Apa itu insurans? juga Panduan mengenai pelbagai langkah yang terlibat. Adakah anda mendapat wang anda kembali pada akhirnya?

Sebelum saya memperkenalkan subjek polisi insurans bulan ini, saya perlu menjelaskan sedikit ironi yang berlaku pada akhir bulan lalu. Setelah menyusun artikel mengenai apa yang harus dilakukan sekiranya berlaku kemalangan kereta bulan musim sejuk, saya mendapati diri saya tergelincir di atas ais, bergerak perlahan menuju sebuah kereta tambahan di persimpangan. Saya memandu dengan kelajuan yang sesuai untuk masalah-masalah tersebut. Kadang kala, acara tidak dapat dikendalikan oleh anda.

Ketika saya bergerak perlahan ke arah kereta dan trak lain pada hari itu, saya gembira dengan dua perkara, saya bergerak secara GRADUAL yang mana saya dan juga pemandu kenderaan lain dijamin berbanding kerugian kewangan yang sebenarnya menggunakan kaedah kami. Kami sebenarnya telah berada di sana; membuat cek bulanan berkala untuk perlindungan insurans kereta atau kediaman, memikirkan sendiri, mengapa saya perlu membayar wang tunai kepada syarikat untuk jaminan bahawa mereka akan membayar apabila saya memerlukannya. Pada hari itu, saya gembira memilikinya, namun yakin ada beberapa hari saya tidak merasakan emosi yang sama. Tujuan saya dalam posting bulan ini adalah untuk memberi anda perbezaan asas antara jenis insurans utama yang utama dan juga beberapa sebab keberadaannya.

Mengapa Kita Memerlukan Insurans?

Sebilangan daripada kita sebenarnya tidak pernah membuat tuntutan perlindungan insurans kita. Oleh itu, apabila kita terus menyusun cek bulan demi bulan, kita benar-benar merasa seolah-olah kita mencurahkan wang ke tabung. Walaupun anda tidak pernah membuat tuntutan insurans atas perlindungan insurans anda, ada alasan yang besar bahawa ia ada. Biasanya insurans ada untuk melindungi diri anda dan juga pelaburan kewangan anda, tetapi dibenarkan menerimanya; sebilangan besar daripada kita tidak akan menghadapi masalah dengan insurans sekiranya tidak diminta oleh peraturan atau bank.

Bukan hanya polisi insurans yang melindungi anda dan juga orang di sekeliling anda, ia juga merupakan kejayaan kejayaan kewangan Amerika. Fikirkanlah sebentar, siapa lagi yang mempunyai risiko melindungi harta tanah kediaman anda; jika anda menyewa kereta atau pinjaman rumah kediaman anda, selepas itu bank akan melakukannya. Mereka ingin memastikan bahawa pelaburan mereka dilindungi. Bank tidak mahu meminjamkan wang kecuali mereka tahu bahawa ada kemungkinan mereka akan mendapat wang tunai. Oleh itu, insurans menawarkan keselamatan untuk prosedur pinjaman pelanggan yang menjadi asas kepada situasi ekonomi Amerika. Anda mungkin mendakwa bahawa minyak insurans menggunakan roda.

Apakah polisi Insurans

Dengan kata lain, "Perlindungan insurans" adalah pembayaran balik sejumlah kecil wang tunai yang diramalkan ("premium") untuk melindungi daripada perbelanjaan yang tidak dijangka yang lebih besar ("kerugian / tuntutan"). Ini memindahkan risiko dari anda kepada syarikat insurans dengan kos. Keselamatan ini terdapat dalam beberapa cara.

Perlindungan Insurans Liabiliti:

Semua orang membincangkan "budaya litigasi" kami. Kita semua memahami orang yang gembira. Anda boleh mengatakan bahawa keselamatan tanggungjawab adalah untuk orang lain. Perlindungan insurans tanggungjawab adalah perlindungan yang dibayar kepada anda oleh syarikat insurans, yang memberitahu anda bahawa mereka akan membayar jumlah yang anda wajib bayar. Dalam beberapa kes, ini dapat menunjukkan kes pengadilan tetapi lebih sering masalahnya "diselesaikan" untuk anda oleh syarikat insurans. Bayangkan bahawa pengawal rumah anda melakukan perjalanan dan juga jatuh di atas es di jalan anda, serta mengkritik anda kerana tidak menghasilkan pasir atau garam. Syarikat insurans anda bertindak balas dengan membelanjakan perbelanjaan klinikalnya, menumpahkan upah dan mungkin kesakitan dan penderitaan akibat kemalangan itu.

Apa itu insurans?

Insurans adalah sejenis kontrak atau perjanjian sah antara dua pihak, di antaranya adalah penanggung insurans dan yang lain adalah yang diinsuranskan. Tanggungjawab yang diambil oleh syarikat insurans adalah untuk mengganti kerugian atau kerosakan harta benda atau memberikan bantuan kewangan kepada keluarga orang yang meninggal dunia. Oleh kerana kerugian boleh berlaku secara tiba-tiba dan anda tidak selalu bersedia untuk mengisi jurang yang berlaku akibat kerugian tersebut, oleh itu ia memberikan perlindungan sekiranya anda memerlukan pertolongan dalam situasi seperti ini. Jadi pada dasarnya insurans adalah rancangan cadangan untuk masa depan anda. Terdapat 3 komponen asas yang perlu anda temui semasa mendapatkan apa-apa jenis insurans:

1). Premium

Premium adalah jumlah wang yang dipersetujui oleh syarikat insurans dan insurans. Itu termasuk dalam polisi yang anda pakai untuk insurans anda. Premium mungkin berbeza berdasarkan polisi yang anda pilih atau organisasi. Contohnya, jika anda mengambil insurans pemilik rumah dan jika anda tinggal di dekat tempat di mana terdapat banyak kejadian banjir maka anda perlu membayar jumlah tambahan kerana polisi pemilik rumah tidak melindungi kerosakan yang disebabkan oleh bencana alam. Oleh itu, anda perlu menetapkan premium bulanan mengikut keperluan anda.

2). Had polisi

Terdapat had tertentu yang ditetapkan oleh syarikat insurans. Tidak mungkin anda menyebabkan kerosakan setiap hari dan mengharapkan syarikat insurans membayar perbelanjaan anda setiap hari. Sebaliknya, mereka bersetuju dengan jumlah tertentu. Jumlah ini mungkin berbeza mengikut polisi yang anda pakai. Contohnya dalam insurans penyewa , kebanyakan syarikat menawarkan had $ 1500 hingga $ 2500. Sekiranya kerosakan anda melebihi julat ini, maka anda harus memulihkannya sendiri.

3). Deductibles

Ini adalah bahagian polisi di mana pemegang polisi membayar sejumlah wang dari poket sebelum syarikat insurans benar-benar mula membayar sebagai sebahagian daripada polisi insurans. Sekiranya jumlah potongan boleh tinggi maka premium akan rendah.

Apakah jenis insurans yang berbeza?

Insurans ditawarkan untuk pelbagai perkara dan dibahagikan kepada pelbagai jenis.

1). Insurans kesihatan

Ini adalah insurans yang membayar semua perbelanjaan perubatan yang berkaitan dengan pembedahan atau perbelanjaan lain seperti perbelanjaan pergigian . Dalam insurans ini, pemegang polisi boleh menuntut bantuan perubatan setiap kali anda merasa sakit atau mengalami sebarang kecederaan dan penanggung insurans harus membayarnya. Situasi kecemasan sering berlaku secara tiba-tiba dan masa yang paling tidak dijangka apabila anda bahkan tidak bersedia menghadapinya. Oleh itu, adalah disyorkan kepada semua orang untuk memiliki insurans ini untuk situasi seperti ini.

2). Insurans kereta:

Insurans kereta memberi anda perbelanjaan untuk kemalangan, sama ada disebabkan oleh kesalahan anda sendiri atau tidak. Ia merangkumi pelbagai jenis kenderaan seperti kereta, motosikal, bas, dan trak anda dan memberikan bantuan untuk kedua-duanya, kerosakan pada kereta atau kerosakan fizikal . Ia juga dapat mengembalikan perbelanjaan sekiranya kereta anda dicuri.

3). Insurans hayat:

Insurans nyawa adalah jenis insurans yang paling biasa dan kebanyakan orang menggunakan polisi ini untuk masa depan keluarga mereka yang selamat. Insurans ini menawarkan perlindungan kepada benefisiari (orang yang memegang nama polisi) setelah kematian syarikat insurans. Insurans ini adalah seperti pelan keselamatan untuk keluarga si mati kerana ia menawarkan sokongan kewangan seumur hidup dan perbelanjaan lain juga seperti kos pengebumian.

4). Insurans pemilik rumah:

Insurans pemilik rumah menawarkan perlindungan untuk rumah anda. Ini adalah rancangan terbaik untuk rumah anda kerana ia akan memastikan untuk membayar perbelanjaan sekiranya berlaku kerosakan di rumah anda kerana apa-apa sebab seperti harta benda anda pecah atau dicuri atau terdapat kerosakan di bangunan rumah tersebut. Satu perkara yang tidak ditawarkan oleh insurans pemilik rumah adalah perlindungan terhadap bencana alam, jadi anda harus memastikan untuk menggunakan polisi jika anda ingin memasukkan perbelanjaan untuknya juga.

5). Insurans liabiliti:

Insurans liabiliti adalah polisi insurans yang memberi perlindungan kepada harta benda orang yang anda sengaja merosakkan atau kecederaan yang menyebabkan anda. Ia merangkumi semua kos yang sah atau pembayaran sekiranya pihak yang diinsuranskan didapati bersalah dalam apa jua perkara. Ia tidak melindungi kerosakan yang disengajakan atau jika ada kegiatan jenayah yang terlibat di dalamnya.

6). Insurans penyewa:

Insurans penyewa adalah baik bagi orang yang biasanya menghabiskan hidupnya di rumah sewa. Sebagai penyewa, anda menghadapi beberapa masalah dan anda memerlukan perlindungan sandaran terhadapnya. Oleh itu, insurans penyewa memastikan untuk membiayai perbelanjaan sekiranya berlaku kerosakan pada rumah atau harta benda peribadi. Beberapa insurans juga menawarkan bantuan perubatan sekiranya anda cedera di dalam kawasan rumah. Oleh itu, adalah baik untuk menyimpan insurans seperti itu sekiranya anda tinggal di rumah sewa.

7). Insurans perjalanan:

Insurans perjalanan menawarkan bantuan kepada orang-orang yang merupakan pelancong terbesar. Ini merangkumi pelbagai perkara seperti kehilangan bagasi atau harta benda peribadi semasa perjalanan, pembatalan penerbangan atau bantuan perubatan sekiranya terjadi kemalangan dalam perjalanan. Ia juga meliputi perbelanjaan sekiranya anda telah menyewa kereta dan berlaku sesuatu pada kereta tersebut.

8). Insurans haiwan kesayangan:

Insurans haiwan kesayangan hampir serupa dengan insurans perubatan yang diguna pakai oleh manusia. Ia menjimatkan kos yang harus anda bayar dengan kerap mengunjungi doktor haiwan . Insurans haiwan peliharaan biasanya menawarkan dua jenis, satu merangkumi lawatan singkat ke doktor haiwan atau yang lain merangkumi keseluruhan prosedur pembedahan sekiranya berlaku sesuatu yang parah terhadap haiwan kesayangan.

Apakah faedah insurans?

Insurans memberi faedah kepada kami dengan pelbagai cara:

  • Manfaat utama adalah penyediaan kerugian. Anda selalu mempunyai cadangan untuk kerugian sehingga anda tidak perlu risau sepanjang masa.

  • Ia membantu anda dalam keadaan kecemasan apabila anda tidak mempunyai wang untuk membayar. Sekiranya syarikat insurans anda pasti dapat membantu anda.

  • Ini menyediakan kontrak undang - undang antara para pihak dan oleh itu, kita dapat dengan mudah bergantung pada syarikat insurans kerana itu benar-benar proses undang-undang.

  • Ini memberi anda ketenangan fikiran dan membuat anda terlindung dari tekanan kewangan. Ini memberi anda sejenis keselamatan kewangan.

  • Insurans itu seperti warisan kewangan yang anda tinggalkan sebelum anda meninggal dunia. Ini memastikan keluarga anda dilindungi setelah kematian anda.

Senarai kedudukan negara untuk insurans:

Pangkat Negara Premium Hidup Premium Bukan Kehidupan (2)
1 Amerika Syarikat $ 628,522 $ 1,831,601
2 PR China 329,432 287,967
3 Jepun 341,328 118,019
4 Inggeris 264,221 102,022
5 Perancis 167,588 94,694
6 Jerman 101,550 142,301
7 Korea Selatan 94,483 80,037
8 Itali 124,133 43,705
9 Kanada 53,317 79,840
10 Taiwan 97,423 20,40

artikel berkaitan

1). Apa itu premium insurans? 2). Apakah Insurans Penyewa? 3). Berapakah insurans pemilik rumah? 4). Berapa Banyak Insurans Pergigian 5). Berapa Banyak Insurans Kereta? 6). Apakah insurans hayat? Panduan Lengkap Untuk Pemula 7). Apakah insurans liabiliti? 8). INSURANS PERJALANAN PERJALANAN 9). Insurans Haiwan Peliharaan Pengenalan Lengkap Untuk Pemula 2021

Rujukan

Rujukan

1). https://www.opploans.com/oppu/articles/what-are-the-types-of-insurance/ 2). https://www.iii.org/publications/insurance-handbook/economic-and-financial-data/world-insurance-marketplace