Facebook adalah laman web teknologi antarabangsa Amerika yang dibuat untuk melayari media sosial. Bahagian utama Facebook adalah di Menlo Park, California. Ia didirikan dan dirancang secara rasmi pada tahun 2004 oleh Mark Zuckerberg dan rakan-rakannya di Universiti Harvard. Facebook membenarkan penggunanya melayari dan mendaftar akaun mereka secara percuma.

Facebook

Bagaimana Facebook berfungsi?

Pada dasarnya, Facebook adalah platform perkongsian dan melayari rangkaian yang luas yang membolehkan penggunanya menghantar dan menerima mesej dan menyiarkan status dan gambar mereka untuk terus berhubung dan terus aktif dengan rakan dan saudara mereka. Anda boleh berkongsi pelbagai jenis kandungan di Facebook seperti kemas kini data, lokasi semasa, perasaan anda, atau video dan gambar anda, atau pautan ke laman web lain kerana tidak ada sekatan pada pautan laman web luaran. Tidak seperti e-mel dan barangan relatif lain atau sebarang pesanan segera, perkara yang anda kongsi atau kirimkan adalah umum yang bermaksud bahawa mereka dapat dilihat oleh semua orang dalam senarai rakan anda di Facebook.

  • Di Facebook, anda boleh Melayari dan menyertai banyak kumpulan sosial dalam pelbagai jenis seperti Hiburan. Anda boleh menjelajah dan bergabung dengan rangkaian, yang disusun dalam empat kategori: wilayah (rangkaian yang dihubungkan ke bandar atau negara tertentu), kolej, tempat kerja, dan sekolah menengah. Setelah anda menyertai rangkaian, anda boleh melihat senarai ahli dan mencari orang yang anda kenali. Anda dapat mencari orang di Facebook mengikut jantina, umur atau status hubungan, pandangan politik dan kriteria lain.

  • Anda boleh membuat Facebook menarik akaun dengan e-mel lain dan platform terpaut yang lain. Untuk melakukan ini, anda harus menyediakan Facebook dengan e-mel dan kata laluan anda di mana akaun Facebook anda telah didaftarkan. Facebook menggunakan banyak program untuk menapis enjin carian anda dan perincian kotor lain. Bila-bila masa Facebook mencari data dan status persahabatan anda dengan orang lain atau akaun Facebook yang lain

Mengapa orang menggunakan Facebook begitu banyak?

Pada masa kini, dalam generasi sekarang, Facebook adalah aplikasi biasa yang dipasang dan digunakan oleh majoriti orang di seluruh dunia. Antara muka pengguna Facebook begitu menarik dan sangat berkaitan dengan keperluan generasi baru. Bagi kebanyakan orang, mempunyai akaun Facebook adalah sangat penting. Dan kerana Facebook sangat popular, laman web lain telah berjaya menyatukan Facebook. Ini bermaksud anda boleh menggunakan satu akaun Facebook untuk log masuk ke pelbagai perkhidmatan di seluruh Web.

Saya tidak ingat hari lahir rakan saya

Secara jujur, ini adalah salah satu daripada tiga sebab saya menggunakan Facebook. Saya tidak ingat hari lahir. Sebenarnya, bukan hanya saya, sukar bagi banyak orang untuk melakukannya. Anda memerlukan ingatan yang hebat untuk mengingati siapa yang dilahirkan pada hari ketika anda mempunyai rakan dari sekolah, kolej, tempat kerja, saudara-mara anda, dan senarai itu berterusan.

Saya mahu membaca berita

Suapan berita, alasan kedua saya menggunakan Facebook, pada tahun-tahun sebelumnya bertujuan untuk terus dikemas kini dengan aktiviti rakan. Tetapi dengan berlalunya masa, pelbagai platform berita mula mendorong kandungannya di Facebook menjadikannya salah satu platform penggunaan berita terbesar di dunia. Bukan hanya berita, tetapi sejumlah halaman Facebook yang tidak terkira juga memuat naik kandungan hiburan yang menarik-menghasilkan berbilion tontonan setiap hari.

Menjadi tugas saya untuk menulis komen dan menyukai catatan

Ada orang yang menganggapnya sebagai kewajiban moral untuk menulis komen dan menyukai foto dan kemas kini status orang dalam senarai rakan mereka. Ada yang menulisnya dengan tulen dan beberapa rakan kita mengetuk belakang mereka sendiri setelah menjatuhkan bom komen. Gambar profil yang paling disukai anda mendapat hancur oleh bahawa komen tunggal dari teman anda yang terbaik. Dan yang paling teruk ialah orang lain turut menyumbang analisis gambar anda.

Saya adalah pencari perhatian

Orang menggunakan Facebook untuk memberitahu orang bahawa mereka pergi untuk perjalanan 7 hari di Tampa. Sebahagian daripada mereka memuat naik gambar mereka tepat pada waktunya setiap hari sehingga mereka dapat memperoleh ratusan suka dan cemburu pada orang lain. Sebilangan daripada mereka malah berkongsi kemas kini senaman harian mereka, berkat aplikasi telefon pintar yang membolehkan mereka melakukannya.

Saya di sini untuk memerhatikan orang secara diam-diam

Dengan menggunakan alasan ini, seseorang dapat membenarkan mengapa dia melekat pada akaun Facebooknya sepanjang masa. Hanya kerana dia ingin mengejar orang, mungkin dia suka. Saya tidak akan mengatakan apa-apa mengenai fakta sama ada orang seperti itu melakukan perkara yang betul atau tidak. Dan itu bukan masalah, banyak kali orang mengejar orang yang mereka kagumi atau itu adalah sebahagian daripada penyelidikan internet mereka mengenai seseorang.

Halaman Pendaftaran Facebook

Adakah Facebook Mati?

Pada asasnya, Facebook akhirnya tidak akan mati, ia masih mempunyai jumlah pengguna Aktif yang hampir sama dengan ketika ia berada di waktu puncaknya. Seperti yang anda diberitahu, Facebook mengandungi antara muka pengguna yang sangat sederhana dan sangat minimalis yang menarik orang ke sana. 62% dari AS 12–34 tahun adalah pengguna Facebook, turun dari 67% pada tahun 2018 dan 79% pada tahun 2017. Penurunan ini amat ketara kerana penggunaan kumpulan umur 35–54 dan 55+ telah berterusan atau bahkan meningkat. Terdapat banyak teori tertentu mengenai kejatuhan Facebook dari milenium dan Gen Zers, susunan kemasukan dapat mengubah dinamika dan antara muka platform.

Mungkin terdapat peningkatan persaingan antara aplikasi Facebook dan platform mesra pengguna yang lebih mudah alih yang lain. Facebook tidak mati dengan tepat, tetapi perlu diperhatikan kerana banyak penyahaktifan di platform sesuai dengan keperluannya. Ia hanya mempunyai monopoli yang tersebar ke seluruh dunia media sosial sepanjang asas dan kemasukannya. Facebook masih mempunyai sebilangan besar pengguna aktif walaupun dengan pers buruk, dan ia terus menuju keadaan terbaik.

Untuk benar-benar mengetahui mengenai penggabungan Facebook dan khabar angin bahawa Facebook akan mati, kita harus mendalami trauma ini. Facebook telah lama wujud, dan mendapat perniagaan dari pengguna aktif di laman web. Ia berbeza dengan kebanyakan syarikat. Pasti, Facebook menjana wangnya, kebanyakannya, dari menjual ruang iklan. Oleh itu, ini bermaksud bahawa pengguna yang lebih aktif, semakin ramai orang yang melihat iklan tersebut, dan Facebook kemudian dapat menaikkan harganya sedikit lebih banyak.

Berikut adalah beberapa Permohonan yang kini menjadi tren dan penyata pencen mereka.

  1. Facebook tidak mati sama seperti perlahan-lahan mati. Walaupun jumlah pengguna masih tinggi, penglibatan berada pada tahap rendah sepanjang masa.

  2. Instagram adalah raja anda sekarang, dengan pengguna aktif paling banyak harian dan demografi berusia 20 hingga 40 tahun.

  3. LinkedIn hanya mengetahui apa itu dan melakukannya dengan baik. Ia tumbuh seperti orang gila dan tidak menunjukkan tanda-tanda berhenti.

  4. Demografi Twitter tidak begitu jelas, dengan banyak akaun palsu dan banyak pengguna tidak mempunyai akaun. Namun, ia masih merupakan platform yang popular dengan perniagaan B2B.

  5. Sekiranya anda ingin menyasarkan wanita dengan pemesejan berdasarkan emosi, jangan mencari lebih jauh daripada Pinterest.

  6. Snapchat masih diam-diam menguasai pasaran remaja Amerika. Secara peribadi, saya tidak mengerti, tetapi saya bukan remaja dan saya bukan orang Amerika sehingga boleh melihatnya.

  7. Disebut sebagai "halaman depan internet", Reddit memiliki angka yang mencolok dan demografi yang jelas. Masalah? Demografi itu membenci iklan. Teruskan dengan berhati-hati.

  8. TikTok didorong oleh Gen Z'ers di India dan China. Sekiranya pengaruh sosial adalah perkara anda, anda akan menjimatkan wang di sini berbanding Instagram.

Facebook telah tersebar luas

Kelebihan dan Kekurangan Facebook

Kelebihan Facebook

1. Halaman Perniagaan Facebook Salah satu kelebihan terbesar Facebook adalah bahawa ia sangat terkenal dengan fakta halaman Perniagaan. Terdapat halaman yang tidak terhitung di Facebook yang bergantung sepenuhnya pada Perniagaan dan Pemasaran. Perniagaan di Facebook merangkumi banyak bahagian kerana ia adalah budaya Facebook yang sangat terkenal dan telah berada di laman web ini selama bertahun-tahun. Dengan ciri ini, anda boleh menjual produk di Facebook dan anda juga dapat memaparkan produk anda yang tersenarai di pelbagai laman web penjualan dalam talian seperti Amazon.

Ini adalah kaedah yang baik untuk semua peniaga dan pemasar di luar sana yang ingin meningkatkan perniagaan mereka. Facebook pada masa ini tidak menyokong penjualan perkhidmatan. Anda mempunyai pilihan untuk mengalihkan penjualan ke laman web anda semasa pembayaran atau membenarkan pelanggan melakukan pembayaran melalui Facebook.

2. Jangkauan Pemirsa yang Luas Di luar sana di semua platform media sosial, Facebook dikenali secara meluas dan merupakan laman web atau aplikasi yang lebih popular dan lebih banyak digunakan berbanding aplikasi atau laman web media sosial yang lain. Ini telah memperoleh jangkauan penonton yang luas sejak hari ia diluncurkan. Seperti yang saya katakan kepada anda, perkara yang paling menarik atau ciri paling menarik dari Facebook ialah Antaramuka Penggunanya yang Mesra yang membolehkan setiap orang identik belajar dan memahaminya dengan cepat. Dari semua platform media sosial, Facebook menawarkan pangkalan pengguna terbesar.

Sehingga Oktober 2020, Facebook telah memperoleh lebih dari 2.7 Billion pengguna yang merupakan jumlah yang sangat tinggi dan diramalkan bahawa ia dapat menggandakan jumlah dalam beberapa tahun akan datang yang merupakan tanda bahawa Facebook tidak akan berakhir atau mati tidak lama lagi. Juga, pengguna Facebook semasa dan penggunaannya dipertimbangkan pada Demografi Muda, demografi yang lebih tua tidak mati dan masih merupakan kumpulan yang paling cepat berkembang di Facebook.

3. Periklanan Sasaran Ketika berhubungan dengan penglibatan dan perjalanan Facebook yang lengkap, Iklan yang disasarkan menjadi yang teratas. Iklan yang disasarkan telah memainkan peranan yang sangat penting dan besar dalam Sejarah Facebook. Facebook berjaya memasarkan kepada pengguna di mana-mana peringkat. Format iklan, taktik penargetan dan pengukuran mereka membantu selaras dengan strategi pemasaran perniagaan dan berhubung dengan pangkalan pengguna terbesar di media sosial.

Contohnya, menggunakan cerita yang ditaja, iklan karusel dan iklan video akan membantu membuat perniagaan anda menjadi perhatian pengguna yang berada di tahap kesedaran. Pilihan ini tidak terlalu langsung dan akan memberikan perniagaan anda kepada pengguna tanpa merasa seperti yang dilemparkan kepada mereka. Ini adalah salah satu cara agar penyasaran Facebook dapat menghasilkan pemasaran yang lebih berkesan.

4. Ikutilah Rakan dan Keluarga Walaupun anda mungkin menganggap kelebihan ini jelas menggunakan Facebook dan mana-mana laman media sosial mungkin berlaku, menggunakan media sosial untuk terus berhubung dengan rakan dan keluarga harus menjadi yang paling tinggi. Begitu banyak kisah mengenai perjumpaan gembira yang berlaku di Facebook. Sebagai contoh, saya pernah mendengar kisah keluarga yang terpisah ketika lahir yang saling bertemu di Facebook. Pertemuan gembira lain antara orang-orang yang saling bertemu di Facebook secara rutin dalam berita.

Pengasas Facebook Mark Zuckerberg menghubungkan manusia di laman web ini. Menurut statistik 2017, terdapat lebih daripada 7.5 bilion orang di Bumi. Tiga bilion menggunakan Facebook. Itu adalah statistik yang mengejutkan. Facebook sentiasa menyokong dan bekerjasama dengan hak-hak Rakan dan Keluarga sesama mereka.

5. Privasi Data Sama seperti maklumat peribadi mereka, banyak pengguna tidak merasa aman atau selesa memberikan data atau e-mel mereka dan data lain yang diminta oleh Facebook kepada Facebook. Fakta-fakta ini banyak mempengaruhi dasar privasi Facebook yang misalnya telah disediakan untuk pilihan keselamatan terbaik dan menjaga keselamatan data. Tetapi selain itu, terdapat banyak celah dan kesalahan untuk melihat profil.

Contohnya, permainan atau laman web dan aplikasi lain yang membolehkan Facebook log masuk sering meminta izin pengguna untuk mendapatkan akses ke bahagian tertentu dari profil. Ini termasuk menguruskan maklumat peribadi, atau menggunakan data untuk dikongsi dengan pihak ketiga.

Utusan

Kekurangan Facebook

Sejak pelancaran Facebook pada tahun 2004, terdapat banyak pengguna yang tertarik dengan Facebook dan mereka adalah sekitar 3 Billion dari mereka yang telah diberitahu sebelumnya. Sebaliknya ada banyak kelebihan dan beberapa di antaranya telah dijelaskan kepada anda, ada beberapa aspek Facebook yang diketahui sebagai Kekurangannya. Selain berpotensi membuat ketagihan dan mengganggu produktiviti, perkhidmatan ini dapat membuat anda rentan terhadap perisian hasad, virus, dan bahkan pencurian identiti jika anda tidak berhati-hati. Facebook juga diketahui memberi tekanan pada hubungan kerana betapa mudahnya berhubung dengan orang-orang dari masa lalu anda.

1. Ketagihan Menurut sebuah kajian yang dilakukan oleh Leif Denti di University of Gothenburg, menghabiskan lebih banyak masa di Facebook boleh menjadi ketagihan yang lebih teruk. Ramai orang pasti jatuh sakit, sebab utama di sebalik ini adalah bahawa penggunaan Facebook juga bergantung pada penggunaan lebih banyak skrin LCD. Dengan orang lain yang sentiasa menyiarkan foto baru atau kemas kini status, orang yang menjadi ketagih dengan Facebook dapat merasa seperti kehilangan jika tidak terus masuk. Menurut kajian itu, pengguna ini tidak menyedari bahawa mereka terlibat dalam penggunaan berlebihan perkhidmatan, kerana ia menjadi kebiasaan tidak sedar.

2. Kehilangan Produktiviti Facebook boleh menjadi ancaman serius terhadap produktiviti pelajar dan pekerja. Kajian oleh Nucleus Research menunjukkan bahawa purata 1.5 peratus daripada keseluruhan produktiviti pejabat hilang melalui pekerja yang mengakses Facebook pada waktu bekerja. Dua pertiga daripada peserta kajian menunjukkan bahawa mereka mengakses akaun Facebook mereka semasa bekerja, dengan 6 peratus mengakui bahawa keseluruhan profil Facebook mereka dibuat di tempat kerja. Kajian yang dilakukan di Ohio State University menunjukkan bahawa pengguna Facebook belajar antara satu hingga lima jam seminggu sementara bukan pengguna biasanya menghabiskan 11 jam atau lebih untuk belajar.

3. Malware & Virus Pangkalan pengguna yang besar dan kemudahan dengan mana kandungan dikongsi di Facebook menjadikan laman web ini sebagai sasaran mudah untuk malware, walaupun ada usaha oleh Facebook untuk mencegah jangkitan malware dan virus. Apabila akaun Facebook terganggu oleh virus atau perisian hasad, ia sering menghantar pautan dan kemas kini status secara automatik dalam usaha untuk memperbodohkan pengguna lain. Sekiranya anda mengklik salah satu pautan spam ini, akaun anda boleh disusupi. Elakkan mengklik pautan Facebook yang menjanjikan untuk menunjukkan kandungan atau video yang mengejutkan yang memerlukan anda memasang kemas kini untuk dilihat.

Strim langsung di Facebook

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

1. Apakah tujuan utama Facebook? Tujuan utama Facebook adalah apa-apa, Facebook hanya dibuat untuk Keseronokan dan Hiburan. Seperti yang saya katakan, ia mempunyai pelbagai ciri dan untuk menghiburkan orang dengan pelbagai jenis barang lain.

2. Apa yang sangat buruk mengenai Facebook? Penggunaan Facebook tidak boleh menyebabkan beberapa kesan negatif yang besar tetapi boleh menyebabkan kesan negatif yang sama pada kesihatan kita jika kita menggunakannya lebih dari cukup atau wajib. Ini boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan kita.

3. Apa yang istimewa mengenai Facebook? Facebook sangat istimewa kerana ia adalah satu-satunya laman web di seluruh media sosial yang menyediakan ciri-ciri hebat kepada orang ramai dan bahagian yang paling penting ialah semua ciri ini percuma.

Kesimpulannya

Sekiranya saya menyimpulkan Artikel ini dalam beberapa baris, Facebook adalah laman web melayari media sosial yang kini berkuasa di seluruh media Sosial atau di seluruh internet. Ciri-ciri Facebook sangat menarik dan sangat berguna dan hakikat utama mereka adalah bahawa ia percuma. Facebook begitu terkenal kerana ia adalah salah satu laman web media sosial terawal dan masih merupakan laman web melayari media sosial nombor satu dalam senarai.

artikel berkaitan

Carian Nombor Telefon Facebook Bagaimana Menyahaktifkan atau Menghapus Akaun Facebook Anda M sentuh Facebook Bagaimana Mencari Laman Terbaik untuk Membeli Peminat dan Suka Facebook 2020 Bagaimana Menghubungi Facebook? Cara Menghapus Akaun Facebook Mata Wang Libra Facebook Bagaimana menambahkan pentadbir ke halaman Facebook Mengapa Anda Perlu Membeli Akaun Facebook? Bagaimana Membuat Halaman Sumbangan di Facebook?