Setiap orang di bumi mempunyai reaksi dan tindak balas yang berbeza terhadap tekanan. Tindak balas kita terhadap tekanan sangat penting kerana ia banyak membantu menjaga kesihatan mental kita. Tekanan boleh menjadi sangat membawa maut jika kita tidak menanganinya dengan betul dan positif. Kadang-kadang sangat sukar untuk menangani tekanan terutamanya jika kita terdedah kepadanya, tetapi mengikuti beberapa peraturan psikologi positif dapat banyak membantu. Baca tajuk seterusnya untuk mengetahui apa itu psikologi positif dan apa yang dikatakan mengenai menangani tekanan.

Apa itu psikologi positif?

Psikologi positif adalah konsep yang diasaskan oleh Martin EP Seligman. Ia memfokuskan pada aspek positif psikologi yang menjadikan hidup lebih mudah dan bernilai untuk dinikmati oleh semua orang. Ia sangat berguna dan disyorkan untuk orang yang terdedah kepada kemurungan dan bunuh diri. Psikologi positif menjelaskan pengalaman manusia yang berkaitan dengan keperibadian seseorang dan hubungannya dengan masyarakat. Ia membantu orang memahami bahawa kehidupan adalah baik bagi sesiapa sahaja yang ingin melihatnya seperti itu, dan pastinya bernilai hidup. Psikologi positif mempunyai tiga tahap, seperti individu, masyarakat, dan dalam kumpulan .

Perlu tindak balas psikologi positif untuk tekanan?

Psikologi positif mempunyai model , yang dikenali sebagai PERMA. PERMA bermaksud Emosi positif, Penglibatan, Hubungan positif, Makna, dan Pencapaian. Model inilah yang menjadikannya keperluan mutlak untuk mengatasi tekanan.

Ringkasan: Tekanan membuat seseorang tidak putus asa dan sering membuat mereka tidak dapat fokus atau berfikir dengan jelas.

Untuk mengatasi masalah ini, PEMRA bertindak untuk membantu orang tersebut memberikan tindak balas positif yang tepat terhadap tekanan .

  • "Emosi positif" dalam PERMA membolehkan orang yang merasa tertekan mempunyai aliran emosi positif di dalamnya. Ini dapat membantu mereka mengawal diri dan tidak melakukan apa-apa.
  • " Penglibatan " membolehkan seseorang mengalihkan perhatian mereka dan terlibat dalam pelbagai aktiviti yang membuat mereka merasa lebih baik dan ringan. Ini dapat membantu mereka tetap waras dan tenang.
  • Bahagian "hubungan" membantu seseorang menjaga hubungan interpersonal mereka dengan cara yang mereka mencari keselesaan dan pengasuhan antara satu sama lain. Seluruh sudut bersandar pada bahu masing-masing adalah tidak merasa sendirian yang berpotensi menyumbang kepada orang yang mengalami pemikiran bunuh diri dan gejala depresi.
  • “Makna” dalam PERMA memberi makna dan tujuan hidup untuk hidup tanpa penyesalan dan kebimbangan. Ia mendorong seseorang untuk hidup dan itulah apa psikologi positif Aspires untuk.
  • Akhirnya, "pencapaian" memberi seseorang rasa pencapaian yang tinggi yang membuat mereka menyedari bahawa mereka telah melakukan sesuatu yang berharga dan keberadaan mereka di bumi sangat berharga.

Cara untuk memberi tindak balas positif kepada tekanan:

Terdapat banyak cara yang tidak beracun dan bermakna di mana seseorang dapat menghilangkan tekanan dengan mudah. Sebahagian daripadanya disebutkan di bawah:

  • Anda boleh melakukan senaman pernafasan dalam. Latihan ini mengandungi kaedah bernafas sederhana dari hidung anda, membiarkannya tinggal di perut anda selama beberapa saat, dan bernafas keluar dari mulut anda.
  • Berjalan-jalan banyak membantu dan membersihkan minda anda dari pemikiran yang mengganggu. Ia juga akan menenangkan saraf anda ketika udara segar akan melanda wajah anda. Pastikan berjalan di tempat dengan kehijauan semula jadi.
  • Sekiranya anda yakin akan kerohanian, cubalah bermeditasi. Ini sangat membantu dalam membuat anda tenang dan menyekat semua pemikiran negatif anda daripada mengganggu ketenangan anda.
  • Tetap bersandar. Jaga kaki anda di lantai sejuk dan tarik nafas dalam-dalam. Kemudian hitung sekurang-kurangnya lima objek di bilik anda yang biasanya tidak anda perhatikan, seperti retakan di dinding, karat pada kenop pintu, dan lain-lain. Ini akan membantu mengalihkan perhatian anda buat sementara waktu.
  • Seperti yang dikatakan secara dramatik, hilangkan masalah anda. Sekiranya perkara yang menekankan anda boleh menunggu, berehat sebentar dan bangun dengan fikiran segar dan berusaha menyelesaikannya.
  • Kosongkan fikiran anda. Ambil sehelai kertas segar dan tulislah setiap yang ada di fikiran anda, sama ada mereka mengganggu anda atau tidak. Apabila anda kehabisan perkara untuk menulis, di situlah anda memikirkan potensi penyelesaian untuk masalah anda.
  • Bersenam. Beberapa sesi senaman yang kuat pasti menenangkan anda dan membakar kalori tambahan pada masa yang sama.
  • Peluklah haiwan kesayangan, saudara, atau pasangan anda untuk berehat.

Ringkasan: Mengetahui dengan betul bagaimana untuk bertindak balas terhadap tekanan banyak membantu dalam jangka masa panjang.

Faedah tindak balas psikologi positif terhadap tekanan:

Terdapat pelbagai faedah tindak balas psikologi positif terhadap tekanan. Sebahagian daripadanya adalah:

  • Ia dapat menenangkan seseorang yang mungkin terdedah kepada tekanan persekitaran. Ini secara harfiah dapat membantu menyelamatkan mereka dari mempertaruhkan nyawa mereka dan mengalami gangguan yang berlainan di dalamnya kerana tekanan.
  • Ini dapat membantu mereka mencari perspektif yang mereka akan hilang kerana semua panik dan tekanan. Ini dapat membantu mereka mencari penyelesaian yang bermanfaat untuk masalah mereka.
  • Tindak balas psikologi positif terhadap tekanan dapat meningkatkan hubungan juga. Sekiranya tekanan disebabkan oleh masalah dalam hubungan, ia dapat membantu mengekalkan dan memperbaiki ikatan dengan memberi tumpuan kepada masalah dengan berkesan dan mencari jalan keluar.
  • Ini akan memotivasi seseorang untuk melakukan yang terbaik dan menghilangkan rasa letih dan putus asa dari mereka.
  • Akhirnya, mereka dapat menempuh perjalanan kejayaan kerana mereka dapat menangani tekanan mereka dengan baik sehingga mental mereka sembuh.

Ringkasan: tindak balas psikologi positif dapat banyak membantu menangani tekanan dengan lebih berkesan.

Pemikiran Akhir:

Psikologi positif banyak membantu seseorang kekal bahagia dan terpenuhi dalam hidup mereka. Ia memfokuskan kepada menjadikan kehidupan layak dijalani oleh semua orang. Apabila berkaitan dengan psikologi positif yang menangani tekanan, ia membuat banyak perkara membuat seseorang memperoleh kekuatan yang cukup untuk menangani keadaan tersebut dan bukannya membiarkannya menjadi sumber kecederaan mental seseorang. Psikologi positif memastikan bahawa tindak balas terhadap tekanan yang diberikan oleh seseorang berkesan dan membuahkan hasil.

Juga lawati artikel berikut:

Bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi? Apakah Model Stres Diathesis Psikologi? Ketahui gejala psikologi tekanan: Kesan psikologi tekanan pada tubuh dan minda manusia:

Soalan Lazim:

S1: Apakah tindak balas psikologi terhadap tekanan?

J: Terdapat pelbagai tindak balas toksik dan tidak toksik terhadap tekanan. Yang beracun termasuk kemarahan atau pencerobohan, keputusasaan, kemurungan, kegelisahan, pemikiran berlebihan, dan lain-lain sementara tindak balas tidak toksik termasuk penyembuhan, meditasi, terapi, dll.

S2: Bolehkah tekanan menjadi psikologi positif?

J: Ya, tekanan yang sihat yang mendorong kita dan bukannya menyedihkan kita sebenarnya mempunyai tindak balas positif terhadap tingkah laku kita. Tekanan seperti itu dapat dilihat pada temu ramah pekerjaan, satu malam sebelum peperiksaan, dll.

S3: Apakah kesan positif tekanan?

J: Tekanan dalam jumlah yang tepat terbukti sangat bermanfaat bagi anda, kerana dapat memotivasi anda, meningkatkan otak dan kemampuan berfikir, memberi amaran kepada anda, dan mempersiapkan anda untuk perkara yang lebih besar.

S4: Bagaimana anda bertindak balas terhadap tekanan dengan lebih baik?

J: Anda mesti tahu bila harus berhenti memberi tekanan dengan menilai kesihatan mental dan tindak balas badan anda terhadapnya. Anda juga mesti melakukan senaman secara teratur, menjaga diet, mendapatkan bantuan profesional sekali-sekala untuk memastikan kesihatan mental anda diperiksa, dan tidur lena.

Psikologi Positif adalah kajian saintifik mengenai kemakmuran manusia, dan pendekatan untuk berfikir positif. Ia membantu membentuk minda manusia tertentu dan membolehkan seseorang berkembang maju dalam masyarakat yang kompleks.

Apa itu, dan apa yang tidak

Dalam artikel tahun 2008 yang diterbitkan oleh Psychology Today, mendiang Christopher Peterson, pengarang A Primer dalam Psikologi Positif dan profesor di University of Michigan, menyatakan bahawa sangat penting untuk memahami apa itu psikologi positif dan juga apa yang tidak.

Psikologi positif adalah tuntutan sains dan praktik psikologi untuk mementingkan kekuatan dan kelemahan, sama berminat membina perkara terbaik dalam hidup seperti memperbaiki keadaan terburuk; dan sebagai perhatian untuk membuat kehidupan orang normal memenuhi seperti patologi penyembuhan, "tulisnya.

Dia menekankan, bagaimanapun, bahawa psikologi positif tidak melibatkan mengabaikan masalah yang sangat realistik yang dihadapi orang dan bidang psikologi lain berusaha untuk mengubati. "Nilai psikologi positif adalah untuk melengkapkan dan memperluas psikologi yang berfokus pada masalah yang telah dominan selama beberapa dekad," jelasnya.

Orang harus sedar bahawa mengkhawatirkan sesuatu secara berlebihan tidak akan menyelesaikan apa-apa, tetapi itu tidak bermaksud melepaskan atau tidak menjaga masalah tertentu. Kita harus berhati-hati bahawa masalah dapat diselesaikan dengan pendekatan optimis, tidak setiap masalah memerlukan tekanan, kegelisahan atau kegelisahan. Namun, ya ada yang mendakwa perasaan tersebut tidak dapat dikawal atau mereka tidak dapat dijinakkan; baik mereka boleh. Buat keputusan anda, beritahu diri anda bahawa tidak kira betapa sukarnya perkara itu tidak akan kembali. Latih diri anda untuk berfikir positif dalam setiap situasi. Walaupun kebahagiaan dipengaruhi oleh genetik, orang dapat belajar menjadi lebih bahagia dengan mengembangkan rasa optimis, rasa syukur, dan altruisme.

Kerja boleh menjadi penting untuk kesejahteraan, terutama ketika orang dapat melakukan pekerjaan yang bertujuan dan bermakna. Menggunakan strategi dari psikologi positif, guru, jurulatih, ahli terapi, dan majikan dapat memotivasi orang lain dan membantu individu memahami dan mengembangkan kekuatan peribadi mereka .

Kita harus tahu bahawa sejumlah tekanan mungkin baik bagi kita, kerana pada tahap tertentu itu memotivasi kita dan mendorong kita untuk mencapai tujuan kita, tetapi seseorang harus tahu kapan harus berhenti bimbang.

PETUA UNTUK MENGHADAPI STRES

Apa itu STRESS?

Tekanan adalah perasaan berada di bawah tekanan yang tidak normal. Tekanan ini boleh datang dari pelbagai aspek kehidupan seharian anda. Seperti peningkatan beban kerja, tempoh peralihan, hujah yang anda miliki dengan keluarga anda atau masalah kewangan baru dan sedia ada. Anda mungkin mendapati bahawa ia mempunyai kesan kumulatif, dengan setiap stres saling membina satu sama lain.

Semasa situasi ini anda mungkin merasa terancam atau kecewa dan badan anda mungkin menimbulkan tindak balas tekanan. Ini boleh menyebabkan pelbagai gejala fizikal, mengubah tingkah laku anda, dan menyebabkan anda mengalami emosi yang lebih kuat.

TANDA-TANDA STRESS

  • perasaan bimbang atau kebimbangan yang berterusan
  • perasaan terharu
  • kesukaran menumpukan perhatian
  • perubahan mood atau perubahan mood anda
  • mudah marah atau cepat marah
  • kesukaran untuk berehat
  • kemurungan
  • kurang keyakinan diri
  • makan lebih kurang daripada biasa
  • perubahan tabiat tidur anda
  • menggunakan alkohol, tembakau atau ubat haram untuk berehat
  • sakit dan sakit, terutamanya ketegangan otot
  • cirit-birit dan sembelit
  • perasaan loya atau pening
  • kehilangan dorongan seks

LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENGHADAPI STRES

Bersabar ketika anda memulakan program senaman baru. Sebilangan besar orang yang tidak aktif memerlukan masa sekitar empat hingga lapan minggu untuk merasa terkoordinasi dan bentuknya yang mencukupi sehingga senaman terasa lebih mudah.

Berhati-hatilah dengan merokok dan minum alkohol

  • Cuba jangan, atau mengurangkan jumlah yang anda merokok dan minum alkohol
  • Walaupun pada awalnya mereka kelihatan mengurangkan ketegangan, ini menyesatkan kerana mereka sering membuat masalah menjadi lebih teruk.

Latihan Cubalah untuk menyelaraskan latihan sebenar ke dalam cara hidup anda kerana cenderung kuat dalam mengurangkan tekanan

Malah, walaupun keluar dan mendapatkan udara luar, dan melakukan senaman ringan, seperti berjalan-jalan ke kedai-kedai dapat membantu

Tidur nyenyak Tidur yang baik bukan hanya bermaksud tidur yang banyak: ia bermaksud tidur yang betul. Tidur mempengaruhi kemampuan kita menggunakan bahasa, menarik perhatian, memahami apa yang kita baca, dan meringkaskan apa yang kita dengar; jika kita berkompromi dalam tidur kita, kita berkompromi dengan prestasi, mood, dan hubungan interpersonal kita.

Kenal pasti masalah anda

  • Cuba kenal pasti penyebabnya
  • Isi kemungkinan sebab tekanan anda kepada tiga kategori
  1. mereka yang mempunyai penyelesaian praktikal
  2. mereka yang akan menjadi lebih baik diberikan masa dan
  3. mereka yang anda tidak boleh buat apa-apa
  • Cuba lepaskan kebimbangan mereka yang berada di kumpulan kedua dan ketiga dan lepaskan mereka.

Perhatikan perkara positif Depresi mempengaruhi pemikiran seseorang, menjadikan semuanya kelihatan suram, negatif, dan putus asa. Sekiranya anda mengalami kemurungan hanya melihat yang negatif, berusahalah untuk memperhatikan perkara-perkara baik dalam hidup. Cuba perhatikan satu perkara, kemudian cuba fikirkan satu perkara lagi. Pertimbangkan kekuatan, hadiah, atau berkat anda. Yang paling penting, jangan lupa bersabar dengan diri sendiri. Depresi memerlukan masa untuk sembuh.

PENYEBAB STRESS

Pelbagai keadaan boleh menyebabkan tekanan. Yang paling dikenali termasuk pekerjaan, wang tunai dan hubungan dengan rakan sekerja, anak muda atau saudara lain.

Tekanan mungkin disebabkan oleh perubahan ketara dan fungsi kehidupan, misalnya, berpisah, pengangguran, pindah rumah dan kekurangan, atau oleh perkembangan gangguan kecil, misalnya, merasa dipandang rendah di tempat kerja atau bertengkar dengan ahli keluarga. Kadang kala, tidak ada sebab yang tidak dapat disangkal.

Sekiranya anda mengalami krisis kesihatan mental, atau seseorang yang anda cintai berada dalam bahaya, kami sangat menyarankan agar anda menghubungi profesional kesihatan mental yang berkelayakan.

Soalan Lazim

Bagaimana anda dapat menolong diri anda semasa tekanan? Tekanan adalah reaksi semula jadi terhadap banyak situasi dalam kehidupan, seperti masalah pekerjaan, keluarga, hubungan dan wang.

Kami telah menyebutkan bahawa tekanan yang sederhana dapat membantu kita berprestasi lebih baik dalam situasi yang mencabar, tetapi tekanan yang terlalu banyak atau berpanjangan boleh menyebabkan masalah fizikal. Ini termasuk tahap imuniti yang lebih rendah, kesukaran pencernaan dan usus, seperti sindrom iritasi usus (IBS), atau masalah kesihatan mental seperti kemurungan. Oleh itu, penting untuk kita menguruskan tekanan dan mengekalkannya pada tahap yang sihat untuk mengelakkan kerosakan jangka panjang pada badan dan minda kita.

Bolehkah tekanan menjadi positif? Penyelidikan menunjukkan bahawa tekanan kadang-kadang positif. Ini dapat membuat anda lebih peka dan membantu anda berprestasi lebih baik dalam situasi tertentu. Walau bagaimanapun, tekanan hanya didapati bermanfaat jika ia berumur pendek.

Tekanan yang berlebihan atau berpanjangan boleh menyumbang kepada penyakit seperti penyakit jantung dan masalah kesihatan mental seperti kegelisahan dan kemurungan.