Apakah Polisi Insurans Jangka Hayat?

Perlindungan insurans berjangka adalah sejenis rancangan polisi insurans hayat yang memberikan perlindungan insurans untuk jangka waktu tertentu atau "jangka" tahun yang ditentukan. Sekiranya orang yang diinsuranskan meninggal dunia sementara jangka masa yang ditentukan dalam rancangan dan juga rancangannya bertenaga, atau aktif, faedah yang selamat pasti akan dibayar.

Perlindungan insurans berjangka pada asalnya jauh lebih murah jika dibandingkan dengan polisi insurans hayat yang tidak dapat dipulihkan. Tidak seperti banyak jenis polisi insurans yang tidak dapat dipulihkan, polisi insurans berjangka tidak mempunyai nilai wang. Ringkasnya, satu-satunya nilai adalah manfaat selamat dari rancangan ini.

Mengiktiraf Insurans Jangka Masa

Terdapat banyak jenis rancangan insurans berjangka yang ditawarkan. Beberapa rancangan membekalkan kos ijazah sepanjang rancangan, seperti 10, 20, atau 30 tahun. Ini biasanya digambarkan sebagai rancangan "istilah jangka". Kos adalah harga tertentu, yang biasanya dari bulan ke bulan, syarikat insurans menagih pemegang insurans untuk memberikan kelebihan yang terdapat dalam rancangan insurans .

Kosnya diperbaiki serta dibelanjakan untuk ukuran jangka masa. Sekiranya pemegang polisi insurans meninggal dunia sebelum tamat tempoh rancangan, penyedia insurans pasti akan membayar nilai yang dinyatakan dalam rancangan tersebut. Sekiranya istilah itu berakhir dan juga yang spesifik berlalu kemudian, pasti tidak akan ada perlindungan atau pembayaran. Walaupun begitu, pemegang insurans dapat memperpanjang atau memulihkan perlindungan insurans, namun kos bulan-ke-bulan yang baru tentu akan bergantung pada usia individu dan juga kesihatan dan kesejahteraan pada masa kebangkitan semula. Oleh itu, kosnya mungkin lebih besar untuk rancangan yang dipulihkan berbanding rancangan jangka awal yang dimulakan ketika orang itu lebih muda.

Tempoh Boleh Tukar

Tukar polisi insurans hayat jangka membenarkan perlindungan insurans jangka, yang mempunyai pelbagai minimum tahun sebelum berjalan keluar, untuk bertukar-tukar seluruh hidup atau jangka panjang polisi insurans. Kelebihan ketara dari perlindungan insurans yang dapat ditukar adalah bahawa pemegang polisi insurans tidak perlu tunduk pada pemeriksaan perubatan, juga tidak ada jenis masalah kesihatan yang dipertimbangkan ketika rancangan jangka berubah menjadi polisi insurans yang tidak dapat dipulihkan.

Menaikkan Istilah

Beberapa rancangan membolehkan anda meningkatkan faedah mangsa seiring dengan berlakunya masa. Kosnya juga meningkat, namun ia membolehkan pemegang insurans membayar kos yang dikurangkan sebelumnya seumur hidup apabila mereka mempunyai banyak kos dan juga perbelanjaan. Jangka masa penggantian berhenti perlu mendapat persetujuan untuk rancangan tambahan pada usia yang lebih tua untuk mendapatkan kelebihan termasuk yang pasti berlaku dengan perlindungan insurans jangka panjang .

Tempoh Pinjaman Rumah atau Jangka Masa Penurunan

Tempoh pinjaman rumah atau pelan jangka masa pengurangan adalah kebalikan dari jangka masa penggembalaan kerana fakta bahawa kuantiti faedah yang selamat semakin rendah seiring dengan berjalannya waktu. Objektifnya adalah untuk memadankan penurunan kelebihan jangka waktu dengan penurunan pinjaman rumah luar biasa pemegang insurans. Cadangan di sebalik teknik ini adalah bahawa anda tidak memerlukan polisi insurans hayat sebanyak jika anda mempunyai tanggungjawab kewangan gadai janji rumah yang jauh lebih sedikit. Walaupun begitu, walaupun biayanya lebih kecil daripada polisi insurans jangka panjang, pelunasan biaya tetap berterusan juga apabila keuntungannya menurun.

Tahunan Boleh Diperbaharui

Seiring berlalunya setiap tahun, jangka masa polisi insurans dipulihkan tetapi juga dengan kos yang lebih besar memandangkan pemegang insurans berusia setahun lebih tua. Kelebihan untuk perlindungan insurans berjangka mesra alam setiap tahunnya adalah bahawa perlindungan dijamin akan diterima setiap tahun. Walaupun demikian, ini mungkin bukan salah satu yang paling berpatutan untuk semua orang sebagai hasil daripada peningkatan perbelanjaan dengan masa.