APAKAH CAMPURAN HOMOGENOUS?

Campuran homogen ditakrifkan sebagai gabungan gas, cecair atau pepejal yang mempunyai bahagian aspeknya yang sama pada suatu titik sampel tertentu. Ia seragam dalam keseluruhan komposisi. Hanya ada satu segmen bergantung yang terdapat dalam campuran homogen. Dalam Kimia, kata "campuran homogen" berasal dari bahasa Yunani yang memiliki arti "serupa". Ini adalah campuran di mana faktor digabungkan dengan betul sehingga tidak dapat dipisahkan dengan penggunaan pendekatan fizikal apa pun atau sekarang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Mereka dicampur dengan baik dengan cara ini sehingga tidak dapat dipertimbangkan bahkan di bawah mikroskop. lebih-lebih lagi, mereka selalu terdiri daripada satu fasa misalnya air dan etanol mempunyai identiti mereka satu persatu namun apabila dicampur bersama, susun jawapan yang terdiri daripada fasa tunggal dan tidak dapat dipisahkan dengan mudah, bahkan tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Mereka juga mempunyai komposisi yang seragam pada beberapa titik campuran. Sekarang kenali maksudnya? Anggaplah bahawa kita mempunyai jumlah jawapan yang pasti mengenai pelbagai campuran yang tepat dalam membincangkan saya di atas dalam artikel ini. Mari kita rasakan penyelesaian ini menjadi 4 kapal luar biasa dengan kuantiti yang sama sebanyak 25%. Keahlian komposisi seragam bahawa dalam setiap 25% penyelesaiannya, akan ada jumlah kombinasi dan komponennya yang setara. Kombinasi homogen pada mulanya berasal dari campuran. Sementara gabungan adalah gabungan dua unsur tambahan atau bahan murni kecuali mengalami perubahan kimia. Kita tahu bahawa gabungan pelbagai ini membawa sebatian dan unsur yang sama rata. Selain itu, pengukuran elemen juga tetap berterusan. Mencampurkan udara dengan awan, minyak dan cuka, sirap, pasir, dan air yang kerap adalah beberapa contoh Campuran Homogen.

Sifat Campuran Homogen:

Campuran homogen mempunyai pelbagai khasiat: • Kombinasi homogen yang seluruhnya dicampurkan hingga ke tahap molekul dikenali sebagai larutan. • Campuran homogen terdapat dalam satu bahagian bilangan kiraan pada satu masa. Anda tidak akan melihat air cair dan air kuat secara kolektif dalam campuran homogen. Kemampuan segelas air ais anda, dengan ketulan ais terapung di dalamnya, adalah gabungan campuran homogen yang heterogen. • Kombo homogen tidak dapat dinyatakan sebagai formula kimia. • Untuk menerangkan sebarang kombinasi homogen dengan tepat, anda ingin mengenal pasti faktor-faktor dan memberitahu bahagian atau nisbahnya di dalam campuran. • Seperti semua campuran, campuran homogen dapat dipisahkan menjadi komponennya, umumnya dengan bantuan mendapatkan rumah fizikal mereka seperti takat didih atau daya tarikan. • Air masin adalah contoh campuran homogen yang mudah dipisahkan dengan menggunakan penyejatan.

Banyak negara menggunakan penyejatan untuk menangkap air minuman murni dari air laut, meninggalkan garam yang dapat ditawarkan untuk keuntungan. Air gula adalah contoh lain dari gabungan homogen yang dapat dipisahkan melalui penyejatan.

Sebatian homogen:

Campuran bukan sebatian. Dalam kimia, komponen tulen dapat terikat secara kimia untuk membentuk sebatian. Sekiranya komponennya sekarang tidak terikat secara kimia, mereka menyusun campuran. Contoh sebatian homogen adalah air tulen (H2O). Hidrogen terikat dengan oksigen. Contoh sebatian homogen Karbon dioksida adalah contoh lain dari sebatian homogen. Walau bagaimanapun, udara yang anda hirup adalah campuran homogen. Setiap nafas adalah gabungan nitrogen, oksigen, argon, karbon dioksida, wap air, dan beberapa bahan lain. Perkara yang baik juga, dalam kes lain yang mungkin anda hilangkan.

V homogen Campuran Heterogen

Dalam kimia, kita boleh mempunyai dua jenis campuran: campuran homogen dan campuran heterogen: Campuran homogen: Diadun sebati, ia kelihatan seperti satu bahan - Komposisi seragam. Campuran heterogen: Tidak dicampur dengan sempurna, jadi anda dapat melihat dan memilih bahagian watak campuran. Sebelum menggali campuran ini, mari kita analisis untuk mengatakannya dengan betul. Ini adalah perkataan suku kata lima dan enam: Homogen: ho-mo-gee-nee-us Heterogen: het-er-oh-gee-nee-us Kedua-dua perkataan adalah kata sifat, bukan kata nama lagi. Anda harus menggunakannya untuk menggambarkan sesuatu yang lain, seperti campuran. Anda tidak boleh mengatakan, "Ini heterogen." Awalan "homos" skill "sama", sementara awalan "hetero" bermaksud "berbeza." Akar "murah hati" adalah kata Yunani, "genius," yang bermaksud kumpulan, jenis, atau stok. Jadi, homogen bermaksud semua kumpulan yang setara dan potensi heterogen semua perniagaan luar biasa bersama. Fikirkan dua mangkuk sup yang luar biasa: sup tomato homogen, sementara sup sayur-sayuran adalah heterogen. Contoh gabungan heterogen Berikut adalah tiga lagi contoh campuran heterogen: Pelajar di dalam kelas Campuran jejak Sebilangan besar cucian

Contoh Campuran Homogen

Sekiranya anda melihat dengan teliti di sekitar rumah anda sendiri, anda dapat melihat banyak contoh kombo homogen di rumah anda. Berikut adalah senarai campuran homogen isi rumah: • Pembersih tingkap • Losyen • Sabun cair • Susu • Pembersih tangan • Minuman ringan • Lemonade (jika anda mengeluarkan semua biji dan pulpa)

Itu mungkin kelihatan jelas. Pertimbangkan juga: • Air paip (hanya air kelas makmal adalah sebatian; kebanyakan air mempunyai gas dan pepejal terlarut di dalamnya) • Tanah liat dan grafit dalam pensil kayu "plumbum." • Dakwat dalam pen • Simen (jangan dikelirukan dengan konkrit) • Plastik • Bensin • Lilin • Tong logam • Mesin cuci pinggan cuci atau pencuci pakaian Ini semua campuran yang seragam sepanjang dilihat dengan mata kasar.

Contoh Campuran Homogen: Pepejal, Cecair dan Gas

Campuran kimia menggabungkan dua bahan yang memelihara kediaman mereka sendiri apabila digabungkan. Campuran heterogen terdiri dari komposisi tidak seragam, sementara campuran homogen terdiri dari komposisi seragam. Contohnya, air dan pasir adalah gabungan yang heterogen - anda boleh memisahkan pasir dengan mudah dari air. Tetapi jus oren adalah homogen - sukar, jika sekarang tidak mustahil, untuk memisahkan zarah oren dari air. Terus belajar untuk contoh tambahan kombo homogen pepejal, cair, dan gas yang anda lihat setiap hari.

Contoh Campuran Homogen Pepejal Gabungan homogen juga dikenali sebagai penyelesaian. Apabila anda memikirkan penyelesaian, kemungkinan anda akan mengambil cecair. Walau bagaimanapun, banyak pepejal juga dilihat sebagai campuran homogen. Terdapat pelbagai campuran homogen yang kuat, dari bahan yang berlaku secara semula jadi seperti batu hingga plastik sintetik. • Bitumen - bentuk petroleum yang kuat dan sumber petrol, diesel, dan bahan bakar fosil lain; bitumen adalah campuran homogen dari bahan kimia hidrokarbon rumit • Simen - campuran sebatian kalsium homogen pepejal; diadun dengan pasir, kerikil, dan air; ia menjadi gabungan konkrit yang heterogen, salah satu bahan binaan terpenting di dunia. • Gangsa - campuran tembaga dan timah; gangsa adalah sejenis aloi, iaitu keluli yang dihasilkan melalui dua atau keluli tambahan elemen • Keluli - dan aloi yang diperbuat daripada besi dan karbon; kedua-dua keluli dan keluli tahan karat, yang terdiri daripada kromium, adalah campuran homogen • Tembaga - logam yang dibuat dengan tembaga dan zink; tembaga juga merupakan aloi • Thermoplastics - sejenis plastik pembuatan yang merangkumi polietilena dan polivinil klorida; termoplastik merangkumi polimer yang memanaskan dan menyejukkan secara seragam ke dalam bahan plastik yang kuat. Anda mungkin juga berfikir jika jenis batu tertentu, seperti granit, adalah homogen. Batu terbuat dari mineral, kristal, dan zat yang luar biasa, menjadikannya heterogen. Walau bagaimanapun, mineral yang menyusun batu sering homogen.

Contoh Campuran Homogen Cecair

Sebilangan besar minuman yang anda temui setiap hari adalah contoh campuran homogen. Minuman ini merangkumi minuman yang anda minum, cairan tubuh anda, dan bahan pembersih rumah tangga. • Plasma darah - cecair tidak berwarna yang menahan sel darah anda dalam penggantungan; jumlahnya sedikit lebih daripada separuh kuantiti darah manusia; Darah itu sendiri kelihatan homogen, namun sel dan plasma dapat dipisahkan dengan mudah, menjadikannya heterogen. • Wain - gabungan homogen (seperti semua minuman keras); sains pembuatan wain dan minuman keras terutamanya berdasarkan penggunaan etanol dan / atau air sebagai pelarut pada pelbagai elemen - oak hangus untuk wiski bourbon, misalnya, atau juniper dalam gin - untuk mencipta rasa khas • Air - setiap kejadian lain campuran homogen; namun air paling suci mengandungi mineral dan gas terlarut; ini dilarutkan pada tahap tertentu di dalam air, jadi campurannya terdapat di bahagian yang sama dan homogen. • Pencuci pakaian cair - gabungan homogen dari sebilangan sabun dan sebatian kimia untuk mencuci pakaian; anda tidak boleh dengan sukar memisahkan sabun dari air dalam pencuci pakaian yang disasarkan • Kopi - campuran air yang homogen dan kopi yang ditapis; sementara mungkin terdapat beberapa sisa yang tersisa dari proses pembuatan bir, anda tidak boleh memisahkan kopi dari air dengan mudah, menjadikannya lebih kerap daripada tidak homogen. • Larutan garam - natrium klorida (garam) dan air dicampur bersama; garam mempunyai kepekatan garam yang sama (0,9%) dengan darah dan air mata, menjadikannya ideal untuk tujuan saintifik titik cecair - adalah homogen. Walaupun bekalan (lemak dan air) tidak lagi terpisah dalam susu homogen, secara teknikalnya adalah koloid. Lemak digantung dan bukan larut; oleh itu, susu adalah larutan cecair heterogen lemak di dalam air.

Contoh Campuran Homogen Gas

Sebilangan besar sumber gas yang paling biasa disangka orang adalah campuran homogen. Tarik nafas - anda bernafas dalam campuran homogen gas! • Udara - campuran oksigen, nitrogen, argon, dan karbon dioksida yang homogen, bersama dengan unsur-unsur lain dalam jumlah yang lebih kecil; kerana setiap lapisan persekitaran Bumi mempunyai ketumpatan yang berbeza, setiap lapisan udara adalah campuran homogennya sendiri • Bahan bakar semula jadi - campuran metana dan hidrokarbon yang berbeza gas yang homogen digunakan sebagai bahan bakar; anda tidak boleh memisahkan bahagian gas asli • Nitrous oxide - salah satu daripada banyak kombinomogen gas yang digunakan untuk anestesia; sebagai anestesia, nitrat oksida digunakan dalam larutan 50/50 dengan oksigen; Sebenarnya, pengamal perubatan secara berkala menyebut nitrogen oksida sebagai "gas dan udara!" • Apabila udara di sekitar anda memasukkan titisan kelembapan (seperti kabut atau kabut), udara dilihat heterogen. Yang serupa berlaku ketika anda bersin atau menyemburkan wangian ke udara.

Fasa Tunggal vs Fasa Pelbagai

Satu lagi perkara utama campuran homogen berbanding campuran heterogen adalah segmen di mana setiap bahan berada. Contohnya: Campuran homogen merangkumi bahan fasa tunggal (negara jirim yang sama), seperti espresso dengan krimer (kedua-dua cecair) atau perak sterling (dibuat dengan perak dan tembaga). Campuran heterogen merangkumi elemen multi-fasa (keadaan jirim yang berbeza), seperti pasir dan air (pepejal dan cecair) atau minuman berkarbonat (gas dan cecair). Sebaiknya campuran bermula sebagai heterogen dan kemudian menjadi homogen kerana satu bahan larut. Contohnya termasuk gula ke air; kristal gula adalah pepejal, tetapi apabila larut, gula dalam bentuk cair.

Jenis campuran homogen:

Penyelesaian: Kombinasi dibuat apabila bahan (zat terlarut) dilarutkan dalam beberapa bahan lain (pelarut). Solute: bahagian jawapan yang sedang dibubarkan (biasanya bahagian yang kurang). Pelarut: bahagian jawapan yang melarutkan zat terlarut (biasanya bahagian yang lebih tinggi). PENYELESAIAN = SOLVENT + SOLUTE

Contoh campuran homogen:

Segelas air limau (campuran air, jus lemon, gula, garam) adalah kombinasi yang homogen kerana gula, garam, dan jus lemon yang dilarutkan diperuntukkan secara merata sepanjang keseluruhan sampel. Anda tidak boleh memisahkan jus lemon dari air dengan mudah; ia bercampur seragam. Keluli tahan karat dibuat dari gabungan besi, kromium, dan nikel yang homogen. Udara adalah campuran petrol nitrogen yang homogen (78%), bahan bakar oksigen (21%), dan sejumlah kecil gas lain. Minyak, cuka, cecair pencuci pinggan, tembaga, anggur, darah, air laut, gas asli, dll.

Apakah nama lain untuk homogen?

UNIFORM IDENTIKAL sama konsisten Sama tidak berubah Akin sebanding Sama tidak dapat dibezakan

Campuran homogen dapat dikelaskan lebih lanjut kepada:

Penggantungan: Mengapa pelukis selalu mencampurkan cat lebih awal daripada penggunaannya? Ini kerana cat adalah sejenis penggantungan. Zarah-zarah di sini berukuran lebih besar dari 5 x 10-7 m, yang berpotensi anda dapat melihat zarah dengan mata kosong. Pasir halus yang dicampurkan di dalam air adalah contoh penggantungan lain. Sepanjang jangka masa, zarah-zarah mempunyai kecenderungan untuk mengendap (atau terapung) dan harus dicampur semula untuk memperbaiki keadaan terampai. Penyelesaian: Garam atau gula yang dilarutkan dalam air adalah contoh larutan. Zarah-zarahnya berukuran kurang dari 2 x 10-9 m. Mereka sangat kecil sehingga anda tidak dapat membezakan antara zat terlarut (faktor yang dilarutkan) dan pelarut (komponen yang melarutkan zat terlarut). Koloid: Koloid adalah ukuran yang ukuran zarahnya berkisar antara 2 x 10-9 m hingga 5 x 10-7 m. Di sini zarah-zarahnya cukup kecil sehingga ia tetap tergantung. Daya intermolekul cukup kuat untuk mengatasi sifat zarah untuk mengendap atau mengapung, kerana ukurannya yang kecil. Beberapa contoh diberikan di bawah yang akan membantu anda memahami sifat koloid dengan lebih baik. Jenis Koloid: Bergantung pada medium penyebaran (pepejal, cecair, gas), koloid itu sendiri dapat dikelaskan secara serupa. Berikut adalah jadual untuk membantu anda.

Fasa Penyebaran Medium Penyebaran Jenis Koloid Contohnya
Padu Padu Sol Padu Batu Permata, Mutiara
Cecair Padu Gel Keju, Jeli, Jam
Gas Padu Sol Padu Batu apung
Padu Cecair Sol Gusi, Cecair Sel
Cecair Cecair Emulsi Susu
Gas Cecair Buih Froth, Krim Whipped
Padu Gas Aerosol Asap
Cecair Gas Aerosol Kabut, Awan

10 Contoh Campuran Homogen dalam Kehidupan Harian

Makmal kimia paling mudah yang kami datangi setiap hari adalah dapur kami. Sama seperti di makmal kimia, di dapur kami, kami menggabungkan perkara-perkara untuk mendapatkan hasil yang diinginkan. Sebagai contoh, apabila kita lebih suka merasai pelbagai rasa buah-buahan, kita menyusun salad buah. Dalam kimia, gabungan terbentuk apabila dua atau lebih bahan kimia dicampur bersama sedemikian rupa sehingga tidak ada yang kehilangan identiti kimianya. Baik ikatan kimia yang ada sekarang rosak dan juga yang baru terbentuk. Gabungan homogen adalah gabungan di mana komposisi itu seragam sepanjang tempoh campuran. Contohnya, salad buah anda akan disebut sebagai campuran homogen jika hampir setiap sudu rasanya serupa. Sekiranya rasanya tidak sama, maka ia akan dikenali sebagai campuran buah-buahan yang heterogen. Selalunya tidak mudah untuk mengelirukan kombinasi homogen dengan bahan tulen kerana masing-masing mempunyai komposisi yang seragam. Perbezaannya adalah bahawa komposisi bahan tulen selalu sama, sedangkan dua kombo homogen yang berbeza yang terbuat dari molekul yang setanding dapat memiliki komposisi yang berbeza. Dalam kimia, semua pilihan dianggap campuran homogen kerana nisbah zat terlarut dan pelarut tetap sama semasa larutan, dan zarah-zarah tidak lagi dapat dilihat dengan mata kasar, walaupun dihomogenkan dengan pelbagai sumber. Mari tampil di beberapa campuran homogen yang kami temui dalam kehidupan seharian.

1. Udara

Jangka masa "udara" biasanya merujuk kepada petrol yang tidak terlihat yang ada di sekitar kita yang sangat penting untuk wujud bentuk kehidupan apa pun. Sebagai pembezaan rujukan udara sebagai salah satu dari 4 elemen dalam mitologi dan astrologi bersejarah dan abad pertengahan, udara adalah istilah biasa untuk gabungan beberapa gas yang membentuk atmosfer bumi. Komposisi udara terutamanya terdiri daripada nitrogen (78%), oksigen (21%), wap air (berubah-ubah), argon (0,9%), karbon dioksida (0,04%), dan gas petunjuk. Udara umumnya tergolong dalam kategori campuran homogen; namun, komposisi udara tidak seragam di seluruh planet ini, ia dapat berkisar dari satu tempat ke satu lokasi bergantung pada persekitarannya. Sebagai contoh, kesedaran tentang karbon dioksida di udara lebih banyak di bandar-bandar berbanding dengan desa-desa. "Udara adalah campuran homogen," frasa ini biasanya merujuk kepada sampel udara murni yang kita peroleh sebagai bahan bakar seragam (tidak ada varian atau turun naik) dengan kediaman yang rata-rata dari semua komponen watak. Mana-mana dua sampel tulen mempunyai komposisi seragam yang sama secara keseluruhan. Udara umumnya terdiri daripada habuk, debunga, dan spora; bahan cemar lain disebut sebagai "pencemaran udara." Keamatan pencemaran udara dapat berubah-ubah di seluruh planet bergantung pada habitat setempat, keadaan iklim, dan lebih dari beberapa jenis keberadaan yang ada di sana. Sifat-sifat ini memberikan peningkatan ke arah kontekstual mengenai homogenitas udara. Lebih-lebih lagi, gas yang berbeza, tanpa nitrogen dan oksigen, menjadikan hanya 1% komposisi lengkap; oleh itu, varian minit dalam kepekatan tersebut tidak dapat diperhatikan ketika memikirkan homogenitas udara.

2. Minuman ringan

Sekiranya anda pergi ke kedai runcit pada masa ini, anda dapat melihat lorong yang penuh dengan peti sejuk, secara keseluruhan mengandungi beberapa jenis minuman ringan, seperti Coca-Cola, Pepsi, Fanta, dll. Minuman ringan adalah kategori minuman bukan alkohol biasanya , tetapi sekarang tidak semestinya berkarbonat, mengandungi pemanis dan perasa buatan atau semula jadi. Mana-mana jenis minuman lembut adalah campuran pepejal, cecair, dan gas yang homogen. Sip pertama Coca-Cola rasanya sama dengan yang terakhir, yang menunjukkan bahawa komposisi zat dalaman botol adalah seragam; namun, dalam beberapa kes, jika botol dibiarkan terbuka untuk beberapa waktu, mungkin terdapat varian rasa kerana pengoksidaan minuman. Walaupun demikian, campuran ais dan minuman lembut memang heterogen, walaupun rasa sama pada beberapa tahap di dalam gelas. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ais boleh dipisahkan dari minuman lembut pada bila-bila masa, pada bila-bila masa, hingga larut sepenuhnya, di mana gelas sekali lagi akan penuh dengan campuran homogen.

3. Bensin (Petrol)

Bensin, sering dianggap sebagai petrol, adalah keperluan lain setiap hari bagi mereka yang memiliki kenderaan. Ini adalah cecair mudah terbakar yang berasal dari petroleum yang terutama digunakan sebagai bahan bakar di kebanyakan mesin pembakaran dalaman yang dipicu oleh percikan api. Ini adalah campuran homogen dari banyak sebatian organik, seperti parafin, olefin, dan sejumlah sikloalkana, yang dibeli melalui penyulingan pecahan petroleum (minyak mentah) dan diperbaiki dengan pelbagai komponen seperti etanol. Komponen lain untuk gas sering terdiri dari bahan pencuci untuk membatasi penumpukan simpanan enjin, agen anti-ais untuk menghentikan pencegahan yang disebabkan oleh penggunaan lapisan karburator, dan antioksidan (penghambat pengoksidaan) yang digunakan untuk membatasi pembentukan "gusi". Petrol juga digunakan sebagai pelarut untuk banyak lemak dan minyak, dan oleh itu, ia juga dapat digunakan sebagai agen pembersih untuk noda minyak.

4. Memasak gas

Umumnya dikenali sebagai bahan bakar silinder atau gas memasak, LPG (Liquefied Petroleum Gas) adalah bahan bakar yang digunakan dengan jelas untuk fungsi memasak di seluruh dunia. Apabila anda menghidupkan tombol dapur anda, anda akan melihat bunyi gas yang mendesis keluar dari pembakar. Tajuk LPG boleh membingungkan mana-mana orang bahawa bagaimana sesuatu boleh menjadi gas dan cecair? LPG, sebenarnya, adalah gas, yang disejukkan dan dicairkan di bawah sejumlah besar ketegangan untuk dipam ke dalam silinder. Komposisi LPG adalah gabungan gas hidrokarbon yang mudah terbakar. Secara amnya, campuran propana yang homogen ({C} {3} {H} {8} C tiga H8), butana ({C} {4} {H} {10} C 4 H 10), dan beberapa perbezaan gas hidrokarbon dimampatkan secara kolektif untuk membentuk LPG. Keseragaman LPG menawarkan jangka hayat yang tidak terbatas kepadanya. Walaupun selepas bertahun-tahun, kombinasi ini akan tetap homogen dan siap digunakan. Walau bagaimanapun, silinder yang mengandungi LPG dapat merosot dari masa ke masa dan menjadi penyebab kebimbangan.

5. Anggur

Anggur adalah minuman beralkohol, biasanya dibuat dari jus anggur. Selama beratus-ratus tahun, arak telah memegang posisi besar dalam banyak budaya, bermula dengan kilang anggur tertua di Armenia yang terletak pada 4100 SM hingga ke zaman kerajaan Yunani, Rom, dan Mesir hingga sekarang. Anggur dari kebun anggur diperam dengan biasanya dua bahan, gula dan ragi, untuk menghasilkan jawapan etanol dan air yang homogen disebut sebagai anggur. Ragi menggunakan gula yang berlaku secara semula jadi dalam jus anggur untuk melepaskan tiga komponen: etanol, {CO} {2} CO 2, dan panas. {CO} {2} CO dua dan kehangatan hilang dan etanol tetap ada. Berbagai jenis anggur dan jejak ragi menghasilkan gaya anggur yang luar biasa. Banyak lokasi antarabangsa menetapkan sebutan jenayah yang seharusnya menggariskan corak dan kualiti anggur.

6. Secawan Kopi

Bagi kebanyakan kita, kopi adalah minuman penting dalam kehidupan seharian kita. Ia memberi kita kekuatan yang mendorong kita untuk bekerja dengan lebih cekap. Walaupun sebilangan manusia menikmati espresso mereka dengan susu, yang lain memilih untuk minum kopi hitam. Baiklah, kedua-dua jenis ini tergolong dalam kelas campuran homogen. Apa pun pilihan anda, anda memilih kopi untuk digayakan sama. Anda tidak mahu komponennya terpisah, namun anda mahu minuman anda seragam dari atas ke bawah. Kopi hitam adalah gabungan homogen biji kopi panggang dan air panas yang tidak lagi dapat dipisahkan secara fizikal setelah dicampurkan. Begitu juga, espresso susu juga merupakan campuran susu dan espresso hitam yang homogen kerana susu akan dicampur dengan kopi hitam. Kopi espresso, sebaliknya, kini bukan campuran homogen. Walaupun rasanya sama dari pembukaan hingga akhir, crema yang terdapat dalam kopi espresso termasuk dalam klasifikasi campuran campuran yang dikenali sebagai emulsi. 7. Kuningan Sebilangan besar dari kita biasa dengan jazz melodi yang dihasilkan dengan menggunakan alat-alat tembaga, seperti sangkakala, tuba, tanduk Perancis, dan saksofon. Rumah tembaga akustik menjadikannya keinginan yang lebih baik untuk membuat alat muzik. Walau bagaimanapun, tembaga bukan sebatian lelaki atau wanita tetapi aloi tembaga dan zink. Ini adalah gabungan yang homogen di mana peratusan tembaga dan zink biasanya masing-masing 66% dan 34%; perkadaran ini dapat disusun untuk menghasilkan pelbagai jenis tembaga. Ia juga digunakan untuk membuat anting-anting dan perkakas di beberapa budaya di dunia.

8. Liquor Liquor adalah sebutan lazim yang diberikan kepada minuman beralkohol rekreasi di seluruh dunia. Semasa membeli sebotol minuman keras, pelanggan menentukan kecekapannya dengan menggunakan label V / V atau W / W yang ada pada botol. Label ini memberitahu nisbah bahan kandungan alkohol dengan air. Sebagai contoh, 42.8% V / V adalah ukuran bahawa 42.8 ml alkohol dicampur dengan 100 ml air. Minuman keras pada dasarnya adalah gabungan homogen dari minuman keras dan perasa tambahan seperti gula, buah-buahan, herba, dan rempah. Komposisi air dan alkohol tetap sama di seluruh botol. Contoh minuman keras merangkumi brendi, vodka, bijou, tembakan, shoji, gin, rum, tequila, mescal, dan wiski.

9. Simen Semen adalah salah satu bahan terpenting dalam pembinaan infrastruktur. Ini adalah bahan pengikat yang digunakan untuk bangunan yang menetapkan, mengeras, dan mematuhi bahan yang berbeza untuk mengikatnya bersama. Semen jarang digunakan sendiri, namun lebih baik untuk mengikat pasir dan kerikil (agregat) bersama-sama. Komposisi kimia simen biasanya terdiri daripada campuran homogen dari oksida kalsium, aluminium, silikon, besi, dan sulfur. Apabila air ditambahkan ke simen, air menghasilkan kristal sub-mikroskopik atau kain seperti gel yang mempunyai permukaan yang tinggi dan kediaman lekatan berukuran baik yang menjadikan pasir dan kerikil bersama-sama membentuk konkrit.

10. Cuka

Cuka adalah gabungan homogen yang paling biasa yang boleh didapati di dapur mereka. Ia adalah larutan berair asid asetik dan sedikit petunjuk bahan kimia lain yang memberikan rasa kepada cuka. Biasanya asid asetik 5-8% diadun secara homogen dengan air untuk membuat cuka. Bergantung pada bahan sumbernya, cuka di pasar terdapat dalam banyak jenis dengan cuka putih suling yang kelihatan seperti air jernih sebagai jenis yang paling biasa. Cuka lain terdiri daripada cuka sari apel, cuka wain putih, cuka anggur merah, cuka balsamic, cuka beras, cuka malt, dan lain-lain. Cuka biasanya digunakan dalam memasak untuk memberikan rasa pahit, perasa berasid, dan untuk menyediakan acar.

Kesimpulan:

Dalam artikel ini, kami mengkaji keseluruhan mengenai campuran dan penyelesaian. Gabungan pada dasarnya adalah campuran di mana dua atau lebih bahan digabungkan. Jawapan utamanya terdiri daripada dua jenis iaitu kombo homogen dan campuran heterogen. Penyelesaiannya adalah gabungan zat terlarut dan pelarut yang homogen. Zat terlarut adalah bahan yang menerima terlarut dalam pelarut sedangkan pelarut adalah bahan yang melarutkan zat terlarut dengan sendirinya.

SOALAN YANG BANYAK DITANYA:

S1. Apakah yang disebut campuran homogen? Kita tidak boleh memilih campuran homogen dengan hanya melihatnya; Kombinasi homogen juga disebut sebagai penyelesaian; Komposisi seragam; Contoh: air hujan, cuka, dll. Q2. Yang manakah penerangan terbaik untuk campuran homogen? Terdapat dua jenis campuran utama, terutamanya campuran homogen dan campuran heterogen. Apakah Campuran Homogen? Ini adalah jenis campuran di mana faktor yang digabungkan diedarkan secara seragam pada beberapa peringkat dalam campuran. S3. Apakah penyelesaian yang sebenarnya? Penyelesaian Sejati adalah gabungan homogen dari dua atau lebih faktor yang direndam dalam pelarut dengan pengukuran zarah kurang dari 10-9 m atau 1 nm. Contoh: Jawapan utama gula di dalam air. Dengan penggunaan kertas filter yang seringkali tidak bagus untuk mata kasar, zarah tidak dapat dipisahkan dari larutan sebenar. S4. Yang manakah contoh tindak balas homogen? Kombinasi homogen sering dianggap tidak dapat dibezakan dari bahan murni ketika kita melakukan introspeksi pada tahap makroskopik. Tindak balas yang mengambil bahagian antara zat terlarut tergolong dalam keseimbangan homogen tunggal. Beberapa contoh kombo homogen diakui sebagai gula, garam, air, pewarna, udara, dan darah. S5. Bolehkah anda melihat satu fasa jirim dalam campuran homogen? Kita dapat melihat hanya satu bahagian campuran campuran yang tidak homogen. Perkara utama mengenai jenis campuran ini: Zarah dikeluarkan secara seragam. Kami tidak dapat menilai kombinasi yang homogen dengan hanya melihatnya. Kombinasi homogen juga dipanggil penyelesaian. Komposisi seragam. Contoh: air hujan, cuka, dll. Q6. Apakah contoh campuran heterogen dan homogen? Dengan menggabungkan dua atau lebih zat, gabungan dihasilkan. Jawapan homogen cenderung sama, tidak kira bagaimana anda mencontohnya. Kombinasi homogen adalah sumber air, larutan masin, beberapa aloi, dan bitumen. Pasir, minyak dan air, dan sup mi unggas adalah contoh campuran heterogen. S7. Yang manakah paling tepat menerangkan campuran heterogen? Gabungan yang heterogen adalah gabungan tempat di seluruh jawapan komposisi tidak lagi seragam. Secara definisi, satu fasa terdiri daripada bahan tulen atau campuran homogen. Terdapat dua atau fasa tambahan campuran heterogen. S8. Adakah udara homogen atau heterogen? Gabungan heterogen adalah sejenis campuran yang menyetujui unsur-unsur yang dipertimbangkan kerana terdapat dua atau lebih banyak fasa. Kombinasi adalah contoh air. Air adalah gabungan nitrogen, oksigen, dan sebatian lain yang lebih kecil dalam bahan gas.

S9. Berapa banyak fasa yang terdapat dalam campuran heterogen? Secara definisi, satu fasa terdiri daripada bahan tulen atau campuran homogen. Terdapat dua atau lebih fasa campuran heterogen. Adakah udara homogen atau heterogen? Gabungan heterogen adalah jenis gabungan yang membolehkan aspek dipertimbangkan kerana terdapat dua atau lebih fasa. S10. Adakah gelas air ais adalah campuran homogen? Kombo homogen wujud dalam satu bahagian bilangan kiraan pada satu masa. Anda sekarang tidak akan melihat air cair dan air stabil bersama dalam campuran homogen. Kapasiti segelas air ais anda, dengan ketulan ais terapung di dalamnya, adalah gabungan campuran homogen yang heterogen.

Kesimpulan:

Dalam artikel ini, kami mengkaji keseluruhan mengenai campuran dan penyelesaian. Gabungan pada dasarnya adalah campuran di mana dua atau lebih bahan digabungkan. Jawapan utamanya terdiri daripada dua jenis iaitu kombo homogen dan campuran heterogen. Penyelesaiannya adalah gabungan zat terlarut dan pelarut yang homogen. Zat terlarut adalah bahan yang menerima terlarut dalam pelarut sedangkan pelarut adalah bahan yang melarutkan zat terlarut dengan sendirinya.