Apakah cryptocurrency ? Semuanya sama? Apa perbezaannya? Adakah untuk membeli atau melabur? Anda mungkin pernah mendengar tentang bitcoin , mata wang maya yang membuat sebilangan orang menjana banyak wang - dan ada yang kehilangan banyak. Mungkin anda pernah mendengar tentang mata wang digital yang lain dan tertanya-tanya.

cryptocurrency

Apakah cryptocurrency?

Cryptocurrency adalah nama umum untuk mata wang digital yang terdesentralisasi, dibuat pada rangkaian blockchain dari sistem penyulitan canggih yang melindungi transaksi, maklumat mereka dan data mereka yang bertransaksi.

Tidak faham apa-apa? Tidak ada masalah, kami akan menerangkannya langkah demi langkah.

  1. Cryptocurrencies adalah mata wang digital kerana, tidak seperti dolar, mata wang dan mata wang lain yang boleh disentuh, mereka hanya wujud di internet . Maksudnya, anda tahu bahawa itu benar, tetapi anda tidak dapat menangkapnya dengan tangan - atau menyimpannya di dompet anda, di dalam peti besi atau di bawah tilam.

  2. Desentralisasi kerana tidak ada orang atau pemerintah yang bertanggung jawab untuk mengawal, mengantara, dan mengizinkan isu, pemindahan, dan operasi mata wang lain. Pengguna melakukan ini sendiri.

  3. Dicipta di rangkaian blockchain kerana teknologi inilah yang berada di belakang cryptocurrency. Pada dasarnya, blockchain adalah sistem yang membolehkan penghantaran dan penerimaan beberapa jenis maklumat melalui internet. Itu adalah sekeping kod yang dihasilkan dalam talian yang membawa maklumat yang terhubung, seperti blok data yang membentuk rantai - oleh itu nama "rantai blok".

  4. Dan dalam sistem kriptografi kerana lapisan keselamatan inilah yang dijamin oleh blockchain , yang membolehkan penerbitan dan transaksi mata wang maya dengan lebih selamat - apabila dilakukan dengan betul. Dari teknologi ini, nama cryptocurrency berasal - cryptocurrency.

1.2 Adakah cryptocurrency selamat?

Salah satu tonggak cryptocurrency adalah penyulitan: lapisan keselamatan dalam talian yang banyak menghalang penipuan.

Dengan cara yang sangat mudah, enkripsi adalah cara mengacak maklumat sehingga hanya mereka yang mempunyai kod - juga disebut "kunci" - yang dapat menguraikannya.

Apa yang boleh berlaku - dan sudah berlaku - adalah bahawa dompet digital atau broker bitcoin dicuri. Pada tahun 2019, salah satu broker cryptocurrency terbesar di dunia melaporkan bahawa penggodam telah mencuri $ 40.7 juta bitcoin menggunakan teknik seperti pancingan data dan virus.

Kekurangan peraturan mata wang digital juga boleh menjadi masalah - dan Bank Pusat Brazil sendiri memberi amaran mengenai risiko di laman webnya. Serangan penggodam, kesalahan pelayan, dan kehilangan tandatangan maya adalah beberapa risiko yang boleh menyebabkan kehilangan semua cryptocurrency - dan, dengan itu, mempunyai nilai kewangan yang tinggi.

Apa itu cryptocurrency: gambar hitam putih dari kunci depan segi empat tepat ungu. Kunci memegang tangan menghampirinya.

1.3 Mengapa cryptocurrency menjadi sangat terkenal?

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, cryptocurrency mendapat berita dari seluruh dunia terutamanya kerana bitcoin, mata wang digital pertama di dunia, dan turun naik yang tinggi.

Seperti mata wang lain, bitcoin mengalami variasi harian dan mengikuti undang-undang penawaran dan permintaan: semakin banyak orang yang mahukan, semakin mahal - dan sebaliknya.

Ini berlaku kerana beberapa sebab. Salah satunya ialah jumlah bitcoin yang ada terhad: maksimum 21 juta syiling dapat dikeluarkan - menjelang 2019, dianggarkan 18 juta telah dikeluarkan.

Sebab lain ialah, seperti pasaran saham , pasaran bitcoin juga beroperasi dari spekulasi. Sekiranya orang merasa bahawa pelaburan itu tidak selamat (kerana broker cryptocurrency dicuri, misalnya), banyak yang menjual syiling mereka dan harga menjunam. Sekiranya, sebaliknya, pelaburan kelihatan menarik, banyak orang yang ingin membeli membuat kenaikan harga.

Oleh itu, lebih daripada sekadar mata wang untuk transaksi sehari-hari, bitcoin - seperti cryptocurrency lain - telah dilihat sebagai satu bentuk pelaburan.

Apakah cryptocurrency utama?

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, beberapa mata wang maya telah muncul - sudah ada lebih dari 2 ribu yang tersedia - tetapi yang utama, berdasarkan nilai pasaran, adalah:

  1. * Bitcoin *;

  2. * Ethereum *;

  3. Riak ;

  4. Litecoin ;

  5. Tunai Bitcoin ;

  6. EOS ;

  7. Duit Syiling Binance .

1.2 Bagaimana untuk membeli cryptocurrency?

Membeli cryptocurrency adalah mudah: cukup buka akaun dengan broker mata wang maya dan mulakan perdagangan. Tetapi, pertama sekali, adalah penting untuk meneliti syarikat yang ada di pasaran, memeriksa ulasan pelanggan, dan memahami bayaran yang dikenakan.

Bagaimanapun, ini adalah pelaburan kewangan dan, seperti yang lain, perlu dilayan dengan berhati-hati.

Penting juga untuk diingat bahawa melabur dalam mata wang kripto mempunyai risiko yang tinggi kerana nilainya sangat berbeza dari masa ke masa. Oleh itu, pakar mengesyorkan meletakkan hanya sebahagian kecil pelaburan dalam jenis aset ini.

Empat petua untuk melabur dalam cryptocurrency dengan selamat

Pelaburan selalu berisiko, tetapi beberapa pakar mengatakan bahawa cryptocurrency adalah salah satu pilihan pelaburan paling berisiko di luar sana, menurut Laporan Pengguna. Walau bagaimanapun, mata wang digital juga merupakan beberapa komoditi yang paling popular. Awal tahun ini, CNBC meramalkan bahawa pasaran cryptocurrency dijangka mencapai nilai $ 1 trilion pada akhir tahun 2018. Sekiranya anda merancang untuk melabur dalam cryptocurrency, petua ini dapat membantu anda membuat pilihan yang lebih bijak.

1. Cari di bursa saham

Sebelum melabur satu sen, ketahui lebih lanjut mengenai bursa saham cryptocurrency. Platform ini menawarkan cara untuk membeli dan menjual mata wang digital, tetapi ada 500 bursa saham untuk dipilih, menurut Bitcoin.com . Lakukan kajian, baca ulasan dan berbincang dengan pelabur yang lebih berpengalaman sebelum meneruskan.

2. Ketahui cara menyimpan mata wang digital anda

Sekiranya anda membeli cryptocurrency, anda perlu menyimpannya. Anda boleh menyimpannya di bursa saham atau dalam "dompet" digital. Sebagai contoh, salah satu dompet cryptocurrency yang dijelaskan dalam catatan di blog kita Dompet cryptocurrency mana yang hendak dipilih . Walaupun terdapat banyak jenis portfolio, masing-masing mempunyai kelebihan, keperluan teknikal dan keselamatannya sendiri. Seperti bursa saham, anda harus menyiasat pilihan simpanan anda sebelum melabur.

3. Mempelbagaikan pelaburan anda

Kepelbagaian adalah rahsia strategi pelaburan yang baik, dan ini juga berlaku semasa melabur dalam cryptocurrency . Jangan letakkan semua wang anda dalam bitcoin, misalnya hanya kerana itulah nama yang anda tahu. Terdapat ribuan pilihan, dan yang terbaik adalah menyebarkan pelaburan anda ke pelbagai mata wang.

4. Bersedia untuk turun naik

Pasaran cryptocurrency tidak stabil; oleh itu, bersiaplah untuk turun naik. Anda akan melihat perubahan harga yang dramatik. Sekiranya portfolio pelaburan atau kesejahteraan mental anda tidak sesuai dengan itu, cryptocurrency mungkin bukan pilihan yang baik untuk anda.

Cryptocurrency adalah trend masa ini, tetapi ingat bahawa mereka masih di awal. Melabur dalam sesuatu yang baru membawa banyak cabaran; jadi bersiaplah. Sekiranya anda berhasrat untuk mengambil bahagian, lakukan penyelidikan anda dan, untuk memulakan, melabur secara konservatif.

Bagaimana cryptocurrency mempengaruhi kehidupan anda?

  1. Pada masa ini, melainkan jika anda seorang pelabur atau peminat cryptocurrency, kebenarannya adalah bahawa mereka tidak banyak mempengaruhi kehidupan penduduk umum.

  2. Selama bertahun-tahun, pasaran memandang bitcoin sebagai mata wang transaksi baru. Di Brazil, syarikat harta tanah mengumumkan bahawa mereka akan menerima mata wang digital sebagai bentuk pembayaran.

Bagaimanapun, banyak orang membincangkan peranan cryptocurrency pada masa akan datang. Ada yang mengatakan bahawa ini akan menjadi bentuk transaksi utama dalam beberapa tahun, tetapi terlalu awal untuk mengatakannya.

1.2 Apakah tahap keselamatan cryptocurrency?

Secara amnya, cryptocurrency dibuat menggunakan teknologi blockchain. Blockchain menerangkan bagaimana transaksi dicatat dalam "blok" dan dikenal pasti dengan cap waktu. Ini adalah proses yang sangat teknikal dan kompleks, tetapi hasilnya adalah lejar digital bagi transaksi cryptocurrency yang sukar diusik oleh penggodam.

Di samping itu, transaksi memerlukan proses pengesahan dua faktor. Sebagai contoh, anda mungkin diminta memasukkan nama pengguna dan kata laluan untuk memulakan transaksi. Kemudian, anda mungkin perlu memasukkan kod pengesahan yang dihantar melalui pesanan teks ke telefon bimbit peribadi anda.

Walaupun perlindungan ada, ini tidak bermaksud cryptocurrency tidak dapat diretas. Sebenarnya, beberapa peretasan bernilai tinggi telah menyebabkan kerosakan yang besar pada permulaan cryptocurrency.

Ringkasan: Walau bagaimanapun, cryptocurrency semakin dilihat sebagai aset kewangan - sehingga hari ini, sedikit yang dikatakan mengenai penggunaan bitcoin untuk membayar sesuatu produk, misalnya.

Apakah kelebihan cryptocurrency?

Berikut adalah faedah utama menggunakan cryptocurrency.

  1. Kerahsiaan : Nama pengguna dengan cryptocurrency tidak umum, tidak seperti kad kredit dan akaun bank.

  2. Ketelusan : semua transaksi direkodkan dalam buku digital bersama (blockchain) yang dapat diakses oleh semua orang.

  3. Desentralisasi : Perancis adalah negara pertama di Kesatuan Eropah yang mengatur penggunaan mata wang digital secara sah. Tetapi sekiranya tiada pasaran rasmi berpusat, cryptocurrency dapat ditambang pada bila-bila masa sepanjang hari, 7 hari seminggu.

  4. Globality : Pengguna Cryptocurrency adalah kurang sensitif kepada keadaan politik-ekonomi negara. Mata wang boleh diakses secara global dan dapat dipindahkan dengan segera ke mana sahaja di dunia.

Sudah tentu, bergantung pada minat semua orang, cryptocurrency akan dilihat secara berbeza, dalam keadaan terbaik atau dengan kelemahan terburuk.

Apakah kelemahan cryptocurrency?

Inilah yang boleh dianggap sebagai kelemahan mata wang digital atau cryptocurrency yang paling biasa.

  1. Penerimaan Berkurang : Walaupun popularitinya semakin meningkat, cryptocurrency tidak diterima oleh semua orang dan masa depan mereka dapat dilihat sebagai tidak pasti.

  2. Volatiliti : Oleh kerana harga ditentukan oleh undang-undang penawaran dan permintaan , harga mungkin berubah-ubah. Ini boleh menyebabkan kerugian besar, tetapi juga menjadikannya sangat menarik untuk spekulasi.

Penggunaan cryptocurrency telah dikaitkan dengan transaksi haram pada masa lalu dan oleh itu penggunaannya di beberapa negara dilarang.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

1. Apakah cryptocurrency?

Istilah cryptocurrency merujuk kepada mata wang maya dan sistem pembayaran peer-to-peer yang sesuai dengannya. Ini adalah mata wang maya tanpa media fizikal, tidak diatur oleh badan pusat dan nilainya tidak diindeks ke mata wang sah atau komoditi.

2. Bagaimana melabur dalam cryptocurrency?

Anda boleh melabur dalam cryptocurrency dengan membeli token melalui platform khusus. Anda juga boleh berdagang cryptocurrency melalui broker dalam talian seperti eToro, melabur dalam derivatif yang mempunyai mata wang maya sebagai asasnya. Berhati-hati dalam hal apa pun hanya menumpukan sebahagian kecil aset anda untuk jenis pelaburan ini.

3. Apa yang menjadikan nilai mata wang maya ?

Harga cryptocurrency dikaitkan dengan keyakinan yang diinspirasikannya di kalangan pelabur, dengan ciri teknikalnya, dengan kemudahan di mana kita dapat atau tidak membeli sesuatu dalam kehidupan nyata dengannya, tetapi juga dengan nilai yang mungkin lebih tinggi yang akan dilakukan oleh mata wang maya membenarkan mencapai.

4. Untuk apa cryptocurrency digunakan?

Terdapat beberapa sebab untuk menggunakan cryptocurrency: untuk membeli barang dan perkhidmatan, untuk mewujudkan keuntungan modal jangka pendek untuk tujuan spekulasi atau melabur untuk jangka masa panjang.

Kesimpulannya

Cryptocurrency bukan lagi masalah fiksyen sains, ia nyata dan tidak dimiliki oleh mana-mana negeri. Mereka digunakan untuk penyelesaian bukan tunai dan untuk pelabur dengan visi masa depan yang ingin menjadi kaya.

Melabur dalam cryptocurrency bermaksud menjana keuntungan besar melalui pasaran yang agak muda, di mana pelabur yang paling optimis dan berwawasan melihat masa depan untuk membeli cryptocurrency dengan potensi yang paling besar.

Namun, jangan lupa bahawa sebelum melabur, anda perlu membuat kajian sendiri. Dengan cara itu pelaburan anda akan selamat dan tidak mungkin hilang.

Baca juga

Bagaimana untuk membeli Cryptocurrency? Bagaimana Melabur dalam Cryptocurrency?