Handfasting adalah amalan tradisional yang, bergantung pada penggunaan istilah. Biasanya menentukan perkahwinan tidak rasmi, pertunangan, atau perkahwinan sementara. Ungkapan itu merujuk kepada puasa berjanji dengan berjabat tangan atau bersalaman. Upacara Membuka Tangan melibatkan tangan pasangan diletakkan bersama-sama dan diikat dengan pita atau tali pusat.

miniatur pengantin lelaki dan perempuan

Apa itu Fastfasting? :bride_with_veil:

Berpuasa dengan tangan adalah ritual penyatuan simbolik yang merupakan antara persamaan pasangan, di mana pasangan berdiri bersemuka ketika tangan mereka diikat bersama, oleh itu ungkapan, mengikat simpulan. atau berkahwin dengan kata-kata sederhana. Semasa tangan anda terikat, anda boleh membuat komitmen dan perkara yang anda sayangi antara satu sama lain. Ritual puasa tangan dikaitkan dengan upacara Pagan yang disusun tetapi kini sering dilihat dalam upacara perkahwinan sekular, rohani, dan bahkan beberapa upacara perkahwinan Kristian . Ini adalah ritual perkahwinan kuno yang menjadi semakin popular dengan pasangan moden dan orang juga menyukainya.

Tali tangan adalah pita atau kain panjang yang digunakan untuk mengikat tangan pasangan yang akan berkahwin. Sebilangan pasangan hanya menggunakan satu tali atau sehelai kain , atau ada yang menggunakan beberapa daripadanya, semuanya bergantung pada pilihan mereka. Anda boleh menggunakan pita sederhana tetapi beberapa pasangan menggunakan tali khas yang mereka anggap selesa, sama ada pusaka keluarga atau hadiah keluarga keluarga untuk dipakai oleh pasangan. Tali berpuasa satu tangan hendaklah sepanjang satu hingga dua meter dan tidak lebih dari itu kerana tidak sesuai. Ini terutama kerana tali tangan jenis panjang ini boleh dipasang dengan mudah di pergelangan tangan dengan selesa

Kadang-kadang istilah ini juga digunakan secara sinonim dengan "perkahwinan" atau "perkahwinan" di kalangan orang Neopagans untuk mengelakkan konotasi agama non-Pagan yang dirasakan terkait dengan istilah-istilah tersebut. Hal ini juga digunakan, nampaknya secara historis, untuk merujuk pada praktik pra-Kristian yang diduga sebagai pengancing atau pembungkus tangan pasangan secara simbolik semasa upacara perkahwinan.

Dari mana Handfasting berasal? :thinking:

Handfasting ada di sekitar kita selama ribuan tahun. Adalah sangat sukar untuk mengukur masa yang tepat ketika ia berlaku sebagai tradisi perkahwinan. Ini adalah ritual kuno di mana orang telah merayakan dan mengikat pasangan bersama. Idea ini akhirnya ditelusuri dari Celtic dan Druid. Bahkan mungkin di mana ungkapan-ungkapan 'mengikat simpul' dan 'terikat seumur hidup' berasal kerana kata-kata ini adalah tema utama upacara ini. Di Skotlandia, sepotong tartan secara tradisional digunakan untuk berpuasa dan cukup untuk melakukannya, walaupun sering digunakan untuk menandakan pertunangan daripada perkahwinan upacara itu sendiri. Pembekalan tangan telah menjadi popular di kalangan pasangan moden yang mencari perayaan yang lebih intim dan peribadi.

Upacara membakar tangan ini bermula dari sekitar 7000 SM. Setiap orang tahu mengenainya dan tahu berapa lama ia bermula. Di Ireland kuno, Ketika pasangan memutuskan untuk mengikat bersama, mereka dibawa dan kedua-duanya diikat di tali jalinan atau sehelai kain kain di hadapan dan panduan seorang imam berpengalaman . Upacara Handfasting berasal dari perayaan perkahwinan yang juga dikenali sebagai pertunangan di Modern Modern England. Istilah ini berasal sepenuhnya dari Bahasa Inggeris Moden hingga Awal untuk menggambarkan perkara itu dengan lebih tepat.

Bagaimana anda boleh melakukan Fastfasting?

Terdapat banyak cara melakukan berpuasa kerana sekarang menjadi bahan yang bergaya dan dilakukan di hampir semua perkahwinan Kristiani. Berikut adalah beberapa perkara bagaimana anda boleh melakukan fastfasting dengan mudah:

  • Anda boleh memilih untuk mengikat dengan satu tangan setiap satu atau dua. Untuk satu tangan, berdiri berdampingan dan pegang tangan anda bersama-sama. Sekiranya anda memilih dua, berdiri secara berhadapan dan saling berpegangan dengan tangan (atau pergelangan tangan untuk genggaman yang lebih selamat!) - banyak pasangan akan menyilangkan tangan mereka, dengan tangan kiri seseorang menghubungkan sebelah kanan yang lain, yang kelihatan seperti infiniti simpulan dari atas. Tidak ada peraturan yang sukar atau cepat , cubalah terlebih dahulu dan lihat apa yang selesa bagi anda!

  • Anda boleh meminta selebriti atau ahli keluarga anda atau rakan-rakan terpilih untuk melakukan puasa, beberapa pasangan meminta banyak tetamu yang berbeza untuk datang dan meletakkan pita di atas tangan mereka.

  • Terdapat beberapa cara untuk mengikat pita, dari simpul sederhana hingga pembalut pergelangan tangan yang lebih rumit sehingga menghasilkan simpulan infiniti yang mengagumkan. Video di atas akan menunjukkan kepada anda bagaimana ia dilakukan.

  • Walau bagaimanapun anda memilih untuk mengikatnya, ** tidak semestinya ketat sehingga anda tidak boleh melepaskan diri anda selepas itu.

  • Semasa ikatan terikat, beberapa pasangan akan merancang untuk mengucapkan ikrar komitmen antara satu sama lain (lebih lanjut mengenai perkara di bawah!).

  • Selepas upacara, anda akan menjadikan tali pusat sebagai ikrar ikrar anda.

Apa Yang Harus Anda Katakan Semasa Berpuasa Tangan?

Idea yang sangat baik dan unik untuk memperkenalkan ritual berpuasa tangan, menjelaskan maksud di sebalik itu, dan mengapa anda memilihnya untuk perkahwinan anda. Ini dapat dilakukan dengan mudah oleh selebriti anda atau salah satu daripada ritual tersebut. Terdapat banyak sumpah puasa dalam talian dan untuk bersikap jujur ​​dengan anda, ada di antara mereka yang sangat murahan. Anda akan lebih selesa ketika membuat persembahan sendiri daripada menulis atau belajar mengenainya di rumah anda.

Anda selebriti mesti menjalani ritual berpuasa dan mungkin telah mengalaminya sendiri. Anda harus selalu melihat-lihat dan memerhatikan setiap perkara sebelum memulakan upacara berpuasa sendiri. Pasangan itu mengatakan beberapa baris antara satu sama lain sebagai ritual yang ditentukan, dan jika mereka mempunyai tali pengikat yang lain sehingga nazar dapat diubah. Anda juga boleh meninggalkan sumpah dengan bebas sehingga upacara besar berakhir. Dalam Pegangan Tangan, anda harus selalu bersikap lembut dengan semua orang dan berlatih dengan tali untuk mendapatkan sumpah yang baik.

sepasang suami isteri selepas berkahwin

Apa yang Melambangkan Puasa Tangan?

Upacara berpuasa tangan dilakukan sejak lebih dari 2000 tahun. Tradisi Celtic kuno selalu dihadiri seperti pertunangan dalam upacara berpuasa. Selama itu, seorang imam akan menyatakan bahawa pasangan itu akhirnya berkahwin dan bertunang. Pertunangan ini akan berlangsung dan berlangsung sekurang-kurangnya sepanjang tahun, seperti perkahwinan percubaan. Selepas itu, anda harus memutuskan untuk memilih memilih dan memilih, ritual ini telah dilakukan selama bertahun-tahun sebagai ganti kehadiran imam.

Hari ini, ritual berpuasa tangan Celtic adalah perkara biasa di kalangan pasangan dari luar negara yang berkahwin di Ireland dan Scotland. Tetapi semakin banyak pasangan Ireland dan Britain memaparkan mereka dalam upacara mereka sendiri untuk melambangkan ikatan hidup terpisah dan komitmen yang mereka buat bersama.

Contohnya mengenai Handfasting

Seperti yang anda ketahui, berpuasa dirayakan di seluruh dunia terutama dirayakan secara meluas oleh orang Kristian. Berikut adalah beberapa contoh tentang berpuasa dan ritualnya:

Apa yang anda perlukan:

  • Kain atau pita yang sesuai untuk berpuasa di tangan
  • Ahli keluarga atau tetamu untuk menyelesaikan ikatan simpulan

Contoh 1

Terdapat tradisi Celtic kuno untuk mengikat pasangan dalam perkahwinan dengan berpuasa dengan tangan - secara harfiah, mengikat tangan mereka dengan tali atau pita sebagai simbol bahawa mereka terikat bukan hanya untuk seumur hidup, tetapi untuk selamanya.

[Pesta 1] dan [Pesta 2] telah memutuskan untuk memasukkan puasa tangan dalam upacara perkahwinan mereka untuk menekankan ikatan abadi mereka dan memperkuat perasaan bahawa mereka tidak pernah ingin berpisah antara satu sama lain.

Di Scotland hingga tahun 1700-an, pelepasan tangan hanya dilakukan oleh pasangan yang mengikat kain di tangan mereka dan itu sahaja. Tetapi pada masa kini, semua perkara itu benar-benar sahih dan dilaksanakan dengan sempurna. Pasangan itu akan diikat dalam sehelai kain panjang dan akan menghadiri semua upacara mengikat seluruh kain yang menentukan bahawa mereka berdua tinggal dalam satu. Dari praktik inilah ungkapan "mengikat simpulan" mungkin berasal. [Parti 1] dan [Parti 2 telah memilih hari ini untuk terlibat dalam upacara berpuasa tradisional.

Boleh [nama] maju ke hadapan untuk menyelesaikan ikatan tangan [Parti 1] dan Parti 2].

Dengan bahan ini saya mengikat [Parti 1] dan [Parti 2] dengan janji yang mereka buat antara satu sama lain.

Pengikatan itu tidak dibentuk oleh simpulan ini tetapi akhirnya oleh ikrar anda. Anda harus memegang tangan dan hati anda dan mendoakan pasangan yang telah menikah dengan bahagia dan akan hidup bersama selama-lamanya. Sama seperti tangan anda sekarang terikat bersama, begitu juga hidup anda. Semoga anda kekal selamanya, berkongsi dalam semua perkara, cinta dan kesetiaan untuk semua masa akan datang. Semoga perkahwinan anda diberkati dengan kesabaran dan dedikasi, pengampunan dan rasa hormat, cinta, dan pengertian.

Contoh 2

[Pesta 1] Tolong [Parti 2] Tangan Kiri Di Tangan Kiri Anda.

Semoga simpulan ini terus terikat selama cinta kekal. Semoga nazar yang anda ucapkan tidak akan menjadi pahit di mulut anda. Pegang erat antara satu sama lain melalui masa-masa baik dan buruk dan perhatikan ketika kekuatan anda bertambah. Dalam penyatuan tangan dan gaya simpulan, begitu juga kehidupan anda sekarang terikat, satu sama lain.

Contoh 3

Tuan-tuan dan puan-puan, pada tahap ini kita akan melakukan tradisi Celtic lama yang disebut handfasting. Pada masa lalu, tradisi mengatakan bahawa sementara pasangan sedang menunggu seorang pejabat untuk tiba yang dapat memberkati pernikahan mereka, seorang bangsawan tempatan akan melakukan upacara pemberkatan tangan pada pasangan itu, ini berarti mereka secara sah menikah selama satu tahun dan satu hari, memberikan mereka berpeluang untuk melangsungkan perkahwinan mereka secara rasmi.

[Pesta 1] dan [Pesta 2] telah memilih untuk memasukkan ritual Celtic kuno ini ke dalam upacara perkahwinan mereka hari ini.

Boleh [nama] maju ke hadapan untuk menyelesaikan ikatan tangan [Parti 1] dan Parti 2] .

Berkat tangan

Ini adalah tangan sahabat anda, muda dan kuat serta penuh cinta untuk anda, yang memegang tangan anda pada hari perkahwinan anda, kerana anda berjanji akan saling mencintai hari ini, esok, dan selamanya.

Ini adalah tangan yang akan berfungsi bersama-sama dengan anda, kerana bersama-sama anda membina masa depan anda.

Ini adalah tangan yang akan sangat mencintai anda dan menghargai anda selama bertahun-tahun, dan dengan sentuhan sedikit pun, akan menghiburkan anda seperti yang lain.

Ini adalah tangan yang akan menahan anda ketika ketakutan atau kesedihan memenuhi fikiran anda.

Ini adalah tangan yang akan mengesat air mata dari mata anda; air mata kesedihan, dan air mata kegembiraan.

Ini adalah tangan yang akan memegang lembut anak-anak anda.

Ini adalah tangan yang akan membantu anda menjadikan keluarga anda sebagai satu.

Ini adalah tangan yang akan memberi anda kekuatan ketika anda memerlukannya.

Ini adalah tangan-tangan yang walaupun berkerut dan berumur, akan tetap meraih tangan anda, tetap memberikan kelembutan yang tidak terucapkan dengan hanya dengan satu sentuhan.

Oleh kerana tangan anda terikat sekarang, jadi hidup dan roh anda bergabung dalam kesatuan cinta dan kepercayaan. Ikatan perkahwinan tidak dibentuk oleh ikatan ini, melainkan dengan ikrar yang telah anda buat.

Apa yang Berlaku di Zaman Pertengahan dan Tudor England?

Majlis Lateran Keempat (1215) melarang perkahwinan klandestin dan perkahwinan yang diizinkan dibenarkan untuk dirayakan secara terbuka dan dihadiri di gereja oleh para imam. Pada abad keenam belas, Majlis Trent menetapkan syarat yang lebih spesifik, seperti kehadiran seorang imam dan dua saksi, serta pengumuman pengumuman perkahwinan tiga puluh hari sebelum upacara. Undang-undang ini tidak meluas ke wilayah yang terkena Reformasi Protestan. Di England, para pendeta melakukan banyak perkahwinan klandestin, seperti apa yang disebut Fleet Marriage, yang diadakan secara sah, dan di Skotlandia, perkahwinan umum yang tidak diselaraskan masih berlaku.

Dari sekitar abad ke-12 hingga ke-17, "berpuasa" di Inggris hanyalah istilah untuk "pertunangan untuk dinikahi", atau upacara yang diadakan pada kesempatan kontrak seperti itu , biasanya kira-kira sebulan sebelum perkahwinan gereja, di mana pasangan yang berkahwin secara rasmi menyatakan bahawa masing-masing menerima yang lain sebagai pasangan. Pembekalan tangan adalah sah di sisi undang-undang: sebaik sahaja pasangan itu bersumpah sesama mereka, mereka sah menjadi suami isteri. Itu bukan pengaturan sementara. Sama seperti majlis perkahwinan gereja pada masa itu, persatuan yang dibuat dengan cepat hanya dapat dibubarkan dengan kematian. Pihak berkuasa undang-undang Inggeris berpendapat bahawa walaupun tidak diikuti dengan persetubuhan, berpuasa adalah sama mengikatnya dengan ikrar yang dilakukan di gereja di hadapan seorang imam.

Semasa berpuasa, lelaki dan wanita itu, pada gilirannya, akan mengambil yang lain dengan tangan kanan dan menyatakan dengan kuat bahawa mereka di sana dan kemudian menerima satu sama lain sebagai suami isteri. Kata-kata itu mungkin berbeza tetapi secara tradisional terdiri dari formula sederhana seperti "Saya (Nama) membawa anda (Nama) kepada suami / isteri saya yang sudah berkahwin, sehingga kematian kami pergi, dan dengan itu saya memberimu hakikat saya". Oleh kerana itu, fastfasting juga dikenal di Inggris sebagai "troth-plight". Hadiah sering ditukar, terutama cincin, duit syiling emas yang pecah menjadi dua di antara pasangan itu juga biasa. Token lain yang dirakam termasuk sarung tangan, pita merah yang diikat pada simpul, dan bahkan tusuk gigi perak . Handfasting mungkin berlaku di mana sahaja, di dalam atau di luar. Ia sering di rumah pengantin perempuan, tetapi menurut catatan, makanan cepat saji juga terjadi di kedai makan, di kebun, dan bahkan dengan menunggang kuda. Kehadiran saksi atau saksi yang dipercayai boleh dipercayai.

Walaupun berlaku berpuasa, ia dijangka akan dimakbulkan oleh perkahwinan gereja tidak lama kemudian. Hukuman mungkin dikenakan bagi mereka yang tidak mematuhi. Sebaik-baiknya, pasangan itu juga seharusnya tidak melakukan persetubuhan sehingga saat itu. Keluhan oleh para pendakwah menunjukkan bahawa mereka sering tidak menunggu, tetapi sekurang-kurangnya hingga awal tahun 1600-an, sikap biasa terhadap tingkah laku antisipatif seperti ini nampaknya telah berlembut.

Berpegangan tangan tetap menjadi cara yang boleh diterima untuk berkahwin di England sepanjang Zaman Pertengahan tetapi merosot pada awal zaman moden. Dalam beberapa keadaan, berpuasa terbuka untuk penyalahgunaan, dengan orang-orang yang telah mengalami "kesengsaraan" kadang-kadang menolak untuk pergi ke pernikahan gereja, menimbulkan kekaburan mengenai status perkahwinan bekas pertunangan mereka. Shakespeare berunding dan menyaksikan pertahanan tangan pada tahun 1604, dan dipanggil sebagai saksi dalam saman Bellott v Mountjoy mengenai mas kahwin pada tahun 1612. Sejarawan berspekulasi bahawa perkahwinannya sendiri dengan Anne Hathaway dilakukan ketika dia masih muda pada tahun 1582, sebagai latihan masih mempunyai kepercayaan di Warwickshire pada masa itu.

Scotland moden awal

Pada Februari 1539, Marie Pieris, seorang wanita Perancis yang sedang menunggu Mary of Guise, permaisuri James V dari Skotlandia, menikah dengan berpuasa kepada Lord Seton di Falkland Palace. Upacara ini dicatat dalam catatan kerajaan untuk pembayaran ke apoteker untuk karyanya pada hari "Lord Seytounis handfasting"

Hebrides Skotlandia, khususnya di Isle of Skye, menunjukkan beberapa catatan perkahwinan 'Handfast' atau 'kidal' pada akhir 1600-an, ketika sarjana Gaelik Martin menyatakan, "Itu adalah kebiasaan kuno di Kepulauan bahawa lelaki mengambil pembantu rumah sebagai isterinya dan menjaganya selama setahun tanpa berkahwin dengannya; dan jika dia berkenan kepadanya, dia menikahinya pada akhir tahun dan mengesahkan anak-anaknya; tetapi jika dia tidak mencintainya, dia mengembalikannya kepada ibu bapanya.

Perang yang paling dahsyat yang berlaku antara MacLeods dan MacDonalds of Skye, memuncak dalam Pertempuran Coire Na Creche, “ketika Donald Gorm Mor berpasangan dengan Margaret MacLeod, saudara perempuan Rory Mor dari Dunvegan, mengusir nyonya dengan keji dari Duntulm. Memang, tidak mustahil bahawa sebagai akibat perang ini, Jawatankuasa Lord Ochiltree, yang membentuk Statuta Iona pada tahun 1609 dan Peraturan untuk para Kepala pada tahun 1616, dipaksa untuk memasukkan klausul dalam Statuta Iona oleh yang ' dilarang berkahwin selama beberapa tahun', dan siapa saja yang mungkin mengabaikan peraturan ini harus 'dihukum sebagai penzina' "

Menjelang abad ke-18, Kirk of Scotland tidak lagi mengenali perkahwinan yang dibentuk dengan persetujuan bersama dan hubungan seksual berikutnya, walaupun pihak berkuasa awam Scotland melakukannya. Untuk meminimumkan tindakan hukum yang dihasilkan, upacara itu harus dilakukan di depan umum. Keadaan ini berlanjutan hingga tahun 1939 ketika undang-undang perkahwinan Skotlandia diperbaharui oleh Undang-Undang Perkahwinan (Scotland) 1939, dan berpuasa tidak lagi diakui.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

:pen: Adakah berpuasa secara sah menjadi perkahwinan?

Tidak, Handfasting benar-benar dapat menjadi bagian dari perkahwinan yang sah kerana hanya ritual khusus di mana pasangan diberitahu bahawa mereka terikat bersama. Ini telah dipimpin di antara ribuan tahun dari perihalan ritual kuno dari zaman awal.

:pen: Berapa lama berpuasa?

Upacara berpuasa dilakukan dan diarahkan oleh pasangan, semuanya terpulang kepada mereka sama ada jika mereka mahu mengakhiri upacara dalam jangka masa yang singkat atau mereka ingin membuatnya berlangsung lebih lama. Itu sepenuhnya bergantung pada pilihan pasangan.

:pen: Adakah orang Ireland atau orang Scotland yang berpegangan tangan?

Di Scotland, Handfasting adalah tradisi Celtic yang mungkin dianggap sebagai masa pengikat pasangan dan menjadikan mereka berdua menjadi satu. Undang-undang Scotland menyatakan bahawa berpuasa akan dilakukan dan orang dewasa akan dipilih sebagai saksi bagi pasangan itu

:pen: Apakah upacara berpuasa?

Handfasting adalah ritual Celtic kuno di mana tangan pasangan diikat bersama untuk melambangkan ikatan dua kehidupan yang akan hidup bersama selama-lamanya.

:pen: Apa yang hendak dikatakan semasa berpuasa?

Pengantin lelaki atau pengantin lelaki berkata, "Kita lakukan." Ini adalah tangan yang akan mencintai anda dan menghargai anda selama bertahun-tahun.

:pen: Bagaimana anda melakukan upacara mengikat tangan?

  1. Keberkatan Tangan
  2. Tali pertama dililit di tangan pasangan
  3. Tali kedua dililit di tangan pasangan
  4. Tali ketiga dililit di tangan pasangan
  5. Tali keempat dililit di tangan pasangan
  6. Tali keenam dililit di tangan pasangan

:pen: Apa yang mengikat upacara simpulan?

Mengikat upacara simpulan adalah upacara ritual berpuasa tangan yang paling biasa. Dalam ini, simpulan diikat di tangan pasangan. Sebagai pilihan utama, ia digunakan setelah pertukaran sumpah dan cincin

:pen: Bagaimana anda mengakhiri berpuasa?

Perkara utama untuk mengakhiri pegangan tangan adalah memotong simpul atau tali yang diikat di tangan. Ia boleh dilakukan dengan membakar tali pusat atau memotongnya. Itu sepenuhnya bergantung pada pilihan pasangan.

:pen: Mengapa perkahwinan mempunyai 3 simpulan?

Dua simpulan pertama diikat oleh pengantin lelaki sendiri. Ini adalah untuk memastikan kepentingan pasangan dan memastikan tingkah laku yang baik dan kesejahteraan pengantin perempuan. Simpulan ketiga dan terakhir diikat oleh saudara lelaki pengantin lelaki yang menandakan komitmen antara kedua keluarga.

:pen: Mengapa kita mengatakan untuk mengikat simpul?

Ungkapan "ikat simpulan" adalah salah satu tradisi upacara perkahwinan hampir sama dengan masa itu sendiri. Ini juga merupakan bagian dari tradisi Celtic yang disusun kerana upacara berpuasa di sekitar kita dengan tradisi dan dalam perkahwinan.

:pen: Apakah contoh mengikat?

Ambil contoh salah satu pembuat kenderaan yang telah memasang ban yang dijual dengan kereta buatan dan pembuat kereta kedua yang mengaitkan pembelian sebuah kereta dengan syarat membeli jenama alat tertentu.

:pen: Mengapa ia dipanggil dihambat?

Dari sana ia digunakan untuk menggambarkan mengikat kuda hingga gerobak, dan kemudian di AS, ia digunakan untuk menggambarkan berkahwin seolah-olah dua orang diikat bersama dengan cara kuda diikat dengan gerabak.

Kesimpulannya :closed_lock_with_key:

Berpegangan tangan adalah ritual perkahwinan yang menentukan ikatan atau perkahwinan pasangan. Ini adalah tradisi kuno yang sudah ada sejak ribuan tahun. Berpuasa dengan tangan adalah ritual penyatuan simbolik yang merupakan antara persamaan pasangan, di mana pasangan berdiri bersemuka ketika tangan mereka diikat bersama, oleh itu ungkapan, mengikat simpulan. Upacara Membuka Tangan melibatkan tangan pasangan diletakkan bersama-sama dan diikat dengan pita atau tali pusat. Tali pengikat tangan adalah pita atau sehelai kain panjang yang digunakan untuk mengikat tangan pasangan yang akan berkahwin.

artikel berkaitan :handshake: