa yang singkat.

4. Apa yang boleh dimakan oleh naga berjanggut?

Serangga, sayur-sayuran, dan buah-buahan dari senarai di bawah adalah tambahan yang sesuai untuk diet naga berjanggut anda:

• Cacing tanah, kecoak Dubia, jangkrik, dan cacing super. • Epal, strawberi , pic, blueberry, dan tembikai. • Kubis, sayur collard, wortel, labu, kangkung, dan keledek.

5. Apa yang tidak boleh memberi makan naga bayi?

Anda tidak boleh menghidangkan cacing makan naga berjanggut bayi. Cacing makanan mempunyai cangkang luar tebal yang mungkin sukar dicerna bayi yang baru lahir, mungkin mengakibatkan kelumpuhan. Kerana metabolisme yang tinggi, naga berjanggut bayi memerlukan makanan yang lebih kecil dan lebih kerap.

6. Apa yang dimakan oleh naga berjanggut hijau?

Naga berjanggut boleh makan makanan hijau berikut:

• Squash acorn • Artichoke Heart • Asparagus (Raw) • Paprika (Raw) • Bok choy • Squash Butternut • Kubis (Raw) • Carrot • saderi • Chicory • Green collard • Timun (Kupas) • Lentil (Dimasak) • Endive • Kale • Kohlrabi • Sayuran sawi • Okra (Mentah) • Parsnips • Labu • Radicchio • Labu spaghetti • Sayuran lobak • Keladi (Mentah) • Zucchini (Mentah) • Labu kuning

7. Apa yang dimakan naga berjanggut di alam liar?

Naga berjanggut adalah kadal omnivor. Di alam liar, kadal omnivor ini memakan buah dan daun , serta invertebrata (seperti semut dan kumbang) dan vertebrata kecil (seperti kadal) yang dapat mereka tangkap.

8. Bolehkah naga berjanggut memakan pisang?

Ya, naga berjanggut boleh makan pisang. Pisang mempunyai nisbah fosfor-ke-kalsium yang tinggi (3: 1), yang bermaksud fosfor melebihi kalsium sehingga pisang beracun kepada naga dalam jumlah besar. Akibatnya, naga berjanggut hanya dapat makan pisang sekali atau dua kali sebulan dalam jumlah kecil.

9. Bolehkah naga berjanggut memakan daging?

Tidak, naga berjanggut tidak memakan daging. Di alam liar, naga berjanggut tidak memakan daging, sehingga tidak boleh ditawarkan kepada mereka dalam kurungan. Daging dan ikan mengandungi terlalu banyak lemak dan fosforus. Bawang putih, bawang merah, alpukat, dan terung semuanya harus dielakkan kerana walaupun jumlah kecil dapat membahayakan. Makanan yang rendah nutrien dan tinggi air juga harus dielakkan.

10. Bolehkah naga berjanggut memakan daging yang dimasak?

Ya, naga berjanggut boleh memakan daging yang dimasak. Anda hanya boleh memberi makan daging masak tanpa musim kepada naga berjanggut sebagai sumber protein kecemasan. Hidangkan mereka daging yang dimasak hanya pada masa ketika pengumpan langsung tidak tersedia. Mereka boleh makan daging tanpa lemak yang dimasak seperti ayam, stik, dan ayam belanda.

Kesimpulan:

  • Naga berjanggut adalah kadal omnivor, dan mereka memakan serangga, sayur-sayuran, dan buah-buahan. 80 hingga 90 peratus makanan mereka mestilah sayur-sayuran, dan selebihnya 10 hingga 20 peratus mestilah buah-buahan.

  • Sayuran berdaun gelap dan hijau adalah bahagian penting dalam diet mereka. Naga berjanggut juga boleh memakan sayur-sayuran berdaun kuning, oren, dan merah.

  • Elakkan menghidangkan sayur-sayuran hijau muda yang tinggi serat tetapi rendah nutrien dan vitamin, seperti gunung es atau selada kepala dan saderi; sayuran ini kebanyakannya mengandungi serat dan air dengan nilai pemakanan yang sedikit.

  • Sebahagian bahagian dalaman sayur-sayuran berwarna terang kurang berkhasiat daripada daun luar yang lebih hijau. * * Naga berjanggut juga dapat memakan serangga seperti jangkrik, ngengat, cacing lilin, cacing makan, labah-labah, siput, ulat sutera (kadang-kadang), tauhu, dan cacing tanah.

ARTIKEL BERKAITAN :