Apa yang dimakan oleh arnab liar? Arnab liar memakan rumpai, rumput, semanggi, bunga liar, dan bunga serta sayur-sayuran semasa musim panas. Arnab liar memakan ranting, kulit kayu, jarum konifer, dan sisa tanaman hijau semasa musim sejuk.

Apa yang dimakan oleh arnab liar?

Gaya hidup dan tabiat makan arnab liar

Arnab liar memakan makanan yang berbeza pada musim yang berlainan dalam setahun tetapi menyimpan makanan berasaskan tumbuhan. Mereka memakan makanan berasaskan kayu pada musim sejuk (menggerogoti kulit pohon, ranting, jarum pinus) tetapi biasanya memakan tanaman hijau sepanjang musim ini (semanggi, garpu, rumput liar, rumput kering dan hijau, pohon, atau semak).

Walaupun mereka memakan hampir semua jenis sayur dan bunga yang terdapat di alam liar, arnab liar selektif dalam makanan. Arnab lebih suka daun segar daripada batang kering atau tanaman.

Ringkasan: Sebilangan besar arnab liar terkenal memanjat batang pokok untuk mendapatkan daun baru atau rumput hijau. Mereka suka memakan tanaman yang sensitif, sehingga mudah rosak.

Apa yang biasa dimakan oleh arnab liar?

Arnab adalah pemelihara semula jadi dan memakan hampir semua jenis bahan penanaman yang mereka dapati. Sepanjang tahun ini, rumput akan dicampur dengan tanaman berdaun lain yang dapat mereka lihat secara semula jadi, seperti semanggi dan bunga liar.

Walaupun beberapa tanaman dan bunga beracun kepada arnab, kebanyakan mempunyai sistem pencernaan yang dapat menangani bahan tanaman dengan lebih baik daripada yang lain. Ini bermaksud bahawa arnab liar dapat memakan pelbagai tumbuh-tumbuhan dari persekitaran untuk memakan lebih banyak nutrien dan tetap sihat.

:small_blue_diamond: Mekanik makan

Arnab liar biasanya meragut makanan pada awal pagi. Momen krepuskular adalah waktu paling selamat dalam sehari untuk keluar dari lubang mereka. Arnab memakan sebahagian besar setengah jam pertama, diikuti dengan makanan yang dipilih ketika persekitarannya selamat.

Arnab mengumpul semula hingga 80% sisa mereka. Untuk mengatasi pelet keras, cecotrop adalah bahan berkhasiat penting. Oleh itu, arnab dapat memenuhi keperluan pemakanan mereka. Amalan ini membolehkan arnab liar bertahan dalam kekurangan makanan musim sejuk.

Jangka hayat arnab liar

Jangka hayat arnab liar sangat singkat. Purata jangka hayat cottontail timur, kurang dari satu tahun kerana mereka terdedah kepada penyakit, kelaparan, dan pemangsa. Arnab domestik biasanya hidup antara 8-12 tahun.

Arnab terkenal dengan kemampuan pembiakannya. Mereka boleh memuat sebanyak empat hingga tujuh kit setahun. Walau bagaimanapun, arnab secara semula jadi akan mempunyai lebih banyak sampah atau lebih sedikit sampah jika makanan atau air hampir habis. Arnab liar menjalani jangka hayat yang agak pendek, tetapi mereka dewasa lebih cepat dan mempunyai tempoh kehamilan 30 hari yang lebih pendek. Kematian mereka berdasarkan ketersediaan makanan, kehadiran pemangsa, dan kestabilan cuaca .

Arnab altrisial dilahirkan tanpa rambut, buta, dan tidak berdaya. Arnab ibu meninggalkan bayi yang baru lahir di sarangnya, mengunjunginya hanya pada waktu petang dan malam untuk mengelakkan menarik perhatian pemangsa. Sekiranya anda mendapati sarang kelinci tidak dijaga dan anda ingin memastikan bahawa haiwan tersebut tidak ditinggalkan atau yatim piatu, sentuh tali nipis dengan pintu masuk ke sarang atau lubang dan tinggalkan kawasan itu. Kembali pada selang 12 jam. Sekiranya tali pusat dilepaskan, anda boleh memastikan bahawa bayi dijaga. Arnab setinggi 5 inci tidak memerlukan pertolongan kecuali mereka sakit atau cedera.

Arnab dan kelinci

Arnab dan kelinci kelihatan serupa, jadi orang sering membingungkannya. Cara termudah untuk membezakan mereka adalah dengan penampilan fizikal mereka. Telinga Hares lebih panjang; walaupun kedua-dua arnab dan kelinci cenderung memiliki mantel coklat, mantel kelinci mempunyai hujung hitam. Sebilangan besar arnab (selain cottontail) hidup di bawah tanah, dan kelinci hidup di sarang di atas tanah. Oleh kerana sarang mereka biasanya tidak tersembunyi dengan baik, kelinci muda harus dapat menghindari pemangsa. Hares dilahirkan dengan rambut dan kemampuan untuk melihat. Sebilangan besar kelinci dapat melompat dalam beberapa jam selepas kelahiran.

Cara semula jadi untuk membantu memberi makan arnab liar

Sekiranya anda ingin memberi makan arnab liar di komuniti anda, yang terbaik adalah memberi mereka cara semula jadi untuk meneruskan pencarian makanan mereka. Sekiranya anda cuba menyediakan arnab liar secara langsung atau meninggalkan bekas yang penuh dengan makanan mereka, anda menghadapi risiko arnab bergantung sepenuhnya kepada anda untuk makanan. Ia dapat melembutkan habitat semula jadi mana-mana arnab yang tinggal berdekatan, menjadikan mereka tidak dapat hidup secara mandiri.

Itulah sebabnya ia adalah penyelesaian terbaik untuk mencari cara memberi makan arnab liar dengan menjaga rumput anda atau menanam taman yang selamat dan selamat datang. Anda boleh menyediakan arnab di kawasan anda pelbagai tanaman untuk dimakan dan rumput yang berkhasiat untuk dimakan. Adalah idea yang baik untuk memikirkan arnab pada musim sejuk dan meluangkan masa untuk menanam pokok atau pokok renek yang dapat memberi sumber daya semula jadi arnab liar untuk dimakan semasa musim langka.

:small_blue_diamond: Penjagaan rumput dan berkebun

Anda boleh melakukan yang terbaik untuk rumput dan kebun anda untuk membantu arnab liar memastikan anda tidak menggunakan racun perosak atau baja dengan bahan kimia berbahaya. Cubalah perlakukan halaman anda sebagai taman hidup untuk menjaga keselamatan semua tanaman daripada hidupan liar.

Anda juga boleh membiarkan kebun anda tumbuh sebagai padang rumput dan bukannya sentiasa kelihatan bersih. Anda boleh membiarkan bunga liar tumbuh di halaman rumah anda daripada memetiknya seperti daun. Dandelion dan clover patch berkhasiat untuk arnab dan bagus untuk dimakan. Membiarkan rumput anda tumbuh dalam waktu yang lama tanpa mencukur juga dapat mendorong arnab untuk datang dan merumput.

Menanam herba dan sayur-sayuran lain, seperti wortel dan daun selada, juga merupakan kaedah yang baik untuk membantu memberi makan arnab liar secara semula jadi dan berkhasiat. Anda harus menerima bahawa arnab liar di kawasan itu dapat memakan tanaman ini ketika mereka masih muda sebelum anda berpeluang menggunakannya.

Kehidupan dalam Daya Tangkap untuk Arnab Liar

Arnab liar harus mematuhi diet mereka yang ditawan tetapi tidak pada makanan yang sering diletupkan bahawa arnab haiwan sering dimakan.

Walaupun arnab dianggap sebagai penyerang oleh petani dan tukang kebun kerana kebiasaan merosakkannya, kebanyakan arnab liar tidak memiliki akses ke banyak sayur-sayuran. Sumber utama makanan untuk arnab liar adalah rumput segar.

Tumbuhan apa yang dimakan oleh arnab liar?

Arnab liar memakan tanaman hijau setiap kali dijumpai. Ini termasuk perkara seperti semanggi, rumput liar, rumput, pokok renek, dan daun. Tetapi ia akan berbeza-beza bergantung pada ketersediaan makanan untuk arnab dan berapa tahunnya.

Arnab liar memakan banyak rumput, yang bertindak sebagai kasar dan sesuai untuk sistem pencernaannya.

Ringkasnya: Arnab liar sangat selektif dalam diet mereka. Mereka lebih suka bunga segar daripada yang lain dan kadang-kadang digambarkan sebagai pokok memanjat untuk mencapai daun baru di atasnya.

Apa yang harus dielakkan semasa memberi makan arnab liar

Sebaiknya bantu memberi makan arnab liar dengan menyediakannya secara semula jadi. Ini akan mengelakkan mereka bergantung kepada anda untuk mendapatkan makanan. Sejumlah besar makanan di halaman juga dapat menarik haiwan lain yang tidak diingini, yang boleh menjadi sangat berbahaya atau terdedah kepada penyebaran penyakit (seperti rakun). Namun, jika anda ingin menyebarkan sayur-sayuran berdaun yang tersisa di halaman untuk dimakan arnab liar, tidak ada yang salah dengan itu.

Stroberi, sisa herba, atau bahagian atas wortel, atau hujung pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran selamat dimakan oleh arnab liar. Daripada membuang sampah di tong sampah, anda meletakkannya di luar lubang arnab. Tetapi jangan jadikan ini sebagai rutin harian.

Makanan tinggi gula untuk arnab liar

Banyak arnab komersial di kedai haiwan peliharaan mempunyai banyak bahagian buah berwarna untuk mereka. Sebilangan besar ini tidak sihat untuk arnab, baik dijinakkan atau liar, dan lebih baik dielakkan. Ini termasuk campuran makanan, serta makanan yoghurt yang banyak terdapat.

Sekiranya anda ingin meninggalkan beberapa makanan, anda boleh menyebarkan buah-buahan dan sayur-sayuran di halaman anda, seperti strawberi atau wortel, sehingga arnab liar dapat bersatu ketika mereka mencari makanan. Itu akan mengelakkan mereka makan terlalu banyak buah-buahan dan sayur-sayuran pada masa yang sama.

Arnab adalah herbivor

Semua arnab adalah herbivora, sama ada mereka hidup di alam liar atau dipelihara sebagai haiwan peliharaan. Ini bermaksud bahawa mereka hanya memakan makanan dari tumbuh-tumbuhan: rumput, biji, buah-buahan, dan sayur-sayuran. Oleh kerana arnab adalah herbivora, mereka tidak memakan apa-apa dari haiwan, seperti daging atau telur.

Makanan arnab liar terdiri terutamanya dari tumbuh-tumbuhan, terutama batang rumput yang dapat dijumpai oleh arnab di dalam dan di sekitar kawasan mereka. Bergantung pada tempat anda tinggal di dunia, anda dapat melihat sekumpulan arnab liar dengan gembira mengunyah rumput hijau di sekitar rumah mereka. Tidak ada banyak nutrien di rumput, jadi arnab liar memerlukan banyak makanan untuk bertahan hidup. Mereka telah berubah untuk makan lebih banyak rumput, jadi lebih mudah bagi mereka untuk makan sesuatu yang buruk

Diet arnab liar

Makanan arnab liar dan arnab peliharaan adalah sama. Arnab peliharaan memerlukan makanan yang meniru apa yang akan mereka makan jika mereka hidup bebas dan dapat memilih makanan mereka seperti yang dilakukan oleh sepupu liar mereka. Sistem pencernaan arnab tidak berubah sejak dibiakkan beberapa ribu tahun yang lalu, tetapi mereka secara fizikalnya disesuaikan dengan diet sebelumnya. Itulah sebabnya pemilik harus berusaha menjaga makanan haiwan kesayangan mereka sama dengan makanan liar.

Kelakuan arnab cottontail

:black_small_square: Cottontails sangat aktif antara waktu subuh dan senja. Biasanya lebih senyap, arnab dapat berkomunikasi dengan dengkuran lembut dan menggerutu dan dengan mengetuk kaki belakang mereka. Apabila ditangkap oleh pemburu, mereka mungkin akan menjerit.

:black_small_square: Cottontails liar mempunyai jangka hayat kurang dari dua tahun. Kira-kira separuh daripada semua arnab muda mati dalam sebulan kelahiran, terutamanya kerana cottontails sangat penting di kebanyakan rantai makanan. Rubah, musang, rakun, cerpelai, ular, burung gagak, dan beberapa spesies burung liar yang semuanya bergantung pada cottontail untuk makanan.

:black_small_square: Untuk melarikan diri dari musuh atau berlindung dalam keadaan cuaca buruk, cottontails menggunakan lubang semula jadi atau buatan yang merangkumi parit, gumpalan lebat, atau penggalian yang ada yang digali oleh kayu, rubah, atau skunk.

:black_small_square: Cottontails Timur aktif sepanjang tahun. Cottontail rata-rata Massachusetts menghabiskan sebahagian besar hayatnya di kawasan seluas kurang daripada 1.5 ekar, walaupun pada musim sejuk, ia dapat menempuh jarak atau lebih dari kawasan musim panas untuk memberi makan untuk mendapatkan perlindungan atau makanan segar yang lebih baik.

:small_blue_diamond: Pelet dan rumput ke arnab liar

:black_small_square: Pelet adalah sumber makanan yang kaya, jadi mereka tidak boleh makan berlebihan. Sebagai tambahan, arnab liar berlari kira-kira 3 batu setiap hari, jadi anda harus menjaga keseimbangan yang tepat antara aktiviti dan diet kalori tinggi dari arnab liar yang anda pakai.

:black_small_square: Cara terbaik untuk memberi makan arnab liar adalah dengan memotong rumput. Gunakan gunting, bukan mesin pemotong rumput. Proses menggunting akan mematahkan rumput, yang menyebabkannya mula memerah dan menjengkelkan perut arnab anda. Juga, periksa bahawa rumput bebas daripada racun perosak. Racun perosak boleh membuat arnab sakit.

:black_small_square: Unggas harus selalu tersedia secara bebas, tetapi bukan idea buruk untuk mengamalkan memberi makan arnab liar anda sekali pada waktu pagi dan petang, pada waktu bekerja. Kerana mereka adalah haiwan krepuskular, mereka sangat aktif pada waktu pagi dan malam. Mereka tidur sepanjang hari semasa anda bekerja dan bersedia untuk bersenang-senang ketika anda berada di sekitar. Tanggungjawab anda adalah bangun pagi dan memberi makan kepadanya.

Sifat arnab liar

:black_small_square: Komuniti arnab dapat hidup di bawah tanah di lubang yang luas dan kompleks.

:black_small_square: Ketika dikejar, arnab akan berlari dengan corak zigzag untuk mengelirukan pemangsa mereka.

:black_small_square: Pada musim bunga, beberapa spesies arnab kelihatan dikejar dan mengadakan pertandingan tinju biasa. Dianggap bahawa tingkah laku ini menunjukkan persaingan antara lelaki. Walau bagaimanapun, para saintis sekarang tahu bahawa biasanya wanita bertinju lelaki. Seorang wanita menunjukkan bahawa dia tidak bersedia untuk mengawan atau menguji ketahanan dan kekuatannya.

:black_small_square: Arnab menentukan kawasan "bolt-to" sebelum memilih kawasan padang rumput. Arnab di ladang terbuka atau halaman belakang akan duduk dengan selesa untuk mengelakkan nenek moyang mereka dan menangkap mangsanya ketika mereka ketakutan.

:black_small_square: Di kawasan gersang, sebilangan arnab terkenal memanjat batang pokok atau kehilangan anggota badan untuk mencari tanaman hijau atau embun.

:black_small_square: Arnab menghasilkan dua jenis kotoran, satu adalah gumpalan pepejal berwarna terang yang terbuat dari bahan buangan, dan yang lain adalah bahan makanan yang lembut, gelap dan tidak boleh dimakan. Untuk mendapatkan nutrien dari makanan yang tidak sihat, arnab akan mengumpan semula ketulan ini untuk terus mencerna makanan.

Kitaran hidup Arnab liar

Seksual yang tidak menentu dan tiada ikatan kekal, cottontails Massachusetts mungkin berkahwin pada pertengahan Februari dan September. Tempoh kehamilan kurang dari 30 hari. Anak-anak itu berusia antara lima muda dan lapan tahun, dan betina biasanya mudah kawin sejurus selepas melahirkan. Satu doe dapat menghasilkan tiga tin kecil di musim New England.

Apabila doe cottontail siap melahirkan, dia menjumpai lubang atau parit sederhana atau menggali Gores yang cetek di tanah kering. Dia mungkin mencari tempat dengan penutup berus, tetapi tidak jarang mencari sarang di tengah-tengah halaman.

Betina menutupi sarang dengan beberapa lapisan bulu, rumput, daun, kotoran arnab, dan mungkin kertas atau serpihan lain. Cottontail yang baru lahir panjangnya kira-kira dua inci, beratnya kurang dari satu, dan telanjang, buta, dan pekak, sehingga mereka tidak dapat menahan diri. Mereka tumbuh dengan cepat, meninggalkan sarang selama lebih dari dua minggu dan menjadi bebas sepenuhnya ketika mencapai tiga hingga empat minggu. Arnab muda tidak akan mendapat ukuran penuh selama kira-kira empat bulan.

Laki-laki tidak berkecuali dalam proses pembenihan, dan rata-rata, betina memberi makan bayi hanya dua atau tiga kali malam, jarang mengunjungi sarang sebaliknya. Pada siang hari, dia biasanya terletak di lubang sendiri, kira-kira 20 meter atau lebih dari sarang. Jadual ibu bapa ini menjelaskan mengapa pemerhati manusia sering berfikir bahawa sarang arnab telah ditinggalkan.

Ringkasan: Kitaran hidup arnab berkisar antara 6 hingga 10 tahun walaupun ia berbeza di setiap baka, dan ada juga yang boleh hidup hingga 12 tahun.

Memberi makan arnab bayi liar yang yatim piatu

Selalunya, jika anda menjumpai sarang kelinci bayi, anda harus membiarkannya. Arnab cottontail liar, spesies yang paling biasa anda temui di Amerika Utara, akan membiarkan mereka yang masih muda berada di sarang. Mereka akan kembali memberi makan anak-anak sekali atau dua kali sehari. Apa yang kelihatan seperti sarang terbengkalai mungkin masih dijaga oleh arnab ibu. Sekiranya anda yakin bahawa arnab bayi adalah yatim piatu dan ibu tidak akan kembali, mencari pusat pemulihan hidupan liar di kawasan anda adalah tindakan terbaik untuk diambil. Adalah sukar untuk mengurus arnab bayi sahaja, dan dalam banyak kes, mereka tidak akan hidup lama.

Memberi makan arnab bayi liar yang yatim piatu

Sekiranya anda tidak dapat mencari pusat pemulihan yang akan membantu anda merawat dan memberi makan arnab ini, maka House Rabbit Society telah memberikan beberapa arahan untuk memberi makan arnab.

Soalan Lazim

Berikut ini disebutkan beberapa soalan yang sering ditanya berkaitan dengan apa yang dimakan oleh arnab liar .

1. Apa yang dimakan oleh arnab?

Arnab adalah herbivora yang memakan pelbagai jenis hidup tumbuhan. Mereka akan berusaha memberi makan buah dan sayur di kebun, tetapi mereka akan memakan rumput, tanaman hiasan, dan juga kulit pokok. Arnab melakukan kerosakan yang paling ketara pada musim gugur dengan mengunyah tanaman yang kuat sehingga mereka paling mudah diserang sejuk.

2. Adakah arnab liar memakan wortel?

Arnab liar tidak lebih suka sayur-sayuran. Mereka tidak akan memakan wortel jika terdapat tumbuh-tumbuhan hijau dan berdaun. Walaupun orang suka memberi kelinci haiwan kesayangan mereka sayur-sayuran segar, arnab liar akan memakan makanan berkhasiat yang ada.

3. Adakah arnab liar memakan biji burung?

Arnab liar akan memakan biji burung dari burung yang jatuh di tanah. Mereka suka biji burung, dan tidak mengapa memakannya. ia bukan makanan biasa dalam makanan mereka, tetapi tidak akan membahayakan mereka. Jadi, memakan biji ini sihat untuk arnab liar ketika sejuk di luar.

4. Adakah kelinci liar memakan biji bunga matahari?

Arnab liar makan secepat mungkin dari sumber makanan yang mereka dapati untuk menyimpan lemak untuk waktu kurus. Tetapi kebanyakan cottontail akan memakan biji burung seperti biji bunga matahari, sarat dengan minyak pati.

5. Bagaimana saya menarik arnab liar ke halaman saya?

Tanam pokok dan tumbuh-tumbuhan malar hijau di pinggir halaman, atau tambahkan timbunan sikat agar arnab bersembunyi.

Buat timbunan sikat dengan meletakkan tongkat di lantai, dengan pucuk kecil dan daun di atas. Arnab juga tertarik ke kawasan dengan rumput liar dan rumput tinggi, jadi biarkan laman web ini tumbuh dan tidak memotong.

6. Adakah arnab liar minum air?

Arnab liar minum air bawah tanah dan embun pada waktu pagi. Sekiranya mereka menemui lumpur atau sungai dan membersihkan, mereka akan menggunakannya sebagai sumber air.

7. Di manakah arnab liar membina sarangnya?

Mereka membina sarang berumput, dan berbulu di kawasan berumput berhampiran pokok renek atau pokok dan sering kelihatan jelas. Ramai di antara anda terkejut bahawa seekor arnab akan membina sarang di tengah halaman, tetapi memang bijak kerana kebanyakan pemangsa tidak akan memasuki kawasan lapang.

8. Berapa lama arnab liar boleh pergi tanpa air?

Seekor arnab tidak boleh berjalan lebih dari 24 jam tanpa minum. Sekiranya cuaca terlalu panas, masa ini lebih pendek. Tidak cukup menekankan betapa pentingnya air bagi arnab anda.

9. Adakah arnab akan kelaparan?

Haiwan itu tidak sengaja kelaparan atau enggan makan kerana tidak menyukai apa yang ditawarkan. Seperti yang ditunjukkan Dewey, mereka selalu dapat menunggu palet atau makanan lain, tetapi setelah mereka melihat bahawa tidak ada yang akan datang, mereka akan memakan apa yang ada.

10. Bolehkah arnab hidup sendirian dengan bahagia?

Arnab boleh hidup sendiri, tetapi anda perlu memberi perhatian kepada haiwan kesayangan anda oleh pasangan arnab yang terikat. Selalu disyorkan untuk menjaga pasangan arnab. Sekiranya anda dapat menemui arnab yang sudah terikat, itu jauh lebih baik.

Kesimpulannya

Artikel ini telah menerangkan secara ringkas bahawa apa yang dimakan oleh arnab liar . Artikel ini membahas tajuk-tajuknya, iaitu gaya hidup dan tabiat kelinci liar, kitaran hidup arnab liar, tanaman apa yang dimakan oleh arnab liar, dan apa yang harus dihindari ketika memberi makan arnab liar.

artikel berkaitan

Bagaimana Menarik Bebek Mallard? Apa yang dimakan oleh Raccoon? Apa yang dimakan oleh skunks?