Adakah anda mempunyai rancangan untuk memulakan diet dan menurunkan berat badan? Pernahkah anda mendengar mengenai diet keto dan mencari jawapan untuk apa itu diet keto? Jawapan yang mudah adalah, ia adalah diet tinggi lemak dan rendah karbohidrat.

Diet Keto

Bagaimana Diet Keto Diperkenalkan?

Kali pertama diet keto diperkenalkan oleh doktor perubatan yang menetapkannya untuk kanak-kanak dengan epilepsi lebih teruk dalam proses pencernaan. Mereka mula mengambil kira-kira 90% lemak, 10% protein, dan sedekat mungkin dengan nol karbohidrat.

Ringkasan: Sebelum anda mengambil langkah pertama dalam diet keto, pertama anda perlu mengetahui secara terperinci bagaimana diet berfungsi di dalam badan anda, dan reaksi apa yang berlaku akibat Ketosis.

Apa itu Ketosis?

Pada saat anda makan makanan yang diperkaya dengan karbohidrat, maka tubuh anda berubah menjadi karbohidrat menjadi (glukosa) yang meningkatkan kadar gula darah anda. Oleh itu, kadar glukosa anda meningkat, mereka memberi isyarat kepada tubuh anda untuk membuat insulin yang merupakan hormon yang ditentukan yang menyampaikan glukosa darah ke sel-sel badan anda sehingga blok glukosa ini dapat dimanfaatkan sebagai sumber tenaga. Inilah yang dikenali sebagai lonjakan insulin.

Apakah Diet Keto untuk Pemula?

Diet keto adalah sejenis rancangan makan yang menekankan pengambilan rejim karbohidrat terhad sementara sistem tenaga badan disokong oleh pengambilan protein yang tinggi lemak dan mencukupi. Ini sangat mirip dengan diet Atkins dan menawarkan banyak manfaat kesihatan.

Menurut lebih dari 20 kajian, telah diketahui bahawa diet keto sangat membantu bagi sesiapa yang ingin mengurangkan berat badan dan meningkatkan kesihatan.

Apa itu Keto Flu?

Selesema keto adalah sejenis kumpulan gejala yang mungkin dialami oleh orang tersebut dalam dua hingga tujuh hari setelah dia memulakan diet keto. Otak berkabut, sakit kepala, keletihan, loya, sukar tidur, dan sembelit adalah beberapa simptomnya. Tetapi ubat ini tidak dikenali oleh perubatan kerana sukar untuk menggambarkan apa yang berlaku tepat selepas diet anda berubah.

Berapa lama saya perlu melakukan Keto Diet?

Ramai di antara anda yang keliru mengenai tempoh mengikuti diet keto. Banyak orang mendapat kejayaan semasa tinggal di Keto untuk jangka masa yang panjang. Walau bagaimanapun, disarankan agar kekal di Keto selama enam bulan maksimum sebelum anda memperkenalkan lebih banyak karbohidrat dalam diet anda.

Apakah jenis Diet Keto?

Terdapat empat jenis asas diet keto, dan setiap pemboleh ubah ini berdasarkan pengambilan lemak vs karbohidrat. Oleh itu, adalah lebih baik jika anda mempertimbangkan matlamat, tahap kecergasan dan gaya hidup anda.

1. Diet Ketogenik Standard (SKD):

Ini adalah jenis diet keto yang paling terkenal dan disarankan. Dalam jenis ini, anda kekal dalam kandungan 20-50 gram karbohidrat bersih setiap hari, fokus pada pengambilan protein yang mencukupi dan pengambilan lemak tinggi.

2. Diet Ketogenik yang disasarkan (TKD):

Sekiranya anda adalah orang yang kekal aktif sepanjang hari, maka diet keto jenis ini mungkin paling sesuai untuk anda. Keto yang diarahkan termasuk makan sekitar 25-50 gram karbohidrat bersih atau kurang 30 minit hingga satu jam sebelum bersenam.

3. Diet Ketogenik Siklik (CKD):

Sekiranya anda keliru sebelum mengambil diet keto bahawa anda akan meneruskannya atau meninggalkannya di tengah, maka ini adalah strategi hebat untuk memulakannya. Di sini, anda berpusing-pusing antara waktu makan diet rendah karbohidrat selama beberapa hari, disertai dengan tempoh makan karbohidrat tinggi.

4. Diet Ketogenik Protein Tinggi:

Jenis ini pada dasarnya serupa dengan pendekatan standard (SKD), tetapi perbezaan utama adalah pengambilan protein. Dengan ini, anda akan meningkatkan pengambilan protein anda dengan banyak. Ia juga lebih mirip dengan rancangan makan Atkins daripada yang lain.

Ringkasan: Seperti yang kita ketahui bahawa setiap orang mengandung jenis metabolisme yang berbeza sehingga setiap orang harus memilih jenis diet keto yang sesuai dengan metabolisme dan juga kesihatannya.

Bagaimana cara Diet Keto?

Tujuan utama diet keto adalah agar tubuh anda menjalani proses Ketosis dan membakar lemak dan bukannya karbohidrat untuk menggunakan tenaga. Jangan risau jika anda tidak tahu bagaimana melakukan diet keto . Dalam diet ini, anda akan mengambil banyak lemak, jumlah protein yang mencukupi.

Berapa banyak Karbohidrat, Lemak, dan Protein yang harus anda ambil dalam Keto Diet?

  • Anda akan memperoleh sekitar 20-30% kalori dari sumber protein .
  • Anda akan mengambil 70-80% kalori dari sumber lemak sihat seperti asid lemak omega-3, alpukat, minyak zaitun, minyak kelapa, dan yang terakhir tetapi mentega yang diberi makan rumput.
  • Hanya gunakan kalori kurang dari 5% dari karbohidrat dengan mengambil 30 hingga 50 gram karbohidrat bersih sehari.

Ringkasan: Diet ketogenik semakin popular kerana semakin ramai yang mengetahui faedahnya dan melihat hasil yang luar biasa mengenai tujuan kesihatan dan kecergasan. Ini adalah cara memprogram metabolisme anda untuk bertindak balas terhadap perubahan dalam pemakanan anda.

Apa yang anda makan pada Ketogenic Diet?

Para penyelidik mendapati bahawa dalam diet keto ketika anda mengonsumsi diet rendah karbohidrat dan tinggi lemak, ia akan memberikan hasil yang terbaik terhadap epilepsi, diabetes, dan penurunan berat badan. Sekarang anda tertanya-tanya makanan mana yang mudah masuk ke dalam kategori ini, dan apa yang anda makan dengan diet ketogenik?

Berikut adalah senarai beberapa makanan berkhasiat yang boleh anda makan dengan diet ketogenik;

1. Makanan Laut:

Dalam makanan laut, ikan seperti salmon dan ikan lain yang diperkaya dengan vitamin B hampir bebas karbohidrat. Kerang dan ketam juga mesra keto dan mengandung karbohidrat yang kurang atau tidak. Beberapa yang lain adalah seperti berikut;

Kerang (5 gram), Kerang (7 gram), Gurita (4 gram), Tiram (4 gram) dan Sotong (3 gram).

Sebaiknya anda makan dua hidangan makanan laut setiap minggu.

2. Sayuran Karbohidrat Rendah:

Sayuran rendah karbohidrat

Sayuran mengandungi serat yang tidak dapat dicerna dan diserap oleh metabolisme tubuh manusia . Oleh itu, sayur-sayuran yang tidak berkanji mengandungi karbohidrat rendah dan lebih sedikit kalori serta vitamin serta mineral yang banyak.

Contohnya, bayam, brokoli, zucchini, kembang kol, asparagus, lobak dan timun.

Dalam sayur-sayuran tanpa pati, karbohidrat bersih berkisar antara 1-8 gram setiap cawan. Sayuran juga bersifat antioksidan dan menurunkan risiko barah dan penyakit jantung yang lain.

3. Keju:

Ia adalah pengganti terbaik untuk produk rendah karbohidrat dan tinggi lemak. Keju mengandungi kedua-dua perkara, pemakanan dan juga rasa. Satu keping atau 28 gram keju cheddar menyediakan 1 gram karbohidrat, 7 gram protein dan 20% kalsium.

4. Alpukat:

Alpukat diperkaya dengan pelbagai unsur dan dianggap sangat sihat. Ini mengandung banyak vitamin, dan mineral, serta 100 gram alpukat, mengandungi 9 gram karbohidrat.

5. Daging:

Ketika anda menjalani diet ketogenik, daging segar dan unggas dianggap sebagai makanan pokok dalam diet anda dan memperkaya dengan protein dan vitamin B berkualiti tinggi bersama dengan beberapa mineral. Pilihan terbaik untuk anda adalah daging yang diberi makan rumput kerana mengandungi lemak omega-3 yang lebih tinggi daripada daging yang diperoleh dari haiwan yang diberi makan bijirin.

6. Telur:

Telur mengandungi kurang dari 1 gram karbohidrat, dan kurang dari 6 gram protein yang dihasilkan sangat sesuai untuk diet ketogenik. Pengambilan telur membantu anda merasa kenyang dan mengambil lebih sedikit kalori dalam masa 24 jam. Mereka juga terbukti membantu menurunkan kadar kolesterol LDL yang merupakan cara untuk menurunkan risiko penyakit jantung.

Ringkasan : Semua kumpulan makanan ini dianggap mesra keto dan disyorkan semasa diet keto. Terdapat beberapa makanan lain seperti yogurt Yunani biasa, beri, kopi / teh tanpa gula, coklat gelap, dan serbuk koko.

Apa yang anda tidak boleh makan di Keto Diet?

Ini adalah makanan yang mengandungi karbohidrat tinggi dan orang harus menghindari makanan ini semasa mereka mengikuti diet keto.

1. Biji-bijian:

Makanan bijirin penuh seperti bijirin, keropok, beras, pasta, roti dan bir mempunyai jumlah karbohidrat yang tinggi. Pasta gandum dan pasta berasaskan kacang baru juga dipertimbangkan dalam kategori ini. Oleh itu, elakkan mengambil bijirin sarapan bergula dan roti gandum untuk melihat keberkesanan diet ini.

2. Buah-buahan tinggi gula dan sayur-sayuran berkanji:

Sayuran berkanji termasuk jagung, kentang, ubi jalar, dan bit . Sayuran ini mengandungi lebih banyak karbohidrat daripada serat; oleh itu, anda perlu mengehadkannya semasa menjalani diet keto.

Karbohidrat Sayuran Bahagian sayur dalam keto

Dalam makanan harian anda, anda perlu menyekat penggunaan buah-buahan tinggi gula yang akhirnya akan meningkatkan kadar gula dalam darah anda. Contohnya, pisang, kismis, kurma, mangga, dan pir .

Bahagian buah dalam keto Karbohidrat Buah-buahan Bahagian buah dalam keto

3. Yogurt Manis:

Anda perlu mengelakkan yogurt manis dan cuba menambahkan yogurt biasa dalam makanan anda. Kaedah terbaik untuk mengambil protein tinggi dan kurang karbohidrat.

4. Kerepek dan Keropok:

Sebilangan besar daripada anda tidak mengira makanan ringan dan keropok anda dalam diet. Walau bagaimanapun, anda perlu tahu bahawa makanan ringan berasaskan bijirin dan keropok olahan ini tinggi karbohidrat dan rendah serat.

5. Produk Bakar Bebas Gluten:

Anda harus tahu bahawa jika produk yang dipanggang bebas gluten, maka tidak semestinya ia selamat digunakan dalam diet keto daripada roti dan muffin tanpa gluten yang mengandungi karbohidrat tinggi seperti produk bakar biasa . Walau bagaimanapun, mereka biasanya kekurangan serat.

Anda juga harus mengelakkan jus, madu, sirup, dan penggunaan gula dalam bentuk apa pun untuk mendapatkan hasil yang berkesan dari diet ketogenik.

Ringkasan: Makanan berkanji dan mengandungi gula tinggi dilarang sama sekali semasa Diet Keto. Oleh itu, jika anda mahukan hasil yang berkesan dari diet Keto maka anda mesti menjauhinya.

Bagaimana Memulakan Diet Keto?

Ramai di antara anda yang menakut-nakutkan ketika tiba masanya untuk memulakan diet keto atau diet rendah karbohidrat. Tetapi setiap orang mesti bermula dari suatu tempat. Di sini, kami akan menerangkan beberapa perkara utama mengenai cara memulakan diet keto .

Langkah 1 : Hadkan Penggunaan Karbohidrat:

Anda harus mengehadkan pengambilan karbohidrat hingga kurang dari 20 g karbohidrat bersih setiap hari jika anda ingin memulakan diet keto. Tetapi selain itu, anda juga perlu mengikuti langkah-langkah lain yang digambarkan di bawah.

Langkah 2 : Protein Terhad Pengambilan:

Walaupun had protein tinggi dalam diet keto, ia juga terhad kerana dapat meninggalkan beberapa kesan negatif pada sistem tubuh anda. Sebagai contoh, diet protein tinggi dapat mengganggu buah pinggang anda dan mengubah jumlah buah pinggang yang berlebihan menjadi glukosa. Oleh itu, anda perlu mengambil 85 hingga 110 gram protein setiap hari jika berat badan anda di bawah 70 kilogram.

Langkah 3: Lebih tinggi Pengambilan Lemak yang Sihat:

Kami selalu takut mengambil lemak, tetapi sekarang anda tidak. Dalam diet keto, anda perlu mengambil karbohidrat rendah dan makanan tinggi lemak. Lemak adalah sumber tenaga, dan satu-satunya komponen makanan ini yang meningkat atau menurun untuk menambah atau menurunkan berat badan. Oleh itu, jika objektif utama anda adalah menurunkan berat badan , maka tujuan utama anda harus mengambil lemak sihat yang mencukupi.

Langkah 4: Minum banyak air setiap hari:

Apabila anda mengambil banyak lemak, tubuh anda perlu kekal hidran untuk memetabolismekan lemak dan mengambil tenaga dari mereka. Oleh itu, dengan mengambil air secukupnya, anda menjadikan proses ini lebih mudah untuk badan anda. Oleh itu, daripada mengambil lapan gelas sehari, anda harus minum 16 gelas sambil mengikuti diet keto.

Langkah 5: Ikuti, Elektrolit:

Proses elektrolisis penting dalam tubuh kita, dan ia mengekalkan elektrolisis natrium, kalium dan magnesium. Oleh itu, untuk mengekalkan proses ini, anda perlu memastikan pengambilan garam sama ada dengan minum kaldu atau makan sayur acar. Anda juga boleh mengambil suplemen elektrolit jika disyorkan oleh doktor anda.

Langkah 6: Makan ketika anda Lapar:

Anda telah melihat bahawa semasa mengikuti diet lain, disarankan agar anda perlu makan 4-6 kali sehari. Tetapi dalam diet keto, tidak digalakkan makan terlalu kerap. Adalah lebih baik jika anda makan hanya ketika anda merasa lapar. Walau bagaimanapun, pengambilan karbohidrat dalam jumlah yang lebih sedikit dapat menekan selera makan anda yang tidak teratur.

Langkah 7: Lakukan Beberapa Aktiviti Fizikal:

Sekiranya anda ingin menurunkan berat badan dengan cepat, disarankan untuk melakukan senaman . Jadi, anda akan berasa lebih aktif, dan ini juga akan meningkatkan kesihatan anda.

Ringkasan: Sekiranya anda mengikuti semua petua berguna yang disebutkan di atas, anda boleh berjaya memperoleh hasil positif semasa melakukan diet keto.

Apa Faedah Diet Keto?

Berat badan turun dengan cepat oleh keto Diet keto meninggalkan kesan yang berpanjangan pada hidup anda dan memberikan banyak faedah, terutama mengenai kesihatan. Ia juga meningkatkan kesihatan umum anda. Beberapa ciri menonjol digambarkan di bawah.

  • Terapi penurunan berat badan yang berkesan
  • Kurangkan selera makan anda
  • Tingkatkan tahap tenaga anda
  • Kurangkan lemak badan anda
  • Mengatur kadar gula dalam darah anda
  • Tahan keinginan gula anda
  • Membantu dalam epilepsi
  • Menurunkan kolesterol jahat (LDL)
  • Pencegahan diabetes jenis 2
  • Kurangkan migrain anda
  • Menghilangkan jerawat
  • Kawal tekanan darah anda
  • Meningkatkan tingkah laku kognitif
  • Menindas risiko barah
  • Bermanfaat dalam penyakit Parkinson
  • Berguna dalam PCOS (Sindrom Ovari Polikistik
  • Memperbaiki keadaan Alzheimer

Ringkasan: Makanan keto bukan sahaja dapat membantu menurunkan berat badan tetapi juga meningkatkan kesihatan tubuh anda secara keseluruhan. Anda akan melihat banyak faedah kesihatan semasa menjalani diet keto.

Mengapa Keto Diet tidak baik?

Walaupun terdapat banyak manfaat diet keto, walaupun terdapat banyak kebaikan, terdapat beberapa kesan sampingan ringan. Mereka mungkin sementara dan akan diselesaikan semasa badan anda diselaraskan. Anda mungkin mula merasa tidak sedap pada minggu pertama diet keto. Orang juga menyebutnya " Keto Flu" . Kesan sampingan yang paling biasa ditunjukkan seperti berikut.

Ringkasan: Kerana setiap orang mempunyai metabolisme badan yang berbeza; oleh itu, tidak semua orang dapat mengalami semua pengalaman luas ini. Gejala-gejala ini mungkin dapat diperbaiki apabila anda menghidratkan badan anda dengan secukupnya dan mengikuti petua yang disebutkan dalam posting mengenai apa itu Keto Diet.

Bagaimana untuk mengetahui bila anda berada di Ketosis?

Kurangkan berat badan dengan Keto

Lebih kurang 1-3 hari untuk mencapai Ketosis penuh. Walau bagaimanapun, kaedah terbaik untuk memantau tahap keton anda adalah melalui ujian yang boleh anda lakukan dengan mudah di rumah. Semasa anda mengikuti diet keto, keton berlebihan tumpah ke seluruh bahagian badan anda dan membantu anda mengukur tahap keton anda dengan beberapa cara. Seperti;

  • Jalur ujian yang membolehkan pemeriksaan melalui air kencing.
  • Dengan bantuan meter glukosa darah.
  • Anda juga boleh memeriksanya melalui alat pernafasan.

Gejala

  • Nafas Berbau
  • Dorongan kerap untuk menggunakan tandas.
  • Peningkatan dahaga
  • Lebih banyak tenaga
  • Mengurangkan selera makan

Ringkasan: Yang paling penting, kaedah yang paling berkesan yang dipertimbangkan adalah ujian air kencing yang merupakan kaedah yang paling berpatutan. Tubuh anda juga akan memberikan beberapa petunjuk bahawa anda berada pada sasaran.

Bagaimana untuk memulakan Diet Keto?

Untuk meringkaskan semua tentang apa itu diet keto dan bagaimana memulakan diet keto, kami memberikan beberapa petua profesional untuk diikuti.

  • Hadkan karbohidrat anda dan gunakan kurang daripada 50 gram karbohidrat bersih atau lebih rendah.
  • Masukkan lebih banyak lemak dan protein dalam makanan anda, ingatlah untuk mengambil nisbah 4: 1.
  • Hidrat badan anda dan tingkatkan pengambilan air anda sekitar 2 hingga 3 liter.
  • Biasakan membaca lajur pemakanan untuk mengolah karbohidrat bersih.
  • Cuba ambil makanan sihat dan buatan sendiri.
  • Hanya makan ketika anda lapar.
  • Jangan suci untuk mengambil lemak sihat.

Soalan Lazim (Soalan Lazim):

1. Berapakah berat badan yang dapat anda kurangkan dalam seminggu di Keto?

Anda harus mengharapkan hasil diet keto selepas minggu pertama. Walau bagaimanapun, kebanyakan orang yang mengikuti diet keto semestinya akan kehilangan dua hingga sepuluh paun seminggu.

2. Di mana anda menurunkan berat badan terlebih dahulu di Keto?

Apabila anda memulakan diet ketogenik, dalam dua minggu pertama setelah diet keto, anda boleh kehilangan 2 hingga 7 paun air. Malah ada yang kehilangan 10 paun.

3. Bolehkah anda menurunkan berat badan di Keto tanpa bersenam?

Nah, diet keto berfungsi tanpa senaman. Namun, banyak pakar pemakanan tidak akan mengesyorkan diet keto jika anda juga bersedia untuk mengikuti program latihan keras.

4. Bolehkah saya melakukan Keto 5 hari seminggu?

Tidak ada sekumpulan peraturan untuk diet ketogenik kitaran. Walau bagaimanapun, sesiapa sahaja boleh mengikuti diet ketogenik standard 5-6 hari seminggu dan termasuk pengambilan karbohidrat yang lebih tinggi selama 1-2 hari.

Kesimpulan:

Dalam panduan utama ini mengenai apa itu diet keto , kami cuba menerangkan semua pertanyaan dan keraguan umum anda mengenai diet keto. Kami tahu selalu sukar untuk mengambil langkah awal yang pertama tetapi apabila anda bertekad untuk mencapai sesuatu matlamat, anda harus terus maju dan menempuh cabaran itu. Akhirnya, anda akan kagum melihat hasilnya.

Baca Lagi:

Bagaimana untuk memulakan Keto Diet?

Apa yang perlu dimakan di Keto Diet?

Bagaimana cara melakukan diet keto?

Pelan Makanan Keto Diet Percuma:

Apa itu Keto Diet?

Diet keto atau diet ketogenik adalah diet rendah karbohidrat rendah lemak yang dalam perubatan digunakan terutamanya untuk merawat epilepsi yang sukar dikawal pada anak-anak. Ini melibatkan terutamanya mengurangkan pengambilan karbohidrat dan menggantikannya dengan lemak. Makanan memaksa tubuh membakar lemak daripada karbohidrat. Ini adalah makanan yang menawarkan banyak manfaat kesihatan. Ini melibatkan terutamanya mengurangkan pengambilan karbohidrat dan menggantikannya dengan lemak.

Jenis Diet Keto: Terdapat banyak jenis diet Keto, beberapa di antaranya yang kebanyakannya digunakan di kalangan orang disebutkan di bawah:

1. Diet Keto Standard (SKD) Ini adalah diet rendah karbohidrat, protein sederhana, dan tinggi lemak. Ia biasanya mengandungi 75% lemak, 20% protein, dan hanya 5% karbohidrat.

2. Diet Cyclical keto (CKD) Diet ini melibatkan tempoh pengambilan karbohidrat tinggi, seperti 5 hari ketogenik diikuti oleh 2 hari karbohidrat tinggi. Diet ketogenik kitaran melibatkan penggunaan diet keto biasa 5-6 hari seminggu, diikuti oleh 1-2 hari penggunaan karbohidrat yang lebih tinggi.

3. Diet keto yang disasarkan (TKD) Diet ini membolehkan anda menambahkan karbohidrat di sekitar senaman. Ia popular di kalangan atlet dan individu aktif yang menjalani gaya hidup keto tetapi memerlukan lebih banyak karbohidrat. Pilihan terbaik untuk diet keto yang disasarkan merangkumi makanan berasaskan buah, tenusu atau bijirin, atau produk pemakanan sukan.

4. Diet ketogenik protein tinggi Ini serupa dengan diet ketogenik standard tetapi merangkumi lebih banyak protein. Nisbahnya selalunya 60% lemak, 35% protein, dan 5% karbohidrat. Diet ketogenik protein tinggi boleh menjadi yang terbaik untuk Pembina Badan. Ia merangkumi protein yang terbaik untuk ahli bina badan untuk bersenam.

Makanan apa yang harus dimakan atau diminum semasa diet Keto? Terdapat banyak makanan yang boleh dimakan atau diminum semasa diet keto, ada yang disebutkan di bawah:

  • Sayuran rendah karbohidrat Sayuran tidak berkanji rendah kalori dan karbohidrat, tetapi tinggi nutrien, termasuk vitamin C dan beberapa mineral.
  • Keju Keju ini berkhasiat dan enak.
  • Avocados Avocados sangat sihat. 3.5 auns (100 gram), atau kira-kira satu setengah dari alpukat sederhana, mengandungi 9 gram karbohidrat.
  • Makanan Laut Ikan dan kerang adalah makanan yang sangat mesra keto. Salmon dan ikan lain kaya dengan vitamin B,
  • Daging dan unggas Daging dan unggas dianggap makanan ruji pada diet ketogenik. Daging segar dan unggas tidak mengandungi karbohidrat dan kaya dengan vitamin B dan beberapa mineral, termasuk kalium, selenium, dan zink
  • Telur Telur adalah salah satu makanan paling sihat dan serba boleh di planet ini. Satu telur besar mengandungi kurang dari 1 gram karbohidrat dan kurang dari 6 gram protein, menjadikan telur makanan yang ideal untuk gaya hidup ketogenik
  • Minyak kelapa Minyak kelapa mempunyai sifat unik yang membuatnya sangat sesuai untuk diet ketogenik. Minyak kelapa telah digunakan untuk meningkatkan kadar keton pada orang dengan penyakit Alzheimer dan gangguan otak dan sistem saraf lain
  • Yogurt Yunani biasa dan Keju Kotej Yogurt Yunani biasa dan keju kotej adalah makanan protein tinggi dan sihat. Walaupun mengandungi beberapa karbohidrat, mereka masih boleh dimasukkan dalam gaya hidup ketogenik.
  • Kacang dan biji Kacang dan biji adalah makanan yang sihat, tinggi lemak, dan rendah karbohidrat. Pengambilan kacang yang kerap dikaitkan dengan penurunan risiko penyakit jantung, kanser tertentu, kemurungan, dan penyakit kronik yang lain
  • Beri Sebilangan besar buah terlalu tinggi karbohidrat untuk dimasukkan dalam diet ketogenik, tetapi beri adalah pengecualian. Kadang-kadang, Beri rendah karbohidrat dan tinggi serat.

Air rebus juga merupakan salah satu minuman paling menghidrat yang harus digunakan semasa diet Keto.

Keto Diet menjadi Sakit kepala yang menyakitkan bagi seseorang yang sudah bosan dengannya. Oleh itu, ia mengajar kita, agar tidak kehilangan harapan.

KESIMPULAN:

Diet Keto adalah penyelesaian yang sangat baik untuk menghilangkan lemak. Ia juga memberi kita karbohidrat dan banyak nutrien lain. Diet ketogenik adalah pengambilan nutrien dan karbohidrat ke dalam tubuh Manusia.

  • menyokong penurunan berat badan
  • menghilangkan jerawat
  • boleh mengurangkan risiko barah tertentu
  • boleh meningkatkan kesihatan jantung.
  • boleh melindungi otak
1 Suka

Diet ketogenik dan keto adalah diet tinggi lemak dan rendah karbohidrat dan diet ini menawarkan banyak faedah kesihatan. Diet ini dapat membantu orang menurunkan berat badan dan meningkatkan kesihatan mereka. Diet keto memberi manfaat melawan barah, epilepsi, diabetes dan penyakit Alzheimer. Ia melibatkan pengambilan karbohidrat yang sangat rendah dan menggantikannya dengan lemak. Penurunan karbohidrat ini menjadikan tubuh kita menjadi keadaan metabolik dan keadaan itu dikenali sebagai ketosis. Apabila ini berlaku badan kita menjadi sangat cekap dalam membakar lemak untuk tenaga. Lemak hati berubah menjadi keton yang dapat membekalkan tenaga untuk otak. Diet ketogenik dapat menyebabkan penurunan kadar insulin dan gula darah yang besar tetapi peningkatan jumlah keton mempunyai banyak manfaat kesihatan.

Diet keto

Pelbagai Jenis Diet Ketogenik

Diet ketogenik adalah kaedah terbaik untuk menurunkan berat badan. Diet ketogenik mempunyai beberapa versi termasuk:

  • Diet Ketogenik Protein Tinggi

    Diet ketogenik protein tinggi serupa dengan diet ketogenik standard tetapi merangkumi lebih banyak protein. Nisbahnya selalunya 5 peratus karbohidrat, 35 persen protein dan 60 peratus protein.

  • Diet Ketogenik Siklik

    Diet ketogenik siklik mempunyai tempoh pengambilan karbohidrat tinggi, ia mempunyai 5 hari ketogenik diikuti oleh 2 hari karbohidrat tinggi.

  • Diet Ketogenik Standard

    Diet ketogenik standard adalah diet tinggi lemak, rendah karbohidrat, protein sederhana. Ia mengandungi 5 peratus karbohidrat, 20 peratus protein dan 75 peratus lemak

  • Diet Ketogenik yang disasarkan

    Diet ketogenik yang disasarkan memungkinkan kita bahawa semasa bersenam kita mesti menambah karbohidrat…

Diet ketogenik yang sangat dikaji adalah diet ketogenik protein tinggi dan standard. Pembina badan dan atlet terutamanya menggunakan diet ketogenik protein sasaran atau kitaran.

Ringkasan Terdapat pelbagai jenis diet ketogenik. Diet ketogenik kitaran atau sasaran adalah kaedah yang lebih maju tetapi diet ketogenik standard paling disukai dan paling disarankan.

Diet Ketogenik untuk Prediabetes dan Diabetes

Diabetes dikenal pasti oleh perubahan gula darah tinggi, metabolisme dan fungsi insulin yang merosot. Diet ketogenik membantu kita kehilangan lemak tambahan, yang berkaitan dengan prediabetes, diabetes jenis 2 dan sindrom metabolik. Dengan diet ketogenik yang hebat meningkatkan kepekaan insulin. Kajian pada orang dengan diabetes jenis 2 menunjukkan bahawa 7 dari 21 orang dapat berhenti menggunakan ubat diabetes. Kumpulan ketogenik kehilangan 11.1 kg berbanding 6.9 kg pada kumpulan karbohidrat yang lebih tinggi. Ini adalah kelebihan penting ketika mempertimbangkan kaitan antara diabetes jenis 2 dan berat badan. 95.2 peratus orang dari kumpulan ketogenik dapat menghentikan dan mengurangkan ubat diabetes, berbanding dengan 62 peratus orang dalam kumpulan karbohidrat tinggi.

Ringkasan Diet ketogenik membantu kita kehilangan lemak tambahan, yang berkaitan dengan prediabetes, diabetes jenis 2 dan sindrom metabolik.

Manfaat Kesihatan Diet Ketogenik Diet ketogenik digunakan untuk merawat penyakit neurologi seperti epilepsi. Untuk keadaan kesihatan yang berbeza diet ketogenik memberi manfaat kepada orang dalam beberapa cara.

  • Jerawat Ada persoalan timbul apa itu jerawat ? Makan lebih sedikit gula, produk manis lain atau makanan segera, kadar insulin yang lebih rendah dapat membantu memperbaiki jerawat.

  • Penyakit Parkinson Salah satu kajian menunjukkan bahawa mengambil diet ketogenik dapat membantu memperbaiki gejala penyakit parkinson.

  • Kecederaan Otak Diet ketogenik membantu meningkatkan pemulihan selepas kecederaan otak. Satu kajian pada haiwan menunjukkan bahawa diet ketogenik dapat mengurangkan gegar otak dan juga membantu dalam pemulihan setelah kecederaan otak.

  • Penyakit Alzheimer Diet ketogenik melambatkan perkembangan Alzheimer dan juga mengurangkan gejala penyakit Alzheimer .

  • Epilepsi . Kajian menunjukkan bahawa diet keto dapat menyebabkan penurunan kejang pada kanak-kanak epilepsi.

  • Kanser Beberapa jenis barah dapat dikurangkan dengan diet ketogenik . Diet ini juga digunakan untuk memperlambat pertumbuhan tumor.

  • Penyakit Jantung dan Gagal Gagal Jantung Diet keto dapat memperbaiki faktor risiko seperti kegagalan jantung , gula darah, tekanan darah, tahap kolesterol HDL dan lemak badan.

  • Sindrom ovarium polikistik Tahap insulin dapat dikurangkan oleh diet keto yang memainkan peranan penting dalam sindrom ovarium polikistik.

Ringkasan Dengan bantuan diet ketogenik, kita dapat meningkatkan kesihatan kita kerana diet ini memberikan banyak manfaat kesihatan terutama pada penyakit berkaitan insulin, metabolik dan neurologi.

Diet Ketogenik dapat membantu Dalam menurunkan berat badan Diet ketogenik adalah cara terbaik untuk menurunkan berat badan . Orang boleh menurunkan berat badan dengan mengikuti rancangan makan diet ketogenik. Dengan bantuan diet ketogenik kita dapat menurunkan berat badan tanpa menghitung kalori. Sekiranya kita makan diet ketogenik kita dapat menurunkan berat badan 2.2 kali lebih banyak daripada diet rendah lemak. Tahap kolesterol HDL dan trigliserida juga bertambah baik. Diet ketogenik lebih disukai daripada diet rendah lemak. Peningkatan bilangan keton meningkatkan kepekaan insulin dan juga menurunkan kadar gula darah. Jumlah protein dalam diet keto lebih banyak daripada diet lain yang membantu dalam penurunan berat badan. Diet ketogenik juga meningkatkan jumlah lemak yang kita bakar semasa melakukan aktiviti seharian dan berehat dan ini akan membantu kita dalam menurunkan berat badan.

Dalam diet Ketogenik, makanan yang mana yang kita makan dan yang mana yang kita hindari? Senarai apa yang harus dimakan dalam diet keto dan apa yang harus dielakkan adalah berikut

Makanan untuk Dimakan Makanan yang Harus Dielakkan
Ikan Berlemak Makanan gula
Telur Biji-bijian dan Pati
Mentega dan Krim Produk rendah lemak atau diet
Keju Lemak yang tidak sihat
Kacang dan biji Alkohol
Minyak yang sihat Makanan diet bebas gula
Alpukat Beberapa perasa atau Sos
Sayuran rendah karbohidrat Sayuran akar dan ubi
perasa Kacang atau kekacang

Cara memulakan diet keto Semasa membincangkan diet keto, perlu membincangkan cara memulakan diet keto . Diet Keto boleh dimulakan dengan mempunyai makanan yang rendah karbohidrat seperti memakan kurang dari 20g karbohidrat bersih setiap hari. Sebagai pemula, penting untuk memulakan dengan mengambil makanan yang rendah karbohidrat dan tinggi lemak sihat serta protein. Dalam diet ketogenik, anda harus mengikuti rancangan diet tertentu untuk menurunkan berat badan dengan berkesan.

Ringkasan Sebahagian besar diet berdasarkan makanan seperti kacang, alpukat, telur, daging, ikan, banyak karbohidrat rendah dan mentega. Diet Keto boleh dimulakan dengan mempunyai makanan yang rendah karbohidrat seperti memakan kurang dari 20g karbohidrat bersih setiap hari.

Diet keto

Makanan ringan Keto yang sihat Terdapat beberapa makanan ringan keto yang sihat jika anda lapar di antara waktu makan maka anda boleh makan makanan ringan keto yang sihat ini.

  • Ikan Berlemak

  • Daging berlemak

  • Coklat gelap

  • Krim dan Stroberi

  • Dengan susu Almond, serbuk koko dan mentega kacang mengambil milkshake rendah karbohidrat.

  • Digaul dengan serbuk koko dan mentega kacang ambil yogurt penuh lemak.

  • Ambil bahagian kecil daging yang tersisa.

  • Telur rebus

Ringkasan Makanan ringan yang sihat untuk diet ketogenik termasuk keju, telur rebus, coklat gelap dan kacang-kacangan. Sekiranya anda lapar di antara waktu makan, anda mengambil makanan ringan ini.

Pil diet keto Pil diet keto adalah makanan tambahan eksogen yang dapat memberikan jalan pintas alternatif dalam perjalanan penurunan berat badan. Bagi sesetengah orang, sukar untuk mengikuti sekatan makanan. Pil diet keto terdiri daripada bahan semula jadi; oleh itu, mereka boleh digunakan sebagai makanan tambahan eksogen untuk mengurangkan berat badan. Pil keto tidak sama dengan Diet Keto yang asli dan lebih senang diminum oleh orang yang tidak mahu mengurangkan karbohidrat dalam diet, pil Keto boleh memberi kesan pada metabolisme badan anda semasa anda tidak memotong karbohidrat.

Kesan Sampingan diet Ketogenik dan Cara meminimumkan diet Ketogenik mempunyai beberapa kesan sampingan yang akan memberi kesan buruk kepada kesihatan kita. Selalunya disebut sebagai selesema keto. Selesema keto biasanya berakhir dalam beberapa hari. Selesema ketogenik merangkumi masalah tidur, fungsi mental, mual, penurunan prestasi senaman dan tenaga yang lemah. Kesan sampingan diet ketogenik dapat dikurangkan dengan diet rendah karbohidrat biasa. Ini akan mengajar tubuh kita untuk membakar lebih banyak lemak sebelum kita membuang karbohidrat sepenuhnya. Diet keto juga mengubah keseimbangan mineral dan air badan kita sehingga pengambilan makanan tambahan mineral atau garam tambahan untuk makanan kita dapat membantu. Untuk mineral cuba minum 300 mg magnesium sehari, 1,000 mg kalium dan 3,000-4,000mg natrium sehari untuk mengurangkan kesan sampingan. Pada mulanya, sangat mustahak untuk makan sehingga kenyang dan elakkan terlalu banyak mengehadkan kalori.

Ringkasan Diet ketogenik mempunyai beberapa kesan sampingan tetapi kesan sampingan ini dapat dikurangkan dengan mengambil mineral dan diet rendah karbohidrat.

Soalan Lazim

Bolehkah saya tidak makan karbohidrat lagi? Ya. Adalah mustahak untuk mengurangkan pengambilan karbohidrat anda terlebih dahulu. Anda boleh makan karbohidrat pada kesempatan istimewa selepas 2-3 bulan pertama, tetapi kembali ke diet anda dengan cepat selepas itu.

Adakah saya akan kehilangan otot? Dalam diet ketogenik terdapat risiko kehilangan otot. Pada diet apa pun, kita mempunyai risiko kehilangan otot. Sekiranya anda mengangkat berat keton yang tinggi dan pengambilan protein yang tinggi akan mengurangkan kemungkinan kehilangan otot.

Berapa banyak protein yang boleh kita makan dalam diet Ketogenik? Pengambilan protein yang sangat tinggi dapat menurunkan keton dan dapat melancarkan tahap insulin. Jumlah protein yang kita ambil mestilah sederhana. 35 peratus daripada jumlah pengambilan kalori nampaknya merupakan had teratas.

Saya mempunyai masalah pencernaan dan cirit-birit Apa yang boleh saya lakukan? Selepas 3-4 minggu, kesan sampingan biasa ini akan berlalu. Sekiranya ia wujud dalam jangka masa yang lama, cubalah makan lebih banyak sayuran berserat tinggi. Untuk merawat sembelit suplemen magnesium dapat membantu.

Kesimpulan Diet ketogenik dan keto adalah diet tinggi lemak dan rendah karbohidrat dan diet ini menawarkan banyak faedah kesihatan. Diet ini dapat membantu orang menurunkan berat badan dan meningkatkan kesihatan mereka. Terdapat pelbagai jenis diet ketogenik. Diet ketogenik kitaran atau sasaran adalah kaedah yang lebih maju tetapi diet ketogenik standard paling disukai dan paling disarankan. Diet ketogenik digunakan untuk merawat penyakit neurologi seperti epilepsi. Untuk keadaan kesihatan yang berbeza diet ketogenik memberi manfaat kepada orang dalam beberapa cara. Diet Keto boleh dimulakan dengan mempunyai makanan yang rendah karbohidrat seperti memakan kurang dari 20g karbohidrat bersih setiap hari. Terdapat beberapa makanan ringan keto yang sihat jika anda lapar di antara waktu makan maka anda boleh makan makanan ringan keto yang sihat ini. Pil diet keto adalah makanan tambahan eksogen yang dapat memberikan jalan pintas alternatif dalam perjalanan penurunan berat badan. Diet ketogenik mempunyai beberapa kesan sampingan yang akan memberi kesan buruk kepada kesihatan kita. Selalunya disebut sebagai selesema keto. Selesema keto biasanya berakhir dalam beberapa hari.

artikel berkaitan

Diet ketogenik semua yang perlu anda ketahui

Pil diet keto mana yang terbaik?

Pelan Makanan Keto Diet Percuma

1 Suka