Latar belakang:

Anda mungkin pernah mendengar tentang blockchain muncul di feed berita anda di sana sini. Anda mungkin mengetahuinya dari nilai bitcoin yang melambung tinggi atau kekurangan kad grafik komputer yang kehabisan stok kerana orang mula melombong Ethereum, Atau anda mungkin mengetahuinya dari pasar jalan sutera yang terkenal di mana penjenayah yang mahir berteknologi biasa membeli barang haram menggunakan bitcoin.

Penggunaannya yang paling awal dinyatakan sejak tahun 1991 ketika beberapa saintis mengembangkan penyelesaian praktikal untuk mengemas kini dokumen digital seperti nota E yang menjadikannya sangat sukar untuk diubah atau diundurkan. Pada tahun 2008, krisis kewangan membuktikan bahawa ada sesuatu yang salah dengan sistem ekonomi dan kesalahan ini belum dapat dilakukan dengan betul. Orang mula muak dengan sifat berpusat pada kekayaan dan perbankan dan ketidaksamaan yang diwakilinya. Tidak lama selepas itu, sebuah kertas putih misterius muncul oleh seseorang atau entiti bernama Satoshi Nakamoto yang disebut "Bitcoin - Sistem tunai elektronik peer-to-peer". Kertas putih ini meminta desentralisasi mata wang dan penggunaan bitcoin. Teknologi asas di sebalik bitcoin adalah blockchain yang tidak hanya memberikan kembali kekuatan kepada orang-orang yang menggunakan rangkaian peer-to-peernya tetapi juga menjadikannya selamat, tanpa nama, dan anti gangguan.

Sekarang terdapat banyak kekeliruan mengenai apa itu blockchain dan bagaimana ia berfungsi. Saya telah menerangkan semuanya di bawah.

Definisi Blockchain:

  • Blockchain pada dasarnya adalah buku besar transaksi digital di kalangan peserta sistem tersebut.
  • Ini adalah senarai yang sentiasa dikemas kini mengenai siapa yang memiliki apa.
  • Senarai ini sangat sukar untuk diubah dan diubah.
  • Ia adalah rangkaian peer-to-peer.
  • Ia terdesentralisasi.
  • Senarai terkini semua transaksi atau aktiviti dalam talian disimpan di setiap komputer anggota sistem.

Bagaimana Blockchain berfungsi?

Blockchain pada dasarnya adalah rekod yang membuktikan apa yang dimiliki oleh setiap anggota blockchain. Catatan dibahagikan dan dibuat menjadi blok yang saling bergabung membentuk rantai. Blok berantai ini kemudian diamankan menggunakan kriptografi. Kriptografi pada dasarnya adalah keselamatan sistem dengan menyelesaikan kod. Kriptografi ini menghasilkan kepercayaan terhadap sistem menjadikannya sangat sukar untuk diubah. Kepercayaan dalam sistem ini disebut kepercayaan automatik. Senarai rekod dikenali sebagai lejar diedarkan. Buku besar ini didesentralisasi dan tersedia untuk dilihat dan disahkan oleh semua orang. Oleh kerana lejar ini diedarkan dengan begitu baik, ini menjadikannya tidak tahan kerana sebarang perubahan di dalamnya akan langsung diperhatikan dan ditandakan tidak sah.

Bagaimana Blockchain dibuat?

Blockchain secara teknikal adalah rangkaian blok yang mengandungi maklumat. Blockchain disimpan di setiap komputer anggotanya sehingga sangat sukar untuk diubah. Blok dalam blockchain pada dasarnya terdiri daripada tiga perkara.

  • Data
  • Hash
  • Hash dari blok sebelumnya

Data dalam blok:

Data yang terdapat dalam blok biasanya bergantung pada jenis blockchain yang ada. Data ini mungkin cap waktu digital atau rekod perubatan. Dalam kes blok bitcoin, data yang tersimpan di dalamnya adalah pengirim bitcoin, penerima, dan jumlah yang ditukarkan di antara individu-individu ini.

Hash dalam blok:

Setiap Manusia di dunia mempunyai cap jari yang unik. Hash blok boleh dipanggil cap jari blok itu. Ia mengenal pasti blok. Setiap blok mempunyai hash yang unik. Sekiranya data dalam blok diubah atau diubah maka hash blok itu juga akan berubah. Ia tidak lagi kekal sebagai blok lama yang sama tetapi yang baru dengan hash yang berbeza.

Hash dari blok sebelumnya:

Ini adalah salah satu sebab terbesar mengapa blockchain begitu selamat dan tahan terhadap kerosakan. Blok rantai pertama dipanggil blok genesis. Blok genesis adalah blok pertama yang tidak mempunyai hash dari blok sebelumnya tetapi semua blok berikutnya memilikinya. Apabila data di blok telah diubah dengan hash blok tersebut berubah. Apabila perubahan itu berlaku, semua blok berikutnya yang mempunyai hash blok lama menjadi tidak sah menjadikan keseluruhan blockchain tidak sah. Sekarang kerana komputer menjadi semakin cepat membuktikan Hukum Moore, mereka dapat menghitung ratusan ribu blok dalam beberapa saat, menjadikan blockchain itu berlaku lagi. Untuk mengurangkan ini, beberapa langkah berjaga-jaga telah ditetapkan.

Bagaimana gangguan dalam blockchain dihentikan?

Untuk mengurangkan gangguan dalam blockchain langkah berjaga-jaga kreatif telah ditetapkan oleh tuan-tuan blok block ini.

Bukti kerja:

Oleh kerana komputer pada masa ini mempunyai kekuatan perkakasan mentah untuk mengira dan mengesahkan ratusan ribu blok dalam satu saat, bukti mekanisme kerja memperlahankannya. Dalam blockchain Bitcoin apabila blok baru ditambahkan, bukti mekanisme kerja memperlahankannya sehingga memerlukan sepuluh minit keseluruhan untuk mengira kerja dan transaksi dan menambahkan blok baru ke rantai tersebut. Ini menjadikannya sehingga komputer dapat mengira blok dalam mikrodetik, satu juta blok blockchain akan memakan masa bertahun-tahun untuk hanya mengesahkan.

Rangkaian rakan sebaya:

Blockchain menggunakan rangkaian peer-to-peer dan bukannya pelayan yang boleh diretas berpusat. Peer-to-peer membolehkan rangkaian mempunyai semua maklumat yang diedarkan di kalangan ahli yang mengambil bahagian. Setiap orang dibenarkan menyertai blockchain. Apabila seseorang menyertai blockchain, salinan lengkap blockchain tersebut akan dihantar kepada mereka. Apabila bukti kerja selesai dan blok baru ditambahkan, ia dihantar kepada semua anggota blok yang mengambil bahagian. Anggota, juga dikenali sebagai nod mengesahkan jika blok tersebut tidak diubah. Ini bermaksud melihat hash. Sekiranya diperiksa maka blok tersebut disahkan melalui kata sepakat. Blok yang diusik terus ditolak dan diberhentikan.

Bagaimana cara mengganggu blockchain?

Oleh itu, anda mendengar bahawa gangguan blockchain adalah sukar tetapi anda adalah penggodam yang sombong yang berpendapat bahawa tidak ada yang dapat mematahkan anda dan anda akan dengan mengaitkan atau dengan penjahat blockchain. Anda ingin menjadi jutawan bitcoin tetapi anda tidak mempunyai wang untuk membelinya sehingga anda memakai topi hitam anda dan terus menukar blockchain untuk memasukkan wang crypto manis itu ke dalam dompet anda. Inilah caranya:

Mengacau semua blok dalam rantai:

Perkara pertama yang ingin anda lakukan ialah duduk dan mula menukar data pada semua blok di blok tersebut, satu demi satu. Ya, akan memakan masa beberapa ratus tahun tetapi bagaimana cara itu akan menghentikan anda kerana anda mungkin seorang abadi yang akan menatap skrin itu selama-lamanya hanya untuk wang crypto manis itu. Juga, beratus-ratus ribu blok ditambahkan setiap hari tetapi itu tidak akan menghalang anda.

Buat semula bukti kerja:

Sekarang anda telah mengubah setiap blok dalam blockchain itu, kita harus menunggu selama sepuluh minit setiap satu untuk membuat semula bukti mekanisme kerjanya. Ya, ini adalah penantian yang lama tetapi saya pasti ia sangat berbaloi untuk anda. Semasa anda menunggu perkara itu berlaku mengapa tidak membaca sesuatu di laman web kami di sini. Masa akan berjalan lebih cepat.

Mengendalikan:

Sekarang kita telah membuktikan bukti pekerjaan kita, masih ada peluang besar bahawa kerja keras kita akan ditolak. Kita harus membersihkan dan mewujudkan konsensus di antara blockchain demokratik yang menjengkelkan ini. Untuk ini, anda harus mengawal lebih dari 50% rangkaian peer-to-peer. Untuk ini, anda memerlukan komputer sebenar lebih daripada separuh orang di blockchain ini. Ya, ia akan memerlukan lebih banyak kekuatan Tentera dari yang dimiliki AS dan lebih banyak wang maka apa yang akan anda rampas pada akhir hari tetapi apa logiknya terhadap kesombongan. Apabila anda melakukannya, anda akan menghasilkan kata sepakat dan wang kripto manis itu adalah milik anda. Selamat membayar hutang anda.

Menjauhkan diri dengan baik adalah mustahil dan tidak praktikal untuk cuba merosakkan blockchain. Inilah sebabnya mengapa blockchain begitu selamat dan orang di seluruh dunia telah mula menggunakannya secara arus perdana.

Aplikasi Blockchain:

Membuat perkara lebih mudah adalah ciri khas setiap pengubah permainan. Blockchain menuju arus perdana dapat menjadikan hidup kita lebih mudah. Berikut adalah beberapa aplikasi utama blockchain.

Rekod Perubatan:

Rekod perubatan boleh disimpan di blockchain yang menjadikannya sukar untuk diubah. Ini dapat membantu bukan sahaja memastikan mereka memastikan privasi tetapi juga dapat membantu dalam penyiasatan jenayah. Rekod perubatan boleh disimpan di blockchain yang menjadikannya sukar untuk diubah. Ini dapat membantu bukan sahaja memastikan mereka memastikan privasi tetapi juga dapat membantu dalam penyiasatan jenayah.

Terdapat permulaan teknologi yang disebut BurstIQ yang berusaha menyelesaikan masalah ini dengan menggunakan blockchain. Pesakit dan Doktor kini dapat berkongsi maklumat perubatan sensitif di antara mereka dengan cara yang selamat untuk membantu pesakit bukan sahaja untuk menjaga privasi mereka tetapi juga untuk membantu doktor untuk membuat rancangan rawatan kesihatan yang diperibadikan untuk pesakit mereka.

E-Notari:

Tujuan blockchain yang asli dan dimaksudkan adalah notaris E. Apabila rekod disimpan di dalam blockchain, data tersebut diberi cap waktu digital menjadikannya sangat sukar atau mustahil untuk diubah. Ini bukan sahaja mempercayai sistem tetapi juga rekod yang disimpan di dalamnya.

Kewangan:

Bayangkan dapat meminjam wang tanpa bercakap dengan seorang pun. Bayangkan mendapat faedah dari simpanan anda tanpa perlu membuka akaun di bank dan bercakap dengan orang lain. Sekiranya kita melihat-lihat itu nampaknya tidak mungkin.

Pada hakikatnya, sekarang ini berlaku kerana DEFI atau Decentralized Finance.

Cara kerjanya adalah anda membuka aplikasi DEFI dan memasukkan mata wang kerajaan anda ke dalamnya. Dengan wang itu, anda membeli cryptocurrency pilihan anda.

Oleh itu, apabila anda mahukan pinjaman, cryptocurrency itu boleh digunakan sebagai jaminan untuk pinjaman.

Anda juga mendapat Minat pada cryptocurrency itu. Semakin tidak stabil mata wang itu, semakin tinggi minatnya.

Semua ini tanpa bercakap dengan seorang pun di bank atau di mana sahaja.

Kontrak pintar:

Cara aplikasi DEFI berjaya melakukan semua ini adalah berkat kontrak pintar. Aplikasi DEFI dibina berdasarkan ethereum. Ethereum menggunakan kontrak pintar.

Kontrak pintar pada dasarnya adalah kontrak digital yang diperbuat daripada kod. Tujuan kontrak pintar ini adalah untuk menggantikan perantara antara kedua-dua pihak. Kod ini dalam kontrak pintar menulis terma perjanjian dan menguatkuasakan perjanjian itu kepada semua peserta. Semua ini berlaku dalam program yang sama. Tidak ada keperluan manusia untuk hadir dalam semua ini.

Kontrak pintar dikaitkan dengan aset dunia nyata. Syiling stabil adalah duit syiling yang disokong oleh mata wang dunia nyata. Kontrak pintar menggunakan duit syiling yang stabil dan aset dunia nyata lain seperti saham, emas, dll.

Blockchain dalam rantaian bekalan makanan:

Penggunaan blockchain yang sangat baru dan menarik telah ditemui dalam rantaian bekalan makanan. Kini makanan sehari bergerak melalui keseluruhan rantai sebelum mendarat di meja kami. Rangkaian bekalan bermula dari ladang ke pengilang hingga agensi perakuan hingga agensi kerajaan hingga logistik ke pengedar dan kemudian ke peruncit.

Rangkaian Bekalan Makanan

Selama rantaian bekalan yang panjang ini, setiap peserta mempunyai beberapa maklumat penting yang tidak dapat diakses oleh orang lain. Kesemuanya harus saling berpesan hanya kerana kata mereka maka peluang penipuan meningkat sepuluh kali ganda. Sekiranya ada di antara mereka yang ditipu dalam keseluruhan rangkaian bekalan ini maka semua orang akan ditipu. Untuk mengetahui hal ini, syarikat seperti perusahaan nestle dan oregano telah mulai menggunakan blockchain di mana semua maklumat digabungkan dan data yang dimasukkan sekali tidak dapat dirusak lagi.

Membayar gaji:

Perniagaan pada masa kini di internet telah menjadi antarabangsa. Malah sebuah kedai sudut kecil boleh mempunyai pelanggan dan pekerja yang tinggal beribu-ribu batu jauhnya. Untuk menggabungkan blockchain dalam perniagaan sehingga mereka dapat menggunakan cryptocurrency untuk mengimbangi tenaga kerja mereka telah terbukti menjadi penjimat kos yang besar bagi syarikat.

Industri Muzik:

Permulaan teknologi yang disebut Mediachain yang diperoleh oleh syarikat gergasi muzik Spotify pada tahun 2017 mula menggunakan kontrak pintar untuk membayar royalti pemuzik yang lebih tinggi dan tepat waktu.

Hartanah:

Permulaan yang dipanggil Propy menggunakan blockchain tidak hanya untuk membuat gelaran pemilik rumah secara instan tetapi juga menyenaraikan harta tanah yang tersedia untuk dibeli menggunakan Cryptocurrency.

Bagaimana saya mengeluarkan wang dari Blockchain?

Mengeluarkan wang dari blockchain boleh menjadi sangat mudah jika anda bersedia untuk mengenali diri anda dengan memautkan akaun bank anda. Titik cryptocurrency adalah menggunakannya tanpa had dan melakukan transaksi menggunakannya. Tetapi walaupun pada tahun 2020, Cryptocurrency masih tidak diterima di mana-mana, oleh itu kita harus menariknya.

Berikut adalah beberapa cara yang disenaraikan untuk menjual cryptocurrency anda.

  • Kripto boleh dijual kepada seseorang yang ingin membelinya, seperti perdagangan barang. Pada waktunya mereka akan menghantar mata wang kepada anda tetapi juga berisiko seolah-olah anda memberi mereka crypto sebelum mendapatkan mata wang fiat anda, mereka dapat dengan mudah melarikan diri kerana tidak ada perlindungan untuk itu dan anda harus berusaha saling percaya.
  • Gunakan pertukaran mata wang terkenal seperti coinbase atau bitstamp yang akan membeli cryptocurrency anda dan mendepositkan wang anda melalui bank. Ini akan membuat anda terbuka untuk dikenali semasa anda beralih dari ekonomi yang terdesentralisasi ke ekonomi yang berpusat.
  • Anda juga boleh menggunakan ATM bitcoin jika ia berada di negara anda. Mereka akan menerima bitcoin anda dan mengeluarkan wang tunai yang sejuk untuk anda belanjakan

.

Apa bahasa pengaturcaraan terbaik untuk blockchain?

Terdapat banyak bahasa pengaturcaraan yang digunakan dalam pembuatan aplikasi teknologi untuk blockchain. Terdapat yang tradisional seperti Python atau C ++ yang telah digunakan dalam banyak aplikasi sementara ada yang baru dan khusus untuk blockchain seperti Kesederhanaan atau Kesungguhan. Mari kita terokai beberapa daripadanya.

C ++:

Bahasa ini merupakan lanjutan dari bahasa pengaturcaraan C lama. Walaupun C ++ jauh lebih berorientasikan objek, pendahulunya C lebih berorientasikan proses. Ini menjadikan data paket C ++ dan fungsinya menjadi 'objek' yang dapat dipanggil dan dibongkar dalam program lain dengan mudah.

Bahasa ini membolehkan pengurusan sumber yang berkesan dan menawarkan kawalan yang lebih besar terhadap ingatan. Blockchain menghendaki pengguna dan pelombong berinteraksi antara satu sama lain secara sistematik dan serentak. C ++ membuat aplikasi yang bukan sahaja dapat menyelaraskan antara titik yang berbeza tetapi juga memproses kerjanya dengan cepat. Inilah sebabnya mengapa projek blockchain seperti bitcoin, ripple, dll ditulis dalam C ++.

JAWA:

Java selalu sangat penting untuk internet. Ada yang mengatakan bahawa ia adalah salah satu blok bangunan terpenting di internet. Java digunakan untuk membuat laman web yang sangat interaktif. Ia juga membuat rantaian blok yang tidak mungkin diubah setelah dicincang dan disahkan. Setelah blok dibuat dengan alamat blok sebelumnya, blok baru yang ditambahkan menjadi mustahil untuk dibuat.

PYTHON:

Merupakan gagasan pengaturcara Belanda pada tahun 1991, ular sawa itu diciptakan untuk menjadi bahasa pengaturcaraan yang bebas kekacauan, minimalis, dan sederhana.

Sintaks dan logik bahasa pengaturcaraan ini yang digunakan dalam blockchain sepenuhnya mencerminkan cita-cita pencipta bahasa ini oleh itu ia merupakan bahasa teratas yang digunakan untuk pengembangan blockchain, web, dan perisian.

SEDERHANA:

Sekarang kita beralih ke bahasa yang dibuat khusus untuk pengembangan blockchain. Bahasa ini digunakan dan dirancang khusus untuk menyusun kontrak pintar. Pencipta bahasa ini mempunyai kemudahan penggunaan. Bahasa ini merupakan usaha besar dan popular untuk memperbaiki dan mempermudah "skrip Bitcoin" dan mesin Maya Ethereum yang sudah ada. Pencipta bahasa ini Russel O 'Conner berharap bahasanya akan menjadi bahagian bitcoin setelah diberi peluang dan penilaian yang tepat dari banyak ciri-cirinya.

Apakah 3 tonggak teknologi blockchain?

Ketiga-tiga tiang teknologi blockchain merujuk kepada ciri-ciri yang paling mendasar dari blockchain. Setiap blokchain yang ada mesti mempunyai tiga asas ini untuk diistilahkan sebagai satu.

Tiga Pilar teknologi blockchain

Desentralisasi:

Desentralisasi bermaksud bahawa ia tidak harus mematuhi mana-mana pihak berkuasa pemerintah. Mereka mesti tidak dikenali dan berada di luar kawalan mana-mana pihak berkuasa. Ini adalah tarikan utama dan alasan mengapa cryptocurrency seperti bitcoin menjadi sangat popular

Skalabiliti:

Blockchain boleh dilaksanakan hanya jika boleh diskalakan. Ini bermaksud bahawa ia boleh mempunyai ukuran dan kapasiti sambil mengekalkan operasi yang lancar. Ini dapat dicapai dengan menghilangkan masa proses yang lebih lambat, kembung, dan ketinggalan. Apabila Bitcoin semakin terkenal, skalabilitasnya juga mencukupi kerana semakin banyak orang menggunakan peralatan perlombongan untuk menunjang infrastruktur besar ini.

Keselamatan:

Keselamatan adalah perhatian utama orang yang terlibat dalam cryptocurrency. Prasarana bitcoin yang selamat adalah yang menjadikan pasar "Jalan Sutera" yang terkenal begitu kaya dan berjaya. Sekiranya platform cryptocurrency tidak selamat, keseluruhan daya tarikan mereka akan hilang. Dompet Crypto adalah salah satu cara untuk memastikan keselamatan kerana mereka mempunyai alamat digital yang boleh digunakan untuk beberapa perkhidmatan dalam talian seperti wap.

Kesimpulan:

Walaupun prospek blockchain, cryptocurrency kelihatan sangat baik dan perkara-perkara mungkin kelihatan terang kerana penggunaan baru dan baru ini ditemui dengan berlalunya masa. Teknologi dan penggunaannya walaupun setelah 12 tahun masih di peringkat awal. Masih ada risiko kerugian yang tinggi kerana ini sangat mudah berubah menjadi gelembung yang akan meletus untuk memiskinkan semua orang yang memasukkan semua telurnya ke dalam bakulnya. Blockchain suatu hari mungkin satu-satunya tempat di mana kita akan menyimpan semua rekod dan wang kita tetapi mulai sekarang, kita mesti berjalan dengan ringan.

Rujukan
  1. Mengapa Blockchain Lebih Penting Daripada Yang Anda Fikirkan! - Youtube
  2. Bagaimana cara kerja blockchain - Cukup Dijelaskan - YouTube
  3. Anda Mungkin Melewatkannya, tetapi Blockchain Kini Mainstream - YouTube
  4. 30
1 Suka

Selamat berkongsi!

Inilah infografik lengkap mengenai blockhain:

https://breadnbeyond.com/blockchain/beyond-cryptocurrency-infographic/

Kongsi Bagus!

Inilah infografik lengkap mengenai blockchain :