Apa rasa kek beras? Kek beras terasa seperti nasi yang ditumbuk tidak kira sama ada beras perang atau nasi putih. Potongan tebal lebih kenyal berbanding dengan kepingan kek beras yang nipis.

Apa itu Kek Nasi?

Kek beras adalah makanan ringan Korea yang terkenal yang merupakan pilihan yang lebih baik daripada kerisik dan makanan goreng lain. Mereka sedap dengan telur untuk sarapan atau sendiri untuk makan. Populariti kek beras sebagai makanan ringan rendah kalori dan rendah telah meletup. Mungkin ini bukan kebetulan - pengeluarannya berdasarkan sifat letupan padi (dan biji-bijian serupa seperti popcorn) ketika panas dan tekanan diterapkan.

Kek beras terdapat dalam pelbagai warna , tetapi kek beras putih biasanya digunakan dalam sup seperti Bibimbap dan Juk. Kek beras terdapat dalam pelbagai jenis dan sangat popular dalam budaya Asia di mana beras dimakan. Kek yang dibuat dengan tepung beras, beras tanah, dan biji-bijian beras yang dimampatkan bersama atau digabungkan dengan bahan pengikat lain adalah semua variasi biasa.

Kek beras boleh dikukus (juga dikenali sebagai rebus ) atau digoreng. Satu-satunya perbezaan antara keduanya adalah masa memasak. Kek beras adalah makanan utama Korea, terutama di kimchi rebus, di mana hampir semua bentuk atau ukuran kek beras tumbuh subur. Walaupun kek beras yang dihiris mengambil masa yang lebih sedikit untuk memasak daripada tongkat yang lebih tebal, silinder montok dari nasi beras yang ditumbuk dengan indah ketika dilapisi di bahagian bawah periuk tanah liat.

Ringkasan:

Walaupun kek beras dianggap sebagai makanan ringan "baru" dan mungkin "berteknologi tinggi", mereka mempunyai sejarah kuno dan dibuat menggunakan proses mudah yang memerlukan masa dan modal. Walaupun semua kek beras sama dengan nasi yang dipukul (mungkin yang disiapkan dengan beras perang mempunyai rasa yang serupa) bentuknya sangat mengubah teksturnya. Kepingan mini jauh lebih kenyal daripada kuih beras bulat yang besar dan benar-benar bergigi. Walaupun kek beras dianggap sebagai makanan ringan "baru" dan mungkin "berteknologi tinggi", mereka mempunyai sejarah kuno dan dibuat menggunakan proses mudah yang memerlukan masa dan modal.

Pemakanan Kek Beras

Kek beras rendah kalori atau lebih tepatnya natrium dan hanya mengandungi sedikit nutrien penting. Mereka mempunyai 14 gram karbohidrat per dua kek, yang menjadikannya rendah karbohidrat, menurut garis panduan EatingWell. Nilai pemakanan untuk dua kek beras perang biasa adalah seperti berikut:

  • 70 kalori

  • Karbohidrat 14.4g

  • 45mg serat sodium 1.5g protein 0.5g protein

  • Lemak 0.6g

  • Fosfor 67mg (10 peratus daripada RDA)

  • Kalium 53mg (2 peratus daripada RDA)

  • Magnesium 25mg (8 peratus daripada RDA)

Adakah Kek Beras Sihat?

Tidak dinafikan, kek beras adalah makanan ringan yang berkhasiat. Mereka mudah dan alergen, jadi sesuai untuk bebas gluten, bebas kacang, atau bebas soya. Kek beras yang diperbuat daripada beras perang lebih berkhasiat. Beras adalah bijirin tinggi karbohidrat dan protein tinggi. Mereka bebas dari produk haiwan, yang menjadikannya sesuai untuk vegan dan vegetarian.

Kek beras rendah kalori dan vitamin, jadi ia berfungsi dengan baik dengan item lain untuk menjadikan makanan ringan anda lengkap. Walaupun kek beras perang merangkumi biji-bijian, seratnya rendah. Pilih atau campurkan nasi jenis kegemaran anda dengan pelbagai bungkusan. Kek beras juga boleh disimpan di rak dan di banyak kedai harganya murah, menjadikannya sangat baik untuk tetamu anggaran.

Makanan ringan Kek Nasi Sihat

Untuk memaksimumkan nilai pemakanan kek beras anda, tambah topping kaya protein dan serat. Walaupun kami mempunyai hidangan untuk Rice Cakes with Flaming Jelly dan Small Rice Cake Slabs, berikut adalah beberapa pilihan mudah untuk menjamu selera.

  • Potongan Pisang dan Mentega Kacang Tanah

  • Cili Api atau Alpukat yang dihiris dengan secubit garam

  • Mentega Kacang Tanah & Madu atau Jeli

  • Sepotong Keju dan Sepotong Turki

  • Krim Hummus & Timun

  • Keju & Salmon Salai

  • Sos Pizza, Topping Cheesy, dan Pizza

  • Apple Slicings dan Brie Cheese

  • Krim Strawberry & Cheddar

  • Salsa y Refritos

Kesan Kesihatan Kek Nasi

Kek beras mempunyai beberapa kelebihan dan kekurangan.

Kesan Kesihatan Penjelasan
Makanan ringan sederhana. Kek nasi adalah makanan ringan antara makanan ringan . Penggunaan makanan ringan yang kerap mungkin memberi anda tenaga untuk aktif dan sihat. Makanan ringan sementara, seperti kek beras mentega kacang, mungkin merupakan alternatif yang berkhasiat.
Kualiti pemakanan yang unggul. Mengonsumsi beras perang secara berkala bermanfaat untuk pengambilan serat anda. Kek beras perang mungkin lebih sihat untuk anda.
Pengawalan glukosa. Nutrien beras perang terbukti dapat membantu mengatur kadar glukosa darah.
Indeks glisemik tinggi. Kandungan gula dalam makanan menunjukkan bagaimana tahap glukosa dipengaruhi. Indeks glisemik tinggi adalah tinggi untuk kek beras dan makanan ringan, bagel, kek, donat , croissant dan roti rai. Mengonsumsi banyak makanan ini dapat meningkatkan risiko anda mengalami masalah kesihatan tertentu.
Kebimbangan tambahan. Jenis kek beras tertentu, seperti lapisan coklat, mempunyai nilai pemakanan yang lebih rendah. Mereka mungkin mengandungi sejumlah besar lemak, lemak tepu, dan gula. Memilih dan mengisi semula kek beras putih asas dengan buah atau mentega yang sihat mungkin merupakan alternatif yang lebih sihat dan memuaskan.

Apakah faedah termasuk kek beras diet?

Manfaat memasukkan kek beras dalam makanan anda berbeza mengikut jenama, dan perisa tiruan lain yang ditambah.

  • Kek beras mungkin merupakan pengganti makanan ringan berkalori tinggi dan tinggi.

  • Kek beras telah berkembang menjadi makanan pokok. Ia besar dan bulat, dengan tekstur rangup dan rasa hambar. Ia menawarkan makanan ringan cepat yang memuaskan selera makan.

  • Kek beras tinggi karbohidrat dan rendah lemak. Untuk membuat kek beras lebih menarik bagi kanak-kanak, celupkan susu dan sajikan dengan ais krim.

  • Kek beras juga dianggap makanan ringan yang sihat kerana kemampuan dan ketersediaannya. Ia senang disimpan dan sering dijadikan makanan ringan kecemasan atau makan tengah hari.

  • Kek beras adalah pengganti roti rendah kalori yang sangat baik. Semasa memulakan program penurunan berat badan, kek beras menjadikan pengganti roti yang sangat baik. Sebilangan orang menganggap kek beras adalah makanan yang baik kerana bebas lemak dan kadar kolesterol. Mereka biasanya rendah lemak tepu. Kandungan kalori berbeza mengikut jenama dan jenis kek beras. Secara amnya, sebiji kek beras mengandungi antara 60 dan 70 kalori. Dieter sering memakan kek ini untuk memenuhi keinginan anda untuk makanan bengkok seperti kerepek.

  • Mereka biasanya bebas gluten, jadi mereka tidak menyebabkan kembung atau cirit - birit . Kek beras adalah makanan yang terdiri terutamanya daripada pati yang mudah diserap.

Apa Perisa Kek Beras?

Kek beras tidak mempunyai rasa makanan ringan yang lain. Rasanya agak hambar dan kering, atau cukup kenyang kerana kandungan serat yang tinggi, yang bermanfaat untuk masalah pencernaan dan diet penurunan berat badan. Walaupun semua kek beras dibuat dengan beras yang ditumbuk, bentuknya sangat mempengaruhi teksturnya. Terdapat dua jenis kek beras, masing-masing mempunyai bahagian yang berbeza.

Kuih Nasi Puffed adalah makanan lezat dengan tekstur lembut dan lapang. Mereka mempunyai rasa biji-bijian beras manis yang dimasak dalam minyak hingga hampir seukuran tangan orang biasa. Mereka boleh didapati di lorong bijirin di kebanyakan pasar raya , biasanya berhampiran bijirin beras dan sarapan yang lain.

Berikut Ini Beberapa Fakta Menarik Mengenai Lidi Kek Korea:

  1. Lidi kek beras Korea adalah sebahagian daripada makanan jalanan yang popular di Korea. Mereka sering dilihat di kalangan peniaga jalanan di Korea.

  2. Mereka dibuat dari kek beras yang sama dengan tteokbokki (kek beras pedas Korea, 떡볶이). Garaetteok (가래떡) adalah nama yang diberikan untuk kek beras ini.

  3. Mereka disiapkan dengan meletakkan sebilangan kue beras ringan di atas tongkat, kemudian membakar atau mendidihnya dengan mendalam dan melapisi kek beras di kedua-dua belah dengan sos yang enak, halus dan cabai , yang cukup mengasyikkan.

  4. Bahagian luarnya agak garing (serupa dengan kerepek kentang), sedangkan bahagian dalamnya lembut dan kenyal.

Ringkasan:

Berbanding dengan kek beras bulat, kepingan nipis sedikit kenyal kerana teksturnya yang ringan dan lapang. Selain itu, menambahkan biji bijan atau rumput laut ke dalam kek beras akan mengubah rasa mereka. Contohnya, kek beras rumput laut masin dan mempunyai kek amis. Kek beras yang dibungkus sering dimakan sebagai sarapan ringan atau makanan ringan oleh banyak orang. Mereka adalah kaedah mudah untuk mendapatkan dos harian bijirin harian anda sambil tetap berpuas hati dan bertenaga.

Bagaimana Membuat Kek Beras?

Tidak ada yang dapat menafikan bahawa kek beras adalah makanan ringan yang sangat berkhasiat dan mengenyangkan. Malangnya, banyak orang tidak tahu bagaimana tajuknya - sehingga ini. Ungkapan "kek beras" merujuk kepada "tteok" dari Korea. Ia diperbuat daripada tepung rai beras, kemudian dipanaskan atau dimasak dengan minyak.

Resipi ringkas:

  • Tepung dibuat dari beras (100 gram).
  • Air (350 ml).
  • Sukrosa (pilihan).
  • Garam.
  • Pati dari ubi kayu.

Arahan:

  1. Untuk membuat doh, rendam tepung beras ke dalam air selama dua jam.

  2. Masukkan garam, gula, dan pati ubi kayu sehingga adunan mencapai konsistensi yang diingini, kemudian gulungkannya dengan tangan menjadi bulatan nipis atau segi empat tepat.

  3. Masak dengan api sederhana dengan penutup (kira-kira lima minit) atau goreng selama tiga minit di setiap sisi dengan minyak suhu sederhana rendah . Kemudian, jika berbentuk persegi dan masih panas daripada menggoreng, kukus selama sepuluh minit tambahan; jika tidak, tunggu sehingga sejuk sebelum memasak semuanya). Tteok kini sudah siap.

  4. Kek ini akan disimpan lebih lama jika disimpan di dalam bekas kedap udara di dalam peti sejuk.

Tambahkan Perisa pada Kek Nasi

Sama ada anda memberi makan keluarga kecil atau tentera, kek beras boleh menjadi lauk yang sesuai. Namun, apa yang menjadikan mereka lebih baik? Menggunakan kreativiti anda untuk memberikan rasa yang diingini.

Macam ni lah:

  1. Kicap, teriyaki, atau sos Asia lain boleh digunakan sebagai sos celup.

  2. Sebarkan pada loyang dan bakar dengan minyak zaitun, garam, dan lada hingga garing sesuai keinginan anda.

  3. Potong wortel menjadi kepingan kecil dan tambahkan kek beras untuk rasa dan pelbagai. Rempah sayur dengan kayu manis dan pala sebelum memanggang. Selain itu, anda boleh memanggang keledek.

  4. Semasa membuat sirap untuk penkek dan wafel , ganti gula perang dengan gula putih. Ini akan mengubah warna dari kuning muda menjadi karamel gelap sambil juga meningkatkan rasa - itu benar-benar semula jadi.

Cara Menghias Kek Beras

Berikut adalah beberapa alternatif yang sihat untuk menikmati kek beras biasa.

Alternatif Untuk Beras Penjelasan
BLT dengan ayam belanda. Lapis daging kalkun, selada, tomato, dan keju yang tersebar di atas kek beras anda untuk protein tambahan .
Alpukat dan keju kotej. Keju kotej 14 oz dengan alpukat Mentega kacang rendah vitamin, sedangkan alpukat tinggi lemak.
Salad dengan tuna. Satukan 12 cawan tuna dan satu sudu besar mayonis. Masukkan daun selada di atas untuk beberapa hijau tambahan.
Yogurt Yunani dan beri. Sekiranya anda lebih suka sesuatu yang manis, gabungkan 14 cawan yoghurt Yunani biasa dengan segenggam raspberi, blueberry , atau strawberi yang dihiris. Yogurt Yunani adalah makanan berprotein tinggi. Selain itu, anda boleh menambah satu sudu teh madu agar lebih manis.
Mentega dihasilkan dari kacang. Makanan yang kaya protein termasuk mentega kacang serbuk yang digabungkan dengan air, mentega, dan mentega badam.
Timun dan hummus. Ini adalah pendekatan yang sihat untuk menambahkan rasa pada kek beras dengan beberapa sudu teh hummus dan 12 keping timun potong. Hummus adalah makanan protein tinggi karbohidrat.

Soalan Lazim

1 - Adakah kek beras tidak sedap?

Sebagai permulaan, kek beras biasanya mempunyai rasa ringan. Sebagai permulaan, kek beras sendiri biasanya mempunyai rasa yang ringan. Apa yang memberi mereka rasa mereka adalah apa yang anda lakukan kepada mereka.

2 - Apa kelebihan yang disediakan oleh kek beras untuk pembina badan?

Semasa bersenam, pembangun menuntut sumber tenaga yang cepat, yang mungkin ditawarkan oleh kek beras. Pembina badan juga boleh mengambil kek beras setelah bersenam untuk mengisi glikogen otot dan menyiapkan badan mereka untuk sesi seterusnya.

3 - Adakah OK untuk mengambil potongan sejuk dari Subway semasa hamil?

Hot dog, daging makan tengah hari, makanan sejuk, daging deli lain (seperti bologna), sosis fermentasi atau kering harus dielakkan oleh wanita hamil, menurut Pusat Pengawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC). "Hot dog, daging makan tengah hari, makanan sejuk, daging deli lain (seperti bologna), sosis fermentasi atau kering mesti dipanaskan hingga suhu dalaman 165 ° F atau hingga panas mendidih sebelum disajikan," nasihat CDC.

4 - Adakah kek beras adalah kaedah terbaik untuk menurunkan berat badan?

Walaupun kek beras mengandungi lebih sedikit kalori daripada roti, mereka juga mempunyai kurang serat dan nutrien penting lain. Walaupun beras perang gandum utuh sedikit lebih sihat, makanan bebas gluten ini masih cenderung menyebabkan kenaikan gula darah. Untuk mengatasi kesan ini, kek beras harus dipasangkan dengan protein dan serat.

5 - Mengapa Kek Beras Sangat Kenyal?

Salah satu rahsia untuk mencapai ciri khas kek beras yang kenyal adalah menumbuk adunan tepung beras. Kek beras sering disediakan dengan menumbuk adunan tepung beras untuk menghasilkan tekstur kenyal. Menumbuk adunan membuat poket udara, yang membolehkan air menembus lebih cepat, menghasilkan kek kenyal ketika dimasak. Bahan-bahan lain, seperti pati ubi kayu dan air, turut menyumbang kepada tekstur ini.

6 - Apakah rasa kek beras pedas?

Kek beras mempunyai tekstur kenyal atau bergetah dan sangat ketagihan. Apabila digabungkan dengan sos, pedas memenuhi rasa manis, menghasilkan rasa yang luar biasa sepanjang masa.

7 - Mengapa orang makan kek beras?

Pada tahun 1980-an, kek beras adalah makanan ringan rendah lemak yang popular - tetapi anda mungkin mempersoalkan sama ada anda harus terus memakannya. Kek beras yang dihasilkan dari tepung beras, dipadatkan menjadi kek, biasanya digunakan untuk membuat roti bakar dan makanan ringan sebagai pengganti kalori rendah.

8 - Mengapa beras mampu membunuh anda?

Beras berpotensi membunuh anda. Mungkin itu kelihatan agak melampau, tetapi nasi mentah yang mentah mengandungi spora bakteria yang mampu menyebabkan penyakit makanan. Ini berlaku apabila nasi dibiarkan pada suhu bilik selepas memasak ; oleh itu, menyimpan beras yang tersisa menimbulkan risiko.

9 - Adakah nasi yang belum dimasak sesuai?

Mengonsumsi beras mentah atau kurang matang meningkatkan peluang anda dijangkiti penyakit bawaan makanan. Ini kerana beras berpotensi menjadi tuan rumah kepada mikroorganisma patogen seperti Bacillus cereus (B. cereus). Walau bagaimanapun, bakteria ini jarang menjadi masalah dengan nasi yang baru dimasak kerana fakta bahawa suhu tinggi menghalang pertumbuhannya.

10 - Adakah nasi putih berkhasiat?

Walaupun nasi putih lebih banyak diproses, ia tidak selalu buruk. Di Amerika Syarikat, sebahagian besar beras putih diperkaya dengan vitamin seperti folat untuk meningkatkan nilai pemakanannya. Selain itu, tahap seratnya yang rendah dapat memberi manfaat kepada mereka yang mengalami masalah pencernaan . Sebaliknya, beras perang lebih berkhasiat dan sihat.

Kesimpulannya

Kek beras adalah makanan ringan yang enak dan sesuai untuk bila-bila masa sepanjang hari. Mereka hadir dalam pelbagai rasa dan tekstur, jadi anda tidak akan jemu dengan makanan berkhasiat ini . Mereka juga dapat diisi dengan pelbagai bahan untuk membantu meningkatkan nilai pemakanan mereka. Kek beras adalah pilihan yang sangat baik untuk seseorang yang mempunyai anggaran kerana ia boleh disimpan di rak dan disiapkan dalam masa beberapa minit. Buat snek kek beras yang lazat dan sihat untuk mengatasi rasa lapar pada waktu tengah hari.

artikel berkaitan

Berapa Banyak Kuih Pop Di Starbucks

Bagaimana Membuat Air Beras?