Perisian aplikasi benar-benar berkembang sejak perisian lintas platform menjadi lebih popular. Beberapa program yang digunakan oleh individu dan perniagaan di seluruh dunia perlu dibawa ke mana-mana untuk digunakan pada bila-bila masa dan evolusi perisian tradisional ke dalam aplikasi telah membolehkan pengguna bekerja dengan berkesan di mana sahaja mereka memerlukan.

Perisian aplikasi dirancang agar tidak terlalu menekankan CPU berbanding perisian tradisional, yang memerlukan lebih banyak sumber dan biasanya dilengkapi antara muka pengguna (UI) yang sederhana. Ia juga menjauhkan diri dari kaedah pemasangan sistem tradisional menggunakan perisian; ini membolehkan aplikasi berasaskan web muncul, yang memberikan tekanan pada sumber daya sistem, membiarkan internet berkelajuan tinggi moden dan pengkomputeran awan menanggung beban.

Mengapa tiba masanya untuk membuang pendekatan satu-ukuran-sesuai di pejabat yang fleksibel

Jenis ujian perisian

Ringkasnya, perisian aplikasi adalah program atau sekumpulan program yang dirancang untuk digunakan oleh pengendali komputer. Ia berbeza dengan perisian lain yang mungkin dilengkapi dengan sistem operasi komputer, seperti utiliti. Contohnya ialah alat cakera, perisian yang disertakan pada sistem operasi yang dapat mengimbas cakera keras untuk masalah, membuang fail yang tidak diperlukan dan mendefragmentasi pemacu. Ini dapat digunakan oleh pengguna akhir, tetapi bergantung pada inti komputer untuk beroperasi, sedangkan aplikasi tidak berjalan secara bebas dan tidak bergantung pada maklumat dari inti sistem.

Jenis perisian aplikasi

Aplikasi desktop

Aplikasi desktop 'dipasang' di komputer pengguna. Mereka biasanya perisian berkuasa tinggi yang menggunakan memori komputer secara langsung untuk melakukan tindakan. Ciri-ciri lain termasuk bahawa mereka membolehkan orang memanipulasi kumpulan data, grafik atau nombor untuk membuat output. Contoh aplikasi desktop termasuk pemproses kata, pemain muzik dan pemain video.

Aplikasi berasaskan web

Walaupun kebanyakan perisian aplikasi dapat dipasang langsung ke mesin, banyak memungkinkan pengguna mengakses alat melalui penyemak imbas web dan beberapa hanya ada dalam format web. Perkhidmatan ini tidak hanya mengosongkan ruang pada cakera keras atau rangkaian pengguna, tetapi berdasarkan web, mereka dapat diakses dari mana saja di dunia pada bila-bila masa, dengan data disimpan di awan. Ini juga bermaksud aplikasi ini terus diperbaharui secara automatik, tanpa risiko pengguna menjalankan versi yang tidak selamat.

Aplikasi tersedia sebagai produk mandiri, tetapi juga dapat dikelompokkan dalam suite aplikasi, menawarkan pelbagai aplikasi yang berbeza untuk merangkumi lebih dari satu aspek perniagaan anda. Selalunya, suite aplikasi ini menyediakan banyak aplikasi dengan harga yang lebih rendah daripada membeli masing-masing secara berasingan dan dapat memberikan interoperabilitas yang lebih baik berbanding dengan membeli banyak aplikasi yang berbeza dari syarikat yang berbeza.

Pakej aplikasi sering bertema di sekitar bahagian tertentu perniagaan anda. Sebagai contoh, Adobe Creative Suite terdiri daripada pelbagai aplikasi kreatif yang direka untuk mengedit foto, video, membuat laman web dan banyak lagi. Syarikat mungkin menginginkan sekumpulan aplikasi yang terintegrasi untuk merangkumi keseluruhan operasi perniagaan mereka dan mungkin merangkumi aplikasi HR dan pengurusan hubungan pelanggan (CRM) dan banyak lagi untuk memastikan data dan prestasi tetap dalam keadaan terkendali.

Suite aplikasi juga tersedia untuk perniagaan yang lebih kecil atau penggunaan rumah. Sebagai contoh, Microsoft Office merangkumi rangkaian aplikasi produktiviti lengkap syarikat seperti Microsoft Word, Excel dan PowerPoint. Suite produktiviti serupa Apple merangkumi Halaman, Helaian dan Keynote.

Suite aplikasi lain boleh dilanjutkan. Perisian antivirus komputer, misalnya, mungkin termasuk asasnya, tetapi pengguna dapat memberi tanda pada perkhidmatan tambahan yang melindungi PC mereka daripada ancaman lain, tidak termasuk dalam paket asas. Dalam kes seperti itu, jumlah orang yang menggunakan perisian dapat menentukan apa yang termasuk juga, seperti pengurusan kata laluan untuk langganan peribadi, atau perlindungan untuk pelayan fail pada akaun perniagaan.

Pemodenan aplikasi

Salah satu kelebihan perisian aplikasi yang paling berguna adalah mudah diganti dan diperbaharui, dalam proses yang dikenali sebagai pemodenan aplikasi. Jika tidak, seperti program-program lama yang digunakan untuk menggantikannya, program-program tersebut menjadi usang.

Memodenkan aplikasi yang ada adalah kaedah terbaik untuk memastikan perisian sentiasa disesuaikan dengan keperluan perniagaan. Memperbaiki aplikasi yang ada juga menghasilkan nilai perniagaan yang lebih besar, berbanding dengan pelaburan dalam aplikasi yang sama sekali baru. Menyampaikan perkhidmatan digital yang inovatif, mesra pengguna dan cekap tidak perlu melibatkan pembangunan semula aplikasi sepenuhnya. Sebaliknya, perisian dapat dikemas kini dengan cepat dan dengan sumber yang diperuntukkan lebih sedikit.

Kesimpulannya

Biasanya, aplikasi dimodernisasi melalui penulisan semula kod yang ada, atau dengan menjadikan aplikasi lebih mesra web dengan memasangnya dengan antarmuka baru. Kemudahan di mana aplikasi dapat ditulis semula berbeza-beza pada setiap proyek. Contohnya, sebilangan segmen mungkin mempunyai kod keras. Seperti jenis transformasi perniagaan, perjalanan pemodenan tidak dapat dimulakan tanpa merancang. Portofolio aplikasi mesti difahami, dan pendekatan untuk memodenkan setiap aplikasi yang dikenal pasti.

1 Suka

Saya suka perisian kerana bagaimanapun ia menjadikannya berfungsi, saya juga suka bagaimana ia menjalankan komputer yang saya tidak faham tetapi saya menyukainya. Sekiranya saya memerlukan apa-apa yang dibuat, saya telah mencari seseorang untuk dibina untuk saya!

1 Suka